خبر روز ۱۴۰۲/۰۷/۳۰

**در جلسه شورای ‌عالی حج و زیارت مطرح شد: تأکید رئیس‌جمهور بر تلاش دستگاه‌های مسئول برای کم‌هزینه کردن زیارت** آیت الله العظمی سبحانی:صهیونیسم همواره محکوم به ذلت است** آیت الله مقتدایی: آزادی‌خواهان جهان باید در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی به پا خیزند** آیت الله اعرافی: تبلیغ جان مایه رسالت‌ حوزه است** آیت الله حسینی خراسانی: انقلابی باشیم و انقلابی بیندیشیم تا مردم به انقلاب پایبند باشند
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
اسرائیلی‌ها منتظر انتقامی سخت، ویرانگر و مهلک باشند
حجت‌الاسلام‌ خطیب با محکوم کردن کشتار جمعی و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه که در انظار عمومی همه‌ مدعیان حقوق بشر پوشالی و کاغذی صورت می‌گیرد، اظهار کرد:‌ قطعا این اقدام فاجعه‌آمیز به‌عنوان یک خیانت علیه بشریت در تاریخ می‌ماند و نتیجه این است که دیگر روند عادی‌سازی رژیم صهیونیستی با شکست ترمیم‌ناپذیری به شکل عادی برنخواهد گشت. وزیر اطلاعات گفت: به‌‌رغم این‌که امروز آزادیخواهان و افکار عمومی اکثر دنیا با مردم فلسطین همراهی می‌کنند، رئیس‌جمهور آمریکا به سرزمین‌های اشغالی می‌آید و پا بر همه این خون‌های مظلوم می‌گذارد و از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند و مردم مظلوم، بی‌پناه و غیرنظامی فلسطین هر روز با آسیب‌ها، خشونت‌ها، جراحت‌ها و خرابی‌هایی روبه‌رو هستند که منشأ آن آمریکاست. بنابراین آمریکا و همه دولت‌هایی که از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند، بدانند مردم منطقه، مردم آزادیخواه و انسان‌های عدالت‌طلب و ضد ظلم جهان، این حمایت‌ آنها را بی‌جواب نخواهند گذاشت و باید منتظر انتقام الهی و انتقامی که به‌وسیله مردم بر آنها تحمیل خواهد شد، باشند که انتقامی سخت، ویرانگر، مهلک و نابود‌کننده برای رژیم صهیونیستی و حامیانش خواهد بود.

 همشهری 
آخرین آمار از روز سوم ثبت‌نام
سخنگوی ستاد انتخابات کشور اعلام کرد: در سومین روز ثبت‌نام نهایی انتخابات مجلس ۲هزار و ۲۹۶ نفر ثبت‌نام خود را نهایی کردند و مجموع ثبت‌نام‌کنندگان به ۳ هزارو ۹۰۹ نفر رسید. محسن اسلامی با تأکید بر ضرورت مدیریت زمان ازسوی داوطلبان، افزود: داوطلبان نمایندگی مجلس تا چهارشنبه، سوم آبان ساعت ۱۸ فرصت دارند با مراجعه به پنجره واحد وزارت کشور، ثبت‌نام خود را نهایی کنند. وی اضافه‌کرد: تاکنون ۹۱درصد ثبت‌نام‌کنندگان ازمیان آقایان و ۹درصد نیز از خانم‌ها بوده‌اند.
امکان احیای برجام وجود دارد
ایروانی، نماینده دائم ایران در سازمان‌ملل گفت: اگر آمریکا و تروئیکای اروپایی مسئولیت‌پذیری و رویکردی عملگرایانه نشان دهند، بازگشت به اجرای کامل توافق برجام همچنان امکان‌پذیر است.
حملات راکتی به پایگاه عین الاسد عراق
پایگاه عین الاسد (غرب عراق) با سلاح‌های متفاوتی هدف حمله قرار گرفت. مقاومت اسلامی عراق با انتشار بیانیه‌ای، مسئولیت حمله به پایگاه عین الاسد را بر عهده گرفت و تأکید کرد که این حمله با پهپاد صورت گرفته و به هدف اصابت کرده است.
بخشنامه انتخاباتی بانک‌مرکزی
بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌ای به شبکه بانکی اعلام کرد: داوطلبان انتخابات مجلس موظفند حسابی را برای واریز، برداشت و هرگونه نقل و انتقال وجوه و منابع نقدی مربوط به هزینه انتخاباتی افتتاح کنند. دراین بخشنامه آمده‌است: داوطلبان هنگام ثبت‌نام یا درخواست مجوز توسط احزاب، شماره حساب و مشخصات آن و گواهی بانک مربوطه را باید ارائه دهند.براساس این بخشنامه، بانک‌های افتتاح‌کننده حساب برای داوطلبان نیز مکلفند هنگام برگزاری انتخابات و همچنین پس‌از آن، اطلاعات مربوط به این حساب‌ها را بنا به درخواست رسمی وزارت کشور و هیأت مرکزی و نظارت به‌منظور اقدام‌های قانونی لازم در اختیار مراجع ذی‌صلاح قرار دهند.
شعار مردم مصر در قاهره: نصرالله تل‌آویو را بزن
منابع صهیونیستی، شامگاه جمعه، تصاویری از تظاهرات‌کنندگان مصری را منتشر کرده اند که از سید حسن نصرالله، دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان درخواست کمک و حمله به رژیم صهیونیستی را کرده اند. این شعار در جریان راهپیمایی روز جمعه مردم مصر سر داده شده؛ راهپیمایی‌ای که از مسجدالازهر آغاز شده و ده‌ها هزار نفر در محکومیت کشتار غیرنظامیان فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی در آن شرکت کرده¬اند. کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اشاره کرده که مردم مصر در این راهپیمایی شعارهای «یا نصرالله یا حبیب اضرب اضرب تل ابیب» (نصراللهِ عزیز تل‌آویو را بزن بزن) و «اضرب اضرب یا نصرالله» (نصرالله [آن‌ها] را بزن بزن) سر داده‌اند. این شبکه صهیونیستی در ادامه همچنین اشاره کرده که سردادن چنین شعارهایی در کشور مصر بی‌سابقه بوده است.

 کیهان
تأکید رئیس‌جمهور بر تلاش دستگاه‌های مسئول برای کم‌هزینه کردن زیارت
آیت‌الله رئیسی در سومین جلسه شورای‌عالی حج در دولت مردمی با تاکید بر ضرورت تلاش همه بخش‌های دست‌اندرکار حج و زیارت برای تسهیل زیارت زائران ایرانی، مردمی‌‌سازی عملیات زیارت را مهم‌ترین ماموریت دستگاه‌های مسئول خواند و گفت: فراهم شدن زمینه زیارت همراه با معرفت از جمله اهدافی است که جهت و سمت و سوی فعالیت دستگاه‌های مرتبط را تعیین می‌کند. وی در این جلسه هدایت، نظارت و حمایت را وظیفه اصلی دستگاه‌های متولی حج و زیارت عنوان کرد و بر ضرورت فعال کردن ظرفیت‌های مردمی در عملیات زیارت تاکید کرد.رئیس‌جمهور با بیان اینکه سفر آسان، ارزان و دلنشین سه رکن مهم برنامه‌های زیارتی است، از دستگاه‌های متولی خواست، با برداشتن موانع از پیش روی مردم، برای کم‌هزینه کردن زیارت برنامه‌ریزی کنند. رئیسی با اشاره به جلوه‌های سیاسی و اجتماعی زیارت در کنار اثرات معنوی آن، دیپلماسی زیارت را یکی از راه‌های تعمیق ارتباط با سایر کشورهای اسلامی خواند و افزود: نمایش وحدت مسلمین و خلق تصاویری از شکوه و عظمت اسلام، آورده بزرگی است که با هیچ رویداد دیگری قابل مقایسه نیست. در ابتدای این جلسه نماینده ولی‌فقیه و رئیس‌ بعثه مقام معظم رهبری در سازمان حج و زیارت، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ‌سازمان حج و زیارت گزارشی از اقدامات صورت گرفته و برنامه‌های آتی در حوزه حج و زیارت بیان کردند.
ماهواره‌های «کوثر» و «هدهد» به‌زودی راهی آسمان می‌شوند
رئیس ‌سازمان فضائی ایران به همراه جمعی از مدیران ارشد این سازمان از شرکت دانش‌بنیان امیدفضا که یکی از شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه فضائی است، بازدید کردند و در جریان آخرین دستاوردهای این شرکت قرار گرفتند. سالاریه و مدیران ارشد سازمان فضائی ایران در این بازدید، در جریان آخرین وضعیت و انجام تست‌های نهائی ماهواره‌های «کوثر» و «هدهد» که در آینده نزدیک به فضا پرتاب خواهند شد نیز قرار گرفته و برای متخصصان فضائی شاغل در این شرکت دانش‌بنیان آرزوی موفقیت کردند.سالاریه همچنین طی سخنانی در جمع مدیران این شرکت، با بیان اینکه صنعت فضائی ایران در دو سال اخیر با حمایت‌های شخص ریاست جمهوری، با سرعت خوبی در حال پیشرفت است، تاکید کرد: از سال گذشته که رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال را حمایت از دانش‌بنیان‌ها معرفی کردند، سازمان فضائی ایران برنامه مدونی برای عملی کردن این شعار تهیه کرد که راهبردهای کلی آن در برنامه ۱۰ ساله فضائی نیز قید شده است.وی افزود: ما روند حمایت از دانش‌بنیان‌های حوزه فضائی را از همان سال گذشته آغاز کرده و تاکنون چند قرارداد خوب با این شرکت‌ها منعقد کرده‌ایم که یکی از قراردادها با همین شرکت امیدفضا منعقد شده که طی آن، برخی خدمات این شرکت را خرید تضمینی کرده‌ایم. شرکت امیدفضا از سال ۹۷ با هدف توسعه منظومه‌های ماهواره‌ای تاسیس شده و طراحی و ساخت ماهواره سنجش از دور «کوثر» را به کمک چند شرکت دانش‌بنیان دیگر و با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری آغاز کرده که اکنون این ماهواره در مرحله تست‌های نهائی قرار دارد.ماهواره «هدهد» هم دومین محصول این شرکت است که با کاربردهای مخابراتی و اینترنت اشیا می‌تواند به کنترل دستگاه‌های هوشمند کمک کند.
عضویت در FATF ‌تا پیش از لغو تحریم‌های ثانویه دردی از اقتصاد کشور دوا نمی‌کند
طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در واکنش به فضا‌سازی برخی رسانه‌ها مبنی بر موافقت دولت با پیوستن ایران به کنوانسیون‌های ذیل کارگروه بین‌المللی FATF اظهار داشت: تا زمانی که تحریم‌های ثانویه‌ آمریکا علیه ایران پابرجا باشد ورود به مسائلی چون عضویت ایران به کنوانسیون‌های ذیل FATF بحث انحرافی محسوب می‌شود.وی با تاکید بر اینکه در شرایطی که کشور درگیر تحریم‌های ثانویه آمریکا است بدون شک پیوستن به FATF نمی‌تواند دردی از اقتصاد کشور دوا کند، خاطرنشان کرد: ورود برخی از رسانه‌ها به این مسئله احتمالاً با هدف حاشیه‌‌سازی برای دولت است، چرا که تا زمانی که مسئله بسته بودن سوئیفت، بیمه کشتی‌ها و محدودیت صادرات نفت پابرجا باشد، پیوستن یا عدم پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی اثر چندانی بر اقتصاد کشور نخواهد گذاشت.

 ایران
اسرای اسرائیل را با همه اسرای فلسطینی تبادل می‌کنیم
خالد مشعل، رئیس جنبش حماس در خارج از فلسطین با تأکید بر اینکه مقاومت غزه، رژیم صهیونیستی را شکست خواهد داد، اعلام کرد حماس، اسرای این رژیم را در مقابل همه اسرای فلسطینی آزاد می کند. این مقام جنبش حماس با اشاره به حمله غافلگیرانه گردان‌های القسام به سرزمین‌های اشغالی، این حمله را یک عملیات حساب شده دانست و گفت: «ما بخوبی از عواقب عملیات ۷ اکتبر خود آگاه هستیم.» وی درباره اسرا نیز خاطرنشان کرد: «به برخی کشورها آمادگی خود را برای تحویل اسرای غیرنظامی اعلام کرده‌ایم. ما فقط درباره اسرای نظامی اسرائیلی صحبت می کنیم و آنها را تنها در مقابل آزادی همه اسرای خود مبادله خواهیم کرد.» مشعل درباره نقشه رژیم صهیونیستی برای فلسطین نیز تأکید کرد: «دولت نتانیاهو، یهودی سازی الاقصی را در دستور کار قرار داده و چه ما مقاومت کنیم و چه نه، ما را می کشد. اما حماس و گروه‌های فلسطینی، غیرنظامیان را هدف قرار نمی‌دهند.»
روایت NBC از فشار ایران به امریکا
دو دستیار کنگره و یک مقام دفاعی امریکا به شبکه ان‌بی‌سی نیوز گفته‌اند که جامعه اطلاعاتی ایالات متحده بر این باور است ایران در حال حاضر به دنبال جنگ مستقیم با ایالات متحده نیست، اما به دنبال افزایش فشار بر اسرائیل و ایالات متحده از طریق نیروهای مورد حمایت خود در منطقه است. این مقامات با ادعای اینکه «اقدامات گروه‌های مورد حمایت ایران در منطقه، ازجمله حماس و حزب‌الله تحریک‌آمیز است» مدعی شدند که این اقدامات در محاسبات اسرائیل برای آماده شدن به منظور آغاز عملیات زمینی تأثیرگذار است. آنها همچنین گفتند که به نظر می‌رسد تلاش‌های تهران، کوششی برای وادار کردن اسرائیل به محدود کردن دامنه کارزار نظامی باشد.

 وطن امروز
دانشگاهیان جهان مجازات رژیم صهیونیستی را پیگیری کنند
۹۲۰۰ نفر از اساتید دانشگاه‌های کشور در پی محکومیت جنایت رژیم صهیونیستی در بیمارستان المعمدانی با صدور بیانیه‌ای تاکید کردند: دانشگاهیان جهان مجازات رژیم صهیونیستی را پیگیری کنند. آنچه امروز در غزه می‌گذرد و حملات وحشیانه این چند روز به خانه‌های مسکونی، تاسیسات زیربنایی، مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و نیروهای امدادی و قطع سوخت، آب و برق مصداق بارز کشتار ‌جمعی و جنایت علیه بشریت است.
لوایح همکاری ایران با ونزوئلا، عمان و ویتنام به مجلس ارسال شد
حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور از ارائه لایحه موافقتنامه دوجانبه در زمینه کمک متقابل اداری در امور گمرکی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت ونزوئلا، لایحه موافقتنامه همکاری در زمینه حمل‌و‌نقل دریایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت سلطنت عمان و لایحه معاهده معاضدت حقوقی متقابل در امور کیفری بین ایران و ویتنام به مجلس شورای اسلامی خبر داد.

 جوان
ذات رژیم صهیونیستی با ترور عجین است
وزیر کشور در واکنش به تهدیدات مقامات رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: اینکه مقامات رژیم صهیونیستی مطرح می‌کنند که مقامات ارشد نظامی ایران را ترور خواهند کرد، موضوع عجیبی نیست، زیرا ذات رژیم صهیونیستی ترور است و این رژیم موجودیت خود را بر ترور می‌بیند. وحیدی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران هم همواره این موضوع را در مجامع بین‌المللی عنوان کرده است که صهیونیست‌ها تروریست هستند، این رژیم همواره تلاشش بر این بوده که رهبران مقاومت را ترور کند، شهدایی همچون «عبدالعزیز رنتیسی» و «فتحی شقاقی» نمونه‌ای از اقدامات تروریستی رژیم اشغالگر است. وزیر کشور خاطرنشان کرد: بنابراین از اینکه مقامات رژیم صهیونیستی قصد خود را مبنی بر ترور فرماندهان ارشد نظامی ایران اعلام کنند، نباید تعجب کنیم، اما اینکه رژیم صهیونیستی در شرایط فعلی چنین مباحثی را مطرح می‌کند، مضحک است. وحیدی تصریح کرد: در حال حاضر رژیم صهیونیستی قادر به کنترل نظامیان خود نیست و این مسئولیت به امریکا واگذار شده است، بنابراین، طرح این ادعا‌ها بلوف‌هایی است که بر همگان آشکار است.

 خراسان 
اعلام جرم علیه پایگاه خبری‌ رکنا
دادستانی تهران درخصوص انتشار خبری مبنی بر افزایش ۴ برابری قیمت داروی بیماران سرطانی علیه پایگاه خبری‌ رکنا اعلام جرم کرد.پس از احضار مدیرمسئول پایگاه خبری رکنا هیچ گونه مستنداتی برای این گزارش ارائه نشد. در بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد بی توجهی به تفاوت ریالی و تومانی مبالغ درج شده در فاکتور باعث تولید گزارش اشتباه شده است.
موازنه قوا به‌‌‌هم خورده است
عراقچی، دبیر شورای راهبردی روابط خارجی گفت: نیروهای حماس نشان دادند می‌توانند دیوارها را بشکنند و وارد شوند، دیوارهایی که فکر می‌‌‌کردند در سایه‌‌‌اش می‌توانند در امنیت زندگی کنند و شهرک‌‌‌هایی را در فاصله کوتاه از دیوار غزه ایجاد کرده بودند که بعضا می‌‌‌گویند خیلی لاکچری بوده یعنی تا این اندازه مطمئن بودند که جنبنده‌‌‌ای نمی‌تواند از این دیوار بگذرد.این یعنی چه؟ یعنی موازنه قوا به‌‌‌هم خورده است.

 مردم سالاری 
مطالبه‌گری ایران علیه اسرائیل
سخنگوی وزارت خارجه در پیامی نوشت: اعلام و شناسایی بین‌المللی رژیم صهیونیستی به عنوان «هویتی تروریستی» و پیگرد و محاکمه جنایتکاران جنگی صهیونیست مطالبه همه انسان‌های آزاده، منصف و عدالتخواه جهان است. کنعانی در ادامه این پیام در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: بعد از حمله فاجعه‌آمیز به بیمارستان المعمدانی، برخی مساجد، مدارس و کلیسای ارتدکس یونانی در غزه، رژیم صهیونیستی بیمارستان‌های دیگری در غزه را تهدید به حمله کرده است!‏این جنایات هولناک به معنای عبور رژیم صهیونیستی از مرز جنون و یک رسوایی اخلاقی بزرگ و شرم‌آور برای آن دسته از دولت‌هایی است که اکنون نیز همانند گذشته بطور بی قید و شرط در کنار رژیم صهیونیستی قرار دارند و در عین حال هر روز به دیگران درس حقوق بشر می‌دهند. ‏اشغالگری، تجاوز، جنگ، جنایت، ترور، نسل‌کشی، کودک‌ کُشی، حمله به مساجد، کلیسا، بیمارستان‌ها، آمبولانس‌ها و خودروهای امدادی، مدارس، منازل و مجتمع‌های مسکونی، اردوگاه‌های پناهندگان، خبرنگاران و… همگی جرائمی هستند که در جهان امروز بطور یکجا در خصوص یک رژیم جعلی و هویتی تروریستی به نام «اسرائیل» با ۷۵ سال جنایت بدون توقف مصداق پیدا می‌کند!

جزئیات حمله به ناوآمریکایی در نزدیکی یمن
یک مقام نظامی آمریکایی به سی ان ان گفت که ناو یو اس اس کارنی نیروی دریایی آمریکا چهار موشک کروز و ۱۵ پهپاد را در سواحل یمن رهگیری کرد. این مقام مسؤول با بیان اینکه این رهگیری در روز پنج‌شنبه ۹ ساعت به طول انجامید، گفت: این موشک‌ها و پهپادها به سمت اهداف رژیم صهیونیستی در حرکت بودند، بنابراین این اظهارات آنچه پنتاگون قبلاً احتمال داده بود را تأیید می‌کند، پنتاگون گفته بود این موشک‌ها و پهپادها احتمالاً «به سمت اهدافی در اسرائیل هدایت شده‌اند.» به گزارش سی‌ان‌ان، حملات مداوم پهپادها و موشک‌ها که فلسطین اشغالی را از دور هدف قرار می‌دهند، یکی از نشانه‌های نگران‌کننده است زیرا که جنگ ممکن است فراتر از مرزهای نوار غزه گسترش یابد. وی افزود: رهگیری‌های آمریکا در برابر انصارالله یمن «بسیار نادر» است و زمان وقوع این حادثه را با تشدید تنش‌های ناشی از جنگ در نوار غزه «حتی مهم‌تر» می‌کند.

 قدس 
مخالفت آمریکایی‌ها با کمک به رژیم‌ صهیونیستی
وب‌سایت شبکه خبری «سی‌بی‌اس» اعلام کرد نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد بیش از نیمی از مردم آمریکا (۵۲ درصد) مخالف اقدام دولت این کشور برای ارسال تسلیحات به رژیم صهیونیستی هستند. نتایج نظرسنجی مشترک شبکه سی‌بی‌اس و مرکز افکار سنجی«YouGov» نشان می‌دهد اکثریت پاسخ‌دهندگان در این نظرسنجی اعلام کردند آمریکا «باید کمک‌های انسان‌دوستانه به فلسطینی‌های حاضر در نوار غزه ارسال کند.» همچنین ۵۶ درصد گفته‌اند با نحوه برخورد بایدن با مناقشه اسرائیل و حماس موافق نیستند. ۴۴ درصد هم اعلام کردند موافق رویکرد دولت آمریکا در این زمینه هستند.
گفت‌وگوی وزیر دفاع با همتای عراقی
امیر آشتیانی، وزیر دفاع در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر دفاع عراق بابیان اینکه انجام عملیات زمینی در غزه اوضاع را پیچیده‌تر خواهد کرد، گفت: دولت آمریکا با ارسال محموله‌های تسلیحاتی و تأمین نیازمندی‌های رژیم صهیونیستی از پایگاه‌های منطقه‌ای خود از این رژیم سفاک حمایت می‌کند و این حمایت از رژیم صهیونیستی مجوزی برای کشتار بیشتر مردم غزه است.
بخشی از حقوق نمایندگان صرف کمک به غزه می‌شود
در ادامه همراهی ملت ایران با مقاومت مظلوم غزه نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم در اقدامی هماهنگ و بشردوستانه تصمیم گرفتند بخشی از حقوق خود را به اهالی این منطقه از فلسطین اختصاص دهند. پیش از این نیز کمک‌های انسان‌دوستانه ایرانیان در قالب یک محموله ۶۰تنی به مصر ارسال شد تا از آنجا وارد غزه شود.
آخرین خبرها از خط مقدم جبهه مقاومت
رژیم‌صهیونیستی به جنوب لبنان با بمب‌های فسفری حمله کرد. این رژیم همچنین خواستار تخلیه ۲۰بیمارستان غزه شد و نقشه دوباره‌ای برای بمباران بیمارستان‌ها دارد. ازسوی دیگر گردان‌های قسام دیروز تل‌آویو و حومه آن را در پاسخ به تداوم قتل‌عام غیر نظامیان غزه، هدف حملات موشکی قرار دادند.
نخستین محموله کمک‌های بشردوستانه وارد غزه شد
منابع خبری در غزه روز گذشته از ورود نخستین کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه شامل دارو و غذا از طریق گذرگاه رفح در مصر خبر دادند. دفتر اطلاع‌رسانی دولت حماس در غزه اعلام کرد ۲۰ کامیون شامل مقادیری ملزومات پزشکی و مقادیر محدودی موادغذایی وارد این منطقه شده است. گذرگاه رفح تنها روزنه ارتباطی غزه با جهان خارج محسوب می‌شود.

 ابتکار
توافقنامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا امضا می‌شود
خبرگزاری رسمی بلاروس از نهایی شدن کار تهیه پیش‌نویس توافقنامه تجارت آزاد میان ایران و اوراسیا و امضای آن تا پایان سال میلادی جاری خبر داد. قرار است موافقت‌نامه تجارت آزاد میان اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران در سال ۲۰۲۳ امضا شود. این برنامه در نشست شورای کمیسیون اقتصادی اوراسیا در بیستم اکتبراعلام شد. سفیر ایران در روسیه نیز در نشست تخصصی نمایشگاه Made in Russia (ساخت روسیه) با اشاره به حضور «آندری اسلپنف» وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا در این نشست گفت: بنا بر اعلام آقای اسلپنف، دبیرخانه این اتحادیه درحال مذاکره با کشورهای عضو درباره این موافقت‌نامه است. جلالی اجرای توافقنامه موقت تجارت ترجیحی بین ایران و اتحادیه اوراسیا طی سال‌های اخیر را زمینه ساز توسعه مبادلات تجاری دوجانبه خواند و ابراز امیدواری کرد که با نهایی شدن توافقنامه دائم تجارت آزاد بین طرفین، حجم مبادلات جهش قابل توجهی را داشته باشد.

 اطلاعات
راه اندازی فرودگاه و مونوریل قم در دستور کار است
معاون اجرایی رئیس‌جمهور اظهار داشت: مونوریل قم از طرح‌هایی است که باید زمینه های عملیاتی شدن آن نهایی شود و علت این که این طرح تاکنون به سرانجام نرسیده‌، به خاطر عدم ورود جدی مجموعه مدیریت شهری قم بوده است. منصوری تاکید کرد: پس از نهایی شدن طرح امکان سنجی توسعه مونوریل قم، دولت راه‌های تامین مالی آن را در دستور کار خود قرار خواهد داد.وی همچنین در نشست بررسی مشکلات و موانع فرودگاه قم گفت: دولت با انتخاب منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به عنوان سرمایه گذار جدید فرودگاه قم موافق است اما شیوه تامین مالی آن بر عهده مجموعه مدیریت استان است.وی با تاکید بر حمایت دولت از ساخت فرودگاه قم افزود: موافقت نامه فرودگاه قم صادر شده است، اما موافقت اصولی به معنای مجوز ساخت نیست و باید سایر پیش‌نیازها هم آماده شود.منصوری گفت: مشکلات ساخت فرودگاه قم با پیگیری‌های جدی مسئولان استانی قابل حل شدن است و دولت سیزدهم نسبت به تکمیل فرودگاه قم تاکید دارد ولی گره مالی این فرودگاه باید در استان باز شود.

 شهروند 
رد صلاحیت‌شدگان دوره‌های گذشته تأیید صلاحیت می‌شوند؟
عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که آیا امکان تأیید صلاحیت ردشدگان دوره‌های گذشته وجود دارد، اظهار داشت: «در خصوص بررسی صلاحیت‌ها، همیشه ما اعلام کرده‌ایم که بررسی صلاحیت‌ها برای همان دوره از جمله مجلس و ریاست جمهوری و یا سایر انتخابات خاص خودش است.» کدخدایی با تأکید بر اینکه بررسی صلاحیت‌ها در هر دوره‌ای از نو شروع می‌شود و امکان تأیید صلاحیت این افراد همیشه وجود دارد، عنوان کرد: «انتخابات شاخص اصلی انقلاب اسلامی است و از همان ابتدا حضرت امام و مقام معظم رهبری بر حضور مردم تأکید داشتند و مقام معظم رهبری انتخابات را لیله القدر جمهوری اسلامی دانستند.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

صهیونیسم همواره محکوم به ذلت است
رسا/ آیت الله العظمی سبحانی با اشاره به سابقه ننگین یهود در تاریخ و قرآن گفت: قرآن کریم می فرماید: «این ملت همیشه محکوم به ذلت هستند مگراینکه جزو دولت اسلامی باشند و جزیه دهند و یا به قدرت بزرگتر تکیه کنند». الان وضعیت یهود، حالت دوم است؛ در پناه یک دولت زورگو زندگی می کنند، تصور نشود که ذلت از آنها برطرف شده زیرا استثناء، استثناء منقطع است و در هر دو حالت محکوم به ذلت هستند. وی با بیان اینکه یکی از اعجاز قرآن کریم، اخبار غیبی آن است، گفت: این یکی از حقایق قرآن کریم است؛ در طول این ۱۴ قرن، یا اینها (یهود) ذمّی بودند یعنی زیرسیطره دولت اسلامی بودند یا به دولت های قوی تکیه کردند اما با اینکه تحت الحمایه هستند باز ذلت دارند. گمان نکنید که اینها از زیربار ذلت بیرون می آیند در هردوحالت دارای چنین ذلتی هستند. بنابراین در انتظار روزی هستیم که خداوند منان تمام مسلمانان را از شر این ها حفظ کند و مسلمانان انتقام این کودکان و زنان را از آنان بگیرند.

آزادی‌خواهان جهان باید در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی به پا خیزند
رسا/ آیت‌الله مقتدایی حمله وحشیانه و ددمنشانه رژیم صهیونیستی به بیمارستان المعمدانی غزه را محکوم کرد و گفت: جنایات رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته محکوم شده است و کشورهای حامی آن از توجیه چنین جنایت‌هایی ناتوان هستند. عضو جامعه مدرسین وظیفه همه کشورهای اسلامی و آزادی‌خواهان جهان را برخورد و محکوم کردن اسرائیل عنوان و تصریح کرد: هر کس به هر طریقی باید از ظلم و ستم این رژیم ظالم جلوگیری و در عرصه‌ها و مواضع مختلف صهیونیسم جهانی را تضعیف کند. وی عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را غلط و اشتباهی بزرگ ارزیابی کرد و افزود: بعضی از سران کشورهای عربی فکر می‌کنند که عادی‌سازی روابط با اسرائیل به همکاری این رژیم با آن‌ها، کنار گذاشتن جنایات و در نهایت به نفع مسلمانان منطقه خواهد بود.وی همچنین تاکید کرد: جبهه مقاومت باید به همه جهان بفهماند که این جنایت‌ها نباید بی‌پاسخ بماند و آزادی‌خواهان جهان باید در مقابل این جنایات به پا خیزند و در مقابل این رژیم غاصب کودک کش بایستند.

تبلیغ، جان مایه رسالت‌ حوزه است
رسا/ آیت الله اعرافی در آیین اختتامیه نمایشگاه دستاوردها و فعالیت های مجتمع تبلیغ حوزه های علمیه، اظهار داشت: حرکت تبلیغ و تبیین در عصر کنونی با یک نگاه کلان و رقیب بزرگ تمدنی مواجه است که شناخت این رقیب در عرصه تبلیغی بسیار مهم و حائز اهمیت است. مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به نگاه مرکز مدیریت حوزه علمیه به مسئله تبلیغ بیان داشت: نگاه ما به تبلیغ سطحی و درجه ۲ نیست و در نگاه حوزه، تبلیغ جان مایه رسالت‌های حوزه است؛ هرچند در مقام عمل، مسئله تبلیغ دارای برخی آشفتگی هاست که تلاش ما نیز برطرف کردن این آشفتگی می باشد. وی در ادامه با اشاره به لزوم کیفیت دهی به تبلیغ در حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: تبلیغ راهبر جامعه است و باید روش شناسی علمی جدید، روش شناسی اجتهادی و حوزوی پشت کار تبلیغ بوده و تبلیغ باید دارای نقشه جامع باشد.

انقلابی باشیم و انقلابی بیندیشیم تا مردم به انقلاب پایبند باشند
حوزه/ آیت الله حسینی خراسانی، در دیدار هیئت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از امام جعفر صادق که فرموده : «کونُوا دُعَاهً لِلنَّاسِ بِغَیرِ أَلْسِنَتِکمْ اظهار داشت: منظور از این روایت، دعوت مردم به دین و آیین خودمان است؛ لذا باید انقلابی بود و انقلابی اندیشید تا مردم نیز به انقلاب و اندیشه انقلاب پایبند باشند. عضو جامعه مدرسین درادامه ابراز داشت: روحانیتی در طول تاریخ موفق و تحول گرا بوده که پای کار بوده است.عضو فقهای شورای نگهبان درادامه وحدت روحانیت را بسیار مهم دانست و گفت: تنها چیزی که می تواند روحانیت را تهدید کند، آمریکا نیست که بگوییم امام راحل و رهبر انقلاب فرموده اند: «آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند»؛ بلکه اختلاف است که می تواند خلل وارد نماید.عضو جامعه مدرسین در پایان اظهار داشت: تنها راه علاج، تقریب و نزدیک شدن به هم است و مجمع نمایندگان طلاب می تواند این کار را انجام دهد.

حمله موشکی رژیم صهیونیستی به فرودگاه‌های سوریه
مهر/ رسانه‌های سوری گزارش دادند که مناطق اطراف فرودگاه‌های بین المللی دمشق و حلب در جریان یک حمله موشکی هدف قرار گرفته است.بر اساس این گزارش، حمله به فرودگاه بین المللی حلب در شمال سوریه با شلیک چهار موشک انجام شده است.این حمله موشکی توسط جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی صورت گرفته است.این نخستین باری نیست که ارتش رژیم صهیونیستی دست به حملات موشکی علیه فرودگاه‌های سوریه می‌زند.پدافند هوایی ارتش سوریه نیز هربار با رهگیری این موشک‌ها اقدام به مقابله به مثل می‌کند.

تظاهرات بزرگ مردم مالزی در دفاع از فلسطین
مهر/ هزاران نفر از مردم مالزی با برگزاری تجمع در «میدان استقلال» کوالالامپور با حمل شعارنوشته‌ها و سردادن شعارهایی مانند «فلسطین را آزاد کنید»، «مردم فلسطین هرگز تنها نخواهند بود» حمایت خود را از مردم فلسطین در نوار غزه اعلام کردند. بنابر گزارش‌ها رهبران جریان‌های سیاسی مختلف مالزی از جمله «ایزا انور»، دختر «انور ابراهیم» نخست‌وزیر، از سخنرانان این تجمع بزرگ بودند.هفته پیش انور ابراهیم، نخست وزیر مالزی فشارهای غرب برای محکومیت جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و عملیات بزرگ «طوفان الاقصی» علیه صهیونیست‌ها را رد کرد. وی دراین‌باره گفت: مالزی با فشار غرب برای محکومیت جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) موافق نیست.

بیش از ۱.۶ میلیون نفر در غزه به کمک فوری نیاز دارند
مهر/ آژانس‌های سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که کمک‌های بشردوستانه‌ای که به نوار غزه ارسال شد آغازی ناچیز و ناکافی در برابر حجم بالای نیازهای فوری آسیب دیدگان در غزه است. آژانس‌های سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای هشدار دادند که غزه در وضعیتی بحرانی قرار داشته و به کمک‌های بشردوستانه فوری نیاز دارد. در این بیانیه آمده است که بیش از ۱.۶ میلیون نفر در نوار غزه نیاز فوری به کمک‌های انسانی دارند و هر لحظه بر آمار قربانیان جنگ به علت شیوع بیماری‌ها و کمبود خدمات پزشکی افزوده می‌شود. آژانس‌های سازمان ملل در این بیانیه مشترک خواستار آتش‌بس و رسیدن کمک‌ها به تمام غزه بدون هیچ‌گونه محدودیتی شدند.

کمترین رشد اقتصادی در دولت روحانی بود
ایرنا/ رئیس کل بانک مرکزی دولت روحانی در پنجمین کنگره حزب کارگزاران سازندگی ایران که روز جمعه برگزار شد، به این حقیقت اعتراف کرد که رشد اقتصادی در دولت روحانی کمترین میزان در میان دولت‌های پس از جنگ بوده است؛ مسئله‌ای که باعث گسترش شدید فقر در کشور شد. همتی در این مراسم با اشاره به اینکه تنها در دهه چهل بهره‌وری در رشد اقتصادی نقش داشت که با دخالت‌های شاه ادامه پیدا نکرد و از اواخر دهه چهل عملاً منتفی شد، گفت: «میانگین رشد اقتصادی در کشور ما طی حداقل ۳۴ سال گذشته (پس از جنگ) ۳.۵ درصد بوده است. در دوره سازندگی این رشد حدود ۵ درصد، در دوره اصلاحات ۴ درصد، در دوره آقای احمدی‌نژاد ۲ درصد و در دوره اخیر به یک درصد رسید. بعلاوه که در یک دهه گذشته، تحریم‌های سختی بر کشور حاکم شد که عملاً رشد اقتصادی را نابود کرد و در دهه ۹۰ رشد اقتصادی ۰.۵ درصد بود».

وعده آمریکا برای ادامه کمک‌ها به رژیم صهیونیستی
ایرنا/ وزیر دفاع آمریکا در تماسی تلفنی با یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره ادامه ارائه کمک‌های امنیتی به این رژیم و ارسال کمک به نوار غزه گفت‌وگو کرد. پاتریک رایدر سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای که در تارنمای این وزارتخانه منتشر شد، گفت که آستین درباره «پاسخ اسرائیل» به حملات مقاومت فلسطین گفت‌وگو کرد.این بیانیه با وارونه کردن حقایق و چشم‌پوشی از جنایت صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌ها افزود: آستین از گالانت به دلیل نقش اسرائیل در تسهیل ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه تشکر و بر اهمیت حفاظت از غیرنظامیان تاکید کرد.در این بیانیه همچنین آمده است که ۲ طرف در مورد «ادامه ارائه کمک‌های امنیتی (به اسرائیل) و تعهد آمریکا برای بازداشتن هر بازیگر دولتی یا غیردولتی که به دنبال تشدید این جنگ است، گفت‌وگو کردند».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *