طلیعه ۱۲۸۶ – ۹۴۱۲۲۰

شورای وزیران کشورهای عضو اتحادیه عرب در بیانیه پایانی سی و سومین نشست این اتحادیه که روز پنجشنبه سیزدهم اسفند ۱۳۹۴ در تونس برگزار شد، حزب‌الله لبنان را گروهی تروریستی دانست و مبارزه این گروه با رژیم صهیونیستی را خطرناک توصیف و آن را محکوم کرد. یک روز پیش از نشست شورای وزیران اتحادیه عرب، شورای همکاری خلیج فارس نیز حزب‌الله لبنان را سازمانی تروریستی خواند و اعلام کرد که در زمینه مقابله با این گروه تصمیم هایی می‌گیرد.

پیش از این، ۲ اقدام سازمان یافته دیگر در قالب شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب علیه حزب‌الله لبنان صورت گرفته بود. عربستان سعودی یکم اسفند ماه اعلام کرد، هدیه سه میلیارد دلاری که قرار بود برای خرید تجهیزات نظامی در اختیار ارتش لبنان قرار دهد و همچنین یک میلیارد دلار سپرده‌ای را که در بانک‌های لبنانی دارد به حالت تعلیق در می‌آورد.

در ادامه این روند و با فاصله چند روز پس از تعلیق کمک‌های مالی به لبنان، عربستان سعودی به همراه برخی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از مردم خود خواستند از سفرهای غیرضروری به لبنان خودداری کنند که این اقدام به معنای تنبیه اقتصادی و سیاسی دولت لبنان بود. این تصمیم‌ها در ادامه سیاست‌های تهاجمی عربستان در سوریه و لبنان قابل تحلیل و نشان دهنده تلاش سعودی ها برای گسترش بی ثباتی و بحران در جهان عرب است.

بدون شک شکست‌های پی در پی عربستان در سوریه و یمن و استیصال خاندان آل سعود در مقابل سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران و همپیمانان آن در منطقه که همواره بر پایه اعتلای محور مقاومت در مقابل صهیونیسم و جهان استکبار شکل گرفته موجب اتخاذ چنین تصمیمات نابخردانه‌ای گشته است.

واقعیت امر این است که عربستان در حالی خود را به واسطه سیاست خارجی تهاجمی که در زمان ملک سلمان اتخاذ کرده در اوج عزت منطقه‌ای و جهانی می‌پندارد که شکست‌های اخیرش در سوریه و یمن این خاندان حاکم بر سرزمین وحی را در حضیض ذلت قرار داده، شکست هایی که حتی وزیر خارجه آمریکا که همواره پشتیبان سیاست‌های خاندان آل سعود و برخی دیگر خاندان‌های خودکامه حاکم بر کشورهای عربی منطقه بوده نیز به آن اذعان داشته و ایران را پیروز منطقه در مقابل تروریسم می‌دانند.

براساس گزارش رسانه‌های خبری، اخیرا جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به انتقاد وزرای خارجه کشورهای عربی درخصوص مذاکرات آمریکا با ایران گفته است: «کل جهان عرب یک “ژنرال سلیمانی” برای مبارزه با تروریست‌ها ندارد. ۱۱ سپتامبر از داخل عربستان و پاکستان و کشورهای عربی شما طراحی شد و یک ایرانی پشت هیچ حرکت تروریستی وجود نداشته است، در حالی که سیستم‌های امنیتی شما کنار گروه‌های تروریستی که به وجود آوردید قرار دارند».

نقل این خاطره که بازتاب زیادی در رسانه ها داشت و همچنین دیگر اخباری که حاکی از شکست سیاست‌های عربستان در منطقه و پیروزی جمهوری اسلامی و همپیمانان آن است می‌تواند تا حدودی گویای چرایی تصمیم اخیر نابخردانه شورای وزیران اتحادیه عرب باشد. (خ-۱۲۸۶)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *