خبر روز ۱۴۰۲/۰۷/۲۵

**بیانیه مجلس خبرگان رهبری: علمای اسلام برای حمایت از فلسطین به میدان بیایند** آیت الله العظمی نوری همدانی: اصلی ترین رسالت حوزه¬ها و روحانیت رسیدگی به امور مردم است** آیت‌الله کعبی: برخی با نفی سنت های حوزه قشری‌گری و سطحی‌نگری را بین طلاب رواج می دهند** آیت الله اراکی: عاقبت صهیونیست‌ها روسیاهی و رسوایی است** آیت الله طبسی: باید جنایات رژیم غاصب صهیونیستی به جهان مخابره شود
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
ایران به حمایت‌های خود از فلسطین ادامه می‌دهد
ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبرمعظم انقلاب در دیدار با خالد قدومی، نماینده حماس در تهران ضمن ابراز خرسندی و تبریک برای پیروزی‌های اخیر مقاومت فلسطین، حرکت مقاومت و ایستادگی را مسیر درست در دستیابی به پیروزی نهایی دانست.مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران در کنار مردم مظلوم فلسطین ایستاده است و به حمایت‌های معنوی خود ادامه خواهیم داد، تصریح کرد: سرعت عمل در کاری که انجام شد، بسیار تحسین برانگیز است و اقدامی بزرگ بود که دشمنان را غافلگیر کرد. وی افزود: رهبر معظم انقلاب در مورد مسأله فلسطین بسیار جدی هستند و شما با تمام توان پیش بروید، می‌دانیم این حرکت شما موجب خواهدشد بقیه کشورهای اسلامی و عربی هم به سمت شما بیایند و همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، امروز جهان اسلام یکپارچه در حمایت از شما به پا خاسته‌است. ولایتی، گفت: رژیم اسرائیل رفتنی است و شما و ملت فلسطین سرافراز و پیروز خواهیدماند و این مهم یک اصل قطعی است. خالد قدومی، نماینده حماس در ایران نیز ضمن قدردانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از آرمان‌های ملت فلسطین تاکید کرد: به رغم همه پیروزی‌های به دست آمده، توفیق و پیروزی اخیر ملت فلسطین کم‌نظیر است، مردم ما ثابت کردند رژیم ‌صهیونیستی رو به زوال است و این پیروزی را محقق و قدس شریف و ملت فلسطین را آزاد خواهیم‌ کرد.

 همشهری 
واکنش ایران به فضاسازی ضدایرانی غرب
کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه به تشریح مواضع جمهوری ‌اسلامی درباره تحولات در سرزمین‌های اشغالی پرداخت. در ادامه، مهم‌ترین محورهای آن را می‌خوانید:
برخی ادعاها درباره احتمال ورود مستقیم ایران به جنگ با رژیم صهیونیستی، تلاشی برای انحراف افکار عمومی از حمایت بی‌دریغ آمریکا از رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین است.
ایران نشان داده در حمایت از فلسطین هیچ‌گاه شانه خالی نمی‌کند. بارها اعلام کرده‌ایم از مقاومت حمایت می‌کنیم و این، موضوع پوشیده‌ای نیست.
اتهام آمریکایی‌ها علیه ایران درباره مسئله فلسطین، اتهام‌ باطلی است.
اولویت، پایان دادن به جنایات صهیونیست‌ها علیه غزه و قطع بمباران مناطق مسکونی و زیرساخت‌های حیاتی و ارسال کمک‌های انسانی است.
سفر منطقه‌ای حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در راستای حمایت ایران از مردم فلسطین انجام شد.
با توجه به رایزنی‌های انجام شده، قرار شد اجلاس سازمان همکاری اسلامی روز چهارشنبه در سطح وزرای امور خارجه در جده برگزار شود.
آمادگی نجبای عراق برای پیوستن به نبرد غزه
دبیرکل جنبش النجبای عراق در تماس تلفنی با اسماعیل هنیه، تصریح کرد که این جنبش با تمام نیروها و تسلیحاتش آماده ورود به نبرد غزه است. رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس نیز گفت: خداوند به شما عراقی‌های جوانمرد که اهل یاری و مقاومت هستید، اجر و عزت بدهد.
حمله زمینی به غزه «خط‌قرمز» است
ابراهیم عزیزی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت‌ملی مجلس نسبت به ورود زمینی به نوار غزه هشدار داد. وی تأکید کرد اگر بمباران غزه متوقف نشود، صهیونیست‌ها باید منتظر شعله‌ور شدن جبهه‌های متعدد باشند.

 کیهان 
وضعیت فعلی غزه احتمال گسترش دامنه درگیری به جبهه‌های دیگر را بالا می‌برد
آیت‌الله رئیسی در گفت‌وگوی تلفنی با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه،مواضع روسیه در محکوم کردن جنایات جنگی و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با توجه به آنچه که در غزه در حال وقوع است احتمال گسترش دامنه جنگ و درگیری به جبهه‌های دیگر وجود دارد که اگر این اتفاق بیفتد کنترل اوضاع سخت‌تر خواهد شد. لذا انتظار داریم همه کشورها و مجامع بین‌المللی و از جمله روسیه به‌ عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل، نقش‌آفرینی مؤثرتری در زمینه توقف جنایات جنگی رژیم صهیونیستی ایفا نمایند.رئیس‌جمهور افزود: رژیم صهیونیستی با هدف جبران شکست خفت‌بار خود، به دنبال جنایت و نسل‌کشی غیرنظامیان بی‌دفاع در غزه است؛ بمباران گسترده و کور و استفاده از سلاح‌ها و تجهیزات سنگین و غیرمتعارف علیه مناطق مسکونی از یک‌سو و اجبار جمعیتی بزرگ به ترک خانه و کاشانه و وطن خود از سوی دیگر قطعا مصداق بارز جنایت علیه انسانیت است.رئیسی همچنین در پاسخ به پیشنهاد رئیس‌جمهور روسیه درباره نقش‌آفرینی ایران برای توقف درگیری‌ها و حضور گروه‌های مقاومت در فرآیند سیاسی گفت: بارها اعلام کرده‌ایم که حمایت از فلسطین اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است، اما گروه‌های مقاومت خودشان در تشخیص و اتخاذ تصمیم مستقل هستند. طبیعتاً هر اقدامی از سوی گروه‌های مقاومت در برابر تجاوزات صهیونیست‌ها باید مورد تأیید همگان باشد، چون دفاع مشروع از خود است.
روسیه نگران گسترده شدن دامنه درگیری‌های فعلی در غزه به مناطق دیگر است
«ولادیمیر پوتین» در گفت‌وگوی تلفنی با آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه تحلیل روسیه از دلایل وقوع بحران فعلی در غزه با ایران یکسان است، اظهار داشت: حملات گسترده رژیم صهیونیستی به منطقه‌ای متراکم که بیش از ۲ میلیون انسان بی‌دفاع در آن زندگی می‌کنند، هیچ توجیهی ندارد و باید هرچه سریع‌تر متوقف شود.رئیس‌جمهور روسیه با بیان اینکه انجام عملیات زمینی در غزه از لحاظ نظامی و انسانی هزینه‌ها و تاثیرات بسیار سنگینی دارد، تصریح کرد: آمریکایی‌ها تلاش کردند به تنهایی راهبرد مدنظر خودشان را برای حل مسئله فلسطین به پیش ببرند، اما این راه‌حل به شکست انجامیده و روسیه نیز نگران گسترده شدن دامنه درگیری‌های فعلی در غزه به مناطق دیگر است.
با سرافکندگی باید اعتراف کنیم که شکست خوردیم
مقامات و منابع صهیونیستی به شکست در برابر عملیات اخیر حماس اذعان دارند. «اسموتریچ»، وزیر دارایی کابینه افراطی نتانیاهو گفته است: «باید با سرافکندگی اعتراف کنیم که شکست خوردیم.» همچنین «ایهود باراک»، نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی به اکونومیست گفت: «نتانیاهو مسئولیت بزرگ‌ترین شکست تاریخ اسرائیل را برعهده بگیرد.»
فریاد بانوان طلبه تهرانی در ‌حمایت از «طوفان‌الاقصی»
اجتماع بانوان طلبه استان تهران همزمان با مدارس علمیه خواهران سراسر کشور در حمایت از طوفان الاقصی و محکومیت کشتار وحشیانه زنان و کودکان فلسطینی با عنوان «الی بیت المقدس» روز یکشنبه ۲۳ مهرماه در مصلای بزرگ حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه‌السلام شهرری برگزار شد.

 ایران 
دقایق و ثانیه‌ها در توقف حملات ددمنشانه رژیم صهیونیستی حیاتی است
آیت‌الله رئیسی در گفت‌و‌گوی تلفنی با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، با محکوم کردن جنایات هولناک رژیم غاصب صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه، مقابله جهان اسلام با جنایتگری صهیونیست‌ها و تلاش برای پایان یافتن حملات وحشیانه به زنان و کودکان بی‌دفاع غزه را خواستار شد. رئیس جمهور دقایق و ثانیه‌ها را در توقف حملات ددمنشانه رژیم صهیونیستی به باریکه غزه حیاتی و تأثیرگذار دانست و بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت و همکاری با ترکیه و سایر کشورهای اسلامی در این زمینه و به منظور پایان دادن به این تراژدی انسانی و ضدبشری تأکید کرد. رئیس جمهور در ادامه ضمن هشدار نسبت به توسعه دامنه تحولات به دیگر نقاط منطقه در صورت عدم توقف حملات جنایتکارانه صهیونیست‌ها در غزه تصریح کرد‌: رژیم صهیونیستی بار دیگر ثابت کرد که رژیمی نژادپرست و ضدبشر است که برای رسیدن به اهداف خود از هیچ جنایتی فروگذار نمی‌کند. اردوغان نیز با ابراز تأسف و نگرانی از تحولات غزه اقدامات رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و گفت‌: آنچه امروز در غزه می‌گذرد همه مسلمانان جهان را داغدار کرده است و ما برای کمک‌رسانی به مردم غزه در تلاش هستیم و به تلاش‌های خود در این زمینه ادامه خواهیم داد. رئیس جمهور ترکیه اقداماتی همچون حضور ناو امریکایی در منطقه و بمباران فرودگاه‌های حلب و دمشق را موجب توسعه درگیری به دیگر نقاط منطقه دانست و ضمن محکومیت این اقدامات، ایجاد آتش‌بس، توقف حملات و برداشته شدن محاصره از غزه را سه اولویت مهم و اساسی برای کنترل شرایط در این برهه حساس منطقه دانست.

 جمهوری‌اسلامی
عزم هر سه قوه برای جلوگیری از وقوع فساد جزم است
رئیس قوه قضاییه گفت: امروز عزم هر سه قوه برای جلوگیری از وقوع فساد جزم است؛ در دستگاه قضایی نیز تمرکز اصلی بر جلوگیری از وقوع فساد و انسداد بسترهای فسادزا معطوف است؛ همچنین اقدامات سودمندی نیز در جهت حمایت از تولید و جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی انجام گرفته است؛ این اقدامات و دستاوردها که بعضاً مانع بروز خسارات شده است ثمره و نتیجه عملِ به‌موقع است؛ همه امور باید در وقت خود انجام گیرند؛ این نکته‌ای است که ما مسئولان همواره باید مطمح‌نظر قرار دهیم. حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای به موضوع قتل یک کارگردان سینما و همسرش نیز اشاره کرد و گفت: از همان ابتدای امر، مسئولان قضایی مربوطه به موضوع ورود کرده و من نیز شخصاً پیگیری و تاکید کردم که با بهره‌گیری از کلیه امکانات، هر چه سریع‌تر قاتل یا قاتلین شناسایی شوند و پرونده آن‌ها با سرعت و دقت رسیدگی و منتهی به صدور حکم شود تا خدای‌ناکرده امنیت روانی مردم مورد خدشه قرار نگیرد؛ این قبیل موضوعات چنانچه با سرعت و دقت در رسیدگی همراه باشد موجب تزریق احساس امنیت هر چه بیشتر به مردم و شهروندان می‌گردد و در نقطه مقابل چنانچه در بررسی‌ها و رسیدگی‌ها به این مقولات و موضوعات متناظر، تعلل صورت گیرد، افراد منافق و سودجو شروع به تحریک و انتشار مطالب کذب و القاء ترس و ناامنی می‌کنند.

 وطن امروز 
وزیر دفاع به تاجیکستان سفر می‌کند
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح امروز در صدر یک هیات عالی‌رتبه به تاجیکستان سفر می‌کند.دیدار و گفت‌وگو با رئیس‌جمهور و وزیر دفاع تاجیکستان، رایزنی پیرامون مسائل امنیتی و دفاعی ۲ کشور و پیگیری قراردادهای دفاعی ۲ کشور از اهداف سفر امیر محمدرضا آشتیانی به تاجیکستان است.
ملاقات ماهواره‌های «نور ۲» و «نور ۳» در فضا
فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه دیروز گفت: ماهواره‌های «نور ۲» و «نور۳» بامداد سه‌شنبه ۲۵ مهر (امروز) به کمترین فاصله از یکدیگر رسیده و از فاصله نزدیک هم عبور خواهند کرد. سردار علی جعفرآبادی افزود: این تلاقی در تاریخ ۲۵ مهر ساعت ۵ بامداد به وقت تهران و ۱:۳۰ بامداد به وقت جهانی (UTC) و در ارتفاع ۴۵۰ کیلومتری زمین، بر فراز اقیانوس هند رخ می‌دهد. یکی از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این ملاقات، ارزیابی‌های نسبی ماهواره‌ها از وضعیت یکدیگر خواهد بود.

 جوان 
علمای اسلام برای حمایت از فلسطین به میدان بیایند
مجلس خبرگان رهبری با صدور بیانیه‌ای در محکومیت جنایات رژیم جعلی اسرائیل و کشتار مردم بی‌دفاع غزه نوشت: عملیات شجاعانه و تحسین برانگیز «طوفان الاقصی» که توسط جوانان و گروه‌های مبارز فلسطینی علیه مواضع و امکانات زیربنایی رژیم صهیونیستی، صورت گرفت حاصل صبر و مقاومت مردم مظلوم فلسطین بود که علاوه بر شکست اطلاعاتی و نظامی غیر قابل ترمیم برای این قدرت پوشالی، وعده تخلف ناپذیر الهی مبنی بر نصرت مؤمنین و پیروزی جبهه حق بر جبهه باطل را محقق ساخت. مجلس خبرگان رهبری در این بیانیه‌ از علمای جهان اسلام خواست علاوه بر محکومیت اقدامات غیر انسانی رژیم صهیونیستی با تمام توان به میدان آمده و از هر اقدام و حمایتی که بتواند وضعیت فلسطینیان دربند را بهبود بخشد دریغ نورزند.
عملیات حماس نخستین مرحله از فروپاشی زودرس اسرائیل بود
سردار سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه عملیات طوفان الاقصی را نخستین مرحله از فروپاشی زودرس رژیم جعلی صهیونیستی توصیف و تأکید کرد: امروز هویت جعلی رژیم صهیونیستی فرو ریخته و جز یک پوسته توخالی چیز دیگری از آن‌ها باقی نمانده است.
زمینه برای مشارکت همه گروه‌های سیاسی فراهم است
وحیدی وزیر کشور در حاشیه جلسه با استانداران، فرمانداران و شهرداران کلانشهر‌های ۱۱ استان کشور در جمع خبرنگاران گفت: بحث انتخابات به عنوان مهم‌ترین وقایع سال جاری خواهد بود و مسئولیت‌های گوناگونی برابر مولفه‌های چهارگانه سلامت، مشارکت، امنیت و رقابت در دستور کار است.وزیر کشور اضافه کرد: کار‌های انتخابات در حوزه‌های اجرایی و اداری تا الان به خوبی و طبق قانون جلو رفته و هیئت‌های اجرایی به طور کامل در همه سطوح تشکیل شده است. نظرات دستگاه‌های ششگانه برای تأیید مدارک داوطلبان و همچنین اعتراضات متقاضیان دریافت و رسیدگی شد و وارد مرحله جدیدی از انتخابات برای ثبت نام نهایی داوطلبان شدیم. وحیدی تأکید کرد: زمینه برای شرکت همه طیف‌های مختلف فکری، احزاب و گروه‌ها وجود دارد و هم تأمین امنیت لازم برای برگزاری انتخاباتی امن از سوی دستگاه‌های امنیتی فراهم است. همه این‌ها باید منجر به افزایش مؤلفه مشارکت شود که در دستور کار است؛ البته این مسئولیت همگانی برای افراد، گروه‌های سیاسی و معتقدین است که در تبیین ضرورت مشارکت هرچه بیشتر مردم عزیز در صحنه ایفای نقش کنند. ما هم به عنوان دستگاه اجرایی و اداری باید وظیفه خود را انجام دهیم.

 خراسان 
۳ ماه منتظر یک آیین نامه ساده‌ایم
رشیدی کوچی، نماینده مرودشت در نطق تندی در صحن علنی گفت: این همه داریم برای خودرو داد و هوار می کنیم، الان برای خودروهای کارکرده ۳ ماهه منتظر یک آیین نامه ساده ایم، چرا ساده ترین مسائل رو انقدر پیچیده می کنیم. الان خودروهای نو اومده، خداوکیلی این حق مردمه که خودروی ۵۰۰ میلیونی رو به خلق ا… بدن ۲ میلیارد؟! انقدر به بهانه های مختلف مردم رو از خدمات محروم نکنیم!

 مردم سالاری 
گفت و گوی پوتین و اسد درباره غزه
دفتر ریاست جمهوری سوریه در بیانیه‌ای از گفت‌وگوی تلفنی «بشار اسد» رییس جمهور این کشور با «ولادیمیر پویتن» همتای روسش خبر داد. خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که در این بیانیه آمده است: «رییس جمهور اسد و پوتین گفت‌وگویی تلفنی داشتند که طی آن درباره راه‌های پایان دادن به تجاوزات اسراییل به نوار غزه گفت‌‎وگو کرده و بر نیاز تحویل فوری کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان در غزه تاکید کردند.»
فقدان مدرک درباره نقش ایران در عملیات حماس
رئیس جمهور آمریکا در گفت‌وگویی با شبکه سی‌بی‌اس درباره این که آیا ایران از عملیات «طوفان الاقصی» توسط جنبش حماس فلسطین علیه رژیم صهیونیستی مطلع بوده یا در آن نقشی داشته است، مدعی شد که ایران مدام از حماس و حزب‌الله حمایت می‌کند. بایدن افزود: اما درباره این که آیا از پیش مطلع بوده‌اند یا به برنامه‌ریزی برای این حمله کمک کرده‌اند، هیچ مدرکی تاکنون وجود ندارد.
رایزنی سفرای ایران و پاکستان در ریاض
سفیران ایران و پاکستان در عربستان با یکدیگر دیدار و رایزنی کردند. سفارت ایران در ریاض در صفحه اجتماعی ایکس در این ارتباط نوشت: «علیرضا عنایتی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ریاض با آقای احمد فاروق سفیر پاکستان در عربستان دیدار و در خصوص مسائل دوجانبه و تحولات فلسطین گفت‌وگو کرد. عنایتی با اشاره به دیدگاه مقامات کشورمان برای همکاری با همسایگان بر دیدگاه‌های مشترک دو کشور در حوزه‌های مختلف تاکید کرد.»

 قدس 
با حماس رابطه داریم و خواهیم داشت
نخست‌وزیر مالزی با رد فشارهای غرب برای محکومیت عملیات «طوفان الاقصیِ» حماس اعلام کرد: مالزی به رابطه خود با این گروه مقاومت فلسطینی ادامه می‌دهد. انور ابراهیم در سخنرانی که در پارلمان این کشور انجام داد، گفت: کوالالامپوربا فشار غرب برای محکومیت جنبش حماس موافق نیست. مالزی به عنوان یک سیاست، با حماس رابطه دارد و این رابطه ادامه خواهد داشت.
شولتز راهی سرزمین‌های اشغالی شد
صدراعظم آلمان به نشانه اعلام همبستگی با رژیم صهیونیستی پس از عملیات بزرگ حماس علیه این رژیم، امروز به سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کند. اولاف شولتز پس از عملیات موفق طوفان الاقصی گفت: ما قویاً کنار اسرائیل ایستاده‌ایم و به همه طرف‌ها درباره دامن زدن به درگیری‌ها هشدار می‌دهیم! وی همچنین دستور تدابیر امنیتی شدید برای حمایت از نهادهای اسرائیلی و یهودی در آلمان را صادر کرده است.
وزارت اقتصاد ملزم به شبانه‌روزی کردن گمرکات شد
نمایندگان مجلس در رسیدگی به برنامه هفتم توسعه، وزارت امور اقتصادی و دارایی را مکلف کردند درمدت ۶ ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون نسبت به شبانه‌روزی کردن فعالیت گمرکات در مرزهای زمینی و بنادر بزرگ و پرتردد کشور اقدام کنند. گمرکات در حال حاضر در ساعات اداری به مراجعه‌کنندگان خدمت می‌کنند.
دستور ویژه رئیس جمهور برای بررسی پرونده مهرجویی
سخنگوی دولت روزگذشته از دستور ویژه رئیس‌جمهور به بخش‌های انتظامی و امنیتی برای بررسی قتل کارگردان نامدار کشورمان خبر داد. بهادری جهرمی افزود: رئیس‌جمهور ضمن تسلیت به خانواده این هنرمند و جامعه هنری کشور، به بخش‌های انتظامی و امنیتی دستور دادند با جدیت و سرعت مضاعف، موضوع مورد بررسی قرار گرفته و نتایج اقدامات به مردم نیز اطلاع‌رسانی شود.

 اعتماد 
حزب‌الله جنگ الکترونیک علیه اسراییل به راه انداخته است
درپی به صدا درآمدن بی‌دلیل آژیرهای خطر در شمال فلسطین اشغالی، منابع رسانه‌ای عبری از دست داشتن احتمالی حزب‌الله لبنان در این اتفاق در چارچوب یک جنگ الکترونیک علیه رژیم صهیونیستی خبر داده‌اند. شبکه عبری زبان «کان» در این باره اعلام کرد که رژیم صهیونیستی درحال بررسی این مساله است که آیا به صدا در آمدن بی‌دلیل آژیرهای خطر طی هفته گذشته در شمال فلسطین اشغالی کار حزب‌الله بوده است یا خیر؟ خبرنگار امور سیاسی کان در این باره گفت: چهارشنبه گذشته آژیر خطر در سراسر منطقه شمال (شمال سرزمین‌های اشغالی) به صدا درآمد و گزارش‌هایی مبنی بر انجام حمله پهپادی به اسراییل به دست مقامات سیاسی، اطلاعاتی و امنیتی تل‌آویو رسید.این خبرنگار افزود: در نهاد امنیتی در حال بررسی هستند که آیا چیزی فراتر از تشخیص اشتباه، مانند تداخل، در نتیجه جنگ الکترونیکی ازسوی حزب‌الله وجود دارد یا خیر. وی در ادامه گزارش داد: این موضوع در حال حاضر در دست بررسی است و نمی‌توان گفت واقعا این اتفاق افتاده است، اما در روزهای اخیر جنگ الکترونیک مهمی در منطقه شمال رخ داده است که تنها محدود به تداخل در دستگاه‌های «GPS» نبوده است، لذا این موضوع نیز در حال بررسی است.
اخبار ضد و نقیض از سفر بایدن به اسراییل
همزمان با اینکه برخی رسانه‌ها از سفر قریب‌الوقوع رییس‌جمهوری امریکا به سرزمین‌های اشغالی خبر داده‌اند، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا اعلام کرد که هنوز برنامه‌ای در این زمینه وجود ندارد. کاخ سفید از اظهارنظر در این باره خودداری کرده است و آدرین واتسون سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات‌متحده گفت: خبر جدیدی برای اطلاع‌رسانی در مورد سفر بایدن به اسراییل نداریم. پیش‌تر خبرگزاری رویترز گزارش داده بود: سفر جو بایدن برای نشان دادن حمایت این کشور از اسراییل که بزرگ‌ترین متحد ایالات‌متحده در خاورمیانه است.براساس این گزارش، منبع ناشناس رویترز، گزارش‌ رسانه‌های خبری اسراییلی را تایید کرده که نتانیاهو طی تماس تلفنی اخیر خود با بایدن، از او برای سفر به اسراییل درباره پاسخ متقابل به حمله حماس دعوت کرده است.

 اطلاعات 
تولید نفت ایران به ۵/۳ میلیون بشکه در روز می‌رسد
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از افزایش تولید نفت به روزانه ۵/۳ میلیون بشکه در روز تا پایان امسال خبر داد. خجسته‌مهر اظهار داشت: برداشت نفت از میدان‌های سپهر و جفیر با ظرفیت روزانه ۲۰ هزار بشکه از هفته گذشته آغاز شد و آیین بهره‌برداری رسمی آن به‌زودی با حضور وزیر نفت برگزار می‌شود و با این اقدام تولید نفت ایران تا پایان سال از ۳/۳ میلیون بشکه به ۵/۳ میلیون بشکه در روز می‌رسد. وی همچنین با اشاره به اینکه مذاکرات فنی و اقتصادی با شرکت‌های روسی همچنان ادامه دارد، افزود: موضع شرکت ملی نفت ایران در مورد میدان گازی آرش، همان موضع وزارت امور خارجه است.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه عمده میدان‌ها در غرب کارون مشترک است، افزود: از نظر تولید نفت، نسبت تولید از میدان‌های مشترک به مستقل ۳ برابر است که نشان می‌دهد اولویت دولت سیزدهم برای برداشت حداکثری از میدان‌های مشترک به‌درستی اجرا شده است. وی با بیان اینکه اجرای پروژه‌های نگهداشت توان و افزایش تولید در دستور کار قرار دارد، ادامه داد: همچنین امضای قرارداد توسعه سه میدان یاران شمالی، جنوبی و سهراب که جزو میدان‌های مشترک هستند هم در این دولت انجام شده است.

اخبار اخبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

اصلی ترین رسالت حوزه ها و روحانیت رسیدگی به امور مردم است
حوزه/ آیت الله العظمی نوری همدانی در دیدار مدیر حوزه علمیه خراسان، و دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان و تعدادی از معاونین این حوزه علمیه بر تقویت هر چه بیشتر حوزه های علمیه در همه جبهه ها خصوصاً تزکیه اخلاقی، رشد آگاهی های سیاسی و ارتباط با مردم تأکید نمودند و گفتند: ما در زمانی هستیم که دشمن با تمام توان در صحنه حاضر شده است. در این برهه حساس، باید وحدت و همفکری داشته باشیم و با ریشه شناسی مسائل و مشکلات در صدد رفع آنها برآییم. ایشان با تأکید بر لزوم تقویت ارتباط با مردم و اهمیت رشد آگاهی های سیاسی گفتند: اصل مردم هستند، حضرت امیر المومنین -علیه السلام- در نامه ۵۳ نهج البلاغه به مالک اشتر نوشتند: عموم مردم، ستون های استوار دین، و نیروهای ذخیره دفاعی می باشند. پس به آنها گرایش داشته و اشتیاق تو به آنان باشد؛ اصلی ترین رسالت حوزه ها و روحانیت رسیدگی به امور مردم است و مردم باید احساس کنند علماء در کنارشان هستند.

برخی با نفی سنت‌های حوزه، قشری‌گری و سطحی‌نگری را بین طلاب رواج میدهند
حوزه/ آیت الله کعبی در دیدار جمعی از طلاب و روحانیون گفت: یک روحانی باید بتواند در علم و فضیلت به جایی برسد که سخنگوی اسلام باشد و از زبان اسلام سخن بگوید. عضو جامعه مدرسین درادامه سخنان خود گفت: برخی با نفی تدریس و تدارس سنتی حوزه، قشری‌گری و سطحی‌نگری را بین طلاب و حوزه ها و روحانیت ترویج می کنند و به تدریج هم به اینجا می‌رسند که با نفی مرجعیت و حوزه، خودشان به نام اهل بیت -علیهم السلام- می‌خواهند مرجع بشوند. وی ادامه داد: بدانید که آن جریان یا فریب‌خورده و یا منحرف و یا آلت دست دستگاه های اطلاعاتی بیگانگان است و در طول تاریخ تجربه شده که استبداد و استعمار همواره مخالف روحانیت و حوزه‌های علمیه بوده و یکی از راه‌های مخالفت آنها، ایجاد جریانهای فکری انحرافی در داخل روحانیت است. در زمان ما نیز برخی جریانها و فرقه‌ها تحت تاثیر جریان روشنفکری غربی اسلام بدون روحانیت را ترویج می‌کنند.

عاقبت صهیونیست‌ها روسیاهی و رسوایی است
حوزه/ آیت الله اراکی شب گذشته در یادواره شهدای مظلوم غزه که به همت مدرسه علمیه امام زین العابدین در آستان مقدس امامزاده شاه جمال -علیه السلام- برگزار شد، اظهار کرد: ایام مقاومت فلسطین در راه خدا ایام بزرگی و از مصادیق ایام الله است. عضو جامعه مدرسین درادامه سخنان خود با بیان اینکه در روایات آمده است که حضرت عیسی همراه با امام زمان -عجل الله تعالی فرجه الشریف- ظهور خواهد کرد و پیروان خود را دعوت می‌کند، گفت: این اقدام از مسجد الاقصی آغاز خواهد شد و مسجد الاقصی محل اعلام و آغاز حکومت مهدوی خواهد بود.عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه یکی از وعده‌های الهی این است که عاقبت یهودیان و صهیونیست‌ها روسیاهی و رسوایی است، یادآور شد: در این وعده آمده است که مسجد الاقصی آزاد خواهد شد و تمام صهیونیست از قدرت خارج خواهند شد.

باید جنایات رژیم غاصب صهیونیستی به جهان مخابره شود
رسا/ آیت الله طبسی عضو جامعه مدرسین با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین و با بیان این که یهودیان افرادی هستند که انبیاء کش بوده و معروف به بی رحمی هستند اظهار داشت: باید جنایات رژیم غاصب به جهان مخابره شود تا آنان نتوانند در جهان مظلوم نمایی کنند و کسانی که دم از حقوق بشر
می زنند، بدانند که مردم فلسطین نیز بشر هستند و باید جنایات ضد حقوق بشری رژیم صهیونیستی را محکوم کنند. وی با اشاره به مواضع برخی از افراد که در مقابل جنایت‌های رژیم صهیونیستی سکوت پیشه کرده و می‌گویند «بیائید در کنار همدیگر باشیم» اظهار داشت: برخی از مزدوران حتما حق و حقوقی گرفته اند که از این گونه حرف ها می زنند و در برابر این همه جنایت و غصب زمین‌های فلسطینیان سکوت پیشه کرده اند؛ باید از این افراد پرسید که چقدر گرفته اید که این گونه سخن بر زبان جاری می سازید؟

اگر امروز از غزه دفاع نکنیم باید فردا از خودمان در برابر بمب‌ها دفاع کنیم
تسنیم/ امیرعبداللهیان گفت ما خواهان گسترش جنگ نیستیم اما اگر امروز از غزه دفاع نکنیم فردا باید در شهرهای خودمان با بمب‌های فسفری مقابله کنیم. امیر عبداللهیان، گفت: در سفری که به منطقه داشتم و دیداری که با رهبران مقاومت انجام شد توجه ویژه‌ای به این مساله‌ای داشتند که اگر راهکار‌های سیاسی بتواند به نتیجه برسد فرصتی را برای این کار در نظر خواهند گرفت، اما در صورت ادامه جنایات جنگی رژیم کودک کش هر اقدامی متصور است. وی ادامه داد: امروز که با تعدادی از وزرای خارجه کشور‌های منطقه ارتباط داشتم به این جمع بندی نزدیک‌تر شده‌ایم که اگر از فرصت‌های محدودی که در اختیار سازمان ملل و کنشگران سیاسی قرار داده شده است، استفاده نشود؛ امکان گشایش جبهه‌های جدید علیه رژیم غاصب قدس اجتناب ناپذیر است. مقاومت هم از روحیه بالایی برخوردار است و هم گفتند که از نظر توانمندی می‌توانند جنگ بلندمدت را ادامه دهند.

مسکو آمریکا را تهدید به حمله فضایی کرد
مهر/ یکی از مقامات وزارت خارجه روسیه با تاکید بر اینکه تأسیسات مداری مورد استفاده برای کمک به اوکراین می‌توانند به اهداف قانونی روسیه تبدیل شوند، آمریکا را تهدید به حمله به زیرساخت‌های فضایی این کشور کرد.
ولادیمیر ارماکوف مدیر منع اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه هشدار داد که ماهواره‌های فضایی غربی که برای کمک به نیرو‌های اوکراینی استفاده می‌شوند، می‌توانند به اهداف قانونی برای حملات روسیه تبدیل شوند. وی تاکید کرد: ایالات متحده و متحدانش از روش‌هایی برای کمک به اوکراین استفاده می‌کنند که این روش‌ها، فراتر از استفاده بی‌ضرر از فناوری‌های فضایی است.

غربی‌ها مانع از تصویب قطعنامه پیشنهادی روسیه شدند
مهر/ در جلسه دوشنبه شب شورای امنیت سازمان ملل با کارشکنی نمایندگان سه کشور آمریکا،‌ انگلیس و فرانسه، قطعنامه پیشنهادی روسیه برای آتش بس و توقف حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه به تصویب نرسید.
سه عضو دائم شورای امنیت یعنی آمریکا، انگلیس و فرانسه در مخالفت با قطعنامه روسیه برای الزام رژیم موقت صهیونیستی به توقف حملات به نوار غزه، به قطعنامه پیشنهادی روسیه رأی منفی دادند. بر پایه این گزارش، واسیلی بنزیا، نماینده روسیه در شورای امنیت نیز در واکنش به کارشکنی غربی‌ها گفت: «ما متاسفیم که شورا همچنان گروگان خودخواهی هیأت‌های غربی گرفتار مانده است.»

گروسی: نباید درمورد ایران هم مانند کره‌شمالی شکست بخوریم
فارس/ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بامداد سه‌شنبه مدعی شد که جهان نباید در مقابله با برنامه هسته‌ای ایران، دچار شکستی بشود که در برابر برنامه اتمی کره شمالی متحمل گردید.گروسی در کنفرانس مطبوعاتی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد که کشورهای مختلف باید مراقب باشد تا مطمئن شوند که بن‌بست با ایران بر سر برنامه هسته‌ای، شبیه کره شمالی نمی‌شود.
وی در این‌باره گفت: «ما باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از این مشکل به کار بگیریم و درباره اینکه چه اتفاقی در خصوص ایران در حال رخ دادن است و چه کاری برای آن می‌توان انجام داد، بحث کنیم تا به یک شکست درمورد کشوری که توانایی‌هایی برای تولید تسلیحات اتمی دارد، تبدیل نشود».
گروسی همچنین در زمینه عدم تمدید اعتبارنامه برخی از بازرسان آژانس از سوی ایران ابراز امیدواری کرد که جمهوری اسلامی ایران در تصمیم خود درباره بازرسان این سازمان تجدیدنظر کند.چندی قبل، سخنگوی وزارت صنعت انرژی هسته‌ای کره شمالی آژانس اتمی گفته بود که آژانس اتمی به بلندگوی جیره‌خوار آمریکا تبدیل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *