خبر روز ۱۴۰۲/۰۷/۲۴

**وزیر امور خارجه: اگر جنگ گسترش یابد آمریکا نیز متحمل خسارات سنگینی خواهد شد** رئیس‌جمهور در پاسخ به تماس تلفنی رئیس‌جمهور فرانسه: اگر جنایات رژیم صهیونیستی متوقف نشود دامنه جنگ گسترش می‌یابد** آیت الله خاتمی: کسی که عرق دینی دارد دربرابر جنایت‌های اسرائیل غاصب سکوت نمی‌کند** آیت الله رجبی: عملیات «طوفان الاقصی» رؤیای صهیونیست ها را به کابوس تبدیل کرد** آیت الله فقیهی: «طوفان الاقصی» درس عبرت بزرگی برای دشمنان است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
صهیونیست‌های غاصب خاک فلسطین را ترک کنند
کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در فضای مجازی نوشت: آن کسانی که باید خاک فلسطین را ترک کنند و بیرون بروند، صهیونیست‌های غاصب و اشغالگر هستند. سخنگوی وزارت خارجه افزود: ملت فلسطین صاحبان اصلی و مالکان همیشگی این سرزمین هستند و آنها دهه‌ها برای آزادی سرزمین خود صبر، مجاهدت و مقاومت و جانفشانی کردند.
صهیونیست‌ها نفهمیدند با عملیات رسانه‌ای پیروز نمی‌شوند
علی شمخانی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی کشورمان در واکنش به عملیات روانی صهیونیست‌ها درباره حمله زمینی به غزه در حساب شخصی خود در فضای مجازی نوشت: اگر حماس برای اسرائیل طرح عملیات تهیه می‌کرد، حتما بر حمله زمینی رژیم صهیونیستی به غزه تاکید می‌نمود! وی افزود: صهیونیست‌ها که برای حمله زمینی به غزه تبلیغات می‌کنند، احتمالا هنوز نفهمیده‌اند که با عملیات رسانه‌ای نمی‌شود در زمین غزه در جنگ با طراحان هوشمند «طوفان‌الاقصی» به پیروزی رسید.

 همشهری
شرایط ثبت‌نام قطعی در انتخابات مجلس
ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۸ آنچه داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی باید برای ثبت‌نام قطعی بدانند را اعلام کرد که در ادامه می‌خوانید.
ثبت‌نام داوطلبان از ۲۷مهر تا ۳آبان به‌مدت ۷روز و از ساعت ۸ تا ۱۸، به ‌صورت الکترونیک انجام می‌شود.
ثبت‌نام‌کنندگان باید دارای این شرایط باشند: «اعتقاد و التزام عملی به اسلام»، «التزام عملی به نظام مقدس جمهوری‌اسلامی ایران»، «تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران»، «ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه»، «داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی‌ارشد یا معادل آن»، «نداشتن سوءشهرت در حوزه انتخابیه»، «داشتن سلامت جسمی و روانی»، «حداقل سن ۳۰سال تمام و حداکثر ۷۵سال تمام»، «گواهی معتبر حداقل ۵سال سابقه فعالیت اجرایی یا آموزشی یا پژوهشی یا قضایی» و «داشتن کارت یا گواهی پایان‌خدمت وظیفه».
ثبت‌نام‌کنندگان باید به این نکات توجه کنند: «پس‌از تکمیل پرسشنامه، ثبت‌نام نهایی تلقی می‌شود»، «اعلام یک شماره حساب غیرتجاری»، «معرفی نماینده مالی» و «ارائه گواهی رسمی مبنی بر قبول استعفا یا قطع هرگونه رابطه استخدامی».
غافلگیری‌های زیادی برای صهیونیست‌ها داریم
«علی برکه» از رهبران مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، گفت که مقاومت فلسطین خود را برای چندین‌ماه رویارویی با دشمن صهیونیست، آماده کرده است و غافلگیری‌های زیادی برای این دشمن دارد و تا به این لحظه از همه توانمندی نظامی خود استفاده نکرده است. وی در گفت‌وگو با وبگاه «المعلومه»، افزود: «دشمن صهیونیست، در همان روز نخست رویارویی با مردان مقاومت که عملیات خود را انجام دادند و مقر ارتش اشغالگر را تحت کنترل گرفتند، شکست خورد.»
فرار دسته‌جمعی نظامیان صهیونیست از جنگ غزه
کانال ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی، از فرار دسته‌جمعی شماری از نظامیان اسرائیلی و مخالفت آنها با شرکت در تجاوز به نوار غزه خبر داد. این شبکه همچنین گزارش داد: اختلافات شدیدی میان رهبران و مقامات ارتش اشغالگر ایجاد شده و گزارش‌هایی مبنی بر عقب‌نشینی افسران و مقامات ارشد ارتش وجود دارد. این در حالی است که رسانه‌های صهیونیستی، از موافقت کابینه رژیم صهیونیستی با ورود زمینی به غزه خبر می‌دهند و ادعا می‌کنند که تنها اختلاف موجود میان سران اشغالگر، بر سر عمق نفوذ زمینی است.
فریاد نظامیان صهیونیست بر سر نتانیاهو
شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش داد که در جریان بازدید بنیامین نتانیاهو از نظامیان ذخیره ارتش این رژیم، او در میانه اعتراض شدید آنها مجبور به لغو سخنرانی خود شده است. براساس این گزارش، نتانیاهو در میانه داد و فریاد نظامیان ذخیره، مجبور شد تا با تعداد اندکی از آنها به‌طور جداگانه دیدار کرده و برایشان سخنرانی کوتاهی بکند؛ او سپس عکس یادگاری خود را گرفت و از پادگان خارج شد.

 کیهان
اگر جنایات رژیم صهیونیستی متوقف نشود دامنه جنگ گسترش می‌یابد
آیت‌الله رئیسی بعد از ظهر یکشنبه در پاسخ به تماس تلفنی «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه ضمن محکومیت شدید حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی و ابراز نگرانی از وضعیت اسفبار مردم غزه، ۷۰ سال ظلم، جنایت، تبعیض و بی‌عدالتی، اعمال آپارتاید، کشتار بی‌رحمانه و غصب سرزمین ملت مظلوم فلسطین به‌دست صهیونیست‌ها را یادآوری کرد و گفت: آنچه از سوی گروه‌های مقاومت فلسطینی صورت گرفت در واقع عکس‌العملی به این جنایات و اعتراض به هفت دهه کشتار و ظلم و بی‌عدالتی نسبت به مردم فلسطین بوده است. رئیس‌جمهور تصریح کرد: در صورتی که رژیم صهیونیستی به‌دنبال جبران شکست خود با تداوم این جنایات باشد، ابعاد تحولات گسترش خواهد یافت.رئیس‌جمهور همچنین با بیان اینکه اقدامات رژیم صهیونیستی یادآور رفتار نازی‌ها است، تصریح کرد: در صورتی که رژیم صهیونیستی به‌دنبال جبران شکست خود با تداوم این جنایات باشد، ابعاد تحولات گسترش خواهد یافت.وی با تاکید بر لزوم پایان فوری بمباران مناطق مسکونی غزه گفت‌: کوچ دادن اجباری ساکنین غزه از زادگاهشان نه عملی است و نه با اصول و قوانین بین‌المللی سازگاری دارد و گروه‌های مقاومت فلسطینی و همه ملت‌های آزاده جهان در مقابل این جنایات خواهند ایستاد.«امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه نیز در این مکالمه تلفنی ضمن ابراز نگرانی از تشدید بحران در نوار غزه، استفاده از نقش تاثیرگذار جمهوری اسلامی ایران در منطقه برای کنترل اوضاع را خواستار شد که در پاسخ به او گفته شد گروه‌های مقاومت خود صاحب تشخیص و تصمیم هستند.
اویل پرایس: برای تأمین امنیت انرژی چشم تمام جهان به ایران است
اویل پرایس، رسانه تخصصی حوزه انرژی، نقش ایران را در وضعیت کنونی تأمین انرژی جهان تعیین‌کننده دانست.به گزارش اویل پرایس، در شرایطی که هرگونه جنگ در غرب آسیا تهدید جدی برای امنیت عرضه نفت دنیاست، تولیدکننده‌ای با‌ اندازه ایران می‌تواند مشارکت عمیق‌تری در بازارهای جهانی نفت داشته باشد.این رسانه با ‌اشاره به عواقب جبران‌ناپذیر تهدیدات و گزافه‌گویی برخی نمایندگان آمریکایی علیه ایران نوشت: لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه و جنگ‌طلب آمریکا هنوز هم خواستار بمباران پالایشگاه‌های ایران توسط آمریکاست. این اقدام و اقدامات مشابه می‌تواند قیمت نفت را به راحتی به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه برساند.این گزارش می‌افزاید: تنگه هرمز در آب‌های ایران یکی از بزرگ‌ترین گذرگاه‌های دنیاست. حجم نفتی که روزانه از این گذرگاه عبور می‌کند به حدود ۱۷ میلیون بشکه می‌رسد یعنی برابر با حدود ۱۷ درصد از تقاضای جهانی نفت طبق پیش‌بینی‌های انجام شده برای سال جاری میلادی. همچنین حدود ۹۰ درصد از نفت خاورمیانه از طریق تنگه هرمز منتقل می‌شود.به گزارش این رسانه تخصصی حوزه انرژی، در صورت گسترش درگیری‌ها در خاورمیانه این احتمال وجود دارد که تنگه هرمز بسته شود.
دکترای افتخاری دانشگاه تهران به شیخ زکزاکی اعطا شد
مراسم اعطای دکترای افتخاری دانشگاه تهران به شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه شامگاه روز ۲۲ مهرماه ۱۴۰۲ با حضور جمعی از شخصیت‌های علمی، برگزار شد. شیخ ابراهیم زکزاکی، در آیین دریافت دکتری افتخاری از دانشگاه تهران با بیان اینکه ابرقدرتی آمریکا رو‌به افول و ابرقدرتی ایران رو به اوج است، خطاب به جوانان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تنها ابرقدرت دنیا در آینده نزدیک خواهد بود لذا باید آماده شوید که نه تنها رهبری جهان اسلام بلکه رهبری کل دنیا را عهده‌دار شوید.

 ایران 
تحویل ۳۶ هزار خانه به معلولان در دولت سیزدهم
رئیس‌جمهور روز گذشته به مناسبت روز جهانی «عصای سفید» میزبان جمعی از نخبگان علمی، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی جامعه کم‌بینایان و نابینایان کشور بود و در جلسه‌ای پای صحبت آنان نشست و مسائل و مشکلات آنان را جویا شد.آیت‌الله رئیسی ضمن یادآوری مسئولیت سازمان‌های اداری و اجرایی کشور در تسهیل فعالیت و فراهم کردن زمینه اشتغال کم‌بینایان و نابینایان مطابق قانون و با قدردانی از اقدامات انجام شده برای کاهش مشکلات این قشر از جامعه، بویژه طی ۲ سال گذشته، بر شتاب بیشتر این اقدامات تأکید کرد و گفت: اینکه امروز ۳۶ هزارمین مسکن در این دولت تحویل معلولین عزیز می‌شود بسیار جای خرسندی است. آیت‌الله رئیسی ضمن مکلف کردن اداره‌ها و سازمان‌های اجرایی کشور به ایجاد مشاغل متناسب با وضعیت معلولان بویژه کم‌بینایان و نابینایان، ابراز امیدواری کرد که شاهد گام‌های بیشتری در زمینه رفع مشکل اشتغال این عزیزان باشیم به نحوی که در آینده نزدیک با افتخار اعلام کنیم فرد کم‌بینا یا نابینای تحصیلکرده و جویای کار در کشور وجود ندارد. در این نشست همچنین از سوی رئیس‌جمهور و به صورت نمادین کلید یک واحد مسکونی به یک زوج نابینا اهدا شد.
آغاز ثبت‌نام داوطلبان نمایندگی مجلس از ۲۷ مهر
معاون سیاسی وزیر کشور گفت: ثبت‌نام قطعی داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی از ۸ صبح روز ۲۷ مهرماه آغاز می‌شود و تا ۱۸ بعدازظهر سوم آبان ادامه خواهد داشت.محمدتقی شاهچراغی با اشاره به شیوه ثبت نام نهایی انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: مطابق قانون جدید، پیش‌ثبت نام به منظور تطبیق مدارک ارائه شده با دستگاه‌های مربوطه انجام گرفت و تاکنون ۶ دستگاه به سازمان پاسخ دادند و ۲۶ مهرماه این کار به پایان رسیده و به اعتراضات رسیدگی خواهد شد. شاهچراغی یادآور شد: کسانی می‌توانند در ثبت‌نام شرکت کنند که در پیش‌ ثبت نام شرکت کرده‌ و کد پیگیری برای آنها ارسال شده باشد.
هشدار ایران به صهیونیست ها از طریق سازمان ملل
یک رسانه امریکایی ادعا کرد که ایران از طریق سازمان ملل به رژیم صهیونیستی درباره حمله زمینی به نوار غزه هشدار داده است. ‌پایگاه خبری آکسیوس همزمان با سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه ایران و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا به منطقه مدعی شد که ایران روز شنبه به‌طور غیر مستقیم پیامی به رژیم صهیونیستی فرستاده و در آن نسبت به حمله زمینی به نوار غزه هشدار داده است. به نوشته این رسانه، ایران در پیام خود تأکید کرده است که خواهان تشدید بیشتر جنگ حماس و اسرائیل نیست، اما در صورت ادامه عملیات اسرائیل در غزه مجبور به مداخله خواهد بود. آکسیوس ادعا کرد که این پیام در دیدار روز شنبه وزیر امورخارجه ایران با تور فینسلاند، نماینده سازمان ملل در امور خاورمیانه در بیروت به وی ابلاغ شده و این مقام سازمان ملل نیز با تزاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی و دیگر مقامات صهیونیست تماس گرفت و پیام ایران را ابلاغ کرد. به نوشته این رسانه امریکایی، امیرعبداللهیان در این دیدار، به‌علاوه تأکید کرد که ایران خطوط قرمز خود را دارد و هشدار داده است که اگر عملیات نظامی اسرائیل ادامه پیدا کند و بویژه اگر اسرائیل به وعده خود مبنی بر حمله زمینی به غزه عمل کند، ایران باید پاسخ دهد. در تحولی دیگر، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به احتمال ایجاد یک جبهه جنگی جدید در مرز رژیم صهیونیستی-لبنان اشاره کرد و گفت: نمی‌توانیم این احتمال را رد کنیم که ممکن است ایران به نوعی به طور مستقیم در این درگیری‌ها ورود کند. ما باید برای هر احتمالی آماده باشیم.

 وطن امروز
مشارکت در انتخابات یک وظیفه همگانی است
وزیر کشور با اشاره به آخرین اقدامات وزارت کشور برای برگزاری انتخابات مجلس اظهار کرد: وزارت کشور، تکالیف قانونی برای بسترسازی انتخابات دارد که تا امروز طبق موارد قانونی مشخص شده، کارهای لازم انجام شده است. وحیدی در ادامه گفت: پیش‌ثبت‌نام‌ها هم انجام شده است و اکنون در حال رسیدگی به شکایات هستیم و بررسی این شکایات تا قبل از ثبت‌نام نهایی به پایان خواهد رسید. وی با اشاره به آموزش‌ها و توجیهات لازم تصریح کرد: بخش قابل توجه پیش‌بینی‌های فنی برای اخذ احراز هویت به شکل الکترونیک و سایر مراحل انتخابات که باید به شکل الکترونیک صورت گیرد، انجام شده و اکنون در حال تکمیل است. وزیر کشور در ادامه با اشاره به مشارکت در انتخابات گفت: مشارکت در انتخابات یک وظیفه همگانی است و نخبگان، معتمدان و صاحبان نفوذ در جامعه وظیفه دارند اهمیت انتخابات و آثار و برکات افزایش مشارکت در انتخابات را برای مردم تبیین کنند. وحیدی با اشاره به برخی اقدامات برای نادیده‌گرفتن تلاش‌ها برای برگزاری انتخابات، گفت: باید جلوی کسانی که با سیاه‌نمایی و ناامیدی، القا می‌کنند که کارها جلو نمی‌رود و اتفاقات مهم در کشور نمی‌افتد گرفته شود و آنها تقبیح شوند.
آغاز ساخت نسل جدید «کپسول‌های زیستی ایران»
دلیریان، سخنگوی سازمان فضایی ایران در صفحه ایکس (توئیتر) خود از ساخت نسل جدید کپسول‌های زیستی ایران خبر داد و نوشت: «قرارداد ساخت جدیدترین نسل از کپسول‌های زیستی ایران بین سازمان فضایی ایران و پژوهشگاه هوافضا امضا شد. این کپسول ویژگی‌های پیشرفته‌تر و بهتری به نسبت کپسول‌های قبلی خواهد داشت که یکی از مهم‌ترین این ویژگی‌ها، قابلیت هدایت و کنترل کپسول‌ است». کپسول فضایی محفظه‌ای است که برای فرستادن انسان و سایر موجودات زنده به فضا استفاده می‌شود و بخشی مهمی از «زیست فضا» محسوب می‌شود.

 خراسان 
درخواست اخراج فرستاده رژیم‌صهیونیستی از سازمان ملل
کاردار ایران در لندن خواستار اخراج رژیم صهیونیستی از سازمان ملل شد. سیدمهدی حسینی متین نوشت: این یک درخواست قانونی از جامعه بین المللی است که این رژیم نازیستی و فرستاده آن را از سازمان ملل و سراسر جهان اخراج کند.
روند مهاجرت نخبگان کاهشی می‌شود
روح ا… دهقانی‌فیروزآبادی معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با اشاره به ناکامی دشمنان برای ایجاد ناآرامی در سالگرد اغتشاشات شهریور ماه، گفت: مطمئن باشید روندی که از سال گذشته در بحث خروج نخبگان ایجاد شده بود با توجه به ناکامی دشمن، کاهش پیدا خواهد کرد.
رشد اقتصاد ایران در نیمه نخست سال ۲۰۲۳ به ۵.۸ درصد رسید
رئیس‌کل بانک مرکزی در اجلاس صندوق بین المللی پول در مراکش گفت: نرخ رشد اقتصاد کشور در ۲ فصل نخست سال ۲۰۲۳ به‌طور متوسط به ۵.۸ درصد و رشد سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۲ به ۶.۷ درصد رسید.
۶۲۵ هزار شغل در ۶ ماه امسال ایجاد شد
مطابق اظهارات وزیر کار در شش ماه اول سال ۱۴۰۲ حدود ۶۲۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است.برنامه های اشتغال زایی در دولت ذیل برنامه زیست بوم اشتغال با هدف ایجاد یک میلیون و ۸۸هزار شغل دنبال می شود. گزارش هایی که مسئولان از آمار اشتغال ارائه می دهند در راستای سامانه رصد اشتغال است.

 رسالت 
اگر جنگ گسترش یابد آمریکا نیز متحمل خسارات سنگینی خواهد شد
امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با الجزیره اعلام کرد: اگر حملات رژیم صهیونیستی به غزه متوقف نشود، گسترش جبهه‌های جنگ بعید نیست و هر ساعت احتمال آن افزایش می‌یابد. وی افزود: به رژیم صهیونیستی از طریق حامیان آن این پیام رسیده است که اگر جنایتش در غزه متوقف نشود، فردا بسیار دیر خواهد بود.وزیر خارجه ایران بیان کرد: امیدواریم که تلاش‌های سیاسی مانع از گسترش جنگ شود و گرنه احدی نمی‌داند که ساعت آتی چه رخ خواهد داد. ایران نمی‌تواند تماشاگر این وضع باشد.وی گفت: در جریان دیدارم در لبنان با سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان، متوجه شدم که همه سناریوها روی میز است. اگر آمریکا و رژیم صهیونیستی این روند را متوقف نکنند امکان توقف دامنه جنگ نیست. اگر دامنه جنگ گسترش یابد، خسارات سنگینی به آمریکا هم وارد خواهد شد.عبداللهیان بیان کرد: ادامه جنگ و نبود راهکار سیاسی به مثابه ریختن بنزین بر روی آتش است و اوضاع را از کنترل خارج می‌کند. منطقه و بازیگران آن تماشاگر نخواهند ماند.

 مردم سالاری 
پرویز فتاح به ستاد اجرایی فرمان امام می‌رود
تسنیم نوشت: برخی شنیده‌ها حاکی است که پرویز فتاح رئیس فعلی بنیاد مستضعفان، به‌احتمال زیاد رئیس ستاد اجرایی فرمان امام -قدس سره- خواهد شد. پس از انتصاب محمد مخبر رئیس پیشین ستاد اجرایی به معاون‌اولی رئیس جمهور در دولت فعلی، عارف نوروزی به‌عنوان سرپرست این ستاد منصوب شده بود.
شیخ زکزاکی و همسرش به مشهد رفتند
رهبر شیعیان نیجریه به همراه همسرش وارد فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد شد.جمعی از مردم مشهد با حضور در میدان فرودگاه مشهد در اجتماع بزرگ استقبال از شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه حضور پیدا کردند.در این مراسم که با حضور شیعیانی از کشورهای دیگر برگزار شد، شرکت کنندگان با در دست داشتن پرچم نیجریه و ایران به حضور شیخ زکزاکی واکنش نشان دادند و با شیعیان نیجریه در مشهد شعار لبیک زکزاکی سردادند.زیارت مرقد مطهر حضرت رضا -علیه السلام- و دیدار با امام جمعه مشهد مقدس و تولیت آستان قدس رضوی از جمله برنامه‌های وی در سفر به مشهد مقدس است.

 قدس
اسراییل یک چهارم یک بمب اتمی را بر سر غزه فرو ریخته است
سازمان دیده‌بان حقوق بشر اروپا مدیترانه در بیانیه ای با هشدار درباره وضعیت بحرانی نوار غزه در پی حملات رژیم صهیونیستی، از اصابت موشک هایی معادل یک چهارم یک بمب اتم به غزه خبر داد. سازمان «دیده‌بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه» ‎ اعلام کرد که حملات هوایی و توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه این منطقه را به چاله‌ای از جهنم تبدیل کرده که مرگ و ویرانی سراسر آن را فرا گرفته و اوضاع انسانی بسیار ناگواری برقرار شده که هیچگونه خدمات اساسی به فلسطینیان نمی‌رسد.این مرکز حقوقی اشاره کرد که در روز هشتم جنگ، به طور میانگین هر ساعت ۱۴ فلسطینی به شهادت رسیدند.مرکز مذکور تاکید کرد که تا این لحظه بیش از ۶۰۰۰ بمب بر سر مردم غزه فروریخته شده که چیزی معادل یک چهارم یک بمب اتمی است.
ما نمی‌خواهیم با شما وارد جنگ شویم
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی خطاب به حزب الله لبنان گفت که «ما نمی‌خواهیم با شما وارد جنگ شویم، لطفا آرامش را حفظ کنید».«یوآو گالانت»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دیروز (یکشنبه) در سخنانی گفت که «جنگ علیه جبهه شمالی اسرائیل هیچ منفعتی برای ما ندارد و هیچ نفعی از درگیر شدن در جبهه شمالی نداریم!».وی همچنین مدعی شد که «جنگ در غزه قوی، مرگبار و دقیق خواهد بود و اوضاع در این منطقه را برای همیشه تغییر خواهد داد».
۳۰ حمله موشکی از لبنان به سرزمین‌های اشغالی
در ادامه عملیات نیروهای مقاومت موسوم به «طوفان الاقصی» منابع خبری از شلیک بیش از ۳۰ موشک از جنوب لبنان به سمت شهرک‌های اسرائیلی واقع در شمال فلسطین اشغالی خبر دادند. بر اثر این حملات پنج صهیونیست زخمی شده‌اند. پیش‌تر حزب‌الله اعلام کرد در واکنش به هدف‌قرارگرفتن غیرنظامیان لبنان یک تانک اسرائیلی را در موضع الراهب هدف قرار داده است.

 ابتکار 
دیدار وزیر خارجه آمریکا با محمد بن سلمان
وزیر خارجه آمریکا روز گذشته (یکشنبه) با ولیعهد عربستان در ریاض دیدار کرد. ولیعهد عربستان در دیدار با بلینکن گفت: باید برای توقف عملیات نظامی در غزه که قربانیان آن بی‌گناهان هستند تلاش کرد. عربستان برای افزایش ارتباط و همکاری برای تحقق آتش‌بس در غزه تلاش می‌کند.وی بر لزوم احترام به قوانین بین‌المللی از جمله لغو محاصره غزه و فراهم کردن شرایط برای بازگشت ثبات و احقاق حقوق ملت فلسطین و تحقق صلح عادلانه و دائم تأکید کرد و گفت: عربستان با هدف قرار دادن غیرنظامیان یا توقف فعالیت مراکز حیاتی و زیرساخت‌ها مخالف است.بلینکن نیز دیدارش با محمد بن سلمان را «بسیار مفید» خواند.

 اطلاعات 
عناصر مسلح را از مرزهای مشترک با ایران دور کردیم
مشاور امنیت ملی عراق در سخنانی مدعی شد که نیروهای امنیتی این کشور عناصر مسلح و تجزیه طلب کُرد را از مرزهای مشترک با ایران دور کرده اند.«قاسم الاعرجی» تاکید کرد که عراق به طور کامل به بندهای توافق امنیتی با ایران پایبند است و کنترل مرز ایران و عراق به طور کامل در کنترل نیروهای دولتی عراق قرار دارد. وی افزود: عناصر مسلح به پایگاههایی بسیار دورتر از نوار مرزی منتقل شده‌اند و اقدامات دیگری نیز برای مختومه کردن این پرونده صورت گرفته است.الاعرجی در ادامه گفت: عراق آماده همکاری و هماهنگی در این باره است و «محمد شیاع السودانی» نیز دستوراتی درباره همکاری کامل با جمهوری اسلامی ایران صادر کرده است. این مقام عراقی مدعی شد که حتی یک عنصر مسلح نیز در مناطق مرزی با جمهوری اسلامی ایران حضور ندارد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

کسی که عرق دینی دارد دربرابر جنایت‌های اسرائیل غاصب سکوت نمی‌کند
رسا/ آیت الله خاتمی با حمایت از حماسه غرورانگیز و افتخار آفرین جبهه مقاومت علیه رژیم موقت صهیونیستی، درباره جریان هایی که در این باره سکوت کردند، گفت: روشن است کسی که عرق دینی دارد در عرصه جنایت های وحشیانه رژیم غاصب صهیونیستی سکوت نخواهد کرد.عضو جامعه مدرسین ضمن تقدیر از ورود مناسب مراجع عظام تقلید قم و نجف در حمایت از فلسطین، اظهار کرد: مرجعیت نجف و مراجع عظام قم ورود خوبی پیدا کردند و از مردم مظلوم و بی پناه فلسطین حمایت می کنند.وی با اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در حمایت از جبهه مقاومت و طوفان الاقصی، ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب در خط مقدم حمایت از مردم ستم دیده فلسطین بوده و خواهند بود.

عملیات «طوفان الاقصی» رؤیای صهیونیست ها را به کابوس تبدیل کرد
رسا/ آیت الله رجبی با اشاره به موفقیت های فلسطین در «عملیات طوفان الاقصی» گفت: رژیم صهیونیستی با تبلیغات و پشتیبانی دولت های غربی فکر می کرد شکست ناپذیر باشد اما پیروزی جبهه مقاومت با این حجم از عظمت، پوشالی بودن این رؤیاهای صهیونیست ها را نشان داد.وی افزود: کوبیدن غزه از روی استیصال و آشفتگی رژیم غاصب اسرائیل می باشد، مهم تر از شکست نظامی شکست و تضعیف روحیه صهیونیست ها است که به این زودی ترمیم نخواهد شد.عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه پیروزی اخیر عمق توان و استراتژی جبهه مقاومت را نشان می دهد، خاطرنشان کرد: صهیونیست ها و هم پیمانانشان هیچگاه فکر نمی کردند جبهه مقاومت در یک منطقه کاملا محاصره شده تا به این اندازه قدرت و اقتدار داشته باشد، یقین بدانید که توانمندی جبهه مقاومت روزبه روز افزوده خواهد شد و این شکست دیگری برای رژیم صهیونیستی است که امنیت و آرامشش را سلب کرده است.

طوفان الاقصی درس عبرت بزرگی برای دشمنان است
رسا/ آیت الله فقیهی با حمایت از حرکت افتخارآمیز و غرورآفرین جبهه مقاومت علیه رژیم اسرائیل غاصب و محکوم کردن حملات این رژیم به کودکان، زنان و مردم نوار غزه، گفت: پیام طوفان الاقصی برای دوستان این است که باید مقاومت را تا پیروزی نهایی ادامه دهند و از شهادت نهراسند تا اینکه جان خود را فدا کنند تا جبهه مقاومت به پیروزی کامل برسد. عضو جامعه مدرسین اظهار کرد: پیام طوفان الاقصی برای دشمنان این است که بدانند جوانان فلسطینی تا پای جان خود ایستادگی و مقاومت می کنند تا جبهه مقاومت به پیروزی نهایی برسد.وی طوفان الاقصی را درس عبرت بزرگی برای دشمنان دانست و اظهار کرد: باید دشمنان از طوفان الاقصی درس عبرت بگیرند و کارهایی که خلاف حقوق بین الملل همانند کشتن بی رحمانه کودکان و زنان و قطع کردن برق و آب در نوار غزه است را کنار بگذارند.

کشتن کودک فلسطینی در آمریکا
مهر/ یک کودک ۶ ساله فلسطینی در ایالت ایلینوی آمریکا هدف ۲۶ ضربه چاقو صهیونیست‌ها قرار گرفت و سر از تنش جدا شد. مادر این کودک نیز به شدت مجروح شد.پلیس آمریکا می‌گوید قاتلان به دلیل مسلمان بودن خانواده و رخدادهای جاری غزه این جنایت را مرتکب شده‌اند.شورای روابط اسلامی آمریکا هم اعلام کرد که قاتل جنایتکار در حین ارتکاب جنایت شعارهای ضد فلسطینی و ضد اسلامی سر داده است.این شورا خواستار توقف اسلام‌ستیزی و فلسطینی‌ستیزی در میان سیاستمداران و رسانه‌های آمریکا شد.از سوی دیگر، حمایت جهانی از مردم فلسطین و ساکنان نوار غزه ادامه دارد. روز گذشته تظاهرات گسترده در شهرهای مختلف جهان در حمایت از مردم فلسطین برگزار شد.

بایدن: اشغال دوباره نوار غزه اشتباه است
مهر/ رئیس جمهور آمریکا گفت: «فکر می‌کنم اشتباه است اگر اسرائیل دوباره نوار غزه را اشغال کند.» بایدن در ادامه گفت: «کلیه نیازهای اسرائیل را تأمین می‌کنیم و فکر نمی‌کنم که استقرار نیروهای ما ضروری باشد وی همچنین افزود: «تهدیدات تروریستی در آمریکا به علت تنش‌ها در خاورمیانه افزایش یافته است. همچنین درپی ضرب‌الاجل رژیم صهیونیستی به ساکنان شمال نوار غزه برای خروج از این منطقه، وزیر خارجه آمریکا گفت که چنین ایده‌ای محکوم به شکست است.
آنتونی بلینکن، در سخنانی در قاهره در این باره ایده اخراج فلسطینی‌ها از نوار غزه را رد کرد و گفت که آنها باید بتوانند در سرزمین خود بمانند.

رژیم اسرائیل: ۱۵۵ نفر در اسارت حماس قرار دارند
مهر/ رسانه‌های عبری زبان به نقل از ارتش رژیم اسرائیل اعلام کردند که حداقل ۱۵۵ نفر در اسارت حماس قرار دارند.پیش از این منابع صهیونیستی تعداد اسرا را کمتر اعلام کرده بودند.در عین حال به نظر می‌رسد که تعداد اسرای صهیونیستی در کنترل گروه‌های مقاومت بیشتر از میزان اعلام شده توسط ارتش اشغالگر باشد.مقامات اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در پستوهای سرویس اطلاعاتی خود در نظر دارند که اسرای خود را که به دست حماس افتاده‌اند از هم‌اکنون کشته به حساب آورند.

تولید مشترک دارو بین ایران و بلاروس
ایرنا/ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: توافق‌های خوبی در بخش‌های دولتی و خصوصی ایران و بلاروس در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین صادرات متقابل و تولید مشترک دارو انجام گرفته است و آمادگی برای افزایش همکاری‌ها در این زمینه و رفع موانع وجود دارد.عین اللهی در آستانه سفر محمدمخبر معاون اول رئیس جمهور به بلاروس با توجه به گشایش سیاسی در روابط دو طرف و سفر پیش روی معاون اول رئیس جمهور به این کشور اظهار امیدواری کرد، این فضای ارتباطی جدید بتواند در راستای غلبه بر تحریم‌های ظالمانه غربی علیه ایران و بلاروس، فرایندهای اداری در بلاروس را برای ثبت دارو و تجهیزات پزشکی تولیدی ایران تسهیل کند.وی افزود: بلاروس درخواست واردات برخی از محصولات دارویی ایران را دارد که حداکثر همکاری در این زمینه صورت می گیرد.

حمایت اتحادیه اروپا از جنایت‌کاران صهیونیست
مهر / سران اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای درباره جنایت‌های جاری اشغالگران قدس علیه مردم مظلوم غزه موضع گیری کرد.در بیانیه صادره از سوی سران اتحادیه اروپا که مورد توافق تمامی ۲۷ کشور قرار گرفت، آمده است که آنها اقدامات دفاعی مقاومت فلسطین حماس را محکوم کرده و خواستار آزادی گروگان‌ها هستند.بیانیه مذکور در واکنشی یک سویه و مغرضانه اضافه می‌کند که سران اتحادیه اروپا اقدامات دفاعی حماس را محکوم کرده و خواستار آزادی اسرای صهیونیست شده اند!بیانیه سران اروپا در این باره ادعا می‌کند که بروکسل آمادگی خود را برای ادامه کمک رسانی به ساکنان نوار غزه اعلام می‌کند!سران اتحادیه اروپا بی اشاره به مردم مظلوم و بی دفاع غزه در ادامه بیانیه مذکور خاطر نشان کردند که حمایت از همه غیرنظامیان طبق قوانین بین المللی باید رعایت شود!

نگران ایران و حزب‌الله هستیم که ظرفیت نظامی بالایی دارد
مهر/ مشاور امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به این سوال که «آیا اطلاعات جدیدی دارید که نشان دهد تهدید ایران در حال افزایش است؟»، گفت: ما اطلاعات جدیدی نداریم که تهدید امروز با دیروز متفاوت باشد. خطر تشدید این درگیری، گشودن جبهه دوم در شمال است؛ البته دخالت ایران وجود دارد – این یک خطر است. و این خطری است که ما از ابتدا به آن توجه داشته ایم.سالیوان افزود: ما نگران نیروهای نیابتی هستیم. حزب الله لبنان، نیروی نیابتی ایران، در آنجا حضور دارد. حمله‌ای به مرز شمالی اسرائیل با ظرفیت نظامی قابل توجه و سابقه حمله به تل آویو. در واقع، در چند روز گذشته شاهد درگیری‌هایی در آن سوی مرز شمالی بوده ایم که تنها خطر تشدید تنش را افزایش می‌دهد. اما البته، ما نمی‌توانیم این موضوع را رد کنیم که ایران به‌طور مستقیم وارد درگیری‌ها شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *