خبر روز ۱۴۰۲/۰۷/۲۳

**دبیر کل حزب الله لبنان: مقاومت برای همه سناریوها کاملاً آماده است** رهبرمعظم انقلاب در دیدار شیخ زکزاکی: حرکتی که در فلسطین آغاز شده به پیروزی کامل منجر خواهد شد** آیت‌الله حسینی خراسانی: اجازه ندهیم برخی با مظلوم نمایی در جنگ غزه، جای ظالم و مظلوم را عوض کنند** آیت الله اراکی: دو پیمان اطاعت و نصرت لازمه تشکیل هر جامعه ای است** آیت‌الله علیدوست: فلسطین با الهام از انقلاب ایران روی پای خود ایستاده است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
عملیات طوفان الاقصی شکستی بی‌سابقه برای استکبار جهانی
حجت‌الاسلام والمسلمین خطیب در جلسه شورای تأمین استان اردبیل، عملیات طوفان الاقصی را شکستی بزرگ، بی‌سابقه و ویرانگر برای راهبرد همه کسانی دانست که ظلم، استکبار، استعمارگری، نژاد‌پرستی و اشغالگری را در دنیا دنبال می‌کنند و ادامه داد: طوفان الاقصی عملیاتی بود که نه‌فقط رژیم صهیونیستی، بلکه دنیا را به شوک برد و برای آنها غافلگیرانه بود.
وی تصریح کرد: عمق این پیروزی، حجم، دامنه و گستردگی و عظمت آن رعب و ترسی را در دل دشمنان آفریده و قدرت کوبنده‌ای را بروز داده که سال‌ها آثارش باقی خواهد ماند. دشمن بداند که آنچه را که به نام قدرت، گنبد آهنین، ناتو و به نام اتحادهای پوشالی به‌عنوان اقتدار و قدرت تعریف کرده است به لطف خدای تبارک و تعالی، ملت فلسطین بر آنها فایق خواهند آمد.
وزیر اطلاعات ادامه داد: رژیم صهیونیستی که خود را با طرح‌هایی مثل عادی‌سازی روابط با کشورها مشغول کرده بود و با افراط‌گری‌ها، مردم فلسطین و جوانان را به استیصال می‌کشاند، امروز با واکنش مؤثر، عمیق و راهبردی آنها شاهد فرو‌ریزی تمام دیوارهای حائل، امنیتی، نظامی و اطلاعاتی و اقتصادی رژیم‌اش است.

 همشهری
هلاکت ۵۰ صهیونیست پس از سقوط بالگرد نظامی
خبرنگار شبکه۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی با انتشار تصاویری از بالگرد سوخته نظامیان صهیونیست گزارش داد که این بالگرد هدف حمله نیروهای حماس قرار گرفته و سقوط کرده است. خلبان‌های این بالگرد فرار کرده‌اند اما بالگرد گرفتار حریق شده و ۵۰ نظامی داخل آن به هلاکت رسیده‌اند.
بمباران بیمارستان کودکان غزه با فسفر سفید
جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بیمارستان کودکان «شهید محمد الدوره» در شرق نوار غزه را با بمب‌های حاوی فسفر سفید بمباران کردند. اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در غزه گفت: بیمارستان کودکان غزه پس ازحمله با فسفر سفید تخلیه شده است.
اعتراف یک شهرک‌نشین به رفتار حسنه نیروهای قسام
یک شهرک‌نشین اسرائیلی در مصاحبه با رسانه‌های اسرائیلی تأکید می‌کند که نیروهای قسام، شاخه نظامی حماس رفتاری انسانی و حسنه با او داشته‌اند. او می‌گوید که با مبارزان ناهار خورده و در آن مدت با هم شوخی و مزاح هم می‌کردند. در پایان هم تأکید می‌کند که اصلا به او دست نزدند وهیچ اذیتی نکردند و هیچ آسیبی ندیده است.

 کیهان
حرکتی که در فلسطین آغاز شده به پیروزی کامل منجر خواهد شد
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه و همسر وی، با قدردانی از مجاهدت‌های وی و خانواده‌اش، قدرت روز افزون اسلام در جهان به‌رغم توطئه‌های گسترده را نتیجه مجاهدت‌ها دانستند و با‌اشاره به شرایط فلسطین‌اشغالی و به‌ویژه غزه گفتند: امروز یکی از مظاهر قدرت اسلام همین مسائلی است که در فلسطین در حال روی دادن است.ایشان تأکید کردند: قضایای روزهای اخیر فلسطین به‌ویژه بمباران‌ها و شهادت زنان و کودکان و مردان، دل انسان را مجروح می‌کند اما بخش دیگری از این قضایا نشان‌دهنده قدرت باور نکردنی اسلام در فلسطین است و با لطف و عنایت خداوند متعال این حرکتی که در فلسطین آغاز شده است، به پیش خواهد رفت و منجر به پیروزی کامل فلسطینی‌ها خواهد شد.رهبر معظم انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: همه در دنیای اسلام وظیفه دارند به مردم فلسطین کمک کنند.حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای تشکیل نظام اسلامی در ایران و شکل‌گیری حکومتی بر مبنای تفکر اسلام سیاسی بعد از قرن‌های متمادی را یکی از وجوه قدرت اسلام برشمردند و تأکید کردند: جمهوری اسلامی از زمان تاسیس تاکنون روز به روز قوی‌تر شده و در آینده نیز قوی‌تر از حال، خواهد شد.ایشان فعالیت‌های اسلامی در دنیا را روز به روز درحال گسترش خواندند و افزودند: امروز حرکت اسلامی در نقاط مختلف دنیا همچون آفریقا، آسیا، اروپا و شمال آمریکا درحال گسترش است و با عنایت خداوند، موفقیت‌های این حرکت با قدرت بیشتری ادامه خواهد یافت.رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود دیدار با شیخ زکزاکی و خانواده وی را بسیار خوشحال‌کننده خواندند و خطاب به آنان گفتند: شما مصداق مجاهد حقیقی فی‌سبیل‌الله هستید و امیدواریم که بتوانید مجاهدت خود را ادامه دهید. شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر جنبش اسلامی در نیجریه و همسر وی نیز در این دیدار با ابراز خرسندی فراوان از این دیدار، احساسات خود را غیرقابل توصیف خواندند و گفتند: امیدواریم با دعاهای جنابعالی و تلاش‌ها و مجاهدت مسلمانان، اسلام روز به روز گسترش بیشتری بیابد.
اعلام ساعت صفر برای هر اقدامی در اختیار مقاومت است
وزیر امور خارجه در نشست خبری در محل سفارت ایران در بیروت حضور یافت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی درباره کوچ اجباری ساکنان غزه گفت: در مورد کوچ اجباری ساکنان غزه آنچه می‌بینیم نشانگر آن است رژیم آپارتاید اسرائیل به جای مقابله در میدان جنگ حمله علیه زنان و کودکان و غیرنظامیان را در دستورکار خود قرار داده است. صهیونیست‌ها آنقدر آشفته، شوک زده و به هم ریخته هستند که حتی قادر به بازپس‌گیری این شهرک‌ها و مراکز نظامی در روزهای گذشته نبودند و علی‌رغم برخورداری از حمایت یکجانبه آمریکا باز از روی ضعف صرفا به حمله به مراکز غیرنظامی و شهروندان در غزه روی آورده‌اند.وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی درباره امکان گسترش جنگ در منطقه گفت: در دیدارهایی که با برخی رهبران مقاومت در بیروت داشتم، مشخص شد که آنها در وضعیت بسیار عالی و در آمادگی کامل برای پاسخ به اقدامات جنایتکاران رژیم صهیونیستی هستند. در صورت تحقق هر حالتی، چه توسعه جنگ و گسترش جبهه‌ها و چه آتش‌بس، این طرف مقاومت است که تصمیم خواهد گرفت. در صورت توقف جنایات جنگی و توافق طرفین برای نوعی آتش‌بس این مقاومت است که شروط خود را تعیین و اعلام خواهد کرد. به‌رغم تداوم جنایات علیه غیرنظامیان در غزه اما رهبران و نیروهای مقاومت از امکانات بالا و روحیه عالی برخوردارند. مقاومت در همه جبهه‌ها همه سناریوهای ممکن را به صورت آماده در مقابل خود قرار داده است. اعلام ساعت صفر برای هر اقدامی در صورت تداوم جنایات در اختیار مقاومت است.

 جمهوری‌اسلامی
مخالفت گسترده جهانی با توطئه تخلیه غزه
توطئه رژیم صهیونیستی برای تخلیه غزه از ساکنان فلسطینی و تسلط غاصبانه بر این منطقه، با اعتراض بین المللی روبرو شده است. در این زمینه وزیر خارجه قطر در جریان گفت‌وگوی تلفنی با همتایان سعودی، عمانی و ترکیه‌ای خود، نسبت به خطرات تلاش‌های صهیونیست‌ها برای کوچاندن اجباری فلسطینیان از غزه هشدار داد. وزیر خارجه قطر طی این تماس‌های تلفنی ضمن محکوم کردن تمامی اشکال هدف قرار دادن غیرنظامیان اعلام کرد، کشتار غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان و در پیش گرفتن سیاست مجازات جمعی تحت هر بهانه‌ای امری غیرقابل قبول است.وزیر خارجه قطر ضمن هشدار نسبت به خطر تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای کوچاندن اجباری ملت فلسطین از نوار غزه، بر لزوم گشایش گذرگاه‌های انسانی برای تضمین ارائه کمک‌ها به فلسطینیان به ویژه در سایه وخامت اوضاع تاکید کرد.وزیر خارجه کویت نیز، ضمن محکوم کردن طرح رژیم صهیونیستی برای کوچاندن اجباری ساکنان نوار غزه، مخالفت شدید کشورش با این طرح را اعلام کرد.پیشتر، وزارت خارجه مصر طی بیانیه‌ای در واکنش به درخواست ارتش رژیم صهیونیستی برای کوچاندن فلسطینیان ساکن نوار غزه و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی اعلام کرده بود که این اقدام رژیم صهیونیستی بر خلاف اصول و قوانین بین‌المللی حقوق بشر است و زندگی بیش از یک میلیون فلسطینی و خانواده‌های آن‌ها را در معرض خطر و بدون سرپناه ماندن قرار می‌دهد.
سازمان ملل: غزه درحال تبدیل شدن به یک جهنم است
در پی گزارش‌ها مبنی بر فروپاشی سیستم سلامت در غزه و قوت گرفتن احتمال حمله زمینی نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی، سازمان ملل هشدار داد که غزه درحال تبدیل شدن به یک “جهنم” است.سازمان ملل و سازمان‌های امدادی هشدار داده‌اند که ضرب الاجل تخلیه غزه توسط رژیم صهیونیستی “غیرممکن” است و به صدمات گسترده غیرنظامی منجر خواهد شد.آژانس پناهندگان فلسطینی وابسته به سازمان ملل اعلام کرد که درخواست برای خروج مردم غزه “وحشتناک” است و “مردم غزه را به سمت نابودی سوق خواهد داد. این آژانس افزود: میزان و سرعت بحران بشردوستانه در غزه بسیار نگران‌کننده است. غزه به سرعت درحال تبدیل شدن به یک جهنم است.

 وطن امروز
گفت‌وگوی تلفنی رئیسی با سران کشورهای عراق، عمان و قطر
رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر عراق درباره رفع محاصره غزه، ایجاد گذرگاه‌های امن برای غیرنظامیان فلسطینی و اجازه عبور کمک‌های بشردوستانه به غزه گفت‌وگو کردند. در این تماس تلفنی که از سوی نخست‌وزیر عراق انجام شد، آخرین تحولات رخ داده در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و وخامت اوضاع انسانی در نوار غزه که بر اثر حملات و تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین ایجاد شده است، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
علاوه‌ بر این تماس تلفنی، آیت الله رئیسی در گفت‌وگوی تلفنی با «هیثم بن طارق» سلطان عمان، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره بر توسعه روابط، تقویت حسن همجواری و ارتقای اعتماد بین ۲ کشور تاکید دارد، از نقش‌آفرینی سازنده مسقط در حل و فصل مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی قدردانی کرد. رئیس‌جمهور در ادامه، عملیات خودجوش و مبتکرانه توفان ‌الاقصی را شمشیری توصیف کرد که پس از تشدید جنایات رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر از غلاف بیرون آمده و محاسبات صهیونیستی- غربی را به هم ریخت. «هیثم بن طارق» سلطان عمان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن قدردانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران در دفاع از مردم مظلوم فلسطین اظهار داشت: نباید اجازه دهیم یک‌بار دیگر سیاست کوچاندن مردم مظلوم فلسطین و تحمیل آوارگی به آنان اتفاق بیفتد. همچنین دیوان امیری قطر دیروز، در بیانیه‌ای اعلام کرد رئیس‌جمهور ایران و امیر قطر به صورت تلفنی درباره تحولات کنونی فلسطین اشغالی و اوضاع جاری غزه رایزنی کردند.در این بیانیه آمده امیر قطر در این گفت‌وگوی تلفنی بر افزایش تلاش‌ها به منظور کاهش درگیری‌ها و دور داشتن غیرنظامیان از پیامدهای جنگ تأکید کرد.
تمدید ۶ ماهه برنامه ششم توسعه توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام
جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی مصلحت مورد نظر مجلس درباره تمدید اجرای قانون برنامه ششم توسعه و ادامه بررسی طرح بانک مرکزی به ریاست آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی تشکیل شد.در ابتدای این جلسه، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پیروزی‌های چشمگیر و بی‌سابقه جبهه مقاومت در سرزمین‌های اشغالی را تبریک گفت و افزود: طرح تمدید زمان اجرای قانون برنامه ششم توسعه که با ایراد شورای نگهبان و اصرار مجلس شورای اسلامی به عنوان موضوع اختلافی و برای تشخیص مصلحت به مجمع ارجاع شده است، همچنین ادامه بررسی ماده ۲۲ طرح بانک مرکزی در دستور کار قرار دارد. بنا بر این گزارش کدخدایی، عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره ضرورت قانونی تمدید زمان اجرای برنامه ششم تا پایان سال ۱۴۰۲ و بررسی این مصوبه در مجمع تشخیص مصلحت نظام توضیحاتی ارائه کرد.پس از این توضیحات و اظهارنظر برخی اعضا، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصلحت مورد نظر مجلس درباره تمدید ۶ ماهه برنامه ششم توسعه را تایید کرد.
تأکید غریب‌آبادی بر پیگیری اقدامات سیاسی و حقوقی علیه رژیم صهیونیستی
دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت پیگیری اقدامات سیاسی و حقوقی علیه رژیم صهیونیستی در کنار دفاع مشروع فلسطینی‌ها تاکید کرد. غریب‌آبادی در ایکس نوشت: علاوه بر دفاع مشروع فلسطینی‌ها، اقدامات سیاسی حقوقی نیز باید پیگیری شود: برگزاری نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی، برگزاری نشست اضطراری شورای حقوق بشر، پیگیری طرح شکایت علیه مقامات رژیم در محاکم کشورهایی که به آنها سفر می‌کنند و پیگیری جنایات رژیم آپارتاید از طریق دادستان دیوان کیفری بین‌المللی از سوی وکلای فلسطینی‌ها.

 جوان
طوفان الاقصی نشان داد رژیم صهیونیستی ارتشی کاریکاتوری است
رئیس مجلس شورای اسلامی در یادواره شهدای باغ فیض و پنج شهید گمنام، گفت: موضوع فلسطین نمونه‌ای از سنت‌های الهی و اعتقاد به فرهنگ جهاد و شهادت است. ‌قالیباف افزود: طوفان الاقصی نشان داد رژیم صهیونیستی یک ارتش کاریکاتوری است.

 خراسان
به تعهداتمان پایبند هستیم
در روزهای اخیر شایعاتی مبنی بر مسدودشدن پول‌های ایران در قطر به گوش رسید که نخست وزیر این کشور به این شایعات پاسخ داد و گفت: ما به تعهداتمان پایبند هستیم. دیروز نیز «شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی» امیر قطر و رئیس‌جمهور ایران در گفت‌وگوی تلفنی با یکدیگر اوضاع فلسطین را بررسی کرده‌اند.
قیمت نفت بالای ۹۰ دلار شد
با افزایش تنش در فلسطین، قیمت نفت بالای ۹۰ دلار شد.قیمت نفت در معاملات آخرین روز کاری بازارهای جهانی نزدیک به ۶ درصد افزایش یافت زیرا با شروع یورش‌های رژیم صهیونیستی به داخل نوار غزه، سرمایه‌گذاران احتمال می‌دهند که درگیری در غرب آسیا گسترده شود.
کیفیت خودروسازی کشور زیر نرمال است
اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: نرخ کیفیت صنعت خودروسازی زیر نرمال(۵۰درصد) است و خودروسازان حتی نتوانسته‌اند حداقل رضایت مردم را تامین کنند.

 رسالت
مقاومت برای همه سناریوها کاملاً آماده است
امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در جریان سفر به لبنان، با سیدحسن نصرالله ،دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار و گفت وگو کرد. طرفین در این دیدار با محکوم کردن حمایت یک جانبه آمریکا و برخی کشورهای غربی از تهاجم رژیم صهیونیستی به غزه و کشتار مردم بی‌گناه فلسطین و تجلیل از حمایت‌های گسترده مردمی از مقاومت فلسطینی در اقصی نقاط جهان، بر ضرورت وحدت و انسجام ملت‌ها و دولت‌های اسلامی و آزادی‌خواهان جهان و اقدام فوری و هماهنگ برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی تأکید کردند. سید حسن نصرالله گفت: امروز وضعیت مقاومت عالی است و همه سناریوها کاملاً آماده است.

 مردم سالاری
حاشیه‌سازی علیه نماینده مجلس در ژنو ناکام ماند
فارس نوشت: روزهای گذشته هیاتی ایرانی برای شرکت در اجلاس کمیته حقوق بشر سازمان ملل به ژنو سفر کرده بود. زهره الهیان به نمایندگی از کمیته حقوق بشر مجلس در این اجلاس حضور داشت. نمایندۀ کانادا گفته با توجه به اینکه در سابقۀ الهیان سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز و شکنجه تظاهرکنندگان وجود دارد، توسط اتحادیه اروپا تحریم شده است. همچنین اینترنشنال هم با پوشش این موضوع سعی در ایجاد یک موج خبری داشت و مدعی بود چرا اللهیان در این هیئت حضور دارد. درخواستی که از سوی جریانات ضدانقلاب مطرح می‌شد این بود که اللهیان باید دستگیر و به دادستانی تحویل شود.معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان اما گفت که زهره اللهیان یک پزشک و فعال حقوق بشر بوده و طرح چنین موضوعی صرفا با اغراض سیاسی و غیرمرتبط با موضوع جلسه است. چنین موضوع و اتهامات واهی و دروغینی پارسال هم توسط برخی از ضدانقلاب مطرح شده بود.
هشدار درباره ازسرگیری حملات باکو علیه ارمنستان
تارنمای نشریه پولیتیکو خبر داد که وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با تعدادی از اعضای کنگره احتمال داد که جمهوری آذربایجان در هفته‌های آتی به ارمنستان حمله نظامی کند.منابع آگاه گفته اند که آنتونی بلینکن در جریان گفت و گوی تلفنی ۳ اکتبر (۱۱ مهر) با تعدادی از اعضای دموکرات کنگره هشدار داده بود که وزارتخانه متبوعش در حال بررسی احتمال حمله قریب الوقوع باکو به خاک همسایه غربی است.در جریان این گفت و گو، قانونگذاران آمریکایی از بلینکن جویای تدابیر تنبیهی واشنگتن علیه جمهوری آذربایجان به دلیل حمله به منطقه جدایی طلب ناگورنو – قره باغ شدند. رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا پاسخ داد که وزارتخانه اش به دنبال راه‌هایی برای پاسخگو ساختن جمهوری آذربایجان بوده و دیگر قصد تجدید یک معافیت دیرینه و ارائه کمک نظامی به باکو را ندارد.

 قدس
چرا باید خودرو بی‌کیفیت تولید کنیم؟
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه در همایش روز جهانی استاندارد با انتقاد از سیاست‌ استانداردسازی بعد از تولید گفت: چرا باید خودرو تولید شود بعد بگوییم مطابق استاندارد ما نیست؟ باید کیفیت و استاندارد محصولات داخلی را به حدی بالا ببریم که برای مردم و مصرف‌کنندگان، اطمینان کامل حاصل شود و آنان خرید کالای داخلی را به مشابه خارجی‌اش ترجیح دهند.
حکم قصاص در ملأعام برای قاتل شهید الداغی
همزمان با روزهای یک ‌ساله شدن اغتشاش اراذل و اوباش، بر اساس رأی دادگاه، «ح.آ» به جرم قتل شهید الداغی به قصاص در ملأ عام محکوم شد. همچنین دادگاه رأی به پرداخت دیه و تحمل ۶ ماه زندان به اتهام چاقوکشی داد. یک متهم دیگر به ‌نام «ا. ر» نیز به جرم شروع به قتل به ۱۰ سال زندان و پرداخت دیه محکوم شد.
چه کسانی نگران غزه هستند؟
سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با جمعی از فعالان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های بزرگ تهران، گفت: کسانی که شعار «نه غزه» سر دادند امروز نگران سکوت در برابر غزه هستند و همین نشانگر پیشرفت گفتمان مقاومت و اثبات حقانیت آن است و دیگر کسی نمی‌تواند ضرورت دفاع از غزه را انکار کند.
خاورمیانه در آستانه جنگ تمام‌عیار و فاجعه انسانی است
«واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل درباره درگیری‌‌ها میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی، هشدار داد منطقه در آستانه یک جنگ تمام‌عیار و فاجعه انسانی بی‌سابقه است. وی افزود: بگذارید واضح بگویم، مسئولیت جنگ قریب‌الوقوع در خاورمیانه تا حد زیادی برعهده ایالات متحده است که بی‌پروا و خودخواهانه کار میانجی‌گری در این روند را به انحصار خود درآورده است.

 اعتماد
توافق چین با اتحادیه اروپا
همزمان با سفر اخیر «جوزپ بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به پکن و دیدار وی با «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین، دو طرف درباره ایجاد روابط برد-برد توافق کردند. وانگ یی وزیر امور خارجه چین اعلام کرد: پکن و اروپا توافق کردند که روابط دو طرف وابسته به طرف ثالثی نیست و به هیچ طرف ثالثی اجازه دخالت نخواهد داد. وانگ گفت: پکن و بروکسل همچنین توافق کردند که سطح گفت‌وگو و همکاری‌ها را تقویت کنند.وی افزود: گفت‌وگوهای صریح، عمیق و سازنده‌ای داشتیم و توافقات گسترده‌ای به دست آوردیم. نشریه چاینا دیلی در این خصوص نوشت: دو دیپلمات ارشد برای آماده‌سازی مقدمات دیدار سران چین و اتحادیه اروپا برای قبل پایان سال جاری و دیدار و تبادلات در همه سطوح، توافق کردند. این نشریه چینی افزود: پکن و بروکسل بر حفظ ثبات زنجیره‌های صنعتی و تامین و ترویج رقابت عادلانه تاکید کردند. جوزپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم با اشاره به اینکه دروازه‌های اروپا به روی چین بسته نیست و ما به جنگ تجاری متوسل نخواهیم شد، خاطرنشان کرد که اتحادیه اروپا قصدی برای مهار توسعه پکن ندارد. بورل گفت: بروکسل خواستار گسترش همکاری با پکن در زمینه‌های مختلف از جمله تلاش مشترک برای مقابله با تغییرات اقلیمی و گسترش روابط تجاری متعادل شد.

 اطلاعات
سفرهای زیارتی به سوریه متوقف شد
سازمان حج و زیارت اعلام کرد: سفرهای زیارتی از مبدأ ایران به سوریه به دلیل درگیری‌ها در منطقه متوقف شد. محمدی، معاون امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت اعلام کرد: از هفته گذشته اعزام سفر به سوریه به دلیل ناآرامی‌های فلسطین اشغالی و رعایت مسائل امنیتی تا اطلاع ثانوی متوقف شد. گفتنی است؛ پیش از این، روزهای سه‌شنبه یک پرواز از تهران به دمشق حدود ۸۵زائر ایرانی را در قالب ۲کاروان به سوریه منتقل می‌کرد.
دهک بندی خانوارها به زودی تغییر می‌کند
دهک بندی خانوارها بزودی با هدف عدالت بیشتر در توزیع یارانه ها تغییر می کند. معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام این مطلب گفت: اطلاعات ۸۵ میلیون و ۶۰۰ هزار ایرانی بر اساس کد ملی بر روی پایگاه رفاه ایرانیان مستقر است و بر اساس این اطلاعات وسع سنجی انجام می‌شود. عسگریان با بیان اینکه برنامه‌ای برای حذف یارانه بگیران وجود ندارد، افزود: این سامانه در حال به روز رسانی است و به زودی تغییراتی در دهک‌ بندی خانوارها انجام می‌شود. عسگریان افزود: اطلاعات سامانه به روز شده و به زودی با اعمال اطلاعات در داخل دهک‌ها جابجایی صورت می‌گیرد.وی افزود: اکنون ۷۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر یارانه می‌گیرند و همین تعداد بدون تغییر حفظ می‌شود، اما دهک‌ها تغییر خواهد یافت.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

اجازه ندهیم در جنگ غزه جای ظالم و مظلوم را عوض کنند
رسا/ آیت الله حسینی خراسانی، با اشاره به حوادث اخیر جبهه مقاومت در سرزمین های اشغالی گفت: حملات کوبنده و پیروزمندانه عملیات «طوفان الاقصی» توسط جوانان غیرتمند گروه حماس علیه غاصبان صهیونیستی موجی از شعف و شادمانی در میان مسلمانان و دنیای مستضعفان پدید آورده است و باعث در هم شکستن هیمنه توهمی و پوشالی رژیم غاصب صهیونیستی و بی اعتباری گنبد آهنین و استحکامات نظامی اشغالگران و نیز سبب بی آبرویی حامیان اسرائیل شده است. عضو جامعه مدرسین افزود: کشته شدن زنان، کودکان و افراد بی دخالت در جنگ در حملات حماس علیه اشغالگران نباید به عنوان قتل و کشتن بی گناهان به شمار آید و وانمود شود تاکنون اسرائیل ظالم و کودک کش بوده و اینک حماس و فلسطینی ها ظالم و صهیونیست ها مظلوم واقع شده اند که این خود یک شیطنت از ناحیه حامیان رژیم غاصب صهیونیستی و یک دغل سیاسی و البته استفاده از سلاح عوام فریبانه مظلوم نمایی است.

دو پیمان اطاعت و نصرت لازمه تشکیل هر جامعه ای است
حوزه/ آیت الله اراکی، در مراسم ششمین سالگرد شهدای گمنام مدرسه علمیه معصومیه قم با تاکید بر اینکه جامعه بر دو اساس و بنیان شکل می گیرد، اظهارکرد: جامعه ای الهی، محمدی، علوی، فاطمی و مهدوی است که در این دو پیمان که به آن اشاره خواهم کرد، با رهبران الهی صادق و ثابت قدم باشند. عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: خودی و ناخودی که رهبر معظم انقلاب به آن بارها اشاره داشته اند برگرفته از قرآن کریم است، چیزی است که قرآن به آن اذعان دارد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: برای جامعه سازی و تمدن سازی نیازمند این دو عهد و پیمان هستیم و طلاب امروز باید مصداق و نمونه این نوع عهد باشند، پیمان اطاعت و پیمان نصرت دو پیمان مهمی هستند که امت اسلام به پشتوانه آن قد می کشد و در برابر ظلم و ستیز و نفاق ایستادگی و مقابله می کند. وی با اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه گفت: امروز علامت‌های شکست دشمن مشخص شده و دشمن هر چه دارد وارد میدان کرده است و نشانه‌های میدانی و سیاسی همگی حکایت از نزدیک شدن لحظه پیروزی نظام اسلامی است.

فلسطین با الهام از انقلاب ایران روی پای خود ایستاده است
رسا/ آیت‌الله علیدوست با اشاره به اتفاقات غزه، گفت: رژیم صهیونیستی در طول حدود هشت دهه حضور خود به دو انباشت دست زده است: انباشت سلاح‌های هسته‌ای؛ به‌گونه‌ای که گاه ششمین کشور دارنده و توسعه‌دهنده این سلاح به شمار می‌رود و انباشت ظلم و ستم بر ملت محروم فلسطین. مبنای نظری دولت صهیونیسم در بخش دوم تبعیض‌نژادی، توهین به کرامت انسانی، محافظت از خود به هر قیمت و توجیه اخلاقی هر عمل ضد اخلاقی است. عضو جامعه مدرسین عملیات طوفان الاقصی را بیش از پیروزی جبهه مقاومت، شکستی عظیم برای رژیم صهیونیستی توصیف کرد و گفت: همین که این عملیات طراحی و شروع شده است، بزرگترین شکست رژیم صهیونیستی رقم خورده و حتی مهم نیست که چند نفر تلفات به این رژیم تحمیل شده باشد؛ هر چند این تلفات و ورود خسارات به رژیم صهیونیستی بر عظمت این پیروزی افزود.وی اظهار داشت: این عملیات نشان داد فلسطین روی پای خود ایستاده است، هر چند از گفتمان‌های اسلامی و انقلابی الهام گرفته‌ باشد.

تقدیر هنیه از حمایت‌های ایران از فلسطین
تسنیم/ رئیس دفتر سیاسی حماس در دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان با ابلاغ سلام خود به رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور و نیز ملت ایران و تشکر از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از فلسطین گفت، برگزاری نشست مقامات عالی سازمان همکاری اسلامی بسیار مهم است و انتظار داریم که شاهد حمایت قوی جهان اسلام از ملت فلسطین باشم. اسماعیل هنیه گفت عملیات الاقصی یک ضربه و شکست استراتژیک بر رژیم صهیونیستی وارد کرد و کشتار و جنایات آنها در غزه نشان دهنده درماندگی و آشفتگی آنهاست و برغم جنایت جنگی، کشتارهای وحشیانه و کور، تخریب منازل، مساجد، بیمارستان‌ها و اماکن عمومی، اما مقاومت فلسطین مقتدر و توانمند است.

افزایش شمار شهدای غزه به ۲۲۲۸ نفر
فارس/ وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه شمار شهدا تاکنون به ۲۲۲۸ نفر رسیده است. وزارت بهداشت غزه همچنین اعلام کرد که تعداد زخمی‌های حملات رژیم صهیونیستی نیز به ۸۷۴۴ نفر رسیده است و بیشتر شهدا و زخمی‌ها نیز از زنان و کودکان هستند. در همین ارتباط «می الکیله» وزیر بهداشت فلسطین روز شنبه هشدار داد که اوضاع در نوار غزه خونبار بوده و اوضاع بهداشتی در این منطقه به شدت بحرانی است.

حمله موشکی رژیم صهیونیستی به سوریه
تسنیم/ رسانه‌های منطقه از حمله رژیم صهیونیستی به فرودگاه بین المللی حلب سوریه خبر دادند. در این حمله باند این فرودگاه با دو موشک هدف قرار گرفته است.خبرگزاری رسمی سوریه به نقل از یک منبع نظامی سوری اعلام کرد: حدود ساعت ۱۱:۳۵دقیقه شب روز شنبه دشمن صهیونیستی اقدام به تجاوز هوایی از سمت دریای مدیترانه، غرب لاذقیه کرد و طی آن فرودگاه بین المللی حلب را هدف قرار داد که منجر به وارد آمدن خسارات مادی به فرودگاه و خروج آن از فعالیت شد. رژیم صهیونیستی پنج شنبه ۲۰ مهرماه هم فرودگاه‌های «حلب» و «دمشق» را هدف حملات هوایی خود قرار داده بود.

صعود ۱ پله ای ایران در رده‌بندی بزرگترین اقتصادهای دنیا با کنار زدن تایوان
تسنیم/ صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود میزان تولید ناخالص داخلی ۱۹۴ کشور جهان ازجمله ایران را در سال ۲۰۲۲ میلادی اعلام کرده است.بر اساس محاسبات این نهاد بین‌المللی، تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در این سال به یک‌هزار و ۶۱۶ میلیارد دلار رسیده که این رقم ۱۶۱ میلیارد دلار نسبت به سال قبل از آن افزایش داشته است. ایران با تولید ناخالص داخلی یک‌هزار و ۶۱۶ میلیارد دلاری خود در سال ۲۰۲۲ میلادی به‌‌عنوان بیست‌ویکمین قدرت بزرگ اقتصادی جهان در این سال شناخته شده است که بر این اساس اقتصاد ایران از اقتصادهای ۱۷۳ کشور دیگر دنیا بزرگ‌تر است و فقط ۲۰ کشور تولید ناخالص داخلی بیشتری نسبت به ایران در این سال داشته‌اند.رتبه ۲۱ اقتصاد ایران میان ۱۹۴ کشور جهان در حالی است که ایران در معرض شدیدترین تحریم‌های وضع‌شده علیه اقتصاد یک کشور در طول تاریخ قرار دارد. این نهاد بین‌المللی اقتصاد، چین را با تولید ناخالص داخلی ۳۰ هزار و ۲۱۷ میلیارد دلاری به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۲ معرفی کرده است. آمریکا با اقتصاد ۲۵ هزار و ۴۶۲ میلیارد دلاری در رتبه دوم و هند با ۱۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد دلار در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.

هزاران موشک حزب الله، اسرائیل را تهدید می‌کند
فارس/ یکی از سخنگویان ارتش رژیم صهیونیستی بار دیگر به توان موشکی حزب الله لبنان اشاره کردو گفت: «۱۳۰ هزار تیر موشک و راکت حزب الله اسرائیل را تهدید می‌کند.» «بروس هافمن» تحلیلگر ارشد اندیشکده آمریکایی «شورای روابط خارجی» اخیرا در تحلیلی در زمینه توان موشکی حزب الله لبنان نوشت: «در سال ۲۰۰۶، حزب الله زرادخانه‌ای از ۱۵ هزار موشک در اختیار داشت. امروزه ۱۰ برابر این عدد را داراست. خطر یک جنگ دو جبهه یا شاید سه جبهه در صورت بروز خشونت در کرانه باختری، اسرائیل را تهدید می‌کند.» شبکه خبری «المنار» به نقل از حزب الله گزارش داد، نیروهای حزب الله عصر دیروز به یک مرکز مراقبت و دیدبانی نیروهای صهیونیستی در «برکه النقار» واقع در مزارع شبعا حمله کردند. حزب الله خبر داد که نیروهای این جنبش موفق شدند ضمن آسیب زدن به این مرکز، بخش زیادی از تجهیزات فنی و تکنولوژی آن را از بین ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *