خبر روز ۱۴۰۲/۰۷/۲۰

**رهبر معظم انقلاب، حجت الاسلام اجاق‌نژاد را به تولیت مسجد مقدس جمکران منصوب کردند** آیت الله العظمی سیستانی: همه جهان باید در برابر وحشی‌گری «اسرائیل» بایستد** آیت الله حسینی بوشهری: راه و رسم حوزه علمیه راه حقیقت است** آیت الله کعبی: عملیات طوفان الاقصی آغاز زنجیره ای عملیات های مقاومت تا نابودی رژیم صهیونیستی است** آیت‌الله رجبی: رسالت یک مبلغ رساندن پیام الهی به جان انسان ها است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
رهبر معظم انقلاب، حجت الاسلام اجاق‌نژاد را به تولیت مسجد مقدس جمکران منصوب کردند
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبرمعظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت‌الاسلام سیدعلی‌اکبر اجاق‌نژاد را به تولیت مسجد مقدس جمکران منصوب کردند.متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم‌ا… الرحمن الرحیم. جناب حجت‌الاسلام آقای حاج‌ سیدعلی‌اکبر اجاق‌نژاد(دامت توفیقاتُه). با تشکر و تقدیر از خدمات با‌ارزش جناب حجت‌الاسلام آقای رحیمیان(دامت افاضاتُه) در دوران خدمت در مسجد مقدس جمکران، جنابعالی را به تولیت آن مکان شریف و نورانی منصوب می‌کنم. خدمتگزاری در آن جایگاه محترم، منزلت والا و افتخار بزرگی است و شایسته است به شکرانه‌ آن، همه‌ توان را برای خدمت به زائران و تسهیل بهره‌مندی از معنویت آن و نیز ارشاد و هدایت فکری آنان به کار برید. توفیق شما را از خداوند متعال مسألت دارم.سیدعلی خامنه‌ای.
حجت‌الاسلام اجاق‌نژاد در سال۱۳۳۵ در محله قدیمی معمار اردبیل به دنیا آمده است. وی آبان ۱۳۶۰ از طرف امام خمینی‌(ره) به ‌عنوان اولین امام‌جمعه شهر آستارا منصوب شد. همچنین وی در سال ۱۳۷۵ با حفظ سمت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در باکو، از طرف مقام معظم رهبری به‌عنوان نماینده ولی‌فقیه در جمهوری آذربایجان تعیین و تاکنون در این مسئولیت مشغول خدمت بوده است. پیش از این حجت‌الاسلام رحیمیان شهریور ۹۲ با حکم مقام معظم رهبری به تولیت مسجد مقدس جمکران منصوب شد و بیش از ۱۰ سال در این مسئولیت حضور داشت.
فلسطین با تکیه بر قدرت ایمان پیروز خواهدشد
دبیر شورای نگهبان درباره عملیات طوفان‌الاقصی نیروهای مقاومت فلسطینی اظهار کرد: در روزهای گذشته عملیات پیروزمندانه و امیدآفرین طوفان‌الاقصی توسط مجاهدان فلسطینی آغاز شد و هرچه می‌گذرد، ابعاد جدیدی از این پیروزی عظیم آشکار می‌شود.وی افزود: این عملیات ضعف‌های رژیم صهیونیستی را برملا کرد و نشان داد اسرائیل یک رژیم رو به نابودی است که هر دولتی با او همراهی کند، در این نابودی با او شریک خواهد شد. دبیر شورای نگهبان خاطرنشان کرد: پیروزی مجاهدان فلسطینی وعده الهی است و اشغالگران صهیونیست تاوان رفتارهای ظالمانه خود را پس می‌دهند. وی تاکید کرد: رژیم اشغالگر قدس و حامیانش باید پاسخگوی هر قطره خونی که در این جنگ بر زمین ریخته می‌شود، باشند.
آیت‌ا… جنتی همچنین تاکید کرد: کسانی که سعی دارند این حرکت مجاهدانه مردم فلسطین را به دیگران مرتبط کنند، نمی‌دانند که اگر ملتی به قدرت ایمان متکی باشد، توانایی چیره شدن بر قدرت‌های مادی را خواهد یافت و حتما لذت پیروزی را خواهد چشید؛ این وعده الهی است و سنت‌های الهی تخلف‌ناپذیرند.

 

 همشهری
قانون جدید انتخابات مجلس خبرگان
قانون انتخابات مجلس خبرگان ‌رهبری که در اجلاسیه دوازدهم دوره پنجم این مجلس، به تصویب رسیده ‌بود، در ۷ فصل و ۳۱ ماده اعلام شد. براساس فصل یک قانون جدید، تعداد نمایندگان تفاوتی با دوره قبل ندارد و ۸۸ نفر هستند و هرگونه افزایش تعداد نمایندگان خبرگان منوط به بررسی‌های لازم و مصالح ملی خواهد بود. در فصل دوم این قانون نیز مدت نمایندگی خبرگان، ۸ سال اعلام شده‌است.
نقص مدارک ۱۲هزار پیش‌ثبت‌نام کننده
محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: حدود ۱۲هزارنفر از ثبت ‌نام‌ کنندگان اولیه انتخابات به ‌دلیل نقص مدرک دچار مشکل شدند و اعتراض‌ها اعلام شد و اکنون در مرحله بررسی است. وی همچنین تأکید کرد ستاد انتخابات مقام تشخیص صحت‌سنجی نیست و ۶ دستگاه مربوط باید پاسخ بدهند.
انتخاب اعضای هیأت‌اجرایی انتخابات تهران
اعضای هیأت اجرایی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس و ششمین دوره خبرگان‌رهبری در حوزه انتخابیه تهران انتخاب شدند. زهره جعفری، مهدی قره‌شیخلو، محمد اسلوب، محمدجواد زهرائی، سیدمحمدحسین حجازی، میثم مرتاضیان، سیدمصطفی ملیحی و امیر یزدی به‌عنوان «اعضای اصلی هیأت اجرایی» انتخابات مجلس و خبرگان رهبری انتخاب شدند.

 

 کیهان
ان‌شاءالله جمهوری اسلامی ایران زمینۀ ظهور امام زمان‌(عج) را فراهم می‌سازد
شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه در سخنان کوتاهی در جمع شرکت کنندگان مراسم استقبال از وی در فرودگاه امام خمینی(ره) با ‌اشاره به حضور دانشجویان، دانش‌آموزان و طلاب در فرودگاه امام خمینی(ره) اظهار داشت: بسیار خوشحالم که امروز چنین جمعیتی از مقاومت حمایت می‌کند و جز تشکر از شما عزیزان حرفی ندارم.
وی با ‌اشاره به وعده خداوند مبنی بر پیروزی حق بر باطل تصریح کرد: همه تحت آزمایش بزرگی هستیم و امید است انقلاب اسلامی تحول را در همه دنیا از جمله آمریکا و اروپا ایجاد کند تا زمینه برای ظهور امام زمان(عج) فراهم شود.بر اساس این گزارش، قرار است روز شنبه آینده مراسمی در تقدیر از وی در دانشگاه تهران برگزار شود.
سازمان ملل برای ارسال آب و غذا به غزه اقدامات فوری انجام دهد
وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی با گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد تحولات فلسطین گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد.وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: آنچه در اراضی اشغالی اتفاق افتاد، یک ابتکار کاملاً فلسطینی و واکنشی به جنایات جنگی و تندروی‌های ماه‌های اخیر نتانیاهو و رژیم صهیونیستی بود. امیر عبداللهیان گفت: هم اکنون غزه در محاصره کامل انسانی قرار دارد و آب و برق، و ارسال دارو و غذا به روی کودکان و زنان و آحاد مردم قطع شده است و حملات و جنایات جنگی از سوی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه ادامه دارد.وی تأکید کرد: به دلیل گسترش کشته‌های زنان و کودکان در غزه، مسئولیت بازخوردهای بعدی آن و پیچیده‌تر شدن اوضاع برعهده رژیم صهیونیستی است.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ضمن اعلام آمادگی ایران برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه اظهار داشت: انتظار داریم سازمان ملل برای ارسال آب و غذا و اقلام انسانی به غزه اقدامات فوری را بدون وقفه انجام دهد.
تکذیب دستور حمله از سوی ایران
«علی برکت»، از سران حماس در گفت‌وگویی با آسوشیتدپرس در بیروت که دو روز پیش انجام شد، نکات مهمی را درباره عملیات طوفان الاقصی اظهار داشت و گفت: «تنها تعداد انگشت‌شماری از فرماندهان نظامی از ساعت حمله اطلاع داشتند و حتی شاخه سیاسی حماس اطلاع نداشت.»
به گفته برکت، حمله برای متوقف کردن مذاکرات صلح عربستان و اسرائیل نبود و آماده کردن آن بیش از یک سال طول کشید. علی برکت همچنین علت حمله را سیاست‌های کابینه راستگرای افراطی اسرائیل در سال گذشته برشمرد و به نگه‌داشتن ۱۲۰۰ فلسطینی در بازداشت بدون تفهیم اتهام اشاره کرد. این مقام ارشد حماس، اخبار مرتبط با صدور دستور حمله از طرف ایران یا طراحی آن از سوی ایران را تکذیب کرد و مدعی شد که گرچه حزب‌الله و ایران قبلا به حماس کمک کرده‌اند، اما حماس از سال ۲۰۱۴ در ساخت راکت و آموزش نیروهای خود، خودکفا عمل کرده است.

 

 ایران
سازمان‌های بین‌المللی به وظایف خود عمل کنند
رئیس‌جمهور در جلسه هیأت دولت، با محکوم کردن جنایات صهیونیست‌ها در غزه اظهار کرد: صهیونیست‌‌ها در مقابل چشم جهانیان مرتکب جنایت علیه بشریت می‌شوند و همه سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی باید به وظایف خود در این زمینه بدون هیچ استثنا و تبعیضی عمل کنند.
در این جلسه وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت و نیرو، در گزارش‌هایی جداگانه‌، آخرین اقدامات انجام شده در دستگاه متبوع خود در راستای پیشبرد برنامه‌ها و تحقق اهداف دولت مردمی را بیان کردند.
رئیس‌جمهور نیز پس از ارائه این گزارش‌ها، ضمن قدردانی از تلاش‌ها و خدمات انجام شده، تداوم تلاش و جهاد شبانه‌روزی مسئولان را در زمینه اجرای برنامه‌های دولت در راستای تأمین نیازها و رفع مشکلات مردم خواستار شد.
آیت‌ا‌لله رئیسی با اشاره به ثبات ایجاد شده در عرصه اقتصادی کشور تصریح کرد: لازمه حفظ ثبات فعلی این است که همه بخش‌های مرتبط بویژه وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت با تقویت اتحادیه‌ها و اصناف، مدیریت و کنترل مؤثرتری بر قیمت‌ها داشته باشند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه استانداران نمایندگان عالی دولت در استان‌ها هستند، هماهنگی همه مسئولان دستگاه‌های اجرایی با استاندار در جهت هم‌افزایی و همکاری برای رفع مشکلات مردم را ضروری دانست.
همه جهان باید در برابر وحشی‌گری «اسرائیل» بایستد
دفتر آیت الله العظمی سیستانی با صدور بیانیه ای در محکومیت حملات رژیم صهیونیستی به مردم غزه، اعلام کرد: از همه جهان خواسته می‌شود در مقابل این توحش فجیع بایستند و مانع از گسترش اجرای طرح‌های نیروهای اشغالگر برای آسیب بیشتر به ملت مظلوم فلسطین شوند. در این بیانیه آمده است:
بسم الله الرحمن الرحیم
نوار غزه این روزها شاهد بمباران پیوسته و حملات بی نظیری است که منجر به شهید و مجروح شدن بیش از ۶ هزار غیرنظامی بی گناه، مهاجرت شمار زیادی از منازل خود، تخریب گسترده مناطق مسکونی و بمباران مناطقی شده است که دیگر برای مردم امن نیست. اسرائیل محاصره خفقان آوری شامل آب، غذا، دارو و سایر ضروریات زندگی اعمال کرده و بیشترین آزار و اذیت را نصیب اهالی آن منطقه که قدرت و دفاعی ندارند، کرده است گویا می‌خواهد از آنها انتقام بگیرد و شکست بزرگ و سنگین خود در درگیری‌های اخیر را جبران کند. این اقدامات در مقابل دیدگان همه جهان رخ می‌دهد و مانع و بازدارنده‌ای وجود ندارد، بلکه برخی از این اقدامات جنایتکارانه حمایت و آن را بهانه و توجیه دفاع از خود می‌دانند. از همه جهان خواسته می‌شود در مقابل این توحش فجیع بایستند و مانع از گسترش و اجرای طرح‌های نیروهای اشغالگر برای آسیب بیشتر به ملت مظلوم فلسطین شوند.
پایان دادن به تراژدی این ملت بزرگوار که از هفت دهه گذشته ادامه دارد، برای دستیابی به حقوق مشروع و از بین بردن اشغال و غصب سرزمینشان، تنها راه برقراری امنیت و صلح در این منطقه است و بدون آن مقاومت در برابر تجاوزکاران ادامه خواهد داشت و چرخه خشونت جان‌های بی گناه بیشتری را می‌گیرد.
کریدور شمال-جنوب با همکاری ایران در حال اجراست
رئیس جمهور روسیه از اجرای پروژه کریدور شمال به جنوب با همکاری ایران، جمهوری آذربایجان و کشورهای دیگر خبر داد. پوتین رئیس جمهور روسیه گفت: روسیه پروژه «شمال- جنوب» را اجرا می کند، توافق‌هایی با همه شرکت کنندگان صورت گرفته و ایران، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان نسبت به آن علاقه نشان می‌دهند.
بر اساس این گزارش، کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال – جنوب یک مسیر چندوجهی از سنت پترزبورگ به بندر بمبئی (هند) به طول ۷.۲ هزار کیلومتر است. روسیه و ایران پیشتر اسناد تکمیل آخرین قطعه راه آهن در مسیر شمال – جنوب، آستارا – رشت در ایران را امضا کرده‌اند.
رئیس جمهور روسیه گفت: «ما با همه شرکت کنندگان در این روند توافقاتی داریم. اسناد مربوطه با ایران، با جمهوری آذربایجان وجود دارد و من با «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در چارچوب اجلاس کشورهای مستقل مشترک المنافع در قرقیزستان دیدار خواهم کرد.» وی خاطرنشان کرد: «مقدمات اجرای پروژه شمال – جنوب در حال تکمیل است. برای این منظور، کنسرسیومی به رهبری بانک« وی تی بی» ایجاد می‌شود». پوتین گفت: «امیدوارم همه چیز در آینده نزدیک آغاز شود.»
این کریدور مسیر جایگزین برای مسیر ناوبری دریایی در نظر گرفته می‌شود که اروپا، کشورهای خلیج فارس و اقیانوس هند را از طریق کانال سوئز به هم متصل می‌کند و شامل ۳ مسیر ترانزیتی بین‌المللی شمال به جنوب از طریق دریای خزر با استفاده از راه‌آهن و بنادر و دو راه زمینی غربی و شرقی است.
انتقاد رئیس دستگاه قضا از روند برخی پرونده‌های امنیتی
دستگاه قضا با انتشار ویدیویی از سخنان حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای از انتقاد وی به روند رسیدگی به برخی پرونده‌های امنیتی خبر داده است. رئیس عدلیه در بخشی از این ویدیو به تماس مستقیم خود با ضابط و بازپرس یک پرونده امنیتی اشاره می‌کند که به‌رغم صدور قرارهای جدی، از سندیت کافی برخوردار نبوده و برخی اهمال‌کاری‌ها در آن دیده شده است.رئیس دستگاه قضا با انتقاد از این اتفاق، در این ویدیو می‌گوید: به بازپرس گفتم در پرونده نوشتید متهم از روز پانزدهم بازداشت شده است، چطور می‌گویید متهم از روز پانزدهم فلان ماه بازداشت بوده است؟ متهم از روز نهم بازداشت بوده، بازپرس می‌گوید مسئول دفتر اشتباه کرده است.

 

 وطن امروز
رزمایش محمد رسول‌الله در «خلیج فارس»
رزمایش منطقه‌ای محمد رسول‌الله نیروی مرزبانی فراجا طی ۳ روز اخیر در آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان در محدوده سواحل استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان از بوشهر تا چابهار برگزار شد.
در این رزمایش که بیش از ۷۵ شناور از نیروی مرزبانی و ده‌ها شناور دیگر از نیروی دریایی سپاه و نیروی دریایی ارتش نیز حضور داشتند، برنامه‌های ویژه هماهنگی و همکاری در انجام ماموریت‌های محوله نیز تمرین و ارزیابی شد.
راهپیمایی ضدصهیونیستی روز جمعه در سراسر کشور برگزار می‌شود
معاون شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از برگزاری راهپیمایی ضدصهیونیستی، در سراسر کشور خبرداد. محمودی گفت: این راهپیمایی در تهران ساعت ۱۰:۳۰ صبح جمعه ۲۱ مهر ماه از دو مسیر میدان فردوسی و چهارراه توحید در خیابان آزادی به سوی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.
جزایر سه‌گانه جزو لاینفک خاک جمهوری اسلامی ایران است
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه پایانی بیست‌وهفتمین نشست مشترک وزیران خارجه اتحادیه اروپایی و شورای همکاری خلیج ‌فارس، درج برخی مطالب را مردود دانست و گفت: جزایر سه‌گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک جزو لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران است.

 

 مردم سالاری
دولت با کلیات طرح شفافیت موافق است
بهادری جهرمی‌درباره این‌که برخی از نمایندگان مجلس مطرح می‌کند دولت با طرح شفافیت قوای سه‌گانه مخالفت دارد، گفت: اصلاً آن طرح در مجلس مطرح نیست و به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته و در آنجا مطرح است. سخنگوی دولت تاکید کرد: با کلیت شفافیت همه قوا موافق هستند؛ هم مجمع موافق است، هم دولت موافق است و هم مجلس. بحث در خصوص جزئیات است که این قاعده جز کدام قواعد قرار گیرد اصل باشد یا استثناء باشد.
وی یادآور شد: چون لایحه‌ای از قبل وجود داشت، لایحه‌ای که ابعاد مختلفش پیش بینی شده بود به هر دلیلی آن در مجلس کنار رفت و طرح دیگری جایگزین شد و یک مقداری این مقوله باید همه ابعاد و زوایایش مورد کارشناسی و مورد تصمیم نهایی قرار گیرد. بهادری جهرمی‌خاطرنشان کرد: در مجمع باید همه نگاه‌های فرابخشی نسبت به همه ابعادش صورت گیرد. طبیعتا دولت با کلیات موافق است البته اصلاً استفساری از دولت و یا آقای رئیس‌جمهور گرفته نشده است که بگویم مکاتبه‌ای با آقای رئیس‌جمهور شده و ایشان پاسخی داده است.
جزئیاتی تازه از ویژگی‌های ماهواره نور ۳
سردار جعفرآبادی در نشست بررسی ظرفیت‌های کاربردی فضا با همگرایی فناوری اظهار کرد: در ساخت ماهواره نور ۳ گام‌های بلندتری برداشته شد. در نور ۲ هم بسیار پیشرفت کرده بودیم و ظرف دو هفته آن را کاملاً پایدار کردیم و ماهواره شروع به کار کرد اما در نور ۳ آنقدر پیشرفت کردیم که ۹۰ دقیقه بعد وقتی در تبریز ماهواره را گرفتیم کاملاً پایدار شده و آماده بود که وارد فازهای بعدی شود.
فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه ادامه داد: کارهای کنترلی و تستی که متخصصان و دانشمندان باید روی ماهواره «نور۳» انجام بدهند، انجام و آماده بهره‌برداری است. سنسور ستاره به ماهواره نور ۳ اضافه شده که با استفاده از ناوبری نجومی‌ماهواره با دقت صدم درجه می‌فهمد که کجا قرار دارد.
وی با بیان اینکه در ماهواره نور ۳ برای اولین بار از سنسور ستاره استفاده شده است، تاکید کرد: استفاده از تراسترهای فضایی را هم در ماهواره نور ۳ تجربه کردیم که یک موتور است و به ایجاد تغییرات یا جبران نزول ارتفاع کمک می‌کند. این فناوری را هم بومی‌مورد استفاده قرار دادیم. وقتی عمری از ماهواره گذشت قرار است که از این تراستر استفاده شود و ما فعلأ قصد بهره‌گیری از آن را نداریم.

 

 قدس
بیش از ۴ هزار صهیونیست کشته و زخمی شدند
بر اساس آمار رادیو و تلویزیون اسرائیل، تعداد کشته‌شدگان این رژیم در عملیات طوفان الاقصی به هزار و۲۰۰ و زخمی‌ها به ۲ هزار و۹۰۰ نفر رسیده است. روز گذشته همچنین منابع خبری از به صدا درآمدن آژیر خطر در تل‌آویو و هدف قرار گرفتن فرودگاه بن‌گوریون از سوی مقاومت فلسطین خبر دادند. همزمان گزارش‌ها حاکی است ادامه بمباران غزه به محو کامل یک محل مسکونی منجر شده است.
ورود شیخ زکزاکی به ایران
شیخ ابراهیم یعقوب زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه به همراه همسرش روز گذشته با استقبال اقشار مختلف مردم و جمعی از تشکل‌های دانشجویی وارد فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) شد.
جمعی از مردم و حامیان مقاومت نیز با حضور در فرودگاه به استقبال از وی آمدند. حاضران در این مراسم با در دست داشتن پرچم‌ فلسطین و تصاویری از رهبر معظم انقلاب، شهید سردار سلیمانی و شیخ زکزاکی، حمایت خود را از رویکرد مقاومت در منطقه و آزادسازی قدس شریف اعلام و از تداوم تجاوزات و جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین اعلان انزجار کردند.
این روحانی شیعه، همسر و یکی از فرزندانشان در دسامبر ۲۰۱۵ در جریان حمله ارتش و نیروهای پلیس نیجریه به منزل وی و حسینیه شهر «زاریا» در استان «کادونا» نیجریه که در آن مراسم اربعین حسینی برگزار شده بود، بازداشت شدند.
در این حمله حدود ۲ هزار نفر از شیعیان نیجریه که سه نفر از آن‌ها فرزندان شیخ زکزاکی بودند، به شهادت رسیدند و سه تن دیگر از فرزندان رهبر جنبش اسلامی نیجریه نیز یک سال قبل در مراسم روز جهانی قدس در سال ۲۰۱۴ به ضرب گلوله نیروی پلیس این کشور به شهادت رسیدند. شیخ زکزاکی و همسرش درنهایت سال ۱۴۰۰ توسط دادگاه عالی ایالت کادونا از تمام اتهامات وارده تبرئه و آزاد شدند.
اهتزاز پرچم فلسطین می‌تواند جرم باشد
«سوئلا بریورمن» وزیر کشور انگلیس روز گذشته در نامه‌ای خطاب به افسران ارشد پلیس تأکید کرد اهتزاز پرچم فلسطین یا سر دادن شعار در حمایت از آزادی فلسطین باید جرم تلقی شود. این در حالی است که روز گذشته «جیمز کلورلی» وزیر خارجه انگلیس برای نشان دادن «همبستگی تزلزل‌ناپذیر» لندن با رژیم صهیونیستی وارد فلسطین اشغالی شد.
موشک‌باران حیفا ازسوی حزب‌الله و گردان‌های عزالدین‌قسام
منابع رسانه‌ای از تشدید تنش در جبهه شمالی فلسطین اشغالی و هدف قرار گرفتن یک نقطه نظامی صهیونیستی در نزدیکی مرز لبنان خبر دادند. حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای مسئولیت حمله دیروز به یک پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی را برعهده گرفت. همچنین برخی خبرها حاکی از بمباران موشکی حیفا ازسوی حزب‌الله و گردان‌های عزالدین‌قسام است.

 

 اطلاعات
برخورداری دهک‌های ششم و هفتم از یارانه ۱۲۰هزار تومانی
مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیروز از مشمول شدن دهک‌های ششم و هفتم به برخورداری از یارانه تشویقی ۱۲۰هزار تومانی خبر داد و گفت: این طرح از هفته آینده اجرایی خواهد شد. وی گفت: حسب تأکیدات و دستورات رئیس‌جمهوری مقرر شد دو دهک ششم و هفتم هم مشمول یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومان شوند. پیش از این دهک‌های کم‌درآمد چهار و پنج با اعلام وزیر رفاه مشمول طرح یارانه تشویقی کالابرگ الکترونیکی شده بودند.

 

 شهروند
تکذیب موافقت وزیر کار با ساخت خانه‌های ٢۵متری
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادعای مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران مبنی بر موافقت وزیر کار با ساخت خانه‌های ٢۵متری را تکذیب کرد.

 

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

راه و رسم حوزه علمیه راه حقیقت است
حوزه/ آیت‌الله حسینی بوشهری در همایش ملی علامه حسن زاده آملی(ره) با بیان اینکه این همایش‌ها برای این است که بفهمیم رمز و راز موفقیت چنین انسان‌هایی چیست تا ما نیز این راه را پیش بگیریم، گفت: توفیق الهی و اغتنام از فرصت راز این موفقیت است. اگر این دو در فردی جمع شود، خروجی آن را نمی گویم مانند علامه حسن زاده آملی است، اما می توانیم تالی تلو این شخصیت‌ها شویم. رئیس جامعه مدرسین در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: نسل جوان تشنه معارف اهل بیت(ع) است. در غرب فلسفه را به زبان ساده و فهم کودک می‌نویسند، چرا ما فلسفه را در سطحی بالا نگه داشتیم و پایین نمی‌آوریم تا سطوح مختلف نسل جوان استفاده کند. آیت‌الله حسینی بوشهری افزود: کسانی که سخنی در رابطه با کلمات ایشان دارند با میزگرد و بحث‌های علمی حل کنند و به گونه‌ای نباشد هرکسی از گوشه ای سخن بگوید اگر سخنی است که نیاز به بازنگری دارد، بازنگری شود چون ما معتقد به عصمت کسی نیستیم. راه و رسم حوزه های علمیه، راه حقیقت بوده است. راه حقیقت را سد نکنیم. وی در پایان با بیان این که نباید در تکریم عالمان دینی افراط و تفریط شود تصریح کرد: زیارتنامه برای کسی ننویسیم. این راه خیرخواهی نیست.

رسالت یک مبلغ رساندن پیام الهی به جان انسان ها است
حوزه/ آیت الله رجبی، در آیین افتتاح نمایشگاه دستاوردها و فعالیت های مجتمع آموزشی و پژوهشی تبلیغ حوزه¬های علمیه در مجتمع شهید صدوقی، اظهار کرد: اصلی ترین و شاخص ترین وظیفه یک مبلغ، رساندن پیام الهی به مردم و جامعه بشری است، اینکه چگونه این پیام را به قلب مخاطب وارد کنیم، اینکه چگونه این انتقال پیام صورت بگیرد تا با مخاطب پیوند بخورد از دشواری های امر تبلیغ است که طلاب در همین مجتمع های آموزشی و تخصصی آن را فرا می گیرند. عضو جامعه مدرسین افزود: اگر فکر، اندیشه و آموزه های دینی و الهی در جان مخاطب قرار نگیرد، رسالت تبلیغ انجام نشده است. همانطور که یک محقق در پژوهش خود آن اثر معنوی و تربیتی و دانشی را نداشته باشد نتوانسته به درستی امر تحقیقی خودش را انجام دهد. لذا مبلغ که وظیفه رساندن پیام الهی را دارد قطعا رسالت بیشتر و سنگین تری دارد. وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: سختی و دشواری امر تبلیغ پیامبران همین بود که باید پیام الهی را به قلب مردم می رسانند والا اگر صرف رساندن پیام بود هیچ دشواری نداشت، برای اینکه تبلیغ اثرگذار شود یک مبلغ باید بداند نیاز مخاطب و زبان مخاطب چیست؟ و متناسب با نیاز آن روز، مطالب را ارائه کند.

عملیات طوفان الاقصی آغاز زنجیره ای عملیات های مقاومت تا نابودی رژیم صهیونیستی است
رسا/ آیت الله کعبی طی سخنانی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در دانشگاه افسری امام علی(ع) اظهار داشت: زلزله ای که رهبری معظم انقلاب در تعبیرات خود داشتند، در درون رژیم صهیونیستی دیده می شود زیرا این رژیم جعلی به آخر خط رسیده و از لحاظ اخلاقی، معنوی و جنگ قدرت درونی، در نقطه پایان قرار دارد. عضو جامعه مدرسین در ادامه اضافه کرد: عملیات آزادسازی بستان در جنگ تحمیلی با عنوان طریق القدس آغاز عملیات های تهاجمی بود که پس از آن عملیات¬های فتح المبین و آزادسازی خرمشهر رخ داد؛ عملیات طوفان الاقصی نیز آغاز زنجیره ای عملیات¬های پیوسته و هوشمند مقاومت اسلامی تا نابودی رژیم صهیونیستی است؛ پیش بینی می کنم این ضربه اول تا سه – چهار هفته ادامه پیدا کرده و رژیم صهیونیستی به آتش بس متوسل
می شود و ضربه های بعدی نیز در نوبت های بعدی ادامه پیدا خواهد کرد تا منجر به سقوط صهیونیست ها شود. وی با بیان اینکه صهیونیست ها جرأت آغاز حمله زمینی را ندارند، تصریح کرد: سازه امنیتی و اطلاعاتی و همچنین سازه ضربه اول به عنوان دو مؤلفه قدرت صهیونیست¬ها از بین رفت؛ سازه سیاسی در رژیم غاصب نیز فروریخت و از درون در حال متلاشی شدن هستند.

اولین تماس تلفنی آیت‌الله رئیسی با «بن‌سلمان»
تسنیم/ معاون سیاسی رئیس‌جمهور از نخستین تماس تلفنی آیت الله رئیسی با محمد بن سلمان خبر داد.، جمشیدی نوشت: در اولین تماس تلفنی بین آیت‌الله رئیسی و محمد بن‌سلمان، گفتگوهای مهمی درباره فلسطین و لزوم توقف جنایات جنگی انجام شد.در این گفتگوی ۴۵ دقیقه‌ای، ضمن تاکید بر وحدت جهان اسلام، جنایات رژیم صهیونیستی و چراغ سبز امریکا را موجب ناامنی ویرانگر برای رژیم و حامیانش دانستند.

رسانه عبری: نیروهای قسام وارد شهر دیمونا شدند
تسنیم/ یک رسانه عبری زبان مدعی شد رزمندگان گردان‌های قسام دیشب به شهر دیمونا حمله کردند. شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد، با ورود این افراد به شهر دیمونا واقع در نقب درگیری سختی بین آنها و ارتش اسرائیل در گرفته است. براساس این گزارش این دورترین نقطه‌ای است که گردان‌های قسام بعد از آغاز عملیات طوفان الاقصی به آن رسیده‌اند. خبر دیگر حاکی است که مناطق مختلف کرانه باختری بامداد امروز شاهد رویارویی جوانان فلسطینی با نظامیان متجاوز رژیم صهیونیستی در دفاع از مردم مظلوم نوار غزه و مقاومت قهرمان آن بوده است.

زیان ۷ میلیارد دلاری صهیونیست‌ها از طوفان الاقصی
فارس/ یک بانک صهیونیست‌ها اعلام کرد که درگیری با نیروهای مقاومت فلسطینی تاکنون ۶.۸ میلیارد دلار برای رژیم صهیونیستی هزینه ایجاد کرده است. بانک هاپوآلیم رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد، درگیری نظامی رژیم صهیونیستی با نیروهای مقاومت فلسطین تاکنون ۶.۸ میلیارد دلار برای این رژیم هزینه در پی داشته است.این بانک می‌گوید: رژیم صهیونیستی ۳۰۰ هزار سرباز ذخیره را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای خدمت در ارتش فراخوانده و باید در نظر گرفت این افراد باید شغل خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رها کنند. از سوی دیگر بازسازی زیرساخت‌ها و تأمین مایحتاج ارتش در کنار پیش‌بینی یک درگیری نظامی طولانی و تأمین مخارج نیروهای مجروح و همچنین پرداخت پول به خانواده سربازهای کشته شده از جمله مخارجی است که دولت رژیم صهیونیستی با آنها روبرو شده است. مودی شفریر، کارشناس ارشد بانک هاپوآلیم، می‌گوید به عبارت دیگر رژیم صهیونیستی در سال جاری شاهد افزایش ۱.۵ درصدی کسری بودجه خود خواهد بود.

مصمم به ادامه فعالیت‌های موشک‌های بالستیک و وسایل پرتاب فضایی هستیم
ایرنا/ سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل در پاسخ به نامه ضد ایرانی سه کشور اروپایی در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت با هشدار نسبت به هرگونه رویکرد سیاسی که توسط برخی کشورهای توسعه‌یافته با برنامه‌های فضایی استفاده می‌شود، تأکید کرد: مصمم به ادامه فعالیت‌های موشک‌های بالستیک و وسایل پرتاب فضایی هستیم. ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز چهارشنبه در نامه ای به آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل و نیز رئیس دوره ای شورای امنیت نوشت: نامه حاضر در پاسخ به نامه مورخ ۹ اکتبر ۲۰۲۳ نمایندگان فرانسه، آلمان و بریتانیا خطاب به رئیس شورای امنیت و دبیرکل تهیه شده است. در این نامه، کشورهای فوق‌الذکر بار دیگر تلاش مذبوحانه‌ای کرده‌اند تا ارتباط نامربوط و ساختگی بین بند ۳ ضمیمه B قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت (۲۰۱۵) و ماهواره بر فضایی قاصد متعلق به ایران که توانست در مورخ ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۳ با موفقیت ماهواره نور-۳ پرتاب و در مدار قرار دهد، بسازند.

وضعیت جنگی در «اسرائیل» رسما کلید می‌خورد!
باشگاه خبرنگاران/ بنیامین نتانیاهو رسما از تشکیل «کابینه اضطراری» با مخالفان برای مدیریت جنگ علیه غزه و اعلام «وضعیت جنگی» خبر داد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سخنانی با تهدید گروه‌های مقاومت در غزه اعلام کرد که امروز کابینه ائتلافی متحد تشکیل دادیم و قدرت خود را ضد حماس نشان خواهیم داد. وی در ادامه تهدیدات خود علیه مقاومت در غزه ادعا کرد: با تمام قوا می‌جنگیم، حمله را آغاز کرده‌ایم، کمک‌های نظامی آمریکا را دریافت کرده‌ایم و منتظر رسیدن ناو هواپیمابر هستیم.
در همین راستا، یوآف گالانت، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی پس از توافق با کابینه جنگ نتانیاهو در سخنانی حماس را تهدید به نابودی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *