خبر روز ۱۴۰۲/۰۷/۱۹

**آیت الله حسینی بوشهری: باید از فرصت طلایی تبلیغ دین استفاده کنیم** رهبر معظم انقلاب: صهیونیست‌ها با قتل‌عام مردم غزه سیلی سنگین‌تری خواهند خورد** آیت‌الله فاضل لنکرانی: طوفان الاقصی حادثه‌ای است که صحنه سیاست را در دنیا تغییر می‌دهد** همزمان با آغاز عملیات حفاری مکانیزه تونل خط 10مراسم افتتاح 4 ایستگاه مترو با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد** وزیر امور خارجه: آماده میزبانی نشست فوق‌العاده وزرای کشورهای اسلامی درباره فلسطین هستیم
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
۸۰ سال اشغال سرزمین‌های مادری نیازمند خلق حماسه بود
حجت‌الاسلام والمسلمین خطیب، وزیر اطلاعات در پیامی عملیات متهورانه طوفان‌الاقصی توسط جبهه‌ مقاومت را فتح‌الفتوح نامید. متن کامل بیانیه به شرح ذیل است: عملیات متهورانه و غافلگیر کننده‌ طوفان‌الاقصی توسط جبهه‌ همیشه سرافراز مقاومت به وقوع پیوست و فتح الفتوح بی‌مانندی را رقم زد؛ تا جهانیان در بهت فرو روند و صهیونیست‌های غاصب از خوف جان بی‌ارزش خود قالب تهی‌کرده و رذیلانه دست کمک به سمت دولت‌های دیگر دراز کنند. بی‌شک قریب به ۸۰سال اشغال سرزمین‌های مادری ملت مظلوم فلسطین تحت حمایت‌های بی‌دریغ مدعیان دروغین حقوق بشر، خلق حماسه‌ای این چنین را می‌طلبید تا انتقام تجاوزات لاینقطع صهیونیست‌ها گرفته شود و به تعبیر رهبر فرزانه‌ انقلاب اسلامی، زلزله‌ ویرانگر ۱۵مهر، یک شکست اطلاعاتی و نظامی غیرقابل‌ترمیم برای رژیم‌صهیونیستی است.
وزارت صمت مسئول قیمت‌گذاری خودرو
علی‌آبادی، وزیر صمت گفت: تصمیمات مربوط به قیمت‌گذاری خودرو باید به‌عهده وزیر صمت باشد اما هم‌اکنون نهادهای مختلف در این موضوع مسئول هستند و وظایف خود را هم انجام نمی‌دهند. در حال شکستن انحصار بازار خودرو هستیم و در این‌باره قوانین واردات را مشخص کرده‌ایم.
اعلام نرخ خرید گندم، هفته آینده
نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی گفت: طرح جهش تولید در دیمزارها، به خصوص در محصولات اساسی ازجمله گندم، اقدامی بزرگ و بی‌بدیل بود که ازسه سال قبل شروع شد و همچنان ادامه دارد. قیمت خریدتضمینی گندم هم تا اوایل هفته‌آینده اعلام می‌شود.

 همشهری
طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول بلاتکلیف نمانده‌است
ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه:
پرونده عامل حمله به سفارت جمهوری‌آذربایجان در تهران به اتهام «قتل عمدی» کارمند این سفارتخانه به دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال شده، اما هنوز رایی صادر نشده‌است.
در پرونده آتش‌سوزی در زندان اوین، برای ۴۰نفر از متهمان قرارجلب به دادرسی صادر شده و پرونده در مرحله تنظیم کیفرخواست است و تا ۲هفته آینده به دادگاه ارسال می‌شود.
پرونده فرزندان یکی از مقام‌های عالی قضایی در مرحله تحقیقات مقدماتی است و در شرایط قانونی مناسب، دراین زمینه اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام می‌شود.
ریاست قوه قضاییه دستورالعمل مقابله با ترک فعل مدیران و کارکنان را تصویب و ابلاغ کرده و بر‌اساس آن، شیوه اقدام دادستان‌ها و مقام‌های قضایی مشخص شده‌است.
طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول بلاتکلیف نمانده‌است و قوه قضاییه دراین زمینه ارتباط تنگاتنگ و کاملی با مجمع‌تشخیص مصلحت نظام دارد.
اتاق عملیات ارتش اسرائیل به‌طور کامل نابود شد
فرمانده لشکر۹۸ ارتش رژیم صهیونیستی به روزنامه هاآرتص گفت در عملیات روز شنبه نیروهای عزالدین القسام، اتاق عملیات ارتش اشغالگر در نزدیکی غزه به‌طور کامل نابود شد. تمامی نظامیان داخل آن نیز کشته شدند. هاآرتص در گزارش دیگری نوشت که حمله ناگهانی حماس به رژیم صهیونیستی، بدترین شکست در تاریخ موجودیت این رژیم بوده و آن را وخیم‌تر از شکست «یوم کیپور» توصیف کرد.
ارتش دروغ می‌گوید
شبکه تلویزیونی کان در گزارشی از وضعیت شهرک‌های اطراف غزه گفت که برخلاف ادعای ارتش صهیونیستی، این شهرک‌ها پاکسازی‌ نشده و نیروهای مقاومت همچنان داخل آن حضور دارند. دنیل هگاری سخنگوی ارتش رژیم موقت در چهارمین روز عملیات حماس مدعی شد که ارتش صهیونیستی سرانجام موفق شده همه نقاطی را که عناصر مقاومت به آن نفوذ کرده بودند، تحت کنترل بگیرد.
مذاکره با صهیونیست‌ها بی‌فایده است
«عمرو موسی» دبیرکل پیشین اتحادیه عرب در واکنش به عملیات «طوفان الاقصی» علیه رژیم صهیونیستی، رفتار فلسطین را واکنشی طبیعی به اشغالگری رژیم صهیونیستی دانست و گفت: مذاکره با رژیم صهیونیستی در سایه تداوم این سیاستش مانند شخم زدن در دریا، بی‌فایده است. کسی که به‌طور عینی آغازگر این امر است، دولت فعلی اسرائیل است.

 کیهان
صهیونیست‌ها با قتل‌عام مردم غزه سیلی سنگین‌تری خواهند خورد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم مشترک دانش ‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح، با اشاره به شکست «غیرقابل ترمیم» رژیم صهیونیستی در حماسه اخیر جوانان فلسطینی، تأکید کردند: این شکست از ابعاد نظامی و اطلاعاتی یک شکست غیرقابل ترمیم و یک زلزله ویرانگر است که بعید است رژیم غاصب با همه کمک‌های غربی‌ها بتواند ضربات عمیق این حادثه به سازه‌های حاکمیتی خود را ترمیم کند.
عامل این بلای بزرگ عملکرد خود صهیونیست‌ها است؛ چرا که وقتی شما درنده‌خویی و وحشی‌گری را از حد می‌گذرانید، باید منتظر «طوفان» باشید.
هیچ ملت مسلمانی در تاریخ معاصر با دشمنی به بی‌حیائی و بی‌رحمی رژیم صهیونیستی مواجه نبوده و به اندازه این ملت تحت فشار و محاصره و کمبود قرار نگرفته است؛ ضمن اینکه آمریکا و انگلیس از هیچ دولت ظالمی به اندازه دولت جعلی حمایت نکردند.
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با اشاره به تلاش رژیم خبیث برای مظلوم‌نمایی و کمک رسانه‌های استکباری جهان برای القاء این موضوع در افکارعمومی جهانیان، گفتند: این مظلوم‌نمایی «صددرصد خلاف واقع و دروغ» است و هیچکس نمی‌تواند از این هیولای دیوسیرت، چهره‌ای مظلوم بسازد.
رهبر معظم انقلاب هدف از مظلوم‌نمایی رژیم صهیونیستی را توجیه جنایات این رژیم در حملات جاری به غزه و قتل عام مردم مظلوم این منطقه دانستند و تأکید کردند: محاسبه رژیم جعلی و حامیانش در این مسئله هم غلط است و سران و تصمیم‌گیرندگان رژیم صهیونیستی و حامیان آنها بدانند که این کارها بلای بزرگتری سرشان می‌آورد و ملت فلسطین با عزم راسخ‌تر، در واکنش به این جنایات، سیلی سنگین‌تری بر چهره زشت آنها خواهد زد.
ما پیشانی و بازوی جوانان فلسطینی و طراحان مدبر و هوشمند فلسطینی را می‌بوسیم و به آنها افتخار می‌کنیم اما این یاوه‌گویی‌ها اشتباه و این محاسبه غلط است و کسانی که می‌گویند ضربه اخیر فلسطینی‌ها ناشی از غیرفلسطینی‌ها است، ملت بزرگ فلسطین‌ را نشناخته‌اند و دست‌کم گرفته‌اند.
البته همه دنیای اسلام موظف به حمایت از ملت فلسطین هستند اما این حماسه، کار طراحان هوشمند و جوانان و فعالانِ از جان‌ گذشته فلسطینی بود و ان‌شاءالله این حماسه شجاعانه گام بزرگی در راه نجات فلسطینی‌ها خواهد بود.
بیانیه وزارت خارجه در تشریح نتیجه مذاکرات درخصوص سانحه هواپیمای اوکراینی
وزارت امور خارجه درخصوص مذاکرات هیئت‌های جمهوری اسلامی ایران و چهار دولت اوکراین، بریتانیا، سوئد و کانادا راجع به سانحه هواپیمای اوکراینی بیانیه‌ای صادر کرد.در این بیانیه آمده است: براساس حسن نیت و در راستای شفافیت، هیئت جمهوری اسلامی ایران متشکل از نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط، قصد داشت که گزارش کاملی را از اقدامات انجام شده ارائه نماید، لیکن به علت مخالفت دولت‌های مذکور برای انجام مذاکرات کارکردی و به‌دور از هرگونه پیشداوری و اتهام زنی، ارائه گزارش انجام نشد. جمهوری اسلامی ایران، گزارش فنی سانحه را با مشارکت نمایندگان کشورهای مرتبط سریع‌تر از زمان تعیین شده در مقررات بین‌المللی تهیه و منتشر کرده است. لازم به ذکر است نمایندگان دولت‌های ذی‌ربط در فرآیند تهیه گزارش فنی از جمله خوانش جعبه‌های سیاه هواپیما مشارکت داشتند.
در ادامه بیانیه یاد شده تصریح شده است: دولت جمهوری اسلامی ایران معتقد است که کلیه تکالیفی را که قواعد و مقررات حقوق بین‌الملل در ارتباط با سوانح هوایی بر عهده کشور محل سانحه گذاشته است، در کمترین زمان انجام داده است. متاسفانه طرف مقابل با تحریک و محوریت یک دولت خاص، با نادیده گرفتن اقدامات یادشده و بدون توجه به مقررات و رویه‌های بین‌المللی مرتبط، با استناد به مطالب کلی و مبهم به دنبال پیشبرد اهداف سیاسی خود بوده و باعث ایجاد فاصله در مواضع و عدم حصول نتیجه و تضییع فرصت دیپلماتیک در نشست ژنو شده‌اند.

 ایران
مراسم افتتاح ۴ ایستگاه مترو با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد
مراسم افتتاح ۴ ایستگاه جدید در خطوط ۶ و ۷ مترو و نیز شروع حفاری مکانیزه تونل خط ۱۰ متروی تهران با حضور رئیس جمهور آغاز شد. آیت‌الله رئیسی، صبح سه‌شنبه با حضور در ایستگاه شهید آرمان علی‌وردی در منطقه کوهسار، ضمن افتتاح رسمی این ایستگاه در خط ۶ مترو تهران، با قطار به ایستگاه شهران رفت تا این ایستگاه نیز به شکل رسمی افتتاح شود. مراسم افتتاح ایستگاه شهید علی‌وردی با حضور خانواده وی برگزار شد و رئیس جمهور پیشنهاد کرد تابلویی از زندگی‌نامه این شهید والامقام در ورودی ایستگاه نصب شود. همزمان با این مراسم ایستگاه‌های شهرزیبا در خط ۶ و میدان کتاب در خط ۷ متروی تهران نیز به بهره‌برداری رسیدند. در این مراسم همچنین عملیات حفاری مکانیزه تونل خط ۱۰ متروی تهران از کارگاه دریاچه شهدای خلیج فارس نیز آغاز شد که این خط به سمت شرق پایتخت ادامه می‌یابد.

 وطن امروز
رئیسی به استان فارس سفر می‌کند
استاندار فارس گفت: سفر رئیس‌جمهور و هیأت دولت از صبح پنجشنبه ۲۰ مهر آغاز و تا جمعه شب ۲۱ مهر ادامه خواهد داشت. ایمانیه افزود: دیدار رئیس‌جمهور با آحاد مردم استان در شهر شیراز، پنجشنبه بعدازظهر ساعت ۱۵:۳۰ در حرم مطهر شاهچراغ انجام می‌شود و صبح جمعه نیز رئیس‌جمهور دیدار مردمی در شهرستان رستم با مردم خواهد داشت.
برگزاری رزمایش مرکب نیروی دریایی ارتش در اقیانوس هند
امیر دریادار ایرانی از برگزاری رزمایش مرکب در اقیانوس هند با همکاری کشور هند خبر داد و گفت: ان‌شاءالله در دیگر اقیانوس‌ها نیز هم چنین رزمایشی برگزار خواهیم کرد.فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: با توجه به حضور در اقیانوس‌ها و مسیری که برای نخستین‌بار رقم خورد، برداشت‌های خوبی در حوزه جو اقیانوس داشتیم و حتما آن را در اختیار دانشمندان قرار می‌دهیم.وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با عمان و پاکستان در حوزه امنیت دریانوردی ارتباط مستقیم داریم و در تلاشیم در اقیانوس هند و دیگر اقیانوس‌ها حضور جدی داشته باشیم.
عده‌ای می‌خواهند مردم را از حضور در انتخابات مأیوس کنند
وحیدی درباره دغدغه شهروندان در زمینه عدم رعایت حجاب و عفاف تأکید کرد: موضع دولت در این باره روشن است و باید عفاف و حجاب رعایت شود. وزارت کشور از ابتدا درگیر موضوع بوده و اقدامات متعددی انجام داده و از جمله اقدامات، تشکیل قرارگاه عفاف و حجاب است.
وزیر کشور با بیان اینکه محوریت این‌ مسأله با قوه‌ قضائیه است، گفت: کشف حجاب جرم است و وزارت کشور می‌تواند کار توجیهی را انجام دهد. دولت و وزارت کشور برنامه‌های میان‌مدت، بلندمدت و کوتاه‌مدت دارند که بخش زیاد آن فرهنگی، توجیهی و تبیینی است. در برنامه‌های کوتاه‌مدت مهار حرکت شتابان در حوزه بی‌حجابی و بی‌عفتی بوده که برخورد‌های لازم شده است.
وحیدی درباره حضور مهاجران و سلب شدن فرصت‌های کاری از ایرانیان در شهر‌های بزرگ کشور از جمله شیراز بیان کرد: جریانی در کشور از سوی گروه‌های معاند از جمله منافقین دنبال ایجاد چالش جدی و درگیری بین جوامع افغان و ایرانی است و به دنبال افغان‌ستیزی هستند؛ ما کاملا با این ‌مخالفیم، زیرا به نفع امنیت در کشور نیست‌. همچنین وزیر کشور با تاکید بر اینکه مشارکت گسترده مردم در انتخابات اقتدار و تامین ‌منافع ملی کشور را به همراه دارد، اظهار داشت: گزارش‌هایی داریم که برخی بنا دارند مردم را از حضور در انتخابات مأیوس کنند. حضور گسترده داوطلبان در این دوره از انتخابات بی‌سابقه بوده و از تمام طیف‌های فکری و سیاسی ثبت‌نام شده است.

 جوان
تداوم حمایت از ملت فلسطین تا تحقق آرمان‌هایشان
قالیباف، رئیس مجلس در پاسخ به در خواست حسینعلی حاجی دلیگانی که از او خواست از رؤسای مجالس عضو سازمان همکاری اسلامی دعوت شود و راهکار‌ها و اقدامات لازم برای پیشگیری از تکرار وحشی‌گری رژیم صهیونیستی در دستور قرار گیرد، تأکید کرد: مسئله فلسطین موضوع روز جهان اسلام است و همیشه از ابتدای انقلاب و حتی پیش از آن، فلسطین موضوع اول جهان اسلام و نیرو‌های متدین بوده و هست و خواهد بود.وی افزود: بدون شک ما حمایت‌های لازم را مثل همیشه از ملت فلسطین تا تحقق آرمان‌ها و خواسته‌های آن‌ها خواهیم داشت و حتماً اقداماتی را در آن رابطه خواهیم داشت، از این رو تلاش داریم گفتگو با رؤسای مجالس کشور‌های اسلامی را برای حمایت از فلسطین و در واکنش به جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در دستورکار قراردهیم و این کار را پیگیری می‌کنیم.

 خراسان
هیچ مدرکی وجود ندارد
جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: ایران در حمله اخیر به اسرائیل همدست است اما هیچ مدرک مستقیمی وجود ندارد که ایران را با این حملات مرتبط کند.
بازی عبدالحمید در زمین صهیونیست‌ها ادامه دارد
خبرگزاری تسنیم نوشت: بازی عبدالحمید در زمین صهیونیست‌ها ادامه دارد. امام جمعه مسجد مکی زاهدان در واکنش به عملیات نیروهای مقاومت اسلامی فلسطین خواهان توقف «طوفان‌الاقصی» شده است. موضعی که پیشتر سران اروپایی در واکنش به این عملیات از خود نشان داده بودند. او در زمان اغتشاشات سال گذشته هر هفته در خطبه‌های نماز جمعه تلاش می‌کرد تا در راستای اخلال در امنیت آن‌جا صحبت کند، چندین‌بار با دفاع از طرح دو کشوری، خواستار صلح میان اسرائیلی ها و فلسطینی‌ها شده بود.
رشد اقتصادی ایران در ۲۰۲۳، ۳ درصد می‌شود
جدیدترین گزارش چشم‌انداز اقتصادی جهان صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۳ را که ۳ ماه تا پایان آن باقی مانده است، ۳ درصد اعلام کرد.این نهاد بین‌المللی در گزارش پیشین خود رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی را ۲ درصد پیش‌بینی کرده بود که در این گزارش تصحیح شده و افزایش یافته است.همچنین IMF رشد اقتصادی ایران در سال گذشته میلادی را نیز تصحیح و ۳.۸ درصد اعلام کرده است. درحالی‌که این نهاد بین‌المللی در گزارش بهاره خود رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۲ را ۲ درصد و در گزارش مرداد پس از تصحیح ۳.۵ درصد اعلام کرده بود اکنون آن را به ۳.۸ درصد افزایش داده است.این درحالی است که نیمه مهر یعنی ۳ روز پیش، بانک جهانی در گزارش وضعیت اقتصادی غرب آسیا و شمال آفریقا (منا) پیش‌بینی کرد، رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۳ یعنی سال جاری میلادی به ۴.۱ درصد برسد.

 مردم سالاری
پیام رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا به ایران
رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا با اذعان به مداخله کشورش در درگیری‌ها میان جنبش مقاومت و رژیم صهیونیستی با ارائه کمک‌های نظامی به تل‌آویو، از ایران خواست وارد این درگیری نشود. در پی عملیات «طوفان الاقصی» توسط جنبش مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی و ادعاهای بی‌اساس درباره نقش ایران در انجام شدن این حمله، ژنرال چارلز کیو براون، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در پاسخ به این که چه پیامی برای ایران در این زمینه دارد، گفت: «درگیر آن نشوید.» خبرگزاری رویترز گزارش داد که براون در جمع خبرنگاران گفت: «ما می‌خواهیم پیام محکمی بفرستیم. نمی‌خواهیم این موضوع گسترش پیدا کند و پیشنهاد می‌شود که ایران این پیام را واضح و آشکار دریافت کند.» با این حال، این ژنرال آمریکایی به مداخله در این درگیری اذعان کرده و گفت که ارتش آمریکا تجهیزات دفاعی جدید، مهمات و دیگر کمک‌های امنیتی را برای کمک به رژیم صهیونیستی برای پاسخ به حمله حماس به اراضی اشغالی سرازیر می‌کند.
فقدان مدرک درباره مشارکت ایران در طوفان الاقصی
امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه گفت که چشم‌پوشی ایران از حمله حماس علیه رژیم صهیونیستی غیرقابل قبول بوده است و فرانسه به دنبال پی بردن به نقش مستقیم ایران در این حمله است.طبق گزارش خبرگزاری رویترز، ماکرون در این باره گفت: «من درباره دست داشتن مستقیم ایران که مدرکی رسمی هم برای آن نداریم، نظری نمی‌دهم. وی در ادامه با بیان این که واضح است که اظهارات علنی مقامات ایران غیرقابل قبول بود، ادعا کرد که احتمال این که به حماس (از سوی ایران) کمکی پیشنهاد شده باشد، وجود دارد.رئیس جمهوری فرانسه در یک کنفرانس خبری مشترک با اولاف شولتز، صدراعظم آلمان گفت: «اما مراقب این موضوع هستم تا اطلاعات موثقی گردآوری کنیم.»

 قدس
همبستگی انصارالله یمن با مردم فلسطین
عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن گفت: ای کاش همسایه فلسطین و در کنار آن بودیم. اگر شرایط مهیا می‌شد ملت ما با هزاران مبارز از فلسطین دفاع می‌کرد. ما در هماهنگی کامل با جهاد و مقاومت هستیم. اگر آمریکا مداخله مستقیم کند ما آماده مشارکت در موشکباران، حملات پهپادی و اجرای گزینه‌های نظامی هستیم. باید طوفان الاقصی مورد حمایت همه‌جانبه سیاسی، رسانه‌ای، مالی و نظامی قرار گیرد. چرا سازمان همکاری‌ اسلامی و اتحادیه عرب مواضع جدی مشترک اتخاذ نمی‌کنند؟
قسام کودک نمی‌کشد
همزمان با تبلیغات ضدحقوق بشری رژیم صهیونیستی علیه حماس، کانال ۱۲ تلویزیون رژیم اسرائیل روز گذشته گزارش داد: به گواه شهرک‌نشینان اسرائیلی اطراف غزه، نیروهای قسام، شاخه نظامی حماس، زنان و کودکان را به حال خود رها کردند و بر دیوار منازل نوشتند «قسام کودکان را نمی‌کشد». این در حالی است که صهیونیست‌ها در تجاوزات روزهای اخیر خود علیه غزه تاکنون ۱۴۰کودک و بیش از ۱۰۰زن فلسطینی را به شهادت رسانده‌اند. اداره دفاع شهری غزه هم با اشاره به رویکرد ضدحقوق بشری صهیونیست‌ها در جنگ اعلام کرد: جنگنده‌های رژیم اشغالگر در راستای جنایت جنگی، عمداً آمبولانس‌ها را هدف قرار می‌دهد به‌طوری که یک آمبولانس در بیت لاهیا در شمال غزه هدف مستقیم راکت قرار گرفت.

 اطلاعات
توافق اولیه مجلس و دولت برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه از توافق اولیه برای افزایش حقوق بازنشستگان و حرکت به سمت متناسب سازی حقوق آنها با شاغلان در جلسه گذشته دولت و مجلس خبر داد. زنگنه با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در رابطه با بازنشستگان و توافقات صورت گرفته در این بخش با دولت گفت: به دلیل اهمیت موضوع معیشت و حقوق بازنشستگان، مواد مربوط به صندوق‌های بازنشستگی و بازنشستگان یک جلسه ۳ ساعته را با حضور رئیس مجلس، معاون رئیس جمهوری، رئیس سازمان برنامه و بودجه و سایر نمایندگان رئیس جمهوری داشتیم. در این جلسه به توافق اولیه برای افزایش حقوق بازنشستگان و متناسب سازی حقوق آنها با شاغلان، رسیدیم و مقرر شد متن جمع بندی آن آماده و در کمیسیون تلفیق مطرح شود. سخنگوی کمیسیون تلفیق اضافه کرد: تلاش ما بر این اساس است که تا پایان برنامه هفتم بتوانیم متناسب سازی حقوق بازنشستگان را براساس معیشت آنها محقق کنیم.

 شهروند
آماده میزبانی نشست فوق‌العاده وزرای کشورهای اسلامی درباره فلسطین هستیم
امیرعبداللهیان در تماس تلفنی با آقای حسین ابراهیم طه، دبیر کل سازمان همکاری اسلامی، درباره تحولات فلسطین گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه و لزوم تلاش کشورهای اسلامی برای کمک به مردم مظلوم فلسطین، خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی شد. امیر عبداللهیان ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی نشست فوق‌العاده وزرای خارجه کشورهای اسلامی درباره فلسطین، خواستار اقدام عاجل از سوی همه کشورهای اسلامی برای کمک به مردم فلسطین شد.
دبیر کل سازمان همکاری اسلامی نیز ضمن محکوم کردن حملات اسرائیل علیه مردم فلسطین، بر ضرورت همکاری و هماهنگی کشورهای اسلامی برای اتخاذ یک واکنش مشترک در قبال تجاوزات رژیم صهیونیستی تاکید کرد. حسین ابراهیم طه نیز با اشاره به برنامه برگزاری کمیته اجرایی سازمان درباره تحولات فلسطین، از پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان برای برگزاری اجلاس فوق‌العاده وزرای خارجه استقبال و تأکید کرد که پیشنهاد ایران را به اطلاع وزرای خارجه کشورهای عضو خواهد رساند و بر کمک به فلسطین تأکید کرد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

باید از فرصت طلایی تبلیغ دین استفاده کنیم
اختصاصی/ آیت‌الله حسینی بوشهری در دیدار با جمعی از نمایندگان ولی فقیه در نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه ما باید از فرصت طلایی تبلیغ دین استفاده کنیم، اظهار کرد: زمان به عقب باز نمی‌گردد و باید از فرصت موجود بهترین استفاده را داشته باشیم؛ در فرصت امروز دنیا برخی از انسان‌ها برای آینده مادی و دنیایی برنامه‌ریزی می‌کنند اما برای سفر به آخرت برنامه‌ای ندارند. رئیس جامعه مدرسین با بیان اینکه مسئله خودسازی برای روحانیون بسیار مهم است، گفت: روحانیت در رفتار با خانواده، دوستان، همکاران و اقشار مختلف باید الگو باشد؛ امام علی- علیه السلام- در سخنی می‌فرمایند کسی که ترمیم نکند نقصان در عملش را، کمبود عقل دارد چرا که اگر کسی عقل داشته باشد هر روز به فکر ترمیم، بازسازی، تجهیز و آمادگی است.

طوفان الاقصی حادثه‌ای است که صحنه سیاست را در دنیا تغییر می‌دهد
حوزه/ آیت الله فاضل لنکرانی در سخنانی به حمایت از طوفان الاقصی فلسطین پرداخت وگفت: طوفان الاقصی حادثه‌ای است که صحنه سیاست را در دنیا تغییر می‌دهد، آرام آرام صحنه سیاست بین‌المللی شکل دیگری پیدا می‌کند، هدف کاملاً مقدس است، هدف حفظ اسلام و آزاد کردن قدس شریف و کوتاه کردن دست غارتگران از کشورهای اسلامی است، اینها نقشه‌های شومی در سر می‌پروراندند. عضو جامعه مدرسین با اشاره به اینکه یکی از آثار و برکات بزرگ نظام جمهوری اسلامی ایران این بود که رژیم صهیونیستی‌ را زمین‌گیر کرد و مانع رشد و تحقق نقشه‌های آنان شد تصریح کرد: امروز از برکت قیام طوفان الاقصی که شاهد آن هستیم، یک هم‌بستگی بسیار گسترده‌ در میان مسلمان‌ها و همه گروههای اسلامی در نقاط مختلف دنیا به وجود آمده، و همه به راحتی می‌فهمند که مسئله فلسطین مسئله‌ی اول مسلمان‌هاست و باید این مسئله حل شود.

جایزه بنیاد کویت برای سال ۲۰۲۲ به یک ایرانی رسید
باشگاه خبرنگاران/ جایزه بنیاد کویت برای سال ۲۰۲۲ به دلیل تحقیقات و فعالیت در حوزه کنترل سرطان، بیماری‌های قلبی و دیابت در منطقه مدیترانه شرقی به دکتر افشین استوار رئیس پژوهشکده قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی تهران اهدا شد. این جایزه تحت عنوان مؤثرترین فرد در زمینه اقدامات پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر به ویژه بیماری‌های قلبی عروقی در سطح کشور‌های منطقه مدیترانه شرقی اهدا شد.این جایزه هر ساله با بررسی عملکرد محققانی که در این زمینه فعالیت دارند به یک نفر تعلق می‌گیرد. هزینه این جایزه نیز توسط بنیاد دولت کویت تأمین می‌شود.

عبور خط ریلی نخجوان از ایران
ایرنا/ الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان گفت: با ایران برای عبور خطی ریلی نخجوان از این کشور توافق حاصل شده است. علی اف افزود: آذربایجان در حال کار بر روی توسعه ظرفیت انتقال کریدور حمل و نقل شمال – جنوب است. این پروژه بر اساس تفاهمنامه ایجاد مسیر ارتباطی بین جمهوری آذربایجان و نخجوان با عبور از خاک ایران احداث می‌شود. رئیس جمهور آذربایجان همچنین با بیان اینکه باکو حامی صلح در منطقه است، گفت: هم‌ اکنون شرایط تاریخی برای عادی‌سازی روابط میان ارمنستان و جمهوری‌ آذربایجان، امضای توافق صلح و تبدیل کردن قفقاز جنوبی به محلی برای صلح و همکاری فراهم شده است.

طوفان الاقصی دشمن صهیونیستی را در باتلاق گرفتار کرد
مهر/ «خالد مشعل»، رهبر حماس در خارج در چهارمین روز عملیات طوفان الاقصی علیه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که غزه نبرد طوفان الاقصی را برای دفاع از مسجد الاقصی و مقابله با خطرات پیش روی آن آغاز کرده است.به گفته مشعل، طوفان الاقصی دشمن صهیونیستی را در باتلاق گرفتار کرد و روحیه امت اسلامی را برای آزادسازی فلسطین زنده کرد.این مقام ارشد حماس همچنین با فراخوان به قیام سراسری علیه اشغالگران افزود: همه را به برپایی تظاهرات‌های خشم در تمامی میادین در کشورهای اسلامی و عربی و دیگر کشورها فرامی‌خوانیم.

باید دلارزدایی در دستور کار روابط ایران و بلاروس قرار گیرد
باشگاه خبرنگاران/ معاون اول رئیس جمهور در دیدار با وزیر صنایع بلاروس گفت: باید دلارزدایی در دستور کار روابط ایران و بلاروس قرار گیرد و مشکلات پولی و بانکی بین دو کشور حل شود. محمد مخبر در دیدار «الکساندر راگوژنیک» با قدردانی از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های بلاروس از جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی به ویژه در راستای عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگ‌های و اتحادیه اوراسیا تصریح کرد: با این وجود روابط اقتصادی دو کشور همپای ارتباطات سیاسی و دیپلماتیک ارتقاء و گسترش نیافته که با توجه به اراده رهبران دو کشور زمینه مناسب برای توسعه و تعمیق روابط تجاری در دولت سیزدهم ایجاد شده است.

ورود ناو آمریکایی به منطقه به قتل عام‌های جدی می‌انجامد
ایرنا/ رئیس جمهور ترکیه با انتقاد از ارسال نیرو و تجهیزات آمریکایی به منطقه گفت: ناو هواپیمابر آمریکایی در (رژیم) اسرائیل چه کار خواهد کرد و با همه کشتی‌ها و هواپیماهایش که به آنجا می‌آیند چه کار خواهد کرد؟ شروع به قتل عام خواهد کرد و تمام غزه و اطراف آن را نابود می‌کند. وی گفت: باید موضوعی را توضیح دهم. امروز بیش از ۲۰ پایگاه آمریکایی در سوریه وجود دارد. پایگاه‌های آمریکایی در سوریه چه می‌کنند؟ آیا ما نباید همه این پایگاه‌ها را ارزیابی کنیم؟ ایالات متحده به تازگی یک پهپاد ترکیه را سرنگون کرد، آیا ترکیه در حال حاضر شریک آمریکا در ناتو نیست؟ این اقدام را چگونه تفسیر و ارزیابی می‌کنیم؟اردوغان اضافه کرد: متأسفانه آمریکا در مواقع لزوم با ما به مانند متحد رفتار می‌کند و در حال حاضر همه سازمان‌های تروریستی را آموزش و مسلح و متأسفانه از طریق این سازمان‌ها منطقه را چه سوریه و چه خاورمیانه به حمام خون تبدیل می‌کند.اردوغان همچنین گفت: راه‌حل مشکل خاورمیانه تنها با تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی بیت‌المقدس شرقی امکان‌پذیر است.

ادعای سالیوان علیه ایران
ایسنا/ مشاور امنیت ملی کاخ سفید در یک نشست خبری با ادعای این که ایران در حمله اخیر جنبش مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی «همدست» بوده است، گفت: ما از ابتدا گفتیم که ایران در مفهوم کلی نقش هم‌دستانه دارد، چرا که بیشتر حمایت مالی از شاخه نظامی حماس را انجام داده‌ و کمک‌هایی مانند آموزش، عرضه ابزارها و توانمندی‌ها به آن‌ها کرده و دیگر حمایت‌ها را انجام داده‌اند.این ادعا در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد ما هیچ اطلاعاتی که نشان دهد ایران حملات حماس علیه اسرائیل را هدایت یا برنامه ریزی کرده است در اختیار نداریم همچنین علی کریمی‌مقام عضو نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز در واکنش به ادعاهای مطرح شده مبنی بر نقش داشتن ایران در حمله مقاومت فلسطین به مواضع رژیم اشغالگر قدس، در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس گفت که تصمیمات مقاومت فلسطین «خودجوش و مطابق منافع قانونی ملت فلسطین» است.

خشم خانواده‌های اسرای صهیونیست و شهرک‌نشینان از مقامات رژیم صهیونیستی
ایسنا/ رسانه‌های عبری به نقل از خانواده‌های اسرای صهیونیست به اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم اشغالگر هشدار دادند که اگر فرزندانشان برنگردند، در صورت لزوم این رژیم را نابود خواهند کرد و رها کردن آنها در غزه را نمی‌پذیرند. رسانه‌های عبری از افزایش خشم و ناامیدی در میان خانواده‌های «غلاف غزه» و خانواده‌های اسیران صهیونیست خبر دادند، در حالی که شهرک‌ نشینان در شهرک‌های اطراف غزه (غلاف غزه) انتقادات شدیدی را متوجه نهادهای امنیتی و نظامی اشغالگر کردند. در این باره یدیعوت آحارونوت نوشت: خانواده ۳۵۰ اسرائیلی از زمان آغاز جنگ درباره آنها اعلام مفقودی کرده‌اند.

وزیر خارجه آمریکا به تل‌آویو سفر می‌کند
مهر/ به نوشته وب‌سایت روزنامه «جروزالم‌پست» در بحبوحه جنگ بین اسرائیل و حماس، آنتونی بلینکن به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات ارشد، تصمیم دارد به اسرائیل و اردن سفر کند؛ امروز چهارشنبه واشنگتن را ترک می‌کند و فردا پنج‌شنه وارد اسرائیل می‌شود.در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده که «آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، به اسرائیل سفر خواهد کرد تا با شرکای اسرائیلی خود به طور مستقیم در مورد وضعیت میدانی تعامل داشته باشد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *