خبر روز ۱۴۰۲/۰۷/۱۸

**آیت الله خاتمی: حوزه علمیه تا آزادی قدس شریف در کنار فلسطین ایستاده است** از سوی جامعه مدرسین، شورای عالی حوزه و دیگر نهادهای حوزوی: اجتماع بزرگ حوزویان در حمایت از جبهه مقاومت و فلسطین در مدرسه فیضیه برگزار شد** آیت الله مروی: پیروزی های حزب الله و ملت فلسطین متاثر از انقلاب اسلامی ایران است** آیت‌الله غروی: احکام فقهی و نظر علما درباره بهائیت صریح و روشن است** آیت الله فقیهی: حمله جوانمردانه مقاومت مبارزه با ظالم است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
ایران و سودان روابط دیپلماتیک خود را از سرگرفتند
وزارت ‌خارجه در بیانیه ‌مشترک ازسرگیری روابط‌ دیپلماتیک‌ ایران و سودان، توافق ‌شده در ۱۷ مهر ۱۴۰۲ (۹ اکتبر۲۰۲۳) اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری سودان، متعاقب تماس‌های صورت گرفته میان مقامات عالی دو طرف در ماه‌های اخیر، تصمیم گرفتند در راستای خدمت به منافع دو کشور، روابط دیپلماتیک خود را از سرگیری کنند. وزارت خارجه افزود: دو دولت توافق کردند روابط دوستانه فی‌مابین را براساس احترام متقابل به حاکمیت، برابری، منافع مشترک و همزیستی مسالمت‌آمیز توسعه دهند. وزارت خارجه تاکید کرد: دو طرف توافق کردند اقدامات لازم را برای گشایش سفارتخانه‌های دو کشور در آینده نزدیک، انجام داده و هماهنگی‌ها را برای تبادل هیأت‌های رسمی و بررسی راه‌های گسترش همکاری میان دو کشور انجام دهند.
رایگان شدن درمان کودکان زیر ۷سال
عین‌اللهی، وزیر بهداشت گفت: طرح رایگان شدن درمان سرپایی و بستری کودکان زیر هفت سال در تمام بیمارستان‌های دولتی اجرایی می‌شود.وی افزود: این طرح چون در جهت سلامت کودکان به‌عنوان آینده‌سازان کشور است، به اجرای بهتر قانون جوانی جمعیت کمک خواهد کرد.

 همشهری
هشدار ایران به رژیم‌صهیونیستی و حامیانش
کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه به تشریح آخرین تحولات عرصه سیاست‌خارجی کشور پرداخت. در ادامه مهم‌ترین محورهای این نشست‌ را می‌خوانید.
طرح برخی اتهام‌ها نسبت به ایران پس‌از عملیات «طوفان الاقصی» با هدف سیاسی و توجیه شکست اخیر و البته حمایت‌های مختلف غرب از رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد.
گسیل یک فروند ناو هواپیمابر آمریکا به معنی مشارکت آمریکا در تضییع حقوق ملت فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی است.
صهیونیست‌ها و حامیان‌شان باید بدانند که هر اقدام احمقانه‌ای نسبت به ایران، با پاسخی ویرانگر مواجه خواهد شد.
در تماس اخیر وزیر امورخارجه با برخی همتایان خود، پیشنهاد دادیم نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی برگزار شود.
مقام‌های ایرانی درباره خطرهای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به کشورهای دوست و مسلمان هشدارهای لازم را داده‌اند.
ازسرگیری فعالیت کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و عربستان درحال پیگیری است.
صدور دستور محاصره کامل غزه
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دستور محاصره کامل غزه را صادر کرد. وزارت انرژی رژیم صهیونیستی نیز دستور قطع فوری آب به نوار غزه را صادر کرد. براساس گزارش المیادین، «یوآو گالانت»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت: «من دستور محاصره کامل نوار غزه را داده‌ام. نه برق، نه غذا، نه سوخت وجود نخواهد داشت، همه‌‌چیز بسته است.»
اسرا، مانع عملیات زمینی صهیونیست‌ها نیستند
وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی، در مصاحبه‌ای مدعی شد وجود اسرای این رژیم نزد حماس، مانعی بر سر روند جنگ در غزه نخواهد بود. «گیلا گاملیل»، وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی در گفت‌و‌گو با شبکه آی۲۴ نیوز عربی گفت که این رژیم تاکنون شاهد چنین حجمی از حمله و به اسارت رفتن صهیونیست‌ها نبوده است، اما مسئله اسرا هیچ تأثیری بر روند جنگ در غزه نخواهد گذاشت.

 کیهان
آمادگی ۳۰۰ هزار رزمنده فلسطینی برای ورود به جنگ با اسرائیل
بیش از سه روز از عملیات «طوفان الاقصی» در سرزمین‌های‌ اشغالی فلسطین می‌گذرد، اما نیروهای صهیونیست هنوز نتوانسته‌اند کنترل کامل همه مناطق جنوب را از نیروهای فلسطینی بازپس گیرند و در این مدت تا توانسته‌اند، با سلاح‌های ممنوعه(فسفری) و غیر ممنوعه، زنان و کودکان فلسطینی را قتل عام کرده‌اند.در سومین روز نبرد «طوفان الاقصی» و همزمان با زمزمه‌ها درباره قصد صهیونیست‌ها برای حمله زمینی به غزه، رهبران مقاومت فلسطین خطاب به رژیم اسرائیل اعلام کردند که ارتش آماده ۳۰۰هزارنفره از رزمندگان را در اختیار دارند. همزمان نیروهای مقاومت فلسطینی موفق به نفوذ به مناطق شمالی رژیم صهیونیستی شده‌اند. رویدادی که خشم و وحشت صهیونیست‌ها را به صورت توامان بر انگیخته است.
بمباران غزه با هزار تن مواد منفجره و بمب‌های فسفری
با وجود آن که صهیونیست‌ها نتوانسته‌اند کنترل کامل خود را بر مناطق جنوب باز یابند، اما ارتش اسرائیل با بمباران وحشیانه غزه تلاش دارد تا بخشی از ناکامی‌ها و شکست‌های نظامی خود را بپوشاند. براساس گزارش ارتش رژیم صهیونیستی، روز گذشته بیش از هزار تُن مواد منفجره روی غزه ریخته شده است. به گفته سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی، فقط در یک شب، بیش از ۸۰۰ هدف در نوار غزه بمباران شده است. به اذعان رادیو ارتش اسرائیل، در ۲۰ ساعت بیش از ۲۰۰۰ مهمات به سوی غزه پرتاب شد که معادل ۱۰۰۰ تن بمب است. حتی خبر رسیده آنها با استفاده از بمب‌های فسفر سفید که سلاحی ممنوعه است، غیرنظامیان فلسطینی را وحشیانه به قتل می‌رسانند.
وزرای خارجه ایران و عراق خواستار برگزاری نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی شدند
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه با فؤاد حسین همتای عراقی تلفنی گفت‌وگو کرد. وزرای خارجه ایران و عراق در این رایزنی تلفنی بر ضرورت هماهنگی و انسجام کشورهای مسلمان در حمایت از ملت مظلوم فلسطین و درخواست از سازمان همکاری اسلامی برای برگزاری نشست اضطراری این سازمان برای بررسی تحولات جاری فلسطین و حمایت از ملت فلسطین و مسجدالاقصی در برابر اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی تأکید کردند.

 ایران
اسناد الکترونیک به رسمیت شناخته شود
رئیس‌جمهور در بیست و ششمین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات تکمیل طرح دولت هوشمند را از اولویت‌های مهم دولت عنوان کرد و با اشاره به عدم اهتمام کافی در به سرانجام رساندن دولت الکترونیک در دوره‌های گذشته گفت‌: تلاش دولت مردمی برای تکمیل دولت هوشمند، گامی مهم در جهت تسهیل زندگی مردم است.آیت‌الله رئیسی، ارتقای شفافیت، مبارزه با فساد، اجرای عدالت، توسعه ارتباطات، جمع‌آوری دقیق اطلاعات و ایجاد اشتغال را از جمله مزیت‌های تکمیل دولت هوشمند در کشور برشمرد و بر اتصال هر چه سریع‌تر دستگاه‌هایی که تاکنون و به هر دلیلی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل نشده‌اند، تأکید کرد.رئیس‌جمهور ملاحظات برخی دستگاه‌ها در ارائه اطلاعات را از جمله موانع جدی بر سر راه تحقق حکمرانی دیجیتال دانست و با اشاره به طرح مسائلی از جمله امنیت از سوی این دستگاه‌ها به عنوان علت اتصال نیافتن به درگاه خدمات دولت هوشمند، دستور داد کارگروهی متشکل از متخصصان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شورای‌عالی فضای مجازی و شورای اجرایی فناوری ارتباطات در مرکز ملی فضای مجازی ادله این دستگاه‌ها را بررسی و صحت‌سنجی کنند. آیت‌الله رئیسی همچنین ضمن یادآوری قانون تجارت الکترونیک، از همه مراجع قانونی، قضات، بانک‌ها و واحدهای حقوقی دستگاه‌های اداری خواست به موجب این قانون و به منظور تسهیل امور مردم، همه اسناد الکترونیک را به رسمیت بشناسند.در این جلسه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پیوستن ۹۶ درصد دستگاه‌ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و احراز هویت ۲۶ میلیون نفر از شهروندان بالای ۱۸ سال خبرداد.
اکانت اغتشاشگر، عضو ارتش اسرائیل بود
یکی از صاحبان اکانت‌های فارسی‌زبان فعال در اغتشاشات سال گذشته که دائم در حال نفرت‌پراکنی علیه ایران بود، سرباز ارتش رژیم صهیونیستی از کار درآمد. صاحب این حساب مجازی که گفته می‌شود یک سرباز زن ارتش رژیم صهیونیستی و ساکن امریکا است، از احضارش به سرزمین‌های اشغالی برای دفاع از اسرائیل خبر داد. القای انگاره‌های کاذب مانند «مسمومیت دانش‌آموزان» و خوشحالی از شکست تیم‌های ورزشی ایران و دعوت از مردم برای انجام اقدامات خشونت‌آمیز مواردی از محور تولیدات کاربران وابسته به رژیم صهیونیستی بوده است.
نگرانی BBC برای یک فرد خاص
رسانه دولتی انگلیس در کنار رسانه‌های سایر جریان‌های ضدایرانی مانند منافقین و تجزیه طلبان نگران اساتید دانشگاه در ایران شده است.شبکه سلطنتی بی بی سی فارسی درحالی انگاره «تداوم اخراج اساتید از دانشگا‌های ایران» را درخصوص علی‌اصغر خدایاری چهره امنیتی جریان اصلاحات منعکس می‌کند که اولاً نامبرده استاد بازنشسته مدعو دانشکده فنی دانشگاه تهران بوده که بعد از بازنشستگی در دوره کرونا، به دعوت مسئولان وقت دانشگاه درس آمار را به دانشجویان دانشکده معدن تدریس می‌کرده است.بدیهی است مطابق قانون، دانشگاه در به کارگیری یا عدم به کارگیری نیروهای قراردادی از بازنشستگان مخیر است اما مشخص نیست چرا روند خبرسازی و نگرانی بی بی سی صرفاً به نفع شبکه‌ای از معدود اساتید با سابقه خاص سیاسی محدود می‌شود؟ چرا که خدایاری از اعضای حزب منحله مشارکت بوده و سابقه بازداشت در فتنه ۸۸ را نیز در کارنامه علمی خود دارد!

 وطن امروز
عملیات جبهه مقاومت در فلسطین یک مبدأ تاریخی را رقم زد
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه با اشاره به «عملیات ظفرمندانه و سلحشورانه رزمندگان فلسطینی علیه اشغالگران صهیونیست، موسوم به عملیات توفان الاقصی با تاکید بر اینکه عنایات و تفضلات پروردگار متعال اصلی‌ترین عامل پیروزی رزمندگان سلحشور فلسطینی است»، اظهار کرد: عملیات پیروزمندانه و افتخارآفرین جبهه مقاومت در فلسطین اشغالی یک مبدأ تاریخی را رقم زد و بار دیگر ثابت شد طبق فرمایشات امامین انقلاب، راهبرد استقامت و مقاومت بهترین و برترین راهبرد در برابر صهیونیست‌های سفاک، متجاوز و اشغالگر است؛ در این اثنا باید به ابعاد و زوایای اطلاعاتی و حفاظتی عملیات مقاومت علیه دشمن اشغالگر که سبب غافلگیری صهیونیست‌ها شد نیز توجه ویژه‌ای شود؛ امروز اسرائیل غاصب که تاریخی مشحون از جنایتکاری دارد و مستظهر به تجهیزات ماهواره‌ای و انواع و اقسام دوربین‌ها و نفوذی‌هایی برای رصد مستمر تحرکات مقاومت فلسطین است، در کما و شوک به سر می‌برد؛ بدیهی است که همه مسلمانان و حتی آزادی‌خواهان و آزاداندیشان سراسر گیتی باید به صورت مادی و معنوی یاریگر ملت مظلوم و مقاوم فلسطین باشند.
۱۲ دستور و مأموریت دولت به استانداران
معاون اول رئیس‌جمهور در نشست هم‌اندیشی با استانداران سراسر کشور به تشریح و تبیین ۱۲ دستور و ماموریت مهم دولت سیزدهم برای استانداران در زمینه‌های رشد تولید، مهار تورم، مردمی‌سازی اقتصاد، اتمام طرح‌های نیمه‌تمام، پیگیری افزایش اختیارات، تمرکز بر صادرات و تجارت خارجی، افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ایرانیان خارج از کشور،‌ رفع و اصلاح نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها، ساماندهی حاشیه‌نشینی‌ شهرها، توسعه بنادر و گمرکات، توجه به شهرهای ساحلی و تلاش برای انتخابات پرشور پرداخت. مخبر تصریح کرد: باید تمام طرح‌ها و برنامه‌ها و اقدامات انجام‌شده در هر استان با نظر و تصمیم‌گیری نهایی استاندار انجام شود و هیچ اقدامی بدون مجوز و اطلاع استاندار برنامه‌ریزی و انجام نشود و در همه موارد این استاندار است که باید جمع‌بندی، اعلام نظر و مدیریت کند.وی گفت: هر گونه تصمیم درباره نحوه تخصیص منابع مالی و تسهیلات در اجرای قراردادها باید توسط استاندار و در شورای برنامه‌ریزی استان‌ها نهایی و عملیاتی شود و در نهایت این استاندار است که می‌تواند با بررسی تمام جوانب و تشخیص مصلحت هر استان بهترین تصمیم را برای پیشرفت و آبادنی استان خود اتخاذ کند.

 جوان
طراحان آشوب در ماجرای آرمیتا از ملت تو دهنی خوردند
وزیر کشور با اشاره به حادثه پیش آمده برای آرمیتا گراوند، اظهار داشت: این مسئله کاملاً روشن و شفاف است. حادثه‌ای است که امکان دارد هر روز و در هر نقطه‌ای از کشور رخ دهد. دشمنان و افرادی که نمی‌خواهند آرامش روحی و روانی برای مردم وجود داشته باشد، به خصوص شکست‌خوردگانی که تلاش کردند کشور را به آشوب بکشانند، اما از ملت تو دهنی خوردند، قصد داشتند هر حادثه‌ای را که ممکن است در کشور اتفاق بیفتد به ماجرایی تبدیل کرده و به نفع خودشان سوءاستفاده کنند. وزیر کشور با بیان اینکه در مورد این دخترخانم جوان هم تلاش‌هایی برای بهره برداری به نفع خود انجام دادند که البته مورد اعتنا قرار نگرفت. وحیدی یادآورشد: کسانی که نه به جان این دخترخانم و نه پدر و مادرش اهمیت می‌دهند، تلاش کردند این را به اغتشاش تبدیل کنند که ناموفق بودند و دروغگویی‌های آن‌ها رسوایی بزرگی برایشان رقم زده است.

 خراسان
رهبر شیعیان نیجریه چهارشنبه وارد تهران می‌شود
شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه روز چهارشنبه وارد ایران خواهد شد. شیخ زکزاکی برای مدت طولانی از سوی دولت نیجریه در بازداشت خانگی به سر می‌برد.
مصرف رسانه‌های اجتماعی به ۶۷ درصد رسیده است
رئیس مرکز تحقیقات صدا و سیما گفت:مصرف رسانه‌های اجتماعی در ۱۰ سال اخیر از ۴۲ درصد به ۶۷ درصد رسیده است و افراد، خصوصا نوجوان‌ها نه تنها صداوسیما، بلکه شبکه‌های ماهواره‌ای هم تماشا نمی‌کنند و سبد مصرف آنان به سمت فضای مجازی رفته است.
ادعای بمب گذاری در پرواز تهران هامبورگ
مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از ایمیل یک فرد ناشناس برای پلیس هامبورگ در رابطه با تهدید بمب گذاری در پرواز تهران هامبورگ خبر داد.وی اظهار کرد: یک فرد ناشناس ایمیلی به پلیس هامبورگ ارسال کرده و مدعی بمب گذاری در پرواز تهران هامبورگ شده است. مسافران از هواپیما پیاده شده و یک سری اقدامات امنیتی و چک هواپیما و وسایل مسافران صورت گرفت. ظاهرا به دلیل این تهدید بمب گذاری، پروازهای فرودگاه هامبورگ به‌طور کامل متوقف شد اما با خنثی شدن تهدید، فرودگاه به فعالیت عادی خود بازگشت. پلیس فدرال اکنون در حال بررسی منبع تهدید است.

 رسالت
احتمال دیدار وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان
«میخائیل گالوزین» معاون وزیر خارجه روسیه گفت مسکو در حال بررسی امکان انجام مذاکرات با حضور وزیر خارجه روسیه و وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در چارچوب نشست کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در بیشکک پایتخت قرقیزستان است. این مقام روس گفت: گفت‌وگو بین روسیه، آذربایجان و ارمنستان درباره طیف کاملی از موضوعات حل‌وفصل مناقشه باکو و ایروان هرگز قطع نشده و امیدواریم این تماس‌ها ادامه یابد. وی افزود: طرف آذربایجانی قبلاً موافقت خود را اعلام کرده، انتظار داریم طرف ارمنستانی هم با مسئولیت کامل به این موضوع بپردازد و با حضور در مذاکرات موافقت کند.

 مردم سالاری
مجوز مجلس به وزارت نفت برای مشارکت در احداث پالایشگاه‌های خارجی
نمایندگان در جلسه علنی روز یکشنبه در بخش‌هایی از لایحه برنامه هفتم توسعه وزارت نفت را مجاز به عقد قرارداد مشارکت در تولید میادین مشترک با همسایگان کردند. همچنین وزارت نفت مجاز شد تا نسبت به مشارکت در احداث پالایشگاه یا پتروپالایشگاه جدید خارجی یا تملک سهام آنها و نیز افزایش ظرفیت داخلی پتروپالایش نفت کشور اقدام کند. در ضمن وزارت نفت به ایجاد و توسعه زیرساخت‌های لازم برای ذخیره‌سازی گاز طبیعی مکلف شد.
دیدار سفرای ایران و چین در ریاض
سفیر ایران در عربستان سعودی با همتای چینی خود در ریاض دیدار و رایزنی کرد. عنایتی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ریاض، در ارتباط با این دیدار در صفحه اجتماعی ایکس نوشت: «امروز جناب ChenWeiqing، سفیر جمهوری خلق چین{در عربستان سعودی} در خانه خود با غذاهای چینی میزبان من بودند. ما در مورد آنچه مربوط به دو کشورمان است و همچنین آنچه در منطقه اتفاق می‌افتد، صحبت کردیم. در این دیدار از نقش چین در احیای روابط ایران و عربستان قدردانی کردم و بر عزم خود برای تقویت روابط ایران و عربستان تاکید کردم.»

 قدس
توافق تهران و باکو روی ارس
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: شیوه‌نامه‌های ساخت پل مرزی اتومبیل‌رو و پل راه‌آهن در منطقه کلاله-آغبند روی رودخانه ارس به امضای معاونان وزیر ایران و آذربایجان رسید. خادمی اظهار کرد: نشستی با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و شاهین مصطفی‌اف معاون نخست وزیر آذربایجان به منظور بررسی و پیگیری موضوعات مندرج در آخرین تفاهم‌نامه کمیسیون مشترک دو کشور برگزار شد. وی بررسی پیشرفت مصوبات جلسه مشترک رؤسای کمیسیون دو کشور که تابستان سال جاری در آستارای ایران برگزار شد را از مسائل مطرح شده در این جلسه اعلام کرد.
برای وحشت آمریکا به میدان بیایید
سید مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق از مردم عراق درخواست کرد روز جمعه در تظاهرات یکپارچه در میدان التحریر شرکت کنند و پرچم‌های فلسطین را به حرکت درآورند و پرچم رژیم صهیونیستی را بسوزانند. وی اظهار کرد: امید است این تظاهرات آن‌ها (صهیونیست‌ها) را دچار تشتت کند و آمریکا، شرور بزرگ را به عنوان حامی تروریسم رژیم صهیونیستی علیه عزیزان ما در فلسطین به وحشت اندازد تا فلسطین و قدس شریف به آغوش حق بازگردد.

 اعتماد
پایان نشست شورای امنیت بدون صدور قطعنامه علیه حماس
به گزارش «الجزیره»، جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل پشت درهای بسته در بحبوحه تشدید روند جنگ بین اسراییل و حماس تشکیل شد اما درنهایت کشورهای حاضر در این نشست نتوانستند برای صدور بیانیه‌ای مشترک به اتفاق آرا دست پیدا کنند. درحالی که ایالات ‌متحده امریکا در جریان برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل بر لزوم محکومیت شدید حماس از سوی کشورهای عضو این شورا، فشار آورد اما درنهایت نتوانست به اجماع موردنیاز برای صدور بیانیه‌ای علیه حماس دست پیدا کند و این نشست بدون هیچ نتیجه‌ای به پایان رسید.

 ابتکار
نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار در سال بد مصرفی در حوزه انرژی داریم
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم کاهش شدت مصرف انرژی گفت: ما قریب به ۱۰۰ میلیارد دلار در سال بدمصرفی در حوزه انرژی داریم. قالیباف در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در زمان بررسی بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه در خصوص حفظ میزان کل انرژی کشور در سطح مصرف سال ۱۴۰۱ گفت: در اینجا آمده که باید سطح مصرف کل کشور به اندازه سال ۱۴۰۱ حفظ شود، یعنی ما باید شدت مصرف انرژی را کاهش دهیم چون توان تولید بیشتر هم نداریم حالا بحث بر سر چگونگی انجام این کار است، باید در این باره دولت و مجلس شورای اسلامی به فهم مشترک برسند.

 اطلاعات
عادی‌سازان روابط با صهیونیست‌ها از وقایع منطقه پند بگیرند
مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل در گفت‌وگو با وزیر خارجه سوریه، با اشاره به عملیات گسترده و بی‌سابقه مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی، اظهار داشت: تهاجم وحشیانه اسرائیل از یک سو و دفاع جانانه فلسطینیان از سوی دیگر، نشان داد جبهه مقاومت امری مهم و تنها راه ایستادگی و پیروزی در برابر صهیونیست‌ها و حامیان آنها است و همراهی جوانمردانه فلسطینیان با سوریه و ورود مردانه حزب‌الله به این مجموعه دفاعی و آمادگی کشور‌های اسلامی بیش از هر زمان دیگر نمایانگر رشد و اقتدار فزاینده محور مقاومت در معادلات منطقه‌ای است و مقاومت همچنان تنها راه رسیدن به پیروزی خواهد بود.ولایتی در بخش دیگری از این مکالمه تلفنی تصریح کرد: آنهایی که گمان می‌کنند با به اصطلاح عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها و انقطاع ارتباط خود با ملت‌های مسلمان منطقه می‌توانند مشکلات خود را حل کنند باید از این وقایع پند بگیرند و بدانند که با طراحی‌های بی‌پایه و ساده‌لوحانه از قبیل تشکیل گذرگاه‌ها در منطقه حساس خاورمیانه به صورت جدی امنیت منطقه و ملت‌های مبارز را به خطر می‌اندازند.وی تاکید کرد: ما به برخی دولت‌های منطقه هشدار می‌دهیم که از سرنوشت کشور‌هایی که راه آنها را رفته‌اند و اکنون نمی‌توانند پاسخ جبهه مقاومت را بدهند پند گیرند.
آغاز عملیات اجرایی فاز دوم پروژه‌های جانبی نیروگاه بوشهر
عملیات اجرایی فاز دوم پروژه‌های جانبی واحدهای ۲و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر در مراسمی با حضور معاون رئیس‌جمهوری آغاز شد.رئیس سازمان انرژی اتمی در این مراسم از تولید ۶۰میلیارد کیلووات‌ساعت برق‌ در نیروگاه اول بوشهر خبر داد و گفت: بر اساس برنامه زمان‌بندی به عمل آمده، واحد دوم کمتر از ۵سال آینده و واحد سوم هم با ۱.۵سال فاصله تکمیل و افتتاح شود.اسلامی همچنین در جریان بازدید از بتن‌ریزی بخشی از رآکتور نیروگاه دوم هسته‌ای بوشهر با اشاره به حمایت دولت از ساخت واحدهای دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر اظهار داشت: حمایت‌های دولت و تأکیدات رئیس جمهوری در اجرای تدبیر رهبر معظم انقلاب، منجر به تسریع و رفع موانع ساخت این‌ ۲ واحد نیروگاه اتمی شده است. وی تاکید کرد: اکنون در مقایسه با پارسال حجم فعالیت‌ها در ساخت ۲ نیروگاه اتمی بوشهر ۱۰برابر افزایش یافته است و از ابتدای امسال به‌ طور شبانه‌روزی در ساخت این پروژه در ۳ شیفت پیمانکاران فعالیت می‌کنند.همچنین قراردادهای تجهیز و سفارش قطعات و اقلام کالاهای ساخت داخل منعقد شده است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

اجتماع بزرگ حوزویان در حمایت از جبهه مقاومت و فلسطین در مدرسه فیضیه برگزار شد
رسا/ در پی عملیات غرورآفرین، تاریخی و بی نظیر گروه های مقاومت فلسطین علیه صهیونیست های غاصب، با عنوان «طوفان الاقصی» اجتماع عظیم حوزه و حوزویان در حمایت از جبهه مقاومت و فلسطین، صبح امروز در مدرسه مبارکه فیضیه با حضور علما، اساتید، اعضای شورای عالی حوزه های علمیه و عموم حوزویان برگزار شد.تجمع کنندگان با شعارهای مرگ بر اسرائیل، مرگ بر آمریکا و… حمایت خود را از فلسطین و عملیات های گروه های مقاومت ابراز کردند و فریاد رهایی قدس شریف سر دادند. این تجمع از سوی جامعه مدرسین، شورای عالی حوزه های علمیه، مرکز مدیریت حوزه های علمیه و سایر نهادهای حوزوی با حضور علما، اعضای جامعه مدرسین، اساتید، طلاب برادر و خواهر و سایر اقشار قم و با سخنرانی آیت الله خاتمی برگزار شد.

حوزه علمیه تا آزادی قدس شریف در کنار فلسطین ایستاده است
حوزه/ آیت الله خاتمی، امروزدر اجتماع بزرگ حوزویان و مردم قم در محکومیت جنایات رژیم غاصب صهیونیستی و حمایت از عملیات طوفان الاقصی و پیروزی های جبهه مقاومت در مدرسه فیضیه، تاکید کرد: پیام این تجمع این است که حوزه علمیه تا آزادی کامل قدس شریف و تشکیل دولت مردمی فلسطین در کنار آن‌ها ایستاده است، امام جمعه موقت تهران با تحسین پیشرفت های مقاومت و گروه های فلسطینی تاکید کرد که طوفان الاقصی طومار رژیم غاصب صهیونیستی را درهم خواهد پیچید.عضو جامعه مدرسین در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه حوزه انقلابی در برابر رخدادها و تحولات بی تفاوت نیست، گفت: برخی مدام به حوزه انقلابی نیش و کنایه می زنند در حالی که حوزه انقلابی مبدا این انقلاب و نظام بوده و همین گونه باقی خواهد ماند و این تجمع رزمایش حوزه انقلابی است. حوزه انقلابی راه امام را دنبال می کند که فرمود اسرائیل باید از بین برود.

پیروزی های حزب الله و ملت فلسطین متاثر از انقلاب اسلامی ایران است
حوزه/ آیت الله مروی در سخنانی ضمن تجلیل از عملیات رزمندگان فلسطینی در عملیات طوفان الاقصی و با اشاره به اینکه اسرائیل از آغاز حیات ننگین خودش در این مدت همیشه نسبت به مظلومان جنایت روا داشته و هر وجب از این زمین را که اشغال کردند با کشتار و قطعه قطعه کردن مردم بود. تاکید کرد: امروز یکی از بهت آور ترین عملیات هایی که شاید در طول حیات رژیم اشغالگر سابقه نداشت را انجام دادند و موقعیتشان را تثبیت کردند که اگر اراده داشته باشند به دستورات اسلام عمل کنند میتوانند پیروزی نهایی را به دست آورند. عضو جامعه مدرسین درادامه با اشاره به تاثیر انقلاب اسلامی در مبارزات علیه رژیم صهیونیستی افزود: در سال ۲۰۰۶ حزب الله لبنان با درس گرفتن از مکتب امام حسین(ع) حرکت عظیمی شروع کردند و در جنگ ۳۳ روزه پیروزی بزرگی مقابل صهیونیستها به دست آوردند و فلسطینیها هم درس گرفتند که میتوانند مقاومت کنند. وی درادامه با اشاره به روند مبارزه ملت فلسطین با غاصبان صهیونیستی گفت:این عملیات برای آنان که منطقه را می شناسند، عملیات بسیار عجیب و بهت آوری بود امروز معلوم می شود که شهید سلیمانی چه کرده است.

احکام فقهی و نظر علما درباره بهائیت صریح و روشن است
رسا/ آیت‌الله غروی با انتقاد از مباحث مطرح شده درباره فرقه بهائیت، حکم فقهی و نظرات دینی درباره این فرقه ضاله و منحرف را در اسلام امری بسیار روشن دانست و پرداختن دوباره به این مباحث را فاقد ارزش ارزیابی کرد.عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: وضعیت بهائیت بسیار روشن است و نیاز به توضیح بیشتر ندارد؛ بهتر است رسانه ها این مسأله را پیگیری نکنند؛ مسأله بهائیت بر کسی مخفی و پوشیده نیست، مسأله‌ای هم نیست که حضرات راجع به آن اظهار نظر نکرده باشند.

حمله جوانمردانه مقاومت، مبارزه با ظالم است
رسا/ آیت الله فقیهی یکی از مصادیق ظلم در زمانه حاضر را فعالیت های رژیم صهیونیستی علیه مسلمانان و مردم فلسطین دانست. عضو جامعه مدرسین در ادامه حمله جوانان فلسطینی به نام «طوفان الاقصی» را حمله ای جوانمردانه تعبیر کرد و ادامه داد: مبارزه با ظلم امر مهمی است که لازم است ادامه پیدا کند؛ اسرائیل ظلم های زیادی مرتکب شده و علی رغم وجود قطعنامه های سازمان ملل علیه این رژیم، فعالیت های غاصبانه و ظالمانه آن متوقف نشده است.وی با تبریک پیروزی رزمندگان فلسطینی، اظهار داشت: امیدواریم این پیروزی ها تا محو کامل اسرائیل ادامه پیدا کند و شاهد نماز جماعت به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی در مسجد الاقصی باشیم. آیت الله فقیهی با اشاره به ایراداتی که برخی در خصوص حمله فلسطینی‌ها به غیرنظامیان صهیونیست می‌گیرند، گفت: همه شهروندان اسراییل در غصب و ظلم شریک بوده از این رو در این رژیم مردم عادی وجود ندارد و همه ظالم هستند.

نگرانی پنتاگون از ورود حزب الله به خط درگیری و گسترش جنگ منطقه‌ای
مهر/ یک مقام مسئول در وزارت دفاع آمریکا در گفت‌وگو با رسانه‌ها نسبت به باز شدن جبهه جدید درگیری از سوی جنبش حزب الله لبنان ضد «اسرائیل» واکنش نشان داد. یک مقام ارشد پنتاگون با هشدار به مقامات جنبش حزب الله لبنان گشودن خط دیگر درگیری از جنوب لبنان ضد تل آویو را «تصمیم نادرست» خواند. وی در ادامه اظهارات خود با ابراز نگرانی فزاینده از احتمال ورود حزب الله لبنان به خط درگیری مستقیم با تل آویو همزمان با عملیات نیروهای مقاومت در نوار غزه نسبت به خطر شعله‌ور شدن جنگ در سطح منطقه هشدار داد. شایان ذکر است منابع محلی در ۱۷ مهر ماه از شنیده شدن صدای تیراندازی و درگیری نیروهای مسلح با نظامیان رژیم صهیونیستی در مرز لبنان و فلسطین اشغالی خبر دادند. دقایقی بعد از حادثه، سرایا القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین مسئولیت حمله از جنوب لبنان به نظامیان رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی را برعهده گرفت. با توجه به سخنان اخیر سیدحسن نصرالله مبنی بر پاسخگویی به حملات رژیم صهیونیستی علیه هر منطقه‌ای در لبنان و تجاوزات امروز ارتش اسرائیل به مناطق جنوبی لبنان که به شهادت سه تن از نیروی حزب‌الله منجر شد، احتمال می‌رود مقاومت لبنان با هدف پاسخگویی به جنایات امروز صهیونیست‌ها و همچنین در راستای پشتیبانی و حمایت از گروه‌های مقاومت فلسطین، حملاتی را علیه مواضع ارتش رژیم صهیونیستی به ویژه در مناطق شمالی فلسطین اشغالی ترتیب دهد.

واکنش دبیرکل سازمان ملل به تصمیم تل آویو در محاصره کامل نوار غزه
مهر/ «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد که محروم کردن نوار غزه از مواد غذایی و خدمات اساسی قابل قبول نیست.«آنتونیو گوترش» به تصمیم رژیم صهیونیستی برای محاصره کامل نوار غزه واکنش نشان داد. وی در اظهاراتی اعلام کرد: «ممانعت از تأمین مواد غذایی و خدمات اساسی برای ساکنان نوار غزه غیر قابل پذیرش بوده و خواستار ارسال کمک‌های انسانی به نوار غزه هستیم .وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در پی تداوم ناکامی‌ها در برابر مقاومت فلسطین، دستور داد که نوار غزه به صورت نظامی کاملاً تحت محاصره قرار گیرد.برخی منابع فلسطینی گزارش دادند که این دستور گالانت، با هدف قطع کامل آب و برق در نوار غزه صادر شده تا در نهایت با استفاده از این حربه مقاومت فلسطین را به توقف پیش روی‌های خود در اراضی اشغالی وادار کنند.

نتانیاهو قصد کشتار تمامی اسرای اسرائیلی را دارد
تسنیم/ رادیو ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد، در حملات انجام گرفته به غزه هیچ توجهی به حفظ جان اسرای اسرائیلی نخواهد شد.خبرنگار رادیو ارتش رژیم صهیونیستی در گزارشی به نقل از یک مسئول عالی‌رتبه سیاسی که نامش را فاش نکرد گفت: تصمیم گرفته شده است تا حملات گسترده (وحشیانه) علیه نوار غزه حتی به قیمت قتل عام اسرائیلی‌های نگهداری شده در آنجا ادامه پیدا کند.این خبرنگار به نقل از مسئول صهیونیست ادعا کرد، چون اسرائیل اطلاعات دقیقی از محل نگهداری این اسرا نداشته و تمامی اهداف حماس مورد هدف قرار می‌گیرند.این منبع همچنین خبر داد، امکان مشخص کردن مدت زمان این عملیات وجود ندارد، شاید چند روز و شاید چند هفته به درازا بکشد.رادیو کان هم در سایت خود نوشت: هدف از جنگ فعلی از بین بردن حماس است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *