خبر روز ۱۴۰۲/۰۷/۱۷

**آیت الله العظمی مکارم شیرازی: راه‌اندازی مجمع نمایندگان کاری پرافتخار برای حوزه است** رهبر معظم انقلاب اسلامی: مهم‌ترین وظیفه رساندن پیام شهدا به دل‌هاست** آیت الله العظمی نوری همدانی: کشورهای اسلامی محور مقاومت را تقویت کنند** رئیس‌جمهور: ایران از دفاعِ مشروع ملت فلسطین حمایت می‌کند** آیت الله اعرافی: عملیات طوفان الاقصی سر آغاز تحولات بزرگی در جهان اسلام و منطقه است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
کابوس فروپاشی رژیم صهیونیستی به یقین تبدیل شد
رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح در پیامی به مناسبت عملیات غرور ‌آفرین حماس در برابر رژیم اشغالگر اسرائیل نوشت: عملیات ترکیبی و غرورآفرین گروه‌های مبارز فلسطینی تحت عنوان «طوفان الاقصی» علیه مواضع و استحکامات رژیم تا بن دندان مسلح صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی، بار دیگر هیبت دروغین و قدرت پوشالی این رژیم اشغالگر را به اثبات رساند.سرلشکر باقری افزود: طوفان الاقصی کابوس فروپاشی رژیم صهیونیستی را برای سران این رژیم به یقین تبدیل و ثابت کرد برخی تلاش‌های مذبوحانه مانند نمایش مضحک روند عادی سازی، قادر نخواهد بود روند رو به افول و فروپاشی خانه عنکبوت را کند یا به تأخیر بیندازد. رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح بیان کرد: ضمن تبریک این پیروزی غرور آفرین به مبارزان و مجاهدان فلسطینی، رجاء واثق دارم، دیر نخواهد بود روزی که جوانان فلسطینی، مسجد الاقصی را از اسارت دشمن صهیونیستی آزاد خواهند کرد.

 همشهری
ایران از دفاعِ مشروع ملت فلسطین حمایت می‌کند
رئیس‌جمهور در پیامی به‌مناسبت پیروزی‌های مقاومت، ضمن تبریک پیروزی درخشان مقاومت اسلامی فلسطین علیه رژیم تجاوزکار صهیونیستی، بر حمایت ایران از دفاع مشروع ملت فلسطین تأکید کرد و از دولت‌های مسلمان خواست همگام با امت اسلامی، در پشتیبانی از ملت فلسطین صادقانه وارد میدان شوند. آیت الله رئیسی در این پیام با بیان اینکه ایران همه جهان را دعوت به مشاهده این حقیقت می‌کند که انباشت ظلم و بی‌عدالتی بر ملت مظلوم فلسطین، استمرار توهین و اهانت به زنان و زندانیان و هتک حرمت بیت‌المقدس و قبله اول مسلمین، همیشگی نیست و با مقاومت ملت‌ها مواجه می‌شود، تأکید کرد‌: بی‌تردید رژیم صهیونیستی و حامیان آن مسئول به خطر افتادن امنیت ملت‌های منطقه هستند و باید در این زمینه پاسخگو باشند. در این پیام تأکید شده‌است که دشمن صهیونیستی نیز بداند که معادله تغییر کرده ‌است؛ جنگ‌طلبی به ضرر صهیونیست‌هاست؛ ملت فلسطین پیروز این میدان است.
یک موفقیت حقوقی دیگر برای ایران
پس ‌از محکومیت تاریخی اخیر آمریکا در پرونده بعضی اموال ایران، جمهوری‌اسلامی به موفقیت دیگری در این زمینه دست یافت. معاونت حقوقی رئیس‌جمهور از اجرای رأی دیوان داوری دعاوی ایران – آمریکا دریکی از پرونده‌ها و واریز ۴۳میلیون دلار به‌حساب ایران در بانکی در لاهه خبرداد.

 کیهان
۱۰۰۰ کشته و ۲۰۰۰ زخمی ۱۰ کیلومتر تا کرانه باختری
عملیات نیروهای فلسطینی موسوم به طوفان الاقصی در روز دوم با قدرت ادامه یافت و منابع عبری‌زبان از جمله هاآرتص در شامگاه یک‌شنبه اذعان کردند که نیروهای مقاومت تا ۱۰ کیلومتری کرانه باختری نفوذ کرده‌اند. نقشه‌ای که مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین منتشر کرده است، حکایت از آن دارد که در روز دوم عملیات طوفان الاقصی، نیروهای فلسطینی در مساحتی تا ۳ برابر نوار غزه در حال درگیری و نبرد تن به تن با نیروهای صهیونیستی هستند. اگرچه شهرک‌های صهیونیستی هنوز به‌طور کامل سقوط نکرده، اما به نظر می‌رسد که نیروهای ارتش و نظامیان صهیونیست کنترل کاملی بر شهرک‌ها ندارند و در مناطقی از این شهرک‌ها درگیری‌های مقطعی و چریکی همچنان جریان دارد. درواقع برای نخستین‌بار پس از جنگ‌های ۱۹۷۳، نبرد تن به تن میان نظامیان صهیونیست و نیروهای فلسطینی به خارج از کرانه باختری و نوار غزه کشیده شده و اکنون اسرائیل در مناطقی مشغول نبرد است که در سال ۱۹۴۸ اشغال کرده بود و میدان جدید مقاومت فلسطین از این پس مناطق اشغالی ۱۹۴۸ است. در حالی که وزارت بهداشت رژیم اسرائیل، آمار تلفات این رژیم را تا شامگاه یک‌شنبه حدود ۶۵۰ نفر اعلام کرد، اما روزنامه معاریو گزارش داده که تعداد کشته‌شدگان اسرائیلی بسیار بیشتر و تا یک‌هزار نفر است. همچنین شمار زخمی‌های صهیونیست‌ها بیش از ۲ هزار نفر اعلام شده است. حتی انتظار می‌رود که آمار کشته‌شدگان اسرائیلی به بیش از هزار نفر هم افزایش یابد. این میزان تلفات بسیار بیشتر از تلفات صهیونیست‌ها در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ است. در آن سال تلفات صهیونیست‌ها کمتر از ۸۰۰ نفر بود.
شکست اطلاعاتی تل‌آویو- واشنگتن
«آرون دیوید میلر»، مذاکره‌کننده سابق آمریکایی با اشاره به نبرد طوفان الاقصی به سی‌ان‌ان می‌گوید که حملات اخیر یک پیام محکم از سوی حماس به تل‌آویو است تا بگوید که ما اینجا هستیم و می‌توانیم به شما از راه‌هایی که انتظارش را هم ندارید، ضربه بزنیم. میلر که در حال حاضر یکی از همکاران مرکز کارنگی برای صلح بین‌المللی است، افزود که اسرائیل در شوک است و هیچ‌گاه تصویر چنین ضربهای از سوی حماس را نداشت. به گفته میلر، پیامدهای این جنگ بسیار طولانی‌مدت خواهد بود.روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز نیز در مطلبی اذعان کرد که حمله غیرمنتظره نیروهای مقاومت فلسطینی برای مقامات اطلاعاتی اسرائیل غافلگیرکننده بود و نشان‌دهنده شکست‌های بزرگ در استراتژی نظامی اسرائیل است.
فهرست بلندبالای تلفات فرماندهان ارتش
کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی تایید کرد که تا روز دوم جنگ، حداقل ۵۷ افسر و نظامی درجه‌دار ارتش کشته شده‌اند. همچنین ارتش اسرائیل اسامی ۲۶ نظامی ارشد از جمله فرمانده تیپ ناحال و معاون یگان ماژلان را منتشر کرد.براساس بررسی‌های کیهان، در میان فرماندهان ارشد ارتش رژیم صهیونیستی، نام «یوناتان اشتاینبرگ»، فرمانده تیپ ناحال، «مارتین کوزمیتزاک»، فرمانده گروهان در اداره هماهنگی عملیات، «سرهنگ روی لوی»، فرمانده یگان چندبعدی ارتش، «سرهنگ یوناتان تزور»‌، معاون فرمانده گردان ناحال، فرمانده گردان ۴۸۱ و فرمانده خدمه یگان دوودوان به‌عنوان تنها یگان ویژه تکاوران ارتش، معاون فرمانده یگان ماژلان، یک فرمانده گروهان و یک فرمانده دسته در فرماندهی جبهه داخلی دربین کشته یا اسیرشدگان درجریان نبرد طوفان الاقصی دیده می شود. البته تعداد نظامیان ارشد کشته‌شده در ارتش رژیم صهیونیستی بسیار بیشتر است. همچنین «شین بت» به‌عنوان نهاد امنیت داخلی رژیم صهیونیستی کشته شدن ۵ تن از اعضای خود در حملات اخیر را تایید کرده است.

 ایران
مهم‌ترین وظیفه، رساندن پیام شهدا به دل‌هاست
متن بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران برگزاری دومین کنگره ملی بزرگداشت شهدای استان همدان که چهار‌شنبه ۵ مهر ۱۴۰۲ برگزار شده بود، شب گذشته در محل برگزاری همایش در همدان منتشر شد.حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در این دیدار با اشاره به درخشش استان همدان در مقاطع مختلف تاریخ تاکنون بویژه در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، گفتند: مهم‌ترین وظیفه، زنده نگه‌داشتن یاد و نام شهدا با کارهای فاخر هنری و رساندن پیام آنها به دل‌هاست.رهبرمعظم انقلاب اقتضای نام شهدا و فداکاری در راه خدا را ماندگاری دانستند و افزودند: البته این بدین معنا نیست که اگر عوامل معارض وارد میدان شوند این استمرار، دچار آسیب نمی‌شود بنابراین وظیفه همه، تلاش برای زنده نگه‌داشتن نام و راه شهیدان است.حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای تأثیرگذارترین روش برای زنده نگه‌داشتن نام شهدا را استفاده از شیوه‌های هنری برای تولید آثار فاخر جهت معرفی این الگوها، برشمردند و خاطرنشان کردند: یک نمونه از این الگوها، مرحومه خانم دباغ از همدان است که همچون شهدا بود و وی می‌تواند به عنوان الگوی برجسته یک زن اسلامی به جامعه معرفی شود.ایشان با اشاره به مبارزات و فعالیت‌های گسترده اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حتی نظامی خانم دباغ، پیش از انقلاب اسلامی و بعد از آن، گفتند: خانم دباغ شخصیتی بود که در دوران مبارزات، همچون یک چریک مبارزه می‌کرد و در دوران حضور امام(ره) در پاریس، همراه امام مشغول فعالیت و تلاش بود و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز فرمانده سپاه همدان شد و در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی تا آنجا پیش رفت که امام وی را به عنوان یکی از اعضای هیأت سه نفره اعزامی به مسکو برای دادن پیام به گورباچف انتخاب کردند.حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای گفتند: بارها تأکید شده که جمهوری اسلامی در موضوع زن در موضع تهاجم است و نه دفاع، زیرا غرب باید پاسخگوی لگدمال کردن عزت و شرافت زن باشد.ایشان یکی دیگر از مصادیق کارهای هنری را نشان دادن نبود تقابل میان اسلامیت و ملیت با استفاده از نام و راه شهیدان، دانستند و افزودند: از ابتدای انقلاب برخی تلاش داشتند تا اسلامیت و ملیت را دوقطب مقابل هم قرار دهند، درحالی که شهدا به‌طور واضح، نادرست بودن این وسوسه باطل را نشان دادند.
تماس تلفنی رئیس جمهور با هنیه و نخاله
رئیس جمهور در تماس تلفنی با هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) ضمن تجلیل از عملیات دلیرانه و پیروزمندانه مجاهدان فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی، اقتدار، عزت و افتخارآفرینی مقاومت فلسطین را مایه مباهات امت اسلامی دانست.آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه اراده پولادین ملت فلسطین و مجاهدان راه خدا، پیروزی نهایی فلسطینیان بر رژیم غاصب صهیونیستی را نوید می‌دهد، تصریح کرد‌: آنچه با عملیات پیروزمندانه مجاهدان فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی اتفاق افتاد، تحقق انتظار ۷۰ ساله ملت فلسطین و امت اسلامی بود و ان‌شاءالله بزودی در کنار هم در مسجدالاقصی نماز بخوانیم. «اسماعیل هنیه» نیز در این تماس تلفنی به نمایندگی از مجاهدان فلسطینی و ملت فلسطین از مواضع اصیل و اسلامی دکتر رئیسی و حمایت‌های جمهوری اسلامی و ملت ایران از مقاومت فلسطین قدردانی کرد.آیت‌الله رئیسی در تماس تلفنی با «زیاد نخاله»، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز ضمن ابلاغ سلام‌ها و تحیات دولت و ملت ایران به ملت فلسطین و تبریک پیروزی‌های درخشان و چشمگیر مجاهدان و نیروهای مقاومت فلسطینی، گفت‌: آنچه در سرزمین‌های اشغالی و در نبرد با رژیم غاصب صهیونیستی رقم خورد رخدادی عظیم و بی‌بدیل طی ۷۰ سال گذشته بود و شما با این عملیات مبتکرانه و پیروزمندانه حقیقتاً امت اسلامی را خوشحال کردید. دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در این گفت‌و‌گوی تلفنی از حمایت‌های رهبری، دولت و ملت ایران از مردم فلسطین صمیمانه تشکر کرد.
آزادی برخی متهمان با وساطت ریش‌سفیدها
فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان از آزادی تعدادی از دستگیرشدگان قابل اغماض تجمعات غیرقانونی اخیر زاهدان خبر داد. سردار جلیلیان تشریح کرد: در همایش عظیم سران طوایف، معتمدین و متنفذین که به مناسبت هفته انتظامی برگزار شد، ریش‌سفیدان و متنفذان خواستار آزادی افرادی بودند که در جنگ شناختی رسانه‌های معاند دچار وسوسه و فریب شده بودند. فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان گفت: با تعامل و هماهنگی دادستان مرکز استان، افرادی که در هفته‌های اخیر توسط پلیس در اجتماعات غیرقانونی دستگیر شده بودند، آزاد شدند.

 وطن امروز
پایان‌ حضور نامشروع نظامیان بیگانه در منطقه و سوریه ضروری است
وزیر دفاع در گفت‌وگوی تلفنی با سپهبد «علی محمود عباس» وزیر دفاع سوریه اظهار کرد: ما در کنار مردم سرافراز و مقاوم سوریه ایستاده‌ایم و جمهوری اسلامی ایران بویژه وزارت دفاع و نیروهای مسلح آمادگی ارسال هرگونه کمک انسان‌‌دوستانه پزشکی و درمانی را چه در بعد نیروی انسانی متخصص و چه تجهیزات پزشکی دارد. امیرآشتیانی با اشاره به حمله تروریستی به دانشگاه حمص این حملات را ناشی از تداوم حمایت اطلاعاتی، امنیتی و لجستیکی از تروریست‌ها با هدف ممانعت از شکل‌گیری ثبات و استقرار امنیت کامل در سوریه دانست و تاکید کرد: بی‌تردید مسؤولیت این رخداد غم‌انگیز متوجه حامیان خارجی گروه‌های تروریستی از جمله اشغالگران خاک سوریه است که عامل بی‌ثباتی در منطقه هستند. آشتیانی افزود: با این حادثه معادلات عوض خواهد شد و دیگر هیچ عذر و بهانه‌ای پذیرفتنی نیست و حضور نامشروع و غیرقانونی نظامیان بیگانه در منطقه و سوریه باید هرچه سریع‌تر پایان یابد. وی تصریح کرد: عملیات قهرمانانه شما در پاسخ به خون‌های ریخته‌شده منجر به ریشه‌کن شدن تروریسم در خاک سوریه و حتی منطقه خواهد شد و وزارت دفاع و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با تمام توان در این راه کنار شما ایستاده است.
قدردانی وزیر کشور
از میهمان‌نوازی اربعین ملت و دولت عراق
وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران در دیدار عبدالامیر الشمری، همتای عراقی خود از مجموعه اقدامات و میهمان‌نوازی ملت و دولت عراق در آیین اربعین حسینی امسال قدردانی کرد. در این دیدار وزیران کشور ایران و عراق درباره مسائل دوجانبه و همچنین تحولات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر کردند. احمد وحیدی در این نشست از مجموعه اقدامات و تلاش‌های صورت‌گرفته توسط دولت و همچنین میهمان‌نوازی گرم ملت عراق از زائران اباعبدالحسین(ع) قدردانی و تشکر کرد.
اولین کپسول‌ زیستی با ویژگی‌های جدید در سال جاری پرتاب خواهد شد
رئیس‌سازمان فضایی ایران با بیان اینکه کپسول‌های زیستی ابزاری هستند که موجود زنده را به فضا می‌رسانند، گفت: در گذشته کپسول‌های زیستی که طراحی و ساخته شد، در سایز کوچک بوده و اگر قرار باشد در حد و ‌اندازه انسان مورد استفاده قرار گیرد، نیاز است کپسول، شرایطی حداقلی را داشته باشد تا شرایط زیست را برای انسان در مدت زمانی که در فضا است، فراهم کند.
سالاریه وجود تشعشعات زیاد در فضا، گرادیان‌ها و اختلاف دماهای بالا و افت فشار شدید هوا را از شرایط زیست در فضا نام برد و اظهار کرد: لازم است همه این شرایط در داخل کپسول فراهم شود، به این معنا که هم شرایط فشار و هم شرایط تنفسی و ایمنی در برابر تشعشعات در آن فراهم شود. رئیس ‌سازمان فضائی ایران با بیان اینکه توسعه این کپسول‌ها دارای مراحل مختلفی است، تاکید کرد: در اولین پرتاب‌های ما ممکن است موجود زنده نداشته باشیم و شرایط داخل کپسول همچون شرایط فشار، گرادیان، دما و میزان اکسیژن و شتاب کپسول بهینه شود، همچنین پرتابگر نیز باید شرایطی را فراهم کند تا شتاب، قابل تحمل باشد و بازگشت کپسول نیز باید شرایط خاصی داشته باشد، چرا که موجود زنده نمی‌تواند هر شتابی را تحمل کند.به گفته وی، پروژه کپسول‌های زیستی متوقف شده بود و اولین کپسول‌ زیستی با ویژگی‌های جدید در سال جاری پرتاب خواهد شد تا جایگاه ایران در زیست فضا در دنیا تثبیت شود.

 خراسان
شواهدی نداریم که ایران پشت حمله حماس به اسرائیل باشد
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفت اگر چه روابط طولانی مدتی بین حماس و جمهوری اسلامی وجود دارد، اما آمریکا «شواهدی را مشاهده نکرده است که ایران پشت حمله حماس به اسرائیل باشد.»
ثبت استیضاح وزیر آموزش و پرورش
علی خضریان، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران از ثبت استیضاح وزیر آموزش و پرورش و آغاز روند قانونی آن خبر داد و اظهار کرد: در مدت تصدی مسئولیت وزارت آموزش و پرورش توسط آقای صحرایی نه تنها آن چه در برنامه ایشان به نمایندگان اعلام شده بود، محقق نشده است بلکه در موارد متعددی عکس آن نیز در حال انجام می‌باشد.
تا پایان سال ۲ موسسه اعتباری و یک بانک منحل می‌شوند
وزارت اقتصاد تأکید کرد: امسال سه موسسه اعتباری و یک بانک خصوصی منحل خواهند شد. مدتی پیش موسسه اعتباری توسعه منحل و فرایند تصفیه آن آغاز شد و تا پایان سال دو موسسه و یک بانک این فرایند را طی خواهند کرد.

 رسالت
غرب و آمریکا از جنایات اسرائیل حمایت می‌کنند
نماینده دائم سوریه در سازمان ملل با محکوم کردن سیاست‌های متجاوزانه و اشغالگرانه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این رژیم تجاوزات مستمر خود علیه اراضی عربی را با حمایت آمریکا و کشورهای غربی انجام می‌دهد.
«حیدر علی احمد» نماینده دائم سوریه در دفتر سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین‌المللی در ژنو، در پنجاه و چهارمین نشست شورای حقوق بشر در ژنو درباره وضعیت حقوق بشر در فلسطین و سایر اراضی اشغالی عربی اعلام کرد، رژیم اشغالگر اسرائیل اقدامات جنایتکارانه و سیاست‌های متجاوزانه خود علیه سوریه و هدف قرار دادن تأسیسات غیرنظامی آن را تحت حمایت کشورهای غربی ادامه می‌دهد.
این وضعیت مستلزم زیر سؤال بردن موضع کشورهایی است که ادعا می‌کنند به حقوق بشر پایبندند. ما اینجا سؤال می‌کنیم کسانی که خواستار احترام به قطعنامه‌های سازمان ملل می‌باشند و از اصول حقوق بین‌الملل دفاع می‌کنند، کجا هستند؟
اوکراین واجد شرایط پیوستن به اتحادیه اروپا نیست
رئیس سابق کمیسیون اتحادیه اروپا در سخنانی اوکراین را واجد شرایط پیوستن به اتحادیه اروپا ندانسته و درباره الحاق عجولانه این کشور به این تشکل اروپایی هشدار داد. یونکر در مصاحبه‌ای با روزنامه «آگسبورگر آلگماینه» گفت: هرکسی که با اوکراین رابطه داشته باشد، می‌داند که این کشور در همه سطوح جامعه فاسد است. یونکر ادامه داد: علی‌رغم تلاش‌ها، این کشور واجد شرایط پیوستن به اتحادیه اروپا نیست و به فرآیندهای اصلاحات داخلی عظیم نیاز دارد. اتحادیه اروپا تجربیات بدی در مورد حاکمیت قانون با برخی از «اعضای به‌اصطلاح جدید» داشته است. این تجربه نباید دوباره تکرار شود.

 مردم سالاری
استفاده از تجهیزات جدید در رزمایش نیروی زمینی ارتش
امیر سرتیپ کیومرث حیدری در حاشیه جشنواره مالک اشتر در جمع خبرنگاران درباره برگزاری رزمایش نیروی زمینی اظهار کرد: نیروی زمینی هر سال رزمایش برگزار می‌کند و امسال هم رزمایش خواهیم داشت. اخیرا رزمایش پهپادی و قبل از آن رزمایش جنگال را برگزار کردیم. در ادامه هم رزمایش میدانی بسیار خوبی خواهیم داشت و همه رسته‌ها در آن شرکت خواهند کرد و برگ زرین دیگری بر افتخارات نیروی زمین افزوده خواهد شد.
وی افزود: ما در همه رزمایش‌ها از تجهیزات خاص و ویژه که تازه در خدمت نیرو قرار گرفته و ساخت نیروی زمینی است استفاده میکنیم. در این رزمایش هم تجهیزات خیلی خوبی داریم که مورد استفاده قرار خواهیم داد.
عملیات در مصر
منابع خبری در اخباری ضد و نقیض، از عملیات تیراندازی در مصر و کشته شدن چند گردشگر صهیونیست در این کشور خبر دادند، برخی تعداد کشته‌ها را ۷ نفر و برخی ۶ کشته و ۸ زخمی اعلام کردند.
یک منبع امنیتی مصری اعلام کرد که یک نیروی پلیس با استفاده از سلاح شخصی خود به سوی دو گردشگر صهیونیست شلیک کرده و آن‌ها را به هلاکت رسانده است.خبرنگار شبکه ۱۴ اسرائیل نیز اعلام کرد که به سوی یک اتوبوس حامل گردشگران صهیونیست در الاسکندریه مصر تیراندازی شده است. رسانه‌های صهیونیستی نیز اعلام کردند که ۶ صهیونیست در این عملیات تیراندازی کشته شده‌اند.
وزارت خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در حال بررسی و تحقیق در مورد موضوع است. به گزارش رسانه‌ها، عامل این تیراندازی (عضو پلیس مصر) دستگیر شده و اقدامات قانونی در قبال وی در حال انجام است.

 قدس
زمان صلح در قفقاز جنوبی رسیده است
رئیس‌جمهور آذربایجان در دیدار با نخست‌وزیر گرجستان گفت: صلح هنوز به طور کامل در قفقاز جنوبی برقرار نشده اما زمانش فرا رسیده است.
الهام علی‌اف با اشاره به تنش‌های اخیر میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، بر اهمیت همکاری برای امضای توافق‌نامه صلح بین دو کشور تأکید کرد و گفت: سه سال پیش، در نتیجه جنگ دوم قره‌باغ، آذربایجان تمامیت ارضی خود را احیا کرد، ماه گذشته نیز حاکمیت خود را بر کل کشور بازگرداند. اکنون باید فعالانه روی پیمان صلحی که میان ارمنستان و آذربایجان امضا می‌شود، کار کنیم.
روح شهید سلیمانی در کنار رزمندگان غزه است
هاشم صفی‌الدین، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان، در مراسمی که به مناسبت اعلام همبستگی با مقاومت غزه در لبنان برگزار شده بود، گفت: رزمندگان مقاومت ثابت کردند قادر به آزادی تمامی فلسطین هستند. او گفت: «روح بزرگ شهید قاسم سلیمانی در کنار تمامی مجاهدان قهرمان در غزه است؛ دوره انتقام و ویرانی دژهای صهیونیست‌ها فرا رسیده است؛ ما در عصر شهادت و کرامت هستیم و برخلاف گمان برخی، دوره عادی‌سازی روابط و کرنش نیست».
کولبر را قاچاقچی نمی‌دانیم
سردار رادان، فرمانده انتظامی کل کشور گفت: ما کولبر را قاچاقچی نمی‌دانیم و کولبر باید قانونمند در مسیر قانون باشد و کالای قاچاق حمل نکند؛ کولبر باید آقای خودش باشد نه بازیچه یک عده سرمایه‌دار که با قاچاق کالا به اقتصاد کشور ضربه می‌زنند. فراجا امسال در نظر دارد با کله‌گنده‌های قاچاق برخورد و چشم چرخه قاچاق را در کشور کور کند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

راه‌اندازی مجمع نمایندگان کاری پرافتخار برای حوزه است
رسا/ آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار هیئت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم بیان داشت: از جمله ابتکارات خوب در حوزه، راه‌اندازی مجمع نمایندگان طلاب بوده که کاری پرافتخار و پرنتیجه بوده و امیدواریم ادامه پیدا کرده و منشأ برکات قابل توجهی شود. وی افزود: فرصتی که در اختیار هیئت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب است، فرصتی مبارک بوده و سزاوار است روز به روز جامع‌تر و کامل‌تر شود. این مرجع تقلید ابراز کرد: ما سربازان حضرت ولی عصر-عج الله تعالی فرجه الشریف- هستیم و از ایشان یاری بطلبید که ان‌شاءالله شما را در این راه در خدمت به عموم طلاب و فضلا موفق بدارد و برای رسیدن به درجات عالی کمک کند.

کشورهای اسلامی محور مقاومت را تقویت کنند
حوزه/ آیت الله العظمی نوری همدانی در دیدار عده‌ای از فضلای حوزه علمیه قم گفتند: حملات اخیر به رژیم صهیونیستی در واقع پاسخ به جنایات این رژیم کودک کش بوده است که سالهاست با غصب سرزمین فلسطین مشغول تخریب و ظلم به یک ملت است.معظم له از کشورهای اسلامی درخواست کردند تا محور مقاومت را تقویت نموده و از بی تفاوتی نسبت به موضوع فلسطین دست بردارند و به فکر عادی سازی روابط با کشوری که قادر به حفظ خود نیست و یک حکومت جعلی و رو به زوال است نباشند.ایشان سخنان امام راحل(ره) در محو رژیم صهیونیستی و پیش‌بینی رهبری درباره محقق شدن آن را مهم دانسته و افزودند: راهی جز وحدت همه در برابر این رژیم فاسد وجود ندارد، ان شاءالله این پیروزی مقدمه فتح کامل باشد و بیت المقدس بطور کامل در اختیار مسلمانان قراربگیرد.

عملیات طوفان الاقصی سر آغاز تحولات بزرگی در جهان اسلام و منطقه است
حوزه/ آیت الله اعرافی در جلسه شورای معاونین حوزه‌های علمیه حمایت این شورا و حوزه علمیه از اقدام مردم فلسطین علیه اشغالگران صهیونیستی را اعلام کرد.مدیرحوزه های علمیه گفت: ما به عنوان حوزه علمیه حمایت، همدردی و همفکری خود را از اقدام جبهه مقاومت فلسطین، (عملیات طوفان الاقصی) علیه صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی اعلام می کنیم.وی افزود: امیدواریم مرحله جدیدی که آنجا رقم می خورد، سرآغاز تحولات بزرگی در جهان اسلام و منطقه باشد و به سمت آن فرمایشاتی که رهبری معظم انقلاب داشتند حرکت پرشتاب تری را شاهد باشیم.

وقف مقوّم نظام اجتماعی است
رسا/ آیت‌الله فاضل لنکرانی در همایش یاوران وقف اظهار داشت: وقف یکی از عناوینی است که هم در قرآن کریم و هم در روایات و هم در عمل پیامبر اکرم و امیرالمؤمنین و فاطمه زهرا و دیگر ائمه و اولیاء ما، وجود داشته و تأکید فراوانی هم بر آن هست. عضو جامعه مدرسین با بیان این که وقف، عمل عبادی و یک عبادت در میان عبادت‌ها بوده و برای آن بسیار تاکید شده است، وقف را مقوّم نظام اجتماعی انسان دانست. وی افزود: نتیجه سخن آنکه دایره وقف پیوند بین همه انسان‌هاست نه فقط پیوند میان مسلمان‌ها. ضمن اینکه آن جهات مهم حقوقی و اجتماعی باید در جای خودش محفوظ باشد، لذا باید توجه همه اقشار جامعه و مردم را به این نکته جلب کنیم که وقف دایره‌اش وسیع است، برای امور دینی، امور علمی، امور بهداشتی، امور امنیتی، امور تفریحی، برای همه امور وقف تحقق پیدا می‌کند حتی برای غیر مسلمانان.

اخبار جدید از عملیات طوفان الاقصی
تسنیم/ شاخه نظامی حماس اعلام کرد که در پاسخ به جنایات مستمر رژیم صهیونیستی و حمله به مناطق مسکونی، فرودگاه بن‌گوریون در تل‌آویو را موشک‌باران کرده است.به دنبال این حمله «ایر کانادا» بزرگترین شرکت هواپیمایی کانادا اعلام کرد که این شرکت هواپیمایی پرواز‌های خود به تل آویو را به حالت تعلیق درآورد. پیشتر خطوط هوایی یونایتد ایرلاینز، امریکن ایرلاینز و دلتا آمریکا، خطوط هوایی اروپایی ایر مالتا و ایرلاین پرتغالی تَپ (TAP) هم پیش از این پرواز‌های خود به تل آویو را لغو کرده بودند. همچنین روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت گزارش داده بود، شمار صهیونیست‌هایی که در عملیات طوفان الاقصی مقاومت فلسطین به هلاکت رسیدند، به ۱۰۰۰ نفر رسیده است. یوآو گالانت وزیر جنگ صهیونیستی هم بعد از ظهر دیروز دستور داد که شهرکهای اسرائیلی واقع در شمال فلسطین اشغالی را که نزدیک به لبنان است، تخلیه کنند. همچنین هلال احمر فلسطین اعلام کرد در نتیجه تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه تا کنون ۴۶۵ نفر به شهادت رسیده‌اند که در میان آنان، ۷۸ کودک و ۴۶ زن وجود دارند. شمار مجروحان نیز از ۲ هزار نفر عبور کرده است.

البخیتی: محور مقاومت باید مسئولیت خود را بشناسد
باشگاه خبرنگاران/ عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن درباره تحولات فلسطین تأکید کرد محور مقاومت باید مسئولیت خود را بشناسد.«محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در گفت‌وگو با المیادین درباره درگیری‌های مقاومت فلسطین و رژیم اشغالگر قدس گفت: «ایالات متحده نگران گسترش درگیری نیروهای مقاومت و رژیم اشغالگر قدس است.»به گزارش المیادین، محمد البخیتی همچنین گفت: «اگر در این مرحله وارد درگیری شویم، پس از دستاورد‌های میدانی با روحیه بالا وارد نبرد می‌شویم.» تظاهرکنندگان یمنی نیز روز گذشته با برافراشتن پرچم‌های کشورشان و پرچم فلسطین، حمایتشان را از مقاومت فلسطین اعلام و جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.

آمریکا متوجه پیامد اعزام ناوهواپیمابر برای حمایت از تل آویو باشد
ایرنا/ همزمان با اعلام نزدیک شدن ناو‌های آمریکا به فلسطین اشغالی برای حمایت از رژیم صهیونیستی، سخنگوی حماس هشدار داد و گفت که آمریکا متوجه پیامد‌های اعزام ناو هواپیمابر خود نزدیک اسرائیل باشد.وی در ادامه گفت: «اعلام آمریکا مبنی بر استقرار ناو هواپیمابر در منطقه برای حمایت از اسرائیل، مشارکت واقعی در تجاوز به مردم ماست.»«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا دیشب گفت: «دستور حرکت ناو هواپیمابر “جرالد فورد” به شرق مدیترانه را دادم تا تلاش‌های بازدارندگی منطقه‌ای را تقویت کنم.»

آمریکا در صورت دخالت در فلسطین به هدف مشروع تبدیل می‌شود
باشگاه خبرنگاران/ نیرو‌های مقاومت کتائب سیدالشهدای عراق بامداد دوشنبه به آمریکا هشدار داد که در صورت دخالت در حوادث جاری در فلسطین، نیرو‌های آن‌ها در منطقه به اهداف مشروع محور مقاومت تبدیل خواهند شد. در بیانیه کتائب سید الشهدای عراق آمده است: فلسطین اوکراین نیست، اگر آمریکا مستقیماً در حوادثی که در فلسطین رخ می‌دهد برای تثبیت رژیم صهیونیستی در حال فروپاشی مداخله کند، مکان‌های حضور آمریکایی‌ها در منطقه به اهداف مشروع محور مقاومت تبدیل می‌شود.کتائب سیدالشهدا در این بیانیه خود افزوده است: در صورت مداخله، ضربه با ضربات پاسخ داده می‌شود و هیچ خط قرمزی در آن روز باقی نمی‌ماند.

«بایدن» دستور حمایت از صهیونیست‌ها را صادر کرد
مهر/ «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به دنبال اجرای غرورآفرین عملیات مقاومت فلسطین با نام «طوفان الاقصی» در جریان تماس تلفنی به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اشغالگران قدس اطمینان داد که واشنگتن از رژیم اسرائیل حمایت خواهد کرد. در جریان این رایزنی تلفنی دولت آمریکا به صهیونیست‌ها برای تجاوز به نوار غزه چراغ سبز نشان داد. رئیس جمهور آمریکا همچنین مدعی شده بود که واشنگتن «کنار اسرائیل می ایستد»!
نخست وزیر صهیونیست‌ها هم از حمایت بی قید و شرط رئیس جمهور آمریکا تشکر کرده بود. این در حالی است که شهروندان آمریکایی در حمایت از مردم بی‌دفاع غزه و محکومیت جنایتکاران صهیونیست روبه‌روی کاخ سفید دست به تظاهرات زدند. یک مقام آگاه آمریکایی اعلام کرد که واشنگتن بین ۲۰ تا ۲۵ هواپیمای جنگنده به خاورمیانه می‌فرستد. منابع آمریکایی گفته‌اند که هدف از استقرار جنگنده‌های آمریکایی در منطقه خاورمیانه، جلوگیری از هرگونه ورود ایران به جنگ یا گسترش جنگ به خارج از اسرائیل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *