طلیعه ۱۲۸۴ – ۹۴۱۲۰۶

یگان‌های توپخانه‌ای ارتش ترکیه طی روزهای گذشته در چند نوبت مواضع کردهای سوریه را در شمال حلب بمباران کردند. این تحولات ترس از تشدید بحران سوریه و شکست فرایند گفت وگوهای صلح ژنو را به دنبال داشته است. به همین دلیل «باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا روز جمعه (سی ام بهمن ماه) در یک تماس تلفنی ۸۰ دقیقه‌ای با «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه، خواستار خویشتنداری آنکارا در قبال تحولات سوریه شد. در این گفت وگو، اوباما از آنکارا خواست به آتش باری مناطق مرزی سوریه پایان دهد.

نگرانی‌های آمریکا از آتش باری ترکیه در سوریه در شرایطی است که اعلام آمادگی عربستان و ترکیه برای اعزام نیروی زمینی به سوریه خطر یک جنگ فراگیر منطقه‌ای را بیش از پیش تشدید کرده است؛ جنگی که آمریکا در شرایط کنونی از آن استقبال نخواهد کرد. با این حال واشنگتن به طور مشخص نگرانی‌های بسیاری در خصوص تثبیت دولت دمشق و دست برتر تهران و مسکو در سوریه دارد. به دنبال کناره‌گیری آمریکا از یک جنگ منطقه‌ای در سوریه بود که عربستان و ترکیه پس از موضع گیری‌های اولیه در خصوص اعزام نیروی زمینی به سوریه، اکنون اعلام کردند هرگونه اعزام نیرو باید با پشتیبانی ائتلاف زیر رهبری آمریکا صورت گیرد.

در همین حال خبرگزاری رسمی چین در تحلیلی، ورود نیروهای ترکیه به داخل خاک سوریه پس از موفقیت‌های اخیر کردها در این منطقه را که همدوش دولت بشار اسد به مبارزه با تروریست‌ها برخاسته اند، راهی بدون بازگشت و بازی با آتش توصیف کرد.

حمله‌های اخیر ترکیه به مناطق کردنشین شمال سوریه با هدف اعلان موضع صریح آنکارا به دولت دمشق و همپیمانانش صورت می گیرد زیرا در حال حاضر ترکیه به یکی از ضعیف‌ترین بازیگران بحران سوریه تبدیل شده است.

«اعزاز» یک منطقه راهبردی است که نقطه مرزی بین سوریه و ترکیه است. واکنش ترکیه به پیشروی کردها به سمت اعزاز به نظر نوعی اعلام موضع به روسیه، ایران، ارتش سوریه و کردهای سوریه بود. به عبارتی، حمله ترکیه به مناطق کردنشین سوریه اقدامی برای اعلان خطوط قرمز آنکارا است که نباید از آن عدول شود. البته حمله ترکیه به جنگنده روسیه و ایجاد تنش میان ۲ کشور، آنکارا را برای واکنش نظامی در سوریه در راستای جلوگیری از پیشروی کردها در منطقه اعزاز در تنگنا قرار داده است و روسیه اجازه نخواهد داد نیروهای ترکیه وارد سوریه شوند.

برخی از کارشناسان بر این باورند که تحرکات اخیر ترکیه بر پیچیدگی معادلات بحران سوریه افزوده و بعید است بتوان آینده‌ای روشن  برای مذاکرات آتش بس در سوریه پیش بینی کرد. البته این تحلیل‌ها در حالی مطرح می شود که واشنگتن و مسکو اخیرا در بیانیه‌ای مشترک از توافق برای آتش‌بس در سوریه خبر داده‌اند. این آتش‌بس، قرار است از روز شنبه ۲۷ فوریه ( ۸ اسفند ) آغاز شود. البته مسکو و واشنگتن توافق کرده‌‌اند آتش‌بس، گروه‌های تروریستی «داعش» و «جبهه‌النصره» را شامل نخواهد شد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه هم گفته حملات علیه داعش ادامه خواهد داشت.

با توجه به حملات اخیر ترکیه به مواضع کردها در شمال سوریه و دیگر عواملی که موجب پیچیدگی بیش از پیش بحران سوریه گردیده و همچنین توافق مبنی بر ادامه حملات روسیه به مواضع داعش و جبهه النصره، اعلام این توافق را نمی‌توان به منزله دستیابی واقعی به یک آتش بس پایدار تلقی کرد. (خ-۱۲۸۴)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *