خبر روز ۱۴۰۲/۰۷/۱

**شهادت امام حسن عسکری -علیه السلام- را تسلیت می‌گوییم** رئیس جمهور: نیروهای ما امنیت‌ساز منطقه و خلیج فارس هستند** آیت الله حسینی بوشهری: رایزنان فرهنگی، سفیران فرهنگ اسلامی در خارج از کشور هستند** آیت الله غروی: وحدت و اتحاد بین مسلمین از تاکیدات قرآن است** در مراسم رژه نیروهای مسلح نمایش داده شد؛ از نسل جدید سامانه سوم خرداد تا رونمایی از دوربُرد‌ترین پهپاد جهان
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
تسلیت رهبرمعظم انقلاب در پی درگذشت مادر مجید مجیدی
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در پیامی درگذشت مادر گرامی آقای مجید مجیدی – کارگردان سینما – را تسلیت گفتند.
متن پیام رهبر معظم انقلاب به این شرح است:
بسم‌ا. . . الرحمن الرحیم. جناب آقای مجید مجیدی دام توفیقه. درگذشت مادر گرامیتان را به شما و دیگر بازماندگان تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت می‌نمایم.
«جنگ» راه‌حل بحران اوکراین نیست
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه در دیدار با دنیس فرانسس، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با بیان این‌که امروز توجه کشورها به چند جانبه‌گرایی یک واقعیت مهم است و در این چارچوب نقش شما بسیار کلیدی است. در این راستا بسیار مهم است که کشورهای در حال توسعه احساس کنند که صدای‌شان در مجمع عمومی سازمان ملل شنیده شود. وی با اشاره به این‌که سازمان ملل محلی است که همه دولت‌ها باید بتوانند با استفاده از آن حرف‌های‌شان را بزنند و نقش اثرگذار خود را داشته باشند، افزود: ما در ایران برای تحقق ارزش‌های انسانی، دینی و اخلاقی تلاش می‌کنیم. فلذا مایلم در این زمینه تاکید کنم که ما جنگ را در مناسبات بین کشورها راه‌حل نمی‌دانیم و معتقدیم اختلافات و بحران‌ها باید از طریق گفت‌وگو حل شود. وزیر خارجه گفت: ما در اوکراین جنگ را راه‌حل نمی‌دانیم، همچنین سرنوشت ملت اصیل فلسطین برای ما مهم است و معتقدیم که سازمان ملل به‌عنوان مرجع صلح و امنیت در جهت احقاق حقوق ملت فلسطین باید توجه ویژه‌ای داشته باشد. وزیر خارجه در پاسخ به سؤال رئیس مجمع عمومی، وی را در جریان آخرین تحولات مذاکرات رفع تحریم‌ها و برجام قرار داد و گفت: ما به‌عنوان جمهوری اسلامی ایران در مسیر درست دیپلماسی حرکت می‌کنیم.
دفاع مقدس نابرابرترین جنگ جهانی بود
سردار سلامی، فرمانده کل سپاه در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با گرامیداشت هفته دفاع‌مقدس گفت: حمله نظامی به خاک ایران، واکنش سرسختانه قدرت‌های استکباری آن روز و متحدان و شرکای آنها در مقابل یک پدیده نوین سیاسی استثنایی در دهه‌های پایانی قرن بیستم بود و آن انقلاب اسلامی بود که توانست با طلوع خورشید اسلام از مشرق، زلزله سیاسی شدیدی را در نظم ساخته قدرت‌های آن روز وارد کند. سرلشکر سلامی افزود: استکبار جهانی می‌دانست شعائر این انقلاب عظیم در مرزهای جغرافیای ایران نخواهد ماند و این انقلاب که در جست‌وجوی آزادی، کرامت انسانی و حاکم کردن ارزش‌ها و فضائل الهی در بخش‌هایی از سیاره زمین است بیرق‌دار یک تمدن بزرگ خواهد بود و فضای سیاسی تنفسی قدرت‌های بزرگ را در جهان اسلام تنگ خواهد کرد. وی دفاع‌مقدس را سرآغاز یک حماسه عظیم در امتداد عاشورای ۶۱ هجری عنوان کرد و گفت: معمولا بعضی از حوادث و وقایع تاریخی برای امت‌ها و ملت‌ها نقشی حیاتی، سرنوشت‌ساز و ابدی ایفا می‌کنند. بعضی از وقایع تاریخی خط اثر ابدی در سرنوشت ملت‌ها دارند. وی بیان کرد: دفاع‌مقدس طولانی‌ترین جنگ قرن بیستم و نابرابرترین جنگ جهانی بود. در مقیاس و در ابعاد دشمنی علیه یک ملت تازه به استقلال رسیده، یک جنگ جهانی بود.

 همشهری
اولویت مشترک سران قوا و نیروهای مسلح
محمدباقر قالیباف، رئیس‌مجلس در مراسم رژه نیروهای مسلح در بندرعباس، گفت: اولویت مشترک سران قوا و نیروهای مسلح، تعیین نقشه‌راه برای استفاده از ظرفیت‌های تمدن‌ساز دریاپایه است. وی افزود: این موضوع، فرصتی بزرگ و از تأکیدهای چندساله فرماندهی معظم کل قواست.
سفر فرمانده نیروی قدس سپاه به سوریه
سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه‌پاسداران در سفری حساس و مهم به کشور سوریه، با تعدادی از مقام‌های رسمی، نظامی – امنیتی و سیاسی و همچنین شخصیت‌های مردمی در دمشق دیدار کرد.
دولت سیزدهم «پشت‌میزنشین» نیست
حسینی، معاون امور مجلس رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت سیزدهم با حضور میدانی به‌دنبال رفع مشکلات مردم است، گفت: این دولت به‌جای اینکه پشت‌میز بنشیند، با حضور میدانی، رفع مشکلات مردم را پیگیری می‌کند.

 کیهان 
از نسل جدید سامانه سوم خرداد تا رونمایی از دوربُرد‌ترین پهپاد جهان
در مراسم رژه مشترک نیروهای مسلح جدیدترین تجهیزات نیروهای مسلح کشورمان به نمایش درآمد. مراسم رژه مشترک نیروهای مسلح به مناسبت هفته دفاع مقدس، صبح جمعه در سراسر ایران اسلامی برگزار شد. این مراسم در تهران با حضور آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور، سرلشکر محمد باقری رئیس ‌ستاد کل نیروهای مسلح و فرماندهان ارشد نیروهای مسلح در مقابل مرقد مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی برگزار شد.
موشک ‌هایپرسونیک فتاح در این مراسم از مقابل جایگاه رژه رفت‌. این موشک ۱۶ خرداد ماه امسال با حضور آیت‌الله رئیسی، سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه و سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه رونمایی شد. در این مراسم، پهپادهای معراج نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز برای اولین به نمایش درآمد. پهپادهای معراج ۵۳۲، معراج ۳۱۳ و معراج ۵۲۱ از دیگر پهپادهای حاضر در رژه بودند. در مراسم رژه نیروهای مسلح، پهپاد آرش به عنوان دوربردترین پهپاد جهان به نمایش درآمد. در مراسم رژه مشترک نیروهای مسلح همچنین جدیدترین تجهیزات و تسلیحات الحاق شده به سازمان رزم نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از مقابل جایگاه رژه رفتند. برای اولین حضور پرتابگرهای خشابی پهپاد شاهد ۱۳۶، پرتابگر جدید سامانه سوم خرداد، سامانه پدافند هوایی ۹ دی، موشک کروز پاوه، موشک‌های فتاح، خرمشهر ۴ و شهید حاج قاسم سلیمانی را شاهد بودیم.
در این مراسم، افزون بر این، انواع پهپاد‌ها، سامانه‌های پدافندی و انواع موشک‌های نیروی هوافضای سپاه از مقابل جایگاه عبور کردند. سامانه‌های سوم خرداد، طبس، دزفول، رعد، تور ام یک، سامانه راداری بشیر، صیاد، قدر F و همچنین انواع موشک بالستیک از نوع عماد، سجیل، خرمشهر، فتاح، حاج قاسم و قیام و همچنین موشک کروز پاوه به نمایش درآمدند.
نیروهای ما امنیت‌ساز منطقه و خلیج فارس هستند
آیت‌الله رئیسی در مراسم رژه نیروهای مسلح گفت: همواره اعلام کردیم که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دست همه نیروهای مسلح منطقه را که آماده همکاری با ما هستند به گرمی می‌فشارند تا با همکاری یکدیگر خلیج‌فارس و منطقه را از حضور بیگانگان بی‌نیاز کرده و با قدرت اعلام کنند که امنیت منطقه به دست نیروهای مسلح کشورهای منطقه حفظ شده و حضور بیگانگان صرفا مشکل‌آفرین است نه رافع مشکلات. رئیس‌جمهور اظهار داشت: در مورد تحولات منطقه تاکید می‌کنیم که حفظ حقوق ارامنه و رعایت حال ارامنه یک ضرورت است، به نحوی که امنیت و حقوق ارامنه باید در منطقه حفظ شود و وضعیت مرزها کاملا حفظ گردد. رئیسی تصریح کرد: در ارتباط با عراق نیز آغاز خلع سلاح در مرزهای جمهوری اسلامی ایران حرکت مثبتی است که دولت عراق آغاز کرده است.
وی همچنین با‌اشاره به تلاش‌هایی که برای عادی‌‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با برخی دولت‌های منطقه در جریان است، خاطرنشان کرد: بارها اعلام کردیم عادی‌‌سازی روابط با برخی کشورهای منطقه به هیچ عنوان برای رژیم صهیونیستی امنیت‌ساز نخواهد بود، چرا که تمام ملت‌های مسلمان، مردم منطقه و حتی باید گفت تمام مردم جهان امروز نسبت به رژیم صهیونیستی با همه وجود نفرت دارند.
سفر رئیس‌جمهور به نیویورک نمونه دیپلماسی مبتنی بر فرهنگ دفاع مقدس بود
حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی‌ اکبری امام جمعه موقت تهران گفت: سفر رئیس‌جمهور نمونه دیپلماسی مقاومتی و مبتنی بر فرهنگ دفاع مقدس بود و در قامت نماینده ملت ایران با عزت و صلابت در برابر رسانه‌ها و ملت‌ها قرار گرفت و صدای رسای ملت ایران، انقلاب و جهان اسلام و شهیدان ما شد.

 ایران
رئیس‌جمهور با ۳۵۰۶ کتیبه هخامنشی از نیویورک به تهران بازگشت
آیت الله رئیسی در فرودگاه امام گفت: «با پیگیری وزارت میراث فرهنگی و نمایندگی ایران در سازمان ملل، ۳۵۰۰ مورد از الواح دوران هخامنشی که ۸۴ سال در اختیار مرکز شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو بود، به کشور بازگردانده شد.
رئیس جمهور تصریح کرد: «۸۰ سال قبل قرار بود این الواح سه سال در اختیار آنان باشد اما چنین نشد و امروز با پیگیری انجام شده، ۳۵۰۰ لوح به ایران آمد و تحویل موزه‌ها خواهد شد. امریکا باید به تعهد خود در این زمینه همان ۸۰ سال پیش عمل می‌کرد اما چنین نشد. این الواح ادامه دارد و مابقی هم به کشور برمی‌گردد. » رئیس جمهور افزود: «دانشمندانی که روی این الواح کار کردند ایرانی‌ها بودند. چند نفر از دانشمندان ایرانی‌ بیش از ۱۰ سال روی این الواح کار کردند. این الواح باید به ایران برگردانده می‌شد اما انجام نشد. »
بازدید مخبر از نمایشگاه «ایران نوشت»
معاون اول رئیس‌جمهور روز گذشته در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حضور یافت و ضمن بازدید از نمایشگاه «ایران‌نوشت» در گفت‌و‌گو با تولیدکنندگان و خریداران از جمله خانواده‌ها، وضعیت بازار لوازم‌التحریر را در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید مورد بررسی قرار داد.
به گزارش ایسنا، مخبر در این بازدید با ابراز خشنودی از استقبال خوب تهرانی‌ها از تولیدات ایرانی، در گفت‌و‌گو با تعدادی از ۲ هزار تولیدکننده داخلی که در این نمایشگاه شرکت کرده بودند، وضعیت تولید انواع مختلف نوشت‌افزار و کالاهای مرتبط را بررسی کرد و برای رفع برخی مشکلات آنان قول مساعدت داد.
احضار کاردار سوئیس به وزارت امور خارجه
به دنبال صدور بیانیه ادعایی نشست مشترک وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و امریکا که در آن علاوه بر اتهامات بی‌اساس به کشورمان ادعاهای غیرقابل قبول علیه حاکمیت سرزمینی کشورمان در جزایر سه گانه ایرانی مطرح شده و دولت امریکا نیز آن را مورد حمایت قرار داده بود، پنجشنبه گذشته کاردار سفارت سوئیس در تهران (در غیاب سفیر) به عنوان حافظ منافع امریکا در ایران از سوی رئیس اداره سوم امریکا به وزارت امور خارجه فراخوانده شد و مراتب اعتراض شدید و محکومیت جمهوری اسلامی ایران نسبت به این موضع نسنجیده و اقدامات تحریک‌آمیز دولت امریکا به وی ابلاغ شد.
کاسبی سلطنت‌طلب‌ها از سالگرد آشوب
یاسمین پهلوی همسر رضا ربع پهلوی فرزند شاه مخلوع ایران، اخیراً در جریان مراسمی که برای سالگرد آشوب‌های سال گذشته تدارک دیده بودند به سخنرانی پرداخت. اما نکته جالب توجه آن بود که این مراسم نه تنها خصوصی نبود بلکه به گفته رسانه‌ها، شرکت ‌کنندگان عادی می‌بایست بلیطی به ارزش ۱۵۰ دلار خریداری کنند.
از سوی دیگر، بلیط‌های به اصطلاح ویژه (VIP) این مراسم نیز ۲۵۰ دلار و صرف اختصاصی ناهار با خانم پهلوی، ۴۵۰ دلار برای شرکت‌کنندگان آب می‌خورد. برخی گروه‌های ضدانقلاب جریان سلطنت‌طلب را به کاسبی از اغتشاشات متهم می‌کنند و مدعی هستند که علیرغم تخصیص بودجه‌های کلان از سوی دولت‌های خارجی به این جریان، اما آنها رویدادها و همایش‌های خود را با هزینه خود شرکت‌کنندگان تأمین می‌کنند و به نوعی بودجه تخصیص یافته را برای خود نگه می‌دارند.

 خراسان 
گروهک‌های تجزیه‌طلب از مرزهای ایران فاصله گرفته‌اند اما. . .
سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: قرارمان بر این بود که گروهک‌های تجزیه‌طلب ۲۸ شهریور به طور کامل خلع سلاح شده باشند، اما آن چه در این مهلت شش ماهه رخ داد، این بود که فقط قدری از مرزهای کشور ما فاصله گرفته‌اند. وی ضمن قدردانی از آغاز تلاش‌های دولت عراق برای خلع سلاح گروهک‌های تروریستی در اقلیم شمال عراق، تصریح کرد: آن چه در متن قرارداد دبیران شورای عالی امنیت دو کشور آمده، کاملا باید انجام شود.
رئیس جمهور محترم فرمودند؛ در کل منطقه اقلیم و همه عراق، نیروهای تجزیه‌طلب تروریست مسلح نباید حضور داشته باشند. این تروریست‌ها باید به طور کامل خلع سلاح و از عراق اخراج شوند. سرلشکر باقری بیان کرد:‌ رئیس جمهور فرمودند که نیروهای مسلح چند روزی مهلت بدهند و صبر کنند، ما برای چند روز صبر خواهیم کرد و تیم‌های ناظر را به این منطقه می‌فرستیم تا بررسی کنند که آیا این خلع سلاح به طور کامل انجام شده است یا خیر. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، در پایان خاطرنشان کرد:‌ پس از این اتفاق برای چگونگی اقدام خود تصمیم می‌گیریم.
لغو روادید سفرهای گروهی بین ایران و روسیه
همزمان با سفر یک هیئت گردشگری از ایران به قفقاز روسیه، لغو روادید سفرهای گروهی بین ایران و روسیه به اجرا گذاشته شد. ایران و روسیه توافقنامه‌ای را به منظور لغو روادید گروهی گردشگری بین دو کشور به اجرا گذاشتند که در چارچوب آن، شهروندان دو کشور می‌توانند بدون روادید برای اهداف گردشگری در گروه‌هایی از ۵ تا ۵۰ نفر برای یک دوره حداکثر ۱۵ ‌روزه از کشورهای یکدیگر دیدن کنند.
آتش سوزی در یکی از انبارهای مربوط به باتری سازی سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع
در دقایق اولیه بامداد جمعه یکی از انبارهای پلاستیک مربوط به باتری سازی وابسته به سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع در محدوده میدان‌ نوبنیاد دچار حریق شد که آتش توسط آتش نشانان مهار شد. خوشبختانه این حادثه تلفات جانی به همراه نداشته و علت حادثه از سوی کارشناسان در دست بررسی است.

 مردم سالاری
ضربه سازمان اطلاعات سپاه به هسته اصلی شبکه مخل امنیت در قم
فرمانده سپاه استان قم از دستگیری هسته اصلی شبکه مخل امنیت استان با رصد اطلاعاتی‌ سربازان گمنام سپاه خبرداد و گفت: سازماندهی باندهای اراذل و اوباش و توزیع سلاح سرد برای بکارگیری در صحنه اغتشاشات و ساخت بیش از ۴۰۰ بمب دست‌ساز از جمله اقدامات این افراد بوده است.
سردار موحد اضافه کرد: مهمترین اقدامات ضدامنیتی این شبکه در فضای حقیقی و مجازی در جریان نا آرامی‌های سال‌های ۹۸ و ۱۴۰۱ شامل تشکیل یک شبکه سازمان دهی شده متشکل از سه نفر به عنوان هسته مرکزی و تعدادی به عنوان عناصر میدانی، سازماندهی باندهای اراذل و اوباش و توزیع سلاح سرد بین آنها جهت بکارگیری در صحنه اعتشاشات و تلاش برای خرید سلاح غیر مجاز است.
فرمانده سپاه استان قم در ادامه تشریح اقدامات این شبکه خرابکار گفت: ارسال محتوا به سران جریان سلطنت طلب همچون نور پهلوی و نیز افراد ضدانقلاب همچون شاهین نجفی و حمایت از کمپین‌های منتشر شده از سوی رسانه‌های معاند، ارتباط گیری با عناصر کانون‌های شورشی گروهک منافقین و تعرض به برخی از حوزه‌های مقاومت بسیج و آتش زدن و تخریب حوزه ۱۵ بسیج در استان قم با هدف دستیابی به مهمات جنگی و توزیع آن بین اغتشاشگران از دیگر اقدامات آن‌هاست.
۷ عنصر ضد امنیتی در قرچک به دام افتادند
فاتحی‌نژاد، فرماندار شهرستان قرچک از دستگیری ۷ عنصر ضدامنیتی خبر داد و اظهار کرد: طی رصدهای اطلاعاتی و تلاش‌های مجاهدانه سربازان گمنام امام زمان در اداره اطلاعات شهرستان قرچک و با هماهنگی مقام قضایی یک هسته ۷ نفره ضد امنیتی که قصد انجام اقدامات خرابکارانه و ایذایی در استان‌های تهران و البرز را داشتند، دستگیر شدند. وی گفت: اعضای اصلی هسته مزبور ساکن شهرستان قرچک و مابقی نفرات نیز ساکن در استان‌های تهران و البرز می‌باشند.
فرماندار شهرستان قرچک با بیان اینکه نامبردگان در حین آماده‌سازی ابزار مقابله با نیروهای امنیتی- انتظامی‌دستگیر شدند، افزود: در بازرسی صورت گرفته نیز مقادیر قابل توجهی ادوات مربوط به اقدامات خرابکارانه و ضد امنیتی کشف و ضبط شده است.
برگزاری نشست‌های محرمانه میان عربستان و اسرائیل
رسانه‌های عبری از نشست‌های محرمانه میان مسئولان عربستانی و رژیم صهیونیستی خبر دادند. شبکه عبری زبان کان ۱۱ اعلام کرد، در روزهای اخیر نشست‌های محرمانه‌ای میان مسئولان رژیم صهیونیستی و عربستانی برگزار شد؛ اما مسئولان از فاش کردن محتوای این نشست‌ها به دنبال اظهارات ایراد شده از سوی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در این باره خودداری می‌کنند.
بر اساس گزارش این شبکه، پیشنهاد آمریکا به عربستانی‌ها درباره غنی سازی اورانیوم شامل غنی سازی اورانیوم به صورت غیرنظامی و ممانعت از رسیدن آن به سطح سلاح هسته‌ای است. این پیشنهاد شامل احداث تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در خاک عربستان با مدیریت آمریکایی‌ها یا افراد مقیم در یک کشور دیگر است. براساس این پیشنهاد سربازان آمریکایی نظارت بر این تاسیسات هسته‌ای را بر عهده خواهند گرفت.

 قدس 
نرخ تورم به کانال ۳۰ درصد برگشت
معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به موفقیت دولت در مهار تورم اعلام کرد: در ۶ ماهه نخست امسال تورم کشور ۱۶ واحد درصد کاهش پیدا کرد. یعنی از تورم حدود ۵۵ درصدی به تورم ۳۹ درصدی رسیده‌ایم. در شاخص قیمت تولیدکننده نیز ۱۵ واحد درصد کاهش داشته‌ایم و نرخ تورم تولیدکننده در شاخص اقتصادی به حدود ۳۴ درصد رسیده است.
مقامات ایران و مصر با هم دیدار خواهند کرد
سماء سلیمان، عضو کمیسیون امور‌ خارجه مجلس سنای مصر در واکنش به تحولات روابط قاهره و تهران گفت: دیدار امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران با سامح شکری، وزیر خارجه مصر دال بر تمایل طرفین برای تقویت روابط است. وی پیش‌بینی کرد نشستی در سطح سران دو کشور برگزار شود و در ماه‌های آینده مصر و ایران به دیدگاه فراگیر و مشترکی برسند.
پاک‌سازی نژادی به سبک علی اف
«آرارات میرزویان» وزیر خارجه ارمنستان در نشست شورای امنیت سازمان ملل از آواره شدن بیش از ۱۰هزار نفر در پی عملیات باکو در قره‌باغ کوهستانی خبر داد. در این میان و در حالی که کارشناسان درباره احتمال اقدامات دولت علی‌اف در پاک‌سازی نژادی ارمنی‌ها از قره‌باغ هشدار می‌دهند، معترضان در ایروان، پایتخت ارمنستان در مخالفت با این روند به زد و خورد با پلیس پرداختند.
ادعای عادی‌سازی روابط با ریاض تا ابتدای ۲۰۲۴
«الی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در یک گفت‌وگو مدعی عادی‌سازی روابط با عربستان تا ابتدای سال آینده میلادی شد. وی گفت: «اینکه هنوز اختلافاتی میان ما و سعودی‌ها وجود دارد، انکارناپذیر است، اما می‌توانیم با غلبه بر آن‌ها به‌تدریج به سمت جلو حرکت کنیم؛ بنابراین اطمینان وجود دارد پس از حل این اختلافات تا ابتدای سال ۲۰۲۴ به توافق برسیم».
سیسی و وسوسه نامزدی در انتخابات
منابع مصری اعلام کردند «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر در روزهای آینده دوباره به‌طور رسمی نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور خواهد شد. مصطفی بکری، فعال رسانه‌ای مصری هم این موضوع را قطعی خوانده است. احتمال می‌رود انتخابات ریاست جمهوری مصر در سال۲۰۲۴ و پس از پایان دوره ریاست جمهوری السیسی برگزار شود اما قاهره موعد دقیق انتخابات را مشخص نکرده است.

 اطلاعات 
تاکید وزرای خارجه ایران ومصر برتقویت روابط ۲ کشور
امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با سامح الشکری وزیر امور خارجه مصر دیدار کرد ودوطرف به تفصیل درباره مسائل مورد علاقه دوجانبه، گفتگوی مثبت و ثمربخشی انجام دادند.
بنا بر اعلام وزارت امور خارجه ، در این دیداردو طرف تاکید کردند که با توجه به سوابق تمدنی و تاریخی و اشتراکات فرهنگی دو کشور و برای منافع مشترک، لازم است مسیر و گامهای رسیدن به آن از طریق تداوم گفتگو میان مقامهای دو کشور هموار شود. همچنین در این دیدار تاکید شد که تقویت روابط و همکاریهای دو کشور نه فقط تأمین کننده منافع دو کشور است، بلکه دارای آثار مثبت منطقه‌ای خواهد بود.
وزیر امورخارجه درصفحه اجتماعی ایکس نوشت :« با برادرم سامح‌الشکری وزیر امورخارجه مصر در نیویورک ملاقات شد. . . مذاکره در باب مسائل مورد علاقه دوجانبه مثبت و ثمربخش بود. تاکید کردیم با توجه به سوابق تمدنی، تاریخی و فرهنگی دو کشور تقویت روابط نه تنها تأمین کننده منافع مشترک است، بلکه دارای آثار مثبت منطقه‌ای خواهد بود. »
اعتبار گذرنامه‌های زیارتی ۵ ساله شد
رئیس پلس مهاجرت و گذرنامه فراجا از پنج ساله شدن اعتبار گذرنامه های زیارتی خبر داد. سردار ذوالقدر با بیان این که امسال با توافق مقامات عراقی برای نخستین دفعه گذرنامه زیارتی صادر شد، از صدور بیش از ۹۲۰ هزار جلد گذرنامه زیارتی از اول محرم تا اربعین خبرداد و افزود: این گذرنامه از اول محرم امسال به طور انبوه صادر شد و در اختیار متقاضیان قرار گرفت و بسیاری از زائران با این گذرنامه در ایام اربعین به سفر زیارتی مشرف شدند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

پیام تسلیت جامعه مدرسین در پی درگذشت آیت الله صلواتی
اختصاصی/ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پیامی ارتحال آیت الله صلواتی از اساتید پیشکسوت حوزه را تسلیت گفت. در بخشی از این پیام آمده است: این عالم زاهد و وارسته همت و کوشش خود را معطوف شاگرد پروری کرد و اندوخته‌های ارزشمندی که از بزرگان حوزه‌های علمیه کسب کرده بود با سلوکی معنوی واخلاقی به شاگردان خود ارائه کرد. در ادامه این پیام آمده است: توانمندی‌های علمی کم نظیر او و سالها مجاهدت در ترویج معارف مکتب اهل بیت -علیهم السلام- و تقویت حوزه‌های علمیه، ساده زیستی و شهرت گریزی از شاخصه‌های بارز آن عالم پارسا بود. این استاد فاضل در دوران غربت امام خمینی و نهضت اسلامی از یاران امام راحل بود و در اثر همراهی با انقلاب اسلامی رنج تبعید را به جان خرید.

رایزنان فرهنگی سفیران فرهنگ اسلامی در خارج از کشور هستند
اختصاصی/ رئیس جامعه مدرسین در دیدار با جمعی از مدیران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنان فرهنگی این سازمان، سازمان فرهنگ و ارتباطات را یک مجموعه فاخر فرهنگی و رایزنان فرهنگی را سفیران فرهنگ اسلامی در خارج از کشور توصیف کرد و گفت: بخشی از مأموریت شما معرفی و پاسداری از فرهنگ و تمدن ایران است؛ اما رویکرد دیگری نیز از شما مورد انتظار است و آن معرفی انقلاب و اسلام به جوامع خارج از کشور است. وی خطاب به رایزنان فرهنگی کشور افزود: اولین مأموریت کلیدی شما دیده‌بانی است. باید کشور مقصد، ظرفیت‌های آن و میزان شناخت آن‌ها نسبت به فرهنگ ما را به خوبی بشناسید و حتی قبل از اعزام، دوره‌هایی را برای شناخت کشور مقصد خود پشت سر بگذارید. آیت الله حسینی بوشهری ایجاد ارتباط و تعامل با شخصیت‌ها و رسانه‌های تأثیرگذار کشور مقصد را به عنوان دومین مأموریت کلیدی رایزنان فرهنگی عنوان کرد و ابراز داشت: باید با شخصیت‌ها و رسانه‌های تأثیرگذار تعامل و ارتباط داشته باشید تا مواضع شما را با ادبیات خاص خود به مردم آن کشور منتقل کنند. وی ادامه داد: خیلی از کارها با ارتباط و تعامل قابل حل است نه با دنبال کردن روندهای رسمی. در ارتباطی که برقرار می‌کنید باید تأثیرگذار باشید نه تأثیر پذیر. باید برنامه‌های خود را به صورت جهادی و همراه با تدبیر پیش ببرید.

وحدت و اتحاد بین مسلمین از تاکیدات قرآن است
تقریب/ آیت الله غروی با اشاره به آیه مشهور “وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا”، تصریح کرد: از اموری که قرآن کریم و سنت پیامبر اسلام -صلی الله علیه و آله- و ائمه اطهار -علیهم السلام- بر آن تاکید شده است، وحدت و اتحاد بین مسلمین و عدم تفرق بین آن ها است. وی اذعان داشت: امت اسلامی نباید نسبت به سرنوشت یکدیگر بی تفاوت باشند؛ اگر اختلافی ایجاد شد آن مسئله را اصلاح کنند؛ لذا باید با توجه به مشترکات بر اتحاد میان مسلمانان تاکید داشت. عضو جامعه مدرسین تاکید کرد: پیامبر اسلام -صلی الله علیه و آله- فرمودند، در کنار سنت و بر محوریت قرآن و عترت اتحاد داشته باشید؛ اگر بخواهیم ایمان، عقائد و امثال و ذالک را به حساب نیاوریم و سلایق و عقائد مادی را در نظر بگیریم، قرآن کریم نمی پذیرد، لذا باید بر محورهایی که قرآن کریم معین کرده است عمل کرد.

پکن و دمشق بر لغو تحریم‌های سوریه و تقویت همکاری امنیتی تاکید کردند
ایسنا/ جمهوری عربی سوریه و جمهوری خلق چین بیانیه مشترکی مبنی بر ایجاد روابط شراکت راهبردی بین دو کشور پس از نشست سران بشار اسد و شی جینپینگ، روسای جمهوری دو کشور در شهر هانگژو چین صادر کردند.
چین و سوریه با مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر به بهانه دموکراسی و حقوق بشر مخالف هستند و پکن نیز مخالفت خود را با حضور غیرقانونی نظامی در سوریه اعلام کرده و خواستار لغو تحریم‌ها علیه دمشق شد. در این بیانیه آمده است: «چین به طور قاطعانه از سوریه در حفاظت از استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی آن حمایت می‌کند.»

هشدار طرفداران بن گویر به نتانیاهو درباره روابط با عربستان
ایرنا/ افراد نزدیک به «بن گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با هشدار به «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم تاکید کردند که دادن هرگونه امتیاز به فلسطینی‌ها در چارچوب توافق با عربستان منجر به انحلال کابینه می‌شود. این صهیونیست‌های نزدیک‌ به بن گویر اضافه کردند که اگر به طور عملی دادن امتیاز و نقض حاکمیت رژیم صهیونیستی را آغاز کنند، بنی گانتس وزیر جنگ اسبق این رژیم وارد صحنه شده و به جای کابینه کنونی، کابینه وحدت داخلی را تشکیل خواهد داد. این افراد تاکید کردند که نتانیاهو خیرخواه کابینه رژیم صهیونیستی است اما حزب «عوتسما یهودیت» به رهبری بن گویر، صلح در برابر زمین و یا صلح در برابر نقض حاکمیت رژیم صهیونیستی را نخواهد پذیرفت.

پاکستان خواستار توقف حملات گروه‌های مسلح از افغانستان شد
مهر/ «انوارالحق کاکر»، نخست‌وزیر دولت موقت پاکستان در سخنرانی خود در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، حمله‌های تروریستی تحریک طالبان پاکستان و داعش خراسان به پاکستان را محکوم کرد. انوارالحق کاکر اظهار داشت: «اولویت پاکستان متوقف کردن فعالیت سازمان‌های تروریستی مانند تحریک طالبان پاکستان، داعش خراسان، و دیگر گروه‌ها است. تروریست‌ها از مرز افغانستان به پاکستان هجوم می‌برند و این روند به امنیت و ثبات در پاکستان آسیب زده است.» کاکر همچنین بدون نام بردن از رژیم طالبان خواستار همکاری افغانستان برای ایجاد امنیت و ثبات در مرزهای افغانستان و پاکستان شد. کاکر در این ارتباط گفت: «صلح در افغانستان خواست و سیاست همیشگی پاکستان بوده است.»
نخست‌وزیر دولت موقت پاکستان تصریح کرد که پاکستان نگرانی‌های مشترکی با دنیا در مورد افغانستان دارد و این نگرانی‌ها را، به‌ویژه در عرصه حقوق زنان و دختران، بارها مطرح کرده است.

بر غیرقانونی بودن تحریم‌ها علیه سوریه و لزوم لغو کامل آنها تاکید می‌کنیم
تسنیم/ نشست سه جانبه وزرای امور خارجه کشورهای عضو روند آستانه شامل ۳ کشور ایران، روسیه و ترکیه ابتدا بصورت ۳ جانبه و پس از آن با مشارکت “گیر پترسون”، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل، بصورت ۴ جانبه به میزبانی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد.
امیرعبداللهیان در این نشست به دیدار قبلی روسای کشورهای ضامن روند آستانه در تهران اشاره کرد و گفت: متأسفانه وضعیت انسانی همانند گذشته در سوریه بحرانی است که بخشی از آن ناشی از تحریم‌های یکجانبه و غارت اموال و منابع طبیعی ملت سوریه است که زنان و کودکان و سایر مردمان سوریه را هدف قرار داده است و ما در این نشست نگرانی مشترک خود را در مورد وضعیت انسانی در سوریه تکرار می‌کنیم و مجددا بر غیرقانونی بودن تحریم‌ها علیه سوریه و لزوم لغو کامل آنها تاکید می‌کنیم. وی گفت: نقش سازمان ملل متحد و کمیساریای عالی پناهندگان در این زمینه بسیار با اهمیت است.

مراسم تشییع، تدفین و بزرگداشت آیت الله غلامرضا صلواتی

به اطلاع می‌رساند؛ مراسم تشییع و تدفین پیکر آیت الله حاج شیخ غلامرضا صلواتی امروز شنبه یکم مهرماه، ساعت ۱۵از مسجد امام حسن عسکری به سمت حرم مطهر حضرت معصومه -سلام الله علیها- برگزار می‌شود.
همچنین مراسم بزرگداشتی از طرف دفتر مقام معظم رهبری در قم، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، همزمان با شب شهادت امام حسن عسکری -علیهم السلام- امروز شنبه یکم مهرماه، بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد اعظم قم برگزار می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *