خبر روز ۱۴۰۲/۰۶/۲۸

**آیت‌ الله حسینی بوشهری: روند حرکت مجموعه انتظامی کشور رو به پیشرفت است** آیت الله العظمی نوری همدانی:همه در مسیر انقلاب و حفظ نظام با هوشیاری عمل کنند تا توطئه دشمنان خنثی شود همه در مسیر انقلاب و حفظ نظام با هوشیاری عمل کنند تا توطئه دشمنان خنثی شود** رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح: امروز مشتریان پهپادهای ایران چندین برابر توان تولیدی ما است** پیام تسلیت جامعه مدرسین درپی ارتحال آیت الله خرسان** همزمان با مبادله زندانیان ایران و آمریکا ۵ میلیارد و ۵۷۳ میلیون یورو به حساب ایران در قطر واریز شد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
انحراف یکی از سامانه‌های آفندی منجر به حادثه گرگان شد
رضا طلایی‌نیک، سخنگوی وزارت دفاع درخصوص حادثه گرگان گفت: در فرآیند آزمایش تحقیقاتی سامانه‌های آفندی و پهپادی که در منطقه کویری انجام می‌شود و این موضوع، سابقه نیز دارد یکی از سامانه‌ها که در فرآیند آزمون و تحقیقات بوده دچار نقص فنی می‌شود و با انحراف از مسیر اصلی متلاشی و قطعاتی از آن در مناطقی از شهر گرگان سقوط کرده است.
وی ادامه داد: تیم‌های امدادی و عملیاتی مربوط در حال جمع‌آوری این قطعات فرود آمده و سقوط کرده هستند. وزارت دفاع بیان کرد: ضمن قدردانی از اهالی گرگان انتظار داریم اگر قطعات باقیمانده‌ای را مشاهده کردند از دستکاری یا جابه‌جایی آنها خودداری کنند تا تیم‌های امدادی و عملیاتی که در حال جمع‌آوری هستند، بتوانند وظایف امدادی و جمع‌آوری این قطعات سقوط کرده را در اسرع وقت به اتمام برسانند. گفتنی است؛ حادثه‌ای که دیروز در شهر گرگان پیش آمده بر اثر تست یک سامانه موشکی مجهز به کلاهک بارشی، توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رخ داده است.از ساعات ابتدایی دیروز برخی منابع خبری مدعی سقوط یک فروند پهپاد در گلستان شدند که بنابر اخبار موثق، این ادعا صحت نداشته است.
واریز ۵ میلیارد و ۵۷۳ میلیون یورو به حساب ایران در قطر
محمدرضا فرزین، رئیس بانک مرکزی گفت: اوایل هفته جاری نامه رسمی از مقامات قطری دریافت کردیم که حساب شش بانک فعال شده است و دیروز پنج‌ میلیارد و ۵۷۳ میلیون و ۴۹۲ یورو به‌حساب دو بانک الاهلی و الدخان در قطر واریز شد. شکایت ایران از کره‌جنوبی برای دریافت خسارت در حال پیگیری است.

 همشهری
خشم صهیونیست‌ها از ثبت جهانی یک منطقه باستانی در کرانه باختری
کمیته میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در نشست خود در شهر ریاض پایتخت عربستان «تپه السلطان» در منطقه باستانی اریحا در جنوب کرانه باختری رود اردن را در فهرست جهانی خود قرار داد که باعث خشم رژیم صهیونیستی شد. منیر أنسطاس، نماینده دائم فلسطین در یونسکو در بیانیه‌ای که در خبرگزاری عربستان (SPA) منتشر شد، از این موفقیت تاریخی ابراز افتخار کرد.
فضای مثبت در مذاکرات یمن و عربستان
«حزام الاسد» از اعضای دفتر سیاسی جنبش «انصارالله» یمن در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت که مذاکرات هیأت یمنی با عربستان سعودی با میانجیگری عمان در ریاض برگزار می‌شود. عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن با تأکید بر اینکه سازمان ملل هیچ نقشی در این مذاکرات ندارد، همچنین افزود که مذاکرات جاری میان صنعا و ریاض در فضایی مثبت جریان دارد.
نتانیاهوی دروغگو به خانه‌ برگرد
رئیس حزب کار رژیم صهیونیستی با حمله به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم گفت که نتانیاهو فردی دروغ‌پراکن و سمی است که باید هرچه سریع‌تر قدرت از او گرفته شده و به خانه‌اش بازگردانده شود. میراف میخائیلی رئیس حزب کار رژیم صهیونیستی روز گذشته در توییتی نتانیاهو را خونریز دانست و با حمله به او نوشت: نتانیاهو تمام زندگی سیاسی خود را بر پایه اقدامات تحریک‌آمیز و خونریزی بنا نهاد. او این کار را با رابین کرد و اکنون درحال انجام آن با تظاهرات‌کنندگان (مخالف سیاست‌های کابینه‌اش) در خیابان کاپلان در تل‌آویو است.

 کیهان
امروز مشتریان پهپادهای ایران چندین برابر توان تولیدی ما است
سرلشکر باقری گفت: امروز مشتریان پهپادهای ما چندین برابر توان تولیدی ما است و کشورهای بزرگ جهان به دنبال تسلیحات ما هستند. رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با بیان اینکه تمامیت ارضی کشور ما در دفاع مقدس کاملاً تثبیت شد، گفت: برای قرن‌ها کسی نمی‌تواند به راحتی درمورد جدا کردن حتی بخش کوچکی از ایران تصمیم‌گیری کند.سردار سرلشکر باقری در همایش «دفاع مقدس و تأثیر آن بر امنیت ملی ایران و منطقه غرب آسیا» اظهار داشت: «ملت ایران با رهبری امام راحل و به یاری خداوند متعال با جهاد، ایثار، ایستادگی، اتکا به خود، ابتکار و خلاقیت توانست ورق را برگرداند و دفاع مقدس شکلی درست برخلاف آن تصور پیدا کرد. هشت سال ملت ایران و نیرو‌های مسلح ما ایستادند، جنگیدند و در نهایت پیروز از این میدان درآمدند.
جزئیات جدید از روند خلع سلاح تجزیه‌طلب‌ها در نزدیکی مرز ایران
یک مقام مسئول نظامی عراق، از ادامه روند خلع‌سلاح تجزیه‌طلب‌ها و تخلیه اردوگاه‌های گروهک‌های تروریستی در مرزهای نزدیک به ایران برای سومین روز متوالی در چارچوب توافق امنیتی با تهران خبر داد.
یک مقام مسئول و ارشد عراقی در فرماندهی نیروهای مرزی در بغداد با‌اشاره به ادامه تخلیه پادگان‌ها و مقرهای گروهک‌‌های تروریستی تجزیه‌طلب در خط مرزی ایران و عراق و پایین آوردن پرچم‌های آنها از محل تصریح کرد که نیروهای کمکی جدید (دوشنبه، ۱۸ سپتامبر) برای کنترل منطقه به نوار مرزی عراق و ایران اعزام می‌شوند. در حالی که شبکه سعودی «الحدث»، بعد از ظهر (یکشنبه، ۱۷ سپتامبر)، به نقل از منابعی مدعی شد که فرآیند انتقال اردوگاه‌های گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب در خط مرزی ایران و عراق به پایان رسیده است، این مقام نظامی عراقی که خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با روزنامه «العربی الجدید»، با‌اشاره به این‌که برخی از این گروهک‌های تروریستی از تحویل سلاح خود به اربیل یا بغداد خودداری کرده‌اند و در مقابل، تسلیحات و مهمات خود را منفجر و معدوم کرده‌اند، تصریح کرد: «در حال حاضر کار برای پاک‌سازی ۲۰ کیلومتر عرض از مرز بین‌المللی عراق با ایران از هرگونه حضور مسلحانه «گروه‌های کرد ایرانی» در حال انجام است».
به نوشته العربی الجدید، بغداد از روز شنبه پیش (۱۶ سپتامبر)، عملاً اجرای نهایی توافقنامه امنیتی با تهران درخصوص گروهک‌های تروریست و تجزیه‌طلب در داخل خاک خود و در نزدیکی مرز با ایران را آغاز کرده است.

 ایران
واکنش رئیس جمهور به انجام توافق
رئیس جمهور روز گذشته در اولین برنامه از سفر خود با سردبیران و مدیران رسانه‌های امریکایی دیدار کرد. احسان صالحی، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت نیز ضمن اعلام خبر این دیدار، از واکنش آیت‌الله رئیسی به انجام گام نهایی تبادل زندانیان خبر داد و در صفحه کاربری خود در فضای مجازی نوشت: آیت‌الله رئیسی در دیدار با مدیران رسانه‌های امریکایی درباره تبادل زندانیان بر موارد زیر تأکید کرد:
۱ – تقدیر از عمان و قطر برای همکاری در انجام تبادل
۲- اگر امریکا با اشتباه محاسبه و دل بستن به اغتشاشات، میز مذاکره را ترک نمی‌کرد، این اقدام بشردوستانه می‌توانست خیلی زودتر انجام شود.
۳- به امریکا به علت نقض پیمان‌ها بی‌اعتمادیم. هر گامی در جهت عمل به تعهدات می‌تواند به اعتمادسازی کمک کند.»رئیس جمهور پس از این نشست برای انجام مذاکرات دوجانبه به سازمان ملل رفت و با رؤسای جمهور الجزایر، قزاقستان و کرواسی دیدار و گفت‌وگو کرد.
انگار به سال ۵۷ برگشتیم!
با همه هزینه‌های مادی و معنوی سرویس‌های جاسوسی مختلف برای طرح رضا پهلوی به عنوان نماینده رژیم سرنگون شده سلطنتی در افکارعمومی ایرانیان، حالا خود سلطنت‌طلب‌ها اعتراف می‌کنند که نفرت و بیزاری از خاندان منفور پهلوی همچنان در اوج خود قرار داد. این اقرار و اعتراف، به تازگی از سوی مجریان شبکه بهایی و سلطنت‌طلب منوتو عنوان شده است. یکی از مجریان این شبکه انگلیسی که اساساً باهدف پاک‌شویی رژیم سرنگون شده سلطنتی تأسیس شده است، مخالفان رضا پهلوی در اپوزیسیون را به باد ناسزا گرفت و گفت: «چقدر تباه و فنا هستند کسانی که مبارزه با جمهوری اسلامی را به مبارزه با شاهزاده تبدیل کردند.» مجری دیگر پا را از این فراتر گذاشته و اعتراف عمیق‌تری را بیان کرد. وی گفت: «اصلاً ورق چرخیده، انگار به سال ۵۷ برگشتیم، یعنی تمام نیرویی که باید ضد جمهوری اسلامی متحد شود، همه بر ضد شاهزاده! متحد شدند. من فکر نمی‌کردم بعد از ۴۰ سال، سال ۵۷ را دوباره اینطوری لمس کنم!» البته مجری‌های این شبکه، ناخواسته به این واقعیت هم اعتراف کرده‌اند که همه هزینه‌های صرف شده برای رضا پهلوی هم بی‌ثمر بوده است. اوج این حمایت‌ها از سوی رژیم صهیونیستی انجام شد که طی آن، پس از شکست اغتشاشات سال گذشته، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم سعی کرد با دعوت از فرزند شاه مخلوع و گرفتن عکس یادگاری، به اصطلاح به این فرد وزن سیاسی بدهد. اما خب، رضا پهلوی نشان داد که حتی نمی‌تواند از این ثروت‌ها هم طرفی ببندد، زیرا به قول مسعود بهنود روزنامه نگار فراری، او حداکثر «یک گاو مهربان» است، نه بیشتر.
واکنش جو بایدن به تبادل
«جو بایدن» رئیس جمهور امریکا در واکنش به اجرای تبادل اخیر کشورش با ایران ضمن تأیید آزادی زندانیان امریکایی در ایران، از تحریم محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری سابق ایران و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی نیز خبر داد. او آزادی پنج زندانی امریکایی از ایران را یک دستاورد برای دولت این کشور عنوان و از دولت‌های قطر، عمان، سوئیس و کره جنوبی برای کمک به آزادی زندانیان امریکایی بازداشت شده در ایران تقدیر کرد.
رئیس جمهوری امریکا گفت: می خواهم به طور ویژه از «شیخ تمیم بن حمد» امیر قطر و «هیثم بن طارق» سلطان عمان که به انجام این توافق، بعد از ماه‌ها تلاش سخت دیپلماتیک کمک کردند، تشکر کنم. «محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی» نخست وزیر قطر نیز ابراز امیدواری کرد توافق امریکا و ایران زمینه را برای تفاهمات بیشتر فراهم کند.
جزئیات تبادل زندانیان
ساعاتی پیش از نهایی شدن تفاهم تهران و واشنگتن، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه به جزئیات روند تبادل زندانیان دو کشور پرداخت و اعلام کرد که پنج شهروند زندانی امریکا در ایران در اختیار طرف امریکایی قرار خواهند گرفت.
«سیامک نمازی»، «عماد شرقی» و «مراد طاهباز» سه تبعه ایرانی-امریکایی بودند که علاوه بر آنها یک زندانی امریکایی دیگر از زندان اوین به بازداشت خانگی فرستاده شده‌ بود و یک زن امریکایی نیز از قبل در بازداشت خانگی به سر می‌برد. سیامک نمازی در سال ۱۳۹۵ به جرم جاسوسی و همکاری با دولت امریکا، عماد شرقی در سال ۱۳۹۹ به جرم جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات نظامی و مراد طاهباز در سال ۱۳۹۸ به جرم جاسوسی از مراکز حساس نظامی در پوشش محیط‌زیستی، هر کدام به ۱۰ سال حبس محکوم شده بودند.
سخنگوی وزارت امور خارجه به روند آزادی متقابل شماری از شهروندان ایرانی زندانی در امریکا پرداخت و گفت: «دو نفر از شهروندان براساس درخواست و علاقه خودشان وارد ایران خواهند شد و یک نفر از آنها با توجه به حضور خانواده‌اش در یکی از کشورهای دیگر به خانواده خود در کشور ثالث منتقل خواهد شد و دو نفر دیگر ابراز تمایل کردند براساس سابقه حضور فعلاً در امریکا حضور داشته باشند.» بر اساس اعلام دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز ۵ زندانی ایرانی به نام‌های مهرداد معین‌انصاری، کامبیز عطار‌کاشانی، رضا سرهنگ‌پور‌کفرانی، امین حسن‌زاده و کاوه لطف‌الله افراسیابی در این فرایند مبادله شدند.

 وطن امروز
نتایج بررسی‌ پرونده ترور شهید سلیمانی تا یک ماه آینده اعلام می‌شود
عباسعلی کدخدایی، رئیس کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین‌المللی پرونده ترور و شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی گفت: تعدادی به عنوان متهم معرفی شدند که منوط به احراز مجرمیت از سوی دادگاه است. در این مرحله مجرمیت احراز شده و باید دید تشخیص دادگاه چه خواهد بود. وی با اشاره به برخی ملاحظات حقوقی در اعلام نتایج پیگیری‌ها گفت: تا یک ماه آینده بخشی از نتایج این پرونده به اطلاع مردم خواهد رسید.
شهادت دومین بسیجی حادثه تروریستی در ممسنی
روز گذشته روابط عمومی ناحیه مقاومت بسیج سپاه ممسنی، شهادت دومین بسیجی را که در درگیری اخیر در حادثه تروریستی کور هدف قرار گرفته بود، اعلام کرد. پوریا خوشنام دومین بسیجی شهیدی است که در بیمارستان شیراز به فیض شهادت نائل آمد.
پوریا خوشنام یکی از ۴ بسیجی ممسنی‌تبار است که شامگاه بیست‌وپنجم شهریور توسط ۲ راکب موتور در میدان معلم شهر نورآباد هدف قرار گرفته بود. عارف قره‌قانی‌نیا و اسماعیل محمدی ۲ مجروح این حادثه هستند که بعد از عمل جراحی دوران نقاهت را می‌گذرانند. این حادثه ساعت ۱۹:۵۰ شنبه ۲۵ شهریور در نورآباد، مرکز شهرستان ممسنی روی داد که طی آن ۲ موتوسیکلت‌سوار اقدام به تیراندازی کور با سلاح شکاری ساچمه‌زن به سمت نیروهای بسیجی کردند که در ضلع جنوبی میدان معلم شهرستان نورآباد ممسنی مستقر بودند. در جریان این تیراندازی چهار نفر از عزیزان بسیجی از ناحیه سینه به بالا مجروح شدند که یاسر شجاعیان در همان زمان به سبب شدت جراحات وارده به شهادت رسید. ضاربان بلافاصله از محل متواری شدند که دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی در پی دستگیری آنها هستند.

 خراسان
اطلاعیه شماره ۶ ستاد انتخابات کشور
ستاد انتخابات کشور اطلاعیه شماره ۶ خود را خطاب به داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی صادر کرد.متن اطلاعیه به این شرح است:«با عرض تبریک به مناسبت حلول ماه ربیع الاول، به آگاهی متقاضیان محترم داوطلبی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی می رساند:
الف) جهت مشاهده نتیجه استعلام مدارک از مراجع صادر کننده گواهی، طی بازه زمانی ۲۷/۰۶/۱۴۰۲ تا ۲/۰۷/۱۴۰۲ از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ عصر به آدرس keshvar.moi.ir مراجعه نمایید.
ب) متقاضیانی که تاییدیه مدارک و اطلاعات آنان از سوی تمامی مراجع مربوطه صادر شده باشد، مجاز به ثبت نام الکترونیکی نهایی (با استفاده از شناسه پیگیری اخذ شده) از تاریخ ۲۷ مهر ماه به مدت هفت روز می باشند.
ج) متقاضیانی که مدارک یا اطلاعات آنان از سوی مرجع یا مراجعی مورد تایید قرار نگرفته باشد، می توانند اعتراض خود را در بازه زمانی مندرج در بند الف ثبت نموده و مدارک لازم را در درگاه مذکور بارگذاری نمایند.
د) کلیه موارد فوق صرفاً از طریق رایانه قابل انجام است.»
احضار شهاب‌الدین حائری شیرازی، به دادگاه ویژه روحانیت
شهاب‌الدین حائری شیرازی، به دادگاه ویژه روحانیت احضار شد و اکنون با قرار کفالت آزاد است. شهاب‌الدین حائری شیرازی، فرزند آیت‌ا… حائری شیرازی، نماینده‌ سابق ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه‌ شیراز و داماد احمد توکلی است.

 رسالت
صدای ملت ایران که امروز از همیشه رساتر است را به گوش جهانیان می‌رسانیم
رئیس‌جمهور در بدو ورود به نیویورک، گفت: سازمان ملل متحد و مجمع عمومی این سازمان دارای ظرفیتی است که می‌توان سخن مردم ایران را در آن بیان کرد و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را تبیین کرد. آیت الله رئیسی تاکید کرد: از این فرصت استفاده می‌کنیم که صدای ملت ایران را به گوش جهانیان برسانیم؛ این صدا امروز رساتر از همیشه است چرا که سال گذشته پیروزی بزرگی را در مقابل جنگ شناختی و ترکیبی دشمن پشت سر گذاشتیم.
وی افزود: دشمن تصور می‌کرد با این تکانه‌ها درخت تنومند انقلاب اسلامی دچار مشکل می‌شود اما دشمن دچار اشتباه محاسباتی شد. رئیس جمهور گفت: انتظار داریم سازمان ملل صدای ملت‌ها باشد نه صدای قدرت‌ها. ملت بزرگ ایران در حق‌خواهی، عدالت‌خواهی و مبارزه با تبعیض و بی‌عدالتی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. امیدوارم به عنوان نماینده ملت بزرگ ایران آنچه اقتضای این نمایندگی است را بیان کنم.

 مردم سالاری
کیومرث ‌هاشمی وزیر ورزش و جوانان شد
در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس صلاحیت و برنامه‌های کیومرث‌هاشمی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان بررسی و وی رای اعتماد گرفت.
نمایندگان مجلس بررسی برنامه‌ها و صلاحیت کیومرث‌هاشمی برای تصدی وزارت ورزش و جوانان را در دستور کار روز دوشنبه خود قرار دادند.براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، رئیس جمهوری می‌تواند برای دفاع از وزیر پیشنهادی خود در جلسه رای اعتماد صحبت کند؛ اما به دلیل سفر رئیس جمهوری به نیویورک در جلسه روز دوشنبه مجلس حضور پیدا نکرد و محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری و محمد حسینی معاون پارلمانی ریاست جمهوری در این جلسه حضور داشتند. در ابتدای این جلسه احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی با ارائه گزارشی از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان خبر داد.
در نهایت نمایندگان مجلس بعد از استماع نظرات موافقان و مخالفان و دفاعیات وزیر پیشنهادی، با ۱۶۷ رای موافق، ۵۷ رای مخالف، ۱۲ رای ممتنع و ۱ رای باطله از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر،‌ به «هاشمی» برای سکان داری وزارت ورزش و جوانان اعتماد کردند.
دیدار سفیر ایران با معاون کنسولی وزارت خارجه عربستان
سفیر تهران در ریاض در ادامه دیدارهای خود با مقامات وزارت امور خارجه عربستان، با معاون امور کنسولی وزیر امور خارجه این کشور عربی دیدار کرد.
علیرضا عنایتی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان با علی الیوسف معاون امور کنسولی وزیر امور خارجه عربستان دیدار و گفتگو کرد. گفتنی است، در این ملاقات موضوعات تشکیل کمیته کنسولی، تدوین موافقتنامه‌های چهارگانه کنسولی، وضعیت زندانیان و تسهیل روادید مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

 قدس
مبارزه با فساد، مردم را امیدوارتر می‌کند
رئیس قوه‌ قضائیه با حضور در شورای عالی قضا اعلام کرد: دادستان‌های ما به عنوان مدعی‌العموم در راستای تضمین و تحکیم امنیت روانی مردم، در قبال افرادی که مبادرت به انتشار مطالب کذب و دروغ می‌کنند، اقدام‌های مقتضی و قانونی را به عمل آورند. حجت‌الاسلام اژه‌ای افزود: باید تأکید کنم مبارزه با فساد و مفسد در همه زمینه‌ها مردم را امیدوار می‌کند.
هیچ پولی به اعضای مولدسازی داده نشد
حجت‌الاسلام منتظری، رئیس دیوان عالی کشور در جلسه شورای عالی قوه قضائیه با اشاره به مباحث مطرح شده در فضای مجازی با عنوان حق‌الزحمه‌های کلان اعضای هیئت عالی مولدسازی از محل فروش اموال و املاک، ضمن تکذیب جدی این موضوع گفت: اعلام می‌کنم تا به حال یک ریال هم به اعضای این هیئت داده نشده و در آینده نیز داده نخواهد شد.
عصبانیت کاخ سفید از نفوذ تهران تایمز
تهران تایمز در گزارش اخیر خود اسناد محرمانه‌ای را افشا کرد که نشان می‌دهد آمریکا به دنبال جنگ و خرابکاری در ایران است.
محمد صرفی، سردبیر تهران تایمز در ایکس نوشت: گمانه‌زنی لنی بن‌دیوید – دیپلمات‌ سابق رژیم ‌صهیونیستی- درباره افشاگری تهران تایمز در نوع خودش جالب است: «چه کسی اسناد و صوت وزارت امور خارجه را در اختیار ایرانیان قرار می‌دهد؟! آیا می‌تواند یک مقام اخراج شده تحت تحقیقات اف‌بی‌آی باشد؟ او کجاست؟ آیا او در جایی به دنبال عفو خواهد بود یا در اتاق قدیمی جولیان آسانژ در سفارت اکوادور در لندن یا اتاق دیگر اسنودن در مسکو زندگی می‌کند؟» وی ادامه داد: عصبانی هستند، حق دارند.

 اعتماد
عراق در مرز سوریه دیوار بتنی می‌سازد
عراق در مرز با سوریه به منظور جلوگیری از عبور تروریست‌ها یک دیوار بتنی به طول ۵۰ کیلومتر و با اعتبار افزون بر ۱۵ میلیارد دینار عراقی می‌سازد.
هیات وزیران عراق به تازگی در جلسه هفتگی خود با اختصاص افزون بر ۱۵ میلیارد دینار عراقی برای ساخت دیوار بتنی در منطقه ششم مرز عراق و سوریه در ادامه دیوار قبلی در منطقه شرجی الراوی در جنوب تپه صفوک موافقت کرد.

 اطلاعات
اجازه حضور نیروهای ناتو در منطقه را نخواهیم داد
وزیر دفاع درباره ورود آمریکا به مناقشات بین ارمنستان و آذربایجان و گمانه‌زنی‌های مطرح شده پیرامون زمینه‌سازی برای ورود نیروهای ناتو در این منطقه، گفت: هیچ‌گاه نمی‌پذیریم کسی خارج از مجموعه منطقه در مسائل منطقه دخالت کند.
محمدرضا قرأیی آشتیانی تاکید کرد: در مناطقی که خودمان حضور داریم و دیگر کشورهای منطقه هستند، تلاشمان این است با تعاملی که بین کشورهای منطقه وجود دارد خودمان مسائل را حل کنیم و چنین اجازه‌ای نخواهیم داد.وی درباره وضع مناقشات اخیر ارمنستان و آذربایجان و حضور نیروهای ایران در مرز با این کشورها، بیان کرد: هیچ تغییری را در ژئوپولیتیک منطقه نمی‌پذیریم.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

پیام تسلیت جامعه مدرسین درپی ارتحال آیت الله خرسان
اختصاصی/ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور پیامی ارتحال آیت الله سید محمد مهدی خرسان -طاب ثراه- از علمای بزرگوار نجف اشرف را تسلیت گفت.
در این پیام آمده است:این استاد برجسته علوم اسلامی تمرکز و تمحض ویژه‌ای بر پژوهش و تألیف داشت و با هدف پاسخگویی به شبهات تاریخی، فقهی و حدیثی، پژوهش‌های مفید و ماندگاری برجای گذاشت. تصحیح و تالیف آثاری وزین در موضوعات تراجم‌نگاری، انساب، کلام، حدیث و فقه، گوشه ای از خدمات گسترده این استاد متواضع و فروتن در راستای نشر و ترویج معارف مکتب اهل بیت -علیهم السلام- بوده است.جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رحلت این فقیه و محقق اندیشمند را به حوزه‌های علمیه نجف و قم تسلیت می‌گوید و از خداوند متعال برای آن عالم ربانی علو درجات مسئلت دارد.

همه در مسیر انقلاب و حفظ نظام با هوشیاری عمل کنند تا توطئه دشمنان خنثی شود
رسا/ آیت الله العظمی نوری همدانی در دیدار پدر شهید بزرگوار آرمان علی وردی، شهیدی که در اغتشاشات سال گذشته به شهادت رسید، دفاع از انقلاب و اسلام را توفیق دانست و گفت: دشمنان همیشه در صحنه هستند تا به این نظام آسیب برسانند و لازم است همه در مسیر انقلاب و حفظ نظام با هوشیاری عمل کنند تا توطئه دشمنان خنثی شود. استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه افزود: آرزوی همه ائمه اطهار(ع) و علمای بزرگ ما، مرگ همراه با شهادت بوده است؛ لذا حضرت امیر المومنین علی(ع) در نامه ای خطاب به مالک اشتر از خداوند می خواهد که زندگی خود و مالک ختم به شهادت شود و همچنین امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه آرزوی شهادت دارد.این مرجع تقلید در پایان حفظ ارزشهای اسلامی و انقلابی را ضروری دانست.

روند حرکت مجموعه انتظامی کشور رو به پیشرفت است
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری در دیدار رئیس عقیدتی سیاسی فراجا حرکت مجموعه انتظامی کشور را رو به پیشرفت توصیف کرد و ایجاد تحول مثبت را در گرو اتکا به خدا، همراه کردن مردم، نهراسیدن از دشمنان، به صحنه آوردن نخبگان و فرهیختگان جامعه و تلاش در جهت استمرار و تحکیم برنامه‌ها، دانست و تحول فردی را مقدمه‌ای برای تحول اجتماعی عنوان کرد.رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به برگزاری با شکوه مراسم اربعین امسال گفت: از تلاش‌های بی‌دریغ انتظامی در اجرای مراسم اربعین تقدیر و تشکر دارم.وی روند حرکت مجموعه انتظامی کشور را رو به پیشرفت عنوان کرد و افزود: تحول همانگونه که در کلمات امام راحل -قدس سره- و رهبر معظم انقلاب -مد ظله العالی- آمده است، یک سنت الهی است؛ بنابراین باید ساز و کاری تنظیم شود که این تحول بر محور خدا و باورهای اعتقادی صورت گیرد نه خواست دشمن.

آلمان بسته کمکی جدیدی برای اوکراین اعلام کرد
فارس/ نشریه آلمانی «بیلد» گزارش داد، «بوریس پیستوریوس»، وزیر دفاع آلمان جزئیاتی از یک بسته جدید کمک‌های نظامی دولت متبوعش برای اوکراین که ارزش آن به ۴۰۰ میلیون یورو (۴۲۷.۸۴ میلیون دلار) می‌رسد را اعلام کرد.طبق گزارش این نشریه آلمانی، پیستوریوس روز دوشنبه گفت، برلین قصد دارد در قالب این بسته کمکی جدید خودروهای زرهی، تجهیزات مخصوص پاکسازی مین و مهمات بیشتر را برای اوکراین بفرستد اما هنوز تصمیم به ارسال موشک‌های دوربرد تاوروس برای کی‌یف نگرفته است.وزیر دفاع آلمان از برنامه کشورش برای عرضه انواع مختلف مهمات شامل راکت‌های پخش کننده مین و همچنین ارسال البسه و ژنراتورهای برق و تجهیزات گرمایشی مخصوص فصل زمستان برای اوکراین صحبت کرده و گفت: «در مجموع ارزش این بسته ۴۰۰ میلیون یورو خواهد بود.»

امیدواریم ایران در تصمیم درباره بازرسان آژانس تجدیدنظر کند
فارس/ «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بامداد سه‌شنبه ابراز امیدواری کرد که جمهوری اسلامی ایران در تصمیم خود درباره بازرسان این سازمان تجدیدنظر کند.گروسی در مصاحبه با خبرگزاری «اسپوتنیک» در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، گفت که امیدوار است تهران تصمیم خود برای لغو مجوز فعالیت تعدادی از بازرسان کهنه‌کار آژانس اتمی در ایران را تغییر دهد.وی در این‌باره توضیح داد: «من از این موضوع (لغو مجوز بازرسان آژانس اتمی) متأسف هستم. واقعاً این کار را درک نمی‌کنم. من نمی‌توانم بفهمم چه کسی از اینگونه اقدامات سود می‌برد».طبق این گزارش، مدیرکل آژانس اتمی ادامه داد: «ایران به آژانس اتمی نیاز دارد تا تضمین‌های لازم را مبنی بر صلح‌آمیز بودن اهداف برنامه هسته‌ای آن ارائه کند. ما هم این کار را از طریق بازرسان خود انجام می‌دهیم».به نوشته اسپوتنیک، گروسی سپس گفت: «اگر تعداد بازرسان را محدود کنند، انجام کار را برایمان بسیار دشوار می‌کند. بنابراین من واقعا امیدوارم که آنها در این تصمیم تجدید نظر کنند».

چین بزرگترین تهدید آمریکاست
ایسنا/ «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در موسسه محافظه‌کار «هادسون» در واشنگتن گفت: چین بزرگترین تهدید استراتژیک و اقتصادی پیش روی ایالات متحده در قرن بیست و یکم است.او افزود: چین ممکن است هنوز یک امپراتوری شیطانی نشده باشد، اما برای تبدیل شدن به آن سخت تلاش می‌کند.این معاون سابق دونالد ترامپ خواستار افزایش فروش تسلیحات به تایوان، قطع روابط اقتصادی ایالات متحده با صنایع اساسی چین، محدود کردن حضور اتباع چینی شاغل در شرکت‌های فناوری ایالات متحده با هدف کاهش «سرقت» مالکیت معنوی و ممنوعیت سراسری شبکه‌ اجتماعی تیک‌تاک متعلق به چین شد.او همچنین خطاب به جمهوری‌خواهانی که حمایت اقتصادی و نظامی بی حساب و کتاب به اوکراین را زیر سوال می‌برند، گفت: در نظر بگیرید که اگر جمهوری‌خواهان در لغو حمایت از اوکراین موفق شوند، چه اتفاقی می‌افتد. این چه پیامی به چین می‌فرستد، مگر یک چراغ سبز چشمک زن غول‌پیکر برای تهاجم چین به تایوان.

هیچ راه حلی بدون تشکیل دولت فلسطین وجود ندارد
باشگاه خبرنگاران/ وزیر خارجه عربستان تاکید کرد که بدون تشکیل دولت مستقل فلسطینی، هیچ راه حلی برای نزاع میان اسرائیل و فلسطین وجود نخواهد داشت.فیصل بن فرحان در اظهاراتی تلویزیونی گفت: “مردم امید خود را نسبت به راه حل دو دولتی برای نزاع میان اسرائیل و فلسطین از دست داده‌اند و ما می‌خواهیم از طریق تلاش‌های خود آن را به صدر بازگردانیم”.پیش از این نیز، روزنامه ایلاف به نقل از یکی از مقامات دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی گزارش داده بود عربستان به دولت آمریکا ابلاغ کرده است تا هرگونه گفتگو در مورد عادی سازی با اسرائیل را متوقف کند.وزارت خارجه آمریکا این خبر روزنامه ایلاف را تکذیب کرد و مدعی شد که عربستان هیچ درخواستی را در این زمینه به واشنگتن ابلاغ نکرده است.

خشم نهاد امنیتی رژیم صهیونیستی از نتانیاهو پیش از دیدار با بایدن
ایسنا/ بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا دیدار خواهد کرد تا دو طرف به طور گسترده درباره عادی سازی روابط میان تل‌آویو و عربستان سعودی گفت‌وگو کنند.شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی اعلام کرد، با این حال، نتانیاهو بدون گفت‌وگوی منظم با رهبران نهادهای امنیتی و نظامی در مورد شرط عربستان برای عادی سازی روابط، که شامل تصویب برنامه هسته‌ای مرتبط با غنی سازی اورانیوم است، با رئیس جمهوری آمریکا دیدار خواهد کرد و همین مساله باعث شده است که نهاد امنیتی از این موضوع دلخور شود.در همین راستا «نیر دووری»، خبرنگار امور نظامی این شبکه گفت: نهاد امنیتی نه تنها از این موضوع ناراحت است، بلکه از تصمیم نتانیاهو برای عدم برگزاری یک بررسی جامع و فراگیر با همه طرف‌ها، یعنی شاباک، ارتش، موساد و کمیته انرژی اتمی، انتقاد کرده است.وی افزود: نتانیاهو باید با همه مقامات ارشد نظامی و امنیتی دیدار کرده و همه احتمالات و پیامدها را بررسی می‌کرد تا با موضع رسمی اسرائیل به دیدار بایدن می‌رفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *