طلیعه ۱۲۸۱ – ۹۴۱۱۰۱

بی تردید عواملی چون وسعت سرزمین، میزان جمعیت، توان نظامی، میزان منابع طبیعی ،داشتن برنامه‌های استراتژیک و راهبردی و…از مولفه‌های مهم و محسوس قدرت و اقتدار یک کشور و حکومت برشمرده می‌شوند. عامل دیگری که شاید در تعاریف رسمی کمتر به آن توجه شده قدرت معنوی و ایمان و استحکام باورهای عقیدتی نیروهای نظامی یک کشور در مواجهه با دشمنان است.

در دوران رژیم گذشته محمدرضا پهلوی در حالی خود را ژاندارم و کشور مقتدر منطقه – البته در راستای دکترین نظامی نیکسون جهت حفظ منافع آمریکا در منطقه – می‌دانست که بر اساس اعتراف تاج الملوک مادر وی در خاطراتش حتی از اعزام هواپیماهای جنگنده خود به ویتنام بی‌خبر بود. همچنین دخالت ایران در جنگ ظفار عمان در راستای اهداف آمریکا در منطقه بود که امروزه دخالت مستقیم عربستان سعودی در بحرین و یمن یادآور آن و دلیل دیگری بر اقتدار توخالی سعودی است. خصوصا بعد از سخنان اخیر عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان مبنی بر این که افسران انگلیسی و آمریکایی در اتاق فرماندهی عملیات تجاوز به یمن حضور دارند.

در هفته‌های اخیر پس از اعدام شیخ باقرالنمر و به دنبال آن قطع روابط عربستان با ایران، شاهد لفاظی‌های سران سعودی و دیگر هم پیمانان آنها علیه جمهوری اسلامی ایران بودیم. اما بازداشت تفنگداران دریایی آمریکا که معمولاًجزو کارآزموده‌ترین و چالاکترین نیروهای نظامی دنیا محسوب می‌شوند در آستانه اجرای برجام، پیام و معنایی جز اقتدار توأم با عقلانیت ایران و ناتوانی و عجز آمریکا در برابر این اقتدار نداشت. پیام‌هایی که همه آنها را یکجا می‌شود در عکس و فیلم تفنگداران آمریکایی که با دست‌های پشت سرگذاشته خود، مقابل نیروهای نظامی کشورمان زانو زده بودند، مشاهده کرد! عکسی که روز پس از انتشار آن بر صفحه اول بسیاری از روزنامه‌های مهم دنیا نقش بست.

در مقطعی که آمریکایی‌ها به بهانه برجام در صدد القای کوتاه آمدن ایران در برابر آمریکا و ناگزیر بودن ایران از ادامه این راه بودند، تصویر سربازان بازداشت شده نشان داد نه تنها ایران در برابر آمریکا کوتاه نیامده بلکه اگر کوچکترین نشانه‌ای از تعرض آمریکا ولو به اشتباه، به منافع خود را شاهد باشد با صلابت واکنش نشان خواهد داد و توان مدیریت هر بحرانی را خواهد داشت.

رویدادی که خاطره پهباد آمریکایی RQ170 را زنده کرد و یکبار دیگر نشان داد اقتدار،هوشمندی،دقت و توانمندی‌های نیروهای مسلح کشورمان که همواره با عنصر ایمان همراه است باعث شده که از هیچ کشور به اصطلاح ابرقدرت دنیا ترس و واهمه‌ای نداشته باشند. بدون شک این روحیه شجاعت وآزادگی نیروهای مسلح کشورمان برگرفته از اصول اساسی مکتب تشیع است که امام خمینی(ره) و پس از ایشان رهبر معظم انقلاب با راهنمایی‌های خود در فرزندان این مرز و بوم آن را احیا کردند.

این رویداد در هنگامه‌ای که اکثر کشورهای منطقه به سبب بی لیاقتی حاکمان خود،کشورهایشان را در بست در اختیار نظامیان آمریکایی قرار داده و برای تامین امنیت خود نیازمند آمریکایی‌های بیگانه هستند، به وضوح این پیام را به دنیا داد که جمهوری‌اسلامی ایران تنها کشور منطقه است که برای تامین امنیت خود به قدرت درون زای خود متکی است.

این رویداد همچنین نشان داد جمهوری اسلامی ایران در پی تنش زایی نیست؛ لذا پس از اثبات اشتباه تفنگداران پر مدعای آمریکا و اعتراف به این اشتباه و عذرخواهی فرمانده آنها و همچنین گفت و گوهای دیپلماتیک، بلافاصله پس از یک میزبانی توام با رافت و مهربانی آنها را آزاد کرد.

امروز جمهوری اسلامی ایران به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی خود که در آستانه سی و هفتمین سالگرد آن هستیم و به پشتوانه خودباوری که امام راحل با دم مسیحایی خود در امت اسلام دمید و با هدایت‌های رهبر فرزانه از عزتی مثال‌زدنی برخوردار و الگوی ملل دیگر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *