خبر روز ۱۴۰۲/۰۶/۱۱

**دبیرکل حزب‌الله لبنان: امروز مقاومت در قوی‌ترین وضعیت قرار دارد** آیت الله حسینی بوشهری: کارنامه موفق دولت با حل مشکلات گرانی و تورم کامل می شود** رئیس‌جمهور: امروز شیعه و سنی در کنار هم کارهای بسیاری را در کشور رقم زده‌اند** آیت الله خاتمی: پیاده روی با شکوه اربعین مصداق مهم تعظیم شعائر الهی است** بزرگ‌ترین خرابکاری در صنایع موشکی خنثی شد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
دشمن روزنه‌ای برای نفوذ به آسمان ایران ندارد
فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش‌ گفت: ما هرگونه پرنده رادارگریز دشمن را از فرسنگ‌ها دورتر کشف و رصد می‌کنیم و دشمن بداند روزنه‌ای برای نفوذ به آسمان کشور وجود ندارد.
امیر علیرضا صباحی‌فرد، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با اشاره به خودکفایی در عرصه پدافند هوایی، تاکید کرد: ما توانستیم با کار جهادی در طراحی و تولید انواع سامانه‌های موشکی، رادارها، حساسه‌های دارای تشعشع و بدون تشعشع، پهپادها، سامانه‌های جمع‌آوری اطلاعات، تجهیزات جنگ‌ الکترونیک و سایبر با بالاترین فناوری‌ها به خودکفایی دست پیدا کرده و نیازهای دفاعی خود را در همه زمینه‌ها متناسب با تهدیدات پیشرفته هوا و فضا طراحی و تولید کنیم.

 همشهری
شکست ائتلاف نتانیاهو در نظرسنجی‌ها
محبوبیت ائتلاف بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‎ صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی به‌طور چشمگیری کاهش یافته و احتمال پیروزی احزاب مخالف در انتخابات آینده بیشتر شده است. به‌گزارش آی۲۴، براساس نظرسنجی‌ها، حزب «اردوگاه دولت» به ریاست بنی‌گانتس درصورت برگزاری انتخابات با ۳۱کرسی بیشترین آرا را کسب خواهد کرد. حزب یائیر‌لاپید رهبر مخالفان نیز در رده دوم قرار خواهد گرفت.
بمباران مقّر تروریست‌ها در حومه‌حماه و ادلب سوریه
یگان‌های ارتش سوریه با همکاری جنگنده‌های روسیه، مقر گروه‌های تروریستی را در حومه حماه و ادلب هدف حملات هوایی و موشکی قرار دادند. به‌گزارش پایگاه العهد لبنان، وزارت دفاع سوریه اعلام کرده که در این حملات سلاح‌ها، تجهیزات و مهمات تروریست‌ها ازجمله یک موشک‌انداز منهدم و ده‌ها تروریست کشته و زخمی شدند.
اکثریت سوئدی‌ها مخالف اهانت به قرآن هستند
بیش از ۵۰ درصد سوئدی‌ها از ممنوعیت اهانت به قرآن و سایر کتب مقدس در این کشور حمایت می‌کنند. به گزارش آناتولی، افزایش حمایت عمومی از اعمال ممنوعیت قانونی برای اهانت به کتب مقدس در سوئد در حالی صورت می‌گیرد که مقامات این کشور به‌دنبال بحث در مورد تصویب مقرراتی هستند که از اقدامات تحریک‌آمیز علیه قرآن جلوگیری کند.

 کیهان
امروز شیعه و سنی در کنار هم کارهای بسیاری را در کشور رقم زده‌اند
آیت الله رئیسی در نشست علما و نخبگان اهل سنت که به مناسبت هفته دولت در محل سالن اجلاس سران تهران برگزار شد، با گرامیداشت یاد همه شهدای اهل سنت و شیعه که جان خود را برای عزت و شرف این کشور تقدیم کردند، گفت:‌ امروز امت اسلامی متحد و منسجم و برخوردار از هدف با هدایت و همراهی علمای شیعه و سنی، همه در جهت تامین منافع و عزت ملی حرکت می‌کنند و این نقطه ‌اشتراک دولت و ملت است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه نظام سلطه، جامعه متحد و امت منسجم اسلامی و معتقد به خدا را بزرگ‌ترین مانع تحقق خودخواهی‌ها و زیاده‌خواهی‌های خود می‌داند، افزود: مستکبرین برای شکستن این سد بزرگ در مقابل خود دست به اقداماتی از جمله ایجاد اختلاف در امت اسلامی با فعال کردن امپراطوری رسانه‌ای و خبری و تبلیغی و راه‌اندازی گروه‌های تکفیری برای قتل و خرابی با تکیه بر نمادهای اسلامی اما به قصد بدنام کردن و ضربه زدن به امت اسلامی و توحیدی، زدند.
به خانه برگردید
امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت. وی گفت:‌ امروز گفت‌وگوهای خوبی را با المقداد درباره موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی داشتیم.
وی با‌ اشاره به دیدارش با نخست‌وزیر و وزیر خارجه سوریه گفت: توافق داریم که کمیسیون عالی مشترک ایران و سوریه به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر سوریه در تهران در آینده نزدیک برگزار شود. تقویت هر چه بیشتر مناسبات تجاری و همکاری‌های اقتصادی به ویژه بین تجار و بازرگانان دو کشور مورد توجه جدی ما قرار داشت.امیرعبداللهیان بیان کرد: به نظامیان آمریکایی توصیه می‌کنیم به خانه برگردند و به مقامات آمریکا توصیه می‌کنیم منطقه را به اهل منطقه واگذارند. هیچ طرفی قادر نیست مسیرهای مواصلاتی تاریخی منطقه را مسدود کند. این اقدامات با ادعای حقوق بشری غربی‌ها و آمریکایی‌ها هیچ تناسبی ندارد.رئیس ‌دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: در سفرم به عربستان از مقامات عالی‌رتبه سعودی این عبارت را شنیدم که عربستان برای عادی ‌سازی روابط با سوریه از اراده لازم برخوردار است.
اجازه نمی‌دهیم آمریکا به اهداف خود برسد
فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه در دیدار امیرعبداللهیان تداوم ‌اشغال بخش‌هایی از خاک سوریه و افزایش تحرکات نظامی آمریکا در منطقه را در راستای تداوم تلاش‌های این کشور برای تنش آفرینی و افزایش بی‌ثباتی در منطقه دانست.
وی افزود: فشار و محاصره اقتصادی آمریکا علیه سوریه با هدف ممانعت از عادی‌‌سازی شرایط سوریه و دستیابی به اهداف سیاسی شناخته شده واشنگتن ادامه دارد و در حال افزایش است، اما دولت و ملت سوریه اجازه نخواهند داد که آمریکا به اهداف خود برسد.
شهادت مأمور انتظامی داورزن بر اثر درگیری مسلحانه
یکی از پرسنل نیروی انتظامی داورزن به دنبال جراحت در تیراندازی و عملیات تعقیب و‌ گریز، عصر جمعه آسمانی شد.
سروان داود صبوری، مأمور انتظامی‌ داورزن که در جریان درگیری پنج‌شنبه گذشته در جریان تعقیب و‌ گریز مورد اصابت گلوله قرار گرقته بود، عصر روز جمعه پس از تحمل درد و رنج در بیمارستان آسمانی شد.
این مأمور نیروی انتظامی پنج‌شنبه گذشته برای متوقف کردن خودروی حامل مشروبات الکلی در جریان تعقیب و‌ گریز متهمان و درگیری مسلحانه هدف گلوله قرار گرفت و از ناحیه پهلو مصدوم و در بیمارستان بستری شد و روز جمعه به شهادت رسید.
گفتنی است یکی از افراد دستگیر شده در جریان تعقیب و‌ گریز مصدوم شد و تحت درمان قرار گرفته است

 ایران
پیام قدردانی رئیس جمهور از رهبر معظم انقلاب اسلامی
رئیس جمهور در پیامی با قدردانی از سخنان و رهنمودهای اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای دولت تأکید کرد:‌ رهنمودها و توصیه‌های حکیمانه و ارزنده جناب‌عالی به مثابه چراغ راه و ارائه راهبردهای عملیاتی و اجرایی، مسیر رسیدن به اهداف متعالی و اقدامات تحولی دولت را روشن و هموار نمود.
بازنگری در کاهش پایبندی به توافق هسته‌ای مستلزم لغو تحریم‌هاست
رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با شبکه «الجزیره» قطر تأکید کرد: برنامه هسته‌ای کشورمان با اقدام نظامی و حتی تحریم، قابل حذف و متوقف کردن نیست. اسلامی گفت: بازنگری در کاهش پایبندی ما به توافق هسته‌ای مستلزم لغو همه تحریم‌هاست. تعهد طرف‌های دیگر و امریکا به توافق هسته‌ای متقابلاً با تعهد ایران همراه خواهد شد.
وی در واکنش به تهدیدها مبنی بر هدف قرار دادن تأسیسات هسته‌ای کشورمان نیز تأکید کرد: هدف قرار دادن تأسیسات هسته‌ای ما بی‌فایده است و با پاسخی قاطع و ویرانگر مواجه خواهد شد. اسرائیل می‌داند که تهدیدش برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ما توخالی و فراتر از توانش است.
اسلامی همچنین گفت: ممکن است که در سال ۲۰۲۳ شاهد پایان هیاهوی سیاسی در مورد برنامه هسته‌ای ایران باشیم. گفت‌وگوی ما با آژانس ادامه دارد و پرونده اتم‌های اورانیوم بسیار غنی شده اخیراً بسته شده است.وی ادامه داد: نصب دوربین‌های نظارتی بیشتر در تأسیسات هسته‌ای به تعهد دیگر طرف‌های توافق هسته‌ای بستگی دارد.
گزارش رویترز از رکوردشکنی صادرات نفت ایران
رویترز طی گزارشی نوشت: تولید و صادرات نفت ایران در ماه آگوست به رقم پیش از اعمال تحریم‌ها رسیده و ایران در دور زدن تحریم‌ها بسیار موفق بوده است. رویترز به نقل از شرکت‌های مشاوره‌‌ای و شرکت‌های رهیابی محموله‌های نفتی نوشت: با وجود تحریم‌های امریکا، تولید و صادرات نفت ایران در ماه آگوست (مرداد ماه) افزایش یافته است. شرکت مشاوره‌ای SVB اینترنشنال برآورد کرده است، تولید نفت ایران در ماه آگوست به ۳.۱۵ میلیون بشکه در روز یعنی بالاترین رقم از سال ۲۰۱۸، افزایش یافته و صادرات نفت خام و میعانات گازی به نزدیک ۲ میلیون بشکه در روز رسیده است.

 جمهوری‌اسلامی
دستگیری اعضای گروهک حامی جریان سلطنت‌طلب در سیستان و بلوچستان
اعضای گروهک ضدانقلاب و حامیان جریان سلطنت طلب در سیستان و بلوچستان توسط سربازان گمنام امام زمان دستگیر شدند. به دنبال شکل‌گیری راهنمایی‌های غیرقانونی و سردادن شعارهای هنجارشکنانه در چند ماه اخیر در شهر زاهدان، گروه‌های معاند ضدانقلاب تلاش داشتند تا از این شرایط برای تحقق و ترویج اهداف خود بهره‌ای هدفمند ببرند. افراد ضدانقلاب خارج‌نشین یکی از آن گروهک‌هایی بودند که با مدیریت از خارج مرزها، تلاش داشتند با برافراشتن پرچم «شیر و خورشید» در میان مردم، جمعیت را همسو با خانواده پهلوی نشان دهند.
اعترافات دستگیرشدگان عامل این اقدام در زاهدان، نشان می‌دهد آنها یک تیم چهار نفره بوده‌اند که از طریق پیام‌رسان‌های خارجی با آنها ارتباط گرفته و توسط یک فرد واسط تعدادی پرچم و پوستر به آنها رسانده و از آنها درخواست شده از برافراشته شدن پرچم شیر و خورشید در میان جمعیت تجمع‌کننده بعد از نماز جمعه اهل سنت زاهدان فیلم بگیرند و برای عامل خارجی ارسال کنند.
این گروه ابتدا با برافراشتن پرچم شیر و خورشید، برنامه‌ریزی داشتند تا بتوانند در ادامه عکس‌ها و پرچم خاندان پهلوی را در سطح شهر نصب کنند؛ که با هوشیاری و اقدام به موقع سربازان گمنام امام زمان(عج) شناسایی شدند و مورد ضربه قرار گرفتند.

 وطن امروز
دولت در خدمت به زائران اربعین کم نگذاشت
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین صدیقی در خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به ایام اربعین حسینی گفت: امروز این حرکت اربعینی، حرکت امام سجاد(ع) است. شما بلندگوی امام حسین(ع) هستید و این اجتماعات، اجتماعات خودجوش و بدون بودجه‌های خاص دولتی است. حرکت مردمی، ولایی، مهدوی، تعاونی، ایثارگرانه و عاشقانه است.
خطیب جمعه تهران خاطرنشان کرد: اربعین یک حماسه و عقلانیت و سیاست جدید فرهنگی است؛ حرکتی عاطفی و اقتدارآفرین است. در همه مردم یک چهره نمایان است و آن چهره امام حسین(ع) است. در این مرحله، از دولت قابل تمجید نایب امام زمان(ع)، دولت ولایتمدار سیزدهم در خدمت به زائران و ایجاد تسهیلات تشکر می‌کنم. وزیر کشور، استانداران و مرزبانان هیچ چیزی کم نگذاشتند.
صدیقی با اشاره به بیانات رهبری در دیدار اعضای دولت ادامه داد: رهبر نورانی و فرزانه در دیدار اخیر با کابینه دولت سیزدهم زبان به ستایش گشودند و فرمودند من از همه دولت‌ها همواره حمایت کرده‌ام و رمز آن هم روشن است که دولت‌ها در صحنه و در میدان عملا با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند اما از این دولت علاوه بر حمایت، تمجید می‌کنم و این تمجید نایب امام زمان(ع)، نکته بسیار مهمی است و باید به این مردم به خاطر انتخاب‌شان آفرین گفت.

 جوان
بزرگ‌ترین خرابکاری در صنایع موشکی خنثی شد
وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در خبری اعلام کرد برنامه خرابکاری صنعتی سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در صنایع موشکی این وزارتخانه در قالب اجرای یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌های اطلاعاتی و امنیتی سال‌های اخیر خنثی شد.
یک مقام مسئول در سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع گفت: با توجه به تأثیرگذاری راهبردی قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران در ایجاد بازدارندگی در برابر تهدیدات دشمنان قسم خورده ملت ایران، صنایع موشکی همواره از اهداف سرویس‌های جاسوسی در زمینه خرابکاری صنعتی بوده است.
این مقام مسئول امنیتی افزود: با عنایت حضرت ولی عصر(عج) طی ماه‌های گذشته شبکه‌ای کاملاً حرفه‌ای و کار آزموده که قصد داشت با همکاری برخی عوامل نفوذی قطعات معیوب و تجهیز شده را برای به کارگیری در تولید موشک‌های پیشرفته در صنایع موشکی وزارت دفاع به چرخه تولید وارد کند در تور اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان(عج) در سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع گرفتار و متلاشی شد.
این مقام مسئول اظهار داشت: این شبکه با هدایت مستقیم سازمان موساد قصد داشت با فروش قطعه تجهیز شده، موشک‌های تولید شده را به ابزاری انفجاری برای ضربه زدن به خطوط صنعتی و کارکنان شاغل در این حوزه تبدیل کند.
به رغم برنامه بسیار پیچیده دشمن صهیونیستی، با عنایت پروردگار و تلاش بی‌وقفه سربازان گمنام امام زمان(عج) در سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع این اقدام دشمن صهیونیستی از همان ابتدا تحت رصد اطلاعاتی و عملیاتی قرار گرفت و با دستگیری عوامل آن به طور کامل خنثی شد.
توضیحات جانشین وزیر دفاع
جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در توضیح خنثی‌سازی خرابکاری صنعتی موساد در صنایع موشکی کشور گفت: تلاش شده بود که روی برخی از قطعات کانکتور مداری انفجاری و غیرقابل شناسایی گذاشته شود تا در زمان و تاریخ مشخص و تعیین شده منفجر شود.
جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح تأکید کرد: اگر این خرابکاری کشف نمی‌شد و این قطعات به کاربرده می‌شد تمامی موشک‌ها از حیز انتفاع خارج می‌شد. سردار فرحی گفت: با اجرای این پروژه کاملاً موفق همه مسیر‌ها و فعالیت‌های موساد برای تأمین و انتقال قطعه مورد نظر آنان به همراه افسران خارجی و عوامل داخلی آنان شناسایی شدند و در چتر اطلاعاتی قرار گرفتند.
سپاه تا پایان تردد زائران پای کار خدمت رسانی است
فرمانده کل سپاه با حضور میدانی در مرز مهران، آخرین وضعیت تردد و خدمت‌رسانی به زائران اربعین در این مرز را مورد بررسی قرار داد و با تعدادی از زائران اربعین حسینی که عازم کربلا بودند دیدار و گفتگو کرد. سردار سلامی با قدردانی از تلاش‌ها و خدمات انجام شده به زائران اظهار داشت: با تلاش‌های دستگاه‌های خدمات‌رسان در پایانه مهران شاهد تردد روان و خروج زوار حسینی به خاک عراق برای شرکت در مراسم باشکوه اربعین هستیم. سرلشکر سلامی خاطرنشان کرد: سپاه در هر دو سوی مرز در بخش پزشکی و خدمات‌رسانی و امکانات درمانی با استقرار بیمارستان‌های صحرایی اقدام کرده است. سپاه تا آخرین روزی که زائران در حال رفت و آمد باشند، برای خدمات رسانی پای کار است.

 خراسان
واکنش سخنگوی وزارت علوم به خبر اخراج ۵۸ استاد دانشگاه
سخنگوی وزارت علوم درواکنش به خبر اخراج ۵۸ استاد دانشگاه گفت: از این لیست، ۳ نفر مربوط به دانشگاه‌های علوم پزشکی و ۱۷ نفر مربوط به دانشگاه آزاد هستند؛ خودشان باید پاسخ دهند، از ۳۸ نفر باقی‌مانده ۳ نفر پرونده قضایی خارج از وزارت علوم دارند، ۷ نفر از این لیست در اغتشاشات اخیر کنشگری مجرمانه داشتند و ۲ نفرشان رد صلاحیت شده‌اند‌‌.
جزئیات فوت جواد روحی در بیمارستان
روابط عمومی زندان نوشهرخبرداد:جواد روحی یکی از زندانیانی که با حکم قانونی در زندان به سر می‌برد بامداد پنج شنبه در زندان به دلیل تشنج به بیمارستان شهید بهشتی نوشهر منتقل شد. پس از انتقال جواد‌ روحی به بیمارستان متاسفانه با وجود اقدامات کادر پزشکی این فرد در بیمارستان فوت می‌کند.
با دستور قضایی مقرر شده است دوربین‌های مدار بسته زندان بازبینی و بررسی و وسایل شخصی متوفی از جمله یادداشت‌ها و داروهای وی مستندسازی شود.جسد متوفی برای بررسی علت تامه فوت و معاینات سم شناسی به پزشکی قانونی ارسال و برای کالبدشکافی و نمونه گیری اقدام شده است. خرداد امسال حکم جواد روحی به اتهام افساد فی‌الارض، محاربه، ارتداد و مهدورالدم بودن به‌خاطر هتک حرمت قرآن به ۳ بار اعدام، نقض و به شعبه هم‌عرض فرستاده شده بود.
واکنش دیپلمات ایرانی به سخنان وزیر خارجه طالبان
سید رسول موسوی دستیار وزیر خارجه، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس به اظهارات امیرخان متقی وزیر خارجه طالبان درباره نبود حکومت فراگیر در ایران پاسخ داد.
موسوی نوشت: با دوجانبه سازی و شخصی سازی موضوع نمی توان از مسئولیت های بین المللی گریخت، صلح، ثبات، امنیت و توسعه پایدار در استقرار حکومتی فراگیر در افغانستان است. حکومت فراگیر موضوع قطعنامه های ۲۵۱۳ و ۲۵۹۳ شورای امنیت و اجماع نشست‌های وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در پاکستان، ایران، چین و ازبکستان است.

 مردم سالاری
محکومیت حمله تروریستی به ارتش پاکستان
کنعانی با ابراز تسلیت به دولت و ارتش پاکستان و خانواده‌های جانباختگان از خداوند برای مجروحین این حمله تروریستی بهبودی و سلامتی عاجل مسئلت کرد. رسانه‌های پاکستان پنج‌شنبه شب اعلام کردند در پی حمله انتحاری به کاروان نیروهای ارتش در شهر «بنو» در جنوب ایالت «خیبر پختونخوا» دست‌کم ۹ نیروی نظامی کشته و ۱۷ نفر دیگر نیز زخمی شدند. «پاکستان تلگراف» به نقل از منابع پلیس پاکستان اعلام کرد که عامل انتحاری سوار بر موتور خود را در میان کاروان نیروهای ارتش منفجر کرده است.

 قدس
امروز مقاومت در قوی‌ترین وضعیت قرار دارد
امیرعبداللهیان روز پنجشنبه و در ادامه سفرهای منطقه‌ای خود وارد فرودگاه بیروت شد و مورد استقبال مقامات این کشور قرار گرفت. وزیر امور خارجه کشورمان با سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.
به گزارش ایرنا، تحولات سیاسی لبنان و منطقه از جمله تحولات فلسطین، سوریه و وضعیت جبهه مقاومت و برخی تحولات مهم جهان اسلام در این دیدار مورد گفت‌وگو و تبادل‌نظر قرار گرفت.
حسین امیرعبداللهیان در این دیدار دبیرکل حزب‌الله لبنان را در جریان گفت‌وگوهای اخیر خود با مقامات عربستان سعودی نیز قرار داد. وی ارزیابی خود را از گفت‌وگو با مقامات عربستان مثبت خواند و افزود: روند اجرای توافقات فیمابین، شاخصی بر نگرش دو کشور در صفحه جدید مناسبات تهران و ریاض خواهد بود.
دبیرکل حزب الله لبنان هم در این دیدار گفت: امروز مقاومت لبنان و فلسطین در قوی‌ترین وضعیت قرار دارد و اگر از صهیونیست‌ها رفتاری مبتنی بر محاسبه خطا سرزند، با واکنش پشیمان‌کننده مقاومت مواجه خواهند شد. سیدحسن نصرالله با اشاره به نقش سازنده ایران در قبال منطقه و لبنان، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مقاومت منطقه، لبنان و ایران، نقش سردار سلیمانی را در تثبیت امنیت منطقه در مقابله با صهیونیسم و تروریسم فراموش ناشدنی خواند.
توصیه‌های اربعینی در پاسخ به یک نامه
رهبر معظم انقلاب در پاسخ به نامه تعدادی از دانش‌آموزان پیش از راهپیمایی اربعین به آن‌ها توصیه‌هایی کردند. در بخشی از این پاسخ آمده است: در این راهپیمایی مقدس، فرصت توجه و توسل را از دست ندهید و نیز فرصت تأمل و تفکر در مجاهدت سیدالشهدا و هدف آن و برکاتی را که خداوند به این فداکاری بزرگ عطا کرده است. آن هدف باید هدف هر انسان مؤمن باشد. از خداوند توفیق و هدایت بخواهید و در راه آن هدف ثابت‌قدم بمانید.
جمع‌آوری اطلاعات ژنتیکی ۲۱ میلیون آمریکایی
یک رسانه آمریکایی افشا کرد اداره اطلاعات فدرال آمریکا (اف.‌بی.‌آی) اطلاعات ژنتیکی مربوط به ۲۱میلیون آمریکایی را جمع‌آوری کرده است. پایگاه اینترسپت بر مبنای داده‌هایی که بررسی کرده، نوشته: این رقم معادل ۷درصد از جمعیت آمریکاست. تا سال۱۹۹۸، اف‌بی‌آی یک پایگاه داده ملی تشکیل داد که هدف آن به جمع‌آوری داده‌ها فقط از افرادی که مرتکب جرم شده بودند، مربوط می‌شد.
سنا بهترین خانه سالمندان آمریکاست
«نیکی هیلی» نامزد جمهوری‌خواه انتخابات۲۰۲۴ آمریکا به مکث طولانی رهبر جمهوری‌خواهان در سنا در برابر دوربین‌ها به‌شدت واکنش نشان داد و خواستار انجام تست سنجش عقلی سیاستمداران سن بالا شد.
وی وضعیت سناتور «میچ مک کانال» یعنی بی‌حرکت ماندن برای مدت طولانی و خیره شدن چشمانش به نقطه‌ای و نیز وضعیت جو بایدن و برگشتن به عقب او را ناخوشایند توصیف کرد و افزود: مجلس سنا بهترین خانه سالمندان در کشور است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

کارنامه موفق دولت با حل مشکلات گرانی و تورم کامل می شود
رسا/ آیت الله حسینی بوشهری امام جمعه شهر مقدس قم در نماز عبادی سیاسی این هفته با اشاره به اینکه رهبری سنگ تمام برای دولت مردمی گذاشتند، خاطرنشان کرد: آنچه در این دیدار بسیار جلوه دارد، ریز بینی رهبری است که در کنار تحسین دولت اما به معیشت مردم اشاره دارند که هم باید برای فردا چاره اندیشی کرد و هم برای امروز یعنی معیشت مردم، گرانی و مسکن فکر و توجه داشت. وی افزود: اقتصاد و فرهنگ اولویت مهمی است که رهبر معظم نیز در دیدار اخیر با دولتمردان به آن پرداختند، تشخیص و تدبیر به موقع از جمله مسائلی بود که رهبر عزیز به دولت یادآوری و تاکید کردند و در واقع کارنامه موفق دوساله دولت آیت الله رئیسی با حل مشکلات گرانی، تورم و معضلات مسکن و اجاره بها تکمیل خواهد شد.

پیاده روی با شکوه اربعین مصداق مهم تعظیم شعائر الهی است
حوزه/ آیت الله خاتمی در مسیر پیاده روی اربعین از نجف به کربلا، با حضور در موکب آستان مقدس حضرت معصومه (س) با تمجید و تقدیر از فعالیت‌های صورت گرفته در موکب آستان مقدس کریمه اهل(س)، گفت: آن چیزی که در نگاه اول به خوبی به چشم می¬آید فعالیت‌های فرهنگی در این موکب است. آیت الله خاتمی پیاده روی اربعین را تعظیم شعائر الهی دانست و تاکید کرد: این پیاده روی با شکوه، واقعا مصداق مهم تعظیم شعائر الهی است، هرکسی به هرمقدار که توان دارد عرض ارادتی می کند به درگاه ابا عبدالله الحسین(ع)، کسی اگر توانست همه مسیر را می‌رود و اگر نتوانست بخشی از راه را میرود، این پیاده روی یک “لبیک یا حسین” عملیست. وی با اشاره به جمله معروف “کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا” خاطرنشان کرد: گرچه این جمله روایت نیست اما روح همه زیارات است، ان شاءالله خروجی این عشق برپایی خیمه اباعبدالله الحسین(ع) باشد که بحمدالله در ایران اسلامی ما برپا شده است.

افزایش جمعیت مهاجران در ژاپن به دنبال کاهش جمعیت این کشور
صداوسیما/ ژاپن در حال تجربه افزایش ورود مهاجران خارجی به این کشور است. در حالی که جمعیت بومی این کشور با سریعترین سرعت در حال پیر شدن و کاهش است، جمعیت خارجی آن در سال گذشته نزدیک به ۱۱ درصد افزایش یافته است. اما حتی این هم کافی نیست پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که ژاپن تا سال ۲۰۴۰ به ۴ میلیون ساکن غیرژاپنی دیگر نیاز دارد تا شکاف‌های موجود در بازار کار خود را پر کند و کارشناسان اکنون هشدار می‌دهند که این کشور باید فرهنگ کاری خود را تغییر دهد تا استعداد‌های خارجی بیشتری را جذب کند. دولت می‌گوید که رسیدگی به کاهش جمعیت اولویت اصلی آن است. امسال ۲۵ میلیارد دلار دیگر در بخش مراقبت از کودکان برای تشویق خانواده‌ها به فرزند آوری اختصاص داده شده است.

کمک نظامی جدید آمریکا به اوکراین حاوی اورانیوم ضعیف‌شده خواهد بود
فارس/ یک رسانه انگلیسی گزارش داده بسته کمک نظامی جدید دولت آمریکا به اوکراین حاوی اورانیوم ضعیف‌شده خواهد بود. خبرگزاری رویترز به نقل از منابع مطلع گزارش داده که دولت آمریکا هفته آینده از این بسته جدید کمک نظامی رونمایی خواهد کرد. طبق نوشته این رسانه، این مهمات قابل شلیک از تانک‌ها آبرامز آمریکایی هستند. انتظار می‌رود این تانک‌ها طی هفته‌های آینده به اوکراین تحویل شود. انتظار طرف آمریکایی این است که گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف ‌شده به نیروهای ارتش اوکراین اجازه خواهد داد به نحو موثرتری با تانک‌های روسیه مقابله کنند. یک مقام آمریکایی به رویترز گفت بسته کمک نظامی آمریکا به اوکراین بین ۲۴۰ تا ۳۷۴ میلیون دلار ارزش خواهد داشت.

حضور غیرقانونی بیگانگان را نمی پذیریم
ایرنا/ سران عشایر عرب حلب در شمال سوریه در بیانیه ای که در پایان سمینار«عشایر و نخبگان ملی» صادر شد، تاکید کردند: هرگونه حضور غیرقانونی نیروهای بیگانه در خاک سوریه را نمی‌پذیریم.در این بیانیه خاطرنشان شده است که این درگیری‌ها به علت بازداشت فرماندهان موسوم به شورای نظامی که مجری سیاست‌های خصمانه آمریکا در قبال ساکنان منطقه صورت می‌گیرد، نیست، بلکه فریادی آشکار در مخالفت با نقشه خصمانه، فتنه انگیزانه آمریکا برای چپاول و غارت منابع منطقه است که توسط ایادی آن و علیه مردم این منطقه صورت می‌گیرد. در حال حاضر بخش‌های عمده‌ای از سرزمین‌های استان‌های «الحسکه»، «دیرالزور» و «الرقه» (در شرق و شمال شرق سوریه) که دارای منابع نفت و انرژی می‌باشد، تحت اشغال تروریست های آمریکایی و عناصر قسد است.

برخی پرونده‌ها مانع دیدارها در سطوح عالی‌رتبه میان ترکیه و سوریه می‌شوند
ایسنا/ عاکف چاغاتای قلیچ، مشاور ارشد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفت: دیدارها با دولت سوریه در سطوح مختلف ادامه دارد. پرونده‌هایی وجود دارند که مانع دیدارها در سطوح عالی‌رتبه می‌شوند. وی بر موضع ثابت ترکیه درباره این پرونده تأکید کرد و گفت: بدون حل این پرونده‌ها دیدار میان رجب طیب اردوغان و بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه ممکن نیست. مشاور ارشد اردوغان بر احترام به تمامیت ارضی سوریه و مخالفت با سیطره هرگونه گروه تروریستی بر آنجا تأکید کرد. وی مدعی شد: «ما اقداماتی را برای ممانعت از سیطره گروه‌های تروریستی بر این منطقه برای حفظ امنیت ملی خود و به خاطر سوریه اتخاذ کردیم.» اخیرا بشار اسد تأکید کرد که عقب نشینی ترکیه از خاک سوریه شرط ازسرگیری روابط میان دمشق و آنکارا است.

حملات پهپادی به خاک روسیه افزایش می‌یابد
ایرنا/ میخائیلو پودولیاک مشاور رئیس جمهوری اوکراین گفت که حملات پهپادی این کشور در خاک روسیه افزایش خواهد یافت. پودولیاک انجام مذاکرات صلح با روسیه در شرایط فعلی را رد کرد و افزودکه هر گونه مذاکره‌ای با مسکو به معنای «تسلیم» اوکراین و حامیان آن خواهد بود.وی ادامه داد که اوکراین حملاتی را که توسط «عوامل» و «پارتیزان‌ها» انجام می‌شود، در داخل خاک روسیه یا در مناطق تحت کنترل این کشور افزایش داده است. پودولیاک همچنین مدعی شد: خصومت‌ها بتدریج در حال انتقال به خاک فدراسیون روسیه است.» به نوشته رویترز، حملات پهپادی در خاک روسیه در هفته‌های اخیر شدت گرفته و در یک هفته گذشته به اوج رسید؛ بطوریکه ۶ منطقه در خاک روسیه هدف حملات پهپادها قرار گرفت.

ناتوانی ارتش تل‌آویو مقابل مثلث پیچیده
مهر/ رسانه‌های عبری زبان روز گذشته گزارش دادند که ارتش رژیم صهیونیستی در متلاشی کردن «مثلث پیچیده» لبنان، کرانه باختری و غزه ناکام مانده است. بنا به اذعان این رسانه‌ها، مثلث پیچیده مذکور توسط صالح العاروری معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در غزه ایجاد شده است. «رونین منلیس» سخنگوی سابق ارتش رژیم صهیونیستی در گفتگو با شبکه کان اذعان کرد: به نظر می‌رسد العاروری حداقل در ماه‌های اخیر دست برتر را داشته است. وی اضافه کرد: رهبران حماس در لبنان می‌نشینند و اسرائیل نمی‌تواند به صورت مستقیم آنها را هدف قرار دهد چرا که از وقوع جنگ با حزب الله وحشت دارد. حزب الله از نقطه ضعف اسرائیل خبر داشته و سطح تهدیدات خود را در مرزهای مشترک بالا می‌برد. وی بیان کرد: تمام این تحولات به اضافه تحرکات حزب الله نزدیک مرزهای لبنان باعث شده شرایط پیچیده و متفاوت با انتفاضه چاقوها و عملیات انفرادی فلسطینی‌ها شود. این شرایط ممکن است در نهایت اتفاق بدی را برای اسرائیل رقم بزند.

درگیری‌ها بین عشایر عرب و شبه‌نظامیان «قسد» در حومه دیرالزور برای ششمین روز متوالی
ایرنا/ در پی تشدید درگیری‌ها میان قبایل سوریه و نیروهای قسد در دیرالزور واقع در شرق سوریه، «ابو محمد الجولانی» سرکرده جبهه تروریستی النصره در ادلب، نشستی اضطراری با فرماندهان این گروهک برگزار کرده است. در این نشست الجولانی به فرماندهان خود دستور داده که به نیروهای قسد که هم پیمان آمریکا هستند، کمک کرده و تجهیزات نظامی بفرستند. وی گفته که تک‌تیراندازان و عناصر مسلح که از تجربه درگیری خیابانی برخوردار هستند، به کمک نیروهای قسد بروند. الجولانی همچنین خواسته که راکت‌های ضدزرهی برای نبردهای تروریستی قسد ارسال شود. سرکرده جبهه النصره با فرماندهان نیروهای قسد هماهنگ بوده و فورا ارسال کمک های نظامی را آغاز کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *