خبر روز ۱۴۰۲/۰۶/۹

**در بیانیه‌ای اعلام شد ضربه سنگین وزارت اطلاعات به شبکه‌ گسترده‌ تروریستی صهیونیستی در ۴ استان** در دیدار اعضای هیئت دولت مطرح شد تقدیر رهبر معظم انقلاب از عملکرد دولت در امور زیربنایی، رشد اقتصادی و سیاست خارجی** آیت الله حسینی بوشهری: نظام اسلامی امانتی در دستان ماست** آیت‌الله جنتی: اجتماع اربعین پیروزی جبهه حق را سرعت می‌بخشد** نخست وزیر سوریه: قدردان حمایت‌های ایران هستیم
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
اطلاعات درست پول ایران در خارج
محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: موضع رئیس‌جمهور درخصوص منابع بلوکه‌شده ایران در خارج از کشور براساس طبقه‌بندی فنی حساب‌های ارزی خارجی ‎بانک مرکزی کاملا صحیح است. گرچه این موضوع نافی تلاش‌های کشور برای آزادسازی منابع ارزی طبقه‌بندی شده در سایر حساب‌های ارزی نیست.

 همشهری
ضربه سنگین وزارت اطلاعات به شبکه‌ گسترده‌ تروریستی صهیونیستی در ۴ استان
وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای، از وارد آوردن تازه‌ترین ضربات به هسته‌های خرابکار کانون تروریستی- صهیونیستی در ۴استان کشور خبر داد؛ ضرباتی که با همکاری سازمان اطلاعات سپاه ‌پاسداران و فراجا به هدف نشسته است. اهم مطالب این بیانیه بدین شرح است:
در ۲۸مردادماه، ۲تروریست کاملا مسلح و مجهز، ازسوی اداره‌ کل اطلاعات خوزستان دستگیر شدند. از این افراد، تعداد ۳۸۲ قلم انواع بمب‌های دست‌ساز، ابزارآلات و مواد شیمیایی پیش‌ساز بمب و ۶۵ بمب آتش‌زای آماده، کشف و ضبط شد. در اول شهریورماه، عنصر عملیاتی تروریست‌ها، ازسوی اداره‌کل اطلاعات مازندران بازداشت شد. این متهم مدتی پیش از دستگیری، تعداد ۲بمب صوتی آماده‌ انفجار، همراه با دستگاه‌های کنترل از راه دوررا از سرپل کانون تروریستی مستقر در کشور هلند دریافت کرده بود. همچنین در اول شهریورماه، ۲نفر از عوامل عملیاتی تروریست‌ها، ازسوی اداره‌کل اطلاعات کرمانشاه بازداشت شدند. این متهمان، عملیات‌های ایذایی متعددی در سطح آن استان انجام می‌دادند و ضمن فیلمبرداری از این اقدام‌ها، فیلم‌ها را برای سرکردگان کانون تروریستی مستقر در دانمارک و هلند ارسال می‌کردند.از کشفیات بسیار قابل تأمل در این پرونده، طراحی «سناریوی کشته‌سازی» برای قتل برادر، توسط خواهر و دیگر برادران است.در سوم شهریورماه، محل نگهداری تجهیزات نظامی یک گروه خرابکار در توابع شهرستان تفتان استان سیستان‌وبلوچستان کشف شد. «۲قبضه تیربار گرینوف همراه با ۵۵۹ فشنگ»، یک قبضه مسلسل ‌ام – ۱۶ همراه با ۴تیغه خشاب و فشنگ‌های مربوط»، «۱۴عدد نارنجک تفنگی ۴۰میلی»، «۳دستگاه بی‌سیم» و « چراغ گردان مورد استفاده‌ نیروهای امنیتی و انتظامی» ازجمله کشفیات بوده ‌است.
تجزیه و تحلیل ابعاد مختلف کشفیات و دستگیری‌ها
۱ همه متهمان و ۴۳ بمبی که در عملیات‌های گذشته کشف شد (موضوع اطلاعیه‌ دوم خردادماه) در یک کانون تروریستی در دانمارک مستقر هستند که سابقه عضویت در گروهک تروریستی منافقین و همکاری با سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی را دارد.
۲ دیگر عناصر و عوامل اصلی این کانون تروریستی، بیشترین استقرار و تردد را در کشورهای آلمان و ترکیه دارا هستند.
۳ مقطع زمانی انتخاب شده برای انجام عملیات در همه موارد مکشوفه، مقطع سالگرد اغتشاشات سال گذشته است.
۴ تنوع گروهک‌ها و کانون‌های تروریستی دخیل در بازتولید آشوب و اغتشاش، بسیارقابل تأمل است؛ از کانون‌های مستقر در آلمان، هلند و دانمارک تا داعشی‌های مستقر در افغانستان (عوامل جنایت شاهچراغ) و باندهای ساکن پاکستان.
۵ کشف تفنگ ساچمه‌زن، تیروکمان‌های حرفه‌ای و… از هدف‌گذاری مشخص «بازتولید اغتشاشات» حکایت دارد.
۶ تلگرام، اینستاگرام، واتساپ و توییتر بیشترین کاربرد را در میان همه کیس‌های کشف شده داشته‌اند.
اتفاق کم‌نظیری که رئیسی رقم زد
جواد اوجی، وزیرنفت در نشست دیروز هیأت‌دولت، حضور رئیس‌جمهور در سکوی فاز۱۱ پارس‌جنوبی را اتفاقی کم‌نظیر دانست و گفت: قراربود هنگام حضور رئیس‌جمهور، به‌ دلیل مسائل امنیتی، فاز ۱۱ برای دقایقی خاموش شود، اما رئیس‌جمهور اجازه نداد و اعلام کرد روند تولید گاز حتی برای لحظه‌ای متوقف نشود.
در کجای دنیا وطن‌فروشان اجازه تدریس دارند؟
حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان در واکنش به اظهارات اخیر حسن روحانی، با طرح این سؤال که در کجای دنیا به وطن‌فروشان اجازه تدریس در دانشگاه‌ها را می‌دهند؟ گفت: اظهارات روحانی و برخی دیگر از مدعیان اصلاحات تکرار سیاه‌نمایی‌های غربی، عبری و اپوزیسیون است.

 کیهان
تقدیر رهبرمعظم انقلاب از عملکرد دولت در امور زیربنایی، رشد اقتصادی و سیاست خارجی
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز گذشته در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت با تقدیر و تمجید از عملکرد خوب و قوی دولت در برخی بخش‌ها از جمله «کارهای زیربنایی»، «رشد شاخص‌های کلان اقتصادی» و «سیاست خارجی»، گفتند: با وجود کارهای اساسی تحسین‌برانگیز دولت، متأسفانه مسائل معیشتی مانند غبار مانع دیدن کارهای اساسی دولت است؛ لازم است تورم نامطلوب دو رقمی، هرچه ممکن است کاهش یابد و عدالت، کاهش فاصله طبقاتی، ثبات بازار، کاهش تورم، ثبات نرخ ارز و رشد تولید؛ به عنوان شاخص‌‌های مهم در همه تصمیمات و اقدامات دولت از جمله در برنامه هفتم توسعه، مورد توجه کامل قرار داشته باشد.
اسم رمز همه دولتهای نظام اسلامی باید کسب رضای الهی و کار برای مردم باشد.
رشد تولید مهمترین کار است و باید در صدر توجهات باشد.
هرچه میتوانید گفتگو با نخبگان و صاحبنظران را افزایش دهید.
حضور در بین مردم و مواجهه مستقیم و صمیمی و متواضعانه با آنها، بسیار با ارزش است.
باید با هیچ همسایه ای مناقشه ای نداشته باشیم و اگر مناقشه ای هم هست، تبدیل به همکاری شود.
باید مراقب بود که بر خلاف برخی دوره های گذشته منابع ارزی و ریالی اختصاص داده شده به تولید سر از کارهای دیگر درنیاورد.
تلقی تعامل با دنیا در ارتباط گرم و صمیمی با چند کشور غربی محدود؛ نگاه غلط، ارتجاعی و مربوط به ۱۰۰ سال پیش است.
سخنان، آمارها و وعده‌های مسئولان دولتی باید انسجام داشته باشد نه اینکه دستگاه‌ها آمارها و وعده‌های یکدیگر را رد کنند یا غیرعملی بدانند.
ممکن است عده‌ای با فعالیت شدید در فضای مجازی به دنبال جنجال برای جلوگیری از یک اقدام دولت یا تحمیل اقدامی به دولت باشند اما اگر آن تصمیم یا اقدام شما، سنجیده و ‌اندیشیده شده است نباید به جنجال‌های گروه‌های فشار توجه کنید بلکه با توکل به خدا گام‌ها را محکم و با پیگیری کامل بردارید.
اجتماع اربعین پیروزی جبهه حق را سرعت می‌بخشد
آیت‌الله جنتی گفت: راهپیمایی باعظمت اربعین نعمت بی‌بدیل خداوند است و این اجتماع مومنان و حقیقت‌طلبان قطعاً پیروزی نهایی جبهه حق بر جهان سلطه را سرعت خواهد بخشید. دبیر شورای نگهبان عنوان کرد: دشمنان مردم مومن و مقاوم ایران اسلامی نیز فهمیده‌اند که نمی‌توانند مانع از حرکت رو به ‌جلوی ایران سربلند شوند.دبیر شورای نگهبان در همین رابطه از سخنان امیدآفرین رهبر معظم انقلاب نیز قدردانی کرد و گفت: برخود لازم می‌دانم از بیانات اخیر و نگاه امیدآفرین مقام معظم رهبری تشکر کنم. یکی از بزرگ‌ترین عوامل حرکت ایران اسلامی به سوی عزت و سربلندی، رهبری الهی ایشان بوده است که در روزهای سخت، نور امید را در دل مردم زنده نگه داشته است.
تلاش‌های خوبی برای توسعه زیرساخت‌ها در دو طرف مرز انجام شده است
هادی العامری رئیس‌منظمه بدر در نشست مشترک استانداران ایلام و‌ واسط عراق در پایانه مرزی زرباطیه گفت: از خدمات ارزنده برادران در دو پایانه زرباطیه و مهران کمال تشکر را دارم.العامری اظهارداشت: امکانات خوبی در هر دو طرف مرز انجام شده و هماهنگی خوبی میان دو استاندار واسط و ایلام برقرار است. وی با بیان اینکه خدمت به زوار از نعمات بزرگ است، افزود: در هیچ پایانه‌ای نمی‌توان در یک روز ۱۵۰ هزار نفر را مدیریت کرد و این از توفیقات بزرگی است که به برکت اربعین و امام حسین است. رئیس‌منظمه بدر در ادامه با ‌اشاره به تأکید استاندار ایلام در رابطه با رفاه حال زائران در پایانه زرباطیه نیز ادامه داد: تمهیدات لازم برای جابه‌جایی راحت زوار در روزهای آینده که پیک زوار بیشتر است ‌اندیشیده شده و جای نگرانی وجود ندارد.

 ایران
جنجال گزارش تهران‌تایمز تا پایتخت امریکا
پس از آنکه روزنامه انگلیسی زبان تهران تایمز سند محرمانه وزارت خارجه امریکا در رابطه با راب مالی، نماینده ویژه دولت امریکا در امور ایران را منتشر کرد گمانه‌زنی‌های زیادی درخصوص این سند و اینکه چگونه به دست یک رسانه ایرانی رسیده، به وجود آمده است. پایگاه خبری نشنال در گزارشی نوشت: ابهام درخصوص تعلیق رابرت مالی پس از گزارش یک روزنامه دولتی ایران که ظاهراً فاش کرده وی قوانین امنیت ملی را زیر پا گذاشته، عمیق‌تر شده است.تهران تایمز روز یکشنبه سندی را منتشر کرد که گفته می‌شود، یادداشت ۲۱ آوریل یک مقام ارشد وزارت خارجه امریکا خطاب به راب مالی است.در این نامه به مالی اطلاع داده شده است که مجوز فوق محرمانه (موسوم به مجوز امنیتی) وی به خاطر نقض پروتکل‌های دیپلماتیک امریکا درخصوص «رفتار شخصی»، «دسترسی به اطلاعات محافظت شده» و «استفاده از فناوری اطلاعات» به حالت تعلیق درآمده است.همچنین پایگاه خبری دیلی بیست گزارش داده که قانونگذاران جمهوری‌خواه امریکایی خواستار تحقیقات درخصوص انتشار این سند محرمانه در یک رسانه ایرانی شدند.«ریچارد گولدبرگ» عضو بنیاد ضدایرانی دفاع از دموکراسی‌ها (FDD) نیز پیش‌تر در واکنش به سند تهران تایمز گفته بود:«تهران تایمز بیشتر از نیویورک تایمز درباره راب مالی می‌داند. این دیوانه کننده است.»
افشاگری‌ها باز هم بالا گرفت
در آستانه سالگرد اغتشاشات، باز هم طیف‌های مختلف ضدانقلاب بر سر مسائل مالی به جان یکدیگر افتاده‌اند. این بار یکی از فعالان رسانه‌ای دست به افشاگری علیه چهره‌های مشهور ضدایرانی مانند سروش لشکری (هیچ‌کس) و حامد بهروان زد و پرده از همکاری این اشخاص با نهادهای دولتی و نظامی امریکایی به دلیل کسب منافع مالی برداشت.گفتنی است سال گذشته نیز اشخاصی مانند حامد اسماعیلیون، معصومه علینژاد و رضا پهلوی تلاش‌هایی برای دریافت پول و سوءاستفاده از منابع بلوکه‌شده ایران کردند که منجر به تشدید اختلافات و سرریز آن به فضای مجازی و صدور بیانیه علیه یکدیگر و فحاشی متقابل طرفدارانشان شد.

 جمهوری‌اسلامی
بایدن دیوانه آمریکا را به سمت جنگ‌ جهانی سوم سوق می‌دهد
دونالد ترامپ ضمن آنکه جو بایدن را «احمق، دیوانه و بی‌کفایت» خواند، گفت که رئیس‌جمهور آمریکا روانی شده و این کشور را به سمت جنگ‌ جهانی سوم سوق خواهد داد. دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در پیامی ویدئویی گفت: جو بایدن فاسد نه تنها احمق و بی‌کفایت است، بلکه روانی شده و مرزهای باز، وزارت دادگستری و سیاست‌های اف‌بی‌آی را تهدید می‌کند.او در ادامه افزود: بایدن یک فاجعه روانی است که کشور را به سوی جهنمی هدایت می‌کند که در نهایت به جنگ‌جهانی سوم منجر خواهد شد

 وطن امروز
طرح شفافیت قوای سه‌گانه توسط مجمع تشخیص رد شد
هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، به ریاست آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل جلسه داد.نخستین موضوع، بررسی مجدد مصوبه شفافیت در این جلسه بود. آیت‌الله آملی‌لاریجانی با اشاره به اعلام اشکالات این مصوبه از سوی اعضای مجمع گفت: بعد از تصویب این قانون، هیات دولت متوجه شد این مصوبه در حوزه اجرا با مشکلات فزاینده‌ای مواجه است و برای دولت موانع ایجاد می‌کند. در واقع هیات دولت، مرجع رسیدگی به مشکلات و مسائل کشور است و انتشار مشروح مذاکراتش، هم ممکن و هم به صلاح نیست. برای رفع این ایرادات راهکارهایی از سوی دولت مطرح و در نهایت با کسب اجازه از محضر مقام معظم رهبری تصمیم گرفته شد هیات عالی نظارت مجمع، مغایرت‌های این مصوبه را با سیاست‌های کلی، یک بار دیگر بررسی کند. ذوالقدر، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این جلسه با اشاره به اینکه مجلس درباره ایراد هیات عالی نظارت و شورای نگهبان به ماده ۳ (شفافیت مذاکرات مجمع تشخیص مصلحت نظام)، بر نظر خود اصرار ورزیده است، این موضوع به عنوان تشخیص مصلحت در صحن مجمع مطرح و رسیدگی شده است، پیشنهاد کرد: به استناد ماده ۳۶ آیین‌نامه داخلی مجمع پیشنهادهای اصلاحی درباره سایر مواد مصوبه مجلس در صحن مجمع مطرح و تصمیم‌گیری شود. آیت‌الله آملی‌لاریجانی در این رابطه تصریح کرد: این پیشنهاد مسیر ساده‌تری را برای اصلاح اشکالات این مصوبه مطرح می‌کند لکن با آیین‌نامه مجمع منطبق نیست و نیاز به استجازه و اخذ مجوز از رهبر معظم انقلاب دارد. در نهایت طرح شفافیت قوای سه‌گانه که چندین‌بار بین مجلس و شورای نگهبان رد و بدل شده بود، بار دیگر در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی و مفاد آن با سیاست‌های کلی و مصلحتی نظام مغایر تشخیص داده شد.
اطلاع‌رسانی مستمر فعالیت‌ها و دستاورد‌های دولت ضروری است
معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت با اشاره به طرح‌ها و پروژه‌های متعددی که هفته دولت در سراسر کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفت، گفت: چندین هزار طرح و پروژه در این روز‌ها افتتاح شده که لازم است اطلاع‌رسانی مستمر انجام شود تا افکار عمومی در جریان گزارش این دستاورد‌ها و اقدامات قرار گیرد.مخبر از وجود بنادر مختلف به عنوان یکی از مزیت‌های کشور برای توسعه یاد کرد و افزود: بنادر از ظرفیت‌های مهم برای پیشرفت و توسعه محسوب می‌شود و با توجه به داشتن ۲۷۰۰ کیلومتر دسترسی به سواحل، اگر تمرکز بیشتری در این زمینه انجام شود، بنادر می‌توانند نقش اثرگذاری در توسعه کشور داشته باشند.

 خراسان
محرومیت مادام‌العمر برای ورزشکار خاطی
روابط عمومی فدراسیون وزنه‌برداری نوشت: این فدراسیون ضمن در نظر گرفتن محرومیت مادام‌العمر حضور در کلیه اماکن ورزشی برای ورزشکار خاطی (مصطفی رجایی)، سرپرست تیم اعزامی (حمید صالحی‌نیا) را نیز از سمت خود برکنار کرد و پس از بررسی‌های بیشتر، با کلیه خاطیان نیز برخورد جدی و قاطع خواهد شد. کمیته پیش‌کسوتان وزنه برداری نیز منحل می شود! در جریان مسابقات پیش کسوتان جهان، ورزشکار ایران در رده دوم و ورزشکار رژیم صهیونیستی در رتبه سوم ایستاد، این دو بعد از مراسم اهدای مدال با یکدیگر به خوش‌وبش پرداختند و عکس یادگاری گرفتند.
واکنش رئیس هیات نظارت بر رفتار نمایندگان به اظهارات میرسلیم
غضنفرآبادی رئیس هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان درباره اتهام‌زنی های میرسلیم به مجلس گفت: ابتدای مجلس یازدهم بود که آقای میرسلیم رشوه‌ای را به رئیس کمیسیون عمران نسبت داد که آن ادعا ناصواب و غیرواقعی بود. موضوع دیگر ادعایی است که آقای میرسلیم درباره شاسی بلندها مطرح کرده و گفته است: «١۵٠نماینده و کارمند مجلس به اسم خانواده ها یا آشنایانشان خودروهای شاسی بلند گرفته اند»، این کذب است. البته موضوع در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در دست بررسی است.
کانادا به اسرائیلی ها جا بدهد
مصطفی پورمحمدی رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: به عقیده من اگر کشور کانادا می‌خواهد مشکلی را در منطقه ما حل کند بهتر است به جای اسکان دادن به منافقین، به مسائل راحت‌تری مانند انتقال یهودیان اسرائیلی فکر کند و این اسرائیلی‌های بدبخت و بی‌وطن را در سرزمین پهناور و پیشرفته خود جا بدهد .

 مردم سالاری
تشکیل جلسه قرارگاه زیست عفیفانه با حضور رئیس جمهور
قرارگاه زیست عفیفانه با هدف بررسی اقدامات انجام شده از سوی دستگاه‌های فرهنگی، با حضور رئیس جمهور تشکیل جلسه داد. در جلسه قرارگاه زیست عفیفانه، پس از ارائه گزارش اقدامات انجام شده از سوی حاضران، سید ابراهیم رئیسی بر ضرورت اقدامات فرهنگی در حل مشکلات و نیز استفاده کامل از ظرفیت‌های گروه‌های مردمی و اصناف تاکید کرد.رئیس جمهور حل مشکلات پیش‌روی دسترسی آسان آحاد مردم به پوشاک مناسب و تولیدات فرهنگی و هنری متناسب را از وظایف این قرارگاه برشمرد.در این جلسه گزارشی از ساخت مسکن ارزان قیمت و استیجاری برای جوانان نیز ارائه شد که رئیسی اجرای فوری تعهدات بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی در این زمینه را خواستار شد. عملی شدن فوری تعهدات بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات ازدواج از دیگر دستورات رئیس جمهور در این جلسه بود.

 قدس
برپایی پنج بیمارستان‌ صحرایی ارتش در مرزهای کشور برای زائران اربعین
معاون اجرایی ارتش از استقرار پنج بیمارستان صحرایی با تمام امکانات در مرزهای شلمچه، چذابه، مهران، خسروی و تمرچین خبرداد. محمودی با بیان اینکه ۱۷ موکب نیز با امکانات کامل در تعامل با خیران کشور برپا شده و علاوه بر توزیع سه وعده غذا، امکاناتی از قبیل آب معدنی، خیاطی، نانوایی و… ارائه می‌شود، افزود: علاوه بر زائران ایرانی که قصد سفر به کربلای معلی را دارند، زائران کشورهای همسایه نیز در مسیر عبور از ایران اسلامی از خدمات ارتش‌جمهوری‌اسلامی‌ایران بهره‌مند می‌شوند.
قوه قضائیه با فساد مسامحه ندارد
سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: رئیس قوه قضائیه در رابطه با برخورد با مفاسد از جمله با مفاسد اقتصادی و ناسازگاری با مظاهر فساد در جامعه دستوراتی را صادر کرده‌اند. ستایشی گفت: هفته گذشته حکم پرونده رستمی صفا به سرانجام رسید، این امر بیانگر این موضوع است که قوه قضائیه هیچ‌گونه مسامحه‌ای با فساد ندارد. نباید برخورد با مفاسد، منجر به بیکار شدن کارگران و تعطیلی واحدهای تولیدی شود. همچنین در اجلاس برگزار شده، رئیس دستگاه قضا بر برخورد ضابطان با نظارت دادستان‌ها با جرایم مشهود از جمله بی‌حجابی با استفاده از ظرفیت قانونی فعلی تا به سرانجام رسیدن قانون جدید تأکید کرد.
استاد اخراجی نداریم
محمود کمره‌ای، معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت: موردی از اخراج هیئت علمی در دانشگاه تهران نداریم و هر کسی این ادعا را دارد اسم بدهد تا بررسی کنیم. اگر چه ممکن است فردی به دلایل شخصی کناره‌گیری کند اما اینکه ما فردی را به دلایلی اخراج کرده باشیم، نداریم.

 اعتماد
حکم زندان عمران خان ۲ هفته تمدید شد
وکلای عمران خان گفتند: به‌رغم تعلیق محکومیت سه ساله او توسط دادگاه پاکستان، این نخست‌وزیر سابق پاکستان همچنان به جرم «گمراه کردن سیستم قضایی» در زندان به سر می‌برد. حزب عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان موسوم به «تحریک انصاف پاکستان» پیش‌تر اعلام کرد که دادگاه عالی اسلام‌آباد محکومیت سه ساله برای خان وضع کرده و بدین ترتیب حق شرکت در انتخابات را ندارد. سپس وکلای او گفتند، بعد از آنکه دادگاه تعلیق محکومیت او را صادر کرد، امیدوار بودند که عمران خان از زندان آزاد شود، اما او به دلیل پرونده دیگری که براساس آن اسناد دولتی طبقه‌بندی شده را فاش کرده بود، همچنان به مدت دو هفته تا تاریخ ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور) در زندان می‌ماند.

 اطلاعات
دیدار امیر عبداللهیان با نخست وزیر سوریه
امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه که به دمشق سفر کرده است، عصر چهارشنبه با «حسین عرنوس» نخست‌وزیر سوریه دیدار و گفتگو کرد.امیرعبداللهیان در ابتدای این دیدار سلام مخبر معاون اول رئیس جمهوری و دعوت وی از نخست وزیر سوریه برای سفر وی به تهران به منظور برگزاری پانزدهمین اجلاس کمیسیون عالی دو کشور را ابلاغ کرد و برگزاری این نشست را برای شتاب بخشیدن به روابط فیمابین مهم خواند.وی سوریه را دوست، برادر و همپیمان ایران و ایران را دوست دوران سخت سوریه خواند و بر ضرورت تقویت پیوندهای برادرانه دو کشور تأکید کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی دیدار قبلی دو رئیس جمهوری در دمشق و توافقات امضا شده بین دو کشور را نشاندهنده اراده و عزم بالای ایران و سوریه برای توسعه همه جانبه روابط دو کشور دانست. وزیر امور خارجه همچنین سفر اخیر هیأت عالیرتبه سوریه به تهران و ملاقات‌های مختلف انجام شده و تأکید مشترک بر ضرورت تسهیل تجارت، همکاری‌های بانکی، خط تولید خودرو، همکاری در زمینه انرژی شامل نفت، گاز و برق را مهم خواند و حمایت دو دولت برای اجرای این توافقات را حائز اهمیت برشمرد.
قدردان حمایت‌های ایران هستیم
نخست وزیر سوریه در دیدار با وزیر خارجه ایران با اشاره به اینکه دولت و ملت سوریه قدردان حمایت‌های ایران از سوریه است، گفت: روابط دو کشور ریشه دار، دوستانه و برادرانه است و ما به این روابط افتخار می‌کنیم.وی افزود: سوریه بر ۱۲سال فشار و جنگ پیروز شد و اکنون دشمنان ملت سوریه در تلاشند که با تحریم و فشار اقتصادی بر سوریه، همچنان دولت و ملت سوریه را تحت فشار قرار دهند.نخست وزیر سوریه با اشاره به توافقات قبلی دو کشور در چارچوب دیدارهای مقامات عالی دو کشور از جمله در زمان سفر رئیسی به دمشق، از روند اجرای این توافقات و روند اجرای پروژه‌های توافق شده ابراز خرسندی کرد.وی از روند اجرای توافق اجرای نیروگاه‌های برق در سوریه توسط شرکت‌های ایرانی، به عنوان یک پروژه با اهمیت یاد کرد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

نظام اسلامی امانتی در دستان ماست
اختصاصی/ رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دیدار با رئیس و فرماندهان بسیج ادارات استان قم وجود مدیران و مسئولان با روحیه بسیجی را عامل تغییر رویکرد ادارات و سازمان‌های مربوطه ارزیابی کرد و خطاب به مسئولان بسیج ادارات ابراز داشت: نظام اسلامی امانتی در دستان ماست و لذا باید با چشم بینا از این نظام حفاظت کنید و سعی کنید با گفتار و احیاناً سکوت، اقدام و عمل به موقع خود، از کار مردم گره‌گشایی کنید و زیبایی‌های نظام را به جامعه نشان دهید. وی بسیج ادارات را از نهادهای مردمی نظام توصیف کرد و ابراز داشت: بسیجی بودن به لباس نیست؛ بلکه هر کس در چارچوب مسئولیت‌های بسیج انجام وظیفه می‌کند، در هر جایگاهی که باشد، بسیجی محسوب می‌شود. آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به تلاش‌های دشمنان در بزرگنمایی فسادهای موردی تأکید کرد: دشمنان می‌خواهند فساد را امری نهادینه شده در جامعه قلمداد کنند؛ اما همانگونه که رهبر انقلابمدظله العالی فرمودند، اگر چه فسادهای موردی وجود دارد؛ اما فساد سیستمی و نهادینه شده نیست. بنابراین باید تلاش کنید تا روح عدالت و تبعیض ستیزی را در سازمان‌ها و ادارات خود تقویت کنید.

آزادی سه زندانی ایرانی در قطر
ایسنا/ سه زندانی ایرانی در قطر آزاد شدند. حمید رضا دهقانی سفیر ایران در قطر در صفحه اجتماعی ایکس در این ارتباط نوشت : «با تلاش همکارانم در سفارت و مساعدت مسئولان قطر، حکم آزادی سه تن از هموطنانم (یوسف. پ، عبدالرحمن. پ و فرهاد. ش) را دریافت کردیم. آنها به دلیل ورود اشتباهی به آب‌های قطر دستگیر شده بودند و در روزهای آینده به کشورمان باز می گردند. در حال رایزنی برای آزادی سایر زندانیان هستیم.»

اسرائیل به فکر صادرات گاز به ترکیه و از آن‌جا به اروپاست
فارس/ روزنامه الشرق الاوسط در گزارشی به نقل از منابع صهیونیستی نوشت که «بنیامین نتانیاهو» یک تیم فنی از چندین وزارتخانه کابینه خود را مسئول بررسی گزینه‌های مربوط به صادرات گاز کرده است که یکی از گزینه‌های اصلی، کشیدن خط لوله گاز از بستر دریا به ترکیه و از آن‌جا به اروپاست.بنابراین گزارش، طبق این طرح، خط لوله مذکور از بزرگترین میدان گازی در فلسطین اشغالی به نام «لویاتان» به ترکیه کشیده می‌شود و به عقیده مشاوران نتانیاهو، رجب طیب اردوغان نیز تمایل زیادی به این طرح دارد که در صورت اجرا همکاری بی سابقه‌ای میان ترکیه و اسرائیل در حوزه گازی شکل می‌گیرد و از میزان وابستگی ترکیه و منطقه جنوب اروپا به گاز روسیه کاسته خواهد شد.این پروژه پیشنهادی همچنین شامل اتصال خط لوله‌های گاز کشورهای مجاور از جمله مصر و امارات به این خط لوله می‌شود که می‌تواند جایگزینی عملی و قابل اطمینان برای گاز روسیه در اروپا باشد.

پوتین و کیم برای قرارداد تسلیحات، پیام‌هایی رد و بدل کرده‌اند
ایسنا/ کاخ سفید اعلام کرد، همزمان با اینکه روسیه به دنبال تسلیحاتی از سوی کره شمالی برای جنگ در اوکراین است، اطلاعات جدیدی نشان می‌دهند که ولادیمیر پوتین و کیم جونگ اون نامه‌هایی در این خصوص رد و بدل کرده‌اند. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید جزئیات این مسئله را در حالی عنوان کرده که چند هفته پیش کاخ سفید طی گزارشی دیگر مدعی شده بود که سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه طی سفر اخیرش به پیونگ‌یانگ از مقامات کره شمالی خواسته بود تا فروش مهمات به مسکو برای جنگ در اوکراین را افزایش دهند.کربی ادعا کرده که روسیه به دنبال «گلوله‌های توپ اضافی و دیگر تجهیزات» است تا صنعت دفاعی خود را تقویت کند.او افزود، نامه‌های رد و بدل شده میان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی بیشتر «سطحی» بوده اما درباره فروش تسلیحات گفت‌وگو کرده‌اند. این نامه‌ها به دنبال سفر شویگو به کره شمالی نوشته و به یکدیگر داده شد.

بی‌ثباتی در آفریقا برای اروپا خطرناک است
ایرنا/ گیدو کروستو وزیر دفاع ایتالیا گفت که بی‌ثباتی در قاره آفریقا برای اروپا خطرناک است.کروستو در نشست غیررسمی وزرای دفاع اتحادیه اروپا در شهر «تولدو» اسپانیا اظهار کرد: هر بار که یک کشور آفریقایی – منطقه ساحل، نیجر و گابن – با بی‌ثباتی مواجه می‌شود خطر برای اروپا افزایش پیدا می‌کند؛ خطر تروریست‌ها، جنایتکاران، قاچاقچیان انسان و معامله‌گران سلاح.وی افزود: اتحادیه اروپا باید برای حل مشکلات متعددی که ممکن است در آینده شهروندان اروپایی را تحت تاثیر قرار دهد، به یک بازیگر سیاسی تبدیل شود.وی در مورد بحران اوکراین نیز تاکید کرد: دو راه پیش روی ما قرار دارد. از یک سو، باید به کمک به اوکراین ادامه بدهیم و از سوی دیگر باید برای ایجاد گفت‌وگو و زمینه‌سازی یک صلح عادلانه میان روسیه و اوکراین تلاش کنیم.

بایدن کمک نظامی به تایوان را به‌عنوان یک کشور مستقل تایید کرد
باشگاه خبرنگاران/ باوجود هشدار‌های مکرر چین درباره هرگونه ارتباط دیپلماتیک مستقیم کشور‌های خارجی با دولت منطقه‌ای تایوان و فروش تسلیحات به این جزیره، واشنگتن بسته کمک نظامی به چین تایپه را تایید کرد. دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بامداد پنجشنبه با ارسال اطلاعیه‌ای به کنگره، کمک نظامی به تایوان را ذیل برنامه تامین مالی نظامی خارجی که معمولاً برای کشور‌های مستقل استفاده می‌شود، تایید کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، این اطلاعیه که توسط این خبرگزاری مشاهده شده، کمیته‌های کنگره آمریکا را از قصد وزارت امور خارجه برای تخصیص ۸۰ میلیون دلار بودجه برای حمایت نظامی از تایوان، مطلع کرد.در این اطلاعیه آمده است: برنامه تامین مالی نظامی خارجی برای تقویت توانایی دفاع از خود تایوان از طریق قابلیت دفاع مشترک و ترکیبی و افزایش آگاهی حوزه دریایی و قابلیت امنیت دریایی استفاده خواهد شد.

تهدید رژیم صهیونیستی به حمله علیه لبنان
فارس/ «گلعاد اردان» نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل گفت که این رژیم به اجرای عملیات نظامی در لبنان نزدیک است.اردان مدعی تشدید فعالیت حزب‌الله در مرز شد و گفت:«اسرائیل هرگز نمی‌تواند این وضعیت و تجاوزات لبنان در مرز شمالی را تحمل کند».اردان در مصاحبه با رادیو ارتش رژیم صهیونیستی گفت: «ما به اجرای عملیات نظامی در لبنان نزدیک هستیم، به قدرت سازمان ملل برای ممانعت از آن معتقد نیستم اما سازوکارهایی وجود دارد که می‌تواند وضعیت را بهبود بخشد».

قیمت برق وارداتی از ترکیه به صرفه نیست
مهر/ احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق گفت: عراق روزانه ۲۴ هزار مگاوات برق تولید می کند. وضعیت برق بهبود یافته و این بهبودی همه استان های عراق را شامل شده است.سخنگوی وزارت برق عراق درباره اتصال شبکه برق عراق و ترکیه گفت که این اتصال انجام شده اما قیمت ها مناسب عراق نیست بنابراین اجرایی شدن این پروژه به تعویق افتاده است. وی درباره مذاکرات درخصوص اتصال برق عراق با اردن، عربستان و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس هم بیان کرد: این اتصال با اردن در نخستین مرحله طی روزهای آتی اجرایی خواهد شد و ۵۰ الی ۱۵۰ مگاوات برق را تامین خواهد کرد. در دومین مرحله از اتصال شبکه برق عراق و اردن نیز ۲۵۰ مگاوات و در سومین مرحله ۹۶۰ مگاوات تامین خواهد شد. سخنگوی وزارت برق عراق در ادامه اشاره کرد که اتصال شبکه برق عراق و عربستان به مراحل پیشرفته ای رسیده است.

انفجار بمب در مسیر نظامیان رژیم صهیونیستی سه زخمی برجای گذاشت
ایرنا/ نیروهای مقاومت فلسطین چهارشنبه شب به دنبال شهادت یک جوان فلسطینی در نابلس اقدام به انفجار یک بمب دست ساز در مسیر نظامیان رژیم صهیونیستی کردند که در جریان آن سه صهیونیست زخمی شدند. این انفجار در شرق نابلس به دنبال شهادت “عاید القنی” جوان فلسطینی روی داد و صهیونیست‌ها مدعی بودند که با سلاح سرد در منطقه “المصراره در قدس اشغالی به دنبال انجام عملیات علیه یک نظامی صهیونیستی بوده است.این دومین جوان فلسطینی است که به اتهام انجام عملیات ضد صهیونیستی امروز توسط ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت می‌رسد.یک جوان فلسطینی دیگر نیز ظهر دیروز چهارشنبه به ضرب گلوله نظامیان ارتش این رژیم در نزدیک شهرک صهیونیست نشین “بیت حاجای” در شهر الخلیل در جنوب کرانه باختری به شهادت رسید.رسانه‌های صهیونیستی با توجیه کشته شدن این جوان فلسطینی، مدعی شدند وی قصد داشته با خودروی خود صهیونیست ها را زیر بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *