خبر روز ۱۴۰۲/۰۶/۸

**آیت الله حسینی بوشهری: برای جلوگیری از آسیب‌ها و لغزش‌ها باید کل انقلاب ما رویکرد فرهنگی داشته باشد** رئیس‌جمهور: تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کردیم آمریکا عصبانی شده است** آیت الله فاضل لنکرانی: رشد و تکامل انسان در گرو فهم دین است** آیت الله حسینی خراسانی: اربعین؛ اجتماع میلیونی ملیت‌های مختلف با محوریت ارادت به امام حسین است** سیدحسن نصرالله: به هر تروری ازسوی اسرائیل پاسخ قاطع می‌دهیم
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
هواپیماهای زیادی در همین دولت خریداری شد
بهادری جهرمی در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به این‌که در دو سال به اندازه مصرف برق ۹ استان افزایش تولید ثبت شده است، اظهار کرد: امسال قطعی‌ برق شهری نداشتیم و به همین نسبت هم صنایع رشد بیشتری داشتند. وی همچنین یادآور شد: ما در حال رسیدن به فروش نفت به میزان قبل از تحریم هستیم، درآمدهای ارزی ما هم افزایش پیدا کرده، یعنی تراز تجاری مثبت داریم، وقتی درآمدهای ارزی ما بیشتر از نیازهای ارزی‌مان باشد خود به خود نرخ ارز تثبیت می‌شود. ارز ۲۸هزار و ۵۰۰تومانی این‌گونه تأمین می‌شود، یعنی بانک مرکزی با نگاه به منابع و مصارف ارزی خود نرخ کارشناسی شده‌ای را ارائه می‌دهد و ارز را مدیریت می‌کند. خوشبختانه ما امروز به نسبت شرایط تحریمی منابع و درآمد ارزی خوبی داریم. سخنگوی دولت تصریح کرد: ما در همین دولت هواپیماهای زیادی خریدیم اما نمی‌توانیم آنها را بگوییم، چون مسیر خریدمان لو می‌رود، ما درآمدهای ارزی زیادی حاصل می‌کنیم، اما این آمار محرمانه است. بحث درون خانوادگی و بیرون خانوادگی در حوزه بین‌الملل تفاوت بسیاری دارد. بهادری جهرمی در خصوص معطلی‌های گمرکی گفت: بخش‌نامه‌های گمرکی ۴۰ درصد و معطلی‌های گمرکی ۱۵روز کاهش پیدا کرده، حرف من این نیست که مشکلات در گمرک و ورودی‌ها از بین رفته، بلکه مقصودم این است که مشکلات کمتر شده است.
ابعاد جدیدجنگ ترکیبی دشمن علیه ملت ایران
فرمانده نیروی زمینی سپاه در حاشیه همایش فرماندهان و مسئولان قرارگاه‌های عملیاتی شمال‌غرب این نیرو گفت: در سایه تلاش‌های رزمندگان اسلام و مردم غیور و انقلابی ایران اسلامی، امروز راهبردهای آمریکا در منطقه به آرزو تبدیل شده است. سردار پاکپور افزود: امروز جنگ ترکیبی دشمن در زمینه‌های نرم، نیمه‌سخت و سخت در حال فشار آوردن روی افکار مردم ایران بوده و لازم است با روشنگری‌های لازم و جهاد تبیین، دشمن را در تلاش‌هایش که با ابزارهای نامبارکی همچون ماهواره، هالیوود، فضای مجازی، سلبریتی‌ها، تجزیه‌طلب‌ها، ریزپرنده‌ها، تکفیری‌ها و… دست به دست هم داده‌ و برعلیه ملت همیشه قهرمان ایران اسلامی جریان‌سازی می‌کند، ناکام گذاشت و در این عرصه بر اصحاب رسانه‌ انقلابی تکلیف است که زودتر از رسانه‌های مزدور و معاند روایتگری کنند.

 همشهری
صرف حزب‌اللهی بودن، ملاک جذب نیست
میثم لطیفی، رئیس سازمان اداری‌واستخدامی با بیان اینکه دولت به‌دنبال جذب نیروهایی است که متخصص، توانمند و ماهر باشند، گفت: اینطور نباشد که فردی با صرف برچسب حزب‌اللهی بودن، با مدرک بی‌ربط و با معدل۱۴ جذب دستگاه دولتی شود. .
محرومیت وزیر سابق از اقامت موقت در کانادا
مارک میلر، وزیر مهاجرت کانادا اعلام کرد حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت پیشین در دولت روحانی که بنابر برخی گزارش‌ها، اخیرا در کانادا بود، به ‌مدت ۳ سال از دریافت اقامت موقت این کشور محروم شده‌است.
وزیر خارجه معزول لیبی از ترکیه به انگلیس گریخت
منابع رسانه‌ای ادعا کردند که وزیر خارجه معزول لیبی که به ترکیه گریخته بود، استانبول را به مقصد لندن ترک کرده است. وبگاه «بوابه الوسط» لیبی که از فرار «نجلاء المنقوش»، وزیر خارجه برکناری این کشور به ترکیه به ‌دلیل دیدار با «الی کوهن»، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی خبر داده بود، به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که وی ظهر روز دوشنبه (۲۸ آگوست)، استانبول را به مقصد لندن ترک کرد؛ درحالی‌که سایر اعضای خانواده‌اش همچنان در ترکیه به ‌سر می‌برند.

 کیهان
تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کردیم آمریکا عصبانی شده است
رئیس‌جمهور در نشست خبری با اصحاب رسانه:
در دیدارهایی که با مقامات خارجی دارم برخی از آنها می‌پرسیدند چگونه ایران با وجود تحریم‌ها و تهدیدات متعدد این همه پیشرفت داشته است که من به آنها می‌گویم هنر ملت ایران تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها است و این دشمن را عصبانی کرده است.
امروز تورم قریب به ۶۰ درصدی به ۴۰ درصد رسیده، وضعیت ذخایر کالاهای اساسی به شرایط اطمینان‌بخشی رسیده، رشد اقتصادی حدود صفر درصدی به ۴ درصد رسیده و امید در کشور ایجاد شده است.
احیای واحدهای راکد به بیش از ۵ هزار واحد رسیده که گواه رونق تولید و ایجاد ‌اشتغال است.
در گسترش ارتباطات و مبادلات تجاری با همسایگان رکوردشکنی کرده‌ایم.
برای رفع ناترازی‌ها ارائه برنامه و اقدام را توامان انجام دادیم.
باید آنچه را که دولت تحویل گرفته و آنچه در طی این مدت انجام داده را در کنار یکدیگر دید.
ما هرگز منتظر لبخند غربی‌ها نخواهیم ماند. طرف‌های غربی که میز مذاکره را ترک کردند امروز پشیمان‌اند و برای بازگشت به میز مذاکره پیغام می‌فرستند. در عین حال ما در کنار این پرونده، پرونده‌های متعدد دیگری از جمله عضویت در ائتلاف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را دنبال کرده‌ایم.
در مواجهه با منتقدان هرگز نگفتم که آنها اقتصاد نمی‌دانند چرا که چنین ادبیاتی را نمی‌پسندم.
میزان افزایش یارانه‌ها نشان می‌دهد دنبال توزیع عادلانه یارانه‌ها بودیم و نه درآمدزایی.
اگر در زمان انعقاد برجام این دولت سر کار بود توافق را دقیق‌تر تنظیم می‌کرد تا گرفتاری‌های امروز ایجاد نشود.
پیشرفت شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال به ۸۰ درصد خواهد رسید.
برخلاف گذشته که سفره مردم به دلار وابسته بود، برنامه دلارزدایی از معیشت مردم را داریم تا نوسانات مرتبط با دلار در زندگی مردم تاثیری نداشته باشد.
تلاش دولت تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات مجلس است.
تحرکات اخیر رژیم صهیونیستی نشانه افول این رژیم است.
آمریکا به حقِ ایران برای داشتن نفوذ منطقه‌ای اعتراف کرده است
یک روزنامه لبنانی نوشت، آمریکا معترف است که ایران حق دارد چارچوبی برای نفوذ منطقه‌ای خود، بنا کند؛ لذا فرانسه دریافته، وقتی آمریکا این واقعیت را پذیرفته، بهترین گزینه همراهی با حزب‌الله در لبنان است. روزنامه لبنانی «الجمهوریه» روز سه‌شنبه در گزارشی نوشت، تنش میان آمریکا و ایران در مقایسه با دوره ریاست دونالد ترامپ به وضوح کاهش یافته و آمریکایی‌ها اعتراف می‌کنند که ایران حق دارد یک چارچوبی برای حوزه نفوذ خود در منطقه ‌ایجاد کند و فرانسه هم این اذعان آمریکا را فهمیده است.
حمله ایران به عین‌الاسد
گوشه‌ای از آسیب جنگ با روسیه یا چین را نشان داد
یک رسانه آمریکایی با ‌اشاره به جراحات طولانی‌مدتی که نظامیان این کشور در جریان انتقام موشکی ایران علیه پایگاه عین‌الاسد متحمل شدند، نوشت که این فقط بخشی از آسیب‌هایی بود که آمریکا ممکن است در جنگ با چین یا روسیه ببیند. وبگاه آمریکایی «اینسایدر» در یادداشتی به قلم «پائول ایدون» تحلیلگر و ستون‌نویس نظامی – سیاسی در منطقه غرب آسیا، به درسی که ارتش آمریکا باید از انتقام موشکی ایران علیه پایگاه «عین‌الاسد» در عراق، نسبت به جنگ احتمالی با روسیه یا چین بگیرد، پرداخت. در ابتدای این یادداشت آمده است: «حمله بی‌سابقه ایران با استفاده از موشک‌های بالستیک [به پایگاه آمریکا در] عراق در ژانویه ۲۰۲۰، نمای نگران‌کننده‌ای از آسیب‌های کمتر دیده‌ شده اما طولانی‌مدتی که سربازان آمریکایی احتمالا در جنگ‌های آینده متحمل خواهند شد، ارائه کرد».
دو هزار و ۳۸۹ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در قم افتتاح شد
همزمان با هفته دولت و با حضور وزیر راه و شهر‌سازی دو هزار و ۳۸۹ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در قم افتتاح و به مرور تحویل مالکان آنها خواهد شد. حدود ۵۰۰ واحد از این مسکن‌ها در شهرک پردیسان قم احداث شده و مابقی در طرح احیای بافت‌های فرسوده ساخته شده‌اند. همچنین در مراسمی دیگر و با حضور وزیر راه و شهر‌سازی عملیات ساخت پنج هزار واحد مسکونی ویلایی در قم آغاز شد. این طرح بزرگ در سکوی طایقان قم کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آن آغاز شد.

ایران
در آستانه خودکفایی کاغذ قرار گرفته‌ایم
اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران از نخستین نمایشگاه روایت خدمت بازدید کرد. وی در این دیدار با اشاره به تلاش‌های دولت برای تأمین کاغذ گفت: ما در آستانه خودکفایی در حوزه کاغذ قرار گرفته‌ایم و به زودی جشن خودکفایی تولید کاغذ فرهنگی را برگزار می‌کنیم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه همه اقشار جامعه به لباس خوب، عفیف و مرغوب نیاز دارند، گفت: فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای در کشور راه‌اندازی و لباس‌هایی با فرهنگ ایرانی – اسلامی تولید خواهد شد.
صادرات غیرنفتی از ۱۹.۳ میلیارد عبور کرد
براساس اعلام گمرک ایران، میزان کالاهای وارداتی به کشور در ۵ ماهه سال‌جاری ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده که از حیث وزن ۲.۱۷ درصد و از نظر ارزش ۷.۴۹ درصد رشد داشته است. همچنین در ۵ ماه سال‌جاری ۵۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شده است. این میزان صادرات کالاهای غیرنفتی (که به استثنای نفت خام نفت کوره، نفت سفید تجارت چمدانی بوده) از حیث ارزش ۸.۵۵ درصد کاهش و به لحاظ وزن ۲۶.۵۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. به این ترتیب تراز تجاری کشور طی ۵ ماهه امسال، ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار منفی بوده است. متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی ۳۴۶ دلار و متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی ۱۶۷۷ دلار در ۵ ماهه سال‌جاری بود.

 وطن امروز
ایران جان ‌باختن جمعی از شهروندان تاجیک بر اثر سیلاب را تسلیت گفت
کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه با تسلیت جان ‌باختن تعدادی از شهروندان کشور دوست و برادر تاجیکستان در بارندگی‌های سیل‌آسا در شهرهای دوشنبه و وحدت، با خانواده‌های جان‌باختگان این حادثه تلخ طبیعی ابراز همدری و از خداوند متعال برای آسیب‌دیدگان بهبودی و سلامتی مسألت کرد.
انتخابات عرصه اجرای مردم‌سالاری دینی و مشارکت حداکثری است
معاون سیاسی وزیر کشور بر «حفظ حریم انتخابات»، «صیانت از آرای مردم»، «۴ اصل امنیت، مشارکت، سلامت و رقابت در انتخابات» و نقش «نخبگان، حلقه‌های میانی و احزاب» در این رویداد مردمی تأکید کرد. محمدتقی شاهچراغی طی گفت‌وگویی پیرامون برگزاری انتخابات حداکثری گفت: اعتقاد ما این است که انتخابات عرصه اجرای مردمسالاری دینی ملت بزرگ و قوی ایران است که بیش از ۴ دهه برای حفظ عزت و کرامت و استمرار پیشرفت ملی خود در برابر زورگویی و زیاده‌خواهی‌های دشمنانش ایستادگی کرده است. معاون سیاسی وزیر کشور انتخابات را «فرصتی برای همبستگی اجتماعی و عرضه سلایق سیاسی در چارچوب حکمرانی مردم‌سالارانه» دانست و افزود: تحقق سیاست‌های کلی انتخابات و فرامین رهبر معظم انقلاب در موضوع برگزاری انتخابات در گرو حفظ حریم انتخابات، تمکین همگان به قانون و اجرای انتخابات بر اساس قوانین و مقررات و چارچوب‌های قانونی کشور است. بی‌شک امنیت و سلامت انتخابات به مجریان انتخابات باز می‌گردد و امانتی در دست ما است. وی درباره پاسداری و صیانت از آرا در انتخابات بیان کرد: یکی از مهم‌ترین سازوکارهای نظام انتخاباتی حاکم بر کشور، بخش‌های نظارتی آن است که قطعا تلاش خواهیم کرد با پاسداری و صیانت از آرای مردم جلوی هرگونه مصادیق سوءاستفاده‌های تبلیغاتی یا دور زدن قانون گرفته شود.

 خراسان
در بحث اخراج برخی استادان ممکن است فرد شرایط علمی را از دست داده باشد
سخنگوی وزارت علوم گفت: در بحث اخراج برخی استادان، ممکن است فرد شرایط علمی یا عمومی استادی دانشگاه را از دست داده باشد یا استعلام منفی از دستگاههای امنیتی درباره او وجود داشته باشد. شمسی پور افزود: شریفی زارچی فاقد شرایط لازم تشخیص داده شده؛ تصمیم بعدی درباره وی از اختیار دانشگاه خارج است.
تهیه‌کنندگان موظف اند از بازیگران تعهد التزام به قانون (حجاب) بگیرند
بانکی‌پور، نماینده اصفهان در مجلس گفت: تهیه‌کنندگان سینما و تلویزیون موظف اند از بازیگران و مجریانشان تا دو سال پس از پخش اثر مذکور، تعهد التزام به قانون (حجاب) بگیرند و در صورت رعایت نکردن افراد و نداشتن ضمانت، علاوه بر جلوگیری از پخش اثر مذکور، شخص تهیه کننده جریمه خواهد شد.

 مردم سالاری
دستگیری ۲۰۰ تن از اعضای داعش ‌و جاسوسان اسرائیل در ایران
ستایشی در خصوص آخرین وضعیت پرونده حمله تروریستی به شاهچراغ و نیز گزارش وزارت اطلاعات مبنی بر دستگیری ۲۰۰ تن از اعضای داعش ‌و جاسوسان رژیم صهیونیستی، گفت: خبری که داده شده را تایید می‌کنیم و در این خصوص اعلام می‌کنیم که اقدامات موسعی از سوی ضابطین و قوه قضاییه صورت گرفته و پرونده‌های متعددی تشکیل شده است. سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: بارها و بارها عرض کردیم که هیچ‌گونه تعارفی با کسانی که برهم زننده امینت و روان مردم هستند نداریم و چنانچه مستقیم یا غیرمستقیم با سرویس‌های خرابکار رژیم صهیونیستی یا غرب ارتباط داشته باشند برخورد می‌کنیم. وی افزود: افراد بازداشت شده از جمله بازداشتی‌های حمله دوم به شاهچراغ مشخص هستند و نحوه بازداشت و تعداد آنها مشخص است ولی از آنجایی که این پرونده در مرحله تحقیقات ابتدایی است نمی‌توان جزییات بیشتری را گفت اما متهمان قصد فعالیت خرابکاری و تروریستی در نقاط مختلف کشور در اربعین حسینی و قبل و پس از این ایام را داشتند.
دیدار دیپلمات‌های ایران و عربستان در قاهره
سفیر عربستان و رئیس دفتر حافظ منافع ایران در مصر با یکدیگر دیدار و رایزنی کردند. در دیدار «اسامه نقلی» سفیر ‎عربستان در ‎مصر و «محمدحسین سلطانی فرد»، رئیس دفتر حافظ منافع ‎ایران در قاهره طرفین در ارتباط با آخرین تحولات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌‌المللی رایزنی و گفت وگو کردند.

 آرمان ملی
به توافق امنیتی با تهران عمل کردیم
سخنگوی دولت عراق گفت که کشورش توافق امنیتی با ایران را عملی کرده است. باسم العوادی، سخنگوی دولت عراق در صفحه اجتماعی ایکس نوشت: مهم‌ترین پایه‌های سیاست خارجی ما این است که عراق طرفی در آسیب رساندن به همسایگان نباشد. وی نوشت که حاکمیت عراق نیازمند برخی تفاهمنامه‌های امنیتی در راستای محافظت از مرزها در برابر هرگونه تجاوز است به همین دلیل عراق با ایران توافقی مبنی بر مقابله با نفوذ عناصر مسلح، تحویل دادن افراد تحت تعقیب، خلع سلاح آن‌ها و از بین بردن اردوگاه‌ها امضا و تعهدات خود را اجرایی کرد. کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته (دوشنبه) با اشاره به قرارداد امنیتی بین ایران و عراق در مورد خلع سلاح کردن گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب در منطقه مرزی ایران و اقلیم کردستان عراق گفت: مهلت اجرای این توافق ۲۸ شهریورماه است و این مهلت به هیچ وجه تمدید نمی‌شود.

 قدس
مشارکت ۱۲ هزار موکب در پیاده‌روی اربعین ۱۴۰۲
بخش شعائر و مواکب وابسته به آستان‌های مقدس امام حسین و حضرت عباس، روز گذشته از نام‌نویسی ۱۲ هزار و۷۵۲ موکب خدمت‌رسانی و هیئت‌های‌ عزای حسینی برای مشارکت در مراسم اربعین امسال خبر داد. سخنگوی نیروی فراجا جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: خروج زائران اربعین از کشور نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد افزایش داشته است. سردار سعید منتظرالمهدی با بیان اینکه حدود ۲۲۴ هزار نفر به طور روزانه از مرزها تردد می‌‌کنند، گفت: ۲۸۴ گیت در مرزهای شش‌گانه فعال هستند، اما شلوغ‌ترین مرزها مرز مهران است. وی افزود: آمار کل خروج از تمامی مرزهای کشورمان افزون بر ۲ میلیون نفر است. سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور فراجا هم گفت: تا به امروز هیچ فوتی ناشی از حوادث رانندگی و تصادفات در مسیرهای منتهی به مرزهای کشور به سمت عراق ثبت نشده است.
به هر تروری ازسوی اسرائیل، پاسخ قاطع می‌دهیم
دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان در سخنانی به‌مناسبت سالروز اخراج تروریست‌های تکفیری از خاک لبنان و آزادسازی مناطق تحت اشغال آن‌ها (سال ۲۰۱۷) به رژیم صهیونیستی هشدار داد اگر یکی از رهبران یا نیروهای مقاومت ترور شوند، حزب‌الله پاسخ محکمی به این جنایت خواهد داد. به گزارش فارس، سیدحسن نصرالله در اظهاراتش با بیان اینکه تروریست‌ها از مرزهای سوریه تا مرزهای عراق و لبنان گسترش یافته بودند، گفت: اشغال لبنان بخشی از اهداف گروه‌های تروریستی بود و در بخشی از نقشه خلافت داعش قرار داشت. این، بخشی از جنگ بزرگ در منطقه بود که آمریکایی‌ها مدیریت آن را بر عهده داشتند. دولت لبنان به‌خاطر فشار آمریکا به ارتش اجازه نمی‌داد به افراد مسلح در ارتفاعات حمله کند اما آنچه امروز شاهد هستیم، حاصل جانفشانی و مبارزه نیروهای مقاومت است. وی با تأکید بر اینکه دشمن صهیونیستی باید اعتراف کند در یک تنگنای تاریخی، موجودیتی و راهبردی قرار دارد که هیچ برون‌رفتی از آن ندارد، گفت: تنها راه حل برای آنان این است که این سرزمین را ترک کنند و آن را در اختیار صاحبان واقعی‌اش قرار دهند. وی با اشاره به اظهارات تحریک‌آمیز نتانیاهو هم تصریح کرد: در قبال هر تروری که در سرزمین لبنان صورت گیرد و شهروند فلسطین، لبنانی یا ایرانی یا سوری را هدف قرار دهد، سکوت نخواهیم کرد بلکه واکنش محکمی به آن خواهیم داشت و هرگز نخواهیم پذیرفت قواعد درگیری تغییر کند.
محکومیت «عمران خان» تعلیق شد
دیوان عالی اسلام‌آباد با رأی دو قاضی، محکومیت اخیر عمران‌خان، نخست‌وزیر پیشین پاکستان را در پرونده اتهامات فساد، تعلیق و دستور آزادی وی را صادر کرد. عمران‌خان از زمان صدور حکم سه سال حبس برای وی در ۱۴مرداد به اتهام فروش غیرقانونی هدایای دولتی در دوران نخست‌وزیری‌اش (سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲) در زندان به سر می‌برد. همچنین در نتیجه این محکومیت، کمیسیون انتخابات پاکستان، عمران‌خان را تا پنج سال از حضور در انتخابات منع کرد.

 اطلاعات
بانکداری اسلامی فاقد نهاد‌های کافی برای نظارت است
خاندوزی در سی و سومین همایش بانکداری اسلامی گفت: اخذ کارمزد ثابت در تسهیلات قرض‌الحسنه و نحوه محاسبه آن از موضوعات مورد اختلاف بوده که در شورای پول و اعتبار حل و فصل شده است. وی با بیان اینکه در بانکداری اسلامی فاقد نهادهای کافی برای نظارت هستیم، گفت: با این نهادسازی می‌توانیم مراجع قانونی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حساس کنیم تا اقداماتی برای رفع ناترازی بانک‌ها انجام دهد. وی با تأکید بر اینکه نهادهای نظارتی و هیات انتظامی بانک‌ها در باره تخلفات خیلی اثربخش عمل نمی‌کنند، گفت: باید از نظر شرعی مشخص کنیم که بخش مهمی از ناترازی‌های بانکی که از محل رشد پایه پولی و پول پرقدرت ایجاد شده، آیا از نظر شرعی صحیح است یا نه و این کار آیا باعث تخریب نظام اقتصادی کشور می‌شود یا باعث تقویت آن خواهد شد. خاندوزی تأکید کرد: باید قوانین بانکداری اسلامی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به صورت مقتدرانه در نظام بانکی اعمال کنیم.
۵ دستاورد هسته‌ای ایران در اتریش به نمایش درمی‌آید
سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که این سازمان بنا دارد پنج پیشرفت کشورمان را در بخش هسته‌ای در نمایشگاهی که از ابتدای مهرماه در شهر وین برگزار می‌شود، به نمایش بگذارد. کمالوندی افزود: این نمایشگاه به همت آژانس بین المللی انرژی اتمی برگزار خواهد شد. وی درباره دستاوردهای سازمان انرژی اتمی که در این نمایشگاه عرضه می شود، تصریح کرد: در بخش های غنی سازی، رادیو دارو، مشتقات آب سنگین، لیزر و دیگر بخش ها سازمان موفقیت های مهمی کسب کرده است و با استفاده از ظرفیت چنین نمایشگاه هایی باید این دستاوردها را که در همه بخش های زندگی مردم دیده می شود، تشریح کرد. سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه هجمه رسانه‌ ها در خارج از کشور علیه ما بسیار بالا ست، تصریح کرد: این هجمه به صورتی است که سبب ایجاد شبهه برای هر بیننده و ناظری می‌شود و ضروری است با بهره بردن از چنین نمایشگاه‌هایی پیشرفت‌های کشور منعکس شود. کمالوندی تاکید کرد: این نمایشگاه از جایگاه حرفه‌ای برخوردار است و در آن نیاز نیست کالا و فعالیتی را که در بخش‌های مختلف انجام می شود، گنجاند بلکه باید کاربرد خدمات و کالاهایی که دستاورد دولت است به زبان ساده مانند تصویر، بروشور یا اینفوگرافی به مردم منتقل کرد.

 

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

برای جلوگیری از آسیب‌ها و لغزش‌ها باید کل انقلاب ما رویکرد فرهنگی داشته باشد
اختصاصی/ رئیس جامعه مدرسین در دیدار معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران به همراه جمعی از مسئولین این سازمان، فرهنگ را پررنگ‌ترین مسئله در شکل گیری انقلاب اسلامی عنوان کرد و ابراز داشت: اگر چه مسائل سیاسی، اقتصادی و معیشتی در انقلاب اسلامی مؤثر بود؛ اما صبغه پررنگ انقلاب، صبغه فرهنگی بود. وی تصریح کرد: لغزش و آسیب آنجایی شروع می‌شود که بینش ما نسبت به فرهنگ تغییر کند و از خطوط و ریل‌ها فاصله بگیریم. برای جلوگیری از این آسیب‌ها و لغزش‌ها باید کل انقلاب ما رویکرد فرهنگی داشته باشد تا در سیاست و اقتصاد، رضایت خداوند و مردم را کسب کنیم. وی آسیب‌های ناشی از بی توجهی به مسائل فرهنگی را متوجه تمامی اقشار جامعه ارزیابی کرد و خطاب به مسئولین فرهنگی بنیاد شهید ادامه داد: یکی از رسالت‌های شما تبیین انگیزه شهداء برای جامعه است؛ چرا که دشمن در تلاش است تا انگیزه پاک این عزیزان را آلوده جلوه دهد. وی شهداء را قهرمانان واقعی توصیف کرد و ابراز داشت: شهداء قهرمانان ملی و دینی ما هستند و از همین رو باید برای نسل جوان ما الگوسازی شوند.

اربعین؛ اجتماع میلیونی ملیت‌های مختلف با محوریت ارادت به امام حسین(ع) است
رسا/ آیت الله حسینی خراسانی اظهار داشت: می¬بایست اربعین را به یک معنا، معجزه نامید؛ رستاخیز و حرکت الهی که شرق و غرب و جنوب و شمال عالم را به هم پیوند زده است. عضو جامعه مدرسین افزود: اربعین حسینی اجتماع عظیم ده ها میلیونی از ملیت‌های مختلف با گویش‌ها، سلایق، نژادها و حتی تفکرات گوناگون با محوریت حقیقت واحد که همان ارادت به امام حسین(ع) است که هر کسی به هر نحوی، همچون بیان خود، مال و جان، امکانات و حتی تبلیغات خود، می تواند در هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن، در عین حال هدفمندتر و با امنیت تر برگزار شدن مراسم اعجاز گونه اربعین حسینی تلاش کند.

رشد و تکامل انسان در گرو فهم دین است
حوزه/ آیت الله فاضل لنکرانی در جمع تعدادی از دانشجویان از کشورهای اروپایی با اشاره به اینکه آن‌چه که به انسان ارزش و هویت می‌بخشد، دین و دین‌داری است، خاطرنشان کرد: اگر انسان دین را بفهمد و روز به روز آن را در خود تقویت کند، او تکامل پیدا خواهد کرد و از ملائکه بالاتر می رود و به مقام قرب الهی نزدیک خواهد شد. عضو جامعه مدرسین ادامه داد: اگر انسان دین نداشته باشد و از آن چیزی نداند، ولی به تمام علوم دانشگاهی آگاه بوده و مالک تمام دنیا نیز باشد، هیچ رشدی نخواهد داشت و روز به روز تنزل پیدا خواهد کرد. وی با بیان اینکه مهم‌ترین ارزش برای یک انسان دین است، تصریح کرد: اگر این موضوع را بپذیریم، برای فهم این دین تلاش خواهیم کنیم و ارتباط بیش‌تری با عالمان دین برقرار خواهیم کرد.

واژه عادی‌سازی روابط برای من مطلقاً وجود ندارد
فارس/ «قیس سعیّد» رئیس جمهور تونس، مسئله فلسطین را مسئله محوری و اصلی امت اسلامی دانست.سعیّد ضمن مخالفت با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تأکید کرد که واژه عادی‌سازی روابط برای او اصلا وجود ندارد. رئیس جمهور تونس گفت: «با وجود اینکه دولت فلسطین سفرایی دارد، اما حق فلسطین، این حق مشروع را فراموش نکنید…، مسئله فلسطین، مسئله محوری و اساسی امت است و هر کس که از عادی‌سازی روابط (با رژیم صهیونیستی) سخن می‌گوید بنده به او می‌گویم که این واژه مطلقا برای من وجود ندارد». وی افزود: «در حالت عادی، فلسطین بایستی به ملت فلسطین بازگردانده شود و حقوق ملت فلسطین در سراسر فلسطین احیا شود و فلسطین یک کشور مستقل به پایتختی قدس شریف باشد».

تهدیدهای دریایی ایران کاهش نیافته است
فارس/ «سابرینا سینگ» معاون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا طی نشست خبری در پنتاگون در پاسخ به سوالی درباره اعزام گروه جدیدی از نظامیان آمریکایی به خلیج فارس و آب‌های غرب آسیا و اینکه تا چه زمانی این نیروها در منطقه باقی می‌مانند، گفت: «من نمی‌توانم آینده را پیش‌بینی کنم. تا زمانی که به حضور نیروها در آن منطقه نیاز باشد، در آنجا خواهند ماند». وی در ادامه پاسخ خود ادعا کرد: «آنها (نظامیان آمریکایی) آنجا (خلیج فارس) هستند تا از هرگونه تهدید یا رفتار غیرحرفه‌ای یا ناامن گروه‌های تحت حمایت سپاه جلوگیری کنند».این مقام پنتاگون در واکنش به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آیا تهدیدهای ایران و گروه‌های حامی این کشور علیه نظامیان آمریکایی در تنگه هرمز، سوریه و عراق کاهش یافته، گفت: «نمی‌توانم درمورد کاهش تنش‌ها ارزیابی کنم. ولی ما همچنان شاهد آزار و اذیت هستیم».سینگ در ادامه ادعاهای خود افزود: «در چند هفته گذشته شاهد آزار و اذیت گروه‌های تحت حمایت سپاه علیه کشتی‌های تجاری بوده‌ایم. به همین دلیل است که ما نیروهای خود مطابق چیزی که شاهد بودید، به منطقه منتقل کردیم .البته می‌توانم بگویم که شاهد کاهش تهدیدها نبوده‌ایم، بنابراین دلیلی برای خروج نیروهای خود ندیده‌ایم. بنابراین تا زمانی که تغییری ایجاد شود، آنها همانجا می‌مانند».

ادعای روزنامه آمریکایی درباره از سرگیری تامین مالی تشکیلات خودگردان فلسطین توسط عربستان
ایرنا/ نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی به نقل از مقامات آگاه سعودی و سابق فلسطینی مدعی شد که عربستان سعودی پیشنهاد از سرگیری تامین مالی تشکیلات خودگردان فلسطین را داده است. بر اساس این گزارش، ریاض از فلسطینی‌ها می‌خواهد که اقدامات سختگیرانه‌ای علیه فعالان کرانه باختری و مهار خشونت‌ها انجام دهند. وال استریت ژورنال در این گزارش مدعی شده است که مقامات سعودی می‌گویند تلاش می‌کنند حمایت محمود عباس رئیس تشکیلات خوگردان فلسطین برای توافق عادی‌سازی روابط با رژیم تروریست صهیونیستی را به دست آورند و مشروعیت بیشتری برای هرگونه توافق نهایی فراهم کنند.

تلاش دولت آمریکا برای آرام کردن اوضاع میان حزب الله و تل‌آویو
مهر/ سایت آمریکایی آکسیوس گزارش داد منابع آمریکایی و صهیونیستی اعلام کردند که دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا می¬کوشد مانع وقوع درگیری میان نیروهای حزب¬الله و اشغالگران اسرائیلی شود. این منابع اضافه کردند، «آموس هوکشتاین» مشاور ارشد بایدن در امور انرژی و زیرساخت‌ها قرار است امروز چهارشنبه برای رایزنی با مقامات ارشد لبنان وارد بیروت پایتخت این کشور شود. منابع آمریکایی اعلام کردند که هوکشتاین برای کاهش تنش‌ها میان حزب الله لبنان و رژیم صهیونیستی در مرزهای مشترک تلاش می‌کند.

سایه ترس ورود داعش به آمریکا از مرز مکزیک
مهر/ پلیس فدرال آمریکا موسوم به اف‌بی‌آی در حال بررسی سوابق بیش از ده‌ها شهروند ازبکستانی است که پس از درخواست پناهندگی در مرز جنوبی آمریکا با مکزیک در اوایل سال جاری، اجازه ورود به ایالات متحده را پیدا کردند. این پرونده زمانی آغاز شد که مقامات اطلاعاتی ایالات متحده دریافتند که این مهاجران با کمک یک قاچاقچی مرتبط با داعش به آمریکا سفر کرده‌اند. به گفته چندین مقام آمریکایی، داعش با برخی از این افراد در ارتباط بوده است.به گفته «آدرین واتسون»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، اگرچه اف‌بی‌آی می‌گوید هیچ توطئه خاصی از داعش شناسایی نشده است، اما مقامات امنیتی همچنان در حال کار برای «شناسایی و ارزیابی» همه افرادی هستند که وارد آمریکا شده‌اند.

تصویب کمک ۲۵۰ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین
صداوسیما/ آمریکا بسته کمک اضافی دیگری را برای اوکراین اعلام کرد که ارزش آن به ۲۵۰ میلیون دلار می‌رسد. این بسته شامل موشک ها، مهمات و همچنین تجهیزات خنثی سازی مین است. «کارین ژان پی یر»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا: این بسته به نیرو‌های اوکراینی در میدان نبرد کمک و از
(سامانه های) دفاع هوایی این کشور همزمان با ادامه حملات روسیه پشتیبانی خواهد کرد. کرملین می‌تواند امروز به این جنگ پایان دهد و آن از راه متوقف کردن این حملات محقق می‌شود. تا آن زمان، ایالات متحده و هم پیمانان و شرکایش تا زمانی که طول بکشد، در کنار اوکراین می‌ایستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *