آیت الله حسینی بوشهری در دیدار مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم تبیین کرد:

بیکاری؛ عامل بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی / سازمان فنی و حرفه‌ای می‌تواند زمینه اشتغال افراد دارای انگیزه کار را فراهم کند

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تاکید بر لزوم مهارت افزایی دانش آموزان و دانشجویان در کنار کسب دانش نظری، یکی از مشکلات مهم و شناخته شده جامعه امروز را مسأله اشتغال دانست و تصریح کرد: بخش زیادی از ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی به بیکاری باز می‌گردد.
دیدار مدیر سازمان فنی و حرفه‌ای قم با آیت الله حسینی بوشهری

به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم به همراه جمعی از مسئولین این سازمان با آیت الله حسینی بوشهری دیدار کردند. رئیس جامعه مدرسین یکی از مشکلات مهم و شناخته شده جامعه امروز را مسأله اشتغال دانست و تصریح کرد: بخش زیادی از ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی به بیکاری باز می‌گردد.

وی با تاکید بر لزوم مهارت افزایی در کنار کسب دانش نظری، اظهار داشت: تعداد قابل توجهی از فارغ التحصیلان دانشگاهی در مقاطع مختلف تحصیلی وجود دارند که بین آموخته‌های نظری شان با واقعیت‌های میدان تفاوت وجود دارد. فردی فارغ التحصیل رشته کشاورزی است؛ اما از چیزی که روی زمین و محصول اتفاق می‌افتد بیگانه است زیرا صرفا به دانشی نظری در دانشگاه بسنده کرده است اما فاصله عمل و نظر زیاد است.

امام جمعه قم سازمان فنی و حرفه‌ای را از مراکزی دانست کرد که می‌تواند زمینه اشتغال افراد دارای انگیزه کار را فراهم کند و ادامه داد: عده‌ای به ما یا دستگاه‌های دیگر مراجعه می‌کنند و اظهار بیکاری می‌کنند و وقتی سؤال می‌کنیم که در چه رشته‌ای تخصص دارند، فقط مدرکی علمی داشته و در مهارت عملی دستشان خالی است؛ متأسفانه در جامعه رسم شده کسی که فارغ التحصیل دانشگاه باشد توقع دارد کار مدیریتی داشته باشد.

وی با اشاره به ضرورت آشنایی دانش آموزان با فعالیت‌های عملی استاندارد، اظهار داشت: در برخی از کشورها از بدو شروع تحصیلات دانش آموزان را با مهارت آموزی آشنا می‌کنند و این فرد دارای مهارت به آینده خود امیدوار می‌شود و از آن جا که در جامعه ما گاهی یأس و ناامیدی دیده می‌شود یکی از راه‌های رفع این یأس آموزش مهارت به جوانان و نوجوانان است و ایجاد امید در جامعه بسیار ضروری است؛ زیرا رهبر معظم انقلاب -مد ظله العالی- به دو رکن ایمان و امید تأکید پیوسته تأکید دارند.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان را دچار تحیر نسبت به آینده عنوان کرد و اظهار داشت: جوانان ما وقتی می‌بینند فارغ التحصیلان پیش از آن‌ها بدون شغل در خانه نشسته‌اند، امید خود را از دست می‌دهند؛ سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در قم باید نقشی الگویی برای بقیه استان‌های کشور داشته باشد زیرا بر اساس آموزه‌های دینی ما هر چه تلاش و فعالیت و دانش افزایی، مهارتی باشد کار و اشتغال هم بیشتر است.

 

لزوم ایجاد پیوند میان صنعت و دانشگاه

وی ارتباط بین دانشگاه و صنعت را از اهداف متعالی نظام جمهوری اسلامی دانست و اظهار داشت: دانشجو باید به محض اینکه فارغ التحصیل شد یا حتی پیش از آن، در یک مرکز صنعتی مشغول به کار شود و در مدت کوتاهی با کار آشنا گردد؛ اگر به این مهم توجه نشود، به مرور برای جامعه مشکل ایجاد خواهد شد. بنده مکررا به وزرای علوم گفته‌ام که لازم است بین صنعت و دانشگاه پیوند ایجاد کنند.

آیت الله حسینی بوشهری خطاب به مسؤولین سازمان فنی و حرفه‌ای کشور گفت: ایجاد اشتغال و رفع بیکاری از فعالیت‌های شما است که به قول مشهور ماهیگیری را به جوان ما یاد می‌دهید تا خود بتوانند اسباب اشتغال را فراهم کند؛ شما می‌توانید با مهارت آموزی، اعتماد به نفس را به جوانان و نوجوانان بدهید. جامعه ما احتیاج به اعتماد به نفس دارد و این شعار «ما می‌توانیم» باید در گوشت و خون مردم ما جاری شود؛ زیرا بارها در طول انقلاب این مهم اثبات شده است.

وی با اشاره به پیشرفت کشور و رفع نیازهای اساسی با هدایت‌های رهبری معظم انقلاب -مد ظله العالی-، تصریح کرد: طبق حدیث «الفضل ما شهدت به الاعداء» باید به گونه‌ای پیشرفت کنیم که دشمنان هم به آن اعتراف کنند و از روزگاری که به ما کوچک‌ترین ادوات نظامی را نمی‌دانند به زمانه امروز رسیدیم که پیشرفت ما در سطح جهانی مطرح است.

امروز در صنایع دفاعی و موشکی و سلول‌های بنیادین به جایگاه اولین‌ها در دنیا رسیدیم که این امر جز به تلاش به دست نیامده است؛ عمده مراکز علمی و دانشی ما جوانان هستند که با استعداد و نبوغ و اعتماد به نفس مسائل را حل کردند و دست نیاز ما را به سایر کشورها کوتاه کردند.

رئیس شورای عالی حوزه های علمیه فعالیت‌های سازمان فنی و حرفه‌ای را نهضتی بزرگ دانست و بر لزوم روزآمد سازی علوم و استفاده از نیروهای انسانی خلاق تأکید کرد.

وی در پایان آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را برای بانوان امری پسندیده دانست که می‌تواند افسردگی بانوان را در خانه به نشاط و شادمانی تبدیل کند و خاطرنشان کرد: اگر شرایطی باشد که محیط و خانه به کارخانه تبدیل شود و بر اساس تعهد فعالیت خود را ادامه دهند، فرزندان چنین خانواده‌هایی سستی و افسردگی را کنار گذاشته و به کار کردن تشویق می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *