طلیعه ۱۲۸۰ – ۹۴۱۰۲۴

اقدام اخیر عربستان در اعدام روحانی مبارز شیعه شیخ باقر النمر و به دنبال آن تعطیلی سفارت و قطع روابط با جمهوری اسلامی ایران حاکی از اوج استیصال و درماندگی عربستان سعودی و شکست سیاست‌های داخلی و خارجی این کشوردر چند سال اخیر است.

نگاهی به سیاست‌های ۳۷ سال گذشته عربستان در قبال ایران اسلامی می‌تواند چرایی اقدامات اخیر عربستان سعودی را به خوبی برای هر تحلیلگر تیزبینی روشن سازد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ شاهد ترس و واهمه شدید حاکمان دیکتاتور منطقه به خصوص دیکتاتورهایی که سال‌ها به نوکری آمریکا دلخوش کرده بودند و با خرید انواع سلاح‌ها‌ و هواپیماهای جدید سعی در ایجاد اقتداری نمادین برای خود داشتند، بودیم.

با آغاز جنگ تحمیلی از سوی عراق علیه ایران شاهد آن بودیم که عربستان سعودی از هیچ کمکی به صدام دریغ نورزید تا جایی که برخی میزان کمک‌های مالی عربستان به عراق در طول هشت سال جنگ تحمیلی را ده‌ها میلیارد دلار بر آورد کرده‌اند.

در جریان برگزاری حج تمتع سال ۱۳۶۶ نیز همگان شاهد هجوم گسترده سربازان سعودی در نزدیکی بیت‌الله‌الحرام و به شهادت رساندن جمعی از حجاج ایرانی خانه خدا بودند.

پس از دوران هشت ساله دفاع مقدس گرچه ایران دست دوستی به سوی بسیاری از کشورهای منطقه گشود و به دنبال آن شاهد روابط دوستانه‌ای میان ایران و عربستان بودیم اما در طول این سال‌ها نیز عربستان از هیچ اقدامی علیه تشیع فروگذار نکرده است و در هر جای دنیا که حرکتی افراطی به نام مسلمانان و یا حرکتی افراطی علیه تشیع شکل می‌گیرد به شکلی آن حرکت ریشه در عربستان و آموزه‌های وهابیت دارد.

پس از بیداری اسلامی و خیزش مردم برخی از کشورهای عربی علیه حاکمان مستبد خود وبه دنبال آن سقوط برخی از دوستان حکام سعودی شاهد افزایش آشکارتر دخالت آل سعود در دیگر کشورها بودیم.در بحرین آل‌سعود با گسیل نیروهای نظامی خود به سوی این کشور به سرکوب شدید شیعیانی که دارای اکثریت جمعیت در آن کشور هستند پرداخت. در سوریه و عراق نیز با حمایت‌های گسترده مالی از یکسو و گسیل نیروهای تربیت یافته با آموزه‌های وهابیت و سازماندهی آنها در گروه‌های مختلف مانند داعش و النصره و… از سوی دیگر سعی در بر هم زدن اوضاع منطقه علیه محور مقاومت و به نفع خود نمود اما در همه این صحنه‌ها این نیروهای نزدیک به ایران بوده‌اند که اقدامات مختلف سعودی‌ها را خنثی نموده و در نهایت پیروز واقعی صحنه بوده‌اند در چند ماه اخیر و خصوصا پس از شکل‌گیری ائتلاف ایران، روسیه، سوریه، عراق و حزب الله لبنان این پیروزی‌ها دوچندان شده و هر روز شاهد آزادسازی بخشی جدید از کشورهای سوریه و عراق از دست داعش بوده‌ایم در یمن نیز عربستان با وجود این که ماه‌هاست مردم مظلوم را به خاک و خون می‌کشد نتوانسته کاری از پیش ببرد و جنبش انصارالله تا کنون ضربات سنگینی بر آنها وارد ساخته است.

اینک عربستان به عنوان کشوری که در همه عرصه‌ها با شکست مواجه شده و روز به روز شاهد قدرتمندتر شدن ایران اسلامی در عرصه بین الملل است از باب «الغریق یتشبث بکل حشیش» غریق به هر شاخه خشکیده‌ای چنگ می‌زند (تا خود را نجات دهد).با اقداماتی مانند به شهادت رساندن روحانی مظلوم شیخ باقر النمر و سپس قطع رابطه با ایران که بدون شک مقتدرترین کشور منطقه است سعی در جبران شکست‌های پی در پی خود در عرصه بین‌الملل دارد.به امید آن که خون پاک این شهید سعید دامان آل‌سعود را گرفته و هر چه زودتر شاهد ریشه‌کن شدن آن و قطع دست آنها از سرزمین وحی باشیم. ان‌شا الله تعالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *