خبر روز ۱۴۰۲/۰۵/۲

**با صدور حکمی از سوی رهبر معظم انقلاب صورت گرفت: انتصاب حجت‌الاسلام موسوی‌مقدم به ‌عنوان نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید** آیت الله حسینی بوشهری: اگر جامعه دیندار باشد سعادت آن تأمین است** آیت الله خاتمی: مسجد باید کانون جهاد تبیین باشد** آیت الله موسوی اصفهانی: قرآن سوزی نشانه عجز دشمنان اسلام است** آیت الله غروی تأکید کرد: لزوم پیشتازی خواص در امر به معروف و نهی از منکر
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
انتصاب حجت‌الاسلام موسوی‌مقدم به‌عنوان نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت‌الاسلام موسوی‌مقدم را به‌عنوان نماینده جدید ولی‌فقیه در بنیاد شهید منصوب کردند. متن حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم ا… الرحمن الرحیم. جناب حجت‌الاسلام آقای موسوی مقدم (دامَ توفیقُه) با توجه به استعفای حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ یوسفعلی شُکری از نمایندگی در بنیاد شهید و تشکر از تلاش‌های ایشان، جنابعالی را که سابقه خدمت در آن بنیاد را دارید و از صلاحیت‌های لازم برخوردار می‌باشید، به‌عنوان نماینده خود در بنیاد مزبور منصوب می‌کنم. لازم است با استفاده از تجربیات گذشته، به وظایف مربوط به این نمایندگی در تقدیم خدمات فرهنگی و معنوی به خانواده‌های مکرم شهیدان عزیز و ایثارگران رسیدگی کرده و گام‌های موثری بردارید.توفیقات شما را از خداوند متعال مسالت دارم.
امیرعبداللهیان با همتای اماراتی گفت‌وگو کرد
امیرعبداللهیان، در تماس تلفنی با وزیر خارجه امارات عربی‌متحده‌، ضمن محکومیت شدید اهانت به قرآن کریم در کشورهای سوئد و دانمارک، خواستار برگزاری نشست فوری وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی شد.وزیر خارجه کشورمان اهانت به قرآن کریم را موجب جریحه‌دار شدن احساسات مسلمانان در سراسر جهان دانست و بر ضرورت برخورد جدی با عاملان این توهین تأکید کرد. عبدا… بن زاید آل‌نهیان، وزیر خارجه امارات نیز اهانت به کتب آسمانی، ادیان و اعتقادات دینی را به ‌شدت محکوم کرد و از پیشنهاد وزیر خارجه کشورمان برای برگزاری نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی استقبال کرد.

 کیهان
اشک صهیونیستها درآمد / تظاهرات بی سابقه در اسرائیل
بیست و نهمین هفته تظاهرات سراسری علیه نتانیاهو با حضور بیش از نیم میلیون نفر از معترضان برگزار شد. عددی که تاکنون سابقه نداشته است.
طرح نتانیاهو برای تغییر قوانین قضایی باعث شده تا جامعه صهیونیستی در یک بحران داخلی خودساخته وارد شود.
یک عضو کنست در حالی که زار میزد: اسرائیل تاکنون با چنین فاجعه ای مواجه نبوده است…نباید اجازه دهیم جامعه بیش از این تخریب شود.
بیش از ۱۰ هزار نیروی ذخیره ارتش رژیم اسرائیل از جمله بیش از هزار پرسنل نیروی هوایی نسبت به استعفای خود هشدار داده اند.
اگر این استعفاها عملی شود، نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی توان حفظ مواضع خود را نخواهد داشت و احتمالا از هم فروخواهد پاشید.
موسســه مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی: ارتش ما با خطر فروپاشی کامل مواجه است.
هشدار عضو کنســت: اگر به توافقی درباره لایحه تغییرات قضایی دست نیابیم، به سمت فاجعه حرکت خواهیم کرد.
طــرح جنجالــی نتانیاهو باعث فرســایش قــدرت بازدارندگــی منطقه ای تل آویــو، تضعیف روابط ویژه صهیونیســت ها بــا آمریکا، تضعیف اقتصاد و تعمیق شکاف های اجتماعی شده است.
ماکس بوت، تحلیلگر آمریکایی: نتانیاهو بزرگتریــن تهدید برای موجودیت تل آویو است.
دانی یاتوم، رئیس اســبق موساد: ساختار سیاســی تل آویو در حال تغییر به سمت فروپاشی است. گفته میشود امروز احتمالا تکلیف طــرح اصلاحات قضایــی نتانیاهو روشن خواهد شد و هجوم این میزان جمعیت به سمت کنست، به همین دلیل است.
ایران با وجود تحریم‌ها امروزبیش از سال ۲۰۱۹ نفت صادر می‌کند
جری موران، سناتور آمریکایی گفت: ایران با وجود تحریم‌ها امروز بیش از سال ۲۰۱۹ نفت صادر می‌کند. ایران به توسعه برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد. تسلیحاتی برای استفاده در اوکراین به روسیه می‌دهد و نیروهای نیابتی‌اش را در سراسر خاورمیانه (غرب آسیا) تأمین مالی می‌کند.این سناتور آمریکایی افزود: ایران همچنین اخیرا به عضویت رسمی سازمان اقتصادی ‌شانگهای نیز درآمده است که همکاری‌های سیاسی و اقتصادی این کشور با روسیه، چین و هند را عمیق‌تر می‌کند.
تحویل ۱۴۷ هزار واحد نهضت ملی مسکن به متقاضیان
رئیس‌ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با‌ اشاره به اینکه از ابتدای اجرای طرح نهضت ملی مسکن ساخت ۴۵۵ هزار واحد در شهرها و روستاهای سراسر کشور آغاز شد،‌ افزود: از این تعداد ۱۴۷ هزار واحد در شهرها و روستاها تکمیل و به مردم تحویل داده شده است. اکبر نیکزاد واحدهای در دست اجرا توسط بنیاد را ۳۰۸ هزار واحد عنوان کرد و ادامه داد: از تعداد واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن در حال اجرا توسط بنیاد مسکن، ۱۵۰ هزار واحد در شهرها و ۱۵۸ هزار واحد در روستاها واقع است.

 همشهری
درخواست مفتی عمان برای قطع کامل روابط جهان اسلام با سوئد
«شیخ احمد بن حمد الخلیلی»، مفتی عالی عمان خواستار واکنش قاطع جهان اسلام و مسلمین علیه سوئد شد. مفتی عمان با انتشار توییتی اعلام کرد: «تداوم تحرکات سوئد و دست برنداشتن این کشور از به چالش کشیدن اسلام و مسلمین با هتاکی به مقدس‌ترین مقدسات مسلمانان، موضع قاطع و کوبنده مسلمین را طلب می‌کند.» وی همچنین خواستار قطع کلی روابط با این کشور و تحریم کامل آن از سوی جهان اسلام شد.
با دانمارک مثل سوئد رفتار شود
قیس الخزعلی، دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق عراق گفت: موضعگیری دولت عراق در واکنش به قرآن‌سوزی، سطح فرهنگ، اصالت و عزت مردم این کشور را نشان می‌دهد. اگر مشخص شد که دانمارک از اهانت حمایت کرده و به آن مصونیت بخشیده، باید رشته اقداماتی که در مورد سوئد در پیش گرفته شد، درخصوص دانمارک نیز اتخاذ شود.
بررسی پذیرش اوکراین در ناتو دیوانه‌کننده است
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا تصریح کرد: ما در حال بررسی پذیرش اوکراین در ناتو هستیم و این مسئله دیوانه‌کننده است. دولت فعلی به رهبری جو بایدن آمریکا را به جنگ جهانی سوم می‌کشاند؛ به نفع ملتی که میلیون‌ها دلار رشوه به خانواده‌اش داده است.
صدقه عربستان را رد کردیم
مهدی المشاط، رئیس شورای ‌عالی سیاسی یمن گفت: مذاکرات در مرحله واگذاری حقوق از ثروت نفت و گاز ما متوقف شده و طرف سعودی حاضر بود آن را از خود پرداخت کند نه از ثروت نفت و گاز ما. آنچه طرف سعودی می‌خواهد این است که ثروت نفتی ما را بدزدد و به بانک ملی عربستان منتقل کند و سپس به کارمندان ما صدقه بدهد و این چیزی است که ما رد کردیم.

 ایران
تصمیم‌گیری شورای اقتصادی سران قوا درباره ۴ سند مهم اقتصادی
محسن رضایی دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با بیان اینکه رهبر انقلاب ۴موضوع کلیدی را در حوزه اقتصاد تعریف کرده و دستور داده‌اند که شورای عالی این چهار سند را تصویب و موانع را از سر راه اقتصاد بردارد، این چهار موضوع کلیدی را اصلاح ساختار بودجه، اصلاح ساختار نظام بانکی، سند راهبردی تولید، سرمایه‌گذاری و اشتغال و در نهایت رفع محرومیت و گسترش عدالت و توانمند‌سازی اقشار کشور برشمرد و گفت: سند راهبردی اصلاح ساختار بودجه تهیه شده و تقریباً به مرحله پایانی رسیده است و با یک جلسه دیگر نخستین سند راهبردی اصلاح ساختار بودجه تکمیل و خدمت رهبرانقلاب ارسال خواهد شد.
متلاشی شدن تیم چهار نفره تروریستی در جنوب شرق کشور
قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران از دستگیری چهار تروریست در جنوب شرق کشور خبرداد. در اطلاعیه روابط عمومی و تبلیغات قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه آمده است: یک تیم تروریستی چهار نفره که قصد انجام اقدامات تروریستی در داخل کشور را داشت، در یک اقدام مشترک اطلاعاتی با هوشیاری پاسداران و سربازان گمنام امام زمان(عج) شناسایی و متلاشی و اعضای آن دستگیر شدند.
بازداشت یک شبکه ۴ نفره مرتبط با سازمان منافقین در یاسوج
دادستان عمومی و انقلاب یاسوج خبر داد: اعضای چهار نفره یک گروهک تروریستی که به شبکه منافقین متصل بودند، توسط سربازان گمنام امام زمان(عج)در استان کهگیلویه و بویراحمد دستگیر شدند. ملک‌حسینی اظهار داشت: این گروه چهار نفره که به شبکه منافقین متصل بودند، قصد انجام عملیات ایذایی(عملیاتی که شرایط برای مقاصد بعدی زمینه‌سازی شود) در استان‌های خوزستان، فارس و کهگیلویه بویراحمد را داشتند که توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) دستگیر شدند. وی افزود: همه متهمان بازداشت شده، پس از ارتباط با سرکرده‌های گروهک منافقین، ساخت نارنجک‌های دستی و بمب‌های کوچک دست‌ساز را فرا گرفته و علاوه بر آموزش‌ها، پول‌هایی برای خرید تجهیزات و تهیه‌ خانه‌های تیمی و وسایل نقلیه از منافقین دریافت کرده بودند.
حمله ضدانقلاب به علم عزای سیدالشهدا(ع) در اصفهان
مطابق آنچه رسانه‌های داخلی گزارش دادند، عده‌ای ناشناس در ساعات بامداد دیروز به دکور و پرچم عزای سیدالشهدا(ع) در خیابان کاشانی اصفهان جسارت کرده و اقدام به ریختن بنزین روی بخشی از آن نموده و سپس از محل فرار کردند. این اقدام با واکنش شدید کاربران فضای مجازی همراه شد و از مسئولان خواسته‌اند به سرعت عاملان این اقدام شناسایی و با آنها برخورد قاطع شود. گفتنی است عناصر ضد دین جریان اپوزیسیون طی هفته‌های اخیر تبلیغات بسیاری برای آنچه «تحریم محرم» می‌خواندند، داشته اند و با شروع پرشکوه عزاداری‌های محرم امسال، این جریان همچون همیشه به عقده‌گشایی علیه مردم می‌پردازد.

 وطن امروز
دیدار وزیر مشاور در امور خارجی قطر با دبیر شورای عالی امنیت ملی
محمد بن عبدالعزیز الخلیفی، وزیر مشاور در امور خارجی قطر که به تهران سفر کرده است، با احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار و پیرامون روابط دوجانبه و منطقه‌ای با وی گفت‌وگو کرد.در این دیدار طرفین بر افزایش سطح همکاری‌های ۲ کشور در همه حوزه‌ها بویژه حوزه‌های تجاری و بازرگانی و انجام فعالیت‌های مشترک در زمینه اجرای پروژه‌های زیرساختی، در چارچوب برنامه و زمانبندی مشخص و رفع موانع موجود تاکید کردند. محمد بن عبدالعزیز الخلیفی نیز در این دیدار با تبریک انتصاب احمدیان در سمت دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، پیام کتبی محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، نخست‌وزیر قطر را تقدیم دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان کرد.
موافقت مجلس با کلیات لایحه موافقتنامه همکاری‌های امنیتی ایران و قرقیزستان
در نشست علنی روز گذشته (یکشنبه یکم مردادماه) مجلس شورای اسلامی، نمایندگان با لایحه موافقتنامه همکاری‌های امنیتی و انتظامی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری قرقیزستان با ۱۷۹ رای موافق، ۵ رای مخالف و ۸ رای ممتنع موافقت کردند. همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی با جزئیات این لایحه با ۱۶۳ رای موافق، ۴ رای مخالف و ۷ رای ممتنع نیز موافقت کردند.
آزمایش سامانه پیش ثبت‌نام انتخابات با موفقیت انجام شد
معاون سیاسی وزیر و رئیس ستاد انتخابات کشور با اعلام برگزاری موفقیت‌آمیز نخستین مانور آزمایشی سامانه پیش ثبت‌نام در سطح کشور، از آمادگی کامل برای تدوین آیین‌نامه اجرایی قانون جدید انتخابات خبر داد. محمدرضا غلامرضا در تشریح مراحل بعدی پس از تصویب قانون جدید انتخابات و حذف انتخابات تناسبی، گفت: این قانون، با هماهنگی شورای نگهبان و با توجه به اینکه قانون جدید از زمان ابلاغ، لازم‌الاجرا می‌شود، نخستین و فوری‌ترین اقدام، نوشتن آیین‌نامه اجرایی قانون جدید انتخابات است که به این منظور کمیته‌ای برای نگارش آن تشکیل می‌شود.معاون سیاسی وزیر کشور تأکید کرد: با توجه به تغییرات قانون جدید انتخابات، برخی موعدهای زمانی هم تغییر خواهد کرد که جدول مواعید زمانی را با هماهنگی شورای نگهبان ابلاغ خواهیم کرد و در نخستین فرصت ممکن طی اطلاعیه‌ای به مردم اعلام می‌شود؛ برنامه‌های آموزشی در این زمینه را نیز از طریق رسانه ملی و فضای مجازی در دستور کار داریم. غلامرضا همچنین از تست موفقیت‌آمیز سامانه پیش ثبت‌نام نامزدهای انتخاباتی خبر داد و گفت: نسخه اولیه سامانه رونمایی شد و با تدابیر اندیشیده شده و تأکید وزیر کشور، نخستین تست آزمایشی به مدت ۲ ساعت با زمینه‌سازی‌ها و مقدمات لازم در ۳۱ استان اعم از ۴۸۵ فرمانداری (در مرکز و فرمانداری‌ها) با موفقیت بارگذاری شد.
قرآن‌سوزی آزادی بیان نیست
کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در صفحه شخصی خود در فضای مجازی در واکنش به اقدام برخی افراد در دانمارک و سوئد در راستای هتک حرمت قرآن کریم نوشت: اگر کتاب‌سوزی آزادی بیان است، اعصار تاریک (قرون وسطی) دوران طلایی آزادی اروپا بوده است.

 خراسان
ساختمان اداری دیجی‌کالا پلمب شد
عصر دیروز ساختمان اداری دیجی‌کالا به‌طور موقت توسط اماکن فراجا به دلیل مسئله حجاب پلمب شده است. روابط عمومی این شرکت اعلام کرده فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا همچنان فعال است و تمام بخش‌ها درحال خدمت‌رسانی و انجام تعهدات خود به مشتریان و فروشندگان هستند.
پرونده به دادگاه ویژه روحانیت ارسال شد
دادستان گیلان گفت:درخصوص پخش تصاویر درگیری فرد روحانی با یک خانم در لنگرود، این درگیری به دلیل اختلافات فامیلی ریشه‌دار بوده و این خانم زن برادر فرد روحانی است. با توجه به شکایت این خانم، دادستانی گیلان به موضوع ورود کرده و پرونده قضایی برای متهم تشکیل و به دادگاه ویژه روحانیت ارجاع شده است. همزمان به گفته دادستان لنگرود، با «فیلم بردار» صحنه ضرب و جرح یک زن توسط یک معمم نیز برخورد جدی خواهد شد.

 مردم سالاری
توضیحات خزعلی درباره گشت حجاب و دستور رئیس جمهوری
معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: خبری در برخی رسانه‌های کشور درباره مصاحبه معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در حاشیه جلسه هیئت دولت منتشر شده که تحریف شده و صحیح آن از این قرار است: خزعلی در پاسخ به سوال خبرنگاری که عنوان کرد آیا شنیده‌اید که به دستور رئیس جمهور گشت ارشاد مجدداً به خیابان‌ها آمده است، گفت: خیر دستور را من نشنیدم، ما دستگاه اجرایی نیستیم و این موضوع را باید از مسئولان وزارت کشور (که نیروی اجرایی هستند) بپرسید.از رسانه‌های محترم کشور درخواست می‌شود که رعایت اصل صحت و اصالت خبر و حفظ امانت داری را در نقل اخبار سرلوحه کار خود قرار دهند. این اطلاعیه پس از هجمه‌ها علیه رئیس‌جمهور عطف به برداشت رسانه‌ها و بعضی افراد از صحبت انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری در حاشیه جلسه دولت در روز ۲۸ تیرماه جاری مبنی بر اینکه ابراهیم رئیسی از بازگشت گشت ارشاد به خیابان خبر نداشته، صادر شده است.
تاکید رئیس جمهوری عراق بر توسعه همکاری با ایران
«عبداللطیف جمال رشید» رئیس جمهور عراق در دیدار «محمد کاظم آل صادق» سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق بر توسعه همکاری با تهران تاکید کرد. «عبداللطیف جمال رشید» رئیس جمهور عراق در کاخ بغداد پذیرای محمد کاظم آل صادق سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق بود.در این دیدار رئیس جمهور عراق بر تقویت و توسعه همکاری‌های دو کشور به گونه ای که منافع دو ملت همسایه را تامین کند، تاکید کرد.عبداللطیف جمال رشید همچنین به اهمیت ارتقای سطح همکاری‌های دو جانبه برای مقابله با تغییرات اقلیمی، کمبود آب و خشکسالی که جهان در معرض آن قرار گرفته است، تاکید کردند.«محمد کاظم آل صادق» سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق نیز با تاکید بر تلاش جمهوری اسلامی ایران برای تقویت روابط دوستانه با عراق، خواستار گشودن افق‌های گسترده‌تری برای همکاری‌های دوجانبه به منظور تحقق ثبات و پیشرفت دو کشور دوست شد.

 قدس
آغاز رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت
امیر خلبان واحدی با اشاره به آغاز مرحله اصلی و فاز عملیاتی یازدهمین رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، گفت: از شب گذشته یازدهمین رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت با شرکت همه پایگاه‌های نیروی هوایی ارتش و با محوریت پایگاه هوایی شهید بابایی در منطقه عمومی انارک اصفهان برگزار شد. فرمانده نیروی هوایی ارتش با بیان اینکه از روزهای گذشته بخشی از هواپیماها و جنگنده‌های این نیرو به پایگاه اصفهان منتقل شده‌اند، گفت: در این رزمایش، نیروی انسانی جوان و خلاق که تمامی تخصص‌های خود را در داخل کشور و زیر نظر استادان داخلی فراگرفته‌اند، با بهره‌گیری از ۹۲ فروند از انواع جنگنده‌های شکاری رهگیر، بمب افکن و هواپیماهای بدون سرنشین به اجرای انواع عملیات شناسایی و عکس‌برداری، انهدام اهداف هوایی و زمینی، عملیات روانی، جنگ الکترونیک و پدافند غیرعامل و آزمایش سامانه‌های تولید شده جدید و ادوات مدرن خواهند پرداخت.
گفت‌وگوی تلفنی وزیران امور خارجه ایران و ترکیه
عصر روز گذشته وزیران امور خارجه ایران و ترکیه در گفت وگویی تلفنی ضمن محکومیت اهانت به قرآن در سوئد و دانمارک، در مورد موضوعات مهم دو کشور در حوزه‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل‌نظر و وزیر امور خارجه ترکیه از پیشنهاد وزیر خارجه کشورمان برای نشست فوق‌العاده کشورهای سازمان همکاری اسلامی استقبال کرد.
پنتاگون مدعی اعزام نظامیان جدید به منطقه شد
واشنگتن اعلام کرده در نظر دارد نیروهای جدید خود را در مرکز ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا موسوم به سنتکام در خاورمیانه مستقر کند. پیشتر اعلام شد ایالات متحده در حال افزایش استفاده از جت‌های جنگنده در نزدیکی تنگه هرمز برای محافظت از کشتی‌ها در برابر تحرکات ایران است. آمریکا نگران افزایش روابط ایران، روسیه و سوریه است.
هشدار دوباره نصرالله به دولت سوئد
«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی خود از سوئد خواست سخنان آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد تقبیح اهانت‌کنندگان به قرآن به‌ویژه عبارت «خط جنگ» را با دقت بررسی کند. وی در ادامه تأکید کرد: اگر سوئد در مسیر توهین‌آمیز فعلی باقی بماند، در زمره کشورهایی که با اسلام و مسلمانان مبارزه می‌کنند، طبقه‌بندی می‌شود.

 اعتماد
۴ نفر از نیروهای پلیس راه زاهدان به شهادت رسیدند
مرکز اطلاع‌رسانی پلیس استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد: «روز یکشنبه در پی حمله تروریستی ناجوانمردانه اشرار و کوردلان معاند به واحد گشت پلیس راه در محور خاش به تفتان متاسفانه چهار نفر از مأموران غیور پلیس به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.» در ادامه این اطلاعیه آمده است: «تروریست‌های کوردل در اقدامی بزدلانه مأموران گشت پلیس راه را در حین انجام وظیفه به شهادت رسانده و به سرعت از محل متواری شدند. در این حادثه تروریستی ستواندوم «محمدرضا اسماعیلی»، ستواندوم «رضا شیخی»، ستواندوم «حسن وحیدی» و سرگرد «مهدی اله‌پور» به فیض شهادت نائل آمدند.

 اطلاعات
انتخابات مجلس با قانون جدید برگزار می‌شود
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به حذف بند مربوط به انتخابات تناسبی از طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس گفت: با حذف این بند زمینه اجرایی شدن اصلاحیه این قانون فراهم شد. هادی طحان نظیف در گفتگویی درباره اصلاح صورت گرفته در مجلس درباره طرح قانون انتخابات اظهار داشت: تنها اختلاف نظر صرفا نسبت به بحث برگزاری انتخابات تناسبی در شهر تهران بود که مجلس شورای اسلامی این بند اختلافی را حذف کرد و به اعتقاد من با تدبیری که در مجلس صورت گرفت، ما شرایطی را داریم که امیدواریم زمینه اجرایی شدن اصلاحیه قانون انتخابات فراهم شود.طحان‌نظیف گفت: با طی تشریفات قانونی و ابلاغ این مصوبه می‌توان امیدوار بود که بتوان انتخابات پیش رو را با قانون جدید و به روز رسانی شده، برگزار کرد.
ایران دومین دارنده ذخایرگاز و سومین مالک بزرگ نفت جهان است
اوپک در بولتن آماری سالانه خود اعلام کرد: ایران دومین ذخایر اثبات شده بزرگ گازی در جهان را در اختیار دارد و سطح ذخایرش در سال ۲۰۲۲ برابر با ۹۸ر۳۳ تریلیون مترمکعب بوده است.براین اساس، روسیه با ذخایر ۷۵ر۴۷ تریلیون مترمکعبی در رتبه نخست جهان از این نظر قرار دارد و قطر هم با ذخایر ۸۳ر۲۳ تریلیون مترمکعبی رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.اوپک دربخش دیگری از این گزارش تصریح کرد: ذخایر اثبات‌شده نفت ایران در سال ۲۰۲۲ برابر با ۲۰۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون بشکه بوده و ایران همچنان سومین مالک بزرگ ذخایر نفت در جهان است.ذخایر نفت ایران در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل پیش از آن تغییری نکرده است.براساس این گزارش، ونزوئلا بزرگ‌‌ترین دارنده ذخایر نفتی در جهان شناخته و ذخایر نفت این کشور ۳۰۳ میلیارد و ۲۲۱ میلیون بشکه برآورد شده که نسبت به سال گذشته ۲۴۷ میلیون بشکه کاهش یافته است. عربستان هم با ذخایر ۲۶۷ میلیارد و ۱۹۲ میلیون بشکه ‌ای در رتبه دوم از این نظر قرار دارد که میزان ذخایر آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییر نداشته است.

 شهروند
پلیس با جرم مشهود برخورد می‌کند
جانشین فرمانده انتظامی کشور گفت: «دشمن بالاترین مؤلفه قدرت ملی ما یعنی عفاف و حجاب را به‌عنوان فتنه جدیدی پس از حادثه سال گذشته تشدید کرده و آن را هدف قرار داده است.» سردار رضایی اظهار داشت: «ایران با وجود همه توطئه‌ها و فتنه‌ها، کشور آرامی است و البته دشمن هر روز یک توطئه و فتنه را برپا می‌کند و به‌نوعی دنبال اهداف خودش است، اما این توطئه‌ها به‌دلیل بصیرت بالای مردم ایران، خنثی می‌شود.»وی گفت: «مجموعه انتظامی کشور به‌طور جد برای رعایت حقوق شهروندی مردم براساس قانون عمل می‌کند و پلیس مکلف است با هر جرم مشهودی برابر قانون برخورد و آن را مدیریت کند.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

اگر جامعه دیندار باشد سعادت آن تأمین است
حوزه/ آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به حضور پرشور مردم در مراسم‌های عزاداری آل الله گفت: وقتی به زوایای حادثه عاشورا نگاه می کنیم می بینیم نهضت امام حسین(ع) یک هدف داشت آن هم هدایت انسان به سوی رشد و کمال بود. رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اگر جامعه دیندار باشد سعادت آن تأمین است و غیر آن سرنوشتی چون گمراهی و ضلالت خواهد داشت؛ وی افزود: مهمترین هدف امام حسین(ع) مسئله دین بود که تحت الشعاع هوای نفسانی قرار گرفته بود و ارزش ها ضد ارزش شده بود و زمامداران جامعه که در جایگاه پیشوای جامعه اسلامی نشسته بودند رفتاری برخلاف پیشوای جامعه امت اسلامی داشتند و این خارج شدن جامعه امت اسلامی از ریل واقعی باعث شد که سیدالشهدا(ع) در مسیری قرار گیرد که سرنوشت آن به شهادت منجر شود. آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: دینداری در یک جامعه و امت قابل پیاده شدن است و امامان و پیشوایان ما در این رابطه بسیار سخن می گویند تا جامعه به آن قله انسانیت نائل آید.

مسجد باید کانون جهاد تبیین باشد
حوزه/ آیت‌الله خاتمی، با اشاره به جایگاه مساجد و اینکه مسجد باید کانون جهاد تبیین باشدگفت : مسجد با اهمیت فوق‌العاده‌ای که در مکتب ما دارد، متأسفانه آن‌چنان که شایسته و بایسته‌ است، مورد توجه قرار نگرفته است. مساجد کشور و تعداد مساجدی را که فعال یا نیمه‌فعال و یا تعطیل هستند، مشاهده کنید تا اهمیت این موضوع روشن شود که ما با این سرمایه‌ نفیس و ارزشمند چه کرده‌ایم و حداقل این است که کم‌توجه هستیم. عضو جامعه مدرسین با تاکید براینکه مساجد باید کانون ‌محور باشند، گفت: مسجد خانه‌ معنوی مردم است. این خانه‌ معنوی هرچه مجهزتر باشد، در عرصه‌ معنویت مؤثرتر خواهد بود. عضو خبرگان رهبری افزود: در عرصه‌ بصیرت‌افزایی، گفتنی‌ها را باید در مسجد بشنوند، و در عرصه‌ جهاد تبیین و بیان مصادیق جهاد تبیین در مساجد فعالیت شود.

قرآن سوزی نشانه عجز دشمنان اسلام است
رسا/ آیت الله موسوی اصفهانی، قرآن سوزی در کشورهای غربی را یکی از جنایات مداوم آن‌ها توصیف کرد و گفت: این‌ها فکر می‌کنند با آتش زدن قرآن کریم، با این کتاب آسمانی مقابله و مبارزه می‌کنند. وی با اشاره به اینکه قرآن کریم تنها کتاب آسمانی تحریف نشده دنیا است اظهار داشت: تورات و انجیل هم کتاب آسمانی هستند اما تورات و انجیلی که امروز در دست یهود و نصارا است دارای مطالبی به قطع تحریف شده می باشد. وی همچنین تصریح کرد: چهارده قرن است دشمنان اسلام نتوانسته‌اند سوره‌ای به اندازه کوچکترین سوره قرآن مجید بیاورند؛ حال به قطع قرآن سوزی نشان از نادانی، جهالت و عجز این‌ها در برابر این کتاب آسمانی است. عضو جامعه مدرسین جسارت و هتک حرمت قرآن کریم را موجب ناراحتی و نشان دادن واکنش مسلمانان ارزیابی کرد و گفت: این دشمنی کفار باعث انسجام بیشتر جهان اسلام می‌شود.

لزوم پیشتازی خواص در امر به معروف و نهی از منکر
اختصاصی/ آیت الله غروی در مراسمی که به مناسبت روز ششم محرم در محل جامعه مدرسین برگزار شد، ترک امر به معروف و نهی از منکر را عامل بی‌تفاوتی جامعه نسبت به اتفاقات پیرامون خود ارزیابی کرد و اظهار داشت: امام حسین(ع) برای احیای اسلام قیام کردند و به شهادت رسیدند؛ چرا که فساد، جامعه اسلامی را فراگرفته بود. وی هدف امام حسین(ع) را احیای دو واجب امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد و افزود: بالاترین امر به معروف و نهی از منکر، احیای سنت امر به معروف و نهی از منکر است که حضرت سید الشهداء(ع) به عنوان هدف قیام خود معرفی می‌کنند؛ چرا که علی رغم وجوب امر به معروف بر همه جامعه اسلامی، در پاره‌ای از موارد، نقش خواص نقش محوری است. یعنی باید ابتدا آن‌ها به میدان بیایند تا سایرین نیز ترغیب شوند.
آیت الله غروی خاطر نشان کرد: اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه حکم فرما شود و مردم کسی را که مرتکب اعمال ضد ارزشی می‌شود مورد سؤال قرار دهند، دیگر منکر در جامعه رواج پیدا نخواهد کرد؛ بنابراین عموم مردم باید در این مسئله ورود کنند تا مبادا ضد ارزش‌ها مقبولیت اجتماعی پیدا کنند.

تجارت با ایران دو برابر شد
ایرنا/ وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت:‌ همکاری‌های این اتحادیه با جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف به شکل فعالی در حال گسترش است و در چهار سال اخیر،‌ تجارت طرفین دو برابر شده است. آندری اسلپنف افزود:‌ مقایسه آمار تجارت دوجانبه در سال ۲۰۲۲ میلادی نسبت به سال قبل از آن نیز حاکی از افزایش ۲۲ درصدی مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اوراسیا است.
وی اظهار داشت:‌ نکته مهم این است که مبادلات تجاری دوجانبه توازن دارد، یعنی تقریبا به همان میزان که اتحادیه اوراسیا به ایران کالا عرضه می‌کند، ایران هم به کشورهای عضو این اتحادیه صادرات کالا دارد. وزیر تجارت اتحادیه اوراسیا با تأکید بر این که این اتحادیه ارزش زیادی برای کالاهای ایرانی قائل است،‌ گفت:‌ هم ‌اینک محصولات کشاورزی سهم ۷۵ درصدی در مبادلات تجاری این اتحادیه با ایران دارد.

آغاز پیش ثبت نام انتخابات مجلس از ۱۶ مرداد
باشگاه خبرنگاران/ وزیر کشور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری درباره برگزاری انتخابات مجلس و جزئیات قانون جدید انتخابات گفت: از نکات مهم این قانون و تفاوت آن با قانون قبل، موضوع پیش ثبت نام است که از ۱۶ مرداد آغاز می‌شود و اگر کسی اقدام نکند فرصت داوطلبی را از دست می‌دهد.
وحیدی افزود: موضوع تبلیغات هم در قانون جدید انتخابات پیش‌بینی شده است. ضمن اینکه فرصت و اختیار کافی در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد، از تخریب جلوگیری می‌کند. وی افزود: البته همیشه تیر دشمن به سنگ خورده است و من فکر می‌کنم انتخابات پرشوری خواهیم داشت. دشمنان ما مخالف مردم سالاری هستند و البته به دروغ خودشان را طرفدار مردم نشان می‌دهند.

آغاز ثبت‌نام زائران اربعین از ساعت ۱۰ روز سه‌شنبه
صدا و سیما / سیدعباس حسینی رئیس سازمان حج و زیارت، اظهار کرد: با تلاش شبانه روزی کارشناسان و دست اندرکاران، سامانه سماح به آدرس samah.haj.ir آماده شده است و از ساعت ۱۰ صبح روز سه شنبه هفته جاری (۳ مرداد) در دسترس متقاضیان نام نویسی راهپیمایی اربعین، قرار دارد. وی اضافه کرد: متقاضیان عزیمت به راهپیمایی اربعین حسینی باید با مراجعه به سامانه سماح برای ثبت نام خود اقدام کنند.

در برابر فناوری چینی شکست خورده‌ایم
ایرنا/ نشریه نشنال اینترست در مطلبی با اشاره به پیشرفت چشمگیر چین در فناوری، نوشت: آمریکا در این جنگ شکست خورده و تنها راه پیش رو، رقابت جدی با پکن و یا نابودی است. به گزارش این نشریه آمریکایی، آمریکا دیگر وقتی برای شکست چین در جنگ فناوری ندارد. مگر آنکه برای تحقیق و توسعه، همگام با سیاست صنعتی هزینه کند، وگرنه باید رقابت را در عصر جدید واگذار کند.
به نوشته این نشریه، رسانه‌های غربی، بیشتر محصولات آزمایشی چینی در بخش اتوماسیون صنعتی را دستکم گرفته اند، از جمله «هوآوی» که بزرگترین سازنده زیرساخت‌های مخابراتی جهان است و از خیلی وقت پیش هدف تحریم های آمریکا قرار گرفته است. نشنال اینترست می نویسد: بخش ابری هواوی (بخشی که با هدف ایجاد زیرساخت شبکه های اینترنتی ایجاد می شود) به تازگی پلتفرمی را راه اندازی کرده که برای کمک به کسب و کارهای چینی در ساخت سیستم های هوش مصنوعی اختصاصی با استفاده از داده های خود طراحی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *