خبر روز ۱۴۰۲/۰۴/۲۶

**آیت الله العظمی سبحانی تأکید کرد: ضرورت انسجام دستگاه‌های حکومتی و اجرایی** آیت الله العظمی مکارم شیرازی: دشمن با نفوذ فرهنگی به دنبال ایجاد ناامنی در کشور است** آیت الله حسینی بوشهری تأکید کرد: لزوم پشتیبانی از پلیس در مبارزه با ناهنجاری‌ها** آیت الله شب زنده دار: فقهاء در حفاظت از اسلام نقش بی‌بدیلی دارند** آیت الله فاضل لنکرانی: استمرار انقلاب با استمرار فرهنگ شهادت است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
تسهیلات ودیعه مسکن بافت فرسوده ۲برابر شد
معاون وزیر راه و شهرسازی از دو برابر شدن مبلغ وام ودیعه مسکن بافت فرسوده در شهر تهران خبر داد و گفت: این وام به ۱۲۰میلیون تومان افزایش یافت. محمد آئینی با اشاره به برنامه دولت برای حمایت از نوسازی بافت فرسوده، اظهار کرد:‌ برای تسهیل اسکان موقت ساکنان بافت‌های فرسوده در دوره نوسازی، ساکنان می‌توانند با وام ودیعه مسکن خانه‌ای را اجاره کنند.
هشدار پوتین درباره استفاده اوکراین ‌از بمب‌‌خوشه‌ای
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در اظهاراتی به آمریکا و متحدان غربی این کشور درباره استفاده از بمب‌های خوشه‌ای علیه نیروهای روس هشدار داد.
پوتین اعلام کرد که روسیه این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که در صورت استفاده از مهمات خوشه‌ای علیه ما، از چنین مهماتی استفاده کنیم. وی با بیان این‌که ما ذخایر کافی از بمب‌های خوشه‌ای داریم، تاکید کرد: البته روسیه هنوز از این مهمات استفاده نکرده و نیازی به استفاده از بمب‌ خوشه‌ای در اوکراین نداشته است.رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به اقدام آمریکایی‌ها برای دادن بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین افزود: «مهمات آنها دارد تمام می‌شود». ولادیمیر پوتین با یادآوری استاندارد دوگانه آمریکایی‌ها در قبال بمب‌های خوشه‌ای اعلام کرد، آنها قبلا استفاده از چنین مهماتی را «جنایت و جرم» خوانده بودند و اکنون هم باید توسل به چنین تسلیحاتی، جرم و جنایت تلقی شود.اظهارات مقام ارشد روسیه درباره بمب خوشه‌ای و هشدار او درباره پاسخگویی مسکو در شرایطی مطرح شده که پیش از این سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه اعلام کرده بود روسیه در صورت استفاده اوکراین از بمب خوشه‌ای، اقدام مشابه انجام می‌دهد.«پیمان ممنوعیت بمب‌های خوشه‌ای» معاهده‌ای بین‌المللی است که هرگونه استفاده، انتقال، تولید و انبار این بمب‌ها را ممنوع اعلام می‌کند.

 کیهان 
آمریکا خواب است / ایران جایگاه خود را در آفریقا تقویت می‌کند
مشاور پیشین امنیت ملی رژیم صهیونیستی در یادداشتی با ‌اشاره به دستاوردهای دیپلماتیک ایران و تقویت جایگاه کشورمان در آفریقا با توجه به سفر اخیر رئیس‌جمهور کشورمان به این قاره تاکید کرد: ایران در تلاش برای افزودن کشورهای بیشتر به اردوگاه ضدآمریکایی بوده و خود، کلید تشکیل این بلوک است. میر بن شابات، مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ در یادداشت خود که در روزنامه اسرائیل هیوم منتشر شده است با ‌اشاره به سفر اخیر رئیس‌جمهوری ایران به آفریقا و بازدید از سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه تصریح کرد: ایران در تلاش است تا با تقویت جایگاه خود در قاره آفریقا و افزودن کشورهای بیشتری به اردوگاه ضدآمریکایی، بر شتاب دیپلماتیکی که در ماه‌های اخیر از آن برخوردار بوده است، بیفزاید.
وبگاه «تایمز اسرائیل» نیز در گزارشی به حضور ایران در قاره آفریقا ‌اشاره کرد و با بیان اینکه «نفوذ جمهوری اسلامی به منطقه خاورمیانه و آفریقای جنوبی محدود نمی‌شود و تهران دنبال صدور انقلاب به تمام این قاره است.» نوشت: «جمهوری اسلامی با کشورهای در حال توسعه در قاره آفریقا دارای روابط تجاری روبه‌رشد است و از طریق این روابط برای کاهش تأثیر تحریم‌های غرب استفاده می‌کند.»تایمز اسرائیل به نقل از «جو-آنسی‌وان ویک» یک تحلیلگر آفریقایی مسائل بین‌الملل نوشت: ایران، به یک شریک ایدئولوژیک مهم برای قاره آفریقا در مقابل غرب تبدیل شده است.
راهبرد ایران تبدیل مرزهای امنیتی به مرزهای اقتصادی است
آیت‌الله رئیسی در دیدار ژنرال «سید عاصم منیر» فرمانده ارتش پاکستان، ضمن تاکید بر راهبرد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تبدیل مرزهای امنیتی به مرزهای امن و اقتصادی، توسعه بازارچه‌های مرزی و همکاری‌ها در بخش انرژی را از راه‌های تحقق این راهبرد دانست و بر فعالیت بیشتر هر دو کشور برای تسریع در تحقق این امر تاکید کرد.رئیس‌جمهور با بیان اینکه تقویت روابط با کشورهای همسایه، همسو و مسلمان از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است، به اراده جدی دو کشور برای گسترش روابط ‌اشاره کرد و افزود: تسریع در اجرای توافقات فیمابین موجب ارتقای بیش از پیش همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و پاکستان و به تبع آن ارتقای سطح روابط سیاسی دو همسایه خواهد شد.رئیسی همچنین با اشاره به تلاش دشمنان برای ایجاد اختلال در روابط کشورهای منطقه، بر تقویت همکاری‌ها و تعاملات دوجانبه و منطقه‌ای با استفاده از فرصت‌ها‌ و زمینه‌های موجود و تبادل ظرفیت‌های متقابل تاکید کرد.
نباید منتظر لایحه مجلس درخصوص ناهنجاری‌های اجتماعی باشیم
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: قبلا هم بارها تاکید کردم، سال گذشته هم متذکر شدم ما درخصوص برخی ناهنجاری‌های اجتماعی از جمله مقوله عفاف و حجاب، قانون داریم؛ البته این قضیه فقط منحصر به مقوله عفاف و حجاب نیست؛ علی‌ایحال این امر که مردم متدیّن بر به میدان آمدن همه مسئولان و متولیان برای اجرای قوانین ناظر بر مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی تاکید می‌کنند، بسیار مبارک و بابرکت است؛ ما در قوه قضائیه از این موضوع استقبال و حمایت می‌کنیم و تاکید داریم که همه باید تلاش کنیم مصوبات و قوانین موجود برای مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی، اجرایی گردند. رئیس‌قوه قضائیه اظهار داشت: ما در حوزه مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی و مظاهر آن، قانون داریم و نباید منتظر لایحه مجلس در این خصوص باشیم چرا که ممکن است این مقوله زمان‌بر باشد؛ با همین قوانین موجود می‌توان در امر مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی اقداماتی را انجام داد.
سیاست ایران برای تقویت روابط با همسایگان فرصتی بسیار با ارزش برای جهان اسلام است
ژنرال «سید عاصم منیر» فرمانده ارتش پاکستان در دیدار با آیت الله رئیسی با تجلیل از سیاست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تقویت روابط با همسایگان به‌خصوص پاکستان آن را فرصتی بسیار با ارزش برای جهان اسلام دانست.فرمانده ارتش پاکستان با ‌اشاره به مرز مشترک طولانی دو کشور و ظرفیت بالای تبادلات مرزی، گسترش تعاملات اقتصادی و تجاری و مرزی دو کشور را موجب ارتقای شرایط امنیتی دانست و اظهار داشت: توافقات خوبی برای افزایش سطح امنیت در مرزهای مشترک حاصل شده و تلاش ما بر تسریع در اقدامات در حال انجام برای ایجاد امنیت پایدار متمرکز است.

 همشهری 
فرصت وزیر کشور برای تغییر معاونش به پایان رسیده است
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس گفت: قبل از اینکه وزیر کشور به مجلس بیاید با من صحبت کرد. به وی گفتم فرصت تغییر معاونش به انتها رسیده است. ایشان قول داد زودتر تصمیم بگیرند و به توافق برسند. حتماً این کار انجام می‌شود؛ اگر نشد براساس آیین‌نامه داخلی موضوع را دنبال خواهم کرد.
اروپا در لبنان وقیحانه مداخله کرد
هاشم صفی الدین، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها در امور لبنان مداخله‌ای وقیحانه کردند و برخی مسائل خود را به لبنانی‌ها تحمیل کردند. آنها با آمریکایی‌ها و تکفیری‌ها این بلا را بر سر لبنان، سوریه، عراق و منطقه آوردند. باید به آنها بگوییم بروید و به امور خودتان برسید.
دیر یا زود به زندان برگردانده می‌شوم
عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان گفت: من تا سن ۷۰ سالگی یک پرونده کیفری نداشتم اما در چند‌ماه اخیر تقریبا با ۱۸۰ پرونده مواجه شده‌ام. اگر من به زندان بیفتم- که فکر می‌کنم دیر یا زود این اتفاق رخ دهد – آیا دولت به حزب من اجازه رقابت در انتخابات را خواهد داد؟
امکان مذاکره با روسیه مشخص نیست
تونی بلر، نخست‌وزیر اسبق انگلیس تصریح کرد: اگر مسیر مشخصی برای پیوستن به ناتو و اتحادیه اروپا پیش پای اوکراین نباشد، یافتن راهکاری برای این مناقشه بسیار دشوار خواهد بود. اوکراین در این جنگ نه‌تنها برای خود، بلکه برای دیگر کشورهای اروپایی می‌جنگد و باید منتظر ماند و دید که بعد از پایان ضدحمله، آیا مذاکره امکان‌پذیر است یا نه.

 ایران
دستور اصلاح قیمت خودروهای مونتاژی
رئیس جمهور در جلسه روز گذشته هیأت دولت، با بیان اینکه شورای رقابت با چه توجیهی قیمت خودروهای مونتاژی را افزایش داده است، معاون اول رئیس جمهور و وزرای اقتصاد و صمت را مأمور بررسی و اصلاح این روند کرد. آیت‌الله رئیسی گفت: اینکه در سال «رشد تولید و مهار تورم» یک بخش بدون اخذ مجوزهای لازم کالاها را گران کند، قابل پذیرش نیست و دستگاه‌ها باید خود را موظف به مقابله با گرانی و تورم بدانند. وی همچنین بر پیگیری جدی توافقنامه‌ها و مصوبات سفرهای خارجی دولت تأکید کرد.
بازداشت بازیگر زنانه پوش که پلیس را تهدید کرده بود
یک بازیگر کمترشناخته شده تلویزیون که پلیس را به قتل با استفاده از سلاح کمری یا قمه تهدید کرده بود، روز گذشته بازداشت شد. این فرد که محمد صادقی نام دارد به رغم سابقه کم در حرفه بازیگری، بیشتر با زنانه پوشی و انجام آرایش‌های زنانه شناخته شده است، در یک ویدئو که در صفحه مجازی خود منتشر کرد، به مردم گفته بود که چرا در مقابل پلیس، از اسلحه یا قمه استفاده نمی کنید؟ وی این اظهارات را در واکنش به تذکر لسانی درخصوص پوشش‌های نامتعارف مطرح کرده بود. این بازیگر زنانه‌پوش که شنبه گذشته پلیس را به قتل تهدید کرده بود، روز گذشته هنگام مواجهه با مأمورانی که برای بازداشت او آمده بودند، قصد داشت به صورت نمایشی خودش را از طبقه سوم به پایین پرتاب کند. البته مأموران ناچار شدند برای حفظ جان او، از آتش نشانی کمک بگیرند و او را از پنجره‌ای که آویزان شده بود، نجات بدهند.

 وطن امروز
واکنش کنعانی نسبت به معیارهای دوگانه امپراتوری رسانه‌ای غرب
کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در توئیتی نوشت: شاهد تداوم چندین ماهه اعتراض و اعتصاب و تظاهرات فلج‌کننده صدها هزار نفری در سرزمین‌های اشغالی همراه با سرکوب با استفاده از مدرن‌ترین ابزارهای خشونت علیه معترضان و پنهان‌سازی آمار کشته‌شدگان و مجروحان و بازداشت‌شدگان به دست نیروهای امنیتی و پلیس رژیم صهیونیستی هستیم.
احزاب به قانون پایبند باشند
وزیر کشور با اشاره به انتخابات مجلس در سال جاری در توصیه‌ای که به احزاب و جریان‌های مختلف سیاسی داشت گفت: همه احزاب فعال در کشور باید خود را مکلف و مقید به قوانین بدانند؛ قانون فصل‌الخطاب و ملاک اصلی است. وحیدی افزود: همه احزاب با جریانات سیاسی مختلف باید در چارچوب قانون فعالیت کنند و اگر کسی انتظار داشته باشد خلاف قانون عمل شود و شرطی بگذارد که خلاف قانون باشد، اجرای خواسته و انتظار او معنایی ندارد، لذا هر کسی بخواهد خارج از چارچوب قانون عمل کند حتماً یک عنصر غیرمسؤول شناخته خواهد شد. وزیر کشور همچنین توصیه‌ای به احزاب داشت و گفت: توصیه ما به همه احزاب، گروه‌ها و تشکل‌ها این است که در انتخابات حضور پرشوری داشته باشند و با مشارکت گسترده خود، دیگران را نیز تشویق به حضور کنند. توصیه دیگر اینکه هیچ یک از احزاب سراغ مسیرها و روش‌هایی که خلاف مسؤولیت‌پذیری اجتماعی و خلاف پایبندی به اصول و قواعدی است که یک جریان سیاسی باید عمل کند، نروند.
خط قرمز نیروهای مسلح امنیت نظام و آرامش مردم است
فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با حضور در منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف، میزان آمادگی رزمی و توان عملیاتی این یگان پدافندی را مورد ارزیابی قرار داد.امیر سرتیپ صباحی‌فرد در این بازدید با اشاره به اینکه گام‌های بلندی در مسیر دستیابی به قدرت بازدارندگی فعال برداشته شده است، اظهار کرد: امنیت جمهوری اسلامی ایران بومی و درون‌زاست که نشات گرفته از انگیزه، ایمان، اراده و خودباوری کارکنان نیروهای مسلح است.وی افزود: نیروهای مسلح کشورمان بویژه پدافند همیشه در صحنه، درباره امنیت و منافع ملی هرگز مماشات نمی‌کنند، چرا که خط قرمز نیروهای مسلح امنیت نظام و آرامش مردم است. فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش گفت: با استفاده از توان مهندسان و متخصصان داخلی، پیشرفته‌ترین سامانه‌های دفاعی ضدموشکی را تولید و در اختیار داریم که سبب شده است جمهوری اسلامی به عنوان یک قدرت منطقه‌ای در غرب آسیا مطرح شود.

 جوان 
انتخابات تناسبی از اصلاح قانون انتخابات مجلس حذف شد
سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس از حذف بند مربوط به تناسبی شدن انتخابات مجلس در تهران در پی مخالفت هیأت عالی نظارت بر سیاست‌های کلی نظام مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد. حدادی با بیان اینکه در رأی گیری امروز کمیسیون شوراها، بند مربوط به انتخابات تناسبی مجلس در تهران حذف شد، افزود: سایر مواد این مصوبه در شورای نگهبان و در هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام تأیید شده بود و تنها این بند با مخالفت هیأت عالی نظارت مواجه شد.نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس افزود: این مصوبه کمیسیون شوراها دوشنبه باید در صحن علنی مجلس به تصویب نمایندگان هم برسد لذا اصلاح قانون انتخابات در صورت تصویب مصوبه کمیسیون در صحن علنی و سپس تأیید شورای نگهبان، به قانون جدید انتخابات مجلس تبدیل شده و برای قانون انتخابات امسال مجلس، مبنای تصمیم گیری و اجرا خواهد بود.

 خراسان
پهلو گرفتن اولین کشتی ایرانی در «مصراته» پس از ۱۰ سال
ریاست هیئت دیپلماتیک ایران در لیبی درباره آخرین وضعیت سفارت ایران در لیبی و شرایط زندگی در این کشور توضیح داد و گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در لیبی نیز فعالیت خود در این کشور را از سرگرفته است و چهارشنبه گذشته اولین کشتی ایران در بندر مصراته بعد از حدود ۱۰ سال پهلو گرفت. عین‌ا… سوری گفت: خوشبختانه سفارت هم اکنون آمادگی پذیرش مراجعان را دارد.
عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از مواضع جنگ‌طلبانه‌اش علیه ایران
مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در جلسه‌ای با کنست، اولویت‌های استراتژیک این رژیم در زمینه سیاست خارجی را که بر مواردی از جمله متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران متمرکز بود، تشریح کرد. خبرگزاری مدیا لاین نوشت: زاچی هانگبی، در پاسخ به سوال کانال ۱۳ این رژیم درباره احتمال حمله پیش‌دستانه اسرائیل علیه ایران، با عقب‌نشینی از مواضع جنگ‌طلبانه مقامات این رژیم گفت: ما در حال نزدیک شدن به این اتفاق نیستیم چراکه ایرانی‌ها مدتی است غنی‌سازی اورانیوم را در سطحی که از نظر ما خط قرمز است، متوقف کرده‌اند. این مقام رژیم صهیونیستی ادامه داد: اما ممکن است اتفاق بیفتد. مطرح شدن اظهارات جنگ‌طلبانه مقامات رژیم صهیونیستی علیه ایران در حالی است که مقامات ایران با هشدار درباره چنین اظهاراتی تاکید کرده‌اند که هرگونه اقدام متجاوزانه خارجی را با تکیه بر توان دفاعی کشور بی‌پاسخ نخواهند گذاشت.

 مردم سالاری
بیش از ۴۴درصد بانوان بی‌حجاب تذکر مودبانه را می‌پذیرند
دبیر کارگروه آسیب‌های اجتماعی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری گفته است: براساس نتایج یک پژوهش بیش از ۴۴درصد بانوان بی‌حجاب تذکر مودبانه را می‌پذیرند. زینب غدیری افزود: طبق این پژوهش ۳۹،۲ درصد از زنان بی حجاب تهران جوانان رده ۲۳ تا ۳۲ سال و متولدین دهه هفتاد، ۳۰.۷ درصد گروه سنی ۳۳ تا ۴۲ و متولدین دهه ۶۰، ۱۹.۹ درصد گروه سنی ۱۸ تا ۲۲ سال دهه هشتادی، ۹.۴ درصد گروه سنی ۴۳ تا ۵۲ سال متولدین دهه پنجاه و ۸ درصد نیز گروه سنی ۵۳ تا ۶۲ سال و متولدین دهه ۴۰ بودند. او تصریح کرد: ۳۴.۹ درصد زنان بی حجاب این پژوهش خانه دار،۲۵.۱ درصد دانشجو، ۱۹.۳درصد شاغلین آزاد، ۱۴.۳درصد کارمند و ۴.۱ درصد بیکار و ۱ درصد از قشر معلمان و ۰.۸ درصد از قشر اساتید و ۰.۴ درصد پشت کنکوری و۰.۱ درصد بازنشسته بودند. غدیری اظهار داشت: ۴۶,۶ درصد زنان بی حجاب مجرد و ۴۲.۸ درصد زنان متاهل، ۸.۷ درصد آنها مطلقه و همسر ۱.۹ درصد از زنان فوت شده است و همسر ۶۹.۶ درصد از زنان موافق با نوع پوشش و بی حجابی آنها بوده و ۱۷.۲ درصد از همسران نیز مخالف پوشش بوده اند. دبیر کارگروه آسیب‌های اجتماعی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: بر اساس این پژوهش ۶,۴ درصد بانوانی تهرانی که حجاب برداشتند در آذر ماه ۱۴۰۱ اقدام به کشف حجاب کرده بودند و ۹.۴ درصد افزایش در دی ماه ۱۴۰۱، ۲.۹ درصد کاهش در بهمن و ۳.۱ درصد در اسفند۱۴۰۱ افزایش و ۲.۸ درصد افزایش در فروردین و ۰.۷ درصد در اردیبهشت ۱۴۰۲ بوده است.
کلیات لایحه تشکیل وزارت بازرگانی تصویب شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه دوفوریتی تشکیل وزارت بازرگانی موافقت کردند.در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی، کلیات لایحه دوفوریتی تشکیل وزارت بازرگانی مورد بررسی قرار گرفت.نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعد از استماع نظرات موافقان و مخالفان، کلیات لایحه را با ۱۲۹ رای موافق، ۱۰۱ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۳۸ نماینده حاضر در مجلس تصویب کردند.

 آرمان ملی 
تکذیب شهادت یکی از تکاوران سپاه صابرین
از روز گذشته خبری مبنی بر شهادت هادی خضرایی از نیروهای تیپ ویژه صابرین نیروی زمینی سپاه در فضای مجازی منتشر شد.پیگیری های تسنیم از یگان صابرین حاکی از آن است که این خبر کذب بوده و آقای خضرایی در صحت و سلامتی کامل مشغول خدمت در تیپ ویژه صابرین نزسا است.

 قدس
مجاز شدن تردد خودرو‌های ایرانی به عراق در ایام اربعین
عراق با ورود خودرو‌های ایرانی به داخل خاک این کشور در ایام اربعین به منظور تسهیل آمد و شد و ایاب و ذهاب تجهیزات مواکب و زائران موافقت کرد. ابوفدک معاون رئیس سازمان الحشدالشعبی در دیدار شهردار تهران از موافقت نخست‌وزیر عراق با ورود خودرو‌های ایرانی به داخل خاک عراق در ایام اربعین خبر داد.
دستاوردهای نخستین سفر وزیر بهداشت به تاجیکستان
وزیر بهداشت کشورمان که پس از ۳۲ سال از زمان استقلال تاجیکستان به این کشور سفر کرده، از ارتقای روابط در حوزه سلامت، تعاملات دانشگاهی، تبادل استاد و دانشجو، توسعه گردشگری سلامت و اشتراک تجربیات موفق نظام سلامت دو کشور خبر داد. عین‌اللهی بر ضرورت اقدام جمعی کشورهای منطقه برای پیشگیری و مقابله با بیماری‌های واگیر تأکید کرد.
لاپوشانی قضیه کوکائین به نفع بایدن
نیکی هیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، سرویس مخفی این کشور را به سرپوش گذاشتن روی ماجرای کشف کوکائین در کاخ سفید برای محافظت از هانتر بایدن پسر رئیس جمهور آمریکا متهم کرد. یکی از مأموران سرویس مخفی آمریکا دوم ژوئن(۱۲خرداد) حدود یک گرم کوکائین را در کمد انباری در بال غربی ورودی اختصاصی کاخ سفید، کشف کرد. براساس گزارش‌های قبلی، این کمد در دیدرس هیچ‌کدام از دوربین‌های نظارتی نبوده است!

 اعتماد
علاقه آلمان برای مذاکره با روسیه
«آنالنا بربوک»، وزیر خارجه آلمان گفت که مایل است در صورت امکان با روسیه درباره حل بحران اوکراین مذاکره کند، اما در شرایط کنونی چنین امکانی وجود ندارد. بربوک در پاسخ به این پرسش که آیا امکان مذاکره با مقام‌های روسیه وجود دارد، افزود: مشخص است در شرایطی که طی ۵۰۰ روز انباشته شده است، چنین امکانی وجود ندارد. وی ادامه داد: «کاش می‌توانستیم چنین مذاکراتی را انجام دهیم، اما اکنون صحبت از تمایل نیست، بلکه باید واقعیت‌ها را در نظر گرفت.» وزیر خارجه آلمان مدعی شد که صلح زمانی برقرار می‌شود که سربازان روس خاک اوکراین را ترک کنند‌. بربوک تاکید کرد که دولت آلمان و همچنین جامعه بین‌الملل بی‌وقفه به تلاش دیپلماتیک ادامه خواهند داد تا روسیه را به توقف عملیات نظامی ویژه سوق دهند.

 ابتکار
قیمت بنزین افزایش نمی‌یابد
وزیر کشور هرگونه احتمال درباره افزایش قیمت بنزین را رد کرد. وحیدی در حاشیه مراسم هفته بهزیستی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال افزایش قیمت بنزین، اظهار کرد: این موضوع کاملاً شایعه است و خلاف واقعیت؛ هیچ افزایش قیمتی نخواهیم داشت.وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت در این زمینه برنامه‌ریزی برای آینده دارد یا احتمال دو – سه نرخی شدن بنزین وجود دارد یا نه، تاکید کرد: خیر؛ اصلا دولت برنامه‌ای در این زمینه ندارد.

 شهروند
گشت‌های خودرویی و پیاده پلیس برای مقابله با بی‌حجابی در سراسر کشور مستقر شدند
سخنگوی فراجا از استقرار گشت‌های خودرویی و پیاده پلیس در سراسر کشور با هدف انجام مأموریت‌ها و برخورد با افرادی که بر هنجارشکنی‌های اجتماعی (بی‌حجابی) اصرار دارند، خبر داد.سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فراجا گفت: «پلیس در پی مطالبات مردمی و خواست گروه‌ها و نهادهای مختلف اجتماعی و همچنین تأکید ریاست محترم جمهوری و قوه قضاییه در چارچوب قانون به‌منظور بسط و گسترش امنیت عمومی و تحکیم بنیان خانواده ضمن تقدیر و تشکر از قاطبه دختران و بانوان کشور عزیزمان، ایران، که با رعایت هنجارهای اجتماعی و پوشش متعارف بر آرامش روانی جامعه کمک می‌کنند، از یکشنبه با استقرار گشت‌های خودرویی و پیاده در سراسر کشور ضمن انجام مأموریت‌های متعدد پلیسی ناگزیر با آن دسته از کسانی که متأسفانه بدون توجه به تبعات و عواقب پوششِ خارج از عرف همچنان بر هنجارشکنی خود اصرار دارند ضمن انذار و تذکر درصورت عدم‌تمکین از دستورات پلیس، برخورد قانونی و آنان را به دستگاه قضایی معرفی خواهد کرد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

دشمن با نفوذ فرهنگی به دنبال ایجاد ناامنی در کشور است
رسا/ آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار فرمانده جدید نیروی انتظامی استان قم، با توجه به سرمایه گذاری دشمنان بر ایجاد معضلات اخلاقی و فرهنگی در شهر قم، هوشیاری مردم را در این گونه موارد مهم برشمرد و افزود: دشمن تلاش دارد تا با نفوذ در مسائل فرهنگی، در کشور و به خصوص شهر قم ناامنی ایجاد کند که هوشیاری مردم سبب می شود، موفق نشوند.استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: نیروی انتظامی باید با تدبیر به گونه ای برخورد کند که نه متهم به خشونت شود و نه آزادی مطلق را در پی داشته باشد. وی مشکلات اقتصادی و معیشتی را از عوامل اصلی در معضلات اخلاقی و فرهنگی جامعه دانست و ابراز داشت: باید تا حد ممکن آسیب های اقتصادی کاهش یابد. متأسفانه مسئولان آنگونه که باید و شاید نتوانسته و یا نخواسته اند که مشکلات اقتصادی را برطرف نمایند.

ضرورت انسجام دستگاه های حکومتی و اجرایی
رسا/ آیت الله العظمی سبحانی در دیدار فرمانده انتظامی استان قم اظهار داشت: در اسلام دو نوع امر به معروف داریم؛ یکی امر به معروف عمومی است که برای همه افراد جامعه لازم است که امر به معروف کنند و آن امر به معروف لسانی است که دارای شرایطی است. دیگری امر به معروفی است که طبق سخن امام صادق -علیه السلام- برعهده زمامداران و کسانی است که قدرت در اختیارشان است.وی با بیان اینکه مدینه فاضله تنها در زمان پیامبر اکرم -صلی الله علیه و آله- تحقق یافت، افزود: هیچ جامعه ای مدینه فاضله نیست و مشکلاتی داشته است بنابراین کشور نیازمند قوه انتظامی برای مقابله با فساد است.استاد حوزه علمیه قم بر ضرورت انسجام دستگاه های حکومتی و اجرایی تاکید کرد و گفت: جامعه مانند ماشین است که باید تمام ارکان آن با یکدیگر هماهنگ باشند.وی با تاکید براینکه روحانیت باید وظیفه خود را در تبلیغ دین انجام دهد با اشاره به اعزام هزار مبلغ از حوزه علمیه در ماه محرم امسال به سرتاسر کشور اظهار کرد: آنچه باید مورد توجه قرار گیرد تداوم راه امام حسین -علیه السلام- است که باید ترویج شود.

لزوم حمایت از پلیس در مبارزه با ناهنجاری‌ها
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری در دیدار فرمانده انتظامی استان قم مجموعه انتظامی کشور را پناهگاه و مسئول حفظ امنیت مردم دانست وگفت: نیروی انتظامی مسؤولیت سنگینی در نظام ما دارد و در حقیقت حامی جان و مال مردم است.رئیس جامعه مدرسین با تأکید بر لزوم افزایش محبوبیت پلیس در جامعه افزود: باید تلاش شود تا اطمینان عمومی نسبت به پلیس افزایش پیدا کند و این به کارکرد پلیس بازمی‌گردد.وی با اشاره به تلاش‌های دشمنان در جهت کمرنگ کردن رابطه مردم با دین و ارزش‌ها خاطر نشان کرد: در شهرهایی که هویت دینی و مذهبی بیشتری دارند و جایگاه‌هایی همچون بقاع متبرکه و مرجعیت دینی حضور دارند، دشمنان برای کمرنگ کردن رابطه مردم با دین و ارزش‌ها و در شرائط فعلی، برای از بین بردن عفاف و حجاب، سرمایه گذاری بیشتری انجام می‌دهند و حتی گروه‌هایی را برای عادی سازی برخی ناهنجاری‌ها روانه این شهرها می‌کنند.وی تقویت هم‌افزایی و هماهنگی بین دستگاه‌های مسئول را عامل عقب نشینی دشمنان ارزیابی کرد و گفت: باید بین دستگاه‌های مسئول نظیر دولت، مجلس، دستگاه قضایی و انتظامی، هم‌افزایی و هماهنگی‌های لازم وجود داشته باشد و مأموریت‌ها و جایگاه‌ها مشخص شود تا در نتیجه، نیروهای پلیس در انجام وظیفه خود احساس دلسردی نکنند.

فقهاء در حفاظت از اسلام نقش بی‌بدیلی دارند
حوزه/ آیت الله شب‌زنده‌دار در آئین پیش همایش مرجع مجاهد که به منظور بزرگداشت چهلمین سالگرد ارتحال فقیه اهل بیت -علیهم السلام- و مرجع مبارز آیت الله العظمی حاج سید عبدالله شیرازی در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، از نقش فقه و فقاهت در پیاده‌سازی احکام اسلام یاد کرد و گفت: برای بهره‌مندی کامل نیازمند علم هستیم و تا زمانی که علم لازم را نداشته باشیم نمی‌توانیم بهره‌مند شویم.عضو جامعه مدرسین در ادامه با بیان اینکه بقای اسلام به دست فقهاء است، عنوان کرد: فقهاء در حفاظت از اسلام نقش بی‌بدیلی دارند و به یمن تلاش‌های این افراد امروز پرچم اسلام سرافراز است.وی با اشاره به اینکه آیت الله شیرازی اراده راسخی داشتند، خاطرنشان کرد: دشمن‌شناسی، بصیرت‌های خاص، کرامت، اخلاص و … ازجمله ویژگی‌های بارز آیت الله شیرازی بوده است.

استمرار انقلاب با استمرار فرهنگ شهادت است
حوزه/ آیت الله فاضل لنکرانی در دیدار با قاضی زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید، جانبازان و امور ایثارگران گفت امام رضوان الله تعالی علیه با این انقلاب مسئله جهاد و شهادت را احیاء کرد و ارزش وقداست دین را برای نسل جوان بیان فرمود که اینقدر مهم است که انسان باید جان خودش را هم فدای این دین کند، این مطلب از برکات و عنایات خداست که با این انقلاب تحقق پیدا کرد. عضو جامعه مدرسین بیان کرد: این مسئله نشان می‌دهد که برای حفظ دین استمرار جریان شهادت و شهادت طلبی یک امر لازم است، یعنی آحاد جامعه باید بدانند برای حفظ دین، لازم است همه آماده جان نثاری باشند. وی درادامه تصریح کرد:استمرار انقلاب با استمرار فرهنگ شهادت است. استمرار فرهنگ شهادت به چیست؟ به برگزاری جلسات تبیین و اینکه رسانه‌ها به صورت مستمر کار کند، بحمدالله مدتی است در صدا و سیما این جریان پیدا کرده است.

پرداخت ۲۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی تأمین اجتماعی در دولت سیزدهم
باشگاه خبرنگاران/ مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: در حوزه درمان وظیفه داریم تا جایی که می‌توانیم درمان را برای همه بیمه‌شدگان و بازنشستگان رایگان کنیم.موسوی گفت: سازمان تأمین‌اجتماعی با خدمت به مردم و تکریم بازنشستگان هویت پیدا می‌کند.وی افزود: کسانی که در این حوزه انتقاداتی را متوجه کانون‌ها و سازمان تأمین‌اجتماعی می‌کنند، اگر انصاف داشته باشند باید به دستاورد‌ها و اقدامات انجام شده نیز توجه کنند. در این دوره با همکاری‌هایی که صورت گرفت، اتفاقات بزرگی رقم خورد و با این همکاری ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی تسویه شده است.موسوی استقراض بانکی برای ایفای تعهدات سازمان تأمین‌اجتماعی را اقدامی نامناسب ارزیابی کرد و گفت: اگر بدهی بانکی تسویه نمی‌شد باید سالانه ۲۵ هزارمیلیارد تومان سود بانکی می‌دادیم و این بدهی و بیماری که به جان سازمان تأمین اجتماعی افتاده بود، آینده بازنشستگان را تهدید می‌کرد و تسویه این بدهی اتفاق بزرگی بود. این دولت بی‌سابقه‌ترین تأدیه بدهی را انجام داده است و امسال نیز حداقل ۷۰ هزار میلیارد تومان پرداخت می‌شود و در مجموع با احتساب رقم مورد تعهد سال جاری، این دولت ۲۵۰ هزار میلیارد تومان تأدیه بدهی انجام می‌شود.

ادعای زلنسکی: ما در جنگ پیروز می‌شویم!
باشگاه خبرنگاران/ رییس جمهور اوکراین در آخرین پیام ویدئویی خود مدعی شد که اوکراین در نهایت پیروز جنگ خواهد بود. زلنسکی، با تاکید بر این نکته که کشورش هرگز حاکمیت ملی خود را از دست نمی‌دهد مدعی شد که در نهایت این اوکراین است که در این جنگ پیروز خواهد شد. زلنسکی در این پیام خود افزود: اوکراین سال به سال قوی‌تر می‌شود و حتی به سایر کشور‌ها نیز برای حفاظت از حاکمیت ملی خودشان کمک خواهد کرد تا به اتفاق هم امنیت مشترکی را ایجاد کنند.

کاخ سفید: به هیچ توافقی با ایران نزدیک نیستیم
فارس/ مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که به هیچ توافقی بر سر زندانیان با ایران نرسیدند و توافق برجام هم پیش نرفته است.«جیک سالیوان» در پاسخ مجری یک برنامه از سی‌بی‌ای نیوز، اظهاراتی را درباره توافق برسر زندانیان آمریکایی با ایران و همچنین برجام مطرح کرد.وی درادامه مدعی شد: «ما بسیار تلاش کرده‌ایم تا چهار آمریکایی به ناحق بازداشت شده در ایران را آزاد کنیم، از روزی که جو بایدن روی کار آمد این کار را انجام دادیم. ما در این زمینه با ایران تماس غیرمستقیم داشته‌ایم تا بتوانیم به توافقی دست یابیم که بتواند آن‌ها را آزاد کند. ما به تفاهمی نرسیده‌ایم که بتواند آن‌ها را در این مرحله خارج کند. ما به کار روی آن ادامه می‌دهیم. امید من این است که به نتیجه برسیم.» او در ادامه با بیان آنکه متاسفانه در حال حاضر هیچ توافقی حاصل نشده است و امروز مسئله‌ای برای بیان کردن ندارد، با اشاره به توافق هسته‌ای ایران افزود: «با توجه به برنامه هسته‌ای، ما به هیچ نوع توافقی نزدیک نیستیم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *