خبر روز ۱۴۰۲/۰۴/۱۱

**آیت‌الله حسینی بوشهری: عملکرد فعال دستگاه دیپلماسی سبب دلگرمی مردم است** آیت الله العظمی مکارم شیرازی: بزرگان ادیان و مذاهب و نهادهای بین‌المللی اهانت به قرآن را محکوم کنند** آیت الله کعبی: آزادی بیان غربی با معیارهای دوگانه و در جهت اهداف استکباری است** دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین: در پی رهنمود رهبر انقلاب کرانه باختری را مسلح می‌کنیم** نشریه آمریکایی فارن پالیسی: کشورهای خاورمیانه ایران را جایگزین آمریکا کردند
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
موافقت رهبر معظم انقلاب با بخشش اضافه خدمت سربازان
برابر اعلام معاونت نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح اضافه خدمت سنواتی کارکنان وظیفه و مشمولین غایب، مورد بخشش فرماندهی معظم کل قوا قرار گرفت. در این اطلاعیه آمده است: به استناد مصوبه فرماندهی معظم کل قوا و به میمنت عید سعید غدیر خم، اضافه خدمت سنواتی ۳و۶ ماهه کارکنان وظیفه دارای غیبت سنواتی و همچنین مشمولین وظیفه غایبی که تا تاریخ ۱/۷/۱۴۰۲ خود را جهت انجام خدمت دوره ضرورت، معرفی نمایند، مورد بخشش معظم‌له قرار گرفت. بر این اساس، کلیه کارکنان وظیفه دارای غیبت سنواتی برای تعیین تکلیف وضعیت خدمتی و بهره‌مندی از بخشش مذکور به کارگزینی یگان مربوطه مراجعه نمایند و مشمولین وظیفه غایب خدمت دوره ضرورت (موضوع بند ۱ ماده ۵۸ قانون خدمت وظیفه عمومی) چنانچه با بهره‌مندی از فرصت پیش آمده، حداکثر تا تاریخ ۱/۷/۱۴۰۲ خود را به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی پلیس +۱۰ معرفی و برای اعزام به خدمت سربازی اقدام کنند، از مقررات بخشش اضافه خدمت سنواتی بهره‌مند خواهند شد. چنانچه هر یک از مشمولین وظیفه غایبی که در مهلت تعیین شده برای تعیین وضعیت خدمتی اقدامی نکنند و یا در تاریخی که برای اعزام آنها تعیین شده در خدمت حاضر نشوند کماکان به موجب ماده مذکور با اضافه خدمت سنواتی به خدمت اعزام خواهند شد. در ضمن این بخشودگی موجب حذف آثار اضافه خدمت نگردیده و مجوزی برای استفاده از معافیت های کفالت یا تحصیلی برای دارندگان غیبت سنواتی نخواهد بود.

 همشهری
مجاهدین خلق باید خاک ما را ترک کنند
«ادی راما»، تأکید کرد که گروهک مجاهدین خلق نمی‌تواند از آلبانی برای جنگ علیه حکومت ایران استفاده کند. نخست‌وزیر آلبانی در نخستین اظهارات بعد از یورش پلیس این کشور به کمپ اشرف۳ که مقر منافقین در این کشور است، گفت: مجاهدین چند سال است که در کشور ما هستند. از حضورشان استقبال می‌کنیم، اما به شرطی که آنها از آلبانی به‌عنوان سکویی برای عملیات‌های خود استفاده نکنند، ولی مهمانان ما بارها این توافق را نقض کرده‌اند. وی در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات سایبری منافقین علیه حکومت ایران نیز گفت: آلبانی هیچ قصدی برای در جنگ بودن با ایران ندارد و دوست ندارد که هیچ ‌کسی از مهمان‌نوازی ما سوءاستفاده کند. او در ادامه در پاسخ به این سؤال خبرنگار اشپیگل که چرا درخواست «باراک اوباما» برای میزبانی از نیروهای مجاهدین خلق در آلبانی را پذیرفته‌اید، گفت: این یک عملیات نجات جان انسان‌ها بود و وقتی که یک دوست مثل باراک اوباما از ما برای چنین کاری درخواست کمک کرد ما با افتخار آن را قبول کردیم. وی در جواب این سؤال که آیا اگر جای مجاهدین بودید آلبانی را ترک می‌کردید نیز گفت: کشور ما به‌عنوان یک سنگر در جنگی استفاده می‌شود که جنگ ما نیست. اما اگر این را می‌خواهید، خاک آلبانی جای آن نیست و باید آن را ترک کنید.
بایدن به سوالات درباره ایران پاسخ دهد
«بیل هگرتی»، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا گفت: رئیس‌جمهور جو بایدن و وزیر خارجه آنتونی بلینکن، سؤالاتی جدی را باید جواب بدهند؛ وقتی ما متوجه شدیم رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران صلاحیت امنیت خود را از دست داده، به مرخصی اجباری فرستاده شد؛ کسی که تلاش غیرهوشمندانه بایدن برای خشنودی تهران و بازگشت به توافق هسته‌ای شکست‌خورده را رهبری کرد.
حمایت بایدن از اوکراین باعث شکست انتخاباتی او می‌شود
«سیمور هرش»، روزنامه‌نگار مستقل آمریکایی تصریح کرد: شکست ضدحمله اوکراین به‌معنای شرمساری بزرگی برای کاخ‌سفید خواهد بود چرا که حمایت بی‌دردسر چند‌ماه اخیر جو بایدن از کی‌یف در این جنگ قطعا به قیمت شکست او در انتخابات بعدی آمریکا تمام می‌شود. ‌
دیگر پولی صرف کمک به اوکراین نمی‌کنیم
«ویکتور اوربان»، نخست‌وزیر مجارستان گفت: تا زمانی که اوکراین درباره نحوه هزینه‌کرد ۷۰میلیارد یورو کمک قبلی توضیح ندهد، پول بیشتری به این کشور اختصاص نخواهیم داد. از نظر ما این مسخره است که باید پول بیشتری برای تامین هزینه بازپرداخت یک وام بدهیم درحالی‌که خود ما این وام را نگرفته‌ایم.

 کیهان 
در پی رهنمود رهبر انقلاب کرانه باختری را مسلح می‌کنیم
زیاد النخاله دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین در مصاحبه با روزنامه الوفاق:
– جمهوری اســلامی ایران حمایت از مقاومت را نه تنها در زبان بلکه در عمل نیز نشــان داده و هزینه آن را نیز پرداخته است.
– شهید سلیمانی فلسطین را از فلسطینی ها و بیت المقدس را بیشتر از اهالی اش دوست داشت، از این رو می‌توان او را شهید قدس نامید.
– شهید سلیمانی همواره در صحنه حضور داشت و همه چیز از آموزش رزمندگان تا کمک رسانی را پیگیری می‌کرد.
– درخواست مقام معظم رهبری برای مسلح شدن کرانه باختری، تأثیر بالایی در به وجود آمدن شرایط فعلی داشت.
– مهم این است که کرانه باختری از حالت سکون خارج شده و وضعیت مقاومت را به خود بگیرد که این روزها شاهدش هستیم.
– کشــورهای عربی تمایلی به رابطه فلسطین با ایران ندارند، چرا که برنامه و طرح سیاسی آنها با طرح و برنامه ما تفاوت دارد.
گره معاملات قولنامه‌ای با تصویب قانون در مجمع تشخیص باز می‌شود
خاندوزی وزیر اقتصاد با ‌اشاره به تأکید ویژه رهبر معظم انقلاب بر سلب اعتبار از اسناد عادی و قولنامه‌ای گفت: سلب اعتبار از اسناد عادی و قولنامه‌ای یکی از موانع حل و فصل مشکلات اقتصادی کشور است که امیدواریم با تصویب این طرح از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام، این گره قانونی باز شود.
راب مالی از ماه‌ها پیش نقش کمرنگی در پرونده ایران داشت
در بحبوحه برخی گمانه‌زنی‌ها درخصوص تعلیق استعلام امنیتی «راب مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» گزارش کرد که حتی قبل از انتشار اخباری درخصوص تعلیق مالی، وی ظاهراً در ماه‌های اخیر، نقش کمرنگ‌تری در سیاست ایالات متحده در قبال جمهوری اسلامی ایران ایفا کرده است.

 ایران 
ایران را به زیرساخت های آسیا متصل کردیم
آیت‌الله رئیسی در همایش روز صنعت و معدن، گرامیداشت چنین مناسبت‌هایی را بهانه‌ای برای توجه خاص به موضوع آن مناسبت دانست و گفت: طبیعتاً موضوعی مثل صنعت و معدن در تمام طول سال مورد توجه است، اما این مناسبت بهانه‌ای است تا همه بخش‌ها به مزایا و ظرفیت‌ها و نیز موانع و مشکلات احتمالی پیش‌روی صنعتکاران و معدنکاران به طور خاص توجه کنند.رئیس جمهور با قدردانی از تلاش‌های صنعتکاران و معدنکاران که نتیجه تلاش آنان آغاز روند رشد تولید و رشد اقتصادی از شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ و تداوم آن تاکنون بوده است، افزود: این حرکت که نتیجه توجه فعالان بخش صنعت و معدن به سخنان راهبردی رهبر معظم انقلاب بوده، با یک حرکت دانش‌پایه همراه بوده که جای خوشحالی و قدردانی دارد. آیت‌الله رئیسی اظهارکرد: قدردانی عملی از فعالان بخش صنعت و معدن آن است که با تمام وجود به نظرات و سخنان‌شان توجه شده و رفع مشکلات و موانع پیش‌روی توسعه فعالیت‌هایشان با جدیت دنبال شود و دولت مردمی در این زمینه عزم و تصمیم جدی دارد.وی با اشاره به رکورد زنی در مسأله تجارت افزود: تجارتی که در این روزها انجام شد در ۴۰ سال گذشته رکورد زد، بهترین محصولات از نظر بسیاری از همسایگان محصولاتی است که به دست ایران تولید می‌شود. در اجلاس شانگهای به همه زیرساخت‌های آسیایی متصل شدیم که برای ایران ایجاد ظرفیت کرده است. کشورهای امریکای لاتین، آفریقایی و آسیایی برای ما ایجاد ظرفیت کرده است.

 جمهوری‌اسلامی
اتحادیه اروپا هتک حرمت قرآن را قاطعانه محکوم کرد
اتحادیه اروپا روز شنبه با صدور بیانیه‌ای، سوزاندن قرآن کریم در سوئد را قاطعانه رد و تصریح کرد: این اقدام به هیچ وجه انعکاس‌دهنده نظرات اتحادیه اروپا نیست. در این بیانیه آمده است: سوزاندن قرآن یا هر کتاب مقدس دیگری، توهین آمیز، بی‌احترامی و اقدامی تحریک آمیز است. تظاهرات نژادپرستی، بیگانه هراسی و عدم تحمل مرتبط با آن جایی در اروپا ندارد.

 وطن امروز 
لایحه برنامه هفتم توسعه نیمه مرداد به صحن مجلس می‌رود
عضو هیات‌رئیسه مجلس اعلام کرد بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، بررسی لایحه برنامه هفتم از ۱۵ مردادماه در صحن علنی مجلس آغاز می‌شود. یوسفی همچنین درباره روند بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون تلفیق گفت: از این هفته پیشنهادهای کمیسیون‌های تخصصی مجلس در کمیته‌های کمیسیون تلفیق برنامه مورد بررسی قرار می‌گیرد و این کمیته‌ها تا پایان این هفته فرصت دارند گزارش بررسی‌های خود را به کمیسیون تلفیق ارائه کنند.
تأکید سران قوا بر تدوین قانون جامع برای عفاف و حجاب
نشست سران ۳ قوه با حضور آیت‌الله رئیسی، قالیباف و حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای برگزار شد. در این نشست سران ۳ قوه، بر تصویب لایحه‌ای جامع که ابعاد مختلف مساله عفاف و حجاب را در بر بگیرد در سریع‌ترین زمان ممکن تاکید کردند. همچنین سران قوا ضمن تشکر از رهبر انقلاب بابت ارائه نظر فصل‌الخطاب درباره موضوع اسناد غیررسمی ابراز امیدواری کردند که نهایی شدن قانون ساماندهی اسناد غیررسمی ضمن جلوگیری از فساد در این حوزه، از ورود حجم زیادی از پرونده‌ها به قوه‌قضائیه جلوگیری کند.

 جوان 
دادگاه پرونده ترور سردار سلیمانی به زودی آغاز می‌شود
غریب‌آبادی درباره پرونده حمید نوری گفت: پرونده آقای نوری کاملاً سیاسی است و حقوق آقای نوری در دادگاه بدوی و تجدید نظر نقض شده و ما آقای نوری را به عنوان گروگان در آنجا می‌بینیم؛ نه کسی که جرایمی را مرتکب شده باشد.معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه با بیان اینکه ما شاهد فرآیند رسیدگی عادلانه در این پرونده نیستیم، گفت: ما به سوئدی‌ها گفتیم تنها گزینه‌ای که برای آقای نوری وجود دارد، تبرئه ایشان و بازگشت او به ایران است. سوئدی‌ها هیچ مستندی ندارند و فقط از یک گروهک تروریستی دفاع می‌کنند؛ البته خود آن کشور‌ها هم که گروهک تروریستی در آنجاست، اقداماتی را برای کنترل و برخورد با این گروهک منافقین اتخاذ کردند و من شک ندارم که این گروهک برای سوئدی‌ها هم مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. به سوئدی‌ها توصیه می‌کنیم امنیت و منافع خود را قربانی دفاع از این گروهک تروریستی نکنند و بیش از این درباره بازی سیاسی خودشان در خصوص پرونده آقای نوری اقدامی نکنند. غریب آبادی درباره رسیدگی به پرونده ترور شهید سلیمانی و همراهان ایشان نیز گفت: پیش از این کیفرخواست این پرونده صادر شد و باید فرآیند رسیدگی آغاز شود. اکنون قضات این شعبه تعیین شدند و ابلاغ ویژه از سوی ریاست محترم قوه قضائیه برای سه قاضی صادر شده و به زودی کار خودشان را آغاز خواهند کرد.

 خراسان 
حکم محکومیت طبری در شعبه هم‌عرض مجدد صادر شده است
مرکز رسانه قوه‌قضاییه نوشت:در روز‌های اخیر و پس از حضور رئیس سازمان زندان‌ها در صدا و سیما، اخبار درباره پرونده اکبر طبری در رسانه‌ها داغ شده است. طبری ۲۳ تیرماه سال ۹۸ به دلیل اتهاماتی از جمله «تشکیل شبکه ارتشا با وصف سردستگی»، «پول شویی»، «جعل اسناد» و «اعمال نفوذ در پرونده‌های قضایی» ، بازداشت شد. پس از صدور کیفرخواست و ارسال پرونده اکبر طبری به دادگاه،۱۴ جلسه دادگاه برای رسیدگی به پرونده اکبر طبری برگزار شد و در نهایت سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری ۸ مهرماه سال ۹۹ از صدور ۳۱ سال حبس برای اکبر طبری خبر داد.پس از صدور حکم، وکلای طبری درخواست اعاده دادرسی برای حکم صادرشده را دادند. دیوان عالی کشور در دو مورد از عناوین اتهامی (جعل سند و سردستگی شبکه ارتشا) با توجه به مستندات ارائه شده توسط وکلای متهم، نقض گرفت.با پذیرش اعاده دادرسی پرونده به شعبه ۱۵ دادگاه کیفری یک تهران ارجاع داده شد.بعد از ارجاع پرونده از دیوان عالی کشور به شعبه هم عرض این پرونده مجدد رسیدگی شد و دادگاه، میزان قرار وثیقه قبلی طبری را که ۱۰۰ میلیارد تومان بود، افزایش و به ۳۰۰ میلیارد تومان تغییر داد تا وی با سپردن وثیقه تا رسیدگی نهایی و صدور رای قطعی از زندان آزاد شود.طبق آخرین پیگیری‌ها حکم پرونده اکبر طبری مدتی پیش در شعبه هم‌عرض مجدد صادر و وی به مجازات حبس محکوم شده است. پرونده مورد اشاره هم اینک در دیوان عالی کشور در حال رسیدگی و منتظر اعلام رای نهایی است.
تلاش یک جریان برای تخریب مجلس انقلابی
روابط عمومی مجلس اعلام کرد: چندی پیش یکی دیگر از روزنامه نگارنماها فیشی را منتشر کرد و مدعی پرداخت حقوق ١٠٠ میلیون تومانی به یک نماینده مجلس شد. به رغم این که توسط نمایندگان مجلس توضیح داده شد که این فیش مربوط به حقوق نیست و مربوط به هزینه های دفاتر، نیروهای شاغل در این دفاتر و انجام وظایف نمایندگی در حوزه‌های انتخابیه است، جریانی با تکرار عبارت سراسر دروغ حقوق ١٠٠ میلیون تومانی نمایندگان، تلاش کردند مجلسی را که در سال آخر خود به رغم برخی نقاط ضعف، در یک نگاه کلی مدال افتخار مجلس انقلابی را گرفته است، تخریب کنند.

 مردم سالاری 
عقب‌نشینی اسرائیل از ادعای تدارک حمله به ایران
مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی گفت که اسرائیل در حال حاضر برنامه‌ای برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران ندارد. زاچی‌هانِگبی، مشاور امنیت ملی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در یک مصاحبه تلویزیونی تاکید کرد، از آنجا که گفت‌وگوها میان تهران و واشنگتن به دنبال کاهش تنش‌ها بوده است، اسرائیل به حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران نزدیک نشده است. وی که با کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت‌وگو می‌کرد در ادامه گفت که همچنان نتایج رایزنی‌ها میان تهران و واشنگتن مشخص نیست و او نمی‌داند که این گفت‌وگوها با چه سازوکاری برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را محدود خواهد کرد و از سطح تنش‌های موجود می‌کاهد.
دیدار مخفیانه مقام‌های آمریکا و ونزوئلا در قطر
روزنامه ال پائیس فاش کرد؛ ارتباط‌ها بین آمریکا و ونزوئلا در بالاترین سطح خود ادامه دارد و مقام‌های دو کشور به صورت مخفیانه در ماه ژوئن در پایتخت قطر با یکدیگر دیدار کردند. این روزنامه اسپانیایی به نقل از منابع آگاه نوشت که «خورخه رودریگز» رئیس مجمع ملی ونزوئلا و دست راست «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری این کشور سه هفته گذشته در دوحه با خوان گونسالس مشاور جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا دیدار کرده است. ال پائیس ضمن اشاره به اینکه ملاقات مقام‌ها بدون حضور واسطه یا طرف سوم برگزار شده است، اضافه کرد که رودریگز و گونسالس مشاور امور نیمکره غربی در شورای امنیت ملی آمریکا این دیدار را در راستای ایجاد یک کانال مستقیم بین واشنگتن و کاراکاس انجام دادند.بر اساس این گزارش، آنها در این دیدار درباره آزادی زندانیان و لزوم عادی سازی روال سیاسی در ونزوئلا گفتگو کردند.

 آرمان ملی
مهمات هوشمند ساخت ایران در دنیا سرآمد است
وزیر دفاع با اشاره به دستاوردهای ارزشمند دفاعی به‌رغم محدودیت‌ها و تحریم‌های تحمیل شده علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت: پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های هوایی، دریایی، زمینی، جنگال و الکترونیک و هوافضا ناشی از تلاش مجموعه دست‌اندرکاران صنعت دفاعی در نهاد نوآوری دفاعی است. امیر آشتیانی با بیان اینکه وزارت دفاع یک سازمان تحقیق‌محور و کاملا علمی است، تصریح کرد: در حال حاضر ۴ هزار و ۵۰۰ محقق و پژوهشگر در وزارت دفاع فعالیت می‌کنند که با کمک این محققان و استفاده از ظرفیت نخبگی دفاعی آنها در خدمت کشور و مردم همزمان یک هزار پروژه مدیریت می‌شود که تنها بخش بسیار کوچک آن رسانه‌ای و به اطلاع مردم رسیده است. وی ادامه داد: در گذشته مهمات هوشمند یکی از برتری‌ها و انحصار‌های نظام سلطه محسوب می‌شد. به ضرس قاطع و یقیناً مهمات هوشمند ساخت متخصصان و دانشمندان صنعت دفاعی جمهوری اسلامی ایران در دنیا سرآمد است و این یعنی باور و اعتقاد جوانانی که متعهدانه و مجاهدانه در دفاع از کیان سرزمین خود پای آرمان‌ها و ارزش‌های میهن خود ایستاده‌اند و به این افتخار‌ها نایل آمدند.

 قدس 
کشورهای خاورمیانه، ایران را جایگزین آمریکا کردند
اوضاع جدید خاورمیانه که در نتیجه سیاست همسایگی دولت سیزدهم رقم خورده است، توجه اندیشکده‌های آمریکایی را به خود جلب کرده است. یک نشریه آمریکایی نوشت توافق اخیر تهران و ریاض نشان داد کشورهای منطقه به این نتیجه رسیده‌اند که بهبود روابط با ایران منفعت بیشتری برای آن‌ها دارد.
این نشریه با پرداختن به از سرگیری روابط تهران و ریاض، آن را نشانه‌ای از تغییر شرایط منطقه‌ای به نفع ایران و زیان آمریکا می‌داند. فارین پالیسی نوشت تنش‌زدایی در غرب آسیا در حال شکل‌گیری است و گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی در آوریل ۲۰۲۱ در بغداد کلید خورد، به عمان رفت که در نهایت به پکن رسید و در آنجا به توافقی ختم شد که امید تداوم آن می‌رود. فارین پالیسی برای رویگردانی عربستان از آمریکا به حملات پهپادی سال ۲۰۱۹ به دو پالایشگاه شرکت نفتی آرامکو اشاره می‌کند و می‌نویسد: در آن زمان تصور می‌شد این حملات کار تهران باشد، اما دولت دونالد ترامپ با وجود موضع‌گیری‌های تند و فراوان علیه تهران واکنش خاصی به این حادثه نشان نداد و این موجب شد ریاض مطمئن شود ایالات متحده همپیمان عربستان ولی غیرقابل اعتماد است و این مسئله سعودی‌ها را آماده مذاکره با ایران کرد. این تحلیل، بُرد تهران در توافق با سعودی‌ها را در این می‌داند که توافق با ایران، عربستان سعودی را حداقل از رژیم صهیونیستی دورخواهد کرد.
نمایش تجهیزات نظامی قسام در غزه
گردان‌های قسام، شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی حماس با برگزاری نمایشگاهی به مناسبت عید قربان، برخی از تسلیحات نظامی خود ازجمله موشک‌های ضدهوایی و ضد زره، خمپاره‌انداز و پهپاد را به نمایش گذاشت. در این نمایشگاه همچنین سلاح خودکار ام۴ که مبارزان مقاومت در جنگ سال۲۰۱۴ از نظامیان اشغالگر اسرائیلی به غنیمت گرفتند، به نمایش درآمد.
بیانیه انگلیس، استرالیا و کانادا علیه اسرائیل
انگلیس، استرالیا و کانادا در بیانیه‌ای مشترک، تداوم شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری را محکوم کردند. این کشورها موافقت کابینه نتانیاهو با ساخت هزاران واحد مسکونی جدید برای صهیونیست‌ها در شهرک‌های کرانه باختری را بسیار نگران‌کننده خواندند. در این بیانیه آمده: توسعه شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی مانعی اساسی بر سر راه صلح است.
اختلافات در آلمان بر سر تولید جنگنده برای عربستان
در شرایطی که خبرها از موافقت صدراعظم آلمان برای تولید جنگنده یوروفایترز تایفون برای عربستان سعودی حکایت دارد، اختلافات داخلی دولت ائتلافی آلمان با این موضوع خبرساز شده است. آلمان در سال ۲۰۱۸ و پس از ماجرای قتل جمال خاشقچی، فروش سلاح به عربستان سعودی را متوقف کرد اما حالا خبرها از بحث‌ها در کابینه ائتلافی برلین برای تولید جنگنده برای ریاض حکایت دارد.

 اطلاعات
قرآن سوزی و اسلام هراسی را محکوم می‌کنیم
دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد، پیام مرجعیت عالی شیعیان را درباره سوزاندن قرآن کریم در استکهلم دریافت کرده و پاسخ آن را خواهد داد.آنتونیو گوترش گفت، این حادثه و واکنش‌های عراق و جهان اسلام را پیگیری کرده است و این عمل شنیع را محکوم می‌کند. وی تاکید کرد، باید با پدیده اسلام هراسی مقابله شود و افزود: پیام آیت‌الله سید علی سیستانی، مرجع عالی شیعه را دریافت کردم و از تلاش‌های ایشان سپاسگزارم و پاسخ پیامش را خواهم داد.
تقدیر رئیس قوه قضائیه از نمایندگان مجلس
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در نامه ای از اقدام نمایندگان مجلس درصدور بیانیه تقدیر آمیز آنان ازعملکردقوه قضائیه تشکر کرد.
درآمد ۱۹ میلیارد دلاری ایران از فروش نفت
اداره اطلاعات انرژی آمریکا وابسته به وزارت انرژی این کشور در گزارش جدید خود کل درآمد نفتی ۱۳ عضو اوپک در پنج ماهه اول سال جاری میلادی را ۲۹۳ میلیارد دلار اعلام کرده است.اداره اطلاعات انرژی آمریکا همچنین کل درآمد نفتی ایران در پنج ماهه نخست سال جاری میلادی را ۱۹ میلیارد دلار برآورد کرده که این رقم معادل ۵/۶ درصد از کل درآمد نفتی اوپک در این دوره بوده است. ایران در میان اعضای اوپک از نظر درآمد نفتی در پنج ماهه ۲۰۲۳ در رتبه پنجم قرار داشته است، عربستان با ۱۰۱ میلیارد دلار بیشترین درآمد نفتی را در این مدت داشته و عراق و امارات هم هر کدام با ۴۱ میلیارد دلار و کویت با ۳۲ میلیارد دلار به ‌ترتیب در رتبه‌های دوم تا چهارم از این نظر قرار داشته‌اند. بر اساس این گزارش، ایران در سال میلادی گذشته ۵۴ میلیارد دلار از محل فروش نفت درآمد کسب کرد که این رقم نسبت به سال قبل از آن ۱۷ میلیارد دلار افزایش داشت؛ درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۳۷ میلیارد دلار اعلام شده بود.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

بزرگان ادیان و مذاهب و نهادهای بین المللی اهانت به قرآن را محکوم کنند
رسا/ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در پیامی با محکومیت جسارت به ساحت مقدس قرآن کریم در کشور سوئد تاکید کردند: بار دیگر کردارِ زشتِ توهین به مقدسات مسلمانان با سوزاندن قرآن کریم در یکی از کشورهای اروپایی تکرار گردید و همچون گذشته با نام آزادی بیان و با مجوز رسمی دولتی که در قلمرو آن مسلمانان زندگی می‌کنند به وقوع پیوست.
ایشان در ادامه تصریح کردند: مسلما با چنین کارهای سخیف و زشتی نه تنها آسیبی به ساحت مقدس قرآن کریم و دین نورانی اسلام وارد نمی‌شود، که بر ابراز ارادت مسلمانان به این کتاب آسمانی افزوده، اتحاد آنان را در مقابل دشمنان اسلام، پایدارتر و منسجم تر می‌سازد و قلوب انسان‌های پاک و پی جوی حقیقت را به آشنایی با اسلام متوجه می‌نماید.
استاد برجسته حوزه علمیه قم در ادامه افزودند: از بزرگان همه ادیان و مذاهب و نهادهای بین‌المللی خواستارم تا این حرکت را محکوم کرده و برای جلوگیری از تکرار چنین اعمالی تلاش جدی نمایند و از مسئولین کشورهایی که فضای اینگونه جسارت‌ها را مهیا می‌کنند، می‌خواهم با احترام به حقوق مسلمانان و همه ادیان و التزام به قوانین انسانی، عاملان این کردار زشت را مواخذه نمایند والا طولی نخواهد کشید که دود این اعمال در چشم خود آن‌ها خواهد رفت و در آن هنگام دیگر فرصتی برای چاره جویی نخواهد بود.

عملکرد فعال دستگاه دیپلماسی سبب دلگرمی مردم است
اختصاصی/ آیت‌الله حسینی بوشهری دردیدار با دکتر توتونچی سفیر جدید ایران در کویت، ضمن تقدیر از سیاست‌های دولت در ارتباط با کشورهای همسایه گفت: تقویت ارتباط با همسایگان، کاری بسیار ارزشمند و ماندگار برای دولت و دستگاه دیپلماسی است. رئیس شورای عالی جامعه مدرسین افزود: باید ارتباط با همسایگان در عرصه‌های مختلف گسترش و تعمیق پیدا کند و به صرف ارتباط معمولی اکتفا نشود؛ چرا که در صورت تقویت این ارتباط، بیگانگان و دشمنان کمتر می‌توانند به ما آسیب وارد کنند. عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، عملکرد فعال دستگاه دیپلماسی را سبب دلگرمی مردم عنوان کرد و ابراز داشت: باید از علاقه‌مندان به جمهوری اسلامی که قصد سرمایه گذاری دارند، برای حضور در کشور دعوت شود و حمایت‌های لازم نیز از این افراد صورت پذیرد تا دچار دلسردی نشوند. امام جمعه قم تأکید کرد: لازم است سفرای جمهوری اسلامی، با ارزیابی نسبت به کشورهای مقصد و برگزاری نمایشگاه‌ها، نسبت به معرفی پیشرفت‌های ایران اسلامی، نظیر شرکت‌های دانش بنیان و سایر محموعه‌ها، اقدام کنند.
مرکز کلام مؤسسه امام صادق نماد اندیشه و معیاری برای کلام حوزه علمیه است
حوزه/ آیت‌الله اعرافی، در دیدار رئیس و معاونین مرکز تخصصی کلام مؤسسه امام صادق در سخنانی اظهارکرد: به عنوان مدیر حوزه‌های علمیه از تلاش‌های علمی و دانشی مرکز تخصصی کلام مؤسسه امام صادق به ویژه حضرت آیت‌الله سبحانی کمال تشکر و قدردانی را دارم. عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: آیت‌الله العظمی سبحانی، سرمایه عظیم و بزرگی برای حوزه‌های علمیه است. شخصیت جامع الاطراف ایشان سرمایه‌ای ذی قیمت برای حوزه‌های علمیه است. مدیرحوزه‌های علمیه گفت: مرکز تخصصی کلام مؤسسه امام صادق تحت اشراف آیت‌الله العظمی سبحانی، نماد اندیشه و معیاری برای کلام حوزه‌های علمیه است.

آزادی بیان غربی با معیارهای دوگانه و در جهت اهداف استکباری است
رسا/ آیت‌الله کعبی ضمن محکومیت آتش زدن قرآن کریم در کشور سوئد، تأکید کرد که امت اسلامی با اتحاد و عزم و اراده قوی با این توطئه خطرناک و طراحان پشت پرده و حامیان اروپایی و صهیونیستی آن مقابله خواهند کرد.عضو جامعه مدرسین با تاکید براینکه آزادی بیان غربی با معیارهای دوگانه و در جهت اهداف استکباری است افزود: ریشه جاهلیت پیچیده دوران معاصر؛ الحاد نظری و عملی؛ و مناسبات زورمدارانه و غیر اخلاقی و ستمکارانه حاکم بر مدیریت نظام سلطه در عرصه بین الملل و مسخ هویت انسانی است. راه حل بحرانهای جهانی انسان معاصر؛ بازگشت به ایمان به آغاز و فرجام هستی بر اساس خدا باوری ونقشه راه انبیاء در تحقق حیات طیبه بر اساس توحید وعدل و کرامت انسان و رهبری الهی صالحان است. بشریت بر اساس حق خواهی و فطرت انسانی به راه حل‌های قران کریم نسبت به ضرورت شکل گیری تمدن انسانی و پایان تباهی و جنایت و مکر وفریب وانحطاط وجلوگیری از نابودی انسان خواهد رسید.

دولت فرانسه به خواسته‌های معترضان توجه کند
باشگاه خبرنگاران/ سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به نا آرامی‌های جاری در فرانسه گفت: همانند گذشته توصیه می‌کنیم دولت و پلیس فرانسه ضمن خویشتنداری و پرهیز از خشونت، خواسته‌های معترضان را مورد توجه قرار دهند. کنعانی ادامه داد: انتظار می‌رود دولت فرانسه با رعایت اصول مبتنی بر کرامت انسانی، آزادی بیان و حق اعتراضات مسالمت آمیز شهروندان، به برخورد‌های قهر آمیز با مردم خود پایان دهند. وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران تحولات جاری فرانسه را به دقت رصد می‌کند، تصریح کرد: به دلیل وضعیت ناامن و غیرقابل پیش بینی در فرانسه، از هموطنان ایرانی ساکن این کشور می‌خواهیم از تردد غیرضروری در سطح شهر و حضور در مناطق درگیری اجتناب نمایند.

بیست و ششمین هفته اعتراضات علیه نتانیاهو
صداوسیما‏/ پلیس رژیم صهیونیستی در حال آماده سازی برای مقابله با تشدید تظاهرات در دو روز آینده هستند، چرا که معترضان تهدید کرده‌اند روز دوشنبه فعالیت فرودگاه بن گوریون را دچار اختلال خواهند کرد. مناطق مختلف اراضی اشغالی برای بیست و ششمین هفته متوالی شاهد برگزاری تظاهرات در مخالفت با طرح موسوم به اصلاحات قضایی کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی بود.رسانه‌های رژیم صهیونیستی شمار معترضان در تظاهرات تل آویو را بیش از ۱۲۵ هزار نفر تخمین زدند.

ایران ۱.۵میلیارد دلار سرمایه مستقیم خارجی جذب کرد
ایرنا/ کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش‌های سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی از رشد ۵ درصدی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران طی سال میلادی گذشته خبر داد.آمار منتشر شده از سوی آنکتاد نشان می‌دهد ایران در سال ۲۰۲۲ توانسته است یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کند. ایران در سال ۲۰۲۱ بالغ بر یک میلیارد و ۴۲۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کرده بود که بدین ترتیب میزان جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ایران در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل از آن ۷۵ میلیون دلار افزایش داشته است.در سال ۲۰۲۱ نیز میزان جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران با رشد ۶ درصدی مواجه شده بود. از سال ۲۰۱۸ تا سال ۲۰۲۰ جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران روندی نزولی را طی می‌کرد اما در دوره فعالیت دولت سیزدهم طی سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ این روند معکوس شده و شاهد رشد دوباره سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشور بوده ایم.

حمله هوایی رژیم صهیونیستی به حمص سوریه
فارس/ منابع محلی بامداد یکشنبه از شنیده‌شدن صدای انفجار مهیب در آسمان حمص و طرطوس در سوریه و همچنین رسیدن صدای آن به «رام‌الله» در کرانه باختری خبر دادند.به گفته رسانه‌های عربی، پدافند هوایی ارتش سوریه در حمص در حال مقابله با اهداف متخاصم در آسمان این شهر است. آویخای ادرعی» سخنگوی ارتش رژیم موقت صهیونیستی درباره شنیده‌شدن صدای انفجار در فلسطین اشغالی گفت: «لحظاتی پیش یک موشک پدافندی سوریه به سمت اسرائیل شلیک شد که در هوا منفجر گردید». پدافند هوایی ارتش سوریه تعدادی از موشک‌های متخاصم را در ریف شمالی حمص سرنگون کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *