خبر روز ۱۴۰۲/۰۴/۷

**فرا رسیدن عید سعید قربان را تبریک می‌گوییم** در دیدار رئیس، مسئولان و جمعی از کارکنان قوه قضائیه مطرح شد: حفاظت از امنیت روانی جامعه مطالبه رهبر معظم انقلاب از دستگاه قضا** آیت‌الله جنتی: آمریکا و هم‌پیمانانش به هیچ‌وجه صلاحیت سخن گفتن از حقوق بشر ندارند** آیت‌الله حسینی بوشهری: برنامه بلندمدت مسابقات معارفی قرآن در قم تدوین شود** آیت‌الله اراکی: مساجد باید پایگاه حضور جوانان و نوجوانان باشند
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
قرائتی یک رسانه است
جبلی در آیین نکوداشت ۴۴ سال مجاهدت فرهنگی حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی در رسانه‌ملی که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد؛ ضمن عرض خیرمقدم به مدعوین این آیین نکوداشت، گفت: افتخار بزرگی برای ما در سازمان صداوسیماست که آقای قرائتی پذیرفتند در این دوره آیین نکوداشت‌شان را برگزار کنیم.رئیس سازمان صداوسیما، حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی را یک رسانه دانست و گفت: چهره ملی یعنی استاد محسن قرائتی که از ظرفیت تلویزیون برای ترویج قرآن استفاده کرده و تمام اقشار جامعه او را دوست دارند، اما ذره‌ای تغییر در تواضع، ایمان، اخلاق و منش وی ایجاد نشده‌است.
آمادگی قطر برای افزایش سرمایه‌گذاری در ایران
آیت‌الله رئیسی ظهر دیروز سه‌شنبه در پاسخ به تماس تلفنی شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر قطر ضمن تبریک متقابل عید سعید قربان به وی و مردم کشورش، گفت: ایران و قطر با توجه به دیدگاه‌های نزدیک، ظرفیت‌های خوبی برای گسترش همکاری‌های دوجانبه‌ای، منطقه‌ای و بین‌المللی با یکدیگر دارند. رئیس‌جمهور با تشکر از اهتمام امیر و نخست‌وزیر قطر در زمینه پیشبرد برنامه‌ها و توافقات مشترک با جمهوری اسلامی ایران، افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره بر ارتقای سطح روابط و گسترش همکاری‌ها با قطر تاکید داشته است و توسعه تعاملات دوجانبه را موجب تقویت هر چه بیشتر همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی فیمابین می‌داند. شیخ‌تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر قطر نیز در این مکالمه تلفنی با ابراز صمیمانه‌ترین تبریکات خود به رئیس‌جمهور و مردم کشورمان به مناسبت فرارسیدن عید بزرگ اضحی، آمادگی کشورش را برای افزایش همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در ایران اعلام کرد و گفت: با توجه به گفت‌وگوها و رایزنی‌های خوبی که در مسیر توسعه روابط انجام شده است، آماده برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی در آینده نزدیک هستیم.

 کیهان 
حفاظت از امنیت روانی جامعه مطالبه رهبر معظم انقلاب از دستگاه قضا
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس، مسئولان و جمعی از کارکنان قوه قضائیه:
اکثریت قاطع قضات و کارکنان قوه قضائیه، انسان‌های شریفی هستند که با درآمد واقعاً کم ‌سخت‌ترین کارها را انجام می‌دهند اما سوء استفاده اقلیتی کوچک در هر نقطه کشور، چهره قوه قضائیه را مخدوش می‌کند و مایه قضاوت نادرست درباره کُل این قوه می‌شود بنابراین باید با هرگونه فساد در درون دستگاه با جدیت برخورد شود.
در مقوله مقابله با فساد در بیرون دستگاه قضا، قوا و دستگاه‌های دیگر هم باید فعال باشند و با سرمنشأ و مبادی فساد در مجموعه‌های تحت مسئولیت، برخورد جدی کنند تا کار به دستگاه قضا کشیده نشود.
جلوگیری از ترساندن و بر هم زدن امنیت روانی مردم در فضای مجازی و غیر مجازی از مظاهر تامین حقوق عامه است که دستگاه قضا باید با برنامه‌ریزی و انضباط و قاعده، این وظیفه دشوار را به خوبی انجام دهد.
بر اساس تعبیر دقیق قانون اساسی، همه آزادی‌هایی که شرع اجازه می‌دهد باید برای مردم تامین شود که دستگاه‌های قدرت معمولاً معارض این آزادی‌ها می‌شوند و قوه قضائیه باید به وظایفش در این زمینه عمل کند.
از رسانه و تبلیغات برای نشان دادن و اطلاع‌رسانی کارهای فراوان انجام گرفته در این قوه به درستی استفاده نمی‌شود که بخشی از این ضعف ناشی از صداوسیما و دستگاه‌های رسانه‌ای است اما بخش دیگر آن مربوط به خود قوه قضائیه است.
رهبر معظم انقلاب در نکته‌ای مهم، معاملات غیررسمی اموال غیر منقول را از منشأهای بزرگ فساد خواندند و تاکید کردند: باید از این‌گونه معاملات سلب اعتبار شود و اگر هم از دیدگاه شورای نگهبان به مصوبه مجلس ایرادی هست، مصلحت قطعی کشور و نظام، تصویب نهایی این قانون است.
جلسات با حقوقدانان، کارشناسان سیاسی و اقتصادی، دانشجویان و جوانان اهل فکر و نظر، اساتید، روحانیون و کسبه، موجب گسترش افق‌های تازه در مقابل قوه قضائیه می‌شود که این مباحث باید به شکل درست انعکاس رسانه‌ای داشته باشند.
گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات قوه قضائیه
در ابتدای دیدار رئیس، مسئولان و جمعی از کارکنان قوه قضائیه با رهبر معظم انقلاب، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات مختلف این قوه، تعامل و همکاری با سایر قوا و همچنین نخبگان و قشرهای مختلف مردم را بی‌سابقه عنوان کرد و گفت: محصول این نشست‌ها تشخیص و تعیین اولویت‌ها و اتخاذ راه‌حل‌های مورد اجماع برای رفع مشکلات بوده است. رئیس قوه قضائیه هوشمندسازی و استفاده حداکثری از فناوری‌های جدید را هم از جمله اولویت‌‌های قوه قضاییه برشمرد و افزود: این کار در جلوگیری از فساد، شناخت مشکلات، کوتاه کردن فرایندها و کم کردن هزینه‌ها تاثیر زیادی داشته است.
آمریکا و هم‌پیمانانش به هیچ‌وجه صلاحیت سخن گفتن از حقوق بشر ندارند
دبیر شورای نگهبان در ابتدای جلسه این شورا گفت: یاد و خاطره شهدای حادثه هفتم تیر به‌ویژه آیت‌الله بهشتی را گرامی می‌دارم و به مسئولان و کارکنان خدوم قوه قضائیه به‌خصوص رئیس‌ قوه قضائیه حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای که تلاش‌ جدی در برخورد با فساد دارد و روش مردم‌داری در پیش گرفته‌، خداقوت می‌گویم.آیت‌الله جنتی در ادامه برای مسئولان و کارکنان دستگاه قضایی کشور در انجام وظایف مهم و سختی که برعهده‌ دارند، آرزوی توفیق کرد.دبیر شورای نگهبان همچنین بیان داشت: روزهای تیرماه، یادآور مظلومیت مردم ایران و حقانیت انقلاب اسلامی است؛ از ترور مسئولان نظام تا بمباران شیمیایی سردشت و شهادت غمبار ۲۹۸ مسافر هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران با شلیک موشک ناو جنگی آمریکایی بر فراز خلیج‌فارس. این اتفاقات اسناد محکم و متقنی است که نشان می‌دهد آمریکا و هم‌پیمانانش به هیچ‌وجه صلاحیت سخن گفتن از حقوق بشر ندارند.
هواپیمای ترابری ساخت ایران به ناوگان هوایی کشور پیوست
هواپیمای ترابری سیمرغ که حدود یک ماه پیش با موفقیت به پرواز درآمده بود وارد ناوگان هوایی کشور شد. بذرپاش؛ وزیر راه و شهر‌سازی ضمن بازدید ‌از شرکت هواپیما‌سازی ایران (هسا)‌، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پیرو بازدید رئیس‌ جمهور از مجموعه هسا در سال گذشته و وعده پرواز هواپیمای ترابری سیمرغ، در روزهای گذشته اولین پرواز موفق این هواپیما انجام و به مدار خدمت‌رسانی اضافه شد که این خبر برای صنعت هوایی کشور نویدبخش است.

 همشهری
روسیه سقوط کند، زیر آوارش می‌میریم
«الکساندر لوکاشنکو»، رئیس‌جمهور بلاروس گفت: در پس‌زمینه شورش در روسیه، مخالفان فراری بلاروس آماده اجرای سناریوی شورش مسلحانه خود بودند. نیاز نیست از من یا پوتین یا پریگوژین زمانی که صحبت از امنیت داخلی است، قهرمان بسازیم. اگر روسیه سقوط کند، همه ما در ویرانه‌های آن خواهیم مُرد.
فقط من می‌توانم مانع جنگ جهانی سوم شوم
«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت: دنیا به وقوع جنگ جهانی سوم بسیار نزدیک شده است. من تنها کسی هستم که می‌توانم از جنگ جهانی سوم جلوگیری کنم. وقتی من رئیس‌جمهور چهل‌وهفتم آمریکا شوم، حتی قبل از اینکه وارد دفتر کار شوم، جنگ روسیه و اوکراین را پایان می‌دهم.
«انتخابات تناسبی» دوباره به مجمع رفت
در نشست‌علنی دیروز مجلس، نمایندگان در جریان رسیدگی به ایرادهای شورای‌نگهبان به اصلاح موادی از قانون انتخابات، بر مصوبه قبلی خود، درباره بند «برگزاری انتخابات مجلس به‌صورت تناسبی در تهران» اصرار کردند تا این بند از قانون انتخابات مجلس برای دومین بار، به مجمع تشخیص مصلحت‌نظام ارجاع شود. این‌درحالی‌است که پیش‌از این، هیأت‌عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، تناسبی شدن انتخابات مجلس در تهران را مغایر با برخی سیاست‌های کلی و دارای ابهام دانسته بود.
جزئیات برگزاری نماز عید قربان
حجت‌الاسلام نوری، سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با اعلام اینکه نماز عید قربان روز هشتم تیر در سراسر کشور برگزار خواهد شد، گفت: نماز عید قربان در پایتخت هم در دانشگاه تهران به امامت آیت‌الله سیداحمد خاتمی اقامه می‌شود.ساعت ۶ صبح در‌های دانشگاه تهران به روی نمازگزاران گشوده و ساعت ۷ برنامه‌ها آغاز می‌شود. نماز عید نیز از ساعت ۸ اقامه خواهد شد.

 ایران
واکنش امریکا به پرداخت بدهی گازی عراق به ایران
سخنگوی وزارت خارجه امریکا اعلام کرد که پرداخت بدهی گازی عراق به ایران تحت برخی معافیت‌های واشنگتن انجام شده است. «متیو میلر» در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به ادعای رسانه‌های دولتی عراق مبنی بر اینکه این کشور تمامی بدهی خود به ایران بابت واردات گازی را پرداخت کرده است که حدوداً مبلغ ۱۱ تریلیون دینار عراقی است، امریکا چطور برای پرداخت این مبلغ به ایران چراغ سبز نشان داده است، گفت: «امریکا از سال ۲۰۱۸ برخی معافیت‌ها را با مشورت کنگره در نظر گرفت که به عراق اجازه می‌دهد مبلغ واردات برق از ایران را پرداخت کند. مطابق قوانین امریکا، این مبالغ فقط می‌توانند برای تبادلات بشردوستانه و دیگر امور غیرقابل تحریم مورد استفاده قرار بگیرند. این پول فقط به طرف سوم تأیید شده می‌رسد. مستقیماً به ایران انتقال داده نمی‌شود.»
اظهارات «میلر» در پی این مطرح می‌شود که «احمد موسی»، سخنگوی وزارت برق عراق دو روز پیش اعلام کرد که کشورش پول گاز ایران را به طور کامل پرداخت کرده و این پول در بانک تجارت عراق است. موسی گفته بود که این پول در صندوق امانی بانک تجارت عراق است، اما این بانک به‌دلیل تحریم‌های امریکا در انتقال آن به دولت ایران با مشکل مواجه است.
یک روز پیش از آن، مجید چگنی، مدیرعامل شرکت گاز ایران با اشاره به تسویه بدهی گازی عراق به ایران، گفته بود که وزارت برق عراق همه مطالبات گازی ایران را پرداخت کرده و این بدهی اکنون صفر است، اما بعضاً مشکلاتی برای انتقال وجه از بانک TBI عراق به ایران وجود دارد.
خانه وزیر دادگستری اسرائیل در محاصره
صدها سرباز ذخیره رژیم صهیونیستی صبح دیروز سه‌شنبه در اعتراض به ادامه تصویب طرح اصلاح دستگاه قضایی در مقابل منزل وزیر دادگستری این رژیم تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان با استفاده از سیم خاردار ورودی خیابان منتهی به منزل یاریو لوین، وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی را بسته و لاستیک‌ها را به آتش کشیدند. پلیس شش نفر را به جرم ایجاد اختلال در نظم عمومی بازداشت کرد.

 جمهوری‌اسلامی 
نیاکان بیش از صد سیاستمدار برجسته آمریکا برده‌دار بودند
یک تحقیق نشان می‌دهد نیاکان بیش از صد سیاستمدار برجسته آمریکا از جمله پنج رئیس‌ جمهور زنده این کشور برده‌دار بودند. براساس اطلاعاتی که رویترز مدعی است به دست آورده، نیاکان دستکم دو قاضی دادگاه عالی آمریکا، ۱۱ فرماندار و ۱۰۰ نماینده کنگره هم سیاهان را به بردگی می‌گرفتند. از میان ۵۳۶ عضو آخرین کنگره، حداقل ۱۰۰ نفر از نسل برده‌داران هستند. از این گروه، بیش از یک چهارم سنا – ۲۸ عضو – اجداد برده‌دار داشته‌اند. آنها شامل برخی از تاثیرگذارترین سیاستمداران در آمریکا می‌شوند. علاوه بر این، جو بایدن رئیس‌ جمهور و هر ۴ رئیس‌ جمهور سابق آمریکا – به جز دونالد ترامپ – از نوادگان مستقیم برده‌داران هستند.

 جوان 
سرنوشت اپوزیسیون دلخوش به حمایت دشمن، عبرت‌آموز است
رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح در پیامی، ضمن یادآوری حوادث تلخ هفتم تیر سال ۶۰، سرنوشت اپوزیسیونی را که به ملت و وطن خود پشت کرده و دل به پشتیبانی دشمنان ملت ایران‌اند، عبرت آموز توصیف کرد.در پیام سرلشکر باقری آمده است: «هفتم تیر، یادآور دو حادثه تأثیرگذار و تلخ در تاریخ معاصر ایران اسلامی است؛ یکی حادثه انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در سال ۶٠ که به شهادت ۷۲ نفر از اعضای حزب جمهوری اسلامی و در رأس آن‌ها شهید بهشتی، به دست گروهک تروریستی منافقین انجامید؛ و دیگری بمباران شیمیایی مردم بی دفاع و غیر نظامی سردشت به دستور صدام حسین، رئیس رژیم بعث عراق در سال ۶٧ که آن حادثه هم به شهادت ١١٠ نفر از مردم این شهر و مسمومیت شیمیایی بیش از ٨ هزار نفر بر اثر گاز‌های سمی انجامید و آثار این جنایت جنگی همچنان بر تن رنجور مردم سردشت باقی است.»وی در بخش پایانی پیام خود آورده است: «سرنوشت رقت‌انگیز عاملان این دو جنایت، گواهی بر این بشارت محتوم است؛ صدام به بد‌ترین شکل ممکن با خفت و خواری به درک واصل شد؛ و گروهک مزدور منافقین هم اکنون بیش از گذشته به دریوزگی افتاده‌اند تا جایی که هیچ دولت اروپایی حاضر به پناه دادن به آن‌ها نیست و مصداق از “اینجا رانده و از آن جا مانده‌” شده‌اند. این سرنوشت برای اپوزیسیونی که به ملت و وطن خود پشت کرده‌اند و دل خوش به پشتیبانی دشمنان ملت ایران‌اند، باید عبرت آموز باشد.»

 خراسان 
شهادت یک مرزبان در حمله تروریستی
حمله تروریستی ناجوانمردانه گروهک تروریستی اشرار و معاندان در بامداد دوشنبه و تلاش آن ها برای ورود به کشور با مقاومت مرزبانان برجک ۱۶ پاسگاه مرزی میل ۱۳۹۰ هنگ مرزی سراوان روبه رو شد که در این درگیری یک مرزبان به درجه رفیع شهادت نایل آمد.
استعفای شهردار تهران دروغ است
مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران گفت: خوشبختانه آقای شربیانی در صحن شورا حاضر شدند و شایعاتی که در خصوص ایشان در فضای مجازی منتشر شده بود، نشان داد که دروغ است. متاسفانه زمانی که جمعی در حال کار کردن هستند هجمه‌ها به سمت آن ها روانه می‌شود؛ لذا امیدوارم که در کار خودشان موفق باشند. چمران گفت: استعفای شهردار تهران نیز دروغ دیگری است که گفته می‌شود.
مجلس یازدهم مدال افتخار انقلابی گری را دریافت کرد
حسین جلالی، نماینده رفسنجان گفت: مجلس یازدهم مدال افتخار قبولی و انقلابی گری را از نایب امام زمان دریافت کرد، ممکن است مجلس مرتکب اشتباهاتی شده یا وزیری را به ناحق استیضاح کرده یا طرح و لایحه‌ای را به تصویب نرسانده است، ولی از ویژگی‌های مجلس یازدهم این است که مانع الخیر نشد.

 مردم سالاری
آمریکا امروز به خوبی زبان اقتدار نیروی دریایی سپاه را می‌فهمد
سردار دریادار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران از قرارگاه راهبردی کربلا «پایگاه منتظران شهادت» بازدید و در سخنانی اظهار کرد: ما رزمندگان سپاه پاسداران، وظیفه ارزشمند سربازی ملت شجاع و مقاوم ایران اسلامی را تا آخرین قطره خون انجام می‌دهیم. فرمانده نیروی دریایی سپاه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دوران دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم استان خوزستان گفت: رزمندگان عزیز خوزستانی در زمان جنگ تحمیلی از ناموس ملت ایران اسلامی در ایران دفاع کردند و در دوران اخیر هم برای دفاع از حریم اهل‌بیت عصمت و طهارت -علیهم السلام- و مرزهای اسلام و مسلمین جانانه جنگیدند و به فیض شهادت نائل شدند.او افزود: امروز آمریکایی‌ها به خوبی زبان اقتدار نیروی دریای سپاه در خلیج فارس و تنگه هرمز را می‌فهمند. عزت کنونی کشور ما ثمره ولایت پذیری و به برکت خون مطهر شهداست.

 آرمان ملی 
رایزنی سفیران ایران و انگلیس در عراق
محمد کاظم آل صادق، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق میزبان «مارک برایسون ریچاردسون» سفیر انگلیس در بغداد در روز سه‌شنبه ۶ تیر ۱۴۰۲ در محل سفارت تهران در بغداد بود. سفیر انگلیس در دیدار خداحافظی خود ضمن تأکید بر ثبات و استقرار عراق، از تحولات اخیر منطقه‌ای استقبال کرد. بر اساس اعلام سفارت ایران در عراق، آل صادق صلح درون زاد منطقه‌ای را حاصل تفاهمات دوجانبه میان کشورهای منطقه بدون دخالت سایر کشورها دانست و بر چشم‌انداز مثبت در منطقه تأکید کرد. سفیر انگلیس نیز با اشاره به پایان مأموریتش در عراق، تصریح کرد: سیاست انگلیس با حضور سفیر جدید تغییر نخواهد کرد.
آزادی هفت زندانی ایرانی از قطر
طبق اعلام سفیر ایران در دوحه ۷ نفر از اتباع ایرانی که در کشور قطر زندانی بودند، به کشورمان بازگشتند. حمیدرضا دهقانی، سفیر ایران در دوحه درباره آزادی اتباع ایرانی از قطر در صفحه شخصی خود نوشت: هفت زندانی کشورمان، با همکاری مقامات ذی‌ربط قطر، آزاد و به سوی کشورمان پرواز کردند.سفیر ایران پیشتر اعلام کرد که پیگیری‌های همکاران سفارت و کمک مسئولان ذی‌ربط در قطر به ثمر نشست و شش تن از هموطنانی که به جرم ورود غیرمجاز به آب‌های قطر بازداشت و به حبس یک ساله محکوم شده بودند، با تعلیق سه ساله همراه شد.

 قدس 
سفر سردار رادان به روسیه
فرمانده کل انتظامی کشورمان روز گذشته و در رأس هیئتی با هدف توسعه همکاری‌های امنیتی و انتظامی دوجانبه با فدراسیون روسیه وارد مسکو شد. در همین باره سردار رادان گفت: پلیس تجربه‌‌ فراوانی در مبارزه با مواد مخدر، مبارزه با تروریسم و قاچاق‌های سازمان‌یافته دارد و دو طرف ایران و روسیه تمایل دارند تجربیات خود را در اختیار هم بگذارند.
دهک‌بندی یارانه‌ هر ۶ ماه به‌روز می‌شود
عسگریان معاون رفاه و اقتصاد وزیر کار با اشاره به اینکه دهک‌بندی افراد برای دریافت یارانه‌ها تکلیف قانونی و مبنای تصمیم‌‌گیری است گفت:‌ اطلاعات اقتصادی خانوارهای ایرانی در پایگاه رفاه ایرانیان هر ۶ ماه یک‌ بار بازنگری می‌شود. وی افزود: در حال حاضر ۹ دهک یعنی ۷۸ میلیون ایرانی یارانه می‌گیرند و آن‌هایی که در دهک دهم پردرآمد قرار می‌گیرند، از دریافت یارانه خارج می‌شوند.
روابط کارگزاری سوئیفت روسی با سکوهای داخلی برقرار شد
مدیرکل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه روابط کارگزاری سوئیفت روسی با سکوهای داخلی برقرار شد، گفت: نمایندگی بانک روسی برای توسعه روابط تجاری میان ایران و روسیه راه‌اندازی شده که تسهیل‌کننده امور برای تجارت میان ایران با روسیه و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیاست. رحمت‌الله خرمالی افزود: پنج بانک ایرانی برای همین منظور به ‌عنوان کارگزار انتخاب شدند و عملیات بانکی را انجام می‌دهند.مدیرکل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ادامه داد: علاوه بر کالاهای کشاورزی که ایران از گذشته به روسیه صادر می‌کرد با توجه به ضریب نفوذ بالایی که در این کشور داریم امیدواریم محصولات مختلف بیشتری به این کشور و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا صادر کنیم.خرمالی با اشاره به برنامه‌ریزی برای تجارت آزاد با اوراسیا و صفر شدن تعرفه تجاری ۹۰ درصد از کالاها ابراز کرد: ما نظر خود را در این ارتباط به اوراسیا ارائه داده‌ایم و اوراسیا به ‌دنبال خروج برخی از کالاها از فهرست ترجیحی است و با پایان کارهای تکنیکی، تجارت ترجیحی با این کشورها شکل می‌گیرد.

 اطلاعات 
موافقت رئیس‌جمهوری برای بازگشت ساعت کاری به روال عادی
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس از پیشنهاد رئیس مجلس برای محاسبه ۴۴ساعت مابه التفاوت تغییر ساعت در قالب دورکاری برای کارمندان در نشست اخیر سران قوا و موافقت رئیس‌جمهوری با این پیشنهاد خبر داد تا ساعات کاری کارمندان به روال عادی بازگردد. گودرزی گفت: با توجه به مصوبه دولت که بر اساس آن مقرر شده بود کارمندان از ۱۵خردادتا ۱۵ شهریور از ساعت ۶ صبح تا ۱۴:۴۵در محل کار خود حاضر شوند و مشکلاتی را برای خانواده‌ها در پی‌داشت با پیگیری‌ رئیس مجلس این موضوع توسط کمیسیون اجتماعی و مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی و در قالب پیشنهاد در جلسه سران قوا طرح شدو مورد موافقت رئیس جمهوری قرار گرفت.وی افزود: با این تصمیم که به زودی از طرف هیات دولت ابلاغ خواهد شد ساعت کاری کارمندان که برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی به ساعت ۶ تغییر کرده بود به روال عادی باز می‌گردد اما پایان کارشان ۱۴:۴۵خواهد بود و ۴۴ ساعت مابه التفاوت در قالب دورکاری محاسبه خواهد شد.
حضور ۴۰ میلیون کاربر فعال ماهانه در پیام‌رسان‌های داخلی
تعداد کاربران فعال در پیام رسان‌های داخلی که ماهانه از خدمات و سرویس‌های مختلف آنها استفاده می کنند، از مرز ۴۰ میلیون نفر گذشت. زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام این مطلب با اشاره به اینکه این آمار بر اساس داشبورد “فایربیس گوگل” بدست آمده است، گفت: شبکه ملی اطلاعات به عنوان یک زیرساخت پرسرعت و امن در گستره جغرافیای سرزمینی ایران از سال‌های گذشته آغاز شده و تا دولت سیزدهم حدود ۲۳ درصد پیشرفت داشته و بر اساس اعلام مرکز ملی فضای مجازی تا بهمن سال گذشته به ۵۷ درصد رسیده و تاکنون هم به حدود ۶۲ درصد پیشرفت کار منجر شده و ان‌شاءالله طبق برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان سال جاری این رقم به ۷۵ درصد خواهد رسید.

 شهروند 
احیای یک‌میلیون بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت ایران در ۶ ماه
خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: «با از بین‌ رفتن برجام در دولت گذشته، بیش از یک میلیون بشکه ظرفیت تولید نفت کشور به‌دلیل تحریم‌های غربی و نبود تعمیرات به‌موقع تأسیسات نفتی کاهش یافت، اما با هزینه ۵۰۰ میلیون دلاری و در مدت ۶ ماه توانستیم در آغاز به‌کار خود در این دولت این ظرفیت ازدست‌رفته را برگردانیم.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

برنامه بلندمدت مسابقات معارفی قرآن در قم تدوین شود
حوزه/ آیت‌الله حسینی بوشهری درجمع مسئولان اوقاف و امور خیریه شهرستان قم، اظهار کرد: در بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن کریم که به صورت دائمی به قم واگذار شده، باید نقشه راه میان‌مدت و بلندمدتی داشته باشید تا بتوانید اهداف خود را از هم اکنون مشخص کرده و برای تحقق آنها برنامه داشته باشید.
وی افزود: در واقع باید از هم اکنون به فکر تدوین این برنامه باشید تا ببینید می‌خواهید خروجی کار چه باشد و چه کاری برای آن باید انجام شود. رئیس شورای عالی جامعه مدرسین با بیان اینکه برگزاری این مسابقات در قم یک سرمایه معنوی و فرهنگی به شمار می‌رود گفت: باید این سرمایه را حفظ و برای ارتقای و تقویت آن تلاش کرد. وی همچنین به طرح‌های سرمایه‌گذاری در موقوفات قم هم اشاره و ابراز کرد: عمل امینانه به نیت واقف امری ضروری است و در وهله نخست باید به این مسئله توجه شود و درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری هم در مسیر نیت همان موقوفه باشد.

مساجد باید پایگاه حضور جوانان و نوجوانان باشند
حوزه/ آیت الله اراکی در آیین افتتاحیه پایگاه‌های اوقات فراغت مساجد استان قم که در شبستان حضرت زهرا حرم مطهر حضرت معصومه -سلام الله علیها- برگزار شد گفت: مساجد را بیش از آنچه تا امروز شناخته‌ایم باید بشناسیم. وی تصریح کرد: مفهوم مسجد، وصل شدن به امام زمان -عجل الله تعالی فرجه الشریف-، وصل شدن به اطاعت خداوند، وصل کردن جامعه به خداوند و… است و نباید مسجد را در حاشیه زندگی خود قرار دهیم بلکه مسجد مرکز زندگی و مرکز تربیت انسان است.
عضو جامعه مدرسین با اشاره به اینکه مساجد انسان سازند و باید پایگاه حضور جوانان و نوجوانان ما باشند، گفت: بسیجی‌ها و شهدای ما در همین مساجد تربیت شدند. وی با اشاره به تعطیلات مدارس در ایام تابستان، افزود: در این فرصت اوقات فراغت مسجد باید پررنگ‌تر شود، چون حضور در مساجد جوانان و نوجوانان ما را بیمه می‌کند.

وزیر خارجه انگلیس: سوئد باید به ائتلاف ناتو بپیوندد
فارس/ وزیر امور خارجه انگلیس گفت که این کشور به تلاش‌ها برای عضویت سریع سوئد به ائتلاف ناتو ادامه خواهد داد. کلورلی در نشست خبری همراه با «توبیاس بیلستروم» همتای سوئدی خود گفت: «ما برای تکمیل سریع روند عضویت شما به ناتو به تلاش‌ها ادامه خواهیم داد.
سوئد باید به ناتو بپیوندد و باید در اسرع وقت این کار را انجام دهد.» بر اساس این گزارش، سوئد پس از تهاجم روسیه به اوکراین در سال گذشته درخواست پیوستن به ناتو کرد، اما ترکیه و مجارستان با این مسئله مخالفت کرده‌اند. فنلاند در ماه آوریل به ناتو ملحق شد اما دولت ترکیه به دلیل نگرانی‌های امنیتی همچنان مانع عضویت سوئد در این ائتلاف نظامی می‌شود.

پرونده شهادت سردار سلیمانی در مراحل پایانی است
رسا/ معاون حقوقی رئیس جمهور در دومین همایش بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی با بیان اینکه در هر ماه سندی از جنایات آمریکا وجود دارد گفت: در تیر ماه دو حادثه رخ داده است که عامل هر دو آمریکا بوده است.
وی ادامه داد: جریان منافقین با پشتیبانی و حمایت آمریکا در سال‌های متمادی توانستند سرپا بمانند و آمریکایی‌ها منافقین را در دندان خود برای انجام جنایات نگه داشتند. دهقان با بیان اینکه در هر ماه سندی از جنایات آمریکا وجود دارد، تأکید کرد: کارشناسی‌های لازم درباره پرونده جنایات آمریکا علیه فرمانده مجاهدین در مراحل پایانی است و به زودی به اتمام می‌رسد تا همه مردم دنیا شاهد جنایات آمریکا باشند.

گوگل دوباره جریمه شد
مهر / دادگاهی در روسیه گوگل را به دلیل ناتوانی در پرداخت جریمه های پیشین، دوباره ۴ میلیارد روبل( معادل۴۷ میلیون دلار) جریمه کرد. ناظر آنتی مونوپولی روسیه این تصمیم را اعلام کرد. تصمیم مذکور جدیدترین جریمه چند میلیون دلاری است که روسیه علیه شرکت‌های فناوری خارجی وضع می‌کند. گوگل در فوریه ۲۰۲۲ میلادی ۲ میلیارد روبل جریمه شد. سرویس فدرال آنتی مونوپولی (FAS) این کشور در آن زمان اعلام کرد یوتیوب (زیرمجموعه گوگل) روشی غیرشفاف، تبعیض آمیز و غیرقابل پیش‌بینی برای تعلیق و مسدودسازی حساب کاربران و محتوای آنها داشته است. شرکت آمریکایی در نهایت خواستار تجدیدنظر رأی مذکور شد. FAS اعلام کرد جریمه‌های قبلی وضع شده برای گوگل به دلیل عدم پرداخت ۲ برابر شده اند. به گفته این رگولاتور شرکت آمریکایی باید بیش از ۴ میلیارد روبل بیشتر به بودجه فدراسیون روسیه بپردازد.

سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی نصب شد
ایرنا/سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی با یک عملیات منحصربه‌ فرد و غرورآفرین به همت متخصصان شرکت ملی نفت ایران در موقعیت خود در خلیج فارس نصب شد و بدین ترتیب شمارش معکوس برای تولید از این فاز مهم و راهبردی آغاز شده است. نصب سکوی فاز ۱۱ که توسط شناور اوشنیک به مرزی‌ترین فاز پارس جنوبی رسیده بود با همت و برنامه‌ریزی متخصصان ایرانی در شرکت ملی نفت ایران و نفت و گاز پارس و با همکاری شرکت‌های پتروپارس و تاسیسات دریایی عصر سه‌شنبه، ششم تیرماه آغاز و دقایقی پیش در بامداد چهارشنبه با موفقیت به پایان رسید. جابه‌جایی سکوی ۳۲۰۰ تنی فاز ۱۱ به عنوان سنگین‌ترین سکوی پارس جنوبی طی یک عملیات منحصر به فرد با ابتکار متخصصان ایرانی، منجر به آغاز تولید از این فاز مهم و استراتژیک پس از ۲۰ سال خواهد شد.

توطئه عملیات بزرگ داعش در پاکستان خنثی شد
ایرنا/ دایره ملی مبارزه با تروریسم در پاکستان اعلام کرد که چند عنصر داعش که درحال طراحی عملیات‌های خرابکارانه بزرگ از جمله بمب‌گذاری‌ها در آیین‌های عید قربان و تجمعات عمومی بودند شناسایی و بازداشت شدند. به گفته این مسوولان، ۹ نفر از جمله یک زن که درصدد هدف قراردادن غیرنظامیان در ایام عید قربان بودند، بازداشت شدند و توطئه آنان برای عملیات بزرگ تروریستی خنثی شد. عملیات بازداشت اعضای گروه تروریستی داعش در شهرهای “مولتان، بهاولپور و دیره غازی خان” انجام شد.

جهان در خطر کندی رشد اقتصادی
ایسنا / رتبه‌بندی موسسه فیچ چشم‌انداز منطقه‌ای خود را برای اواسط سال ۲۰۲۳ ارتقا داد و رشد اقتصادی قوی‌تر از حد انتظار در ایالات‌متحده، اروپا و چین در نیمه اول سال جاری را به عنوان مبنایی برای تغییرات مثبت در چندین منطقه ذکر کرد. از ۲۰ چشم‌انداز منطقه‌ای تغییر یافته از ابتدای سال، ۱۷ مورد به طور مثبت تعدیل شد. علی‌رغم این نشانه‌ها، فیچ اعلام کرد که چشم‌انداز کلی تا حد زیادی ثابت باقی می‌ماند و تقریبا نیمی از چشم‌اندازها همچنان به عنوان «وخیم‌تر» طبقه‌بندی می‌شوند. انتظارات مداوم فیچ از رکود ادواری، از جمله کاهش رشد اقتصادی سالانه در ایالات‌متحده و منطقه یورو، همچنان به کاهش انتظارات در این مناطق ادامه می‌دهد. کندی رشد اقتصادی، همراه با شرایط سخت‌تر تامین مالی و تورم بالا، بر درآمد و سودآوری بسیاری از این مناطق تاثیر می‌گذارد. با تداوم افزایش نرخ بهره، ریسک‌های اعتباری جهانی نیز همچنان بالا می‌رود.

دبیرکل ناتو: روسیه را دست‌کم نگیرید
ایسنا/ دبیرکل ناتو گفت: علی‌رغم بحران کوتاهی که توسط شورش شکست‌خورده واگنر در روسیه پیش آمد، اعضای ائتلاف نظامی ناتو نباید این کشور را دست کم بگیرند. ینس استولتنبرگ، ادعا کرد: شورش پیش‌آمده در روسیه نشانه‌ای برای “تنش‌های جدید” در این کشور است. وی افزود: در عین حال ما نباید روسیه را دست کم بگیریم. اعضای ناتو به ارسال کمک‌های نظامی به کی‌یف ادامه می‌دهد و پیامی مبنی بر تعهد در این خصوص را طی نشست آتی ناتو در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی ارسال خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *