خبر روز ۱۴۰۲/۰۴/۳

**آیت اللّه العظمی نوری همدانی: بايد هدف دشمن را شناخت و برای مقابله با آن راه حل یافت** آیت اللّه العظمی مکارم شیرازی در دیدار مدیر حوزه های علمیه تأکید کرد؛ استمرار و ارتقای برنامه‌های حوزه توجه به معیشت طلاب و نیازهای جامعه** آیت اللّه حسینی بوشهری: روحانیت از طریق عمل و گفتار خود دین را تبلیغ کند** پیام تسلیت جامعه مدرسین درپی درگذشت آیت الله آشتیانی** رئیس جمهور: اقدامات دولت و عدلیه باید به امیدآفرینی منجر شود
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
دعوت از رئیسی برای سفر به امارات
امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران که در مقصد چهارم و آخرین مقصد سفرش به حوزه خلیج‌فارس به ابوظبی سفر کرده بود با شیخ عبدا… بن زاید آل‌نهیان، وزیر خارجه امارات دیدار و گفت‌وگو کرد. امیرعبداللهیان در این دیدار با اشاره به روند رو به گسترش روابط دو کشور، ابراز امیدواری کرد که براساس تصمیم و اراده سیاسی رهبران ایران و امارات، شاهد افزایش بیش از پیش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف روابط دوجانبه و منطقه‌ای باشیم. رئیس دستگاه دیپلماسی در این دیدار با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران محدودیتی برای گسترش روابط با امارات قائل نیست، زمینه‌سازی برای برگزاری کمیسیون‌ مشترک دو کشور را خواستار شد.شیخ عبدا… بن زاید آل‌نهیان، وزیر خارجه امارات متحده عربی نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، بر آمادگی وزارت‌خارجه کشورش برای کمک به پیشبرد روابط دوجانبه و تحقق نیات خوب رهبران دو کشور تأکید کرد. در این دیدار ایده تشکیل کمیته‌های مشترک تخصصی برای آماده‌سازی اسناد لازم به‌منظور امضا در چارچوب دیدار روسای دو کشور و کمک به پیشبرد روابط دوجانبه به‌ویژه در زمینه‌های اقتصادی و تجاری مورد تأکید مشترک قرار گرفت. امیرعبداللهیان در این دیدار دعوت آقای رئیسی از رئیس دولت امارات برای سفر به ایران را به وی ابلاغ کرد. شیخ محمد بن زاید ضمن تشکر و استقبال از این دعوت و اعلام آمادگی برای سفر به ایران، متقابلا از رئیس‌جمهور ایران برای سفر به امارات دعوت کرد.
گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه سوئد با امیرعبداللهیان
وزرای خارجه سوئد و جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگویی تلفنی ضمن تأکید بر ضرورت گسترش بیش از پیش مناسبات، درباره همکاری‌های کنسولی تبادل‌نظر کردند. در تماس تلفنی توبیاس بیلستروم، وزیر خارجه سوئد با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان، درخصوص آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه و موضوعات مورد علاقه گفت‌وگو شد. در این تماس، طرفین بر ضرورت گسترش بیش از پیش مناسبات دو کشور تأکید کردند. همچنین درخصوص همکاری‌های کنسولی بحث و تبادل‌نظر شد.
اتحادیه اروپا ۴ شرکت ایرانی را تحریم کرد
شورای اروپا به‌عنوان بخشی از بسته جدید تحریمی خود علیه روسیه چهار نهاد ایرانی را بر مبنای اتهامات تکذیب‌شده هدف تحریم قرار داد. طبق بیانیه اتحادیه اروپا «این فهرست شامل چهار شرکت ایرانی تولیدکننده هواپیماهای بدون سرنشین (پهپادها) و ارائه آنها به روسیه، سایر نهادهای کشور ثالث درگیر در دور زدن محدودیت‌های تجاری و برخی نهادهای روسی که در توسعه، تولید و تأمین قطعات الکترونیکی برای ارتش روسیه دخیل هستند است. ادعای بی‌اساس و بدون مدرک مشارکت نظامی ایران و روسیه در جنگ اوکراین در حالی از سوی اتحادیه اروپا تکرار می‌شود که غرب به رهبری آمریکا از ماه‌ها پیش و همزمان با تشدید تنش‌ها در جنگ اوکراین، ادعای ارسال پهپادهای ایرانی و سپس انتقال احتمالی موشک‌های زمین‌به‌زمین به روسیه را برای استفاده در این جنگ مطرح کرد.

 همشهری
غرب، مسئول بسیاری از بیماری‌های همه ‌گیر است
قیس سعید، رئیس‌جمهور تونس گفت: غرب مسئول ایجاد بسیاری از همه‌گیری‌ها مانند همه‌گیری کرونا، آنفلوآنزای مرغی و بیماری جنون گاوی است و قاره آفریقا نقشی در تشدید این بحران‌ها ندارد. وام‌هایی که به بسیاری از کشورهای آفریقایی اعطا شد، به‌دست مردم نرسید و دستاوردی نداشت؛ بلکه توسط گروه‌ها و افرادی چپاول شد.
یمن در مرحله معلق میان صلح و جنگ است
مهدی المشاط، رئیس شورای‌عالی سیاسی یمن تصریح کرد: ما در مرحله معلق میان صلح و جنگ هستیم و وضعیت یمن هنوز مشخص نیست. سلاح‌های منحصر به فردی که وارد نبردهای بعدی می‌شوند و در روزهای آینده از آنها رونمایی خواهد شد، دشمن را ناگزیر به توقف توطئه‌های خود خواهد کرد.
درگیری در اوکراین، جنگ را به اروپا بازگرداند
نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند گفت: ما در سال‌های اخیر شاهد وقایع عمیقاً ویرانگر بوده‌ایم. با وقوع درگیری در اوکراین، جنگ به اروپا بازگشت و این باعث درد و رنج زیادی برای کل منطقه شد. اکنون دوره جنگ نیست، همه باید تمام تلاش خود را برای متوقف کردن خونریزی و رنج انسان‌ها انجام دهند.

 کیهان
مسئله‌ اطلاعات یکی از مسائل مهم کشور است تفاهم و همکاری در همه‌ رده‌ها پیاده شود
نشست مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه در راستای اجرایی کردن منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و هم‌افزایی و هم‌گرایی بین دو نهاد انقلابی در مقابله با توطئه‌های دشمنان انقلاب اسلامی ۲۵ خرداد ماه ۱۴۰۲ در جوار بارگاه ملکوتی ثامن‌الحجج علی ابن موسی‌الرضا (علیه‌السلام) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس‌دفتر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و برخی مقامات کشوری و لشکری برگزار شد.حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی این جلسه را به پیام مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) مبنی بر تأکید بر موضوع اطلاعات و لزوم تفاهم بین دو دستگاه اطلاعاتی مزین کرد. متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
«مسئله‌ اطلاعات یکی از مسائل مهم کشور است و یکی از ضعف‌های ما در ارتباط با دستگاه‌های اطلاعاتی، عدم تفاهم بین این مجموعه‌هاست.اگر آقایان می‌خواهند در راه خدا مجاهدت کنند، جهاد آنها این است که این تفاهم در همه رده‌ها پیاده بشود. امروز اگرچه در راس این دو دستگاه تفاهم به طور جدی وجود دارد، اما مجاهدت واقعی این است که این همکاری و تفاهم را در همه سطوح پیاده کنند.»
در این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین خطیب، وزیر اطلاعات این جلسات را مقدمه‌ای برای برآورده شدن منویات فرمانده معظم کل قوا و ایجاد همدلی، هم‌افزایی، مشارکت، تفاهم، همسویی، هماهنگی و حرکت یکپارچه و وحدت رویه در مجموعه دو تشکیلات اطلاعاتی مؤثر و نقش‌آفرین در ساخت درونی قدرت نظام و ایجاد امنیت پایدار معرفی کرد.
رئیس ‌و مسئولان عالی دستگاه قضا با آرمان‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند
در اولین روز هفته قوه قضائیه، رئیس ‌و مسئولان عالی دستگاه قضایی با حضور در حرم امام راحل(ره) با آرمان‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند.حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در این مراسم با بیان اینکه امروز بهترین خدمت به امام و اسلام و رهبری، خدمت به مردم است، گفت: امروز اگر مردم از ما صداقت و تدبیر و کاردانی ببینند، امیدوار می‌شوند و قدم‌ها و اقدامات مجاهدانه و مجدانه ما در راستای حل مشکلات مردم، ناامیدی دشمن را به همراه خواهد داشت؛ باید همه با هم در هر سه قوه دست به دست هم دهیم تا گرفتاری‌های مردم را رفع کنیم.

 ایران
اقدامات دولت و عدلیه باید به امیدآفرینی منجر شود
پنجشنبه گذشته، به مناسبت آغاز هفته قوه قضائیه، نشست مشترک مسئولان عالی دستگاه قضایی با اعضای هیات دولت برگزار شد. رئیس جمهور در این نشست، هفته قوه قضائیه را فرصتی مناسب برای ارائه گزارش عملکرد دستگاه قضا به مردم و همچنین بازخوانی میزان تحقق و موانع و مشکلات اجرای وظایف محوله به این قوه دانست و گفت: موضوع تحول یکی از موضوعات کلیدی در تعیین راهبردهای کلان ابلاغی از سوی رهبری معظم انقلاب به مسئولان دستگاه‌های مختلف کشور در ابتدای امسال بود که بر این اساس همه دستگاه‌ها باید نقاط قوت را تقویت کنند و از نقاط ضعف بکاهند.آیت الله رئیسی وجود مدیران تحولخواه و تحولگرا را مقدمه و لازمه ایجاد تحول در دستگاه‌های مختلف کشور دانست و گفت: نشست‌های مشترک میان دولت و قوه قضائیه نیز باید با نگاه تحولی همراه باشد تا منجر به پیشرفت امور شود.رئیس جمهور با تأکید بر اینکه همه این اقدامات و تلاش‌ها از سوی دولت و قوه قضائیه باید به امیدآفرینی در کشور منجر شود، افزود: مسائل و مشکلاتی که پیگیری آنها لازم است، اما طرح آن در جامعه به ایجاد امید در مردم منجر نمی‌شود، باید در کمیسیون‌های مشترک میان قوا بررسی شود که جلسات شورای‌عالی اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم از جمله مصادیق آن است.
درگیری شدید میان ۲ گروهک تجزیه‌طلب
منابع امنیتی در اقلیم کردستان عراق روز پنجشنبه از درگیری مسلحانه دو گروهک تجزیه‌طلب مخالف ایران با یکدیگر خبر دادند. این درگیری در منطقه «زاگرس» در ۲۵ کیلومتری شهر سلیمانیه میان دو گروهک تجزیه‌‌طلب موسوم به «زحمتکشان کردستان» و «زحمتکشان انقلابی کردستان» رخ داد که طی آن دو نفر کشته و دو نفر زخمی شدند. در این درگیری که در اردوگاه «زرگویزله» رخ داد از انواع سلاح‌ها استفاده شد و به گفته یک مقام اقلیم کردستان، نیروهای پیشمرگه برای ممانعت از ادامه درگیری وارد عمل شده‌اند. کمیته مرکزی گروهک «کومله زحمتکشان کردستان» نیز با صدور بیانیه‌ای از حمله عناصر گروهک «کومله زحمتکشان انقلابی کردستان» به مراکز آموزش و اردوگاه‌های خود خبر داد. در این بیانیه آمده است که آنها با تک تیرانداز به سمت عناصر این گروهک شلیک کرده و طی آن دو نفر به نام‌های «سامان ابراهیمی» و «هیوا صادقی» کشته شده‌اند. این درگیری پس از آن رخ داد که دو گروهک تروریست، روز چهارشنبه اعلام کردند پس از هفت ماه، به اتحاد میان خود پایان داده‌اند.
تشکیل دادگاه لاهه برای رسیدگی به پرونده ۵ جانباز
دادگاه لاهه به دعوای طرح شده توسط ۵ نفر از جانبازان شیمیایی دوران دفاع مقدس رسیدگی کرد. این جانبازان در دادگاه لاهه به تشریح درد‌ها و رنج‌های ناشی از بیماری‌های مزمن خود بر اثر استنشاق گاز خردل در طول بیش از سی سال پرداختند. در این دادگاه وکیل جانبازان شیمیایی هم به بیان نقش شرکت‌های هلندی در فروش مواد شیمیایی با کاربرد دوگانه به رژیم صدام و کاربرد این مواد در ساخت سلاح‌های شیمیایی استفاده شده در جنگ علیه ایران پرداخت. دو شرکت هلندی در فاصله سال‌های ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۴ مقدار ۲۲۵۰ تن SOCL2 و در فاصله سال‌های ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۷ مقدار ۳۲۲۵ تن TDG به عراق فروخته‌اند که این دو ماده در ساخت بمب‌های شیمیایی مورد استفاده رژیم صدام قرار گرفته است.

 جمهوری‌اسلامی
ایران و اتحادیه اروپا به احیای برجام نزدیک شدند
درحالیکه چند دور مذاکره میان معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان با معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شده، شبکه خبری “سی ان ان” خبر داده ایران و اتحادیه اروپا بر سر موضوع برجام به توافق نزدیک شده‌اند.در همین ارتباط، “سی ان ان” به نقل از یک منبع دیپلماتیک گزارش داد: به نظر می‌رسد گفتگوی دو روزه در دوحه بین “انریکه مورا” معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و “علی باقری” معاون سیاسی وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ایران به تحولات مثبت در بسیاری از موضوعات منجر شده است.شبکه خبری “سی ان ان” با بیان اینکه به نظر می‌رسد حرکت رو به جلو برای احیای مذاکرات پیرامون برنامه هسته‌ای رو به رشد ایران، ایجاد شده است، به نقل از منبع دیپلماتیک خود که نام آن را فاش نکرده، افزوده است: گفتگوهای ایران و اتحادیه اروپا بر روی نکات کلیدی از جمله سطوح غنی سازی هسته‌ای و همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی متمرکز بود.”سی ان ان” به نقل از این منبع افزود: به نظر می‌رسد گفتگوی میان “انریکه مورا” و “علی باقری”، به تحولات مثبت در بسیاری از موضوعات منجر شده و محیط فعلی برای کاهش تنش مثبت بوده است.این منبع ادامه داد: ایرانی‌ها باحمایت قطری‌ها با اروپایی‌ها و به صورت غیرمستقیم با آمریکایی‌ها گفتگو کرده‌اند. این مذاکرات با حمایت قطری‌ها منجر به تحولات مثبت در بسیاری از مسائل مربوط به دو طرف شده و در ارتباط با برجام و مساله زندانیان حرکت رو به جلو ایجاد کرده است.
پیش از این، “انریکه مورا” معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار پستی توئیتری از گفتگوهای فشرده دو روزه خود با علی باقری معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در دوحه خبر داده بود.

 وطن امروز
دستگیری عاملان قتل مولوی کریم‌بخش سپاهی
فرمانده انتظامی استان سیستان‌وبلوچستان از دستگیری عاملان قتل مسلحانه مولوی «کریم‌بخش سپاهی» پس از ۶ ماه زندگی مخفیانه در شهرستان مهرستان خبر داد. سردار جلیلیان با اشاره به کشف سلاح کلاش به همراه مقادیری فشنگ جنگی از مخفیگاه متهمان، خاطرنشان کرد: عامل اصلی و همدست او در بازجویی اولیه به قتل مولوی کریم‌بخش سپاهی اعتراف و انگیزه خود را اختلاف عنوان کردند.
غرب در تعامل با ایران به عقلانیت نسبی رسیده است
خطیب موقت جمعه تهران ضمن اشاره به لزوم واکاوی مسائل و رویدادهای گوناگون سفر ۵ روزه رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به ۳ کشور آمریکای لاتین آن را دارای آثار و دستاوردهای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تعیین‌کننده‌ای دانست که باید به‌صورت دقیق و جامع برای افکار عمومی تبیین و تحلیل شود. حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی بیان کرد: نکته دیگری که شایسته بررسی است، عقلانیت نسبی غرب در رویارویی با جمهوری اسلامی ایران است که در این روزها در رسانه‌ها، گفت‌وگوها و عملیات میدانی در کشورهای اروپایی مشاهده می‌شود که عامل مهم آن جایگاه اقتدارآفرین و ظرفیت استثنایی ایران در خلق قدرت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، دستاورد مقاومت، استقامت، هوشیاری دانش ملت بزرگ ایران، جوامع علمی و پیشگامان در عرصه سیاسی و اقتصادی است که تحت رهبری و زعامت مبتنی بر دانش و اراده استوار و خلل‌ناپذیر رهبری معظم و فرزانه انقلاب اسلامی به دست آمده است.

 خراسان
در گذشته در آزمایش‌های موشکی و رزمایش باید اعتراضات آقایان را تحمل می‌کردیم
فرمانده نیروی هوافضای سپاه در اظهارات اخیر خود با اشاره به گسترش روابط سیاست خارجی در دولت سیزدهم اظهار کرد: در این دولت شاهد هستیم که همزمان چند برنامه در حوزه روابط خارجی از جمله روابط با عربستان و مباحث مرتبط با آژانس هسته‌ای و حوزه‌های دیگر در دست اقدام است ، اما رئیس‌جمهورشخصاً برای رونمایی از موشک مانورپذیر هایپرسونیک «فتاح» حضور یافت.وی افزود: در گذشته این طور نبود و در آزمایش‌های موشکی و رزمایش باید اعتراضات آقایان را تحمل می‌کردیم و خارجی‌ها هنگامی که اعتراض از داخل را مشاهده می‌کردند، آن‌ها نیز به آزمایش‌‍‌های ما اعتراض می‌کردند، ولی امروز چنین مواردی را مشاهده نمی‌کنیم.
ریاض در حال بررسی اتصال ریلی با ایران است
ژرژ مالبرونو خبرنگار ارشد روزنامه لوفیگاروی فرانسه در امور خاورمیانه از قول یک منبع سعودی حاضر در سمینار سرمایه گذاری عربستان _ فرانسه که در حاشیه سفر بن سلمان به پاریس برگزار شد، گفته است که ریاض در حال بررسی اتصال ریلی با ایران از طریق کویت و بصره است.
تغییر مسیر پرونده «حمید نوری»
سفیر ایران در سوئد از تغییر مسیر پرونده «حمید نوری» خبر داد و نوشت: پس از افشای احتمال تلاش پلیس برای بازجویی‌های سری از حمید نوری که مرجع قضایی از آن بی‌خبر بوده و نیز شواهد متقن مبنی بر فریب وی برای کشاندن به سوئد، مسیر پرونده تغییر کرده و چنان چه ملاحظات سیاسی در کار نباشد باید روند دادرسی به دلیل نقض قوانین متوقف و حمید نوری فوری آزاد شود.
همکاری هیثم مزاحم با سازمان جاسوسی موساد
هیثم مزاحم،کارشناس جنبش‌های اسلامی به ویژه حزب ا…، جهاد اسلامی و حماس که با شبکه المیادین همکاری می کرد شانزدهم ماه می میلادی توسط ماموران یکی ازسازمان‌های امنیتی لبنان بازداشت شد.پس ازدو هفته بازجویی همکاری او با سازمان جاسوسی موساد تأیید شده است.

 مردم سالاری
عموم دستگاه‌ها ارتباط بین‌المللی ندارند که بخواهیم از تعطیلات جهانی تبعیت کنیم
لطیفی گفت: هماهنگی تعطیلات پایان هفته با سایر کشورها خواسته فعالان اقتصادی است. رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور با تصریح بر اینکه در قانون خدمات کشوری تعیین روز تعطیلی بر عهده دولت است، افزود: در مجلس برخی نمایندگان نظرشان این بود که این روز را تغییر دهیم که البته تصمیم آنها هنوز نهایی نشده و باید منتظر صحن مجلس بمانیم.لطیفی با تأکید بر اینکه بنای دولت بر تعطیلی پنجشنبه است، در عین حال متذکر شد که با وجود اختیار دولت در تعیین تعطیلات هفته، اگر مجلس تصمیمی بگیرد که تبدیل به قانون شود، دولت تبعیت خواهد کرد.

 آرمان ملی
پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در پاسخ به نامه تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی، تلاش و همت آنان را مبارک دانسته و خواستار ادامه این مسیر شدند. جمعی از تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی در نامه خود، گزارشی از دستاوردهای جدید و موفقیت‌های کسب شده سال گذشته در این عرصه را به رهبر انقلاب ارائه کرده بودند.متن پاسخ رهبرمعظم انقلاب که صبح پنجشنبه اول تیرماه ۱۴۰۲ همزمان با نخستین گردهمایی فعالان صنعت نوشت‌افزار ایران (هم‌نوشت) در محل برگزاری این همایش منتشر شد، به شرح زیر است:بسمه تعالی
با سلام ره‌آورد تلاش و همت شما در تهیه‌ی نوشت افزار ایرانی، بار دیگر موجب خرسندی و سپاس از دست‌اندرکاران شد. راه مبارکی است، با قوت ادامه دهید، با توفیق الهی.

 قدس
عزت در سایه مقاومت شکل می‌گیرد
رئیس مجلس در دیدار اسماعیل هنیه با بیان اینکه عزت در سایه مقاومت شکل می‌گیرد، ادامه داد: تاریخ فلسطین نشان داده هرجا روحیه وادادگی، مسیر مذاکره و تسلیم در مقابل رژیم صهیونیستی و خوی استکباری آمریکا بوده، این مسیر محکوم به شکست شده است و هرکس مجاهدت، ایستادگی و مبارزه کرده امروز با عزت و افتخار پیروز است.
حکم توقیف اموال الکاظمی صادر شد
منابع رسانه‌ای در عراق از حکم دادگاهی در این کشور برای توقیف اموال «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر پیشین این کشور به دلیل فساد مالی خبر دادند. به گفته این منابع، تحقیقات قضایی ادامه دارد و تا این لحظه هیچ رأیی برای بازداشت یا ممنوع‌الخروجی الکاظمی صادر نشده است. ریاست سازمان اطلاعات پیشین عراق همچنین به جرم سهل‌انگاری در ماجرای ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس هم مورد انتقاد محافل مختلف عراقی قرار دارد.

 اعتماد
احیای برجام معطل اراده سیاسی غرب است
ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفت: غربی‌ها، نه فقط امریکا بلکه سه کشور اروپایی عضو برجام با بهانه‌های واهی تهران را مورد هجمه قرار داده و سیاست تحریم را ادامه می‌دهند. در حالی که برجام کاملا آماده احیاست و فقط به اراده سیاسی نیاز دارد که هنوز وجود ندارد. مهم‌ترین چیز برای ما امروز این است که ایالات متحده به اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ [شورای امنیت سازمان ملل] بازگردد. اگر اکنون توافقی امضا شود، اما برجام آنطور که در سال ۲۰۱۵ منعقد و با قطعنامه ۲۲۳۱ تایید شد، از سر گرفته نشود، به این معناست که واشنگتن همچنان به نقض فاحش قطعنامه ادامه خواهد داد» وی افزود: مشغول نتیجه‌گیری از تحولات فعلی هستیم.

 اطلاعات
تولید نفت ایران ۳۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت
آژانس بین‌المللی انرژی با اشاره به رنگ باختن تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران نوشت: به رغم تحریم‌های سخت مالی، تولید روزانه نفت ایران در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۳۰ هزار بشکه و از ابتدای سال جاری میلادی ۳۵۰ هزار بشکه افزایش داشته است.
طرح جدید سناتورهای جمهوریخواه آمریکابرای تحریم‌های ایران
شماری از سناتورهای جمهوریخواه آمریکایی طرحی را با عنوان قانون بازبینی تسهیل در تحریم‌های ایران معرفی کرده‌اند که در صورت تصویب آن، هر گونه تصمیم دولت آمریکا برای تسهیل یا تعلیق تحریم‌ها مشروط به تائید کنگره است.«جان کندی» سناتور لوییزیانا و «بیل هگرتی» سناتور تنسی از جمله ارائه‌دهندگان این طرح هستند.یک روز قبل از آن نیز کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان لایحه‌ دائمی شدن تحریم‌های سال ۱۹۹۶علیه ایران را تصویب کرده بود.این لایحه که با حمایت نمایندگانی از هر دو حزب ارائه شده بود، اکنون باید در صحن مجلس نمایندگان به رای گذاشته شود.

 شهروند
هر کشتی که بخواهد از تنگه هرمز عبور کند باید با زبان فارسی خود را معرفی کند
فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران بیان کرد: «ما در نیروی دریایی سپاه پاسداران سربازی ملت عزیز، ولایی و صبور ایران را انجام می‌دهیم و به این سربازی نیز افتخار می‌کنیم.» سردار تنگسیری اضافه کرد: «هر کشتی‌ای که بخواهد از تنگه هرمز عبور کند باید با زبان فارسی خود را معرفی و ملیت، محموله و مقصد را به ما اعلام کند و اگر این کار را انجام ندهد قطعا به سراغش می‌رویم.»او با اشاره به تحرکات دشمن پس از دستگیری ملوانان آمریکایی در خلیج فارس عنوان کرد: «دلاورمردان نیروی دریایی این ملوانان را در جزیره فارسی نگه داشتند. به خاطر آزادی این ملوانان هواپیمای آمریکایی از روی ناو به پرواز درآمد که به آنها هشدار داده شد اگر این هواپیما در جریزه فارسی بنشیند آن را می‌زنیم که با این هشدار مجبور شدند هواپیما را برگردانند.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

پیام تسلیت جامعه مدرسین درپی درگذشت آیت‌الله آشتیانی
اختصاصی/ در پی درگذشت آیت الله‌ محمدرضا آشتیانی، معاون جامعه و مردم جامعه مدرسین، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پیام تسلیتی صادر کرد. در بخشی از این پیام آمده است:ارتحال خادم قرآن و عترت، عالم خدمتگزار و متعهد، آیت‌الله حاج شیخ محمدرضا آشتیانی موجب تألم وتأثر گردید. ایشان در عمر پر برکت خود در عرصه‌های مختلف علمی، اجتماعی و فرهنگی، خدمات ماندگاری را ارائه کردند و سال‌ها در کسوت نمایندگی مردم قم در مجلس شورای اسلامی پیگیر مطالبات عمومی و تحقق ارزش‌های انقلابی بودند. سوابق درخشان مبارزاتی در نهضت اسلامی و دفاع مقدس، فعالیت‌های متنوع و مخلصانه در معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ساده زیستی، مردم‌داری، عمل انقلابی و ولایتمدارانه و همچنین خدمات علمی و قرآنی آن عالم فرهیخته در حوزه و دانشگاه، توشه‌ای ارزشمند برای آن فقید سعید است.

استمرار و ارتقای برنامه‌های حوزه؛ توجه به معیشت طلاب و نیازهای جامعه
حوزه/ آیت الله اعرافی با حضور در بیت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با این مرجع تقلید دیدار و گزارشی از وضعیت و فعالیت های حوزه های علمیه و اقدامات تحولی مرکز مدیریت و همچنین خلاصه‌ای از نتایج و دستاوردهای حاصله سفر به عراق و دیدار با علما و مراجع تقلید حوزه نجف را بیان نمود.آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با ابراز خرسندی از این دیدار و فعالیت‌های انجام شده و دعا برای توفیقات بیشتر حوزه‌های علمیه قم و نجف و عزت و سلامت مراجع تقلید و علمای اسلام نکاتی را به مدیر حوزه های علمیه توصیه کردند.ضرورت حمایت، تقویت در عین ارزیابی و ارتقای دروس خارج، استمرار و ارتقای برنامه های حوزه، توجه ویژه به معیشت طلاب، اهمیت شکوفاسازی و حفظ استعدادهای برتر حوزه‌ای در ضمن لزوم برآورده سازی نیازهای جامعه مرتبط با رسالت حوزه های علمیه، از توصیه های ایشان بود.این مرجع تقلید با تشکر از پیگیری‌های مدیر حوزه‌های علمیه، توجه به تاریخ کهن و دستاوردهای هزار ساله حوزه‌های علمیه در همایش یکصد سالگی باز تأسیس حوزه علمیه قم را مورد تأکید قرار دادند.

باید هدف دشمن را شناخت و برای مقابله با آن راه حل یافت
حوزه/ آیت اللّه العظمی نوری همدانی در پیامی به نهمین اجلاس سراسری مسئولین کانون های بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کردند:یکی از نکات مهم که در آموزه‌های دینی ما به آن تأکید شده است موضوع شناخت زمان است.عالمان و دانشمندان و نخبگان، مخاطب نخست این موضوع هستند که با شناخت دقیق زمان خود حوادث و جریانات را رصد کنند و با دقت نظر و تبیین عالمانه و واقع بینانه جامعه را هوشیار نمایند.ایشان افزودند:ادوار زندگی انسان‌ها نشان می‌دهد نقشه‌ها در حال تغییر هستند و هرروز صفحه تازه‌ای گشوده می‌شود، در تحولات منطقه ما و جریانات سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور نیز این مسئله دیده می‌شود.باید دقت نمود، از زمان استقرار نظام اسلامی تلاش دشمن برای تضعیف توانمندی و استقلال‌طلبی ایران بیشتر شد و برای بازگرداندنِ استکبار و استضعاف هر روز با نقشه‌ای جدید وارد میدان می‌شوند،در ادامه این پیام آمده است: در مواردی حمله نظامی و اکثر موارد از جنبه فرهنگی و گاهی هم اقتصادی.نکته دارای اهمیت این است که باید هدف دشمن را شناخت و برای مقابله با آن راه حل یافت.

روحانیت از طریق عمل و گفتار خود دین را تبلیغ کند
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری دردیدار با جمعی از روحانیون و مبلغین کشور سوریه با اشاره به نقش الگویی روحانیت در جامعه گفت: مسئولیت الگو بودن برای جامعه، بر عهده روحانیت است و این بُعد دیگری از تبلیغ به شمار می‌رود؛ به این معنا که روحانیت باید از طریق عمل و رفتار خود، تبلیغ دین انجام دهد.وی ضمن اشاره به وضعیت سوریه در زمان اشغال توسط نیروهای تروریستی، معرفی دشمنان و اقدامات آن‌ها به جامعه را، وظیفه‌ای مهم بر دوش روحانیت عنوان کرد و ابراز داشت: روحانیون در سوریه باید در کنار دعوت زبانی و عملی به تقوا، دشمنان و اقدامات آن‌ها در گذشته را به جامعه بشناسانند تا مردم گذشته خود را فراموش نکنند و با مقایسه مشکلات امروز نسبت به سختی‌ها و مشکلاتی که دشمنان در گذشته ایجاد نمودند، نسبت به وضعیت کنونی قدردان باشند. رئیس جامعه مدرسین در بخش دیگری از سخنان خود، خطاب به روحانیون فعال در عرصه آموزش و تربیت طلاب جوان، گفت: اکنون که شما در حوزه علمیه رشد کرده‌اید و به این جایگاه رسیده و تجربه‌های مختلفی به دست آورده‌اید، باید این تجربه‌ها را نسبت به طلاب جوان به کار ببندید و تلاش کنید تا آن‌ها با تأسی به تجربه‌های شما، به موفقیت بیشتری دست‌یابند.

وحشت صهیونیست‌ها از حضور حزب‌الله در خط مرزی فلسطین اشغالی
فارس/ شبکه صهیونیستی «کان»، شامگاه جمعه، تصاویری از چادرهای منتسب به جنبش حزب‌الله لبنان در مرز فلسطین اشغالی منتشر کرد.رسانه‌های صهیونیستی مدعی بودند که نیروهای حزب‌الله در عمق ۳۰ متری فلسطین اشغالی دو چادر برپا کرده‌اند و در این چادرها به منظور حضور دائم از ژنراتورهای برق استفاده می‌شود. این رسانه‌ها برآورد کرده بودند که «تکاوران رضوان» در این چادرها مستقر باشند.این مسئله، روز سه‌شنبه، در جلسه کمیسیون امنیت و روابط خارجی رژیم صهیونیستی در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) با حضور «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود.سازمان ملل متحد خط مرزی موسوم به «خط آبی» را در سال ۲۰۰۰ بین لبنان و فلسطین اشغالی ترسیم کرد. این خط به صورت دقیق با مرزهای رسمی همخوانی ندارد و نیروهای رژیم صهیونیستی بارها تلاش کرده‌اند از آن عبور کنند.

عربستان مانع حضور دیپلمات‌های صهیونیست در یک رویداد جهانی شد
فارس/ عربستان سعودی به ۲ دیپلمات صهیونیست اجازه شرکت در یک رویداد جهانی را که ولی‌عهد سعودی در آن حضور داشت، نداد.وبگاه صهیونیستی «والا»، خبر داد دو دیپلمات صهیونیست قصد داشته‌اند در یک رویداد جهانی در فرانسه که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی در آن حضور داشته، شرکت کنند.والا گزارش داد مقامات سعودی به دو دیپلمات صهیونیست اجازه حضور در کنفرانس «اکسپو۲۰۳۰» را نداده‌اند و نام آن‌ها در لحظه پایانی از لیست افراد دعوتی حذف شده است، به‌نحوی که این اقدام آن‌ها را در وضعیت خجالت‌آوری قرار داده است.این وبگاه صهیونیستی در ادامه به نقل از این دو دیپلمات که اشاره‌ای نیز به نام آن‌ها نشده، عنوان کرد این اقدام ممکن است واکنش عربستان سعودی به سیاست‌های اخیر تل‌آویو در قبال فلسطین و اقدامات‌ تنش‌زای این رژیم در کرانه باختری به‌ویژه در شهر جنین باشد.

پوتین: شورش واگنر «خنجری از پشت بر پیکر روسیه» بود
ایرنا / در پی شورش شبه نظامیان گروه واگنر و به دست گرفتن کنترل برخی از شهرها و خطوط مواصلاتی، رئیس جمهوری روسیه در نطقی تلویزیونی این شورش را خنجری از پشت بر پیکر روسیه، عنوان کرد و خواهان کنار گذاشتن اختلافات که موجب سوء استفاده دشمنان می شود، شد.با اعلام برخی منابع روسی، ستونی از نیروهای واگنر از ایست بازرسی مرزی نووشاختینسکایا به روسیه عبور کردند و به سمت نووچرکاسک در جهت روستوف در حال حرکت هستند. در همین زمینه خبرگزاری دولتی تاس روسیه، از تشدید امنیتی در مسکو خبر داد و نوشت: زیرساخت‌های شهری تحت حفاظت شدید قرار گرفته است. طرح قلعه نیز برای حفاظت از ساختمان‌های دولتی در این شهر فعال شده است.

مراسم تشییع آیت الله آشتیانی فردا عصر برگزار می‌شود
اختصاصی/ آیت الله محمدرضا آشتیانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و‌ نماینده اسبق مردم قم در مجلس شورای اسلامی دیروز (جمعه) دوم تیرماه در سن ۸۳ سالگی به رحمت ایزدی پیوست. مراسم تشییع آن مرحوم روز یکشنبه ۴ تیر ساعت ۱۷ از مسجد امام حسن عسکری علیه السلام به سمت حرم مطهر حضرت معصومه خواهد بود.همچنین مراسم شب اول نیز همان روز بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد امام حسن عسکری علیه السلام برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *