طلیعه ۱۲۷۶ – ۹۴۰۹۱۸

پیامبر اکرم «صلى الله علیه و آله و سلم» فرمودند: إنَّ لِقَتلِ الحُسَینِ حَرارَهً فی قُلوبِ المُؤمِنینَ لاتَبرُدُ أبَدا

شهادت امام حسین (علیه السلام) آتشى در دل مؤمنان درانداخته است که هرگز سرد نخواهد شد. (مستدرک الوسائل: ج ۱۰، ص ۳۱۸).

حرارت و گرمایی که نه تنها سرد و خاموش نخواهد شد بلکه هر سال بیش از سالهای قبل می توان این شور و حرارت را در دل‌ها و اعمال و رفتار شیعیان مشاهده کرد.

بر اساس گزارشات و اخبار امسال شیعیان حضور بی‌نظیر حدود بیست و شش میلیونی را در ایام اربعین رقم زدند . این در حالی است که تعداد زائران حسینی در اربعین سال ۲۰۰۸ تقریباً نه میلیون و در سال ۲۰۰۹ با افزایش قابل ‌توجهی به هجده میلیون زائر رسیده بود و در سال ۲۰۱۳ این تعداد به بیست میلیون زائر از ۴۰ ملیت مختلف از آسیا، آمریکا، اروپا، استرالیا و آفریقا رسید.

هرچند که «پدیده‌ی بی‌نظیر و حرکت عظیم و پرمعنای راه‌پیمایی اربعین حسینی» در سالهای اخیر توسط رسانه‌های دشمن پوشش چندانی نیافته است، اما عظمت و رشد فزاینده حضور اقشار مردم در این حرکت امسال به شکلی بود که حتی روزنامه هافینگتون پست با انتشار مقاله‌ای با عنوان “بزرگ‌ترین اجتماع دینی جهان” با برشمردن دلایلی نوشت که زیارت اربعین امام حسین(ع) بزرگ‌ترین و با شکوه‌ترین تجمع دینی در جهان است. نویسنده این مقاله در ادامه با انتقاد تند از رسانه‌های غربی این سؤال را مطرح می‌کند که چگونه یک تظاهرات کوچک در لندن یا راه‌پیمایی چند صد نفری در هنگ کنگ یا تجمع محدود در روسیه پوشش داده می‌شود، اما بزرگ‌ترین تجمع مسالمت‌آمیز بشری در جهان به درستی در سطح بین‌المللی پوشش داده نمی‌شود.

در ادامه این مقاله آمده است: “اگر می‌خواهید اسلام واقعی را بشناسید، باید به زیارت اربعین امام حسین(ع) بروید که مراسم و آیینی بی‌نظیر از ارزش‌هایی است که حضرت محمد(ص) برای مسلمانان به ارمغان آورده است” این مراسم تناقض آشکار اسلام با تروریسم و گروه‌های تکفیری که امام حسین(ع) را در عاشورا به شهادت رساندند نشان می‌دهد.

واقعیت امر این است که اربعین تبلور یک فرهنگ است برای تقویت، تمرین و تعمیق اخوت و برادری در میان مسلمانان تا مکتب اهل‌بیت(ع) و مسیر امام حسین(ع) را با کنار گذاشتن اختلافات بپیمایند. اربعین فرصتی است برای یکی شدن در مسیر«سلمٌ لمن سالمکم و حربٌ لمن حاربکم».

این اجتماع، نماد همکاری و همراهی صمیمانه ملتها با یکدیگر نیز می باشد. پذیرایی از بیش از بیست میلیون زائر در طول مدت حضور در این اجتماع عظیم بدون داشتن هیچ چشم داشت و توقعی، نمونه‌ای از همدلی میان مسلمانان است.

و در آخر شاید بتوان گفت راهپیمایی بی نظیر و پرمعنای اربعین که «بدون تردید از جمله شعائر الهی است» و در آن هم «ایمان، اعتقاد قلبی و باورهای راستین» موج می‌زند و هم «عشق و محبت»، فرصت مغتنمی است برای اعلام آمادگی و تمرینی برای حضور در رکاب امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف).به امید آن روز. (خ-۱۲۷۶)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *