خبر روز ۱۴۰۲/۰۳/۱۶

**آیت الله العظمی نوری همدانی: حفاظت از اندیشه‌های امام بر عهده مسؤولان است** رهبرمعظم انقلاب در سالروز رحلت امام خمینی(ره): توصیه من ترویج ایمان و امید است آماج دشمن نیز همین است** آیت‌الله خاتمی: «مقاومت» و «تقوا» ۲ عنصر ناکام‌کننده دشمن است** آیت الله کعبی: امام خامنه‌ای در همه ابعاد نام و یاد مکتب و راه امام راحل را زنده نگه داشته است** آیت الله فاضل لنکرانی: رهبری آشناترین فرد به سیره امام خمینی است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
اماکن دیپلماتیک ایران در عربستان از امروز بازگشایی می‌شود
کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در خصوص بازگشایی سفارتخانه، سرکنسولگری و نمایندگی ایران در سازمان همکاری اسلامی در عربستان سعودی گفت: در تکمیل روند اجرای توافق‌های دوجانبه بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دو کشور، سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض، سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده و نمایندگی دائم ایران نزد سازمان همکاری اسلامی در روزهای سه‌شنبه ۱۶ خرداد و چهارشنبه ۱۷ خردادماه ۱۴۰۲ به صورت رسمی بازگشایی خواهند شد.در همین ارتباط سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده قبل از عزیمت حجاج ایرانی فعالیت عملی خود را در جهت تسهیل امور حجاج بیت‌ا…‌الحرام آغاز کرده، افزود: اکنون نمایندگی‌های مذکور با حضور مسئولان وزارت خارجه دو کشور رسما بازگشایی می‌شود.

 کیهان 
توصیه من ترویج ایمان و امید است آماج دشمن نیز همین است
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب در سالروز رحلت امام خمینی(ره): پدیده های امیدآفرین به مراتب بیشتر از مشکلات است
آنچه امام را به آن فعالیت های معجزه آســا قادر ســاخت، دو عامل مهم نرم افزاری یعنی «ایمان» و «امید» بود.
هر کسی که دوست دار ایران و منافع ملی و بهبود اوضاع اقتصادی، و به دنبال اصلاح مشکلات رنج آور اقتصادی و معیشتی، و در پی جایگاه با عزت ایران در نظم جهانی پیش رو است، باید برای ترویج و زنده ماندن ایمان و امید در کشور تلاش کند.
تحول‌آفرینی‌های امام بزرگوار، دشمنان سرسخت، پر بغض و کینه، جنایتکار و متجاوزی دارد که ملت ایران برای مقابله با آنها باید به همان نرم‌افزار امام بزرگوار یعنی ایمان و امید مجهز باشد.
حفظ استقلال و عزت و منافع ملی، وابسته به حفظ ایمان و امید است و در این چند دهه، دستگاههای عنود و لجوج استکبار و دستگاههای امنیتی و سیاسی و مالی آنها هر کاری توانستند برای تضعیف ایمان و امید انجام دادند که در موارد معدودی هم پیشرفت کردند اما در اغلب موارد به توفیق الهی مغلوب و منکوب ملت ایران شدند.
امروز هم افرادی هستند که به اسلام و انقلاب و حتی به تعهد ایرانی پایبند نیستند، اما اینها ملت ایران نیستند؛ همچنان‌که در مدینه‌النبی هم عده‌ای بودند که قرآن از آنها به منافقین و یا مُرجِفون یعنی شایعه‌پراکنان و ترس و تردید پراکنان یاد می‌کند.
فعالان حوزوی و دانشــگاهی و صاحبان جایگاه های اجتماعی و مــورد توجه مردم، با رفع شــبهات و خنثی کردن شیوه های بدخواهان برای بدبین کردن جوانان به مسئولان و به حرکت سیاسی و اقتصادی کشور و همچنین بدبین کردن افراد به یکدیگر، در تقویت ایمان و امید مردم تلاش کنند.
«مقاومت» و «تقوا» ۲ عنصر ناکام‌کننده دشمن است
امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه «مقاومت» و «تقوا» دو عنصر ناکام‌کننده دشمن است، گفت: تحرکات دیپلماسی که در ماه‌های اخیر دیده می‌شود، شایسته تحسین و نشان‌دهنده تحرک جدید در عرصه سیاسی است.آیت‌الله خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران بیان داشت: ۱۴ خرداد روز داغ سنگین این ملت است؛ در تاریخ بعد از پیروزی انقلاب شاید نتوان داغی به سنگینی ارتحال امام عظیم‌الشأنمان یافت. امام جمعه موقت تهران با ‌اشاره به ویژگی‌های معمار کبیر انقلاب اسلامی افزود: هرآنچه عالمان گذشته داشتند را امام راحل دارا بود؛ امام(رحمه الله علیه)اخلاص، تقوا و علم گسترده داشت، فقه امام به‌گونه‌ای است که انسان فکر می‌کند گویی تمام عمرش را در زمینه فقه صرف کرده است، در سیاست نیز این‌گونه بود.وی با ‌اشاره به استقبال و بدرقه گسترده‌ مردم از امام، گفت: ۱۴ خرداد، روز انتخاب شایسته مقام معظم رهبری، آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای است. انتخاب آن زمان انتخابی واقع‌بینانه‌ و همراه با بصیرت بود، همچنان نیز این انتخاب از چنین ویژگی‌هایی برخوردار است. پرچمی‌ را که امام راحل در این کشور برافراشت، جانشین به حق امام همچنان آن را برافراشته نگاه داشته است، خود او گفت: با خدا پیمان بسته‌ایم راه امام خمینی را دنبال کنیم. امام جمعه موقت تهران افزود: بزرگی را به جانشینی امام برگزیدند که همانند امام سودای ریاست نداشت، خود ایشان فرمودند: وقتی وصیت امام را در مجلس می‌خواندم به تنها چیزی که فکر نمی‌کردم رهبری بود.
روند اجرای توافق ایران و آژانس پیشرفت داشته است
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تأکید بر این‌که ایران پاسخ‌های قابل قبولی به آژانس داده گفت که غنی‌‌سازی اورانیوم ممنوع نیست و ‌آژانس وظیفه راستی‌آزمایی دارد.گروسی دیروز (دوشنبه) در کنفرانس خبری خود در واکنش به اظهارات «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که گفته بود که آژانس در مقابل ایران تسلیم شده است، گفت: «ما به این‌گونه اظهارنظرات عادت داریم، کار آژانس بی‌طرفانه و فنی است. ما همواره وقایع را آن‌طور که هست، بیان می‌کنیم. برداشت آنها از این موضوعات به ما ارتباطی ندارد. ما درخصوص نقطه‌نظرات مقام‌های دولتی اظهارنظر نمی‌کنیم. ما استانداردهای خود را به دلایل سیاسی پایین نمی‌آوریم. ما استانداردهای خود را در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران پایین نیاورده‌ایم و ارزیابی‌های خود را به هیچ دلیل سیاسی مغرضانه نکرده‌ایم».وی با تأکید درخصوص همکاری ایران و آژانس گفت: «موضع خود را در قبال فعالیت‌های هسته‌ای ایران تغییر نداده‌ است اما ما پاسخ‌های قابل قبولی از ایران دریافت کرده‌ایم و آنها را راستی‌آزمایی خواهیم کرد». گروسی سپس درخصوص فعال شدن دوربین‌های آژانس در ایران گفت: «ما به طرف ایرانی بر لزوم فعال ‌سازی مجدد دوربین‌ها و دستگاه‌های نظارت الکترونیکی در سایت‌های هسته‌ای تأکید کردیم».
پیش‌تر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نشست کابینه این رژیم در واکنش به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران، ادعا کرده بود: تسلیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در برابر ایران لکه‌ای بر رفتار آن است.او در بخشی دیگر مدعی شد: اگر آژانس به یک سازمان سیاسی تبدیل شود، نظارت آن بر ایران و گزارش‌های آن بی‌معنی است.
سرباز مصری با یک قبضه کلاشینکف ارتش اسرائیل را تحقیر کرد
یک سرباز ارتش مصر، در اقدامی جسورانه نظامیان صهیونیست را در منطقه مرزی به رگبار بست. این سرباز مصری با نام محمد صلاح، ۲۳ ساله، روز شنبه در پاسگاه مرزی با فلسطین، ۵ کیلومتر را از مسیرهای ناهموار پیمود و با رسیدن به ایستگاه نیروهای مرزی رژیم صهیونیستی آنها را به رگبار بست. «الیعازر تولیدانو»، فرمانده تیپ جنوب در ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که سرباز مصری در مرتبه اول، یک سرباز مرد و یک سرباز زن را کشت و سپس جان سومین سرباز را گرفت. در جریان این عملیات، محمد صلاح نیز به شهادت رسید.

 همشهری
پرواز باکو- تهران برقرار است
فرودگاه بین‌المللی حیدر علی‌اف گزارش‌ها درباره لغو پروازها از باکو به تهران را تکذیب کرد. خبرگزاری ترند به نقل از این فرودگاه گزارش داد: «پروازها به تهران مطابق معمول انجام می‌شوند.» عصر یکشنبه برخی گزارش‌ها در فضای مجازی از لغو پروازها از باکو به تهران از روز شنبه خبر داده بودند. ادعا شده بود که این پروازها بدون اطلاع عمومی متوقف شده‌اند. انتشار این گزارش‌ها یک روز بعد از آن صورت گرفت که جمهوری‌ آذربایجان در ادامه اتهامات علیه ایران هشداری درباره سفر به ایران صادر کرده بود.
بایدن از سلامت لازم برای انتخاب مجدد برخوردار نیست
رونی جکسون، پزشک سابق کاخ‌سفید گفت: «جو بایدن» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا، از سلامت جسمی و شناختی لازم برای انتخاب مجدد به‌عنوان رئیس‌جمهور برخوردار نیست. نمی‌خواهم مثل آدمی که حرف تکراری می‌زند به‌نظر بیایم اما یک‌بار دیگر می‌گویم: این مرد از لحاظ روانی یا جسمی برای اینکه رئیس‌جمهورمان باشد مناسب نیست و این وضعیت بدی برای ما‌‌ست.
درصورت وقوع جنگ، با تهدید بی‌سابقه‌ای مواجه می‌شویم
یوآف گالانت، وزیر جنگ رژیم‌صهیونیستی گفت: اگر سناریوی جنگ اتفاق بیفتد، پیش‌بینی می‌شود که شرایط داخلی ما با تهدیداتی مواجه شود که در ۷۵‌سال گذشته همانند آن را ندیده‌ایم. ما باید خود را برای خطرناک‌ترین سناریوها که در آن با چالش‌های زیادی روبه‌رو می‌شویم آماده کنیم.

 ایران 
نباید اجازه داد راه نورانی امام تحریف شود
آیت‌الله رئیسی شامگاه شنبه در شب سی و چهارمین سالگرد رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی، در جمع عاشقان و ارادتمندان امام خمینی در حرم مطهر، با تأکید بر اینکه با وجود گذشت ۳۴ سال از رحلت امام، اما ایشان زنده هستند، چرا که میراث، راه و کلام امام زنده است، اظهارکرد: امروز راه، سیره و کلام راهگشای امام خمینی برای ملت ایران و دیگر ملل آزاده جهان، بیش از هر زمان دیگری در جهان رونق و رواج دارد. رئیس جمهور با بیان اینکه نباید بگذاریم یاد و نام امام راحل در جامعه کمرنگ شود، افزود: عده‌ای تلاش می‌کنند از یاد، نام و انقلاب امام هویت‌زدایی و در مسیر، خط و راه امام انحراف ایجاد کنند؛ نباید اجازه داد این راه نورانی که همه را به سعادت فرامی‌خواند تحریف شود.
ماجرای صدور حکم جلب برای هاشمی رفسنجانی
رهبر معظم انقلاب در سخنرانی ۱۴ خرداد امسال، به برهه‌هایی از تاریخ سیاست خارجی جمهوری اسلامی اشاره کردند که «همان کشوری که در مقابل آن عقب‌نشینی کرده بودیم، برای رئیس‌جمهور ما کیفرخواست صادر کرد.» اشاره رهبر انقلاب به دهه هفتاد شمسی است. در آن زمان، در حالی که حدود ۶ سال مذاکرات سطح بالا میان مقامات دولت وقت و اروپا تحت عنوان گفت‌و‌گوهای انتقادی وجود داشت، در نهایت اروپا، در پرونده ادعایی میکونوس، شاید به دلیل تخمینی که از عقب‌نشینی دولت وقت داشت، عملاً شروع به باجگیری‌های بیشتر کرد و حتی برای رئیس‌جمهور وقت، یعنی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز از سوی دادگاه کیفرخواست و حکم جلب صادر شد.
اعتراف تاریخی جواد ظریف به منطق قاجاری مذاکرات
انتشار متنی از سوی محمدجواد ظریف با واکنش‌های بسیاری همراه شد. ظریف در بخشی از یادداشت اینستاگرامی خود نوشت: «نخبگان کدام‌یک را بیشتر نکوهش می‌کنند: آنها که با آرزوی بازپس گرفتن سرزمین از دست رفته در قرارداد گلستان، بخش‌های بیشتری از سرزمین را به باد دادند، یا آنها که با قرارداد ترکمنچای، دست‌‌کم قسمتی از سرزمین تازه از دست رفته را بازپس‌ گرفتند؟» این سخنان ظریف با واکنش منفی روبه‌رو شد؛ کاربران نوشتند که ظریف در دفاع از برجام، با تأیید مشابهت آن با قرارداد ننگین ترکمنچای، خود را فردی ضعیف (همچون قاجار) توصیف کرده و مطابق منطق قاجاری، مدعی شده که چاره‌ای جز دادن بخشی از کشور (حقوق هسته‌ای) نداشته است!
واکنش آمریکا به ائتلاف منطقه‌ای
«تیم هاوکینز» سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی امریکا (مستقر در بحرین) با مطرح کردن ادعاهایی علیه نقش ایران در منطقه به ائتلاف دریایی ایران با کشورهای منطقه واکنش نشان داد و مدعی شد، «این ادعا با اقدامات ایران مطابقت ندارد. کشور شماره یک بی‌ثباتی منطقه مدعی است که می‌خواهد یک ائتلاف امنیتی دریایی برای حفاظت از آب‌هایی که خود آنها را تهدید می‌کند، تشکیل دهد.»

 جوان 
پاسخ مثبت سپاه به درخواست کمک‌شناور خارجی
دریادار غلامشاهی از پاسخ مثبت فرماندهی و کنترل تنگه هرمز منطقه یکم نیروی دریایی سپاه به درخواست کمک کشتی تجاری خارجی در تنگه هرمز و رفع نگرانی آن خبر داد. فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه گفت: در بعد از ظهر شنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۱۵ یک فروند کشتی تجاری با پرچم جزایر مارشال در هنگام ورود به تنگه هرمز بر روی کانال دریایی بین المللی ۱۶ درخواست کمک می کند که فرماندهی و کنترل تنگه هرمز سریعا با این کشتی تماس برقرار کرده و پس از بررسی درخواست و وضعیت منطقه، از حضور شناورهای سبک غیرنظامی در نزدیکی این شناور رفع نگرانی و ابهام شد. وی بیان کرد: فرماندهی و کنترل تنگه هرمز به محض درخواست کمک کشتی تجاری، با کاپیتان کشتی مذکور ارتباط رادیویی برقرار نموده و موضوع کمک را جویا می شود که کاپیتان کشتی اعلام می دارد؛ سه فروند قایق سبک کوچک غیرنظامی در فاصله چندمایلی از کشتی مشاهده نموده و نگران مزاحمت آنها برای خود می‌باشد.سردار غلامشاهی افزود: متعاقبا با همکاری و تعامل با کشور همسایه (به دلیل قرار گرفتن موقعیت کشتی در آب های سرزمینی آن کشور) ، پس از بررسی و حضور میدانی، نگرانی کاپیتان کشتی رفع و او نیز با تشکر و اطمینان خاطر به مسیر دریانوردی خود ادامه می دهد.
فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه خاطرنشان کرد: موضوع تامین امنیت، امدادرسانی و پاسخ به موقع به درخواست کمک شناورها و کشتی های در حال تردد در تنگه هرمز و خلیج فارس امری همیشگی بوده و تازگی نداشته است و قطعا هم ادامه خواهد داشت.

 خراسان
هیچ حمله ای به مناطق استقرار تروریست ها در شمال عراق صورت نگرفته
نورنیوز نوشت: منابع آگاه تاکید کردند که طی چند روز گذشته هیچ حمله ای به مناطق استقرار تروریست ها در شمال عراق صورت نگرفته است.نکته قابل توجه همزمانی این خبر کذب با نخستین نشست استانداران مرزی ایران و اقلیم کردستان عراق است که گامی مهم در جهت همکاری ایران و عراق برای توسعه مناسبات اقتصادی و سیاسی خواهد بود.در همین حال برخی رسانه‌ها تلاش کردند با توسل به حضور یکی از مسئولان اقلیم کردستان عراق با بج سینه پرچم مربوط به اقلیم کردستان در نشست خبری با وزیر کشور، این نشست مهم را تحت تاثیر قرار دهند.این در حالی است که در قسمت‌های مختلف نشست مذکور تنها از پرچم رسمی کشور عراق در کنار پرچم ایران استفاده شده بود.
پشت پرده فیلم درگیری شهروندان ایران در گمرک سرو ترکیه چه بود؟
ویدیویی از درگیری در گمرک سرو بین تعدادی از شهروندان و ماموران ترکیه در حال دست به دست شدن در فضای مجازی برخی از استان های مرزی است که متاسفانه توسط برخی از رسانه های داخلی بدون توجه به منبع اصلی آن منتشر شده. پیگیری ها نشان داد که این ویدیو مربوط به درگیری شهروندان ایرانی و ماموران گمرک کشور ترکیه نیست.یک مقام مسوول در سرکنسولگری ایران در ارزروم گفت: این ویدیو مربوط به درگیری برخی از شهروندان ترک در روستای بارژگه با ماموران گمرک این کشور است و هیچ ارتباطی به شهروندان ایرانی ندارد. او افزود: لازم است رسانه ها در پرداخت به اخبار و وقایع روز قدری حرفه ای تر عمل کنند و پیش از بررسی صحت و سقم رخدادها از انتشار آن پرهیز کنند.

 مردم سالاری 
در انتظار خبرهای خوب از نیروی پدافند هوایی
فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش درباره دستاوردهای جدید این نیرو گفت: در آینده نزدیک خبرهای خوبی از نیروی پدافند هوایی ارتش اطلاع‌رسانی می‌شود.امیر سرتیپ صباحی‌فرد ادامه داد: ساخت نسخه دوم سامانه باور ۳۷۳ در دستور کار نیروی پدافند هوایی ارتش قرار دارد. به گفته فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش، نسخه دوم سامانه باور ۳۷۳ پیشرفته‌تر از نسخه نخست خواهد بود و قدرت ما را در عرصه پدافند هوایی بیش از پیش افزایش خواهد داد.

 قدس
خدمات به‌نام نظام و انقلاب اسلامی برای مردم تبیین شود
رئیس جمهور در دیدار اعضای کنگره ملی بزرگداشت سالروز قیام تاریخی ۱۵ خرداد، بر ضرورت تبیین خدمات و اقدامات صورت گرفته به نام نظام و انقلاب اسلامی از تریبون‌های مختلف تأکید کرد. آیت الله رئیسی انگیزه مردم ورامین در این واقعه را امید به تغییر به نفع اسلام و مردم ایران دانست و افزود: آن روزی که مردم ورامین حرکت خود را آغاز کردند، در مقابل خود، رژیم تا بن دندان مسلح پهلوی را می‌دیدند، اما با امید و امیدواری به تغییر حاضر به جانفشانی در این راه شدند. رئیس جمهور افزود: مبنا و اصل پیام امام نمادسازی از این روز تاریخی و زنده نگه‌داشتن آن به عنوان نقطه حرکت به سمت تغییر و وقوع انقلاب اسلامی بود.
جزئیاتی از انفجار مرموز در پایتخت آمریکا!
در پی شنیده شدن صدای مشکوک انفجار بزرگ در واشنگتن، سازمان حوادث غیرمترقبه آمریکا اعلام کرد صدای مهیب که در سرتاسر واشنگتن شنیده شده به علت پرواز یک هواپیمای سبک در منطقه ممنوعه بوده است. جت‌های جنگی همزمان با مشاهده این هواپیما در آسمان پایتخت آمریکا آن را تعقیب کردند و شکسته شدن دیوار صوتی ناشی از پرواز این جنگنده‌ها صدای مهیبی ایجاد کرد. در همین زمینه، وبگاه «بی‌ان‌اُ» گزارش داده یک هواپیمای سبک اقدام به پرواز از منطقه پرواز ممنوع کرده و به کاخ‌سفید و ساختمان کنگره نزدیک شده است. به نوشته رسانه‌های خبری آمریکا، این هواپیما در ایالت ویرجینیا سقوط کرده است.
۱۴ ژوئن موعد انتخاب رئیس جمهور لبنان
نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان اعلام کرد ۱۴ژوئن (۲۴ خرداد) جاری جلسه انتخاب رئیس‌جمهور جدید برگزار خواهد شد. تداوم خلأ در نهاد ریاست جمهوری لبنان در سایه پافشاری احزاب و جریان‌های سیاسی بر مواضع خود، این کشور را وارد پیچ و خم حساسی کرده است. پارلمان لبنان باوجود برگزاری ۱۱جلسه متوالی برای انتخاب رئیس جمهور تاکنون نتوانسته جانشین «میشل عون» را تعیین کند.

 اعتماد 
رییس جمهور برای تقدیم لایحه برنامه هفتم توسعه به مجلس می‌رود
معاون پارلمانی رییس‌جمهور از حضور رییس‌جمهور در مجلس برای تقدیم لایحه برنامه هفتم توسعه خبر داد.حسینی اظهار کرد: پس از تصویب لایحه تشکیل وزارت بازرگانی، وزیر بازرگانی به مجلس معرفی خواهد شد و وزیر صمتی که اکنون به مجلس معرفی شده عنوان وزیر صنایع و معادن را خواهد داشت. وی خاطرنشان کرد: طی چندین جلسه بحث و بررسی در کمیسیون، تغییراتی در لایحه تشکیل وزارت بازرگانی اعمال شده که دولت هم موافقت خود را با آن اعلام داشته است. حسینی بیان کرد: معرفی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در دولت در دست بررسی است و هنوز جمع‌بندی نهایی صورت نگرفته است.وی اعلام کرد: پس از تعطیلات شخص رییس‌جمهور برنامه هفتم توسعه را تقدیم‌ مجلس شورای اسلامی خواهد کرد و ویژگی‌های برنامه هفتم و تفاوت‌های آن با ادوار قبل را تشریح می‌کند.

 ابتکار 
لایحه حمایت از عفاف و حجاب یک لایحه قضایی است
اسماعیلی درباره لایحه عفاف و حجاب که از دولت به مجلس ارسال شده و انتقادات به این لایحه که بحث‌های فرهنگی در آن دیده نشده است و اینکه آیا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تدوین این لایحه نظراتی داشته است یا خیر، گفت: این لایحه اساسا یک لایحه قضایی است، برای مباحث مربوط به تخلفات و جرایمی است که در این خصوص انجام می‌شود و به این دلیل ماهیتاً نمی‌توانست در حوزه فرهنگی به صورت مستقیم به این مسائل اشاره شود. در واقع این لایحه به دنبال ایجاد عوامل بازدارنده به لحاظ برخی از مجازات‌ها است.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره عنوان این مصوبه اظهار کرد: این مصوبه در واقع “هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی در حوزه ارتقاء پوشش در کشور” است که الحمدلله اتفاق خوبی است.اسماعیلی خاطرنشان کرد: علاوه بر این برگزاری جشنواره‌های متعددی را داریم. جشنواره گوهرشاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد. این جشنواره بی‌نظیر است و ما در روز خانواده این جشنواره را خواهیم داشت.وی ادامه داد: جشنواره‌های سینمایی و مطبوعاتی ویژه بحث فعال عفاف و حجاب و جشنواره مد و لباس مجموعه فعالیت‌های متنوعی است که ما در حوزه مباحث عفیفانه در کشور در خصوص گسترش فرهنگ عفیفانه مبتنی بر نگاه خانواده‌محور در حال پیگیری آنها هستیم.

 اطلاعات
ایران و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس ائتلاف دریایی تشکیل می‌دهند
فرمانده نیروی دریایی ارتش از شکل‌گیری ائتلاف جدید منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خبر داد و گفت: ایران و عربستان به همراه عراق، امارات، قطر و بحرین در نظر دارند تا ائتلافی دریایی مشترک در منطقه تشکیل دهند و سپس هند و پاکستان نیز به آن اضافه شوند.دریادار «شهرام ایرانی» افزود: امروز کشورهای منطقه به این نقطه و نتیجه رسیده‌اند که اگر قرار است امنیتی در منطقه برقرار باشد، حتماً با هم‌افزایی و همکاری یکدیگر قابل انجام و برقراری است. وی ادامه داد: به زودی شاهد آن خواهیم بود که منطقه ما از هر نیروی غیرموجه و بیگانه عاری خواهد شد و مردم منطقه با استفاده از سربازهای کشورشان بر حوزه امنیتی خود مسلط می شوند.
امکان برداشت ۷/۶ میلیارد دلار از منابع ایران درصندوق بین‌المللی پول فراهم شد
رئیس‌کل بانک مرکزی ایران از دسترسی سریع به ۷/۶ میلیارد دلار از منابع موجود ایران در صندوق بین المللی پول خبر داد. فرزین در حاشیه دیدارهای خود با مقامات صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن اظهار داشت: در حال حاضر ایران دارای ۸/۴ میلیارد SDR حق برداشت ویژه (معادل ۷/۶ میلیارد دلار) است که از این منابع به منظور کمک به وضعیت اقتصادی موجود می‌تواند با کمترین تشریفات اداری و به سرعت از این قابلیت استفاده کند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری
حفاظت از اندیشه‌های امام بر عهده مسؤولان است
رسا/ آیت الله العظمی نوری همدانی در پیامی تصریح کرد: باید تلاش نمود افکار بلند امام عزیز ما همیشه ماندگار باشد و دستخوش تحریف نگردد.در این مسیر همگان مسؤولیت دارند، حوزه علمیه وظیفه دارد افکار فقهی و اصولی و تفسیری آن فقیه ممتاز عصر ما را دنبال نماید و طلاب جوان را با افکار امام آشنا سازد. جامعه دانشگاهی و نخبگان ما نیز با بهره مندی و مطالعه وصیت‌نامه سیاسی و الهی امام و صحیفه نور بدانند بنیانگذار این انقلاب دارای چه اندیشه بلندی بوده است.امروز حفظ اندیشه‌های آن مرد بزرگ بر عهده مسؤولان نظام است که با پیروی از سیره امام و اصل دانستن مردم و خدمت به آحاد ملت در حفظ این نظام که از اوجب واجبات است تلاش‌ کنند. ایشان همچنین تاکید کردند:سفارش همیشگی امام حفظ وحدت بود و امروز هم حفظ وحدت حول محور ولی فقیه ضروری است و باید بدانیم فاصله گرفتن از اندیشه‌های امام راحل موجب انحراف است.

امام خامنه‌ای در همه ابعاد نام و یاد، مکتب و راه امام راحل را زنده نگه داشته است
رسا/ آیت الله کعبی اظهار داشت: حضرت آیت الله امام خامنه‌ای از شاگردان برجسته مکتب و مدرسه امام خمینی(رحمه الله علیه) بود که در همه ابعاد نام و یاد، مکتب و راه امام راحل را زنده نگه داشته و طرح تمدن های امام راحل را با حکمت، هوشمندی، سعه صدر، بلند نظری، نگاه به آینده، شناخت ظرفیت ها و نقاط ضعف، شناخت آسیب ها و چالش ها ادامه داد.وی در ادامه افزود: از سوی دیگر امام خامنه ای با نگاه راهبردی طرح تمدنی امام خمینی(رحمه الله علیه) را به سمت تحقق و اجرا در مدت ۳۴ سال به پیش برد و در همه عرصه های علمی و معرفتی، اخلاقی، تهذیبی و مدیریتی شخصیتی بی نظیر و بی بدیلی است که در تراز شخصیت امام خمینی(رحمه الله علیه) ظهور و بروز کرده است.وی بیان داشت: خداوند تبارک و تعالی نعمت بی بدیلی را برای ملت ایران بعد از امام راحل کرامت کرد و شخصیت امام خامنه ای ولایت را زنده کرده و پرچم ناب اسلام محمدی(صل الله علیه و آله) را بر پایه مکتب اهل بیت(علیهم السلام) و بر اساس مکتب و خط امام راحل در ایران اسلامی بر افراشته نگه داشت.

رهبری آشناترین فرد به سیره امام خمینی است
رسا/ آیت الله فاضل لنکرانی با گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی، با بیان اینکه حوزه نباید از مبانی فکری امام خمینی دور باشد تصریح کرد: اگر بخواهیم انقلاب بماند و استمرار پیدا کند باید امام و افکار او را بشناسیم.عضو جامعه مدرسین در ادامه سخنان خود تصریح کرد: خدا را شاکریم بعد از امام شخصیتی جای امام نشست که من ایشان را آشناترین فرد به امام و مبانی سیاسی امام می‌دانم و این خیلی مهم است. شما ببینید هر سال در چهاردهم خرداد رهبری معظم انقلاب ریشه‌های فکری امام را در انقلاب مثل یک استاد در کلاس درس مطرح می‌کنند، ولی متأسفانه به همین مطالب ایشان هم در حوزه توجه نمی شود، نمی‌آیند این سخنان را در مدارس برای طلاب تبیین کنند. خود ایشان از زمانی که رهبری انقلاب را به عهده گرفتند جهاد تبیین می‌کنند و یکی از ابعاد مهم این جهاد، تبیین افکار و اندیشه ها و عملکرد امام است.

واکنش وزارت خارجه آمریکا به بازگشایی سفارت ایران در عربستان
ایرنا/ ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص بازگشایی سفارت ایران در عربستان و اینکه آیا آمریکا آن را به عنوان یک کانال ارتباطی دیگر با تهران درنظر خواهد گرفت؟ گفت: به صورت عمومی باید بگویم که ما گفتگوی مستقیم میان ایران و کشورهای منطقه را تشویق کرده ایم. طبیعی است که دو کشور در روند این گفتگو سفرای خود را ارسال کنند. ما همچنین امیدواریم که گفتگو به کاهش تنش ها در منطقه و افزایش ثبات در منطقه و سایر نگرانی ها کمک کند.معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص ادعای فایننشال تایمز مبنی بر دیدار رابرت مالی با سفیر ایران در سازمان ملل درباره تبادل زندانیان آمریکایی نیز گفت: چیزی برای گفتن در این زمینه ندارد.

رژیم صهیونیستی یکی از شروط عربستان برای عادی‌سازی روابط را رد کرد
فارس/ «اسرائیل کاتز» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی از مخالفت رژیم تل آویو با ساخت تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم در خاک عربستان سعودی سخن گفت.او به وبسایت عبری زبان یدیعوت احارونوت گفت: «اسرائیل با احتمال موافقت آمریکا با درخواست عربستان سعودی برای ایجاد تاسیسات غنی سازی اورانیوم در خاک خود، به عنوان بخشی از شروط دولت ریاض جهت عادی‌سازی روابط با اسرائیل مخالف است».او با این حال گفت که عادی‌سازی روابط با دولت عربستان سعودی برای رژیم تل آویو بسیار مهم است و او امیدوار است که چنین توافقی به زودی انجام شود.اعلام مخالفت رژیم صهیونیستی با غنی‌سازی اورانیوم در خاک عربستان سعودی، پس از آن است که یک مقام آمریکایی در تاریخ دهم خرداد به روزنامه «اسرائیل هیوم» گفت که دولت عربستان سعودی در مذاکرات با مقامات آمریکا چهار پیش‌شرط برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مطرح کرده است.

سفیر آمریکا به دنبال ترور رهبران مقاومت عراق است
فارس/ کانال تلگرامی صابرین نیوز به نقل از منابع مطلع عراقی، از طرح ترور رهبران گروههای مقاومت عراقی از سوی آمریکا خبر داد.به نوشته این رسانه، «الینا رومانسکی» سفیر آمریکا در عراق به برخی طرف‌های سیاسی این کشور اعلام کرده است که واشنگتن چه‌بسا رهبران گروه‌های عراقی و در رأس آنها شیخ «اکرم الکعبی» دبیرکل مقاومت اسلامی نُجَباء را به‌خاطر حمله به منافع ایالات‌متحده، هدف قرار دهد.تهدید فوق پس از آن صورت می‌‌گیرد که دبیرکل نُجَباء به صراحت اعلام کرد که به سفیر آمریکا اجازه نمی‌دهد در قامت وکیل و وصی عراق رفتار کند.این تهدید شیخ اکرم الکعبی پس از آن بود که «الینا رومانسکی» سفیر آمریکا در عراق در مصاحبه‌ای مدعی شد که این کشور هرگز منطقه غرب آسیا را ترک نخواهد کرد. او همچنین با بیان ادعاهایی به شکل علنی در امور داخلی عراق دخالت کرد.

آمریکا ابزارهای ارتباط با ایران در اختیار دارد
ایرنا/ وزارت امورخارجه آمریکا بدون ذکر جزییات اعلام کرد که ابزارهایی برای ارتباط و ارسال پیام با ایران در اختیار دارد.پیشتر نشریه انگلیسی فایننشال‌تایمز گزارش داد که قدرت‌های اروپایی و آمریکا، رایزنی‌ها درباره چگونگی تعامل با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور را از سرگرفته‌اند.این نشریه انگلیسی به ملاقات نمایندگان تروئیکای اروپایی و علی باقری کنی مذاکره کننده هسته‌ای ایران در اسلو اشاره کرد و یادآور شد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا متعهد شد که به توافق با ایران بازگردد و تحریم‌ها را کاهش دهد. اما به تازگی مقامات آمریکایی گفته‌اند که بازگشت به این توافق در دستور کار نیست و هرگونه توافق با ایران محدودتر خواهد بود.از سوی دیگر تارنمای آمریکایی آکسیوس بامداد چهارشنبه (۱۰ خردادماه) گزارش داد که «برت مک‌گورک» مشاور ارشد جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در امور خاورمیانه اوایل ماه جاری میلادی (می) سفر بی‌سر و صدایی به عمان داشت تا درباره تماس احتمالی دیپلماتیک با ایران درباره برنامه هسته‌ای، با مقام‌های عمانی رایزنی کند.

آمریکا فعالانه از داعش و القاعده حمایت می کند
ایرنا/ وزیر امورخارجه روسیه گفت که آمریکا فعالانه از داعش و القاعده و اقدامات بی ثبات کننده همسو با منافع خود در افغانستان حمایت می کند.لاوروف در جریان بازدید از پایگاه نظامی ۲۰۱ روسیه افزود: همانطور که آنها در سایر موارد در قفقاز در پایان دهه گذشته عمل کردند، هدف این است که اجازه ندهند افغانستان آرام شود. این به نفع ایالات متحده است که برخی از فرآیندهای بی ثبات کننده دائماً در اینجا اتفاق می افتد.وزیر امور خارجه روسیه افزود: تصادفی نیست که آنها سیاست بازگرداندن زیرساخت های نظامی به کشورهای همسایه را رها نمی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *