خبر روز ۱۴۰۲/۰۳/۱۱

**آیت‌الله العظمی سبحانی: فرهنگ و سنت‌های گذشته حوزه حفظ شود** رهبرمعظم انقلاب در دیدار رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان: ایران و ترکمنستان خویشاوند و دارای اشتراکات فرهنگی بسیار هستند** رئیس جمهور: در تعیین خطوط سیاست خارجی خود منتظر اخم و لبخند کسی نیستیم** آیت‌الله حسینی بوشهری تأکید کرد: نیازمند برقراری ارتباط جدی‌تر میان حوزه علمیه قم و نجف هستیم** آیت الله کعبی تأکید کرد: لزوم توجه به پایه‌های فکری و جلوگیری از تحریف اندیشه‌های امام خمینی (ره)
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
عزم امارات برای توسعه مناسبات با ایران
خلیفه شاهین‌المرر، وزیر مشاور دولت امارات عربی متحده روز سه‌شنبه نهم خرداد با وزیر خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر مشاور دولت امارات عربی متحده در دیدار با امیرعبداللهیان، بر عزم این کشور برای توسعه مناسبات با ایران تأکید کرد و وزیر خارجه نیز امارات را شریک تجاری مورد اعتماد خواند. امیر عبداللهیان در این دیدار، با اشاره به سیاست همسایگی دولت سیزدهم در توسعه روابط با همسایگان، از امارات به عنوان شریک تجاری مورد اعتماد یاد کرد و افزود: روابط دو‌ کشور در دو سطح دولتی و بخش خصوصی توسعه می‌یابد.
وزیر خارجه کشورمان و شیخ عبدا… بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات عربی متحده دوم اردیبهشت ماه تلفنی گفت‌وگو کرده ‌بودند. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در آن گفت‌وگو به همتای اماراتی گفت که هیچ محدودیتی برای توسعه همه‌جانبه مناسبات وجود ندارد. پس از قطعی روابط یکطرفه ‌با ایران از سوی عربستان در دی ماه ۱۳۹۴ در پی حمله صورت گرفته به سفارت و سرکنسولگری این کشور در ایران، دولت امارات عربی متحده نیز به کاهش روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران به سطح کاردار اقدام کرد و سفیر خود را به ابوظبی بازگرداند.

 کیهان 
ایران و ترکمنستان خویشاوند و دارای اشتراکات فرهنگی بسیار هستند
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبرمعظم انقلاب اسلامی در دیدار آقای «قربانقلی بردی محمداف» رئیس‌شورای مصلحت خلق ترکمنستان، ایران و ترکمنستان را خویشاوند و دارای ‌اشتراکات فرهنگی بسیار خواندند و تاکید کردند: این ‌اشتراکات فرهنگی زمینه مهمی برای گسترش بیش از پیش روابط در بخش‌های مختلف به‌‌ویژه در حوزه‌های انرژی و راه است.
رهبر انقلاب اسلامی با ‌اشاره به وجود صدها دانشمند وشخصیت نام‌آور در حدفاصل رودخانه‌های اترک و جیحون در دوکشور و همچنین وجود مقبره «مختومقلی فراغی» شاعر پرآوازه ترکمن در ایران افزودند: این زمینه‌های فرهنگی را نباید دست‌کم گرفت.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با تقدیر از توجه ویژه رئیس‌شورای مصلحت خلق ترکمنستان به مسائل فرهنگی و دینی و اهتمام برای گسترش مراکز فرهنگی و مساجد، خاطرنشان کردند: در زمینه مسایل تجاری، ظرفیت‌های بیشتری برای گسترش همکاری‌ها به‌خصوص در بخش راه و حوزه‌های مربوط به آب، برق و گاز وجود دارد و جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری در این بخش‌ها است.
ایشان با ‌اشاره به درخواست رئیس‌شورای مصلحت خلق ترکمنستان برای حضور متخصصان و کارشناسان ایرانی جهت احداث یک بزرگراه، از نزدیکی مرز ایران و ترکمنستان تا دریای خزر، افزودند: وزارت راه ایران توانایی احداث این بزرگراه را دارد، ضمن آنکه با توجه به جایگاه مهم ارتباطات زمینی و ریلی در اقتصاد جهانی، ما مصمم به تکمیل مسیر ترانزیتی شمال به جنوب هستیم که می‌تواند ترکمنستان و کشورهای اطراف آن را به دریای عمان متصل کند.
رهبر انقلاب اسلامی گسترش روابط را به نفع دوکشور دانستند و با اظهار خوش‌بینی نسبت به آینده روابط، تاکید کردند: همکاری بیش از پیش جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان زمینه‌ساز ارتقاء جایگاه دو کشور در دنیای درحال تحول خواهد بود.
توافق‌های خوبی برای گسترش همکاری‌ها انجام گرفت
در دیدار رئیس‌شورای مصلحت خلق ترکمنستان با رهبر معظم انقلاب که آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس‌مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز حضور داشت، آقای «قربانقلی بردی محمداف» رئیس‌شورای مصلحت خلق ترکمنستان با اظهار خرسندی از دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: من همواره در طول سال‌های گذشته و در دوران ریاست جمهوری خود، در سفرهایی که به ایران داشتم از دیدگاه‌ها و توصیه‌های جنابعالی بسیار استفاده کردم و براساس آن توصیه‌ها کارهای مهمی انجام گرفته است و در این دیدار نیز به‌دنبال بهره‌گیری از توصیه‌ها برای انجام طرح‌های بزرگ در ترکمنستان هستم.وی با ‌اشاره به مذاکرات خود با مسئولان کشورمان افزود: در این مذاکرات توافق‌های خوبی برای گسترش همکاری‌ها به‌ویژه استفاده از توان متخصصان و کارشناسان ایرانی در ساخت راه و حوزه‌های آب، برق و گاز انجام گرفت.
حرمت افراد را حفظ کنید
رئیس قوه قضائیه در همایش ملی «ربع قرن پیشگیری از وقوع جرم؛ دستاورد‌ها و چشم‌اندازها» گفت: باید در حوزه پیشگیری از وقوع جرم یک افق بالاتر برویم و نه‌ تنها از وقوع جرم پیشگیری کنیم بلکه زمینه‌های وقوع آسیب‌ها را نیز هرچه بیشتر از میان برداریم.
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای یکی‌ از نخستین الزامات مقابله با زمینه‌های وقوع جرم را حفظ حرمت افراد دانست و افزود:باید حرمت هر شخصی در هر مرتبه و جایگاهی حفظ شود؛ چنانچه حرمت فردی حفظ نشود، ممکن است این امر در ایفای وظایف و مأموریت‌ها از ناحیه وی، ایجاد خلل کند.

 همشهری 
چین رهبری جهان را به‌دست گرفته است
نوام چامسکی، نظریه‌پرداز آمریکایی گفت: چین به رهبر جهانی بدل شده و ورودش به بازار تسلیحاتی غرب آسیا از فرسایش نظامی حکایت دارد که آمریکا در ۸۰سال گذشته در این منطقه برقرار کرده بود. اکنون طرح سازمان همکاری شانگهای به ابتکار چین به سراسر اوراسیا و حتی ورای آن کشیده شده است.
بریکس جایگزین هژمونی اقتصادی آمریکاست
میگل‌دیاز کانل، رئیس‌جمهوری کوبا تصریح کرد: امروز روابط بین‌الملل مبتنی بر سیاست تهاجمی و هژمونیک آمریکاست که مرتبا باج‌گیری می‌کند. این سیاست هژمونیک در سازمان‌هایی چون بانک جهانی تجلی می‌یابد. بلوک بریکس، جایگزینی مهم برای یکپارچگی اقتصادی ‌تجاری قدرت‌های نوظهور است.
به هر مسیر تدارکاتی غرب که شناسایی شود، حمله می‌کنیم
سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفت: غرب در حال افزایش تامین تجهیزات و تسلیحات برای کی‌یف در آستانه حمله بزرگ اوکراین است. مسکو به هر مسیر تدارکاتی که شناسایی کند، حمله می‌کند. ما ضربه مؤثر و محکمی به دشمن وارد خواهیم کرد و تسلیحات غرب نتیجه را تغییر نخواهد داد.

 ایران 
پرداخت تسهیلات بانکی براساس ضابطه و عادلانه باشد
آیت‌الله رئیسی در جلسه روز گذشته دولت، با اشاره به اخبار برخی رسانه‌ها مبنی بر پرداخت تسهیلات ویژه به کارکنان بانک‌ها، اظهارکرد: پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی باید مبتنی بر ضوابط و عادلانه باشد و نباید این احساس در جامعه به وجود آید کسی که به خزانه نزدیک‌‌تر است می‌تواند زودتر و بیشتر از منابع بهره ببرد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت مردمی با هرگونه رویه خلاف عدالت و تبعیض‌آمیز مخالف است، وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی را مأمور کرد چنانچه آیین‌نامه‌ای وجود دارد که برای کارکنان بانک‌ها تسهیلات ویژه و غیرمتعارف در نظر گرفته، مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفته و به مردم اطلاع‌رسانی شود.آیت‌الله رئیسی همچنین با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی معاون اجرایی رئیس‌جمهور در زمینه عدم تمکن مالی برخی واجدان شرایط در طرح نهضت ملی مسکن برای تأمین پیش‌پرداخت‌ها، وزارت راه و شهرسازی و دستگاه‌های ذی‌ربط را مأمور کرد، تدابیر لازم را به گونه‌ای عمل آورند تا افراد نیازمند و حائز شرایط از لیست متقاضیان در طرح مسکن خارج نشوند.
سفر رئیس مجلس به خراسان شمالی
قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که برای بازدید از برخی پروژه‌ها و طرح‌های در دست احداث به استان خراسان شمالی سفر کرده بود، روز گذشته در آیین گرامیداشت شهدای اسفراین، گفت: مجلس در کنار دولت است و تلاش می‌کند تا مشکلات مردم را به حداقل برساند.‌ رئیس مجلس در جریان سفر به خراسان شمالی به صورت هوایی از طرح انتقال پساب پتروشیمی خراسان و طرح کنارگذر بجنورد بازدید کرد و با شرکت در شورای اداری استان به سفر یک روزه خود پایان داد.
عذرخواهی سیدحسن خمینی از یک خبرنگار
به دنبال درگیری همراهان و محافظان سید حسن خمینی با خبرنگار یک خبرگزاری در مراسم سالگرد حجت الاسلام دعایی (رئیس فقید مؤسسه اطلاعات) و انعکاس وسیع آن در شبکه‌های اجتماعی، حجت الاسلام سیدحسن خمینی با انتشار نامه‌ای از این خبرنگار دلجویی و عذرخواهی کرد. وی در این نامه نوشت: «فضای مجازی آفات بسیار دارد، ولی دارای جهات خوب هم هست و دریچه‌ای است که صاحبان مکنت و قدرت را به سبب آنکه در اتاق شیشه‌ای قرار می گیرند، در برابر همگان پاسخگو کند.»
فرار عبدالحمید از پاسخگویی درباره نمازخانه اهل سنت
امام جماعت مسجد مکی زاهدان، به جای روشنگری درباره مشکلات حقوقی و ملکی که برای نمازخانه‌ای در پونک تهران اتفاق افتاد، دست به فرافکنی می‌زند تا شاید خود را از پاسخگویی به افکارعمومی برهاند.
به گزارش تسنیم، عبدالحمید اسماعیل‌زهی مدتی است در خطبه‌های نماز جمعه زاهدان درباره ماجرای نمازخانه‌ای متعلق به اهل‌سنت در محله پونک تهران درحال شایعه‌پراکنی است؛ مجتمعی که طبقه تحتانی آن تبدیل به نمازخانه اهل‌سنت شده بود، اما اکنون برگزاری نماز در این مکان با مشکلاتی مواجه شده است و عبدالحمید اسماعیل‌زهی به این بهانه نظام را مقصر این اتفاق جلوه می‌دهد. پیگیری‌های تسنیم نشان می‌دهد این ساختمان ۱۴ واحد بوده که ۴ واحد همکف آن برای اقامه نماز و ایجاد نمازخانه تخریب شده بود؛ شرکتی متعلق به مولوی عبدالحمید و حافظ اسماعیل ملازهی، قراردادی تجاری به‌مبلغ ۶۰ میلیارد با یک مجموعه منعقد کرده بودند که ۷ واحد آن براساس این قرارداد وثیقه گذاشته شده بود و اکنون به‌دلیل عدم انجام تعهد، به مالکیت ثالث درآمده است.
همچنین طبق اطلاع، جریمه این قرارداد بیش از ۱۰۰ میلیارد بوده است که آن هم باید پرداخت شود. اکنون مولوی عبدالحمید برای فرار از فشار افکار عمومی اهل‌سنت و ناراحتی آنان از وی، با پروپاگاندا تلاش می‌کند واگذاری این ساختمان را مصادره و ممانعت نشان دهد و اهل‌سنت را قربانی مطامع خود کند.

 وطن امروز
رئیس جمهور به تبریز سفر می‌کند
استاندار آذربایجان شرقی برنامه‌های دومین سفر استانی رئیس‌جمهور و هیات دولت به این استان را تشریح کرد.عابدین خرم با بیان اینکه این سفر در روزهای آینده به استان انجام می‌شود، گفت: این سفر نشان‌دهنده اهمیت استان آذربایجان شرقی و مردم این خطه برای رئیس‌جمهور و دولت است.
وی بررسی روند پیشرفت طرح‌ها و ارزیابی مصوبات سفر سال گذشته را از دیگر اهداف این سفر برشمرد و گفت: بخشی از این مصوبات و طرح‌هایی که به اتمام رسیده و جزو پروژه‌های مهم هستند از سوی رئیس‌جمهور و وزرا در تبریز و سایر شهرستان‌ها به بهره‌برداری خواهد رسید. استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: همچنین طرح‌ها و منابعی که برای آنها در نظر گرفته شده در سفر دوم رئیس‌جمهور مصوب و تفاهمنامه‌ای با بخش خصوصی انجام خواهد شد تا توسعه استان شتاب گیرد.
تشکیل شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در «همایش ملی ربع قرن پیشگیری از وقوع جرم» که به میزبانی سازمان قضایی نیروهای مسلح برگزار شد با اشاره به فعالیت‌های علمی و عملی نیروهای مسلح در حوزه پیشگیری از وقوع جرم بیان کرد: در نیروهای مسلح بر اساس تجربیات به دست آمده و مطالعات عمیق علمی و میدانی در سال ۹۷ سند مهم پیشگیری از وقوع جرائم و تخلفات تدوین و ابلاغ شد، همچنین پیرو آن شیوه‌نامه آگاه‌سازی کارکنان در حوزه پیشگیری در سال ۹۹ تدوین و ابلاغ شد.
سرلشکر باقری از فعالیت شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح خبر داد و گفت: شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم در ستاد کل نیروهای مسلح و همچنین، شوراهای‌های دیگر در ۴ سازمان اصلی نیروهای مسلح تشکیل شده و با جدیت و نظم تشکیل جلسه داده و کار را دنبال می‌کنند. آنچه آمارها نشان می‌دهد با وجود اینکه جرائم با تنوع بیشتری مواجه شده و با توسعه فضای مجازی زمینه وقوع جرم افزایش یافته و شاخص‌های جرم‌انگاری هنوز به‌روز‌رسانی نشده است، انتظار می‌رفت جرائم رشد چشمگیری یابد اما به لطف خداوند و تلاش همه دست‌اندرکاران، وقوع جرم سیر کاهشی قابل توجهی دارد.
طالبان مرزبانانش را توجیه کند تا برخی اتفاقات مرزی رخ ندهد
وزیر کشور درباره وضعیت مرزهای ایران و افغانستان اظهار کرد: اکنون وضعیت در مرزهای ایران و افغانستان آرام بوده و ترددها در حال انجام است. وحیدی افزود: بر اساس اشتباهی که مرزبانان افغانستانی انجام داده و تیراندازی کرده بودند، درگیری‌هایی اتفاق افتاد و ما شهید هم داشتیم و از طرف افغانی هم افرادی کشته شدند، بنابراین با دقت و تدبیر طرف جمهوری اسلامی و دقت و ورود به‌موقع طالبان و حکومت مرکزی کابل، مسأله حل شد و ما الان در مرز مشکلی نداریم. متأسفانه تاکنون چند نوبت اتفاقاتی از این دست داشته‌ایم. به مسؤولان طالبان و افغانستان توصیه می‌کنیم دقت کنند و مرزبانان خود را توجیه کنند تا از این دست اتفاقات رخ ندهد. وحیدی یادآور شد: برخی افراد غیرمسوول یا در رده‌های مسؤولیت پایین افغانستان اظهاراتی علیه ایران داشته‌اند که بر اساس گزارش‌های دریافتی، آنها را برکنار کرده‌اند چون اظهارات بیجا و غیرمنطقی‌ مطرح شده بود، اکنون با حاکمان افغانستان در تعامل هستیم و هر حرفی باشد از طریق گفت‌وگو باید حل و فصل شود.

 جوان 
در تعیین خطوط سیاست خارجی خود منتظر اخم و لبخند کسی نیستیم
رئیس جمهور دکترین سیاست خارجی دولت مردمی را «تعامل با همه کشورها مبتنی بر عدالت و تعادل» توصیف و تصریح کرد: در گذشته برخی‌ تصور می‌کردند سرنوشت کشورها به دست چند کشور معدود رقم می‌خورد و باید خطوط سیاست خارجی خود را با آنان هماهنگ کرد، اما ما با هر کشوری به تناسب اقتضائات آن همکاری می‌کنیم و منتظر اخم و لبخند کسی نیستیم. آیت الله رئیسی در اختتامیه گردهمایی روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور که با محوریت «نظم جهانی در حال ظهور؛ نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی ایران» برگزار شد، افزود: سیاست دولت مردمی، همکاری با همه کشورهایی است که از سر حسن نیت با جمهوری اسلامی ایران تعامل دارند، اما اگر کشوری قصد دشمنی با ما را داشته باشد، بنای ما مقاومت است.

 خراسان 
نوری رکورد دار بیشترین میزان حبس در سلول انفرادی
نورنیوز خبرداد: روزنامه سوئدی «افتون بلادت» نوشت:حمید نوری رکورد بیشترین میزان حبس در سلول انفرادی در تاریخ سوئد را شکسته است.نوری، هزار و ۲۹۵ روز را در یک سلول ۷ متر مربعی گذراند.سوئدی‌ها به تازگی، یک تبعه کشور اریتره را که دچار اختلالات شدید روحی و روانی است به سلول انفرادی حمید نوری منتقل کرده‌اند.

 رسالت 
امارات از ائتلاف دریایی آمریکا خارج شد
وزارت امور خارجه امارات در بیانیه‌ای اعلام کرد: امارات بعد از ارزیابی مستمر از همکاری‌های امنیتی مؤثر با همه شرکا، دو ماه پیش از مشارکت خود در پیمان دریایی متحد خارج شد. این ائتلاف دریایی متشکل از ۳۴ کشور است که واشنگتن هدف از آن را تضمین امنیت و مبارزه با تروریسم و دزدی دریایی در مناطق دریای سرخ و خلیج‌فارس که از مهم‌ترین مسیرهای کشتیرانی در جهان هستند، توصیف کرده است. مقر اصلی این ائتلاف دریایی در بحرین و نزدیک ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا و فرماندهی مرکزی ایالات‌متحده قرار دارد.
در ادامه این بیانیه آمده است: «امارات متحده عربی متعهد به گفت‌وگوهای مسالمت‌آمیز و ابزارهای دیپلماتیک به‌عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف مشترک امنیتی و ثبات منطقه است.»

 مردم سالاری 
اقدامات جدید بغداد برای کنترل مرزهای ایران و عراق
منابع خبری از اقدامات جدید عراق در مرزهای اقلیم کردستان و ایران خبر دادند. نیروهای مرزبانی عراق در حال ساخت جاده جدید در نوار مرزی ایران و عراق در اقلیم کردستان به منظور ساخت برجک و سیستم‌های دیدبانی هستند. اخیرا قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق به تهران سفر کرد و با علی اکبر احمدیان، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.
منتظر موافقت مکتوب مجلس برای واردات خودروهای کارکرده هستیم
بهادری جهرمی سخنگوی دولت درباره اظهارات اخیر رئیس‌ مجلس مبنی بر اینکه منعی برای واردات خودروهای کارکرده وجود ندارد و دولت می‌تواند در این زمینه اقدام کند، گفت: از رئیس ‌مجلس برای تغییر نظر در این باره تشکر می‌کنم؛ دولت از این موضوع استقبال می‌کند. دولت سال گذشته آئین‌نامه‌ای برای واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد به سرزمین‌های اصلی تصویب کرده بود.
وی بیان کرد: این آئین‌نامه ۲۴ اسفند ماه توسط رئیس‌ مجلس مغایر با قانون واردات خودرو تشخیص داده شد. به نظر می‌رسد با بررسی نهایی نظر مجلس نیز به موافقت و هم نظری با دیدگاه دولت منجر شده است.وی افزود: در مرحله اول خودروهای کارکرده را وارد سرزمین اصلی می‌کنیم و همین رویه را برای سایر خودروها نیز آمادگی داریم که اجرا کنیم. منتظر هستیم تا نظر رئیس ‌مجلس مبنی بر عدم مغایرت آئین‌نامه دولت به صورت مکتوب نیز ابلاغ شود.

 قدس
از همه تحرکات صهیونیست‌ها مطلع‌ایم
سخنگوی وزارت امور خارجه در توییتی نوشت: هیچ یک از تحرکات منطقه‌ای رژیم صهیونیستی از دیدگان نافذ جمهوری اسلامی ایران پنهان نمی‌ماند. کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره تحرکات رژیم صهیونیستی در توییتی نوشت: هیچ یک از تحرکات منطقه‌ای رژیم صهیونیستی از دیدگان نافذ جمهوری اسلامی ایران پنهان نمی‌ماند.
انهدام آخرین ناو جنگی اوکراین در بندر اودِسا
وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد آخرین ناو جنگی اوکراین در بندر اودسا را با سلاح نقطه‌زن منهدم کرده است. اسپوتنیک به نقل از وزارت دفاع روسیه نوشت: در پی حمله نیروهای هوافضای روسیه با سلاح نقطه‌زن به بندر اودسا، آخرین ناو جنگی نیروی دریایی اوکراین موسوم به «یوری اولِفیرنکو» منهدم شد.
مقامات انگلیس یک هدف نظامی مشروع برای روسیه تلقی می‌شوند
دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت و رئیس‌جمهور سابق روسیه در توییتر نوشت: امروز انگلیس با ارسال تجهیزات نظامی و ارائه آموزش به اوکراین به عنوان متحد این کشور شناخته می‌شود. انگلیس درعمل یک جنگ اعلام‌نشده‌ را علیه روسیه هدایت می‌کند و به همین دلیل، روسیه می‌تواند مقامات انگلیس را که به این جنگ کمک می‌کنند، یک هدف نظامی مشروع در نظر بگیرد.

 اعتماد
ایران و آژانس دوگام به جلو
خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و رویترز در گزارش‌هایی جداگانه با اشاره به مشاهده گزارش فصلی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام، مدعی شدند که در این گزارش به حل و فصل کامل دو موضوع اختلافی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره شده است.آسوشیتدپرس در این باره نوشته است: در گزارش محرمانه فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است که بازرسان آژانس دیگر هیچ سوالی در مورد ذرات اورانیوم غنی‌شده در سطح ۸۳.۷ درصد که در تاسیسات غنی‌سازی فردو کشف شده‌بود، ندارند.این گزارش همچنین تایید کرده است که بازرسان پرونده مرتبط با ادعای کشف ذرات غنی‌شده اورانیوم دست‌ساز در محل موسوم به مریوان در نزدیکی شهر آباده را بسته‌اند.رویترز نیز گزارش داد که در گزارش فصلی جدید به نصب مجدد برخی ابزارهای نظارتی که ایران در قالب برجام اجازه نصب آنها را داده‌بود، اشاره شده است. در این گزارش آمده است که دوربین‌های برجامی در یک تاسیسات تولید قطعات سانتریفیوژ در اصفهان و همچنین ابزارهای نظارتی در دو سایت اعلام شده غنی‌سازی ایران مجددا نصب شده‌اند. رویترز به نقل از این گزارش مدعی شده است که مدیرکل آژانس «همچنان در انتظار تعامل ایران برای حل و فصل اختلافات باقیمانده» از جمله نصب کامل دوربین‌های نظارتی بر اساس توافق اسفند سال گذشته است.همچنین در این گزارش آمده است: میزان ذخایر اورانیوم ایران به بیش از ۲۳برابر محدوده مجاز در برجام رسیده است.

 ابتکار 
دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت سوخت ندارد
اوجی در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش قیمت بنزین گفت: در هر جایی که صحبت کرده ام اعم از حیاط دولت، سخنرانی و یا جایی مصاحبه داشتیم اعلام کرده ایم که دولت هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد.وزیر نفت همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص سهمیه های بنزین تأکید کرد: سهمیه ها نیز همان سهمیه ای است که از یک سال پیش در کارت ها بوده و همان ادامه دارد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

فرهنگ و سنت‌های گذشته حوزه حفظ شود
حوزه/ آیت‌الله العظمی سبحانی در اجلاسیه اساتید سطوح عالی، خارج و مراکز تخصصی حوزه علمیه قم عنوان کردند: حوزه در دوران بعد از انقلاب اسلامی پیشرفت‌های بسیاری داشته و کسی نمی‌تواند این پیشرفت‌ها را نادیده بگیرد. این مرجع تقلید از فقه معاصر یادکرد و گفتند: امروز حوزویان در موضوعات نوظهور نیز ورود پیدا کرده و زحمات بسیاری در این راستا کشیده‌اند. ایشان با بیان اینکه نکاتی نیز باید در حوزه رعایت شود، ابراز کردند: در درجه نخست باید فرهنگ و سنت‌های حوزه را حفظ کنیم. ایشان همچنین با بیان اینکه مبلغ‌های خوبی داریم ولی این مبلغ‌ها کافی نیستند، عنوان کردند: برای تربیت مبلغ نیز باید کوشش‌های بسیاری انجام شود تا بتوانیم در عرصه ملی و بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشیم. این مرجع تقلید با اشاره به اینکه نیازمند مجله بین المللی فقهی هستیم، خاطرنشان کردند: این مجله باید شامل افکار نو برای تمام مسلمین باشد.

نیازمند برقراری ارتباط جدی‌تر میان حوزه علمیه قم و نجف هستیم
اختصاصی/ آیت‌الله حسینی بوشهری در دیدار جمعی از طلاب، روحانیون، ائمه جمعه و جماعات کشور عراق با تأکید بر لزوم تقویت ارتباط حوزه علمیه قم و نجف گفت: ما نیازمند برقراری ارتباط جدی‌تر میان حوزه علمیه قم و نجف هستیم. وی افزود: باید میان حوزه علمیه قم و نجف تبادل نظر وجود داشته باشد، کما اینکه در گذشته بخش قابل توجهی از طلاب و مراجع تقلید ایرانی، ساکن نجف یا کربلا بودند و تا قبل از اقدامات ظالمانه رژیم بعثی صدام در اخراج ایرانیان و علماء، طی سالیان طولانی، فضای صمیمی توأم با احترام و فهم مشترک میان ایران و عراق وجود داشته است. وی ثمره تقویت ارتباط حوزه علمیه قم و نجف را خنثی شدن توطئه‌های دشمنان در تفرقه افکنی میان دو حوزه ارزیابی کرد و ابراز داشت: تقویت ارتباط میان حوزه علمیه قم و نجف پیام روشنی است به نفی تمام توطئه‌هایی که دشمنان برای ایجاد تفرقه و فاصله میان این دو حوزه دنبال می‌کنند. وی در پایان نسبت به نفوذی‌هایی که در لباس خودی به میدان آمده‌اند هشدار داد و تصریح کرد: باید آن‌هایی را که ممکن است در داخل ایران و عراق نفوذ کرده باشند، شناسایی کنیم. گاهی این نفوذی‌ها در قامتی حاضر می‌شوند که اصلا احتمال دشمن بودن آن‌ها نمی‌رود.

لزوم توجه به پایه‌های فکری و جلوگیری از تحریف اندیشه‌های امام خمینی
رسا/ آیت‌الله کعبی در اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر با اشاره به گذشت ۳۴ سال از ارتحال امام راحل، بازخوانی پایه‌های فکری خط امام خمینی -قدس سره- و تداوم آن را بسیار حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: به نظر من رهبر معظم انقلاب اسلامی امام شناسی جامع می‌باشد و هیچ کس به مانند ایشان نمی تواند ابعاد مختلف امام راحل را به خوبی بیان کند و رهبری معظم سال‌ها است که ابعاد جدیدی از اندیشه‌های امام راحل را بیان می‌کنند. وی در ادامه افزود: امام راحل حداقل سه بُعد و پایه اصلی دارد که این ابعاد نیاز به بازخوانی دارند که عبارت از امام خمینی احیا گر، جامعه پرداز و امام تمدن ساز است که الگوی تمدن اسلامی را طراحی کرده و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز برای اجرایی شدن آن حرکت بعد از ایشان تلاش و راهبری کردند. نماینده مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: باید برای جلوگیری از تحریف امام راحل محورهای خط ایشان را تبیین کنیم و امام تشریفاتی، سطحی و امامی که متعلق به گذشته باشد؛ نه زمان حال و آینده، امامی تحریف شده است و اندیشکده‌های غربی بسیار تلاش می‌کنند تا امام راحل را تحریف کنند.

قرارداد ۱۱۸ میلیون دلاری آمریکا برای تقویت پدافند هوایی اوکراین
مهر/ ایالات متحده آمریکا قراردادی بیش از ۱۱۸ میلیون دلاری را برای خرید و تحویل سامانه‌های پدافند هوایی ۳۵ میلی متری Gepard برای کمک امنیتی و پدافندی اوکراین منعقد کرده است. این خبر را وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد. پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) در بیانیه خود که روز چهارشنبه منتشر شد، گفته است: «شرکت تولیدات تسلیحاتی و نظامی گلوبال در تامپا قراردادی با قیمت ثابت ۱۱۸،۳۷۵،۷۴۰ دلاری برای خرید و تحویل سامانه‌های پدافند هوایی ۳۵Gepard میلی‌متری امضا کرده است.» تا به امروز، در بحبوحه درگیری‌های جاری با روسیه، اوکراین ۵۲ سیستم Gepard بازسازی شده را از آلمان دریافت کرده است. اوایل روز چهارشنبه نیز ایالات متحده بسته جدیدی از کمک‌های امنیتی به اوکراین را به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار، شامل توپخانه، قابلیت‌های ضد زره و مهمات و همچنین ده‌ها میلیون گلوله مهمات سلاح‌های سبک را اعلام کرده بود.

تل‌آویو در مقابله با عملیات‌های کرانه باختری درمانده است
مهر/ رسانه‌های عبری‌زبان اعتراف کردند که عملیات‌های جهادی در کرانه باختری در وسعت بیشتری به انجام می‌رسند و مجریان این عملیات‌ها جرأت بیشتری برای اجرای آن‌ها پیدا کرده‌اند. تیراندازی و عملیات جهادی دیروز در نزدیکی شهرک صهیونیستی حرمیش در شمال طولکرم که به هلاکت یک شهرک‌نشین صهیونیست انجامید، واکنش‌های زیادی را از سوی کارشناسان نظامی در رسانه‌های صهیونیست برانگیخته است. در همین راستا یوسی یهوشع، تحلیلگر نظامی روزنامه عبری‌زبان یدیعوت احرونوت اعلام کرد: عملیات‌ها در حال افزایش هستند و ارتش بدون دستیابی به یک راه حل جادویی جهت پایان‌دادن به عملیات فلسطینیان، با دشواری‌های روزافزونی دست و پنجه نرم می‌کند. یک تحلیلگر نظامی دیگر نیز، در گفتگو با شبکه ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد: ارتش مجبور است برای دستگیری مجریان عملیات، نیروهای بسیار و فناوری‌های نوینی را به کار بگیرد.

اسناد محرمانه پنتاگون درباره ایران از خانه ترامپ کشف شد
باشگاه خبرنگاران/ مقامات قضایی آمریکا می‌گویند مجموعه‌ای از اسناد طبقه بندی شده در مورد ایران را از خانه رییس جمهور سابق آمریکا کشف و ضبط کرده‌اند. دادستان‌های فدرال آمریکا یک فایل ضبط شده صوتی در سال ۲۰۲۱ از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در اختیار دارند که در آن اذعان می‌کند که یک سند محرمانه پنتاگون درباره حمله احتمالی به ایران پس از خروج از کاخ سفید را نگه داشته است. این فایل ضبط شده نشان می‌دهد که ترامپ، که به دنبال نامزدی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ است، حالا اذعان کرده که پس از خروج از کاخ سفید در سال ۲۰۲۱، مطالب محرمانه را حفظ کرده است. دو منبع به سی.ان.ان گفتند که اظهارات ترامپ نشان می‌دهد که او مایل است اطلاعات را به اشتراک بگذارد، اما از محدودیت‌های موجود در توانایی خود برای انتشار اسناد طبقه بندی شده پس از ترک قدرت آگاه است.

ایران برای رسیدن به خودکفایی سخت تلاش می‌کند
باشگاه خبرنگاران/ وزیر اقتصاد ارمنستان گفت که رقابت با ایران کار دشواری است، زیرا این کشور به شدت برای رسیدن به خودکفایی در تلاش است. وهان کروبیان، وزیر اقتصاد ارمنستان در نشست خبری گفت که با اجرای توافقنامه منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU)، ارمنستان برای تعدادی از محصولات از جمله محصولات غذایی امتیازاتی دریافت خواهد کرد.
وی در عین حال یادآور شد: صادرات کالا به ایران بسیار سخت است، اما دلیل اصلی آن عوارض گمرکی نیست. کروبیان افزود: مسیر اصلی همکاری با ایران تولید مشترک کالا‌های قابل فروش در سراسر جهان است. نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان نیز چندی پیش در سخنانی گفته بود که کشورش روابط خوبی با ایران دارد و این رابطه از بسیاری از جهات دارای اهمیت است.

مایک‌پنس هم در انتخابات ۲۰۲۴ رقیب ترامپ می‌شود
باشگاه خبرنگاران/ مایک پنس معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا، قرار است به طور رسمی کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۲۴ خود را در ۷ ژوئن آغاز کند. این سیاستمدار جمهوری‌خواه ابتدا یک ویدیوی تبلیغاتی پخش می‌کند و در دِموین، آیووا سخنرانی می‌کند و آن را با تبلیغات در همه ۹۹ شهر این ایالت پیش از برگزاری اولین انتخابات مقدماتی درون حزبی در چرخه انتخابات ۲۰۲۴ ادامه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *