آیت الله حسینی بوشهری در جمع تعدادی از طلاب و روحانیون کشور عراق تأکید کرد:

لزوم تقویت ارتباط حوزه علمیه قم و نجف

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به ارتباط تنگاتنگ حوزه علمیه قم و نجف تا قبل از اقدامات ظالمانه رژیم بعثی صدام، تجلیل از شخصیت‌های برجسته هر دو کشور، برپایی نمایشگاه‌های کتاب به منظور نشر آثار علمای بزرگ و برگزاری همایش، کنگره و جشنواره‌های علمی با حضور نخبگان هر دو کشور را از جمله راه‌های تقویت ارتباط و همدلی میان حوزه علمیه قم و نجف بر شمرد.
دیدار جمعی از طلاب، روحانیون، ائمه جمعه و جماعات کشور عراق با آیت الله حسینی بوشهری

به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، جمعی از طلاب، روحانیون، ائمه جمعه و جماعات کشور عراق با آیت الله حسینی بوشهری دیدار و گفت و گو کردند. رئیس جامعه مدرسین با تأکید بر لزوم تقویت ارتباط حوزه علمیه قم و نجف گفت: ما نیازمند برقراری ارتباط جدی‌تر میان حوزه علمیه قم و نجف هستیم.

وی افزود: باید میان حوزه علمیه قم و نجف تبادل نظر وجود داشته باشد، کما اینکه در گذشته بخش قابل توجهی از طلاب و مراجع تقلید ایرانی، ساکن نجف یا کربلا بودند و تا قبل از اقدامات ظالمانه رژیم بعثی صدام در اخراج ایرانیان و علماء، طی سالیان طولانی، فضای صمیمی توأم با احترام و فهم مشترک میان ایران و عراق وجود داشته است.

امام جمعه قم، تجلیل از شخصیت‌های برجسته هر دو کشور، برپایی نمایشگاه‌های کتاب به منظور نشر آثار علمای بزرگ و برگزاری همایش، کنگره و جشنواره‌های علمی با حضور نخبگان هر دو کشور را از جمله راه‌های تقویت ارتباط و همدلی میان حوزه علمیه قم و نجف بر شمرد.

 

ثمره تقویت ارتباط حوزه علمیه قم و نجف

وی ثمره تقویت ارتباط حوزه علمیه قم و نجف را خنثی شدن توطئه‌های دشمنان در تفرقه افکنی میان دو حوزه ارزیابی کرد و ابراز داشت: تقویت ارتباط میان حوزه علمیه قم و نجف پیام روشنی است به نفی تمام توطئه‌هایی که دشمنان برای ایجاد تفرقه و فاصله میان این دو حوزه دنبال می‌کنند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به سالروز حادثه پانزدهم خرداد گفت: در آستانه سالگرد رحلت حضرت امام خمینی -قدس سره- و حادثه پانزدهم خرداد هستیم که سرآغاز نهضت انقلاب اسلامی بود. از ملت عراق و حوزه علمیه نجف که در دوران تبعید امام خمینی -قدس سره- در نجف، میزبان ایشان بودند، تشکر می‌کنیم.

وی حضور امام خمینی -قدس سره- در نجف اشرف را زمینه ساز به سامان نشستن حرکت عظیم انقلاب اسلامی دانست و آن را نقطه عطفی در تاریخ عنوان کرد که شعاع آن از قم تا دورترین نقاط دنیا امتداد یافته است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مشکلات مختلفی که دشمنان برای مردم عراق ایجاد کرده‌اند، اظهار داشت: مردم ما باید آنچه در توان دارند را در جهت تقویت کشور عراق و حوزه علمیه نجف تقدیم کنند تا زمینه حل مشکلاتی که برای مردم عراق و حوزه علمیه کهن نجف ایجاد شده است، فراهم شود و این حوزه به شکوه سابق خود دست یابد.

 

طلاب باید به سلاح علوم تخصصی مورد نیاز اقتضائات جامعه مسلح شوند

وی خواستار همکاری‌های مشترک در جهت ارتقاء سطح علمی حوزه علمیه قم و نجف شد و خاطر نشان کرد: باید به رشد علمی طلاب اهتمام جدی ورزیده شود تا بتوانند در جامعه تأثیرگذار باشند و لازمه آن این است که علاوه بر دروس سنتی حوزه، متناسب با اقتضائات امروز جامعه و تخریب فرهنگی غرب، طلاب در مقابل شبهات، به سلاح علوم تخصصی مورد نیاز نیز مسلح شوند.

عضو هیئت امناء جامعه المصطفی با اشاره به قرابت فرهنگی ایران و عراق ابراز داشت: هر کجا جای پای دین و تشیع و به تبع آن عشق به اهل بیت -علیهم السلام- وجود داشته باشد، دشمنان ما مشترک هستند و چون دشمنان ما مشترک هستند، باید در برنامه ریزی‌ها با همکاری بیشتر عمل کنیم تا تهدیدات دشمنان را به خوبی بشناسیم و با آن مقابله کنیم.

 

نباید از نفوذی‌هایی که در لباس خودی هستند غافل شد

وی در پایان نسبت به نفوذی‌هایی که در لباس خودی به میدان آمده‌اند هشدار داد و تصریح کرد: باید آن‌هایی را که ممکن است در داخل ایران و عراق نفوذ کرده باشند، شناسایی کنیم. گاهی این نفوذی‌ها در قامتی حاضر می‌شوند که اصلا احتمال دشمن بودن آن‌ها نمی‌رود.

شایان ذکر است در ابتدای این جلسه، گزارشی از وضعیت فرهنگی و سیاسی کشور عراق و حوزه علمیه نجف، توسط تعدادی از میهمانان ارائه شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *