خبر روز ۱۴۰۲/۰۳/۱۰

**میلاد با سعادت امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا(ع) را تبریک می گوییم** آیت‌الله العظمی جوادی آملی: حوزه باید مدافع و مبلغ نظام باشد** آیت الله موسوی اصفهانی: دیپلماسی انفعالی مخالف آموزه‌های دینی است** آیت الله اراکی: حضرت امام(ره) با همتی بسیار بلند فقه را به سطح جامعه آورد** آیت الله فاضل لنکرانی تأکید کرد: لزوم انتقال افکار علمی و سیاسی امام به نسل جدید
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
گفت‌وگوی تلفنی رئیسی و اردوغان
آیت‌الله رئیسی ظهر دیروز در گفت‌وگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با تبریک انتخاب وی به‌عنوان ریاست‌جمهوری کشور دوست و همسایه ترکیه، ابراز امیدواری کرد در دوره جدید نیز روابط اقتصادی، سیاسی، امنیتی، فرهنگی و تجاری دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به نقش موثر همکاری‌های منطقه‌ای ایران و ترکیه در تثبیت و تقویت ثبات و امنیت منطقه، شتاب بیشتر همکاری‌های منطقه‌ای دو کشور با هدف تامین منافع کشورهای منطقه را خواستار شد.
رجب طیب اردوغان نیز در این مکالمه تلفنی با ابراز تشکر و سپاسگزاری از حسن‌نیت حجت‌الاسلام رئیسی از طرف خود و مردم کشورش بیان کرد: در دوره پیش‌رو قطعا روند گسترش روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف با قوت و جدیت بیشتر تداوم خواهد یافت. رئیس‌جمهور ترکیه همچنین از تمایل کشورش برای تداوم همکاری‌های منطقه‌ای از جمله در چارچوب همکاری‌های چهار‌جانبه کشورهای ترکیه، ایران، روسیه و سوریه با جدیت بیشتر و ناظر بر نتایج مثبت و موثر در تقویت ثبات در منطقه و نیز گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری خبر داد.
تست پروازی هواپیمای ترابری«سیمرغ» با موفقیت انجام شد
امیر سرتیپ آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جمع مدیران ارشد این وزارتخانه گفت: تست پروازی هواپیمای ترابری سیمرغ ساخته متخصصان سازمان هوایی وزارت دفاع با موفقیت انجام شد.
این هواپیما باز طراحی و توسعه یافته هواپیماهای هم نسل خود است که کاملا متناسب با نیاز‌های مورد تقاضای دستگاه‌های کشوری و لشکری و همچنین لحاظ نمودن شرایط آب‌وهوایی کشور و مطابق با استانداردها و مقررات بین‌المللی رونمایی شد.

 کیهان
ایران و ترکمنستان ۵ سند همکاری امضا کردند
قربانقلی بردی محمداف رئیس‌شورای مصلحت خلق ترکمنستان که دیروز سه‌شنبه، در صدر هیئتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده بود‌، با آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان دیدار و گفت‌و‌گو کرد. در جریان دیدار رئیس‌شورای مصلحت خلق ترکمنستان و رئیس‌جمهور کشورمان‌، مقامات عالی‌رتبه ایران و ترکمنستان ۵ سند همکاری در زمینه‌های مختلف امضا کردند.این اسناد همکاری‌ در زمینه‌های ترانزیت و کریدورهای بین‌المللی، انرژی، صادرات محصولات کشاورزی، برق، آموزش و سرمایه‌گذاری و… است که میان هیئت‌های دوکشور در حضور «آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی» و «قربانقلی بردی محمداف» به امضا رسید.
سید عمار الحکیم حامل پیام ایران برای رئیس‌جمهور مصر بود
به ادعای منابع آگاه سیاسی، «سید عمار الحکیم» رئیس‌جریان حکمت ملی عراق در سفرش به قاهره حامل پیام‌های ایران درخصوص ازسرگیری روابط با مصر بود.الحکیم، یکشنبه پیش (۲۸ می)، در سفر به قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر در قاهره دیدار و گفت‌و‌گو کرد و خبرگزاری رسمی عراق اعلام کرد که دو طرف در این دیدار، ضمن گفت‌و‌گو درباره مسائل مورد اهتمام مشترک، بر اهمیت تعمیق روابط و تحکیم آن به ‌نحوی که بازتاب مثبتی بر مردم دو کشور به ‌ویژه در زمینه اقتصاد داشته باشد،تاکید کردند. «روسیا الیوم»، شب گذشته (دوشنبه، ۲۹ می)، خبر داد که برخی منابع سیاسی عراقی جزئیات جدیدی درباره سفر سید عمار الحکیم به قاهره و دیدار با مقامات ارشد مصر ارائه کردند.این منابع با‌ اشاره به چندین نشست امنیتی میان مسئولان ایرانی و مصری در بغداد ادعا کردند که سید عمار الحکیم پیام ایران برای از سرگیری روابط با مصر را به عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور این کشور منتقل کرده است.بر اساس این گزارش، «پیامهایی که الحکیم منتقل کرده، مثبت بود و پاسخ السیسی در این خصوص نیز مثبت بوده است».

 ایران
طالبان: نمی‌خواهیم رابطه‌مان با ایران خراب شود
کمتر از یک هفته پس از بروز درگیری میان مرزبانان ایرانی و نیروهای طالبان، حافظ ضیا احمد، معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان، خواستار حل مسائل از طریق دیپلماتیک شد و تأکید کرد که نمی‌خواهیم روابط ما با کشورهای همسایه از جمله ایران خراب شود. این مقام طالبان ادامه داد: وضعیت موجود عادی است. امارت اسلامی افغانستان هیچ‌گاه با گسترش تنش‌ها موافق نبوده است. در درگیری اخیر در پاسگاه ساسولی که به گفته فرمانده مرزبانی ایران، نیروهای طالبان آغازکننده آن بودند، دو نیروی مرزبانی ایران به شهادت رسیدند و ۱۲ نیروی طالبان هم کشته شدند. البته با این اظهارنظر مقامات طالبان، به نظر می‌رسد آرزوی برخی نیروهای سیاسی، اپوزیسیون و البته برخی طرف‌های غربی برای ناامنی مرزهای شرقی ایران نقش بر آب می‌شود.
لفاظی هرتزوگ پیش از سفر به باکو
رئیس رژیم صهیونیستی، پیش از عزیمت به جمهوری آذربایجان لفاظی‌هایی را علیه ایران مطرح کرد. اسحاق هرتزوگ، پیش از ترک قدس اشغالی مدعی شد: «آذربایجان همسایه ایران است؛ قدرتی ثبات‌زدا در منطقه که به دنبال تضعیف ائتلاف‌های صلح و امنیت اسرائیل در منطقه است.» وی در حالی مدعی ائتلاف‌های صلح و امنیت این رژیم در منطقه شده است که نه‌تنها ملت‌های منطقه مخالف عادی‌سازی روابط دولت‌ها با این رژیم هستند، بلکه وجود و تحرکات این رژیم عامل اصلی بروز تنش در خاورمیانه است.

 وطن امروز
لزوم عمق‌بخشی به روابط دوجانبه
قالیباف در دیدار«قربانقلی بردی محمداف» رئیس مجلس خلق مصلحتی ترکمنستان گفت: سابقه فرهنگی و دینی میان ۲ کشور، نقاط مشترک و مرزهای طولانی و مطمئن از جمله دلایلی است که باعث تأکید ما بر تحکیم و تقویت روابط میان ۲ کشور می‌شود که در این بین، این سفرها می‌تواند مسیر را برای توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هموار کند. رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بی‌شک باید این باور در هر دو کشور برای عمق‌بخشی به روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در شرایط کنونی جهان وجود داشته باشد، گفت: برای تحقق باورهای خود نباید زمان را از دست بدهیم.
«قربانقلی بردی محمداف» نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران گفت: حسن همجواری باعث می‌شود ۲ کشور برای تقویت روابط خود انگیزه داشته باشند که سفر امروز نیز حاکی از اراده ترکمنستان برای توسعه و تقویت همکاری‌ها است.

 جوان
یک موشک خرمشهر به ۸۰ هدف اصابت می‌کند
سردار امیرعلی حاجی‌زاده،فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضمن اعلام خبر رونمایی از موشک هایپرسونیک در آینده نزدیک، درباره ویژگی‌های موشک خرمشهر ۴ که اخیراً رونمایی شد، گفت که یک موشک خرمشهر وقتی شلیک شود به ۸۰ هدف اصابت می‌کند و اگر ۱۰۰ فروند موشک شلیک شود در سرزمین دشمن به ۸ هزار راکت تبدیل خواهد شد.
تکذیب ادعای دعوت رهبر انقلاب از موسوی برای حضور در انتخابات سال ۸۸
مهدی فضائلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در فضای مجازی، نوشت: ادعای اخیر مبنی بر دعوت رهبر انقلاب از مهندس موسوی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ منطبق بر واقعیت نیست. فضائلی افزود: رهبر انقلاب از وی دعوت نکردند، بلکه در پی استفسار وی به او فرمودند: نه می‌گویم بیایید نه می‌گویم نیایید ولی اگر بیایید و انتخاب بشوید از شما حمایت و با شما همکاری خواهم کرد.

 خراسان
ختم پرونده «آباده» در آژانس
جدیدترین گزارش پادمانی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران در حالی روز گذشته در اختیار اعضا قرار گرفت که شنیده‌های موثق درباره این گزارش حاکی از پیشرفت‌های خوب میان تهران و وین درخصوص اختلافات قبلی بر سر سه مکان ادعایی (تور قوزآباد، ورامین و آباده) است. بر اساس شنیده‌ها از منابع آگاه در گزارش مذکور اعلام شده سوالات آژانس درباره یکی از مکان‌های ادعایی (آباده) به پایان رسیده است. این رفع اختلاف از آباده که به دلیل تست‌های انفجاری در نیم قرن قبل و یافتن برخی مواد اورانیومی در آن یکی از سخت ترین اختلافات ایران و آژانس به شمار می‌رفت، ضمن نشان دادن بی ادعا و کذب بودن ادعاهای برخی دشمنان ایران به ویژه رژیم صهیونیستی، شاهدی است بر این که موضوعات اختلافی ایران و آژانس حل شدنی است و با کار فنی و دوری از سیاسی کاری احتمال زیادی برای حل و فصل آن‌ها در آینده نزدیک وجود دارد.همچنین شنیده‌های دیگری از این گزارش می‌گوید ایران قبول کرده براساس حسن نیت و داوطلبانه تعدادی از دوربین‌های نظارتی برجامی را دوباره بازنصب کند و به صورت آفلاین تصویربرداری کنند اما همچنان بدون دسترسی آژانس به اطلاعات و تصاویر آن‌ها به کار بپردازند. موضوع دیگری که بر اساس شنیده‌ها در این گزارش حل و فصل شده، موضوع یافتن ذرات اورانیوم غنی شده ۸۳.۷ درصد است که در زمان خود با جوسازی غربی‌ها همراه بود، اما حالا و پس از مذاکرات فشرده و فنی، آژانس قبول کرده این موضوع نیز باعث نگرانی نخواهد بود.
رایزنی‌ها برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران
به گزارش روزنامه کره اکونومیک دیلی، منابع آگاه دیپلماتیک و دولتی در سئول مدعی شدند که مقامات کره جنوبی و آمریکا در حال رایزنی در چارچوب یک کارگروه‌ برای آزادسازی ۷ میلیارد دلار پول‌ بلوکه شده ایران در بانک‌های کره هستند. افرادی که در جریان این رایزنی‌ها بوده‌اند، گفتند که آزادسازی این پول‌ها ذیل شرایطی سخت‌گیرانه و تنها به منظور استفاده ایران از این مبالغ برای اموری مانند هزینه‌های عضویت سازمان ملل و خریداری واکسن کرونا انجام خواهد شد.یک مقام دولتی سئول گفت که «اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، انتظار داریم که روابط خدشه‌دار شده‌مان با ایران به طور چشمگیری بهبود یابد.»به گفته منابع مطلع، اگر رایزنی‌ها برای آزادسازی این پول‌ها موفقیت‌آمیز باشد، انتقال این مبالغ به شعب بانک‌های ایران در کشورهای خاورمیانه و نه مستقیما به ایران، امکان‌پذیر خواهد بود تا بر گردش و نحوه استفاده از آن نظارت شود.
تکذیب خبر ناپدید شدن فرش‌های موزه سعدآباد
رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف خبر ناپدید شدن فرش‌های موزه سعدآباد را تکذیب کرد و گفت این فرش‌ها از کاخ سعدآباد به موزه فرش ایران منتقل شدند.یک خبرگزاری پیشتر از گم شدن ۴۸ تخته‌فرش نفیس در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ خبر داده بود.
وام ودیعه مسکن ۲۰۰ میلیون تومان شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به ماده ۱۱ طرح دو فوریتی سامان دهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها، با افزایش وام ودیعه مسکن در سال اول اجرای این قانون در تهران به ۲۰۰ میلیون تومان موافقت کردند.بر اساس این مصوبه، بانک مرکزی موظف است در صورت تصویب شورای عالی مسکن از طریق بانک‌های عامل به پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به گروه‌های هدف با تعیین وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام کند.
قرارداد واردات روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب‌ گاز از ترکمنستان‌ امضا می‌شود
اوجی وزیر نفت با بیان این که به‌زودی قرارداد گازی میان ایران و ترکمنستان به امضا خواهد رسید، اظهار کرد: بر اساس این قرارداد واردات روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب گاز از ترکمنستان در همین ماه آغاز می‌شود.

 رسالت
مأموریت ویژه رئیسی به وزارت خارجه برای توسعه روابط با مصر
بهادری جهرمی در نشست خبری از معرفی عباس علی آبادی، مدیرعامل گروه مپنا به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت به مجلس شورای اسلامی خبر داد. سخنگوی دولت همچنین گفت: پنجمین سفر استانی رئیس‌جمهور در دور دوم سفرها به استان آذربایجان شرقی در انتهای هفته آینده انجام می‌شود. بهادری جهرمی در بخشی از این نشست با قدردانی از نمایندگان مجلس در رأی اعتماد به رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش از تلاش‌های سرپرست وزارت صمت نیز تشکر کرد.سخنگوی دولت اعلام کرد: دولت برای از سر گیری و توسعه روابط با مصر آمادگی دارد و رئیس‌جمهور به وزارت امور خارجه ماموریت داده تا موضوع را به طور جدی پیگیری کند.

 قدس
بازگشایی کانال مذاکره بین واشنگتن و دمشق
روزنامه «رأی الیوم» از باز شدن یک کانال مذاکراتی میان دمشق و واشنگتن با میانجی‌گری مسقط خبر داده است. این رسانه گزارش‌هایی هم از نشست‌های متعدد میان مقامات آمریکایی با همتایان سوری در اردن و عمان منتشر کرده است. باز شدن این کانال ارتباطی، انگیزه لازم را به کشورهای عربی برای ازسرگیری روابط با سوریه بدون محدودیت‌ها و سخت‌گیری‌های آمریکا می‌دهد.
شرایط دشوار یمن
«هانس گراندبرگ» فرستاده سازمان ملل متحد در یمن که به توکیو پایتخت ژاپن سفر کرده، طرف‌های درگیر در این کشور را به اقدامات جدی برای دستیابی به صلح دائمی فراخواند. وی شرایط یمن را «دشوار» توصیف و بر نیاز به تداوم و تقویت یاری بین‌المللی برای دستیابی به حل‌وفصل سیاسی پایدار و دستیابی به صلح دائمی در یمن تأکید کرد.

 اعتماد
مجلس به «صحرایی» رای اعتماد داد
رضا مراد صحرایی که به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش از سوی رییس‌جمهور به مجلس معرفی شده بود، در جلسه دیروز سه‌شنبه نهم خرداد ماه توانست با ۱۶۷ رای موافق، ۸۶ رای مخالف، ۱۴ رای ممتنع از مجموع ۲۶۷ نماینده حاضر، اعتماد مجلس را برای تصدی پست وزارت آموزش و پرورش کسب کند. قرار بود آیت‌الله رییسی برای دفاع از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن مجلس حضور یابد اما محمد مخبر معاون اول رییس‌جمهور در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش حضور پیدا کرده است.
معاون پارلمانی رییس‌جمهور درباره دلیل عدم حضور رییس‌جمهور در مجلس گفت: قرار بود رییس‌جمهور برای تقدیم لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس حضور پیدا کند و در پایان هم از وزیر پیشنهادی خود دفاع کند، به دلیل آنکه تدوین برنامه هفتم توسعه نهایی نشده و به همین دلیل تقدیم آن به مجلس نیز به تاخیر افتاده است، برنامه حضور رییس‌جمهور در مجلس لغو شد.

 اطلاعات
حوزه باید مدافع و مبلغ نظام باشد
آیت‌الله العظمی جوادی آملی در دیدار اعضای مرکز مطالعات حوزه‌های علمیه با تاکید بر حفظ استقلال حوزه‌های علمیه بیان داشتند: حوزه‌های علمیه باید مستقل باشند، اگر حوزه استقلال اقتصادی داشته باشد، مدیریت خوبی داشته باشد، همه به آن احترام می‌گذارند، حوزه باید مدافع و مبلغ نظام باشد، اما نظامی نباشد، تابع دولت‌ها نباشد، استقلال حوزه از دولت‌ها، مانند استقلال استاد از شاگرد، استقلال معلم از متعلم و استقلال نویسنده از خواننده است، حوزه همواره باید به عنوان راهنما در کنار نظام باشد، حوزه‌های علمیه، حمایت از نظام دارد و او را یاری می‌کند، نصیحت و ارشاد می‌کند، موید دولت هست، استاد و راهنمای نظام هست، اما نباید تابع دولتها باشد، روحانیت نباید با دولتها، عقدی معامله کند، بلکه باید ایقاعی معامله کند، در این صورت اگر اختلاسی و نجومی در برخی دولتها پیش آمد، حوزه بد نام نخواهد شد. ایشان افزودند: هر چند فشار اقتصادی برای جامعه روحانیت نیز هست ولی برخی این فشار اقتصادی را با بدگویی گفتن به نظام، تحمل می‌کنند و برخی مانند حوزه‌های علمیه این فشار اقتصادی را کریمانه تحمل می‌کنند.ایشان بیان داشتند: حوزه‌ها اگر حساب شده کار کنند، استقلال خودشان را حفظ کنند و تنها با خدا و ائمه اطهار معامله کنند، مردم هم احترام می‌گذارند، حتی اگر به مسئله‌ای معتقد نباشند، اما می‌دانند که قانون کشورها محترم است و رعایت می‌کنند، اما با فشار نمی‌شود. اگر به همین دختران جامعه، کلام اهل بیت گفته شود که «فَإِنَّ اَلشَّعْرَ أَحَدُ اَلْجَمَالَیْنِ» موی سر همچون صورت، از زیبایی‌های یک خانم است ولی « زَکاهُ الجـَمالِ العِفـافُ»، زکات جمال، عفاف و عفت است، او هم قبول می‌کند، اما وقتی ببیند که با اختلاس و نجومی، می‌خواهند فقر را بر او تحمیل کنند، آن وقت دیگر این حرفها را هم نمی‌پذیرد.
تبادل پیام میان تهران واشنگتن از طریق واسطه‌ها
وزیر خارجه از ارتباط مستقیم ایران با اتحادیه اروپا و ارتباط با آمریکا از طریق واسطه‌ها درباره موضوع هسته‌ای خبر داد. امیرعبداللهیان در گفتگو با روزنامه فرانسوی «فیگارو» همچنین گفت که روند دیپلماتیک و مذاکره با اتحادیه اروپا درباره موضوع هسته‌ای تداوم دارد. وی خاطرنشان کرد که من با جوزپ بورل و همکارم علی باقری با انریکه مورا در زمینه موضوع هسته‌ای در ارتباط هستیم. امیرعبداللهیان همچنین با تاکید براین که نزدیکی روابط ایران و عربستان تنها یک توافق تاکتیکی نیست گفت که ایران در زمینه گسترش روابط تجاری و اقتصادی با سعودی‌ها توافق کرده است.وی در بخش دیگری ازاین گفتگو خاطرنشان کرد که برای توقف جنگ در یمن و انجام مذاکره با تمامی طرف‌های این کشور در ارتباط هستیم.
تولید نفت ایران یک میلیون بشکه افزایش یافته است
دبیر کل اوپک با تاکید بر استقبال از بازگشت کامل ایران به بازارهای جهانی نفت خام در آینده گفت: ایران توانسته تولید نفت خود را یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد. «هیثم الغیص» ادامه داد: ایران بازیگر کلیدی و اساسی در بازار نفت است که اکنون با تحریم دست‌وپنجه نرم می‌کند و این موضوع باعث محدودیت تولید این کشور می‌شود. دبیرکل اوپک تصریح کرد: من معتقدم ایران توانسته است تولید خود را حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد و همچنان در حال سرمایه‌گذاری در صنعت نفت است و در ملاقات با وزیر نفت ایران متوجه شدم سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی در بخش‌های بالادست، پایین‌دست و صنایع پتروشیمی ایران در حال انجام است.

 شهروند
گره‌های بزرگی از روابط بین‌الملل در حال گشایش است
معاون اجرایی رئیس‌جمهوری گفت: «با دیپلماسی دولت سیزدهم گره‌های بزرگی از روابط بین‌الملل در حال گشایش است، به‌ویژه در ایام اخیر شاهد گسترش روابط، خصوصا در کشورهای همسایه، هستیم.» منصوری افزود: «دولت سیزدهم با تمامی ظرفیت درصدد است که مشکلات، موانع و کاستی‌ها را برطرف کند.» منصوری با اشاره به اقدامات دولت در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی، گفت: «به لحاظ شاخص رشد اقتصادی نسبت به پنج سال قبل از دولت سیزدهم شاهد رشد ۴ درصد بودیم و در شاخص نفت این رشد به ۱۵ درصد و کشاورزی ۸ درصد رسید.»
افزایش یارانه ٣ دهک اول با کالابرگ
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه دولت سیزدهم در صدد برداشتن موانع اقتصادی است، گفت: «در سال‌های ١۴٠٠ و ١۴٠١ بیشترین تعداد بازنشستگان را داشته‌ایم اما صندوق‌های بازنشستگی اجازه ندادند که ضریب پشتیبانی کاهش یابد.» مرتضوی با اشاره به اینکه دولت تصمیم گرفته است تا در حوزه کالابرگ اقداماتی انجام دهد، افزود: «در گام نخست میزان یارانه را در سه دهک افزایش داده‌ایم تا با استفاده از کالابرگ ٢٠ درصد افزایش یارانه خرید برخوردار باشند.»
او ادامه داد: «این امر کمکی به حداقل‌بگیران است که در گام نخست اجرا می‌کنیم و دهک، دهک پیش می‌رویم. در مرحله اول برای اقشار زیرنظر کمیته امداد و بهزیستی و بعد سایر اقشار جامعه اجرایی خواهد شد. در همین راستا سامانه ملی اعتبار تعریف و اعتباری پیش‌بینی شده است که می‌توانند از ۵٠ هزار فروشگاه زنجیره‌ای برای خرید استفاده کنند.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

ادعیه مفاتیح الجنان منبع الهام بخش معارف غنی‌اسلام راه و رسم خودسازی و سیر و سلوک‌الی‌الله است
حوزه/ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در پیامی به همایش یکصدمین سالگشت تألیف کتاب مفاتیح الجنان با تجلیل از عالم وارسته و محدث گران قدر مرحوم حاج شیخ عباس قمی رضوان الله تعالی گفتند: یکی از مزایای مهمّ مکتب اهل بیت(علیهم السلام) ادعیه بسیار عالی، روح پرور، پرمحتوا و آموزنده است که از جانب معصومین(علیهم السلام)  به یادگار مانده است‌. ایشان درادامه افزودند: این ادعیه که منبع الهام بخش معارف غنیّ اسلام است، راه و رسم خودسازی و «سیر و سلوک الی الله» را به انسان آموخته و نفس را تربیت می‌نماید. دعا و یاد حق تعالی است که حجاب میان دعاکننده و خداوند را بر می‌دارد و نظر لطف و رحمت او را به سوی بنده‌اش جلب می‌کند. امیدواریم ما نیز حق این ادعیه را ادا کرده و از آن، توشه ها برگرفته و سیر به سوی سعادت و رستگاری را کامل کنیم.

حضرت امام(ره) با همتی بسیار بلند فقه را به سطح جامعه آورد
حوزه/ آیت‌الله اراکی، در بازدید از مجتمع عالی تربیت مجتهد مدیر محمدیه، ضمن تقدیر از این طرح بزرگ و اساسی و ضروری دانستن آن برای دوران کنونی اظهار داشت: همت بسیار بلند حضرت امام فقه را در سطح جامعه آورد و جایگاه درست را برای فقه فراهم کرد. فقه خرد ما و فقه های فردی ما مقدمه آن عدالت الاجتماع کلانی است که قرآن، اسلام و انبیا آمدند تا یک جامعه عدل الهی را بر روی زمین برقرار کنند.وی در ادامه افزود: فقهی را که باید امروز تولید کنیم، نیاز ضروری همیشه بوده است؛ اما چون امروز به حمدالله این زمینه و امکان فراهم شده و جامعه در اختیار فقه قرار گرفته، لذاست که فقه ما باید طرح نظم مدیریتی جامعه را ارائه بدهد. وی افزود: وقتی اداره جامعه به دست حکومت ها است، فردی که در این جامعه زندگی می‌کند، مجبور می‌شود در گردانه ای که حکومت برای او تعیین کرده است بچرخد. پس وقتی می‌گوئیم فقه اداره جامعه یا فقه مدیریت جامعه، منظور فقه مدیریت کلان جامعه است.

لزوم انتقال افکار علمی و سیاسی امام به نسل جدید
رسا/ آیت‌الله فاضل لنکرانی در آستانه سالگرد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی پیرامون شخصیت علمی امام خمینی(رحمه الله علیه) شناساندن جنبه های علمی و سیاسی امام خمینی برای نسل های آینده را ضروری دانست و خواستار توجه بیش از پیش مسئولان حوزه به کتاب های امام راحل شد. عضو جامعه مدرسین با ابراز تأسف از اینکه هنوز در حوزه‌های علمیه قدر علمی امام راحل ناشناخته مانده است، گفت: حوزه‌های علمیه همان‌طور که باید با همه مردم در مسائل انقلاب و مسائل سیاسی همراه بوده و در خیلی از امور اجتماعی هم پیشگام باشند که بحمدالله هستند، ولی متأسفانه در حوزه‌های علمیه هنوز قدر علمی امام روشن نیست‌. وی خواستار شناخته شدن جنبه های علمی امام خمینی(رحمه الله علیه) در حوزه های علمیه شد و گفت: برای رفع مظلومیت علمی امام هر کسی به سهم خودش باید کار کند، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) ابراز داشت: تنها مایه امید ما این است که وقتی چهارده خرداد می‌شود رهبری معظم دقیق‌ترین مطالب را راجع به امام بیان می‌کنند، این برای ما امیدبخش است ولی از ایشان که بگذریم دیگر مسئولین اصلاً نه فکر سیاسی امام را درست می‌فهمند و نه درست تحلیل و بیان می‌کنند.

دیپلماسی انفعالی؛ مخالف آموزه های دینی است
رسا/ آیت‌الله موسوی اصفهانی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسؤولان وزارت امور خارجه و سفیران ایران، پرهیز از دیپلماسی التماسی و لزوم تعاملات خردمندانه را از شاخص‌های سیاست خارجی موفق برشمرد و اظهار داشت: در زمانی که صحبت از مذاکره و برجام بود، گاهی این مسئله به چشم می‌خورد که از درون دولت کسانی در مقابل دشمنان، تقاضا و التماس می‌کنند؛ درحالی که این عملکرد، مخالف آموزه ها و اندیشه های الهی است و مخالف «وَلِلَّهِ الْعِزَّهُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِینَ» است که این گونه رفتارها با عزت مومنین سازگار نبوده و نیست. عضو جامعه مدرسین در ادامه افزود: تجربه نشان داده است که ما هر وقت از موضع قدرت به مسائل گوناگون سیاسی، نظامی و دیگر مسائل مرتبط کشور وارد شدیم به لطف الهی هر چند ظاهرا با یک سری مشکلات رو به رو شدیم؛ اما صحنه به نفع اسلام، انقلاب اسلامی و امت تمام شد و بالعکس؛ هر مقدار که ما به صورت انفعالی در پیمودن مسیرها قدم برداشتیم و انفعالی با دشمنان برخورد کردیم، آنان بیشتر به پیش آمده و از وضعیت موجود سوءاستفاده کردند.

بعد از ناکارآمدی گنبد آهنین نوبت به پدافند لیزری اسرائیل رسید
تسنیم/ یک پژوهشگر اسرائیلی اطلاعات دقیقی در مورد ضعف‌های سامانه پدافند لیزری اسرائیلی منتشر کرد، که از زمان اعلام ساخته شدن این سامانه بی سابقه بوده است.یوشع کالیسکی پژوهشگر مرکز پژوهش‌های امنیت رژیم صهیونیستی در این مقاله تحلیلی که در روزنامه یدیعوت احارانوت منتشر و توسط رسانه‌های عربی بازنشر یافت، اعتراف کرد که با وجود آن که سامانه مذکور برخی از ویژگی‌ها را در اختیار دارد اما عیب‌های مهمی دارد که مانع از عملکرد بالای آن می‌شود. یکی از مهم‌‌ترین عیوب این سامانه آن است که شعاع لیزر فقط خط مستقیم را طی می‌کند و از اینرو تنها قادر است در صورتی که هدف در خط مستقیمش قرار بگیرد مقابله کند.همچنین شرایط جوی نیز تاثیرات خود را بر عملکرد این سامانه وارد کرده و در صورت ابری یا مه آلودن بودن جو، بارانی شدن یا وجود آب، بخار و نا آرام بودن جو عملکرد آن به شدت پایین می‌‌آید.

عقب‌نشینی آمریکا از موضع خود درباره ایران در زمان اغتشاشات
فارس/ نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در مصاحبه‌ای با یک رسانه آمریکایی گفت که واشنگتن دنبال رسیدن به نتیجه دیپلماتیک با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور است. رابرت مالی، در این مصاحبه با تکرار ادعاهای اثبات ‌نشده علیه ایران گفت: «هدف ما رسیدن به یک نتیجه دیپلماتیک با ایران است که به صورت قابل راستی‌آزمایی تضمین کند که ایران نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. «موضع‌گیری جدید رابرت مالی در حالی مطرح شده که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در بحبوحه اغتشاشات در ایران بارها گفته بود دیپلماسی با تهران در دستور کار کاخ سفید نیست. در آن زمان، رسانه‌ها گزارش دادند بایدن گفته مرگ برجام فرا رسیده اما کاخ سفید قصد اعلام آن را ندارد.

سفر مخفیانه مقام دولت بایدن به عمان برای بررسی امکان توافق با ایران
فارس/ یک رسانه آمریکایی بامداد چهارشنبه از سفر بی‌سر و صدای یکی از مقام‌های ارشد دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا به عمان برای بررسی امکان توافق با ایران بر سر موضوعات هسته‌ای خبر داده است. پایگاه «آکسیوس» به نقل از ۵ مقام آمریکایی، اسرائیلی و اروپایی مدعی شده «برت مک‌گورک»، مشاور ارشد بایدن در امور خاورمیانه در ماه جاری میلادی برای گفت‌وگو با مقام‌های عمان در خصوص امکان تعامل دیپلماتیک با ایران در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور به آن کشور سفر کرده است. پایگاه آکسیوس حدود دو ماه پیش، در روز چهاردهم فروردین‌ماه هم گزارش داده بود دولت بایدن به ایران پیشنهادی برای «توافق موقت» داده که از سوی تهران رد شده است.

ناتو نیرو به بالکان غربی اعزام می‌کند
فارس/ به دنبال تشدید تنش در کوزوو، دبیرکل ناتو که به نروژ سفر کرده از اعزام نیروی بیشتر به این منطقه خبر داد.«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو گفت:«تصمیم گرفتیم ۷۰۰ نیروی دیگر از نیروهای ذخیره را در بالکان غربی مستقر کنیم.» آخرین دور تنش‌ها در روزهای گذشته پس از اعتراض صرب‌های مقیم کوزوو به حضور مقامات آلبانیایی‌تبار رخ داد. هنگامی که معترضان صرب سعی کردند جلوی آنها را بگیرند، پلیس کوزوو برای متفرق کردن جمعیت گاز اشک آور پرتاب کرد. در پاسخ، صربستان نیز ارتش خود را در بالاترین حالت آماده باش قرار داد و نیروهای بیشتری را به مرز با کوزوو فرستاد. صرب‌ها روز دوشنبه بار دیگر تظاهرات کردند و اصرار داشتند که مقامات آلبانیایی‌تبار و پلیس کوزوو باید شمال این منطقه را ترک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *