طلیعه ۱۲۷۴ – ۹۴۰۸۲۸

جلوه‌ها‌ی درخشان حماسه حسینی درحادثه عظیم کربلا چنان تاریخ را مشعشع به نورانیت خود کرده است که خط سرخ حسینی راهیست پر رهرو و مسیریست پر دلداده و فدایی.

نقطه اوج این رهرویی و طی طریق سال‌هاست اربعین را میعادگاه «بیعت با حسین(ع)» و «لبیک یا حسین(ع)» ساخته است و این مغناطیس حسینیست که از اقصی نقاط جهان پیر و جوان، زن وکودک و مسلمان وغیر مسلمان را راهی کربلا می‌کند تا باز هم قدرت، عزت و عظمت امت اسلام را فریاد بزنند و وحدت ویکپارچگی مسلمین را چونان تیغی بر چشمان، کینه توزان و دین ستیزان داعشی و غیر داعشی فرود آورد.

اکنون در آستانه پیاده‌روی بزرگ اربعین وحضور میلیونی رهروان حسینی اشاره به نکاتی که می‌تواند ما را در تحقق پویایی وسلامت این مانور قدرت یاری کند ضروری است:

۱- اهمیت زیارت امام حسین‌(علیه السلام) در روز اربعین در روایات متعدده شیعه بر کسی پوشیده نیست تا حدی که این زیارت یکی از پنج نشانه مومن شمرده شده است. علاوه بر روایات این حرکت عظیم طی سالهای اخیر به نمایشی از اقتدار شیعه تبدیل شده و تنها مورد در جهان است که در آن حدود ۲۰ میلیون نفر زایر دلباخته با پای پیاده در یک مراسم مذهبی و برای زیارت حرکت می‌کنند.

۲- ادب حضور در محضر ائمه اطهار(ع) اقتضا می‌کند با توجه به این که زائران ایرانی به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در این مراسم شناخته می‌شوند، علاوه بر اخلاص در طول مسیر و موکب‌ها، لازم است با رعایت هنجارهای اجتماعی و اخلاقی در مواجهه با زوار دیگر کشورها، کمک به همسفران و صاحبان موکب‌ها، رفتاری مطابق شأن شیعه واقعی اهل بیت(ع) و مورد رضایت ائمه اطهار(ع) از خود نشان بدهند.

۳- امسال با توجه به فاجعه منا که در آن ضعف مدیریت و اوج بی تدبیری سران عربستان سعودی برای دنیا نمایان شد و احتمال تلاش وهابیت جهت انجام اقدامات تروریستی از سوی جنایتکاران داعشی، هوشیاری وهمکاری با خادمان و ماموران امنیتی عراق می‌تواند کمکی در مدیریت این حماسه بزرگ و حفظ یکپارچکی و نظم این حرکت میلیونی داشته باشد.

۴- با توجه به برخی حساسیت‌ها و تفاوت‌ها‌ی فرهنگی و سیاسی میان مردم ایران و عراق، لزوم خودداری از انجام اقدامات حساسیت برانگیز و تفرقه افکن می‌تواند پیاده‌روی بزرگ اربعین را به بستری برای وحدت و همدلی بیشتر بین مسلمانان تبدیل کند و نیاز حیاتی این روزهای مسلمین یعنی برادری و وحدت را، باطل کننده نقشه‌ها‌ی تفرقه استکبار واستعمار گرداند. رهبر معظم انقلاب با توجه به اهمیت وحدت در راهپیمایی اربعین می‌فرمایند:

“ببینید چه حرکت عظیمی اتّفاق افتاد! وقتی حتّی جسم‌ها در کنار هم قرار می‌گیرد، این‌جور انعکاس پیدا می‌کند. اگر ما با هم باشیم، کشورهای اسلامی، ملّت‌ها‌ی مسلمان – سنّی و شیعه و فِرَق مختلف تسنّن و تشیّع – با یکدیگر دل‌هایشان صاف باشد، نسبت به یکدیگر سوءظن نداشته باشند، سوءنیّت نداشته باشند، به یکدیگر اهانت نکنند، ببینید در دنیا چه اتّفاقی خواهد افتاد؛ چه عزّتی برای اسلام درست خواهد شد! وحدت؛ وحدت.”

بی شک هوشیاری و بصیرت زائران حسینی گامی موثر در انتقال پیام بزرگ پیاده‌روی حماسی اربعین وفرصتی دیگر برای نشان دادن عظمت اسلام ومسلمین در چشم جهانیان است ان شاء الله. (خ-۱۲۷۴)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *