آیت الله العظمی جوادی آملی:

توجه حوزه به تأثیر «زمان و مکان» در اجتهاد سبب رفع مشکلات کشور می‌شود

آیت الله العظمی عبد الله جوادی آملی

آیت‌الله العظمی جوادی آملی در جمع شماری از اساتید عالی حوزه علمیه با اشاره به سخن امام -قدس سره- مبنی بر دخیل بودن زمان و مکان در اجتهاد، توجه حوزه به این دو عامل را سبب رفع نیاز‌های روز کشور و جامعه عنوان کرد.

وی بیان داشت: بیان لطیفی امام -قدس سره- دارد که ایشان فرمودند: زمان و مکان در اجتهاد، دخیل است. باید حوزه بیانات لطیف اهل بیت را متوجه شود که زمان و مکان در اجتهاد دخیل است؛ این توجه موجب می‌شود ظرفیت حوزه خودش را نشان دهد و بالا برود. از همین راه ها، علم و نیازهای روز و مانند آن ترقی می‌کنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ظرفیت حوزه را وابسته به دو بخش علم و عالم دانست و توضیح داد: ما باید بدانیم ان‌شاء‌الله که کمبودی از این جهت نیست؛ در ظرفیت حوزه یک بخش در این است که خود علم ظرفیت می‌آورد؛ بخش دیگر در این است که عالِم ظرفیت می‌آورد؛ منتهی این، یک رنج دیگری می‌خواهد تا گنج دیگری ببرد. عالم اگر به دنبال علم و دراسه باشد، آنچه که استاد می‌گوید، گوش بدهد و یاد بگیرد؛ آنچه در کتاب و کتیبه است، بنگرد و مطالعه کند و یاد بگیرد، ظرفیتش همان ظرفیت علم است و به همان اندازه گسترش پیدا می‌کند اما اگر راه دیگر را طی کرد که راه مهم تری است و جزو علمایی شد که ورثه انبیا شدند، جدا از علم الدراسه، علم الوراثه را هم یاد گرفت، گذشته از خواندن و نوشتن شب و روز، از دعای سحر و سحرخیزی غفلت نکرد حرف غیر علمی از عالم شنیده نشود؛ حرف غیر تحقیقی از عالم حوزوی شنیده نشود؛ حرفی که بوی تألیف تازه، تدوین تازه، ابتکار تازه، انشاء تازه نباشد نزد، باید رهاورد تازه از او بشنوند، غیر از این نگوید.

منبع: رسا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *