خبر روز ۱۴۰۲/۰۳/۶

**آیت الله العظمی سبحانی: به منبرى هايى كه زبان مردم را بلد باشند نيازمنديم** آیت الله العظمی جوادی آملی: توجه حوزه به تأثیر «زمان و مکان» در اجتهاد، سبب رفع مشکلات کشور می‌شود** آیت الله حسینی بوشهری: مهار تورم جهت گیری نظام است و همه باید به آن توجه کنند** آیت الله شب‌زنده‌دار: متهم کردن نظام اسلامی به ضد زن بودن حماقت است** دبیرکل حزب‌الله لبنان: جنگ بزرگ در منطقه موجب نابودی اسرائیل خواهد شد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
وسعت عملیات فتح خرمشهر به اندازه مناطق رژیم‌صهیونیستی
سرلشکر سید‌یحیی صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل‌قوا در مراسم گرامیداشت حماسه سوم خرداد و آزادسازی خرمشهر در تبیین و توصیف بزرگی سرزمینی که در عملیات بیت‌المقدس آزاد شد، گفت: شما برای این که عظمت این ۶۰۰۰ کیلومترمربع را درک بکنید من مثالی برای‌تان می‌زنم. کل سرزمین‌های اشغالی فلسطین حدودا ۲۵هزار کیلومترمربع است که نصف آن صحراست و در جنوب آن حتی روستا و آبادانی هم نیست و در آنجا تاسیسات اتمی اسرائیلی‌ها یا همان دیمونا قرار دارد.صفوی با تاکید بر این‌که رژیم صهیونیستی فاقد عمق استراتژیک است، افزود: عمده‌ سرزمین‌های آباد در رژیم صهیونیستی در منطقه‌ شمالی آن است که حدود ۶۰۰۰ کیلومتر‌مربع وسعت دارد، یعنی دقیقا به اندازه وسعت عملیات فتح خرمشهر و ۷۰ تا ۷۵‌درصد جمعیت یعنی حدود هفت میلیون نفر در این منطقه هستند. تمام تاسیسات و فرماندهی دریایی، هوایی، زمینی، ستاد مشترک ارتش، وزارت جنگ، وسیع‌ترین پایگاه دریایی و بندر حیفا و هر آنچه که رژیم صهیونیستی دارد در این ۶۰۰۰ کیلومتر مربع است. آن ۶۰۰۰کیلومتر‌مربعی که در یک عملیات دوران دفاع‌مقدس یعنی بیت‌المقدس آزاد شد به اندازه‌ ۷۰ درصد زیرساخت‌های رژیم صهیونیستی است!
گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و عمان
امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان در گفت‌و‌گوی تلفنی با بدر السید البوسعیدی، وزیر خارجه عمان، درخصوص مناسبات میان دو کشور بحث و تبادل‌نظر کرد. طرفین در این گفت‌و‌گوی تلفنی و در آستانه سفر هیثم بن طارق سلطان عمان به تهران، درخصوص برنامه‌های محتوایی پیش‌بینی شده بحث و تبادل‌نظر کردند. امیرعبداللهیان ضمن ابلاغ سلام رئیس‌جمهور کشورمان، دیدار و تماس‌های سران دو کشور را بسیار حائز اهمیت توصیف کرد. هیثم بن طارق، سلطان عمان فردا یکشنبه در سفر رسمی دوروزه به ایران می‌آید.

 همشهری 
پیروزی مخالفان من به معنی موفقیت نزول‌خواران است
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفت: پیروزی رقیب من به معنی موفقیت نزول‌خواران لندن‌نشین، شرکت‌های آمریکایی و تروریست‌ها خواهد بود. نباید به کسانی که درصدد اخلال در اتحاد و صلح در داخل ترکیه هستند، فرصت دهیم. آنها می‌گویند که اردوغان باید ببازد.
سلاح گرم، قاتل شماره یک کودکان آمریکایی است
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد: قاتل شماره یک کودکان آمریکایی، سلاح‌های گرم است. تا زمانی که کنگره، قوانین ایمنی اسلحه را تصویب نکند و سلاح‌های جنگی را از خیابان‌های ما و از دست افراد خطرناک دور نگه ندارد و تا هنگامی که ایالت‌ها نیز همین کار را انجام ندهند، ما نمی‌توانیم به تکرار تیراندازی‌ها پایان دهیم.
برای جلوگیری از هسته‌ای‌شدن اوکراین حمله پیش‌دستانه انجام می‌دهیم
دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت ملی روسیه گفت: اگر غرب تصمیم بگیرد به اوکراین تسلیحات هسته‌ای ارائه کند، این بدان معنی است که موشک‌های هسته‌ای به آنها خواهد رسید و در مقابل روسیه نیز مجبور خواهد بود که یک حمله پیش‌دستانه برای جلوگیری از هسته‌ای شدن اوکراین انجام دهد.

 کیهان
دولت و مجلس تحول اقتصادی و مولد‌سازی را در برنامه هفتم توسعه پیگیری می‌کنند
قالیباف در یادواره سرداران شهید و ۱۵۴ شهید شهرستان بشرویه اظهار کرد: فتح خرمشهر در تاریخ ایران عزیز برای همیشه ماندگار خواهد ماند و درواقع یک روز به یادماندنی است.وی با تأکید بر اینکه خدای دوران دفاع مقدس، خدای امروز در حوزه اقتصاد نیز است، یادآور شد: اگر امروز در اقتصاد دچار مشکل هستیم به واسطه نبود امکانات و نیروی انسانی نیست بلکه به واسطه ضعف در برخی از باورها است. رئیس‌ مجلس با بیان اینکه باید مردمی‌سازی اقتصاد را در کشور رقم بزنیم، ادامه داد: در عرصه اقتصاد نیز باید در کنار توکل به خداوند، تلاش، برنامه‌ریزی، ایثارگری و تعهد و … را همراه با جوانان متخصص و توانمند داشته باشیم.قالیباف با ‌اشاره به اینکه باید مردمی‌سازی اقتصاد را رقم بزنیم گفت: دولت و مجلس تحول اقتصادی و مولد‌سازی را در برنامه هفتم توسعه پیگیری می‌کنند.
دعوت از مجمع تشخیص و شورای نگهبان برای همراهی با طرح مالیات بر سوداگری
وزیر اقتصاد با ارسال دو نامه جداگانه به دبیر شورای نگهبان و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خواستار تسریع در تأیید «طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی» در شورای نگهبان و تصویب «طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول» در مجمع برای توفیق حاکمیت در کنترل بازار سوداگرانه مسکن شد. در نامه خاندوزی به آیت‌الله جنتی آمده است: فقدان این پایه مالیاتی که دست‌کم در ۱۰۰ سال گذشته در بیش از ۱۴۳ کشور در حال پیاده‌‌سازی بوده، موجب بروز مشکلات متعددی به‌خصوص در حوزه تولید شده است؛ به‌عنوان نمونه با توجه به بازدهی بالای خرید و فروش‌ها در بازارهای غیرمولد موازی تولید مانند بازار ملک، خودرو، طلا و ارز انگیزه سرمایه‌گذاری و کار در حوزه تولید را به‌شدت کاهش داده و یکی از موانع اصلی رونق تولید در کشور است.وزیر اقتصاد خطاب به آیت‌الله آملی لاریجانی هم با ارائه درخواست تصویب «طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول» نوشته است: معتبر دانستن معاملات املاک به‌وسیله اسناد عادی منجر به عدم شفافیت اقتصادی و نتیجتاً فرار گسترده مالیاتی در بازار بزرگ املاک شده است؛ از نظر بسیاری از صاحب‌نظران اقتصادی و همچنین مجموعه این وزارت تنها یک عامل می‌تواند اشخاص را ناچار به ثبت اطلاعات املاک خود کند و آن ایجاد و تقویت «ضمانت اجرا از طریق بطلان معاملات عادی» است، در غیر این صورت پرواضح است منطق اقتصادی این سوداگران، اجازه معرفی املاک و ثبت رسمی آن را نخواهد داد. این ضمانت اجرا به نحو مؤثری در «طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول» پیش‌بینی‌شده که اکنون نزد آن مجمع در حال بررسی است.

 ایران
برطرف کردن دغدغه مردم در حوزه اشتغال وظیفه همه ارکان دولت است
رئیس‌جمهور در چهارمین جلسه شورای‌عالی اشتغال در دولت سیزدهم، اشتغال را اولویت اصلی کشور و مأموریت جدی دولتمردان برشمرد و به بیان توصیه‌هایی به همه دستگاه‌ها در جهت ایجاد اشتغال‌ پایدار و کاهش بیکاری در کشور پرداخت. «توجه به ظرفیت‌های بخش خصوصی و تعاونی» نخستین توصیه رئیس‌جمهور به دولتمردان در زمینه اشتغالزایی بود که آیت‌الله رئیسی در این رابطه تأکید کرد: نگاه به ظرفیت‌ها و زمینه‌های اشتغالزایی باید توسعه یابد. واگذاری امور به مردم و ارائه تسهیلات حمایتی به کسانی که می‌خواهند در جهت کسب‌وکارهای خرد شرکت تعاونی ایجاد کنند، نتایج خوبی برای کشور خواهد داشت. آیت‌الله رئیسی افزود: نگرش به تعریف اشتغالزایی هم باید تغییر کند و صرفاً نباید کار اداری و پشت میزنشینی به‌عنوان شغل در نظر گرفته شود، بلکه ضروری است به اشتغال در همه حوزه‌های تولیدی از جمله کشاورزی و صنعت توجه ویژه صورت بگیرد. آیت‌الله رئیسی با اشاره به گزارش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در عملکرد خوب استانداران در ایجاد یک میلیون شغل در سال گذشته، برطرف کردن دغدغه مردم در حوزه اشتغال را وظیفه همه ارکان دولت دانست.
رشد ۷۲ درصدی مراودات تجاری انگلیس با ایران
دولت لندن با انتشار آمار رسمی درباره مراودات تجاری با ایران، از رشد ۷۲ درصدی آن در سال گذشته میلادی خبر داد. براساس گزارش وزارت بازرگانی و تجارت انگلیس، حجم مبادلات تجاری بین دو کشور، به رقم ۶۹۶ میلیون پوند رسید که در قیاس با سال قبل از آن، ۲۹۱ میلیون پوند افزایش را نشان می‌دهد.

 جمهوری‌اسلامی
موشک راهبردی خرمشهر ۴ رونمایی شد
همزمان با سالگرد آزاد سازی خرمشهر و ایام مبارک دهه کرامت، رونمایی از موشک راهبردی برد بلند و نقطه زن خرمشهر ۴ با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح انجام شد. موشک خرمشهر یکی از پیشرفته‌ترین موشک‌های طراحی شده توسط متخصصان سازمان هوافضای وزارت دفاع است که دارای برد ۲۰۰۰ کیلومتر و مجهز به سر جنگی از نوع شدید الانفجار با وزن ۱۵۰۰ کیلوگرم است. تامین دقت نقطه زنی در فاز میانی (پرواز بالای جو)، در سرعت بالای ۱۶ ماخ انجام شده و سرجنگی با سرعت حدود ۸ ماخ به هدف اصاب می‌کند. رادار گریزی و مقاومت در برابر جنگ الکترونیک از ویژگی‌های دیگر این محصول دفاعی می‌باشد.
هیات حاکمه فعلی افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسیم
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما گروه طالبان، هیات حاکمه فعلی افغانستان، را به رسمیت نمی‌شناسیم. امیر عبداللهیان در مراسم تجدید میثاق مقامات وزارت خارجه و روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور با آرمان‌های امام خمینی -قدس سره- در حرم مطهر امام، با بیان اینکه بر لزوم تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید داریم، افزود: طالبان بخشی از واقعیت افغانستان است نه همه افغانستان. وزیر خارجه کشورمان به موضوع حقابه ایران از هیرمند هم اشاره کرد و افزود: به مقامات افغانستان گفته‌ایم که مشکل حقآبه از طریق بیانیه سیاسی حل نمی‌شود و باید در چارچوب اقدامات حقوقی این موضوع پی گیری شود.

 وطن امروز
ناوگروه ۸۶، اقتدار ایران را در حیاط‌خلوت آمریکابه نمایش گذاشت
فرمانده نیروی دریایی ارتش در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران عنوان کرد: ما با ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی برای نخستین بار در تاریخ وارد اقیانوس آرام شدیم که برخلاف نامش بسیار ناآرام است و در مسیر خود با وجود توفان‌های شدیدی که کشتی‌های زیادی غرق شدند، ناوگروه ما با دعای مقام ولایت و مردم به‌رغم خواست دشمنان از این اقیانوس به سلامت عبور کرد و پرچم کشورمان را در این اقیانوس برافراشت. امیر دریادار ایرانی افزود: همرزمان من در ناوگروه ۸۶ در حوزه بین‌الملل و حقوق دریاها ثابت کردند که اگر ایرانی‌ها قدم برمی‌دارند به همه قوانین و ملت‌ها احترام می‌گذارند و مانند شما مردم که در تظاهرات‌ها به دشمن سیلی زدید، سیلی محکمی به صورت دشمن زدیم و پرچم و اقتدار ایران را در حیاط خلوت آمریکا به نمایش گذاشتیم.
ناوگروه ۸۶ دانش ایران را در برابر نگاه جامعه جهانی قرار داد
حجت الاسلام ابوترابی امام‌ جمعه موقت تهران با اشاره به بازگشت غرورآفرین ناوگروه ۸۶ و دریانوردی به دور کره زمین گفت: در هفته‌ای که گذشت با رویدادهای مهمی مواجه بودیم که یکی از آنها در ارتش جمهوری اسلامی ایران بویژه نیروی دریایی راهبردی و اقتدارآفرین ناوگروه ۸۶ در ایفای ماموریت شایسته این ناوگروه برای حرکت اقتدارآفرین و پیمایش کره زمین بود؛ ناوگروهی که نماد دانش و تخصص و فناوری دانشمندان و فرهیختگان ایرانی در ناوشکن دنا بود. پیمایش ۶۵ هزار کیلومتر و ۴ بار عبور از خط استوا، دانش و تخصص و شجاعت و ظرفیت استثنایی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران را در برابر نگاه جامعه جهانی قرار داد.

 جوان 
سازمانی برای ساماندهی مهاجران اتباع بیگانه تشکیل می‌شود
وزیر کشور از تشکیل سازمانی برای ساماندهی بهتر مهاجران از جمله اتباع افغانستانی خبر داد و گفت: منتظر تصویب مجلس شورای اسلامی برای تشکیل این سازمان هستیم. وحیدی با اشاره به ساماندهی مهاجران افغان اظهار داشت: بخش زیادی از بحث، مربوط به شرایط کنونی افغانستان است و بسیاری از آنها از بیم و هراسی که نسبت به جان خود داشتند، به ایران آمده‌اند. وی افزود: بخشی هم دچار مشکلات اقتصادی فراوانی هستند که ناچار شدند به ایران مهاجرت کنند. وزیر کشور با بیان اینکه بخشی از مهاجران افغان در راه میهن‌مان فداکاری کرده‌اند، افزود: برخی از این اتباع نیز در مشاغلی مشغول کار هستند که وزارت کار آن را قبول دارد. وحیدی یادآور شد: با این حال، برای تعیین چارچوب‌ها و ساماندهی این مهاجران، سازمان امور مهاجران پیش‌بینی شده است که با تصویب مجلس شورای اسلامی، مراحل ساماندهی بهتر خواهد شد.

 خراسان 
احتمال تبادل سفیر ایران و مصر
مقامات مصری به پایگاه خبری نشنال اعلام کردند که ایران و مصر قرار است به عنوان بخشی از روند برای عادی‌سازی روابط طی ماه‌های آینده به تبادل سفیر بپردازند.
اجازه حمله اسرائیل به ایران از خاک خود را نخواهیم داد
معاون وزیر امورخارجه جمهوری آذربایجان گفت:باکو در مناقشات دیگر کشورها مداخله نمی‌کند، بنابراین اجازه حمله اسرائیل به ایران از خاک خود را نخواهد داد.متاسفانه روابط جمهوری آذربایجان با ایران در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد.باکو به‌طور فعال در احیای روابط میان ترکیه و اسرائیل مشارکت داشته است. این دو، دوستان قدیمی و خوب ما هستند.

 رسالت 
اوضاع قره‌باغ کوهستانی به سمت حل مناقشات پیش می‌رود
رئیس‌جمهور روسیه در دیدار سه‌جانبه با الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان در مسکو، گفت که وضعیت قره‌باغ کوهستانی در حال حرکت به سمت حل مناقشه است. پوتین گفت: «در کل به نظر من باوجود همه دشواری‌ها و مشکلات که هنوز کم نیستند اوضاع بازهم به سمت سازش پیش می‌رود. یکی از این حوزه‌ها کار بر روی ارتباطات حمل‌ونقل است.»رئیس‌جمهور روسیه همچنین تصریح کرد که علی‌اف و پاشینیان هر دو موافق بوده‌اند که مسائل قابل حل‌وفصل هستند. پوتین گفت: «در بیشتر موارد مشکلاتی وجود ندارد. برخی از مشکلات مسائل کاملاً فنی هستند.» پوتین گفت‌وگوهای جداگانه‌ای با سران آذربایجان و ارمنستان داشت و بعدازآن نشست سه‌جانبه‌ای میان آن‌ها برگزار شد که ۲۰ دقیقه به طول انجامید. چندی بعد، الکسی اورچوک، معاون نخست‌وزیر روسیه، توضیح داد که معاونان نخست‌وزیر روسیه، ارمنستان و آذربایجان طی نشستی در هفته آینده در مسکو درباره گذرگاه‌های مرزی گفت وگو خواهند کرد.

 مردم سالاری 
پیش‌بینی پرتاب ۲ ماهواره در سال جاری
به گفته وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سال جاری ۲ پرتاپ ماهواره را پیش‌بینی کرده‌ایم که ان‌شاءالله در این زمینه دنبال که ان‌شاءالله با کارهایی که از قبل انجام دادیم و ارتباطاتی که داشتیم بتوانیم شگفتی‌هایی خلق کنیم و دستاوردهای بسیار خوبی داشته باشیم و مایه خوشحالی مردم عزیزمان شویم. محمدرضا قرایی آشتیانی همچنین درباره حضورش در اجلاس شانگهای اظهار داشت: برای اولین بار بود که وزیر دفاع ما در جمع وزرای شانگهای حاضر می‌شد ما با همه کشورها ملاقات جداگانه داشتیم. با بلاروس، با چینی و همه آن‌هایی که آمده بودند یک ملاقات داشتیم.
اعلام دستورالعمل شفافیت انتخابات با نظر شورای نگهبان
معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به اهمیت انتخابات اظهار داشت: بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری، چهار مولفه سلامت، امنیت، مشارکت و رقابت در دستور کار قرار گرفت و راهبردهایی برای اجرایی شدن این مولفه‌ها به استان‌ها ابلاغ شد. محمدرضا غلامرضا در این باره افزود: برای تبلیغات نامزدها هم دستورالعمل تهیه می‌شود اگر طرح مجلس تصویب شود باید برای تبلیغات نامزدها هم قانون تهیه شود و اگر قانون قبلی ملاک باشد باید دستورالعمل تهیه شود و در کنار آنها برنامه شفافیت مبنای عمل در موضوع سلامت انتخابات قرار می‌گیرد. رئیس ستاد انتخابات کشور ادامه داد: برای انتخاب اعضای کمیته اجرایی و بررسی صلاحیت‌ها هم دستورالعمل تهیه شده که به زودی ابلاغ می‌شود. او همچنین در مورد مشارکت در انتخابات عنوان کرد: برای مشارکت در انتخابات، برش‌های استانی متناسب با هر استان تهیه شده که نیمی‌از استان‌ها اقدامات خود در این زمینه را آغاز کردند. به گفته غلامرضا، در مورد سلامت انتخابات ما و شورای نگهبان نظارت خوبی داریم، در این زمینه دستورالعمل‌هایی تهیه شده که پس از نهایی شدن ابلاغ می‌شود؛ دستورالعمل شفافیت هم با نظر شورای نگهبان ابلاغ می‌شود.

 آرمان ملی 
صدور کیفرخواست برای ۵ نفر از مدیران بانکی و مالی کشور
دادستان تهران از پیگیری قضایی و صدور کیفرخواست برای مدیران وقت بانک‌های صادرات و پاسارگاد به اتهام اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور با تصرف غیرقانونی در وجوه بانکی و تحصیل مال نامشروع به مبلغ ۱۲ هزار میلیارد ریال خبر داد. صالحی گفت: متهمان ردیف‌های اول و دوم این پرونده؛ مدیرعامل وقت بانک پاسارگاد و مدیر هلدینگ تابعه آن بانک می‌باشند که به مشارکت در اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل نامشروع به میزان ۱۲ هزار میلیارد ریال متهم‌اند. متهمان ردیف‌های بعدی این پرونده سه نفر از مدیران وقت بانک صادرات ایران به عنوان عوامل اعطای تسهیلات‌اند که از جایگاه قانونی خود سوءاستفاده کردند و به اتهام مشارکت در اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور برایشان درخواست مجازات شده است.

 قدس 
جنگ بزرگ در منطقه، موجب نابودی اسرائیل خواهد شد
دبیرکل حزب‌الله لبنان شامگاه پنجشنبه به مناسبت سالروز آزادسازی لبنان موسوم به «عید مقاومت و آزادسازی» سخنرانی کرد و بار دیگر گفت جنگ با دشمن صهیونیستی به پایان نرسیده است. سید حسن نصرالله در ابتدای سخنانش گفت: هر که گمان کند نبرد با دشمن به پایان رسیده، در توهم به سر می‌برد، این در حالی است که بخشی از خاک ما همچنان در اشغال رژیم صهیونیستی است. او با تأکید بر زنده نگه داشتن رویدادهای بزرگی مانند آزادسازی جنوب لبنان گفت: پس از خروج اسرائیل از لبنان در سال ۲۰۰۰ و خروج از غزه، دیگر چیزی به نام اسرائیل بزرگ وجود ندارد. دبیرکل حزب‌الله در ادامه به گزافه‌گویی‌های مسئولان صهیونیست از جمله بنیامین نتانیاهو پاسخ داد و گفت: این شما نیستید که به جنگ بزرگ تهدید می‌کنید بلکه ما، شما را به این جنگ تهدید می‌کنیم. نصرالله تصریح کرد: خطاب به نخست‌وزیر دشمن می‌گویم آگاه باشید و در ارزیابی‌های خود دچار اشتباه نشوید. ممکن است در کرانه باختری، فلسطین، سوریه یا ایران، اشتباهی مرتکب شوید که موجب انفجار کل منطقه شده و اشتباه محاسباتی شما به جنگ ختم شود. جنگ بزرگ در منطقه، موجب نابودی اسرائیل خواهد شد. معادلات منطقه‌ای هم مایه خوشبینی است. اسرائیل سرنگون می‌شود و سرنگونی آن قطعاً رخ خواهد داد. وی به مسئله عادی‌سازی روابط پرداخت و گفت: دشمن هر چند توانست با برخی از رژیم‌های عربی روابط خود را عادی کند، ولی موفق به عادی‌سازی روابط با ملت‌ها نشد.
اظهارات جنجالی خان
عمران‌خان نخست‌وزیر پیشین پاکستان با انتشار ویدئویی، از وضعیت سیاسی جاری در پاکستان انتقاد کرد و سرکوب فعالان سیاسی در تاریخ سیاسی کشورش را «بی‌سابقه» خواند. رئیس حزب «تحریک انصاف» افزود: «اگر بگویی عضو جنبش انصاف هستی، با سرکوب و دستگیری مواجه می‌شوی. همه هواداران جنبش و رهبران آن را زندانی کرده‌اند و دیگر کسی را نمی‌بینم که با او تماس بگیرم.»

 اعتماد 
اعتراف واشنگتن به تبادل پیام‌های برجامی با ایران
متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در واکنش به اظهارات امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در آستانه سفر سلطان عمان به تهران گفت: «توانایی ارتباط و ارسال پیام به ایران را حفظ کرده‌ایم، اما محتوای این پیام‌ها یا چگونگی ارسال آنها را تشریح نمی‌کنیم.» در نشست خبری روز پنجشنبه به وقت محلی متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در واشنگتن، خبرنگاری تلاش کرد با سوالی جهت‌دار امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران را متهم به اظهارنظر نادرست درباره تبادل غیرمستقیم پیام میان ایران و امریکا در هفته‌های گذشته و پیشرفت در مذاکرات کند. سخنگوی وزارت خارجه امریکا در پاسخ به سوال این خبرنگار گفت: «ما در خصوص ادعای گفت‌وگوهای دیپلماتیک یا شایعات در خصوص مکالمات دیپلماتیک که بسیاری از آنها در گذشته اشتباه بودند و همچنان نادرست هستند، پاسخ نمی‌دهیم.» این مقام ارشد وزارت خارجه دولت بایدن در عین حال تصریح کرد: «اما همیشه اعلام کرده‌ایم توانایی ارتباط با ایران و انتقال و ارسال پیام‌های خود به ایران را در هر زمانی که به نفع ایالات متحده باشد، حفظ می‌کنیم.» سخنگوی وزارت خارجه امریکا در عین حال تاکید کرد: «ما هرگز محتوای پیام‌ها یا وسیله ارسال آنها را تشریح نمی‌کنیم، اما همچنان معتقدیم دیپلماسی بهترین راه قابل ‌راستی‌آزمایی و پایدار برای حصول اطمینان از جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.»

 اطلاعات 
اسدی دیپلمات ایرانی زندانی در بلژیک آزاد شد
اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی شاغل در وین که پیش از این به اتهام واهی برنامه‌ریزی برای حمله به گردهمایی گروهک منافقین در آلمان بازداشت و به بلژیک منتقل شده بود پس از توافق ایران و بلژیک با وساطت عمان، دیروز آزاد و با استقبال ، سخنگوی دولت و دبیر ستاد حقوق‌بشر وارد تهران شد. اسدی با توافق به ‌دست آمده میان ایران و بلژیک، با میانجیگری عمان، با یک زندانی بلژیکی به نام «الیویه وندکاستیل» مبادله شد و به کشور بازگشت.
دشمنان به دنبال کاهش مشارکت مردم در انتخابات و برنامه‌های تروریستی هستند
وزیر اطلاعات با تاکید بر تلاش همه در جهت افزایش مشارکت مردم در انتخابات، گفت: دشمنان به دنبال کاهش مشارکت مردم در انتخابات پیش رو هستند. حجت‌الاسلام والمسلمین خطیب افزود: باید متوجه باشیم دشمن در تداوم جنگ ترکیبی و اقداماتی که سال قبل از آن نتیجه نگرفت برنامه‌های ایذایی و تروریستی را در دستور کار خود دارد.وزیر اطلاعات گفت: یکی از برنامه ریزی‌های دشمن در سال جدید تلاش برای تبدیل شرایط نارضایتی‌های اقتصادی، معیشتی، اجتماعی، صنفی به چالش برای نظام است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

توجه حوزه به تأثیر «زمان و مکان» در اجتهاد سبب رفع مشکلات کشور می‌شود
رسا/ آیت‌الله العظمی جوادی آملی در جمع شماری از اساتید عالی حوزه علمیه با اشاره به سخن امام -قدس سره- مبنی بر دخیل بودن زمان و مکان در اجتهاد، توجه حوزه به این دو عامل را سبب رفع نیاز‌های روز کشور و جامعه عنوان کرد. وی بیان داشت: بیان لطیفی امام -قدس سره- دارد که ایشان فرمودند: زمان و مکان در اجتهاد، دخیل است. باید حوزه بیانات لطیف اهل بیت را متوجه شود که زمان و مکان در اجتهاد دخیل است؛ این توجه موجب می‌شود ظرفیت حوزه خودش را نشان دهد و بالا برود. از همین راه ها، علم و نیازهای روز و مانند آن ترقی می‌کنند.استاد درس خارج حوزه علمیه قم ظرفیت حوزه را وابسته به دو بخش علم و عالم دانست و توضیح داد: ما باید بدانیم ان‌شاء‌الله که کمبودی از این جهت نیست؛ در ظرفیت حوزه یک بخش در این است که خود علم ظرفیت می‌آورد؛ بخش دیگر در این است که عالِم ظرفیت می‌آورد؛ منتهی این، یک رنج دیگری می‌خواهد تا گنج دیگری ببرد. عالم اگر به دنبال علم و دراسه باشد، آنچه که استاد می‌گوید، گوش بدهد و یاد بگیرد؛ آنچه در کتاب و کتیبه است، بنگرد و مطالعه کند و یاد بگیرد، ظرفیتش همان ظرفیت علم است و به همان اندازه گسترش پیدا می‌کند اما اگر راه دیگر را طی کرد که راه مهم تری است و جزو علمایی شد که ورثه انبیا شدند، جدا از علم الدراسه، علم الوراثه را هم یاد گرفت، گذشته از خواندن و نوشتن شب و روز، از دعای سحر و سحرخیزی غفلت نکرد حرف غیر علمی از عالم شنیده نشود؛ حرف غیر تحقیقی از عالم حوزوی شنیده نشود؛ حرفی که بوی تألیف تازه، تدوین تازه، ابتکار تازه، انشاء تازه نباشد نزد، باید رهاورد تازه از او بشنوند، غیر از این نگوید.

به منبرى هایى که زبان مردم را بلد باشند نیازمندیم
رسا/ آیت‌الله العظمی سبحانی در دیدار با حاج محمود لولاچیان از خلاء وجود منبری‌های توانمند در حوزه سخن گفت و تاکید کرد: امروزه به منبرى هایى که زبان مردم را بلد باشند نیازمندیم. یکى از راههاى جلوگیرى از گسترش فساد در جامعه وجود منبرى‌های اثرگذار است که کم هستند.وی تصریح کرد: به آقایان تذکر دهید که بخشی از این نخبگان را برای مبلغ جامع الاطراف تربیت کنند تا «فلسفی وار»، «راشدوار» و آقای «وحید وار» به منبر بروند.این مرجع تقلید با بیان اینکه ما از نظر منبر بسیار فقیر هستیم، عنوان کرد: در فقه، اصول، کلام و فلسفه در حوزه نسبتا کار خوبى شده است؛ اما در رابطه با منبر کمتر کار شده است.

مهار تورم جهت گیری نظام است و همه باید به آن توجه کنند
رسا/ آیت‌الله حسینی بوشهری در خطبه‌های نماز جمعه این هفته قم به اشاره به دهه کرامت اظهار داشت: یاد اهل بیت را نباید محصور به ایام ولادت یا شهادت آنها کرد اما مردم به خوبی ارادت خود را نشان دادند و رسم شیعه بودن را به جا آوردند.وی همچنین با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نمایندگان مجلس آن را نشانه اشراف دقیق رهبری نسبت به نیازهای کشور و قوای سه گانه دانست و اظهار داشت: هر نماینده ای قبل از ورود به مجلس باید یک نسخه از بیانات رهبری را به عنوان یک منشور در دست داشته باشد. نمایندگان نباید سلیقه ای برخورد کنند بلکه باید به اسناد بالادستی اشراف داشته باشند.خطیب جمعه قم با بیان اینکه عده‌ای بی توجه به شعار سال هستند افزود: شعار سال در حقیقت جهت گیری نظام است و اگر نمی‌توانید با تورم مقابله کنید حداقل آن را مهار کنید.رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به سفر رئیس جمهور به اندونزی در خصوص به کارگیری از ظرفیت سفرهای دیپلماتیک در راستای ارتقای جایگاه نظام اسلامی تشکر کرد.

متهم کردن نظام اسلامی به ضد زن بودن حماقت است
رسا/ آیت‌الله شب زنده دار در دیدار اساتید دانشگاه و جمعی از پاسداران شناخت خداوند را تنظیم کننده همه امور انسان دانست و گفت: مسأله مهمی که بر تمام علوم برتری دارد دانستن هدف خلقت و هدف داشتن خلقت است؛ خداوند انسان را برای مقاصد عالیه خلق کرده و استعداد عظیمی در آن گذاشته و اگر انسان به این توانایی ها توجه نداشته باشد انگیزه فعالیت در مسیر آن ها را پیدا نمی کند. عضو جامعه مدرسین دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شعار زن زندگی آزادی، گفت: زنی آزاد است که بندگی خداوند را انجام دهد و ما همگی در کنار حضرت معصومه که یک زن است جمع شده ایم و این بزرگی از بندگی خداوند است؛ افرادی مانند امام خمینی عبد این درگاه هستند. متهم کردن نظام اسلامی به ضد زن بودن از حماقت است زیرا خداوند مضیقه ای برای زنان ایجاد نکرده بلکه دوری از فطرت سبب گسترش این بی بند و باری شده است.

اگر نظام اقتصادی اسلامی نداشته باشیم به ناچار در نظام سرمایه داری خواهیم افتاد
رسا/ آیت‌الله اراکی در «مدرسه فصلی پژوهشگاه فقه نظام» ، در توضیح فقه نظام اظهار داشت: کشور اسلامی بودن به مسلمان بودن ساکنین آن مرتبط نیست بلکه باید نظام اسلامی حاکم باشد؛ بدون وجود نظام اسلامی هم می‌توان به احکام اسلامی عمل کرد.عضو جامعه مدرسین با تصریح بر اینکه اگر فقه نظام نداشته باشیم ناگزیر از عمل به احکام خرد در یک نظام غیر اسلامی هستیم، تأکید کرد: اگر فقه نظام نداشته باشیم نظام ما یا کمونیستی یا سوسیالیستی یا سرمایه داری می‌شود؛ نظام اقتصادی فعلی ما نزدیک به لیبرال سرمایه داری است که اگر بخواهیم در این نظام احکام فقهی اسلامی را پیاده کنیم تبدیل به شترمرغی می‌شود که نه سرمایه داری را در خود دارد و نه اسلام در آن پیاده شده است.وی با اشاره به استدلال هایی که در خصوص فقه نظام اقتصادی اسلام وجود دارد، ابراز داشت: طبق نظام حاکم جهانی باید بانک را در سیستم امروز ربوی شکل داد و چاره ای ندارد؛ باید نظام را اسلامی کنیم تا معادل بانک اسلامی نظام هم مشخص شود.

آپارتاید، اسرائیل را به سمت پرتگاه سوق می‌دهد
فارس/ سیاستمدار و دیپلمات سابق سوئدی در واکنش به سخنان مقامات صهیونیست در کنفرانس هرتزلیا، تأکید کرد که آپارتاید، اسرائیل را به سمت پرتگاه سوق می‌دهد. کارل بیلت گفت: «اینکه در کنفرانس هرتزلیا به موضوع فلسطینیان پرداخته نشد، نشان می‌دهد که اسرائیل سیاست روشنی درباره مهم‌ترین مسائل مربوط به آینده خود ندارد و این رژیم در سایه اعمال تبیعض نژادی هرگز پایدار نخواهد بود«.وی که از شرکت‌کنندگان در کنفرانس هرتزلیا بود، در هنگام ترک تل‌آویو نوشت:«خاورمیانه اکنون در حال تبدیل شدن به آزمایشگاهی برای جهان پسا آمریکا است».

پنتاگون: چین، روسیه، ایران و کره شمالی تهدید سایبری هستند
باشگاه خبرنگاران/ وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) چهار کشور را که ادعا می‌کند برای این کشور تهدید سایبری محسوب می‌شوند، مشخص کرد.پنتاگون در گزارش خود اعلام کرد چین تهدید فزاینده، روسیه تهدید خطرناک و کره شمالی و ایران تهدید مستمر هستند.وزارت دفاع آمریکا همچنین اعلام کرد راهبرد محرمانه خود را در ارتباط با امنیت سایبری در طول هفته جاری به کنگره ارسال کرده است.پنتاگون تأکید کرد چین سرمایه گذاری‌های بزرگی در بخش توانمندی الکترونیکی نظامی انجام داده است و پنتاگون برای افزایش قدرت سایبری به منظور پشتیبانی از بازدارندگی تکامل یافته و مقابله با دشمنان تلاش خواهد کرد. پیشتر، نشریه واشنگتن فری بیکن در گزارشی نوشت که پنتاگون تا به حال نتوانسته سیاست‌های تعریف شده‌ای برای ردیابی حملات سایبری روسیه، چین و ایران داشته باشد.

کی‌یف: برای بازپس گیری کریمه به ۴۸ جنگنده اف۱۶ نیاز داریم
فارس/ وزارت دفاع اوکراین روز جمعه اعلام کرد که این کشور نیازمند دست کم ۴۸ فروند جنگنده اف-۱۶ بوده تا بتواند به مرزهای خود در سال ۱۹۹۱ برسد.منظور وزارت دفاع اوکراین، بازپس گیری تمام مناطق تحت سیطره روسیه از جمله شبه جزیره کریمه است.این در حالی است که «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: «اهداف استراتژیک اوکراین این است که تمام سرزمین‌های اشغال شده توسط روسیه را که در حال حاضر دویست هزار سرباز روسی در آن مستقر هستند، بگیرد. این ممکن است از نظر نظامی قابل دستیابی باشد، اما نه در کوتاه مدت.»این فرمانده آمریکایی اضافه کرد: «این بدان معناست که جنگ ادامه خواهد یافت. این جنگ خونین و دشوار خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *