خبر روز ۱۴۰۲/۰۳/۳

**آیت الله حسینی بوشهری: هنر راه آسان انتقال مفاهیم به جامعه است** در سفر رئیس‌جمهور به جاکارتا انجام شد؛ امضای ۱۱ سند همکاری میان ایران و اندونزی** آیت الله رجبی: ورود غیر عزتمندانه به عرصه دیپلماسی، دشمن را در موضع اقتدار و زورگویی قرار می‌دهد** پیام تسلیت جامعه مدرسین: در پی شهادت پنج‌تن از مرزبانان غیور کشور** انتخاب مصری و ذوالنور به عنوان نواب‌رئیس؛ قالیباف با ۲۱۰ رأی رئیس‌ مجلس ماند
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
علیرضا عنایتی سفیر ایران در ریاض شد
علیرضا عنایتی، دستیار وزیر و مدیرکل خلیج‌فارس وزارت خارجه قرار است به‌عنوان سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران به ریاض برود و به ‌عنوان سفیر ایران در ریاض به عربستان سعودی معرفی شده است. عنایتی سوابقی چون سفارت ایران در کویت و مدیرکل خلیج ‌فارس وزارت خارجه را در کارنامه کاری خود دارد.
شبکه‌ همکار با سرویس اطلاعاتی بیگانه متلاشی شد
وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای متلاشی شدن شبکه همکار با سرویس اطلاعاتی بیگانه را اعلام کرد. در این بیانیه آمده است: با عنایات الهی و تلاش‌های مستمر سربازان گمنام امام زمان، پروژه‌ بزرگ یکی از سازمان‌های جاسوسی بیگانه برای دست‌اندازی به اطلاعات مترددین ایرانی به خارج از کشور، کشف و عوامل آن بازداشت شدند.وزارت اطلاعات عنوان کرد: ادامه‌ رصد و جمع‌آوری‌های اطلاعاتی در محیط بیگانه، روشن ساخت که از میان مترددین ایرانی به خارج، افراد دارای مسئولیت در مناصب مختلف یا دسترسی به اطلاعات مهم در نهادهای حساس کشور و دارندگان تخصص‌های ویژه در رشته‌های مختلف، مورد رصد متمرکز سرویس مورد بحث قرار می‌گیرند. این اطلاعیه خاطرنشان کرد: با حصول اطلاعات پیش‌گفته، اقدامات گسترده‌ اطلاعاتی، ضداطلاعاتی و فنی در داخل و خارج از کشور در دستور کار قرار گرفت و نهایتا منجر به شناسایی شبکه‌ای از رابطین و عوامل اجرایی در چندین سازمان و دستگاه کشور شد. وزارت اطلاعات یادآور شد: با توجه به این‌که افراد هدف و نوع اطلاعات جمع‌آوری شده پیرامون آنها گویای مقاصد عملیاتی دشمن علیه این افراد بود، لذا با کشف ابعاد موضوع و شناسایی عوامل اجرایی در داخل کشور، بلافاصله تمامی دست‌اندرکاران شبکه اعم از سرشبکه‌ داخلی، رابط‌ها و متصدیان سامانه‌ها با حکم مرجع محترم قضایی بازداشت شدند.

 همشهری
صهیونیست‌ها پیام رزمایش حزب‌الله را دریافت کردند
نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: مانور نظامی اخیر حزب‌الله حامل پیام استواری و آمادگی بود. با استواری، پیروزی‌ها محقق شد و آمادگی در مقابل دشمن بازدارندگی ایجاد کرد تا دوران آزادسازی فرا برسد. اسرائیلی‌ها پیام این رزمایش را دریافت و آن را درک کردند.
اف۱۶ هم اثری بر عملیات در اوکراین نمی‌گذارد
دیمیتری یسکوف، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه تصریح کرد: کشورهای غربی که به اوکراین تسلیحات می‌دهند به‌طور فزاینده‌ای خود را در این جنگ درگیر می‌کنند. این در حالی است که ارسال جنگنده اف۱۶هم مانند دیگر تسلیحاتی که تاکنون به اوکراین ارسال شده، تغییر اساسی در وضعیت جبهه جنگ ایجاد نخواهد کرد.

 کیهان
امضای اسناد متعدد همکاری در حوزه‌های مختلف نشان‌دهنده عزم و اراده دو کشور برای توسعه روابط در همه عرصه‌هاست
رئیس جمهور که به دعوت رسمی «جوکو ویدودو» همتای اندونزیایی خود راهی اندونزی شد، در فرودگاه جاکارتا، از سوی «ذولکیفلی حسن» وزیر تجارت اندونزی مورد استقبال قرار گرفت. مراسم رسمی استقبال، در کاخ ریاست جمهوری این کشور برگزار شد که طی آن، «جوکو ویدودو» رئیس جمهور اندونزی از آیت‌الله رئیسی استقبال کرد. همزمان با ورود آیت‌الله رئیسی ۲۱ گلوله توپ به افتخار ورود رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیأت ایرانی شلیک شد. در ادامه رؤسای جمهور دو کشور در محوطه کاخ ریاست جمهوری و به نشانه صلح و دوستی، دو اصله نهال غرس کردند. بلافاصله پس از مراسم استقبال، گفت‌و‌گوی خصوصی رؤسای جمهور دو کشور در ایوان کاخ ریاست جمهوری انجام و پس از آن، مذاکرات دوجانبه هیأت عالی‌رتبه دو کشور برگزار شد. دنبال کردن سیاست راهبردی دولت سیزدهم، مبتنی بر دلارزدایی از اقتصاد و مبادلات خارجی، از محورهای مهم سفر آیت‌الله رئیسی به اندونزی است؛ امری که مورد توافق سران دو کشور نیز قرار گرفت. آیت‌الله رئیسی در نشست مطبوعاتی مشترک رئیس جمهور اندونزی، با ابراز امیدواری نسبت به اینکه در این سفر گام‌های بلندی در جهت توسعه روابط با اندونزی برداشته شود، گفت: دو کشور در ۷۰ سال سپری شده از برقراری روابط دیپلماتیک، همواره تعاملات خوبی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری و منطقه‌ای و بین‌المللی داشته‌اند.رئیس جمهور با اشاره به هدفگذاری انجام شده برای رساندن حجم مبادلات تجاری دو کشور به رقم ۲۰ میلیارد دلار اظهارکرد: البته دو کشور تصمیم گرفته‌اند که مبادلات خود را با ارزهای ملی انجام دهند. آیت‌الله رئیسی اظهارکرد: امروز مقامات دو کشور اسناد متعددی برای همکاری در حوزه‌های مختلف امضا کردند که نشان‌دهنده عزم و اراده آنها برای توسعه روابط در همه حوزه‌ها است.
امضای ۱۱سند همکاری میان ایران و ‌اندونزی
مراسم امضای اسناد و تفاهمنامه‌های همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و ‌اندونزی برگزار شد و مقامات دو کشور ۱۱ سند همکاری امضا کردند. تفاهمنامه تجارت ترجیحی، لغو روادید، مبادلات فرهنگی، همکاری نظارتی بر تولید فرآورده‌های دارویی، همکاری در زمینه‌های علمی، فناوری و نوآوری و همکاری دو جانبه در زمینه نفت و گاز از جمله اسناد همکاری امضا شده میان وزرای امور خارجه، ارتباطات و فناوری اطلاعات، نفت و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و معاون وزیر صمت با همتایان‌ اندونزیایی بود. همچنین اسناد همکاری امضا شده در حضور رؤسای جمهور دو کشور رونمایی شد.
دولت آلمان مسئول تجهیز ارتش صدام به جنگ‌افزارهای شیمیایی است
سخنگوی وزارت امور خارجه در حساب کاربری خود در توئیتر، نوشت: بسیار بعید است وزیر خارجه آلمان از ذهنیت مردم ایران نسبت به گازها و مواد شیمیایی و ارتباط آن با دولت آلمان مطلع نباشد. کنعانی با ‌اشاره به تجهیز رژیم صدام به جنگ افزار شیمیایی، تاکید کرد: وی که دولت متبوعش مسئول تجهیز رژیم صدام به جنگ افزار شیمیایی و شهادت و مسمومیت هزاران شهروند ایرانی است، چگونه به خود حق می‌دهد از حقوق بشر مردم ایران صحبت کند!
گفتنی است آلمان از جمله کشورهایی است که در زمان جنگ تحمیلی هشت ساله رژیم بعث علیه ایران، در تجهیز ارتش صدام به سلاح‌های مرگبار شیمیایی نقش موثری داشت.

 ایران 
نقض حکم اعدام دو نفر از اغتشاشگران در مازندران
حکم اعدام دو نفر از دستگیرشدگان ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ در استان مازندران نقض شد. دیوان عالی کشور اعلام کرد: حکم «جواد روحی» که به اتهامات افساد فی الارض، محاربه، ارتداد و مهدورالدم بودن به علت هتک حرمت به قرآن کریم به ۳ بار اعدام و «مهدی محمدی فر» بابت افساد فی الارض و محاربه، به ۲ بار اعدام محکوم شده بودند، در دیوان عالی کشور نقض و به شعبه هم عرض ارجاع شد. بررسی محتویات پرونده و مفاد رأی صادره چنین حکایت دارد که نامبردگان، به‌دنبال فراخوان شبکه‌های معاند و ضد انقلاب جهت تجمع و اغتشاش در میادین نوشهر حضور پیدا کردند و موجب اخلال در امنیت و نگرانی مردم شدند و نقش قابل توجهی در تحریک مردم و اخلال در نظم، تخریب و تحریق داشتند لیکن گستردگی حرکات ساختارشکنانه فوق ناشی از تلاش‌های افراد زیادی در صحنه بوده و نقش دو متهم مذکور در حد تلاش‌های انفرادی آنان بوده و با توجه به تفسیر مضیق قوانین جزائی به نفع متهمین طبعاً نمی‌تواند از مصادیق محاربه و افساد فی الارض موضوع مواد ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی و مواد ۶۷۵ و ۶۸۷ قانون تعزیرات باشد و قابل انطباق با تبصره ذیل ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی یعنی حبس تعزیری درجه پنج یا شش است.

 وطن امروز 
قدردانی مدیران و کارگزاران وزارت امور خارجه از رهبر معظم انقلاب
روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور،‌ مدیران و کارگزاران وزارت امور خارجه طی بیانیه‌ای از محضر مقام معظم رهبری به دلیل اعتماد معظم‌له به وزارت امور خارجه و توصیه‌های راهبردی ایشان قدردانی کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است: بدون‌شک دیدار و میثاق مجدد فرزندان‌تان در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، قوت قلبی دوچندان برای ادامه راه پرفراز و نشیب در مناسبات بین‌المللی و امید به موفقیت در تحقق اهداف سیاست خارجی کشور عزیزمان و انجام مسؤولیت‌های خطیر در شرایط پیش‌رو است. بر خود لازم می‌دانیم که با اتکا به توصیه‌های حکیمانه معظم‌له و نصب‌العین قرار دادن اصل عزت،‌ حکمت و مصلحت، تلاش‌ خویش را برای پیشبرد اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر دیپلماسی عزتمدار، تعاملات خردمندانه و محاسبه‌شده و انعطاف مبتنی بر مصلحت به منظور عبور از موانع قرار دهیم. بیانات حضرتعالی در تبیین الگوی دیپلماسی کارآمد و موفق و نیز تبیین شرایط حاکم بر تحولات جهانی، راهبردی دقیق برای رویکرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و مبنای مستحکمی جهت بازطراحی دیپلماسی کشور است که بر این اساس، وزارت امور خارجه تمام مساعی خویش را به کار خواهد گرفت تا افق پیش رو را در این چارچوب ترسیم کند.
اتهامات بی‌اساس گروه ۷ رویکرد همیشگی کشورهای قدرت‌طلب است
کدخدایی، عضو حقوقدان شورای نگهبان در توئیتی پیرامون بیانیه پایانی نشست سران گروه ۷ در هیروشیما که بندهایی از آن به مداخله صریح در امور داخلی دیگر کشورها از جمله طرح ادعاهای حقوق بشری درباره ایران اختصاص داشت، نوشت: اتهامات بی‌اساس گروه ۷ نسبت به ایران، رویکرد همیشگی کشورهای قدرت‌طلبی است که با وضع سازوکارهای فاقد اعتبار حقوقی در جامعه بین‌الملل، طلایه‌دار نقض هر تعهد بین‌المللی می‌باشند. وی افزود: آیا آنها تا به حال به آنچه موعظه می‌کنند خود عمل کرده‌اند؟‌
اتباع با تشکیل سازمان امور مهاجرین ساماندهی می‌شوند
وزیر کشور درباره ضرورت ساماندهی اتباع خارجی و افغان در کشور گفت: برای مقابله با ورود غیرقانونی اتباع خارجی، مرزها باید انسداد کامل پیدا کند و این مهم در اولویت برنامه دولت سیزدهم قرار داشته و راهکار اساسی این معضل است. وحیدی از پیگیری طرح تشکیل سازمان امور مهاجرین در دولت خبر داد و گفت: در موضوع اتباع افغان ملاحظاتی وجود دارد، تعدادی از آنها در بخش‌هایی مشغول به کار هستند که باید درست مدیریت شوند. وزیر کشور با تاکید بر اینکه بسیاری از مهاجران افغان انسان‌های شریف و مورد احترام مردم ایران هستند، توضیح داد: ساماندهی اتباع در دستور کار دولت است و در این راستا تشکیل سازمان امور مهاجرین در اولویت برنامه‌هاست. وحیدی ایجاد تنش بین ملت ایران و افغانستان را از اقدامات پشت‌پرده دشمن دانست و گفت: برخی خبرهای منتشر شده از شرارت‌ها صحیح نیست و ما به طور مداوم با نیروی انتظامی در ارتباط هستیم.

 جوان
قالیباف با ۲۱۰ رأی رئیس‌ مجلس ماند
در انتخابات اجلاسیه چهارم هیأت رئیسه، محمدباقر قالیباف با کسب ۲۱۰رأی رئیس مجلس ماند. در اجلاسیه دوره چهارم قالیباف، الیاس نادران و فریدون عباسی، داوطلب ریاست مجلس بودند. نمایندگان مردم در خانه ملت همچنین عبدالرضا مصری و مجتبی ذوالنوری را به‌ترتیب با ۱۵۸ و ۱۵۲رأی به‌عنوان نواب اول و دوم مجلس انتخاب کردند. در انتخاب نواب رئیس، آرای ذوالنوری و علی نیکزاد با یکدیگر برابر بود و مورد بازشماری قرار گرفت که دست آخر براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، با برگزاری قرعه‌کشی میان این ۲داوطلب درنهایت مجتبی ذوالنوری به‌عنوان نایب‌رئیس دوم مجلس انتخاب شد. در جایگاه دبیری هیئت رئیسه مجلس که شش عضو دارد، محسن دهنوی (۱۹۶ رأی)، محمد رشیدی (۱۹۱ رأی)، احمد نادری (۱۶۷ رأی)، روح الله متفکر آزاد (۱۸۰ رأی)، مجتبی یوسفی (۱۵۲رأی)، علی کریمی فیروز جایی (۱۶۵ رأی) از مجموع ۲۷۵ رأی اخذ شده به عنوان دبیران هیئت رئیسه انتخاب شدند. سید نظام الدین موسوی با ۱۸۵ رأی، محسن پیرهادی با ۱۸۳ رأی و علیرضا سلیمی با ۱۸۱ رأی از مجموع ۲۷۳ رأی، به عنوان ناظران مجلس در چهارمین اجلاسیه مجلس انتخاب شدند.
اقتدار بین المللی ایران از برکات فتح خرمشهر است
ستاد کل نیروهای مسلح با صدور بیانیه‌ای سوم خرداد سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر را گرامی داشت. در متن این بیانیه آمده است: اکنون که بیش از چهار دهه از آن حماسه تاریخ‌ساز می‌گذرد، حضور مقتدرانه کشور و انقلاب اسلامی ایران در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی و تغییر موازنه سیاسی- نظامی در نظم نوین جهانی به سود جمهوری اسلامی ایران از برکات عظیم این فتحِ الهی بوده و آن پیروزی گوارا رمز ادامه و عمق‌بخشی حیات طیبه و ثبات امنیتی جمهوری اسلامی ایران است.

 خراسان 
توصیه رئیس کل به بانک ها برای وام دهی با یک ضامن
فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به سخت گیری برخی شعب بانک ها در گرفتن ضامن بیش از حد برای پرداخت تسهیلات تکلیفی و خرد گفت: طبق قانون پرداخت تسهیلات تکلیفی با یک ضامن باید انجام شود، بنابراین اگر بانکی منابع برای پرداخت تسهیلات ندارد آن را اعلام کند منتها معطل کردن مردم در بانک ها به بهانه ضامن صحیح نیست.

 مردم سالاری
بسیج دانشجویی نماد مقاومت در تاریخ پرافتخارماست
سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری گفت: به تازگی متوجه شدیم اتحادیه اروپا بسیج دانشجویی را هم تحریم کرده است. بسیج دانشجویی نماد مقاومت در تاریخ پرافتخارماست و این نشان دهنده عجز دشمن است. ستایشی همچنین با اعلام زمان برگزاری دادگاه نیلوفر حامدی و الهه محمدی گفت که وکلای آنها با صرف وقت طولانی پرونده را مطالعه کرده‌اند. وی در این باره بیان کرد: وقت رسیدگی در مرحله بدوی برای خانم الهه محمدی ۸ خردادماه و نیلوفرحامدی ۹ خرداد ماه است و در روزهای آتی دادگاه تشکیل و به اتهامات مطروحه با دقت کامل و سرعت مناسب رسیدگی می شود.
سخنگوی قوه قضائیه افزود: در حال حاضر ۲۳۰ انجمن حمایت از زندانیان در سراسر کشور فعالیت دارند و در سال گذشته ۵۱ هزار خانواده زندانی توسط این انجمن ها تحت حمایت قرار گرفتند. اقداماتی همچون کمک بلاعوض و مذاکره با شکات و جلب رضایت آنان و… انجام شده و حق الوکاله برای ۱۸۴۵ مددجو نیز پرداخت شده است‌. ۱۲۵۵ میلیارد و ۱۵۸ میلیون و ۸۱۵ هزار ریال به خانواده زندانیان کمک‌های نقدی شده است. ۳۰۹ هزار مورد هم کمک غیرنقدی به خانواده های زندانیان اعطا شده است.
سخنگوی قوه قضائیه درباره گزارشی در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی و پرونده نهاده‌های دامی گفت: برای ۱۰ نفر در رابطه با اتهاماتی از قبیل مشارکت در اخلال اقتصادی و جعل سند و استفاده از سند مجعول کیفرخواست صادر و پرونده این متهمان به دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی ارسال شده است. از این ۱۰ نفر ۹ نفر حقیقی و یک نفر واجد شخصیت حقوقی است و جزو مسئولین سابق که در این زمینه ذی مدخل بودند. پس از انجام تحقیقات و اتخاذ تصمیم در دادگاه نتیجه را اعلام می کنیم. پرونده دیگری هم در این زمینه مفتوح است که اطلاع رسانی می شود.
انهدام هسته جاسوسی صهیونیستی در ترکیه
نیروهای اطلاعاتی و امنیتی ترکیه یک هسته جاسوسی وابسته به موساد اسرائیل را که علیه یک شرکت و ۲۳ فرد مرتبط با ایران فعالیت می‌کرد، منهدم کرد. براساس اطلاعات رسمی، پس از یک سال و نیم پیگیری اطلاعاتی و امنیتی مشترک، اطمینان حاصل شد که این هسته اقدام به فعالیت جاسوسی علیه یک شرکت و ۲۳ فرد دارای روابط تجاری با ایران می‌کنند.براساس تحقیقات و اطلاعات اولیه، موساد از طریق یک کارمند در ارتش اسرائیل که به اتهام وابسته بودن به گروه فتح الله گولن فراری است، به رهبر این باند جاسوسی رسیده است.

 قدس 
آمریکا در منطقه، شکست تمام‌عیاری متحمل شد
عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن با تأکید بر ضرورت مقابله با حملات آمریکا و رژیم صهیونیستی به امت اسلام، گفت: آمریکایی‌ها در دهه گذشته تلاش کردند جنگ در منطقه را به سود خود به پایان ببرند تا با خیال راحت، به رقابت با چین و روسیه بپردازند، ولی نه در سوریه، نه عراق، نه فلسطین و نه یمن، نتوانستند این کار را انجام دهند. آمریکا در منطقه، شکست تمام‌عیاری متحمل شد.
مشاور امنیت ملی عراق در راه تهران
یک رسانه عربی از سفر قریب الوقوع مشاور امنیت ملی عراق به تهران و گفت‌وگو درمورد کنترل مرزها خبر داد. این مسئول عراقی در ادامه گفت: «الاعرجی» در سفرش به تهران اقدامات دولت عراق در زمینه کنترل مرزها را به مسئولان ایرانی ارائه خواهد کرد و تلاش می کند از حملات دوباره ایران در مناطق مرزی علیه مواضع تروریست‌ها ممانعت کند.
قانون زیاد داریم، مشکل در اجراست
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای طی سخنانی در نشست با اعضای فراکسیون «ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد» مجلس، با بیان اینکه التزام و عمل به قانون باید همواره مدنظر مسئولان و مردم باشد، اظهار کرد: ما در کشور خیلی قانون وضع می‌کنیم، اما در اجرای قوانین مشکل داریم؛ باید مشخص شود چرا قانون «ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد» به طور کامل اجرایی نمی‌شود.

 اعتماد
تجارت ۲۰ میلیارد دلاری با ارزهای ملی ایران و اندونزی
بهادری جهرمی سخنگوی دولت در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: « سفر رییس‌جمهور به اندونزی پس‌از ۱۷ سال، ادامه توجه به ظرفیت‌های مغفول‌مانده سیاست‌خارجی برای تحقق منافع ملی است. تقویت همکاری‌های دوجانبه، نقش‌آفرینی بیشتر دو کشور در سازمان همکاری اسلامی و جنبش عدم تعهد و هدف‌گذاری تجارت ۲۰ میلیارد دلاری با ارزهای ملی، از نتایج این سفر است.»

 ابتکار 
مذاکرات تلفنی بن سلمان با نتانیاهو
کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل گزارش داد که نخستین گفت‌و‌گوی تلفنی میان «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر این رژیم با «محمد بن سلمان»،‌ ولیعهد سعودی با میانجیگری بحرین در تلاش برای دستیابی به توافق بین دو طرف انجام شد. شبکه ۱۲ اسرائیل با اشاره به اینکه بن سلمان به منامه رفت و با میانجیگری «عبداللطیف الزیانی»، وزیر خارجه بحرین مذاکرات را از این کشور انجام داد، تاکید کرد: «بحرین به درخواست سعودی‌ها به عنوان میانجی برای این توافق انتخاب شده است».یک منبع سعودی شرکت‌کننده در مذاکرات نیز به این کانال گفت که مذاکرات بسیار پیچیده بوده و تحت فشار دولت بایدن در حال انجام است. همچنین طرف سعودی نیز به نوبه خود، شروط روشنی را برای توافق با اسرائیل از جمله عقب نشینی این رژیم در مسئله فلسطین تعیین می‌کند.
به گفته منابع سعودی، از جمله خواسته‌های اصلی طرف سعودی در این مذاکرات اعطای امتیازهایی به کرانه باختری از جمله چشم‌پوشی ارتش اسرائیل از اختیارات خود برای مدیریت امور این منطقه به منظور تقویت عملکرد امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین است. طبق این گزارش، سعودی‌ها همچنین خواستار اعطای اختیارات امنیتی به «محمود عباس»، رئیس تشکیلات و اعضای آن در امور کلیسای القیامه و مسجد الاقصی هستند.

 اطلاعات 
دولت فشارتورم بردوش مردم را احساس می‌کند
خاندوزی در پاسخ به سئوالی پیرامون برنامه دولت برای حمایت از کارمندان و کارگران در برابر موج گرانی ها گفت: بسته سیاست‌های مهار تورم و رشد تولید به عنوان برنامه اقتصادی کوتاه مدت دولت برای جلوگیری از رشد قیمت ها و مقابله با رشد تورم با اجماع نظر بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه نهایی و توسط معاون اول ابلاغ شد که شامل دستور کار ۱۰ ماهه دستگاه‌های اجرایی به تفکیک دستگاه‌های متولی و زمانبندی است.سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه ۵ سال است درگیر تورم هستیم و دولت در حوزه کنترل عوامل ساختاری و اجرایی تورم جدیت دارد، اظهار داشت: اینکه فشار وضعیت تورمی بر دوش اقشار مختلف جامعه است را دولت احساس می‌کند. هر هفته رئیس جمهوری گزارشات جزئی در مورد قیمت ها از دستگاه‌های مختلف می‌گیرد و در پی آن تذکرات و بازخواست از مسئولان هم انجام می‌شود.خاندوزی گفت: چنانچه برنامه ای برای اصلاح دستمزد کارمندان داشته باشیم، یقیناً برنامه اصلاح دستمزد کارگران را هم از طریق شورای عالی کار پیگیری خواهیم کرد. اما غیر از سیاست‌های دستمزدی، دولت ابزارهای دیگری برای حمایت از اقشار مختلف دارد؛ به عنوان نمونه وزارت کار در حال تدارک اصلاحیه‌ای روی بسته یارانه هاست که به محض نهایی شدن اعلام خواهد شد.
مصر با میانجیگری عمان آماده بهبود روابط با ایران شده است
«العربی الجدید» به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت: سلطان عمان در سفر اخیر خود به «قاهره» و دیدار با «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهوری مصر، با او درباره روابط میان تهران و قاهره گفتگو کرده و مصر اکنون آماده ارتقای سطح روابط با ایران شده است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

پیام تسلیت جامعه مدرسین در پی شهادت پنج‌تن از مرزبانان غیور کشور
اختصاصی/ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور پیامی شهادت جمعی از مرزداران غیور میهن اسلامی و سربازان امنیت کشور در پی جنایت تروریستی و ناجوانمردانه اشرار و مزدوران به مجموعه مرزی سراوان را تسلیت گفت. در بخشی از این پیام آمده است: خون پاک این عزیزان که جانانه برای صیانت از حریم جمهوری اسلامی ایران نثار شد، بر عزت و اقتدار ایران خواهد افزود و آتش انتقام از تروریست‌های مزدور به زودی دامن آنان را خواهد گرفت. در ادامه این پیام آمده است: از مسؤولین مطالبه اکید داریم که هرچه زودتر عاملان این جنایت فجیع را دستگیر و به سزای اعمالشان برسانند.

هنر راه آسان انتقال مفاهیم به جامعه است
صداوسیما/ آیت‌الله حسینی بوشهری در دیدار رئیس جهاد دانشگاهی استان قم با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی یکی از نهاد‌های موفق انقلاب اسلامی است، گفت: افرادی که جذب این مجموعه می‌شوند با فکر و استعداد خود از انگیزه‌های بسیاری برخوردار هستند. وی با بیان اینکه در این مجموعه زمینه رشد برای افراد فراهم است، گفت: جهاد دانشگاهی می‌تواند آینده بسیار درخشانی را برای کشور رقم بزند. دبیر شورایعالی حوزه برگزاری چهارمین دوره جشنواره ملی مهدویت را مدنظر قرار داد و افزود: در برگزاری جشنواره‌های این چنینی باید به جوانب مختلف توجه کرد. وی با اشاره به اینکه هنر امروز نقش بی‌بدیلی در انتقال پیام و مفاهیم دارد، خاطرنشان کرد: امروز با زبان هنر می‌توان بسیاری از مسائل دینی را بدون حساسیت به جامعه منتقل کرد. رئیس شورای عالی جامعه مدرسین با بیان اینکه در استفاده از هنر باید چارچوب‌های اصلی مدنظر باشد، تصریح کرد: باتوجه به اینکه این جشنواره به نام امام زمان -عجل الله تعالی فرجه الشریف- است باید ضوابط خاصی در آن اندیشیده شود.

ورود غیر عزتمندانه به عرصه دیپلماسی دشمن را در موضع اقتدار و زورگویی قرار می دهد
رسا/ آیت‌الله رجبی گفت: وقتی دشمنان احساس کنند که طرف مقابل آنان در مقام عجز و التماس و با حالت غیر عزت مندانه وارد عرصه دیپلماسی می شود، هرآنچه که بتواند به طرف مقابل خود ضربه خواهد زد و در واقع اوست که از موضع اقتدار و زورگویی به پیش می‌آید. عضو جامعه مدرسین با اشاره به زورگویی دشمنان در ماجرای برجام و عدم پایبندی آنان به مفاد برجام خاطرنشان کرد: در قضیه برجام همه مشاهده کردند که دشمنان از ضعف و موضع ملتمسانه به نفع خود بهره بردند و علی رغم این که در برجام امتیازهای بسیاری از ایران گرفتند و در عین این که دولتمردان ما به مفاد برجام عمل کردند ولی آنان به آسانی از برجام خارج شده و به مفاد آن عمل نکردند. وی با بیان این که امروزه شاهد ارتباطات گسترده همسایگان با ایران اسلامی هستیم و عزت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی روز به روز در حال توسعه و تقویت است خاطرنشان کرد: اگر همسایگان ما احساس کنند که دولتی در ایران دارای اقتدار است، طبعا اعتماد و ارتباط آنان با ایران اسلامی بیشتر خواهد شد و ارتباطات بهتر و بیشتر، متناسب با احساسات آنان شکل خواهد گرفت.

رزمایش حزب الله، اسرائیل را مجبور به تجدیدنظر در محاسباتش می‌کند
ایرنا/ کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی در گزارشی با اعلام اینکه تهدیدات فزاینده‌ای علیه ارتش (رژیم) اسرائیل وجود دارد که ممکن است آن را مجبور به تجدید نظر در محاسبات خود کند، مدعی شده است که ارتش این رژیم نیاز مبرمی به تقویت نیروهای ذخیره دارد که زیر فشار است. این رسانه صهیونیستی تاکید کرده است که وضعیت توسعه فناوری حزب‌الله لبنان ممکن است باعث نگرانی فزاینده در میان رهبری نظامی (رژیم) اسرائیل شود و تل آویو باید از بودجه جدید این رژیم برای توسعه نیروهای نظامی و احیای ارتش استفاده کند.این رسانه صهیونیستی در پایان تاکید کرده است که فرماندهی میدانی ارتش رژیم صهیونیستی در جبهه شمالی به ویژه در مرز لبنان از این واقعیت آگاه است اما نمی‌تواند راه حلی برای این مشکل واقع بینانه بیابد.

آموزش خلبانان اوکراینی در اروپا انجام می‌شود
فارس/ بر اساس اعلام پنتاگون، آموزش خلبانان اوکراینی برای استفاده از جنگنده‌های اف-۱۶ خارج از اوکراین و در پایگاه‌هایی در اروپا صورت خواهد گرفت. دولت آمریکا تاکنون درباره این‌که چه کشوری جنگنده اف-۱۶ را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد و یا این‌که آموزش خلبان‌های اوکراینی در چه کشوری انجام می‌گیرد، جزئیاتی ارائه نداده است. «فرانک کندال» فرمانده نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا در جمع خبرنگاران گفت: «اقدامات در جریان است و قطعاً اوکراینی‌ها برای به دست آوردن چنین قابلیتی علاقمند هستند. احتمالات زیادی از جمله درباره شرکای ما وجود دارد». وی در ادامه گفت قبل از آن‌که اوکراین بتواند به توانایی راه‌اندازی اف‌-۱۶ دست پیدا کند، چندین ماه طول خواهد کشید و قبل از آن‌که نیروی هوای اوکراین بتواند با تعداد زیادی از جنگنده‌های غربی پرواز کند، جزئیات بیشتری باید مورد بررسی قرار گیرد.

ناگفته‌های شبکه «۱۲» عبری از پشت‌پرده مذاکرات تل‌آویو – ریاض
مهر/ کانال تلویزیونی ۱۲ عبری با اشاره به حضور مستقیم «دیوید بارنیا»، رئیس موساد در میز مذاکرات فشرده با ریاض از همراهی وزیر خارجه آمریکا و مشاور امنیت ملی در دور جدید مذاکرات در روزهای اخیر خبر داد. شبکه ۱۲ عبری با اشاره به اینکه در دور جدید مذاکرات عادی‌سازی، ارزیابی‌ها در احتمال برقراری روابط دیپلماتیک تل آویو با ریاض قوت گرفته، به پیش شرط‌های ریاض برای عادی سازی مناسبات پرداخت. طبق این گزارش، ریاض با طرح پیش شرط‌هایی از مقامات واشنگتن و سران صهیونیستی برای برقراری روابط در خواست کرده است که «مذاکرات صلح تل‌آویو با فلسطینی‌ها برای تشکیل دو دولت مستقل فلسطینی» آغاز شود. از سوی دیگر، از جمله پیش شرط‌های دیگر ریاض از واشنگتن، فعال ساختن مجدد توافق تسلیحاتی هنگفت امضا شده در عهد دونالد ترامپ با ریاض است که در دوره بایدن این توافق، بلوکه و غیر فعال شد. در بخش دیگری از پیش شرط‌های ریاض از کاخ سفید، مقامات ریاض بر لزوم انعقاد پیمان دفاعی واشنگتن با عربستان در حمایت از تکمیل پروژه هسته‌ای عربستان شده است. کانال ۱۲ عبری در بخش دیگری از گزارش خود به دورنمای این مذاکرات پرداخته و در تحلیلی ادعا می‌کند که با عادی سازی روابط با ریاض، تل‌آویو به زودی پشتیبانی فراگیر و رضایت واشنگتن برای انجام عملیات نظامی احتمالی ضد تأسیسات هسته‌ای ایران را جلب خواهد کرد.

جنگ طی سال ۲۰۲۲ چند هزار نفر را کشت؟
باشگاه خبرنگاران/ رئیس سازمان ملل در جلسه شورای امنیت سازمان ملل گفت: «تخمین زده می‌شود ۴۳ هزار نفر در نتیجه درگیری‌های مسلحانه در سال ۲۰۲۲ کشته شده‌اند و هشدار داد که جنگ زندگی‌ها را در سراسر جهان ویران می‌کند. سال گذشته ۹۴ درصد از قربانیان آن‌ها در مناطق پرجمعیت غیرنظامی بودند. «تعداد کل افراد مجبور به ترک خانه‌های خود به دلیل درگیری، خشونت، نقض حقوق بشر و آزار و اذیت به ۱۰۰ میلیون پناهنده رسید.» او در ادامه افزود: درگیری‌ها امنیت غذایی جهانی را تهدید می‌کند. سال گذشته بیش از ۱۱۷ میلیون نفر با گرسنگی حاد در درجه اول به دلیل جنگ و ناامنی مواجه شدند. دبیرکل سازمان ملل همچنین اعلام کرد حقیقت وحشتناک این است که جهان به تعهدات خود برای حفاظت از غیرنظامیان به تعهدات مندرج در منشور حقوق بشر بین‌المللی عمل نمی‌کند. گوترش خواستار آن شد که کسانی که مرتکب جنایات جنگی شده اند، بازخواست شوند.

افزایش ساخت تجهیزات دفاعی و مهمات به منظور حمایت از اوکراین
ایسنا/ ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو پیش از نشست وزرای دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: آموزش خلبان‌های اوکراینی با جنگنده‌های نسل چهارم از جمله اف-۱۶ توسط آمریکا، انگلیس و دیگر متحدان ناتو بخشی از تعهد بلندمدت ما به اوکراین برای دفاع از خود است. وی همچنین همکاری نزدیکتر بین ناتو و اتحادیه اروپا برای افزایش ساخت تجهیزات دفاعی و مهمات به منظور حمایت از اوکراین را خواستار شد و بر ضرورت اطمینان حاصل کردن از این مساله تاکید کرد که مهمات به قدر کافی تولید شوند و دیگر موانع جدیدی بین متحدان اروپایی و آمریکای شمالی ناتو وجود نداشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *