خبر روز ۱۴۰۲/۰۳/۲

**آیت الله العظمی جوادی آملی: شیعه اثناعشری حرفی غیر از قرآن و اهل بیت -علیهم السلام- ندارد** آیت الله حسینی بوشهری تبیین کرد: نقش بقاع متبرکه در تقویت وحدت و انسجام ملی** به منظور انجام سفری دو روزه؛ آیت‌الله رئیسی تهران را به مقصد جاکارتا ترک کرد** سردار احمدیان نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی و دبیر این شورا شد** فرمانده كل سپاه: تروريست‌هاي اجاره‌اي بدانند كه انتقام خون مرزبانان غيور را خواهيم گرفت
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
آیت‌الله رئیسی تهران را به مقصد جاکارتا ترک کرد
آیت‌الله رئیسی عصر دوشنبه، با بدرقه رسمی محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی، معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و جمعی از اعضای کابینه، به دعوت رسمی رئیس‌جمهور ‌اندونزی و به منظور انجام سفر رسمی دو روزه، تهران را به مقصد جاکارتا پایتخت این کشور ترک کرد. امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در یادداشتی اختصاصی در رسانه اندونزیایی جاکاراتا‌پست، سفر سید ‌ابراهیم رئیسی به اندونزی را آغازگر فصل جدیدی از روابط دوجانبه توصیف کرد. اندونزی با جمعیتی حدودا ۳۰۰ میلیونی بزرگ‌ترین کشور مسلمان و چهارمین کشور پرجمعیت جهان است.
چرا از مدعیان حقوق بشر خبری نیست؟
ناصر کنعانی در حساب کاربری خود در فضای مجازی نوشت: به روح آسمانی پنج جوان شهید وطن، فداییان امنیت مردم و مدافعان مرزهای میهن ادای احترام می‌کنم. ایران سال‌هاست که با فداکاری سرداران و سربازان میهن، با تروریسم و قاچاق مواد مخدر در نبرد است. چرا از مدعیان حقوق بشر و مبارزه با تروریسم و «پیام متحد» سفرای اروپایی در تهران خبری نیست؟! در پی حمله تروریستی معاندان به مرزبانی «مزه‌سر» سراوان ، حسین بادامکی، علی غنی با‌تدبیر، سرباز وظیفه محمد جمالزاده، یونس سیفی‌نژاد و ناصر حیدری به شهادت رسیدند.

 همشهری
طالبان: به توافقنامه حقابه با ایران متعهدیم
درپی اظهارات اخیر مقامات ایران درباره حقابه هیرمند و تأکید بر توافقات میان ۲ کشور، «امیرخان متقی»، وزیر خارجه طالبان روز دوشنبه یک خرداد، در مراسمی گفت: «امارات اسلامی افغانستان به موافقتنامه سال ۱۳۵۱میان ۲کشور متعهد است. اما خشکسالی‌ای که در افغانستان وجود دارد نیز باید درنظرگرفته شود.» متقی ادامه داد: «افغانستان سومین کشور آسیب‌پذیر از تغییرات اقلیمی بوده و بیشترین آسیب بر منابع آبی کشور وارد شده است.» وزیر خارجه طالبان همچنین گفت: «مقامات تهران باید درخواست خود را مطابق با موافقتنامه میان ۲ کشور تنظیم کرده و ملاک قضاوت باید مبتنی بر موارد مندرج در این بندنامه باشد. ما همانند مردم نیمروز و فراه دلمان به حال برادران سیستان و بلوچستان می‌سوزد و نگران آنها هستیم. هر روز هزاران نفر از این استان به نیمروز رفت و آمد دارند و از نزدیک شاهد این هستند که در نیمروز یک قطره آب هم جریان ندارد. » متقی تأکید کرد: «در سد کمال‌خان آبی وجود ندارد و فاصله میان سد کجکی تا سیستان ۶۰۰کیلومتر بوده که این مسیر طولانی نیز خشک و تشنه بوده و تمام آب در آن جذب می‌شود.»
پیمان صلح باکو و ایروان‌ اجتناب‌ناپذیر است
الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان تصریح کرد: انعقاد یک پیمان صلح با ارمنستان اجتناب‌ناپذیر است و تلاش می‌کنیم که تلاش‌های سازنده‌ای را برای رسیدن به این هدف صورت دهیم. طبیعتاً این پیمان صلح باید هنجارها و اصول بین‌المللی را در برگیرد.
آمریکا را از قضاوت عجولانه درباره کریمه برحذر می‌داریم
آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا گفت: هرگونه حمله اوکراین با استفاده از جنگنده‌های آمریکایی به کریمه حمله به خاک روسیه تلقی خواهد شد. آمریکایی‌ها را از قضاوت‌های عجولانه درباره کریمه، به‌ویژه تشویق کی‌یف برای حمله به این شبه‌جزیره، برحذر می‌داریم.
واشنگتن بخش جدایی‌ناپذیر تروریسم در سوریه است
فیصل المقداد، وزیر خارجه سوریه گفت: اقدامات ظالمانه و یکجانبه آمریکا علیه سوریه در تضاد با قوانین بین‌المللی و تمام عرف‌های جهانی است. آمریکا مدعی آن است که رهبری جنگ علیه تروریسم را در ‌دست دارد اما در قبال سوریه و دیگر کشورها، آمریکا بخش جدایی‌ناپذیر تروریسم است.

 کیهان
انتصاب علی‌اکبر احمدیان به نمایندگی رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای اصل یکصد و هفتاد و ششم قانون اساسی با صدور حکمی آقای علی‌اکبر احمدیان را به نمایندگی خود در شورای عالی امنیت ملّی منصوب کردند.
متن حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم. با توجه به انتصاب جناب آقای علی‌اکبر احمدیان به ریاست دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، نامبرده را به نمایندگی رهبری در شورای مزبور به استناد اصل یکصد و هفتاد و ششم قانون اساسی منصوب می‌کنم. از حضور و تلاش مسئولانه و پیگیر جناب آقای علی شمخانی در این نمایندگی در طول چندین سال تشکر و قدردانی می‌کنم. توفیق همگان را از خداوند متعال خواهانم.
انتصاب شمخانی به عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاورت سیاسی رهبری
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی آقای علی شمخانی را به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاورت سیاسی رهبری منصوب کردند. متن حکم رهبر معظم انقلاب به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم. جناب آقای شمخانی دام توفیقه
جنابعالی را به عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاورت سیاسی رهبری منصوب می‌کنم. توفیقات شما را از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.
سردار علی‌‌اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی شد
آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور در حکمی ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های ۱۰ ساله امیر دریابان علی شمخانی در زمان تصدی‌ دبیری شورای‌ عالی امنیت ملی، علی‌اکبر احمدیان را به این سمت منصوب کرد.
وداع باشکوه مردم زاهدان با پیکر مطهر ۵ شهید مرزبانی فراجا
پیکر مطهر پنج شهید مرزبانی دوشنبه با حضور جانشین فرمانده کل انتظامی، فرمانده مرزبانی، استاندار سیستان و بلوچستان و علمای شیعه و سنی بر دستان مردم شهیدپرور زاهدان تشییع شد. مراسم تشییع پیکر مطهر پنج شهید مرزبانی سراوان از محل ستاد مرزبانی سیستان و بلوچستان تا فرودگاه زاهدان با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولان برگزار شد. شامگاه سی‌ام اردیبهشت‌ماه،‌ اشرار و معاندان با استفاده از خاک پاکستان و نقض حریم مرزی جمهوری اسلامی ایران طی یک اقدام تروریستی و ناجوانمردانه اقدام به حمله به برجک مرزبانی «مزه‌سر» هنگ مرزی سراوان کردند که با مقاومت جانانه نیروهای دلاور مرزبانی مواجه و تروریست‌ها به عمق خاک پاکستان متواری شدند. در این درگیری پنج نفر از غیورمردان مرزبانی به فیض عظیم شهادت نائل آمدند و دو نفر دیگر مجروح شدند.

 ایران 
برکناری فرمانده طالبان پس از اظهارات ضدایرانی‌
عبدالحمید خراسانی یکی از مقامات طالبان، چند روز پس از اظهارات ضد ایرانی‌اش از سمت فرمانداری ولایت پکتیا برکنار شد. این چهره طالبان که سابقه زندان در دولت گذشته افغانستان را نیز دارد، پس از هشدار رئیس‌جمهور به مقام‌های طالبان مبنی بر تأمین حقابه ایران، مطالب جنجال‌سازی را مطرح کرده بود. وی در توئیتر با نمایش جنگجویان خود مدعی شده بود: ما آماده جنگ با زرتشتی‌های ایران هستیم! وی مدتی پس از این توئیت در حالی از سمت خود برکنار شد که دلیل رسمی این برکناری، اختلاف با دیگر مقام‌های طالبان عنوان شده است.
وساطت میان تهران و قاهره در سفر سلطان عمان به مصر
یک رسانه عربی به نقل از برخی منابع، از احتمال وساطت میان تهران و قاهره در سفر سلطان عمان به این کشور خبر داد. روزنامه العرب به نقل از حسن هریدی، دستیار پیشین وزیر خارجه مصر گفت: احتمال دارد در سفر سلطان هیثم بن طارق، پادشاه عمان به مصر، وساطت مسقط میان تهران و قاهره و همچنین این مسأله در نشست سران دو کشور عمان و مصر مطرح شود. این مقام سابق مصری اضافه کرد:البته گزارش‌هایی مبنی بر تماس‌های تهران و قاهره از طریق دفتر حفاظت منافع دو کشور مطرح شده و این احتمال که دو کشور با هم تماس‌های مستقیم دارند به واقعیت نزدیک‌تر است. برخی منابع دیگر مصری نیز به این رسانه اعلام کرده‌اند ایران غایب در گفت‌وگوهای پادشاه عمان و عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر در قاهره است، زیرا هر دو کشور در پرداختن به مسائل مهم شتابزدگی نمی‌کنند و مسأله روابط تهران و قاهره نیاز به صبر و تلاش دارد.

 وطن امروز 
نمایندگان با تناسبی شدن انتخابات مجلس مخالفت کردند
نمایندگان در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با ۱۲۸ رای موافق، ۹۷ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۴۶ نماینده حاضر در مجلس با حذف ماده ۵۷ طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی درباره تناسبی شدن انتخابات مجلس موافقت کردند. ادله برخی نمایندگان برای حذف این ماده آن بود که لیستی شدن انتخابات مجلس در حوزه‌های انتخابیه با ۴ کرسی و بیشتر باعث کاهش مشارکت در انتخابات می‌شود. منظور از تناسبی شدن آن است که مطابق این ماده بنا بود در شهرهایی که بیش از ۴ کرسی نمایندگی دارند، آرای داوطلبان منفرد و منتخبان فهرستی، به نسبت تعداد آرا، از کرسی‌های نمایندگی سهم داشته باشند و تعداد منتخبان هر فهرست نیز بر اساس نسبت آرای صحیح مأخوذه آن فهرست به کل آرای صحیح مأخوذه همه فهرست‌ها ضربدر تعداد کرسی‌های اختصاص داده شده به فهرست‌ها است.
ریاست ایران بر مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر با اجماع کشورهای آسیایی بود
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: توافق ایران و عربستان فرصت‌ها و افق‌های جدیدی را برای ایران رقم زد و باعث باز شدن راه ارتباط با دیگر کشورهای اتحادیه عرب و منطقه شد. زهره الهیان با اشاره به ریاست ایران در مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر گفت: ما با اجماع کشورهای عربی و آسیایی منطقه به ریاست این مجمع دست یافتیم و این اتفاق در شرایطی رقم خورد که کشورهای اروپایی و غربی و آمریکا چند وقت پیش ما را با یک رفتار دیکتاتوری از کمیسیون مقام زن حذف کردند. وی افزود: این پیروزی در عرصه دیپلماتیک، در حالی رقم خورد که کشورهای غربی در مدت اخیر مرتب علیه ایران بیانیه و قطعنامه در مباحث حقوق بشری صادر می‌کنند و نمونه‌اش اینکه در مدت یک ماه ما شاهد صدور ۴ قطعنامه علیه ایران بودیم و اخیراً هم بیانیه اتحادیه اروپایی علیه جمهوری اسلامی ایران درباره بحث مسمومیت‌ها در مدارس را شاهد بودیم که همه این‌ توطئه‌ها با انتخاب ایران به عنوان رئیس در مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر خنثی شد.

 جوان 
هیاتی از کمیسیون امنیت ملی مجلس به سراوان می‌رود
رئیس کمیته مرز و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهم با محکوم کردن حادثه تروریستی اخیر سراوان، از اعزام هیاتی از کمیسیون امنیت ملی به این منطقه خبر داد. حیدری با محکومیت حمله افراد مسلح تروریست به برجک مرزبانی «مزه سر» در سراوان (در مرز با پاکستان) و شهادت تعدادی از مرزبانان کشورمان، گفت: متاسفانه این حوادث در مرزهای ایران و پاکستان مسبوق به سابقه است، پاکستان ثبات امنیتی ندارد و مرزهای مشترک یک جانبه و توسط جمهوری اسلامی ایران مدیریت می‌شود و از سوی دیگر در پاکستان برخی از جریانات با گروه‌های مخالف و تروریست ارتباط دارند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بارها به کشور پاکستان تذکر داده و اعلام کرده که اگر توان برخورد با این جریان‌های تروریستی و ایجاد امنیت در مرزها را ندارد، ایران آماده است تا امنیت لازم را تا عمق مرزها تامین کند. از نظر مسائل بین الملل نیز حق ایران است که با هر پدیده ضد امنیتی در بیرون از مرزها برخورد کند اما از آنجایی که ایران و پاکستان دو کشور همسایه و معتقد به ایجاد امنیت در سطح کلان حاکمیتی هستند، ما احترام برای پاکستان قائل هستیم هرچند گلایه‌هایی برای وجود منشاء این نوع حوادث در پاکستان داریم.

 خراسان
ایران در حال ساخت تاسیساتی قوی‌تر از سلاح‌های آمریکاست
آسوشیتدپرس با فضاسازی رسانه‌ای مدعی شد ایران در رشته کوه زاگرس مشغول ساخت تاسیسات زیرزمینی‌ست که از جدیدترین سلاح‌های آمریکا قوی‌تر است. خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی جدید ادعا کرده است: «ایران در رشته کوه زاگرس در حال ساخت تاسیسات هسته‌ای در عمق زمین است که احتمالاً فراتر از برد جدیدترین سلاح آمریکایی طراحی شده برای تخریب چنین مکان‌هایی است». این خبرگزاری آمریکایی در ادامه مدعی شد ایران در حال حفر تونل در کوهی نزدیک به سایت هسته‌ای نطنز بوده و به تولید سلاح هسته‌ای نزدیک شده است. درپی این فضاسازی رسانه‌ای کلسی داونپورت، مدیر سیاست منع اشاعه در انجمن کنترل تسلیحات مستقر در واشنگتن ادعا کرد که تکمیل چنین تاسیساتی به منزله یک کابوس خواهد بود و خطر درگیری بیشتر را افزایش می‌دهد.

 مردم سالاری
تحریم‌های جدید اروپا علیه ایران
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل با تکرار اظهارات مداخله‌جویانه درباره امور داخلی ایران و ادعای نقض حقوق بشر در ایران، با اشاره به اجرای حکم اعدام متهمان پرونده «خانه اصفهان» گفت: ما بسته تحریمی جدیدی علیه ایران به دلیل نقض حقوق بشر اعمال خواهیم کرد. بورل گفت که افراد و نهادهای ایرانی بیشتری به فهرست تحریمی اتحادیه اروپا اضافه خواهد شد. وبگاه شورای اروپا با انتشار بیانیه‌ای از اعمال هشتمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه پنج فرد و دو نهاد ایرانی با ادعای دست داشتن در «نقض حقوق بشر» خبر داد. تحریم‌های جدید شامل سلمان آدینه‌وند، فرمانده فعلی یگان امداد نیروی انتظامی تهران بزرگ،سعید منتظرالمهدی سخنگوی فرماندهی کل انتظامی ایران، سید محمد امین آقامیری دبیر شورای عالی فضای مجازی، محسن نیک‌ورز دادستان شهرستان سیرجان و نادر مرادی معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت پایتخت می‌شود. همچنین بسیج دانشجویی و بنیاد تعاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نیز مشمول این تحریم‌ها شده‌اند.

 آرمان ملی 
استفاده از واحدهای پول‌ ملی به تسهیل تجارت با ویتنام کمک می‌کند
مخبر در دیدار «تو لام» وزیر امنیت عمومی ویتنام، با قدردانی از مواضع و حمایت‌های این کشور از ایران در مجامع بین‌المللی، به سالگرد روابط ۵۰ ساله دو کشور اشاره و اظهار امیدواری کرد سفر وزیر امنیت عمومی ویتنام به ایران، نتایج ملموس و مفیدی برای دو کشور به همراه داشته باشد. معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به زمینه‌های متعدد همکاری میان ایران و ویتنام، اظهار کرد: تهران و هانوی می‌توانند با ارتقاء سطح همکاری‌های مشترک، با جبران کاهش مبادلات تجاری ناشی از شیوع کرونا، جهش مناسبی در مناسبات اقتصادی و حجم مبادلات تجاری خود ایجاد کنند. وی بر اهمیت توسعه همکاری‌های بانکی را عامل مهمی در تقویت مناسبات تجاری میان دو کشور دانست و افزود: توسعه همکاری‌های بانکی و استفاده از پول ملی دو کشور در مراودات تجاری می‌تواند زمینه تسهیل همکاری‌های اقتصادی مشترک را فراهم کند. مخبر با تاکید بر اینکه باید بسترهای لازم برای فعال‌شدن بخش خصوصی دو کشور مهیا شود، اظهار کرد: تسهیل صدور روادید و برقراری پرواز مستقیم میان دو کشور از ضرورت‌ها و پیش‌نیازهای مهم برای توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی مشترک است.

 قدس
دیدار تولیت آستان قدس رضوی با مراجع عظام تقلید
تولیت آستان قدس رضوی با حضور در بیوت حضرات آیات عظام نوری همدانی، سبحانی و شبیری زنجانی در قم و آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در مشهد با این مراجع عالی‌قدر تقلید جهان تشیع به‌صورت جداگانه دیدار و گفت‌وگو کرد. مراجع عظام تقلید در این دیدارها ضمن آرزوی توفیق برای تولیت آستان قدس رضوی در خدمت‌رسانی شایسته به زائران بارگاه منور امام علی بن موسی الرضا، توصیه‌هایی در بهره‌برداری هر چه بهتر از ظرفیت‌های بی‌بدیل فرهنگی و علمی حرم مطهر رضوی داشتند. حجت‌الاسلام ‌والمسلمین احمد مروی نیز در این دیدارها به ارائه گزارشی از اقدام‌های علمی و تحقیقاتی آستان قدس رضوی در عرصه حوزوی و دانشگاهی پرداخت و از مراجع عظام تقلید برای سفر به شهر مشهد دعوت کرد. وی عنوان کرد: امیدوار هستیم با انجام برنامه‌ریزی مناسب بتوانیم در سفرهای مراجع عظام تقلید به مشهد مقدس از فرصت حضور آن حضرات برای برگزاری جلسات علمی و تشکیل کلاس‌های عالی حوزوی بهره ببریم.
هیچ پهپادی در جنگ اوکراین نداریم
سخنگوی وزارت امور خارجه بخش‌هایی از بیانیه سران گروه ۷ در هیروشیما را به‌شدت محکوم کرده و بار دیگر اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران هرگز پهپادی را در بحران اوکراین در اختیار روسیه قرار نداده است. کنعانی گفت: ایران از سایر کشورها انتظار دارد از سیاسی کاری و مداخله در تعاملات فنی ایران و آژانس خودداری کنند.
نام«اوغان» در تیم «اردوغان»
سینان اوغان، نامزد دور نخست انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور کنونی کشورش در دور دوم انتخابات که قرار است ۲۸ ماه می برگزار شود، حمایت کرد. وی در سخنرانی خود گفت باید پناهجویان از ترکیه بیرون رانده شوند چون این موضوع به امنیت ملی کشورمان ارتباط دارد. نفر سوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که ۵. ۱۷ درصد آرای دور نخست را بدست آورده، گفت تولید صنایع دفاع ملی ترکیه هم باید ادامه یابد.

 اعتماد 
تروریست‌های اجاره‌ای بدانند که انتقام خون مرزبانان غیور را خواهیم گرفت
سردار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی شهادت مرزبانان غیور فراجا در جنوب شرق کشور را به سرتیپ پاسدار احمدرضا رادان فرمانده نیروی انتظامی کشور تبریک و تسلیت گفت. در این پیام آمده است: گروهک‌های تروریستی اجاره‌ای و دشمنان ملت عظیم‌الشأن ایران بدانند مدافعان مرزهای میهن عزیز در فرماندهی انتظامی کشور و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دفاع از مرزهای عزت، افتخار، اقتدار و سربلندی این سرزمین که همواره مورد حسد و طمع دشمنان است، ضمن تحکیم امنیت پایدار مردمی، انتقام خون‌های پاک شهدای مظلوم حادثه اخیر را از آمران و عاملان جنایت خواهند گرفت.

 ابتکار 
قیمت بنزین و آرد افزایش نخواهد داشت
حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قیمت بنزین در سال جاری افزایش خواهد یافت تاکید کرد: گرانی بنزین و آرد را نخواهیم داشت و کسانی که آن را برای جلوگیری از قاچاق توصیه می کنند باید به دنبال راهکارهای دیگری در این زمینه باشند.

 اطلاعات 
ارائه لایحه برنامه هفتم به مجلس در هفته آینده
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اوایل هفته آینده لایحه برنامه هفتم را تقدیم مجلس می‌کنیم. داود منظور اضافه کرد: ۲۲مسئله اصلی را در برنامه هفتم تعریف کرده ایم و برای اینکه اجرای این برنامه به سرنوشت برنامه ششم مبتلا نشود، نظام نظارتی ویژه‌ای برای آن در نظر گرفته ایم.
رئیس‌جمهوری اوکراین، پیوند خونی با اسرائیل دارد
سفارت روسیه در مصر با اشاره به حضور رئیس‌جمهوری اوکراین در نشست اخیر اتحادیه عرب گفت که ولودیمیر زلنسکی با پیوند خونی با رژیم صهیونیستی ریاست یک رژیم نازی را برعهده دارد. سفارت روسیه در مصر در پیامی تصریح کرد که زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین که یک رژیم نازی را با پیوند خونی با اسرائیل رهبری می‌کند، به یک رویداد سیاسی عربی آمد و نه تنها به طرز فجیعی درباره ریشه‌های درگیری در اوکراین دروغ گفت بلکه جرات کرد موضع بی‌طرف اعراب را در این مورد محکوم کند.
حباب ارز در حال کوچک شدن است
با مجموعه تدابیر اتخاذ شده، شاهد ثبات در بازار ارز هستیم و حباب ارز در حال کاهش است و با تداوم این روند، حباب سایر بازارها هم کاهش پیدا خواهد کرد و انتظارات تعدیل شده و در آینده وضعیت مناسب تری خواهیم داشت. فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی در نشست ماهانه با مدیران عامل شبکه بانکی ضمن اعلام این مطلب بر لزوم تسهیل در پرداخت تسهیلات خرد توسط بانک ها تاکید کرد و گفت: تامین مالی عامه مردم از طریق نظام بانکی است، از این رو وقتی مردم برای تسهیلات خرد به بانک‌ها مراجعه می کنند نباید با سختی مواجه شوند.

 شهروند
تغییر ساعت اداری معضل ترافیک و انرژی را تا حدی حل می‌کند
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با اعلام این که از روز ۱۵خرداد به بعد ساعت شروع به کار ادارات، ۶صبح است، گفت: این تغییر معضل ترافیک و ناترازی انرژی را برطرف می کند و هزاران میلیارد تومان صرفه‌جویی به دنبال دارد. لطیفی در حاشیه همایش ملی بهره‌وری، اظهار داشت: در سال‌های گذشته قانون تغییر ساعت را داشتیم و از ابتدای فروردین ساعت رسمی کشور یک ساعت جلو کشیده می‌شد، اما امسال بر اساس قانون مجلس این اتفاق رخ نداد.
وی افزود: فلسفه تغییر ساعت در دنیا به این دلیل است که بهره‌وری انرژی با توجه به طلوع و غروب آفتاب باشد و برآورد ما این است که از محل اصلاح الگو در حوزه ساعت کاری بهره‌وری بالایی داشته باشیم؛ بر این اساس دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند روز ۱۵خرداد تا ۱۵شهریور از ساعت ۶صبح فعالیت خود را آغاز کنند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

شیعه اثناعشری حرفی غیر از قرآن و اهل بیت -علیهم السلام- ندارد
حوزه/ آیت‌الله العظمی جوادی آملی در دیدار حجت‌الاسلام ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمعی از اعضای شورای علمی کتاب «معرفی اسلام شیعی به عرصه بین الملل در جهان معاصر»، تاکید کردند حوزه اگر بخواهد می‌تواند کارهای بزرگی انجام دهد، ایشان ادامه دادند: این کار شما که می‌خواهید کتابی درباره معرفی اسلام شیعی بنویسید، کار خوبی است، اما نگویید شیعه مطلق! چرا که شیعه نیز دارای نحله‌های گوناگونی است، بلکه از همان اول بگویید شیعه دوازده امامی و شیعه اثناعشری، و بدانید که شیعه اثناعشری، حرفی غیر از اسلام ندارد، حرفی غیر از قرآن و اهلبیت ندارد، حرف شیعه همان حرف اسلام است و لا غیر و منابع ما هم قرآن و اهلبیت هستند. لذا اگر ما با قرآن تشخیص دادیم که این حکم، اسلامی هست، یقینا حرف شیعه هم همین است. معظم له با بیان اینکه اهلبیت عصمت و طهارت، عِدل قرآن هستند، اظهار داشتند: با توجه به منابع اصیلی که داریم نباید به دنبال منابع دست چندم برویم، لذا همواره باید ببینیم که قرآن چه گفته، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه چه گفته اند!

نقش بقاع متبرکه در تقویت وحدت و انسجام ملی
اختصاصی /آیت‌الله حسینی بوشهری در دیدار تعدادی از خادمان و مسئولان فرهنگی حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها با تبریک دهه کرامت با اشاره به جایگاه ویژه بقاع متبرکه گفت: اهل بیت علیهم السلام همانگونه که در دوران حیات خود ملجأ و پناهگاه مردم بوده‌اند، بعد از شهادت یا وفات خود نیز این حالت استمرار پیدا کرده است و حتی غیر مسلمانان نیز به این بقاع متبرکه ابراز ارادت می‌کنند. دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به تلاش‌های دشمنان در جهت از بین بردن پیوند میان مردم و انقلاب خاطر نشان کرد: یکی از مکان‌هایی که می‌تواند در جهت تقویت وحدت و انسجام ملی و معنویت، خصوصا بعد از بحران‌های احتمالی، نقش آفرین باشد، همین بقاع متبرکه است. رئیس شورای عالی جامعه مدرسین افزود: دشمنان در تلاش‌اند میان اهل بیت -علیهم السلام- و مردم فاصله بیندازند؛ بنابراین شما نیز باید، در مقابل، از این ظرفیت طلایی برای تقویت پیوند میان مردم و نظام و انقلاب استفاده کنید. تلاش کنید تا ضمن استفاده از ابزار مختلف، کار خود را توسعه دهید و زائرین را نسبت به فعالیت‌های خود آشنا کنید.

قدرت نیروی دریایی ایران، کابوس رژیم صهیونیستی
باشگاه خبرنگاران/ وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در یک کنفرانس امنیتی ادعا‌هایی کرد که نشان از نگرانی روزافزون این رژیم از قدرت ایران است. او مدعی شد ایران در تلاش برای ایجاد «پایگاه‌های تروریستی شناور در فضای دریایی خاورمیانه»، کشتی‌های تجاری را به کشتی‌های نظامی تبدیل می‌کند. یوآو گالانت در کنفرانس هرتزلیا موسسه سیاست و استراتژی ادعا کرد که بخش جدیدی از سپاه پاسداران ایران درگیر تسلیح کشتی‌های تجاری با پهپاد‌ها و سامانه‌های موشکی توسط نیرو‌های دریایی است. این شخصیت جنگ طلب همچنین خواستار اتخاذ یک سیاست هماهنگ و برنامه ریزی شده در مقابله با توان و برنامه‌های ایران در حوزه دریا‌ها شد. این ادعا‌های رژیم صهیونیستی دقیقا پس از موفقیت نیروی دریایی ارتش کشورمان در انجام ماموریت ۳۶۰ اتفاق می‌افتد.

بهترین راه در قبال برنامه هسته‌ای ایران دیپلماسی است
تسنیم/ سخنگوی کاخ سفید مدعی شد: “بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای، دیپلماسی است، ولی گزینه‌های دیگر را کنار نگذاشته ایم”. این در حالی است که متیو میلر، سخنگوی جدید وزارت خارجه آمریکا نیز در پاسخ به سوالی درباره توافق هسته‌ای ایران مدعی شد که اصل اول دولت کنونی آمریکا عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است. میلر ادعا کرد: ما همیشه معتقد بوده ایم که دیپلماسی بهترین روش برای دستیابی به این راه حل است، اما ما هیچ پیشرفتی در خصوص اقدامات ایران در منطقه ندیده ایم.

اطلاعات آلمان: پوتین تضعیف نشده است
باشگاه خبرنگاران/ رئیس آژانس اطلاعات آلمان اذعان کرد رئیس‌جمهور روسیه نه تنها تضعیف نشده بلکه هیچ نقصی نیز در سیستم او نیست. برونو کال، رئیس سرویس اطلاعات خارجی آلمان (BND) می‌گوید که اختلافات در جامعه روسیه تهدیدی برای دولت ولادیمیر پوتین نیست. او استدلال می‌کند که مسکو نیرو‌های تازه نفس و تجهیزات کافی برای جنگ دارد. براساس گزارش دویچه وله، رئیس آژانس اطلاعات آلمان گفت: هیچ گونه تضعیفی در دولت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را نمی‌بینم. ما هیچ شکافی در سیستم پوتین نمی‌بینیم.

هراس رژیم صهیونیستی از رزمایش حزب الله لبنان
باشگاه خبرنگاران/ رژیم صهیونیستی در اولین واکنش خود به رزمایش حزب الله لبنان گفت که اقدام سیدحسن نصرالله ممکن است به جنگی بزرگ در منطقه منجر شود. رییس سازمان اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی گفت که سیدحسن نصرالله با پرتاب پهپاد‌ها ممکن است مرتکب اشتباهی شود که نتیجه آن می‌تواند منجر به جنگی بزرگ در منطقه شود. وی افزود: هرگونه تشدید تنش علیه ما از سوریه یا لبنان، چه‌بسا منجر به درگیری گسترده‌ای با حزب‌الله در لبنان شود. در آستانه سالروز آزادسازی جنوب لبنان از اشغال رژیم صهیونیستی در ۲۵ می‌سال ۲۰۰۰ که به «عید مقاومت» معروف شده است، جنوب لبنان یکشنبه، ۲۱ می، شاهد برگزاری رزمایش نظامی با هدف نمایش آمادگی‌های مقاومت برای دفاع از خاک لبنان بود.

دعوت از نتانیاهو برای سفر به امارات
باشگاه خبرنگاران/ پس از ماه‌ها انتظار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای شرکت در نشست کنفرانس آب و هوای COP۲۸ در نوامبر (آبان ماه) دعوتنامه‌ای از سوی امارات دریافت کرد. با این حال، این دعوت برای یک سفر خاص برای صهیونیست‌ها نیست. حتی اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی نیز به این اجلاس دعوت شده است. دعوتنامه از سوی محمد آل خواجه، سفیر امارات متحده عربی در این رژیم به نخست وزیر صهیونیست‌ها ارائه شد. نتانیاهو تقریباً پنج ماه پیش پس از انتخاب مجدد برای نخست‌وزیری، تلاش کرده بود تا امارات را به اولین مقصد خارجی خود تبدیل کند.

گفتگو‌های بی نتیجه آمریکایی‌ها برای افزایش سقف بدهی‌های دولت
باشگاه خبرنگاران/ رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پس از دیدار با بایدن اعلام کرد هنوز به توافقی درباره بدهی‌ها دست پیدا نکردیم. کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از حزب جمهوریخواه دوشنبه گفت مذاکرات رو در روی وی با جو بایدن رئیس جمهور این کشور برای مانع شدن از عقب افتادن بدهی‌ها , «سازنده» بوده، ولی هنوز توافقی بدست نیامده است. پایگاه اینترنتی وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد: این دیدار در کاخ سفید پس از آن برگزار شد که بایدن زودتر از سفر به آسیا بازگشت تا پیش از پایان مهلت وزارت خزانه داری به کنگره برای اینکه اجازه استقراض داشته باشد به توافقی دست پیدا کند.

ایران ستون محکمی است که محور مقاومت بر آن استوار است
مهر/ رئیس دفتر سیاسی حماس تاکید کرد ایران “رکنی استوار است که مقاومت فلسطین و کل محور مقاومت در مبارزه خود با دشمن صهیونیستی و هژمونی آمریکا بر آن استوار است”. اسماعیل هنیه در پاسخ به پیام سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس ایران پس از نبرد “انتقام آزادگان” (درگیر‌های اخیر در سرزمین‌های فلسطینی) گفت: “دشمن فکر می‌کند که با ترور فرماندهان گردان‌های قدس می‌تواند مقاومت را در هم شکسته و مردم فلسطین را به وحشت اندازد”. رئیس دفتر حماس با بیان اینکه دشمن خیال می‌کرد این تجاوز به خروج آن از بن بست داخلی و بازگرداندن وجهه بازدارندگی به ارتش کمک می‌کند، تاکید کرد: “نتایج نبرد انتقام آزادگان، بن بست دشمن را عمیق‌تر کرده است”.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *