خبر روز ۱۴۰۲/۰۳/۱

**نمایندگان مجلس چهارشنبه با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند** آیت الله العظمی جوادی آملی: روند بررسی پرونده های قضایی نباید طولانی باشد** آيت‌الله كعبي: اجازه ندهيم دشمن با جنگ نرم قم را از ارزش هاي الهي تهي کند** وزیر اطلاعات خبر داد: انهدام تیم تروریستی ‌مرتبط با رژیم صهیونیستی‌ در غرب کشور** رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح: ناوگروه ۸۶ سرآغاز تاریخ جدید برای تولد قدرت دریایی ایران است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
نمایندگان مجلس چهارشنبه با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه (سوم خرداد‌ماه) به دیدار رهبر معظم انقلاب می‌روند. این دیدار طبق روال هر سال، بعد از برگزاری اجلاسیه سالانه مجلس برگزار می‌شود.
نخستین جلسه ستاد انتخابات استان تهران برگزار شد
نخستین جلسه ستاد انتخابات استان تهران با حضور جمعی از مسئولان استانی برگزار شد. در این جلسه که به ریاست علیرضا فخاری استاندار تهران و با حضور عباس جوهری معاون سیاسی و اجتماعی و رئیس ستاد انتخابات و محسن نایبی معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران برگزار شد، برنامه‌ریزی‌های استانداری با هدف برگزاری انتخابات حداکثری و رقابتی و افزایش مشارکت و تأمین سلامت و امنیت آن به بحث و تبادل‌نظر گذاشته شد.

 همشهری
چین با پاسخ آمریکا روبه‌رو خواهد شد
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت: ما همچنان به حمایت از توانمندی تایوان برای دفاع از خود ادامه می‌دهیم و یک درک روشن و واضح بین متحدان ما وجود دارد مبنی بر آنکه اگر چین به‌صورت یکجانبه عمل کند، با پاسخ روبه‌رو خواهد شد.
مقاومت تا زمان پیروزی کامل سلاح بر زمین نمی‌گذارد
سیدهاشم صفی‌الدین، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان تصریح کرد: تا زمان تحقق پیروزی کامل، سلاح در دست نیروهای مقاومت باقی خواهد ماند. پیام ما به دشمن صهیونیست این است که مقاومتی که پیروزی‌های [متعدد] رقم زده، خسته نمی‌شود و با وجود همه فشارهای سیاسی و محاصره اقتصادی، عقب‌نشینی نمی‌کند.

 کیهان
همه دستگاه‌های اجرایی مسئول پیگیری فرمایشات رهبری درباره تقویت روابط با کشورهای مسلمان، همسایه و همسو هستند
آیت‌الله رئیسی با ‌اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار سفرا و مسئولان وزارت امور خارجه با ایشان درباره ضرورت تقویت ارتباطات و تعاملات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مسلمان، همسایه و همسو، تاکید کرد که نه‌فقط وزارت امور خارجه، بلکه همه دستگاه‌های اجرایی باید این موضوع را با جدیت دنبال کنند. رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت اقدام و عمل برای ارتقای سطح روابط و گسترش تعاملات با کشورهای مسلمان، همسایه و همسو را وظیفه همه دستگاه‌ها و وزارت امور خارجه را مسئول پیگیری این اقدامات عنوان کرد و افزود: روابط با کشورهای هدف در کمتر از ۲ سال گذشته اگرچه افزایش قابل توجهی داشته است، اما با توجه به ظرفیت‌های موجود می‌تواند بیش از سطح فعلی ارتقاء یابد.
انهدام تیم تروریستی ‌مرتبط با رژیم صهیونیستی‌ در غرب کشور
وزیر اطلاعات در بیست و سومین همایش دادستان‌های عمومی و انقلاب، نظامی و ویژه روحانیت سراسر کشور با ‌اشاره به برخی حوادث، اتفاقات و رویدادهای مهم سال ۱۴۰۱ گفت: بر اساس اسناد و مدارک به‌دست‌آمده، در جریان اغتشاشات سال گذشته بیش از ۲۰۰ رسانه، ۳۵ ‌اندیشکده و ده‌ها سرویس اطلاعاتی علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت داشتند.وی تصریح کرد: جنگ رسانه‌ای که در جریان اغتشاشات سال گذشته توسط دشمنان ملت ایران اجرا شد بسیار قوی‌تر از آن قضایایی بود که در برخی خیابان‌های کشور اتفاق افتاد که با هوشیاری مردم، نظام جمهوری اسلامی ایران و دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی کشور، ابعاد مختلف جنگ ترکیبی سال گذشته را به‌خوبی درک کرده و در نهایت سرافرازانه از این جنگ بیرون آمدند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین خطیب با ‌اشاره به دستگیری تیم تروریستی اخیر مرتبط با رژیم صهیونیستی که از مرزهای غربی به کشور وارد شده بود گفت: با همکاری دولت جدید عراق و تضمین‌های داده‌شده، امیدواریم شاهد امنیت در مرزهای غربی و عدم تکرار آن باشیم و مسئولیت اقلیم عراق را یادآوری و تأکید می‌کنیم.وزیر اطلاعات هشدار داد، در صورت ایجاد ناامنی برای جمهوری اسلامی با هرگونه اقدامی در مرزها با پاسخ قاطع و کوبنده فرزندان این ملت در نیروهای مسلح و دستگاه‌های امنیتی مواجه خواهند شد.
صحرایی به‌ عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد
حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: آیت‌الله رئیسی در اجرای اصل ۱۳۳ قانون اساسی، در نامه‌ای به دکتر محمد باقر قالیباف رئیس‌ مجلس شورای اسلامی، رضامراد صحرایی را برای تصدی وزارت‌ آموزش و پرورش به مجلس معرفی کرد.

 ایران 
مدعیان حقوق زنان به دنبال استفاده ابزاری از آنان هستند
رئیس‌جمهور همزمان با سالروز میلاد حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) و روز دختر، در جشنی که به همین مناسبت در مجموعه باغ کتاب تهران برگزار شد، با تبریک این مناسبت به دختران ایران‌زمین، آینده را متعلق به دختران نوجوان کشورمان دانست و به آنان توصیه کرد با ارتقای توانمندی‌ها و تلاش برای متبلور کردن ارزش‌های انسانی، اخلاقی و الهی در زندگی‌، در آبادانی و پیشرفت ایران اسلامی مؤثرتر نقش‌آفرینی کنند.آیت‌الله رئیسی در ادامه زنان را برخوردار از کرامتی ذاتی توصیف کرد که خداوند در وجود آنان نهاده است و اظهار کرد: دولت مردمی، شما دختران را مایه افتخار جامعه می‌داند و نسبت به شما احساس مسئولیت ویژه دارد. رئیس‌جمهور همچنین افزود:امروز خیلی‌ها ادعای دفاع از حقوق زنان را دارند، اما در عمل به دنبال استفاده ابزاری از آنان هستند. نظام و فرهنگ اسلامی ما برای بانوان ارزش و جایگاه واقعی قائل است و خود را ملزم به تحقق این ارزش و جایگاه می‌داند. آیت‌الله رئیسی خطاب به دختران و زنان ایران اسلامی اظهارکرد:قدر و جایگاه خود را بدانید و یقین داشته باشید جایگاه بسیار بلند و شایسته‌ای دارید.
افغانستان پایبندی به معاهده هیرمند را در عمل اثبات کند
معاونت حقوقی رئیس‌جمهور در بیانیه‌ای پیرامون اقدامات افغانستان در بهره‌برداری از رود هیرمند و تکلیف حقوقی این کشور برای تحویل ۸۲۰ میلیون لیترمکعب آب به کشور ایران، تأکید کرد: افغانستان پایبندی به معاهده هیرمند را در عمل اثبات کند‌. در بخشی از این بیانیه ۹ بندی با یادآوری اینکه هیرمند رودخانه‌ای بین‌المللی است و هر دو دولت ایران و افغانستان حق برابری در استفاده از آب این رود دارند، بر اینکه دولت افغانستان نمی‌تواند با اقدامات یکجانبه خود مانع از بهره‌برداری ایران از آب رودخانه هیرمند شود و با انسداد یا انحراف رودخانه بر حقوق بنیادین ساکنان اثر منفی بگذارد، تأکید شد.
تشدید جرم‌انگاری برای متخلفان انتخاباتی
در جلسه علنی مجلس نمایندگان موافقت کردند تا شورای نگهبان بتواند به صورت الکترونیکی بر فرایند برگزاری انتخابات مجلس نظارت کند. بر این اساس شورای نگهبان می‌تواند فرایندهای نظارت بر انتخابات از جمله ثبت شکایات و اعتراضات و اعلام تخلفات انتخاباتی را به صورت الکترونیکی و با ارائه شناسه رهگیری فراهم ‌کند. وکلای ملت همچنین مصادیق ۲۲گانه تخلفات انتخاباتی در انتخابات مجلس را احصا کردند. تخلفاتی که مرتکب به آنها به مجازات درجه شش قانون مجازات اسلامی به استثنای حبس و نیز به محرومیت از دو دوره داوطلبی نمایندگی مجلس محکوم می‌شود. هرگونه خرید و فروش مستقیم یا غیرمستقیم رأی، رأی‌دادن با مدارک شناسایی جعلی و رأی گرفتن با مدارک شناسایی کسی که حضور ندارد، تقلب، جعل، دستکاری، تخریب، از بین بردن، جابه‌جایی، ربودن یا اختفای آرا، صورتجلسات، اسناد، مدارک، تجهیزات، برنامه‌ها، داده‌های رایانه‌ای و یا نتایج انتخابات، اخلال در امر انتخابات به‌نحوی که روند عادی انتخابات را دچار ایراد کند، تهدید یا تطمیع در امر انتخابات، اعلام و القای انصراف، شکست و یا پیروزی نامزدهای انتخابات بدون رعایت تشریفات قانونی در فضای عمومی و اعلام نتایج پیش از رعایت تشریفات قانونی از جمله این مصادیق اعلام شدند.
ناپدید شدن فرش‌های حافظیه سعدآباد در دولت روحانی!
گزارش‌های دریافتی حاکی از ناپدید شدن تعدادی تخته فرش نفیس و ارزشمند ملی از ساختمان حافظیه نهاد ریاست جمهوری در سعدآباد است که بنابر شواهد در دولت گذشته از این مکان خارج شده است. به گزارش فارس، با روی کار آمدن دولت سیزدهم گزارشی با عنوان «خروج غیر قانونی اموالی نظیر ۴۸ تخته فرش دستباف نفیس و گران‌قیمت از ساختمان حافظیه سعد‌آباد» ارجاع شد. پس از آن تیم ویژه‌ای با همکاری سازمان‌های نظارتی تشکیل و به بررسی همه‌جانبه موضوع مفقود شدن فرش‌های نفیس در دولت قبل پرداخته شد. کارشناسان این حوزه با بررسی تنها ۱۰ تخته از فرش‌های خارج شده و بر اساس قدمت تاریخی آن، نوع طراحی، مکتب هنری و خصوصیات فیزیکی، ارزش نسبی آنها را مبلغی معادل ۱۲۷ میلیارد تومان اعلام کردند. گفته می‌شود فرش‌ها طی بازه سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ از ساختمان خارج شده است. یکی از شاهدان که در همان دوران در ساختمان حافظیه مسئولیت داشته است در این باره گفت که «سال ۱۳۹۵ فرش‌ها را با وانت مزدا بردند منزل…»! ساختمان حافظیه سعد‌آباد متعلق به نهاد ریاست جمهوری است که از آن به عنوان محلی برای استقبال از رؤسای جمهور و میهمانان خارجی از سوی دولتی‌ها استفاده می‌شود.

 وطن امروز
هیچ اغماضی درباره حقابه هیرمند وجود ندارد
رئیس مجلس شورای اسلامی درباره مساله حقابه هیرمند گفت: توافق درباره حقابه، بخشی از تاریخ بلند همسایگی ۲ ملت ایران و افغانستان بوده و غیرقابل خدشه است. اجرای کامل و دقیق این توافق به نفع هر ۲ ملت و تضمین‌کننده منافع متقابل است و همچنین محافظ وضعیت اقلیمی جغرافیایی بخش‌های بزرگی از غرب افغانستان و شرق ایران است. این یک مساله حیاتی است و درباره آن اغماضی وجود نخواهد داشت. بنده از مسؤولان افغانستان می‌خواهم به اراده مثبت جمهوری اسلامی ایران در این باره پاسخ سازنده داده و با توجه به ذخیره آب کافی که در خاک افغانستان وجود دارد، از ایجاد یک مشکل جدی در روابط ۲ کشور پیشگیری کنند. قالیباف در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به بازگشت ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش به کشور گفت: بازگشت غرورآفرین ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از ۸ ماه ماموریت دریانوردی به دور دنیا را به دلاورمردان قهرمان نیروی دریایی تبریک می‌گویم. ملت ایران به این فرزندان شجاع خود افتخار می‌کند و این ماموریت، حضور مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران در آب‌های بین‌المللی با پیامی صلح‌آمیز را به سراسر جهان مخابره کرد.
احتکار زمین شکسته می‌شود
وزیر راه‌وشهرسازی تصریح کرد: سیاست ما واگذاری زمین است که این عملیات باید امسال و سال بعد در نقاط هدف سرعت بگیرد. همچنین محدوده شهرها باز و احتکار زمین شکسته شود. بذرپاش ادامه داد: در وزارتخانه مدل‌های جدیدی تعریف شده، قرارگاه مسکن تشکیل و ۵۰ نقطه نیز معلوم شده که با شیوه‌هایی که به لحاظ مالی برای هلدینگ‌ها مطلوب باشد، آماده‌سازی و شروع شود.

 جوان
ناوگروه ۸۶ سرآغاز تاریخ جدید برای تولد قدرت دریایی ایران است
آیین استقبال رسمی از ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعزامی به دور دنیا، روز گذشته با حضور مسئولان لشکری و کشوری در منطقه یکم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بندرعباس برگزار شد. رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح طی سخنانی در این مراسم با بیان اینکه اقدام بی‌سابقه نیروی دریایی ارتش در انجام این مأموریت سخت و سنگین، مبدأ یک تاریخ جدید برای نیرو‌های مسلح شد، گفت: این اتفاق، اتفاق کوچکی نیست، در رفت و آمد‌ها و مذاکرات مشاهده می‌کنیم که حتی کشور‌های برخوردار هم چنین جرئت و جسارتی را ندارند.سردار باقری با بیان اینکه ما هیچ چیز کم نداریم، افزود: «یک کشور در صورتی می‌تواند قدرت بزرگ دریایی باشد که از ساحل طولانی و مناسب، صنایع توانمند داخلی و فناوری روز برای داشتن ناوگانی بومی و مردمی دارای فرهنگ دریایی و علاقه‌مند به توسعه فعالیت در دریا و نیز رزمندگان و فرماندهان دلاوری که دل به خدا بسپارند و در دریا‌ها بدون خوف و واهمه از قدرت‌های بزرگ به دریانوردی و توسعه و اقتدار کشور بپردازند، برخوردار باشد.

 خراسان 
احضار سفیر سوئیس به وزارت خارجه ایران
در پی موضع گیری مداخله جویانه سوئیس در امور داخلی کشورمان و همچنین استفاده نامتعارف و غیرحرفه‌ای سفارت این کشور در تهران در بازنشر تصویری با یک پرچم جعلی، خانم «نادین لوزانو» سفیر کنفدراسیون سوئیس در تهران توسط مدیر کل غرب اروپای وزارت امور خارجه احضار شد.در این ملاقات مراتب ناخرسندی و اعتراض جمهوری اسلامی ایران به اقدام طرف سوئیسی به وی ابلاغ شد. همچنین تصریح شد: چنین اقدام نامتعارفی، متناسب با روابط دوستانه جمهوری اسلامی ایران و کنفدراسیون سوئیس نبوده و باید اصلاح شود. سفیر سوئیس در پاسخ اعلام کرد که مراتب را در اسرع وقت به کشورش منعکس خواهد کرد. لازم به ذکر است صفحه توییتری سفارت سوئیس در نقض آشکار عرف دیپلماتیک، ضمن دخالت در امور داخلی و قضایی کشور، ضمن محکومیت اجرای مجازات ۳ متهم جنایت «خانه اصفهان» از تصویر پرچم شیر و خورشید استفاده کرده بود.

 رسالت 
آمریکا به آسیب دیدن سامانه پاتریوت اعتراف کرد
پس‌ازآنکه روسیه ادعای نابودی سامانه دفاع هوایی پاتریوت آمریکا در اوکراین را مطرح کرد، درنهایت واشنگتن مجبور به اعتراف این شد که این سامانه پیشرفته آسیب دیده است. یک مقام دفاعی آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفت که سامانه موشکی پیشرفته پاتریوت در اوکراین آسیب دیده اما همچنان عملیاتی است.این مقام آمریکایی توضیح داد که سامانه پاتریوت همچنان عملیاتی است و آسیبی که بر اثر سقوط یک پرتابه ناشناس به آن وارد آمده، هنوز در حال ارزیابی است.
وزارت دفاع روسیه مدعی شد که در حمله شبانه به اوکراین، یک سامانه دفاع موشکی پاتریوت ساخت آمریکا را با موشک مافوق‌صوت «کینژال» منهدم کرده است؛ موضوعی که می‌تواند به‌عنوان یکی از روزهای تاریک آمریکا در بازار جهانی تسلیحات به‌شمار بیاید. واشنگتن در تبلیغات همیشگی خود، سامانه پاتریوت را با قابلیت رهگیری و سرنگونی موشک‌های مافوق‌صوت یا همان هایپرسونیک معرفی می‌کند اما به نظر بر اساس اعلام خود آمریکا یک نمونه از همین موشک‌ها در نزدیکی سامانه پاتریوت فرود آمده است.دیروز نیز سه مقام آگاه آمریکایی به سی‌ان‌ان گفتند که آسیب وارده شده به این سامانه دفاع هوایی به دنبال حمله موشکی روسیه به نزدیکی کی‌یف «حداقلی» بوده است.

 آرمان ملی 
سفر یک هیات بلندپایه نظامی ایران به افغانستان
یک هیات بلندپایه نظامی به ریاست معاون ستادکل نیروهای مسلح ایران به کابل سفر کرده است تا با مقامات حکومت کنونی افغانستان دیدار و گفتگو کند.
«سرتیپ بهرام حسینی» ریاست معاون ستاد کل نیروهای مسلح در سفر به کابل با «مالی خان صدیق» معاون نیروهای مسلح حکومت افغانستان درباره همکاری‌های مشترک مرزی گفتگو کرده است. وزارت دفاع حکومت افغانستان اظهارداشت این دیدار در مقر وزارت دفاع این کشور صورت گرفته است و دو طرف درباره مسائل مرزی، تقویت همکاری‌های مشترک و حل برخی مشکلات تاکید کردند.در این دیدار برخی مقامات حکومت افغانستان از وزارت کشور، امور مرزها و قبایل همچنین وزارت کشاورزی این کشور نیز حضور داشتند.

 مردم سالاری 
امیدواری به حل اختلافات تهران و قاهره
سفیر عمان در قاهره برای حل اختلافات سیاسی میان ایران و کشورهای عربی ابراز امیدواری کرد. عبدالله بن ناصر الرحبی، سفیر عمان در قاهره در آستانه سفر پادشاه این کشور به مصر تاکید کرد که امیدواریم تمام اختلافات سیاسی موجود میان ایران و کشورهای عربی حل شود.سفیر عمان در قاهره همچنین برای برگزاری گفت وگو میان کشورهای عربی و عدم دخالت در امور یکدیگر ابراز امیدواری کرد.

 اعتماد 
مجلس سریع‌تر لایحه قوه قضاییه را تصویب کند
دادستان کل کشور با بیان اینکه ما در حوزه برخورد با بی‌حجابی یک نقص قانونی داشتیم که لایحه‌ای برای برطرف شدن آن تنظیم و تحویل دولت شده است، گفت: دولت پس از انجام اصلاحاتی لایحه را تقدیم مجلس کرده است و انتظار می‌رود که مجلس این قانون را تصویب و نهایی کند. حجت الاسلام منتظری اضافه کرد: بخشی از مشکلاتی که در برخورد با بی‌حجابی وجود دارد به نقص قانونی برمی‌گردد و البته خود مردم هم در این زمینه مسوولیت دارند. دادستان کل کشور تصریح کرد: چنانچه مشخص شود کسانی در جهت کشف حجاب و ولنگاری خط دشمن را دنبال می‌کنند دستگاه قضایی و امنیتی برخورد خواهند کرد. وی در پایان گفت: فیلتر برخی شبکه‌های اجتماعی مصوبه لازم‌الاجراست و تا زمانی که مدیران شبکه‌های اجتماعی حاضر نشوند مقررات ما را بپذیرند شرایط ادامه خواهد داشت.

 ابتکار 
توضیح جوکار درباره ارسال نامه به رهبری
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی درباره ارسال نامه به مقام معظم رهبری در مورد هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که این نامه هنوز ارسال نشده است. جوکار درباره اینکه گفته شده نامه‌ای از مجلس به مقام معظم رهبری در مورد هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شده است، گفت: قرار بود متنی در مورد هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام که بر حُسن اجرای سیاست‌های کلی نظام نظارت دارند، تهیه شود و خدمت مقام معظم رهبری ارسال شود اما برخلاف آنچه برخی رسانه‌ها به آن پرداخته‌اند این نامه هنوز ارسال نشده است. رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس بیان کرد: در این نامه قرار است به موضوع شفافیت هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بپردازیم.

 قدس
توافق آتش‌بس طرفین درگیر در سودان
منابع وابسته به وزارت خارجه عربستان از توافق دوباره طرفین درگیر در سودان، بر سر تمدید آتش‌بس انسان‌دوستانه ۱۰ روزه خبر دادند. عبدالفتاح البرهان فرمانده ارتش سودان و محمد حمدان دقلو ملقب به حمیدتی فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع، دوازدهم اردیبهشت جاری بر سر تمدید هفت روزه آتش‌بس در این کشور به توافق رسیدند، ولی چند روز بعد، این توافق نقض شد.
به لطف چین مذاکرات صلح اوکراین آغاز می‌شود
هنری کیسینجر وزیر خارجه پیشین آمریکا می‌گوید به لطف میانجی‌گری چین، مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین احتمالاً در پایان سال آغاز خواهد شد. وی گفت: معتقدم بحران اوکراین به نقطه عطف خود نزدیک می‌شود. حالا که چین به مذاکرات ملحق شده، انتظار می‌رود این مذاکرات تا پایان سال به سرانجام برسد. وی در پیش‌بینی تحولات گفت: ما روند مذاکرات را به بحث خواهیم گذاشت و حتی وارد روند عملی می‌شویم.

 اطلاعات 
روسیه درصدد ایجاد یک سازوکار تسویه حساب مالی با ایران است
برنامه های بزرگی برای توسعه همکاری دوجانبه میان ایران و روسیه داریم و چشم انداز خوبی برای آن متصور هستیم که به چند برابر شدن مبادلات میان دو کشور منجر خواهد شد.“لئونید لوژنجکو” رئیس شورای روابط تجاری ایران و روسیه ضمن اعلام این مطلب گفت: در حال حاضر به دنبال ایجاد یک سازوکار تسویه حساب مالی هستیم و این پروژه در حال پیگیری است و مطمئن هستیم که این سیستم موفق عمل خواهد کرد.وی اظهار داشت: دولت های ایران و روسیه این سازوکار را تأیید کرده اند و از آن حمایت می کنند چرا که با ایجاد این سازوکار همکاری، دیگر نیازی نداریم که از طریق کشورهای دیگر مبادلات مالی را انجام دهیم.رئیس شورای روابط تجاری ایران و روسیه با اشاره به اینکه در این فرایند از واحد پول ملی دو کشور و همچنین از یوآن چین استفاده می کنیم، گفت: با آسان شدن عملیات انتقال پول و تجارت، بنگاه های کوچک و متوسط هم قادر خواهند بود به نوبه خود سهمی در مناسبات تجاری دو کشور داشته باشند.
هر ادعایی درباره جزایر سه گانه ایرانی درخلیج فارس مردود است
سخنگوی وزارت امورخارجه در واکنش به اتهامهای وارده و ادعا‌های واهی در برخی قطعنامه‌های صادره نشست ۳۲سران اتحادیه عرب، با ابراز تأسف عمیق، طرح ادعا‌های مذکور را حرکت در مسیر نافرجام گذشته توسط اتحادیه دانست.کنعانی افزود: انتظار می‌رفت اتحادیه عرب با اجتناب از طرح برخی ادعا‌های تکراری و ملال آور در قطعنامه‌های خود، گامی مثبت و سازنده در تحکیم صلح و ثبات و تقویت همگرایی منطقه‌ای بردارد.وی از رویکرد سازنده برخی کشور‌های منطقه برای افزایش همکاری‌ها و اولویت بخشی به گفتگو و تفاهم مشترک استقبال کرد.سخنگوی وزارت امور خارجه با ایرانی خواندن جزایر سه گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی، اظهار داشت : تمامی اقدامات ایران برای اعمال حاکمیت بر سرزمین خود صورت می‌گیرد و هرگونه ادعایی در این باره مردود است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

روند بررسی پرونده های قضایی نباید طولانی باشد
حوزه/ آیت‌الله العظمی جوادی آملی در دیدار حجت‌الاسلام مظفری رئیس کل دادگستری قم، ضمن تقدیر از تلاش های مجموعۀ قضایی کشور، اظهار داشتند: دستگاه قضا به دو چیز وابسته است، یکی قانون عدل و دیگری قاضی عادل!معظم له ابراز داشتند: در کلامی از امیرالمومنین -علیه السلام- آمده است که «مَنِ اُبْتُلِیَ بِالْقَضَاءِ فَلْیُوَاسِ بَیْنَهُمْ فِی اَلْإِشَارَهِ وَ فِی اَلنَّظَرِ وَ فِی اَلْمَجْلِسِ»، کسی که قضاوت می کند باید اشاره اش و نگاهش و نشستنش نسبت به طرفین برابر باشد، این موارد تمرین عدل است! تمرین عدل این است که قاضی در برابر مال و هدایا موضع بگیرد چون اگر دستش در این موارد لغزید، قلمش کند می شود!این مرجع تقلید ابراز داشتند: روند بررسی پرونده ها در دستگاه قضا نباید طولانی باشد و شایسته است دستگاه قضا با استفاده از افراد تحصیلکرده و با کمک قضات با تجربه، لوایحی در این باره تنظیم و قوانین مربوطه را بازبینی نمایند تا روند بررسی پرونده ها با سرعت بیشتری انجام شود.

اجازه ندهیم دشمن با جنگ نرم قم را از ارزش های الهی تهی کند
رسا/ آیت‌الله کعبی با تبریک میلاد حضرت معصومه -سلام‌الله‌علیها- گفت: حضرت معصومه -سلام‌الله‌علیها- محور شهر قم است و این شهر حرم اهل بیت -علیهم السلام- است و از برکات حضرت معصومه وجود حوزه علمیه قم است و تشیع ایران مدیون هجرت مقدس فاطمه معصومه(سلام‌الله‌علیها) به قم می باشد عضو جامعه مدرسین خاطرنشان کرد: محور حرم اهل بیت -علیهم السلام- و برخورداری از دانش، معرفت و ایمان و تقوای اهل بیت با محوریت شهر قم و حوزه علمیه قم اتفاق می افتد و ما باید جایگاه خود را در ترویج و تولید علوم حقه جهانی بشناسیم و شهر قم را به قطب ایمان و دانش، معارف اهل بیت، اخلاق و آداب، امنیت و عدالت، کرامت انسانی، پناهگاه برای جهانیان و شهر نمونه اسلامی برپایه فرهنگ اهل بیت -علیهم السلام- تبدیل کنیم؛ چراکه ظرفیت قم بسیار بالا بوده و نباید به دشمنان اسلام و اهل بیت اجازه دهیم که با جنگ نرم، شبیخون فرهنگی، تبدیل مبلمان شهری قم و ترویج فرهنگ غربی، این شهر را از ارزش های متعالی خالی کنند.

لندن: چین بزرگترین چالش دوران کنونی جهان است
فارس/ نخست وزیر انگلیس در سخنانی مدعی شد که چین بزرگترین چالش دوران کنونی برای امنیت و شکوفایی جهان به شمار می‌آید.« ریشی سوناک» در سخنان خود گفت: «گروه هفت کشور صنعتی جهان همچنان در برابر چین از خود وحدت نشان می‌هند». سوناک مدعی شد که سیاست داخلی چین روز به روز خودکامه‌تر و سیاست خارجی این کشور قاطعانه‌تر می‌شود. وی ادامه داد: «واکنش‌های انگلیس به پکن کاملا هم راستا با متحدان خواهد بود».

انتقاد آمریکا از تجاوز وزیر صهیونیست به مسجد الاقصی
فارس/ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از شهرک سازیهای جدید رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی کرد و گفت: هرگونه پیشروی و ساخت و سازهای جدید در کرانه باختری مانعی برای دستیابی به راه حل دو دولتی است. وی همچنین از یورش وزرای صهیونیست به مسجد الاقصی انتقاد و نسبت به چنین اقدامات تحریک آمیزی ابراز نگرانی کرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت، موضع واشنگتن همچنان حفظ وضع موجود در اماکن مقدس در بیت المقدس است. وی اضافه کرد، اماکن مقدس در بیت المقدس نباید برای مقاصد سیاسی استفاده شوند و ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که به این مقدسات احترام بگذارند.

صادرات چین به ایران ۴۶ درصد رشد کرد
ایرنا/ جدیدترین آمار منتشر شده از سوی گمرک چین نشان می‌دهد مبادلات تجاری این کشور با ایران در ۴ ماهه نخست سال جاری میلادی با رشد ۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۵ میلیارد و ۲۳۰ میلیون دلار رسیده است. ارزش مبادلات دو کشور در ماه‌های ژانویه تا آوریل سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۵ میلیارد و ۲۰ میلیون دلار اعلام شده بود. واردات چین از ایران در ۴ ماهه نخست ۲۰۲۳ با کاهش ۳۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۱ میلیارد و ۵۲۰ میلیون دلار رسیده است. چین در مدت مشابه سال قبل ۲ میلیارد و ۴۹۰ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود. با وجود کاهش ۳۹ درصدی ارزش واردات چین از ایران در ۴ ماهه ۲۰۲۳ که تا حد زیادی ناشی از افت قیمت نفت بوده است صادرات چین به ایران در این مدت با رشد ۴۶ درصدی مواجه شده و به ۳ میلیارد و ۷۱۰ میلیون دلار رسیده است. چین در ماه‌های ژانویه تا آوریل سال قبل ۲ میلیارد و ۵۳۰ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

سالانه ۱۸ هزار نفر در کشور بر اثر سوانح رانندگی کشته می‌شوند
ایرنا/ فرمانده پلیس راهور کشور گفت: سالانه بالغ بر ۱۸ هزار تَن جان خود را در تصادف‌ها از دست می‌دهند، و سنین بین ۱۵ تا ۳۵ که جمعیت فعال کشور محسوب می‌شوند، نیز از بیشترین جانباختگان این حوادث هستند. سردار هادیان‌فر با تاکید بر اهمیت توجه جدی به مسائل آموزشی و فرهنگی ترافیک گفت: یکی از اقدام‌های موثر صورت گرفته، ایجاد همیاران پلیس بود، که ۱۱ میلیون جمعیت نونهال در قالب این طرح در زمینه انضباط بخشی ترافیک انجام وظیفه کردند. هادیان‌فر با بیان اینکه تصادف‌ها خسارت‌های مالی و معنوی زیادی برای کشور دارد گفت: عامل انسانی فارغ از وسیله نقلیه و راهی که خودروها در آن آمد و شد می‌کنند، نقش تعیین کننده‌ای ایفا می‌کند.

پاکستان حمله تروریستی در ایران را محکوم کرد
فارس/ وزارت خارجه پاکستان در واکنش به حمله تروریستی در مرز «مرزه سر» در منطقه سراوان که باعث شهادت مرزبانان ایرانی شد، بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: «پاکستان حمله تروریستی در شهرستان سراوان ایران در ۲۰ می ۲۰۲۳ که منجر به جان باختن ۶ پرسنل امنیتی ایرانی شد را به شدت محکوم می‌کند. «دولت و مردم پاکستان عمیق‌ترین تسلیت خود را به خانواده‌های داغدار شهدا و همچنین به دولت ایران در این حادثه تلخ ابراز می‌کنند. همانطور که در دیدار اخیر نخست‌وزیر پاکستان و رئیس‌جمهور ایران مجدداً تأیید شد، ما بر لزوم تلاش متقابل برای از بین بردن تروریسم در دو طرف مرز تأکید می‌کنیم.‌ «در پایان این بیانیه هم آمده است که: «پاکستان مرز ایران و پاکستان را مرز صلح و دوستی می‌داند؛ و همچنان متعهد به همکاری با ایران در این راستا است.»

مسمومیت بیش از ۱۰۰ نظامی صهیونیست
باشگاه خبرنگاران/ شبکه صهیونیستی کان گزارش داد بیش از ۱۰۰ نظامی صهیونیست به دلایل نامعلومی در یکی از پایگاه‌های ارتش این رژیم در جنوب سرزمین‌های اشغالی فلسطین مسموم شده‌اند.این شبکه عبری درباره حال جسمانی نظامیان صهیونیست جزئیات بیشتری منتشر نکرده است. پیش از این نیز ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که سربازان متجاوز صهیونیست در شهر حواره در جنوب نابلس مورد حمله قرار گرفته‌اند. این در حالی است که «عبد الباری عطوان» تحلیلگر سرشناس عرب و سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم در گزارشی درباره راهپیمایی اهانت آمیز پرچم صهیونیست‌ها در قدس اشغالی و مسجد الاقصی نوشت: «این اقدامات بی‌پاسخ نمی‌ماند و شادی و خوشحالی کابینه افراطی و راست گرای رژیم اشغالگر به خاطر برگزاری این راهپیمایی طولانی نخواهد بود و قطعا مبارزان و مقاومت فلسطین در صدد برنامه ریزی و فراهم کردن مقدمات لازم برای دادن یک پاسخ قوی و قاطع به این اقدام صهیونیست‌ها در آینده نزدیک هستند.»

نخستین گروه از عوامل حج ۱۴۰۲ عازم عربستان شدند
باشگاه خبرنگاران/ نخستین گروه از عوامل اجرایی مراسم حج تمتع امسال، یکشنبه شب از ترمینال سلام فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران به سوی مدینه منوره پرواز کردند. بر اساس اعلام سازمان حج و زیارت این گروه از عوامل اجرایی به تعداد بیش از ۲۴۰ نفر شامل اعضای ستادی سازمان حج و زیارت، بعثه مقام معظم رهبری، گروهی از عوامل مجموعه هتل‌های حجاج ایران، کارکنان آشپزخانه‌های مرکزی زائران ایرانی در مکه و مدینه و کارکنان مرکز پزشکی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران هستند که با بدرقه رئیس سازمان حج و زیارت و چند تن از معاونین و مدیران این سازمان راهی مدینه منوره شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *