خبر روز ۱۴۰۲/۰۲/۳۱

**میلاد حضرت فاطمه معصومه -سلام الله علیها- و آغاز دهه کرامت مبارک باد** رهبرمعظم انقلاب در دیدار مسئولان وزارت امور خارجه: عزت در سیاست خارجی یعنی نفی «دیپلماسی التماسی»** رئیس‌جمهور: برنامه هفتم، سند هویتی دولت برای تحول پنج‌ساله است** آیت الله مروی: مهمترین ویژگی طلاب حوزه‌های علمیه بی ادعایی در تدریس و تبلیغ است** آیت الله فاضل لنکرانی: موضوع تکثیر جمعیت از موضوعات بسیار کلیدی مهم و استراتژیک است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
پیام تبریک رهبر معظم انقلاب برای بازگشت دلاورمردان ناوگروه۸۶ به کشور
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در پیامی، بازگشت موفقیت‌آمیز دلاور‌مردان ناو‌گروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش از مأموریت دریانوردی بزرگ به کشور را تبریک گفتند.متن پیام فرمانده کل قوا به شرح زیر است:
بسم‌ا… الرّحمن الرّحیم. به دلاور‌مردان ناو‌گروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، دریانوردی بزرگ و موفقیت‌آمیزشان را تبریک می‌گویم. عزیزان! به خانه خوش آمدید؛ موفق باشید.
رئیس جمهور دوشنبه به اندونزی می‌رود
آیت‌الله رئیسی به دعوت رسمی جوکو ویدودو، رئیس‌جمهور اندونزی و با هدف تعمیق و گسترش روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دو کشور، روز دوشنبه در صدر هیأتی بلندپایه به جاکارتا می‌رود.دیدار دوجانبه با جودو ویدودو، رئیس‌جمهور اندونزی و امضای اسناد همکاری دو کشور در بخش‌های مختلف، از‌جمله برنامه‌های سفر رئیسی به اندونزی خواهد بود. رئیس جمهور همچنین در این سفر علاوه بر دیدار با رئیس‌جمهور اندونزی، با رؤسای مجلس نمایندگان و مجلس مشورتی این کشور نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. نشست با تجار و فعالان اقتصادی دو کشور، گفت‌وگو با علما و اندیشمندان اندونزیایی و دیدار با ایرانیان مقیم اندونزی از دیگر برنامه‌های سفر سه روزه رئیس‌جمهور به جاکارتاست. همچنین وزارت تجارت اندونزی اعلام کرد این کشور قصد دارد هفته آینده و در جریان سفر رئیس‌جمهور ایران به جاکارتا یک توافق تجاری با تهران امضا کند. وزارت تجارت اندونزی اعلام کرد جاکارتا و تهران مراحل نهایی مذاکرات درخصوص یک توافق دوجانبه تجاری را به پایان رسانده‌اند. وزارت تجارت اندونزی می‌گوید دولت‌های دو طرف اکنون می‌توانند اسناد مربوط به این توافق که «توافق تجاری ترجیحی ایران – ‌ اندونزی» نام گرفته را به امضا برسانند. طبق اعلام وزارت تجارت اندونزی توافق مذکور در سفر آتی سید‌ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران به جاکارتا که از ۲۲ تا ۲۴ می انجام می‌شود به امضای طرف‌ها خواهد رسید.

 همشهری 
متن برجام آماده است
سیدمحمد مرندی، مشاور رسانه‌ای تیم هسته‌ای گفت: تصورمان این بود که توافق قریب‌الوقوع است، اما آمریکایی‌ها به‌خاطر نزدیک بودن انتخابات میان‌دوره‌ای تعلل کردند. بایدن و تیمش نگران بودند که ترامپ بگوید زیادی امتیاز دادید. سپس آشوب‌ها شروع شد و محاسبات غربی‌ها تغییر کرد و کار عقب افتاد.
باید با انقلاب‌های رنگی مخالفت کنیم
«شی جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین گفت:چین و کشورهای آسیای مرکزی آینده مشترک دارند و باید قاطعانه با مداخله خارجی در امور داخلی کشورهای منطقه و تلاش برای برانگیختن انقلاب‌های رنگی مخالفت کنند و در برابر ۳ اهریمن تروریسم، جدایی‌طلبی و افراط‌گرایی موضعی بدون مدارا اتخاذ کنند.
ایروان و باکو به توافق نهایی نزدیک شده‌اند
«سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: ارمنستان و جمهوری آذربایجان به توافق درخصوص خاتمه محاصره مسیر‌های مهم حمل‌ونقل نزدیک شده‌اند. طرفین تأیید کرده‌اند که بدون پیشرفت در حل‌وفصل اختلافات در قره باغ و اطراف آن، پیشرفت در جنبه‌های خاص پیمان صلح دشوار است.
لبنان به حمایت اعراب نیاز دارد
«نجیب میقاتی»، نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان گفت: نشست جده خلاف اجلاس‌های قبلی، بر مقدم‌بودن عمل بر حرف تأکید کرد. هدف از این نشست، حل‌و‌فصل مشکلات کشورهای عربی و به صفر رسیدن بحران‌های خاورمیانه بود. لبنان برای بهبود شرایط، به حمایت اقتصادی برادران عرب خود نیاز دارد.

 کیهان
رهبرمعظم انقلاب: عزت در سیاست خارجی یعنی نفی «دیپلماسی التماسی»
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در دیدار مسئولان وزارت امور خارجه تأکید کردند: «عزت»، نفی «دیپلماســی التماســی چه در کلام و چه در محتوا» و پرهیز از چشم دوختن به حرف و تصمیم مقامات کشورهای دیگر است.
در همه مسائل جهانی در «حرف و اقدام و مواجهه با اقدام دیگران»، عزتمندانه و متکی بر اصول حرکت می کنیم.
هر حرکتی در سیاست خارجی باید عقلانی و فکرشده باشد و تصمیمات و اقدامات دفعی و بدون حساب در مقاطعی به کشور ضربه زده است.
وزارت امور خارجه باید نیروهایی جذب کند که عمیقا و از ُبن دندان به مبانی فکری و سیاســی انقلاب و جمهوری اســلامی باور داشته باشند، و با انگیزه کافی و اراده‌ای قوی و تحرک و فعالیت در مقابل طوفان های فکری و تبلیغاتی بیگانگان بایستند و خم نشوند.
مراقبت از انگیزه، ایمــان و اراده نیروها، وظیفه مهم دستگاه وزارت امور خارجه است.
دیپلمات ایرانی باید نماد ایمان، عشــق به ایران عزیز، غیرت، عــزم و اراده و تحرک و پر کاری باشد و گفتار و رفتارشان برای ملت ایران هم احترام برانگیز باشد.
امروز همراهی و هم جهتی برخی کشــورهای بــزرگ و مهم دنیا با جمهوری اســلامی ایران در برخی جریان‌ها و خطوط اساسی سیاست بین الملل پدیده‌ای بی سابقه است که باید با قدر دانستن این فرصت، ارتباطات با آن کشورها را تقویت کنیم.
« توانایی تبیین اقناع کننده منطق رویکرد های کشــور در مســائل مختلف»،«حضور اثرگذار و جهت بخــش در پدیده ها، حــوادث و جریان های مختلف سیاسی- اقتصادی جهان»، «رفع و کاهش سیاســت‌ها و تصمیمات تهدیدآمیز علیه ایران»، «تضعیف کانون های خطرآفرین»، «تقویت دولت‌ها و مجموعه های متحد و همراه با ایران و توســعه عمق راهبردی کشور» و «قدرت تشخیص لایه های پنهان در تصمیمات و اقدامات منطقه‌ای و جهانی»، شش ضابطه‌ای بود که رهبرمعظم انقلاب در تشریح یک سیاست خارجی موفق و افتخارآمیز، بیان کردند.
رهبر معظم انقلاب لازمه جا نمایی مناســب ایران در نظــم جدید را رصد و ارزیابــی تحولات جهانی و شناخت دقیق سمت و ســو و پشت پرده حوادث دانستند و گفتند: بر اســاس این رصد و ارزیابی باید پیشنهادهای عملی استخراج شود که در این زمینه هم سفرا و رؤسای نمایندگی‌ها به خصوص در کشورهای اثرگذار نقش مهمی دارند.
مسئله‌محوری، مردم‌پایه بودن اقتصاد و هم‌افزایی قوای سه‌گانه از مهم‌ترین ویژگی‌های سند برنامه هفتم است
معاون اول رئیس‌جمهور مسئله‌محوری، مردم‌پایه بودن اقتصاد و هم‌افزایی قوای سه‌گانه را از مهم‌ترین ویژگی‌های سند برنامه پنج ساله هفتم توسعه کشور برشمرد و تاکید کرد: نخبگان و صاحبنظران در صورت مغایرت برنامه هفتم توسعه با هدف‌های مدنظر، ورود پیدا کرده و دولت پذیرای نظرات کارشناسی آنان است. مخبر در همایش معرفی و رونمایی از سند برنامه پنج ساله هفتم توسعه با بیان اینکه در صورت اجرای درست شش برنامه قبلی توسعه وضعیت کشور در شرایط بهتری قرار داشت، افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های تدوین برنامه هفتم توسعه بررسی و آسیب‌شناسی ‌اشکالات در اجرای برنامه‌های گذشته است تا مشخص شود به چه دلایلی نتوانستیم به اهداف برنامه‌های قبل برسیم.

 ایران 
برنامه هفتم، سند هویتی دولت برای تحول پنج‌ساله است
آیت‌الله رئیسی در جلسه فوق‌العاده هیأت دولت که به منظور بررسی نهایی و تصویب برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، ضمن تقدیر از زحمات و تلاش‌های شبانه‌روزی برخی دستگاه‌ها و افراد، بویژه دکتر میرکاظمی رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه و همکارانش در تدوین این برنامه، آن را سند هویتی نگاه دولت برای تحول در پنج سال آینده ذیل سیاست‌های ۲۶ گانه ابلاغی مقام معظم رهبری توصیف کرد. رئیس‌جمهور همچنین از همه وزرا خواست با حساسیت لازم و اهتمام ویژه نظرات اصلاحی خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن ارائه دهند تا این سند مهم پس از جمع‌بندی و تصویب نهایی در دولت، با توجه به نظر موافق رئیس مجلس، بعد از انتخاب هیأت رئیسه، تقدیم مجلس شورای اسلامی شود و تأخیری در این زمینه به وجود نیاید.
مراسم ختم تروریست «خانه اصفهان» در کمپ منافقین
برگزاری مراسم تجلیل از تروریست‌های مسلح پرونده خانه اصفهان در تیرانا، پایتخت آلبانی و مقر گروهک تروریستی منافقین، بار دیگر توجه‌ها را به سمت ارتباط این افراد با این گروهک جلب کرد. پیش از این، خبرگزاری میزان در گزارشی از جزئیات احکام صادره برای عاملان حمله تروریستی در خانه اصفهان و پرونده قضایی آنها، به عضویت و همکاری صالح میرهاشمی، متهم ردیف اول این پرونده با گروهک منافقین اشاره کرده بود. پس از اعدام این محکومان، طی مراسمی در تیرانا که با حضور عناصر سالخورده این گروهک صورت گرفت، از این اعدام‌شدگان تجلیل شد! همچنین هواداران و اعضای منافقین در چندین شهر اروپایی در حمایت از این افراد، تجمعات پراکنده‌ای برگزار کردند، امری که می توان از آن به عنوان شاهد دیگری از ارتباط آنان با منافقین نام برد. باوجود این، آنچه محل سؤال است، حمایت برخی سلبریتی‌ها از این چهره‌ها است؛ آن هم به رغم حمایت‌های صریح و علنی منافقین از اعدام‌شدگان پرونده حادثه تروریستی اصفهان و نیز به رغم اقاریر صریح آنان مبنی بر انجام این عملیات. معلوم نیست این سلبریتی‌ها تحت تأثیر عملیات سایبری و القائات مجازی عناصر منافقین قرار ‌گرفته‌اند یا حاضر به خریدن ننگ همسویی با سازمان منافقین و حمایت از اعضای آنان هستند.

 جمهوری‌اسلامی 
نامه نمایندگان به رهبرمعظم انقلاب
عضو کمیسیون امور داخلی مجلس از نامه نمایندگان به رهبری درخصوص عملکرد هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد. ولی‌الله بیاتی گفت: برخی فرآیندها مانند هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام یک مقداری در کار مجلس خلل ایجاد کرده که برای این هم نمایندگان نامه‌ای خدمت رهبر انقلاب نوشتند که تعیین تکلیف کنند؛ مثلاً در مواردی مانند خودرو یا شفافیت قوای سه‌گانه این‌ها باید حل شود و در این پیچ و خم‌های اداری و قانونی گیر نکند. وی درخصوص زمان ارسال نامه گفت: از آنجا که برخی مصوبات در بودجه تغییر کرد یا حذف شد، بعد از عید این نامه نوشته و خدمت رهبری ارسال شد تا با نظر رهبری موارد این‌چنینی تعیین تکلیف شود.

 وطن امروز
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت برادر حجت‌الاسلام‌ حجتی‌کرمانی
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت برادر حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدجواد حجتی‌کرمانی را به وی تسلیت گفتند.
وزرای ایران و ویتنام تفاهمنامه همکاری امضا کردند
وزیر کشور ایران و ژنرال «تو لام» وزیر امنیت عمومی ویتنام تفاهمنامه همکاری با موضوع مبارزه با جرائم سایبری، سازمان‌یافته و قاچاق مواد مخدر امضا کردند. وحیدی پس از دیدار ژنرال «تو لام» وزیر امنیت عمومی ویتنام با تاکید بر اینکه سفر وزیر امنیت عمومی ویتنام برای توسعه روابط دوجانبه بود، افزود: سابقه طولانی از همبستگی‌های عاطفی و روابط سیاسی خوب بین ۲ کشور وجود دارد.وزیر کشور با بیان اینکه درباره موضوعات مختلف اعم از سیاسی، اقتصادی، علمی و فناوری بحث شد، افزود: در حوزه مسائل امنیتی درباره موضوعات جرائم سازمان‌یافته، قاچاق مواد مخدر، مسائل سایبری و… تفاهمنامه‌ای امضا شد که ۲ کشور در این حوزه‌ها با هم همکاری خوبی داشته باشند.
انتخابات هیأت رئیسه مجلس سه‌شنبه برگزار می‌شود
مجلس شورای اسلامی این هفته روزهای یکشنبه (امروز)، دوشنبه (فردا) و سه‌شنبه (۲ خرداد) جلسه علنی دارد و علاوه بر بررسی طرح‌ها و لوایح مختلف، انتخابات اعضای هیات رئیسه مجلس در اجلاسیه چهارم را نیز برگزار خواهد کرد.

 جوان 
سپاه رصد ناو آمریکایی در تنگه هرمز را تایید کرد
فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه، رصد ناو همیلتون حامل سه فرمانده ارشد نیروهای دریایی آمریکا، انگلیس و فرانسه توسط پهپاد و شناورهای این نیرو را تایید کرد.سردار غلامشاهی، فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طبق برنامه مستمر و جاری خود به صورت شبانه‌روزی تردد شناورها در تنگه هرمز و خلیج‌فارس را با اشراف اطلاعاتی، کنترل و رصد می‌کنند. وی افزود: عصر جمعه ۲۹ اردیبهشت ماه هنگام خروج ناو آمریکایی پل همیلتون که به ادعای آنها حامل سه فرمانده ارشد نیروهای دریایی آمریکا، انگلیس و فرانسه بود، از سوی پهپادهای شناسایی این نیرو و شناورهای گشتی ناو تیپ ذوالفقار منطقه یکم نیروی دریایی سپاه مورد رصد دقیق قرار گرفت. سردار غلامشاهی افزود: در گذشته هم این شناور هنگام ورود به تنگه هرمز مورد شناسایی شناورهای گشتی و مرکز فرماندهی کنترل تنگه هرمز نیروی دریایی سپاه قرار گرفته بود و کاملا تحت رصد و کنترل ما بوده است. فرمانده منطقه یکم دریایی سپاه هوشیاری و هوشمندی در تامین امنیت دریایی منطقه را خصیصه ذاتی نیروی دریایی سپاه توصیف و تاکید کرد: هرگونه شناور ورودی به تنگه هرمز تحت کنترل و اشراف اطلاعاتی جان برکفان غیرتمند نیروی دریایی سپاه بوده و لحظه‌ای از دایره رصد آنان دور نخواهند ماند.

 خراسان
پایان ماموریت دور کره زمین
سرانجام پس از هشت ماه دریانوردی تاریخی به دور کره زمین، ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن دنا و ناوبندر مکران پیش از ظهر شنبه با استقبال فرمانده نیروی دریایی ارتش و خانواده‌های کارکنان این ناوگروه وارد منطقه یکم دریایی نیروی دریایی ارتش در بندر عباس شد.این ناوگروه در مدت ماموریت خود ۶۵ هزار کیلومتر دریانوردی سخت در سه اقیانوس هند،آرام و اطلس داشت و از قاره های آسیا، اقیانوسیه، آمریکای جنوبی و آفریقا عبور کرد تا ماموریت ۳۶۰درجه‌ای خود را در بندرعباس به پایان برساند. برای استقبال از نیروهای این ماموریت مهم، انواع جنگنده های نیروی هوایی ارتش با عبور از فراز ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش به دریادلان ایرانی پس از ۸ ماه دریانوردی خوش‌آمد گفتند. همچنین انواع یگان‌های شناور از ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فراجا، یگان‌های بسیج دریایی و لنج‌ها و شناورهای مردمی در این مراسم با عبور از کنار ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش به آن‌ها خوش‌آمد گفتند و ۱۵ توپ سلام از سمت ساحل و ۱۵ توپ از ناو دنا به نشانه موفقیت این ماموریت شلیک شد.
هیچ محدودیتی در دریاها نداریم
دریادار شهرام ایرانی که برای استقبال از ناوگروه های ۸۶ نیروی دریایی ارتش با یک فروند بالگرد بر عرشه ناوبندر مکران فرود آمده بود، ضمن تبریک این موفقیت به نیروهای ناوگروه ۸۶ گفت: در حوزه قدرت در جدول شاید به دلیل نداشتن رزم ناو جایگاه شایسته‌ای نداشته باشیم اما ناو دنا کاری کرد که رزم ناو ۱۰هزار تُنی جلوی ما تعظیم کند چون دنا با ۱۲۰۰ تُن این مسیر را طی و از توفان‌ها عبور کرده و برای اولین بار از تنگه ماژلان رد شده است. طراحان ناو دنا گفتند این ناو برای ۲۸ درجه کجی طراحی شده اما با دقت و درایت فرماندهان این ناوگروه دنا تا ۴۸ درجه کجی را در توفان تجربه کرده و سربلند بیرون آمده است. فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: دستاورد مهم این سفر این بود که ما دیگر هیچ محدودیتی در هیچ دریایی نداریم و در هر توفانی می توانیم با طراحی دقیق مسیر عبور کنیم.

 مردم سالاری
تاکید گروه هفت بر حل وفصل دیپلماتیک پرونده اتمی ایران
رهبران کشورهای گروه هفت پس از نشست دیروز خود در بیانیه‌ای با مطرح کردن ادعاهایی درباره برنامه هسته‌ای ایران و ابراز نگرانی نسبت به آنچه تشدید فعالیت‌های ایران در این زمینه خواندند، برجام را برای حل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران «مفید» دانستند. در این بیانیه آمده است: ما دوباره بر عزم آشکار خود مبنی بر این که ایران هرگز نباید سلاح هسته‌ای تولید کند، تاکید می‌کنیم. ما عمیقا نگران تشدید مداوم برنامه هسته‌ای ایران هستیم، برنامه‌ای که هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد و به طور خطرناکی به فعالیت‌های واقعی مرتبط با تسلیحات نزدیک است. طبق بیانیه سران گروه هفت، ‌«راه‌حل دیپلماتیک همچنان بهترین راه حل این مسئله (رسیدگی به برنامه هسته‌ای ایران) است.
ادعای کشورهای گروه هفت مبنی بر تشدید فعالیت‌های هسته‌ای ایران در راستای اهداف نظامی در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران بارها ضمن تاکید بر حق ملت ایران از برخورداری از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای، گفته‌اند که تولید و به‌کارگیری تسلیحات اتمی هیچ جایی در برنامه دفاعی ایران ندارد. علاوه بر این، ایران همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی را در زمینه نظارت و راستی‌آزمایی برنامه اتمی خود ادامه می‌دهد و این نهاد بین‌المللی تا کنون در گزارش‌های خود وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران و انحراف مواد هسته‌ای را تایید نکرده است.

 آرمان ملی 
نظام بین‌الملل دیگر تک‌قطبی نیست
علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در توئیتی نوشت : درحالی‌که غرب در رؤیای «پایان تاریخ» به سر می‌برد، جهان به‌تدریج با «آغازی در تاریخ» مواجه شده است. جهان جدید نه از میان جنگ با ابزارهای سخت نظامی، بلکه از دل ابزارهای نرم و رویارویی‌های غیرنظامی در حال ظهور است؛ بدون شک نظام بین‌الملل دیگر تک‌قطبی نیست!

 قدس
بررسی طرح ممنوعیت انتصاب دوتابعیتی‌ها
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: طرح ممنوعیت انتخاب یا انتصاب مقامات و ‌مدیران‌ دارای تابعیت مضاعف و ‌مرتبط با کشورهای خارجی در دستورکار کمیسیون امنیت ملی مجلس است. ابوالفضل عمویی افزود: دستورکار دیگر این کمیسیون مروری بر مباحث و ‌چالش‌های اجتماعی کشور با حضور مسئولان ذی‌ربط از فراجا و سازمان های مردمی است. همچنین در کمیته امنیت لوایح موافقت‌نامه همکاری در حوزه امنیت اطلاعات بین ایران‌ و روسیه، موافقت‌نامه همکاری در حوزه امنیت اطلاعات‌ بین ایران‌ و بلاروس در زمینه همکاری‌های امنیتی، موافقت‌نامه تأسیس و چارچوب فعالیت مراکز فرهنگی میان ایران‌ و روسیه بررسی خواهد شد.
الحشدالشعبی مدافع اصلی عراق
«فالح الفیاض» رئیس سازمان الحشدالشعبی با اشاره به اینکه این سازمان از دولت عراق در زمینه توسعه‌گرایی و مبارزه با فساد حمایت می‌کند، گفت: الحشدالشعبی یک نماد وحدت‌بخش برای عراق و مدافع نخست نظام سیاسی آن است. وی تأکید کرد: داعش بستر اجتماعی خود را از دست داده و شمار نیروهای آن به ۷۰۰نفر رسیده که به منزله فروپاشی این گروه تروریستی است. همه این دستاوردها علیه داعش به برکت تلاش‌ها و مجاهدت‌های رزمندگان الحشدالشعبی بدست آمده است.

 اعتماد
تعهد دولت عراق برای خلع سلاح و اخراج گروهک‌های تروریستی
فرمانده نیروی زمینی سپاه گفت: دولت عراق متعهد شده که گروهک‌های تروریستی را خلع سلاح و از کشورشان بیرون کند. سردار پاکپور با اشاره به اقدامات دشمنان به ویژه برخی گروهک‌های تروریستی در مرزهای غربی ایران ‌اظهار داشت: ‌در همین راستا، توافقنامه‌ای با دولت عراق صورت گرفته و آنها متعهد شدند که ‌گروهک‌های تروریستی را خلع سلاح و از کشورشان ‌بیرون کنند. او تصریح کرد: ما منتظریم تا دولت عراق به تعهدات خود عمل کند و به آنان فرصتی داده‌ایم در غیر این‌ صورت و اگر اتفاقی نیفتد، حملات سپاه ادامه‌ خواهد داشت. وی در پاسخ به این سوال که فرصت سپاه به عراق چند ماه یا روز است؟ افزود: فرصت مشخص داده شده که خود دولت عراق می‌داند. سردار پاکپور درباره وضعیت امنیتی مرزهای کشور نیز عنوان کرد: خوشبختانه امنیت مطلوب و پایدار در سراسر کشور به ویژه مناطق مرزی برقرار و هیچ مشکلی نداریم.

 اطلاعات
سامانه های هوشمند جایگزین روش های قبلی مقابله با کشف حجاب می شود
دولت اواخر هفته گذشته اعلام کردکه لایحه پیشنهادی قوه قضائیه درباره عفاف و حجاب راپس از بررسی وموافقت به مجلس ارسال کرده است . مطابق این لایحه، فناوری‌های نوین و سامانه های هوشمند جایگزین روش های قبلی در برخورد با جرم کشف حجاب شده است.در لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب که رویکردی اجتماعی و پیشگیرانه دارد و به‌صورت هوشمند و با استفاده از فناوری‌های نوین اعمال خواهد شد، کشف حجاب سر توسط بانوان، برهنگی بدن و پوشیدن لباس های نازک بدن نما جرم انگاری شده و مرتکبان این جرم پس از شناسایی از طریق سامانه های هوشمند تا ۳ بار مورد تذکر و جریمه های نقدی قرار گرفته و در صورت تکرار جرم برای بار چهارم به مرجع قضائی معرفی خواهند شد. در این لایحه پیش بینی شد چنانچه جرم کشف حجاب در خودرو انجام شود، پس از دو بار تذکر و جریمه مالی در مرتبه سوم علاوه بر جریمه، وسیله نقلیه به مدت هفت روز به صورت الکترونیک توقیف شود.تذکر به مالکان خودروهایی که در آنها جرم کشف حجاب صورت گیرد توسط فراجا و از طریق سامانه های هوشمند انجام می‌شود.

 شهروند 
غرب به جای مداخله صدای اعتراض شهروندان خود را بشنود
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه مقامات آمریکایی علیه ایران گفت: «سیاستمداران غربی به جای مداخله در امور داخلی سایر کشورها و نمایش چهره‌ای به ظاهر بشردوستانه از خود، بهتر است صدای اعتراض‌های شهروندان خود را بشنوند.» کنعانی افزود: «نقض گسترده حقوق اولیه شهروندان غربی از جمله حق آزادی بیان و توسل پلیس و نیروهای امنیتی به خشونت مُفرَط علیه مردم معترض در اروپا و آمریکا در کنار صدور بیانیه‌های سیاسی در مورد قوانین داخلی سایر کشورها، به وضوح نشان‌دهنده استفاده ابزاری از حقوق بشر به منظور پیشبرد اهداف و تحقق منافع نامشروع سیاسی است.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

موضوع تکثیر جمعیت از موضوعات بسیار کلیدی مهم و استراتژیک است
حوزه/ آیت‌الله فاضل لنکرانی در دیدار جمعی از پزشکان بمناسبت روز جمعیت ، ضمن تبریک سالروز ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها گفت: موضوع تکثیر جمعیت از موضوعات بسیار کلیدی، مهم و به قول امروزی‌ها استراتژیک است و باید روی آن کار شود، چرا که از منظر قرآن و روایات هیچ تردیدی نیست که اسلام نسبت به همه زمان‌ها، نه فقط زمانی که تعداد مسلمین کم بود، بر تکثیر امّت اسلامی توصیه بسیار کرده است. عضو جامعه مدرسین با اشاره به اینکه وجود فرزند منشاء برکات خداوند برای خانواده و جامعه است. خاطرنشان ساخت: فرزندآوری بر آنها که تمکّن دارند واجب کفایی است، از مردم تقاضا می‌کنیم به امر مهم فرزند آوری بسیار توجه کنند، اگر بخواهند نسل شان باقی بماند، باید اولاد داشته باشند و در درجه بعدی به این دستور فقهی هم توجه کنند که در این شرایط برای حفظ کشور و حفظ شیعه و مکتب اهل‌بیت -علیهم السلام- تکثیر اولاد یک واجب کفایی است.

مهمترین ویژگی طلاب حوزه های علمیه بی ادعایی در تدریس و تبلیغ است
حوزه/ آیت‌الله مروی در همایش مدیران مرکز خدمات، به بیان جایگاه ویژه مکتب جعفری در میان مکاتب مختلف اسلامی و غیر اسلامی اشاره کرد و گفت: یک زمانی که به اتفاق اعضای شورای عالی در محضر مقام معظم رهبری بودیم، ایشان خدمت به سربازان حضرت حجت -عجل الله تعالی فرجه- را مسئولیتی بزرگ توصیف کردند و آن را از سنگین‌ترین مسئولیت‌های موجود در کشور بر شمردند. عضو جامعه مدرسین ادامه داد: اگر خدمت به سربازان حضرت حجت -عجل الله تعالی فرجه- اینقدر اهمیت دارد که مقام معظم رهبری اینگونه می‌فرمایند، خوب شما نیز باید توجه داشته باشید که در چه مسیری گام بر می‌دارید. وی افزود: ویژگی بسیار مهمی که حوزه‌های علمیه ما دارند این است که شخصیت‌ها و طلبه‌های فاضل بی‌ادعا مشغول درس خواندن، آموزش، تبلیغ و… هستند. استاد حوزه ‌علمیه قم گفت: گل‌های زیادی در حوزه‌های علمیه رویش کرده‌اند که پرچم خدمت به مکتب اهل بیت –علیهم السلام- به دست این‌ها است. حال ببینید خدمت به این‌ها چقدر ارزش دارد؟ و انسان باید چقدر خداوند را بابت این نعمت شاکر باشد؟ نباید جوری رفتار کنیم که خدایی ناکرده دل یکی از این سربازان حضرت بشکند.

مقاومت مرزبانان دلیر مانع ورود اشرار به کشور شد
تسنیم/ بامداد امروز یک تیم تروریستی که قصد نفوذ به داخل کشور را داشتند توسط مرزبانان هنگ مرزی سراوان حین کنترل و پایش مرز مشاهده و ضمن درگیری مسلحانه با آنان از ورود این گروه تروریستی به داخل کشور جلوگیری و تروریست‌ها به آن سوی مرز متواری شدند. در همین راستا پلیس در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در پی حمله تروریستی ناجوانمردانه اشرار و معاندان در شب گذشته و تلاش برای ورود به کشور با مقاومت مرزبانان دلیر برجک مرزبانی “مزه سر” هنگ مرزی سراوان روبه رو شدند که در این درگیری متاسفانه ۶ نفر از مرزبانان دلیر، به درجه شهادت نائل و تروریست‌ها با تحمل تلفات از صحنه درگیری متواری شدند. “این اقدام ناجوانمردانه حتما بی پاسخ نخواهد ماند”. جانشین فرماندهی انتظامی کشور به همراه فرمانده مرزبانی فراجا برای بررسی موضوع از ساعاتی پیش در منطقه درگیری حضور پیدا کردند.

قالیباف: مجلس با تصویب قانون جوانی جمعیت گام مهمی برای مقابله با پیری جمعیت برداشت
فارس/ رئیس مجلس گفت: مجلس یازدهم با تصویب قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»، گام مهمی در مسیر چاره‌اندیشی برای مقابله با تهدید پیش روی کشور یعنی پیری جمعیت برداشت. محمدباقر قالیباف، همچنین در آغاز نشست علنی امروز (یکشنبه ۳۱ اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی آغاز دهه کرامت که امسال به نام خدمت کریمانه و امیدآفرینی نامگذاری شده است را تبریک گفت و افزود: انقلاب اسلامی فرصت شگرفی برای رشد دختران در تمام سطوح و به طور خاص پیشرفت در زمینه‌های علمی فراهم کرد.قالیباف نگاه ابزاری به زنان و دختران را ظلم به آنها و مانع رشد استعدادهای دختران دانست.

حمله وحشیانه صهیونیست‌ها به مردم بی‌دفاع قدس
تسنیم/ رسانه‌های عربی خبر دادند، ده‌ها نفر از مهاجران صهیونیست با حمایت نظامیان این رژیم به راهپیمایی در بخش قدیمی شهر بیت‌المقدس پرداختند. در این راهپیمایی مهاجران صهیونیست به اهانت و ناسزاگویی به عرب‌ها و مسلمانان اقدام کرده و بعد از آن هم با فلسطینیانی که اتفاقاً در این محل حضور داشتند، درگیر شدند.

پایان کار نمایشگاه کتاب با فروش ۳۳۹ میلیارد تومانی
باشگاه خبرنگاران/ سی‌ام اردیبهشت‌ماه، آخرین روز از نمایشگاه کتاب تهران بود که از ۲۰ اردیبهشت در مصلی تهران برگزار شد و در دو بخش حضوری و مجازی میزبان بازدیدکنندگان بود. علی رمضانی، سخنگوی نمایشگاه میزان فروش نمایشگاه کتاب را تا پایان روز دهم (جمعه، بیست و نهم اردیبهشت‌ماه)، ۳۳۹ میلیارد تومان در بخش حضوری و مجازی عنوان کرد و درباره جزئیات آن گفت: نمایشگاه در بخش حضوری ۲۲۵ میلیارد تومان خرید ثبت کرد که ۱۶۵ میلیارد در کارت‌خوان‌های رسمی و ۷۵ میلیارد تومان نیز به صورت خرید نقدی، کارت به کارت و کارت‌خوان غیررسمی بوده است. در بخش مجازی نمایشگاه هم ۱۱۴ میلیارد تومان فروش ثبت شد که ۹۵ میلیارد تومان مربوط به ناشران و ۱۹ میلیارد تومان مربوط به کتابفروشان است.

خودداری مقام آمریکایی از اظهارنظر درباره تحول در روابط ایران و پاکستان
ایرنا/ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با خودداری از اظهار نظر درباره دیدار اخیر سران ایران و پاکستان مدعی شد که ایالات متحده همواره برای سرمایه‌گذاری در پاکستان پیشقدم است. ناظران سیاسی در پاکستان همواره آمریکا را برای کارشکنی در بحث همکاری‌های منطقه‌ای به ویژه سنگ‌اندازی در مسیر تعاملات ایران و پاکستان مقصر می‌دانند، موضوعی که دولتمردان اسلام‌آباد نیز بارها به آن اذعان می‌کنند. ادعای وزارت خارجه آمریکا برای همکاری با پاکستان در حوزه انرژی درحالی است که ایالات متحده همواره تعاملات راهبردی اسلام‌آباد با ایران را نشانه رفته و آن را به ضرر پاکستان می‌داند.

کلینتون: بازگشت ترامپ به کاخ سفید پایان دموکراسی آمریکا است
ایرنا/ وزیر خارجه اسبق آمریکا در مصاحبه ای با روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز گفت: اگر ترامپ [در انتخابات ریاست جمهوری] در سال ۲۰۲۴ پیروز شود، و فکر نمی‌کنم پیروز شود، این پایان دموکراسی در ایالات متحده و همچنین پایان اوکراین خواهد بود و ما را از ناتو خارج خواهد کرد. هیلاری کلینتون اذعان کرد که سن ۸۰ سالگی جو بایدن که برای دور دوم نامزد خواهد شد، یک مشکل است و آمریکایی ها حق دارند در این مورد نگران باشند.

رسانه پاکستانی: افزایش حجم تجارت با ایران با دلارزدایی امکان پذیر است
ایرنا/ روزنامه پاکستانی «دنیا» دلارزدایی در تجارت دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران و انجام معاملات بازرگانی با ارزهای محلی را موثرترین راه برای بالابردن حجم تجارت مشترک دانست و به دولت اسلام‌آباد توصیه کرد که به جای وابستگی به واردات از غرب باید ظرفیت بازار ایران را جدی گرفت. روزنامه اردو زبان «دنیا» چاپ اسلام‌آباد در سرمقاله خود با عنوان «توسعه روابط اقتصادی ایران و پاکستان» با استقبال از افتتاح اخیر بازارچه مرزی و خط انتقال برق ایران به پاکستان، نوشت: حضور سران دو کشور در این آیین بیانگر عزم راسخ دو همسایه برای افزایش همکاری‌های تجاری است که بیشترین منفعت و تاثیرات مثبت آن متوجه مردم ایالت بلوچستان خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *