خبر روز ۱۴۰۲/۰۲/۲۸

**آیت الله العظمی نوری همدانی در دیدار رئیس دفتر رئیس جمهور: بنده هیچ حرف و سفارشی جز خدمت به مردم و حل مشکلات معیشتی ندارم** رهبر معظم انقلاب در دیدار دست‌‌اندرکاران و کارگزاران حج: هدف حج اتحاد امت اسلامی در مقابل ظلم و استکبار است** آیت الله حسینی بوشهری: ابعاد تربیتی و اخلاقی در حوزه علمیه جدی گرفته شود** آیت الله خاتمی: پای عَلَم انقلاب و نظام تا آخرین نفس و قطره خونمان ایستاده ایم** با حضور رؤسای جمهور ایران و روسیه توافقنامه احداث خط راه‌آهن رشت – آستارا به صورت ویدیو کنفرانسی، امضا شد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
دولت با لایحه عفاف و حجاب قوه قضاییه موافقت کرد
بهادری جهرمی در حاشیه جلسه هیات‌دولت در رابطه با مصوبات دولت در روز چهارشنبه ۲۷اردیبهشت ماه، اعلام کرد: بعد از بحث و بررسی پیرامون لایحه قوه قضاییه در مورد عفاف و حجاب که با قید دو فوریت تقدیم دولت شده‌بود، در صحن دولت موضوع مورد بررسی قرار گرفت و دولت با ارسال لایحه پیشنهادی قوه قضاییه به مجلس موافقت کرد.وی افزود: این لایحه با قید دو فوریت تقدیم مجلس خواهدشد تا در آنجا هم با سرعت مورد رسیدگی قرار بگیرد. بهادری جهرمی افزود: نظرات کارشناسی در کمیسیون تخصصی دولت پیرامون این لایحه ارائه شده که به‌ پیوست تقدیم‌مجلس می‌شود.
صادرات نفت دو برابر شد
اوجی، وزیر نفت گفت: باوجود تشدید تحریم‌های ظالمانه در همه بخش‌های صنعت نفت خودکفا هستیم و صادرات نفت در این دولت دو برابر شده است. امسال ۱۵میلیارد دلار پروژه در این حوزه افتتاح خواهیم کرد و فرصت سرمایه‌گذاری ۱۶۰ میلیارد دلار طرح بالادستی و پایین‌دستی در صنعت نفت وجود دارد.

 همشهری
اروپا وابسته به آمریکاست
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: رئیس‌جمهور فرانسه چند سال است از مسیر خودمختاری استراتژیک برای اتحادیه اروپا و استقلال عمل این اتحادیه در برابر آمریکایی‌ها حرف می‌زند، اما برای همه روشن است که آمریکا اجازه استقلال عمل به اروپا را نمی‌دهد. این بلوک هیچ خودمختاری استراتژیک یا خودمختاری دیگری از خود ندارد.
انگلیس بعد از جنگ سرد افول کرد
ریچارد دیرلاو، رئیس سابق سرویس اطلاعات خارجی انگلیس (ام‌آی۶)خاطرنشان کرد: انگلیس اعتمادبه‌نفس و مسیر خود را از پایان جنگ سرد گم‌کرده است. جنگ سرد و پایان آن تأثیر بسیار زیادی روی وضعیت انگلیس گذاشت و این کشور دیگر همبستگی لازم را ندارد و در آن انگیزه‌ای برای فعالیت‌ها مانند گذشته نیست.
آمریکایی‌ها دچار اختلافات عمیق هستند
باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکاگفت: آمریکایی‌ها توسط رسانه‌های قطبی‌کننده فضا چنان دچار اختلاف و چنددستگی شده‌اند که حتی نمی‌توانند برمبنای یک درک مشترک از واقعیت به چالش‌های پرمناقشه رسیدگی کنند. نسل‌های قبلی می‌توانستند حتی با وجود اختلاف‌نظر برسر تصمیمات سیاسی، برمبنای یک دیدگاه مشترک با مسائل مواجه شوند، اما امروز اینگونه نیست.

 کیهان
هدف حج اتحاد امت اسلامی در مقابل ظلم و استکبار است
حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در دیدار دست اندرکاران و کارگزاران حج: حج، مســئله‌ای جهانی و تمدنی اســت که هدف آن، ارتقاء امت اسلامی، نزدیکی دل‌های مسلمانان و اتحاد امت اسلامی در مقابل کفر و ظلم و استکبار و بت‌های بشری و غیر بشری است.
کشــورهای مدعی تمدن که حقیقتا از تمدن بویی نبرده‌اند، همچنان درگیر نژاد ســیاه و ســفید و نژاد اروپایی و غیراروپایی هستند و برای حیوان خانگی خود ارزشی به مراتب بیشتر از برخی انسان‌ها قائلند که غرق شدن پی درپی مهاجران در دریا نشانه‌ای از این واقعیت است.
مسئولان و مؤثران در حج باید به گونه‌ای فرهنگ سازی کنند که کلمه «حج» در ذهن همه به خصوص جوان امروزی، تداعی کننده مفاهیم اساسی همچون تمدن ســازی، اتحاد در مقابل ظالمان، نگاه فرامرزی و رفع تمایزات جاری در جوامع بشری باشد؛ که اگر اینگونه شود، دیگر کسی نگران بازارگردی برخی حجاج برای خرید کالاهای بنجل به عنوان سوغاتی نخواهد بود.
همانگونه که بارها گفته شده، آحاد مردم و مسئولان باید شناخت اهداف، روش ها، سیاست‌ها و نقاط قوت و ضعف دشمن را کاملا جدی بگیرند که اگر اینگونه شود، سر کشور کلاه نمی رود که البته برخی جاها کلاه رفته است.
اگر متوجه مسائل جهانی باشیم، می‌توانیم هدف واقعی دشمن و علت اصرارش بر برخی مسائل را درک کنیم؛ همچنان که در بسیاری از مسائل،مسئولان حواسشان جمع بوده و درست عمل کرده اند که پیشرفت‌های بسیار خوب ایران در مسائل منطقه‌ای و جهانی که باعث عصبانیت آمریکا شده، نتیجه این حواس جمعی بوده است.
دعوت از آحاد بشــر در همه تاریخ برای حضور در مکانی مشخص و آن هم در ایامی مشخص، نشان دهنده اهداف مهم و منافع کثیری است که در این فراخوان الهی وجود دارد.
تأمین حق‌آبه هیرمند مطالبه جدی ایران است
وزیر امور خارجه در تماس تلفنی با سرپرست وزارت خارجه دولت سرپرستی موقت افغانستان گفت: رهاسازی آب از سوی افغانستان و تأمین حقابه ایران به صورت عملی، مطالبه جدی جمهوری اسلامی ایران است و این امر در مناسبات فیمابین تأثیر دارد.امیرعبداللهیان با اشاره به مشکلات فراوانی که عدم تأمین حقابه ایران و خشکسالی ناشی از آن بر مردم سیستان و بلوچستان تحمیل کرده ابراز امیدواری کرد که طرف افغانستانی اهتمام لازم را در رهاسازی آب این سد و رساندن آب به سیستان داشته باشد.وی همچنین با اشاره به تلاش دشمنان برای تخریب مناسبات دو کشور، برخی تنش‌های مرزی را عاملی منفی خواند و بر مسئولیت افغانستان در عدم تکرار آن تأکید کرد و افزود: تعهد به امنیت مرز مشترک، خط قرمز ما است. امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان نیز در این گفت‌وگو، با اشاره به مشکلات کشور خود از جمله خشکسالی و مسائل فنی، بار دیگر بر حقابه ایران مطابق معاهده هیرمند تأکید کرده و بر تلاش طرف افغانستانی برای رفع مشکل آب و نیز موضوعات مرزی تصریح کرد.وی بر تعهد افغانستان بر امنیت مرزها با همسایگان نیز تأکید کرد.

 ایران
توافقنامه احداث خط راه‌آهن رشت – آستارا با حضور رؤسای جمهور ایران و روسیه به صورت ویدیو کنفرانسی، امضا شد
توافقنامه احداث خط آهن رشت – آستارا میان جمهوری اسلامی ایران و روسیه طی مراسمی با حضور آیت الله رئیسی و ولادیمیر پوتین به صورت ویدئو کنفرانس به امضا رسید. تهران و مسکو با هدف تکمیل گذرگاه ریلی شمال – جنوب که جنوب آسیا را به شمال اروپا متصل می‌کند، توافقنامه احداث راه‌آهن رشت – آستارا را امضا کردند.این توافقنامه روز گذشته و پس از سخنرانی رؤسای جمهور، بین نمایندگان دو کشور به امضا رسید.گذرگاه ریلی شمال – جنوب یکی از مسیرهای اصلی ترانزیت کالا از جنوب آسیا به شمال اروپا به شمار می‌رود که احداث آن از بیش از دو دهه پیش در دستور کار بوده و در دولت سیزدهم با شتاب بیشتری برای فعال‌سازی این ظرفیت ریلی تلاش شده است. مسیر غربی کریدور شمال – جنوب که کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه را شامل می‌شود از نظر ریلی دارای حلقه مفقوده‌ای به مسافت ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستارا بود که با امضای این توافق و احداث این مسیر ریلی عملاً جنوب آسیا به شمال اروپا متصل خواهد شد. براساس این توافقنامه فدراسیون روسیه ۱,۶ میلیارد یورو در این مسیر ریلی سرمایه‌گذاری خواهد کرد. قرار است این خط آهن راهبردی در مدت ۴۸ ماه احداث شود.
همکاری‌های دو کشور ایران و روسیه توسعه یافته است
رئیس جمهور کشورمان در مراسم امضای توافق احداث خط آهن رشت – آستارا این توافق را گامی مهم و راهبردی در جهت همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه عنوان کرد و گفت: همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف توسعه یافته و این توافق نیز یکی از جلوه‌های مهم ارتقای سطح همکاری‌ها است که امروز میان دو کشور رقم خورد.آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه امضای این توافقنامه محدود به همکاری ایران و روسیه نیست و کشورهایی که در مسیر گذرگاه ریلی شمال–جنوب قرار دارند، از آن بهره‌مند خواهند شد، اظهارکرد: کریدور شمال–جنوب نه تنها برای ایران و روسیه، بلکه برای همه کشورهایی که در مسیر آن قرار دارند، فواید فراوانی خواهد داشت.رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: این مسیر از آسیای شرقی و جنوبی گرفته تا قفقاز و شمال اروپا را به‌هم متصل کرده و جلوه‌ای از همکاری و همگرایی تجاری و اقتصادی بین همه این کشورها خواهد بود و این همکاری‌ها بیش از پیش توسعه خواهد یافت. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز که به صورت ویدیوکنفرانس در این مراسم شرکت داشت، توافق ایران و روسیه در جهت تکمیل کریدور شمال–جنوب را آغاز پروژه‌ای عظیم در منطقه دانست و افزود: این کریدور سهم قابل توجهی در تأمین امنیت غذایی کشورهای منطقه و بویژه کشورهای حوزه خلیج فارس خواهد داشت و به ما فرصت می‌دهد که حمل و نقل بدون وقفه‌ای داشته‌ باشیم.
۱۶۰ میلیارد دلار پروژه حوزه انرژی، فرصتی برای شرکت‌های داخلی و خارجی
بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران با شرکت بیش از هزار و ۵۰۰ شرکت داخلی و ۲۰۰ شرکت خارجی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور آغاز به کار کرد. در این نمایشگاه، شرکت‌هایی از ۱۳ کشور جهان حضور دارند؛ امری که می‌تواند نشانه دیگری از شکست سیاست تحریم و فشار علیه ایران باشد. معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه از چشم‌انداز وسیع و جذاب اقتصاد حوزه انرژی ایران برای شرکت‌های داخلی و خارجی خبرداد. مخبر به این واقعیت اشاره کرد که در وزارت نفت دولت سیزدهم ۱۶۰ میلیارد دلار پروژه با برنامه جامع تجاری مشخص شده که فرصتی مناسب برای همکاری شرکت‌های داخلی و خارجی ایجاد می‌کند.

 جمهوری‌اسلامی
موضع و استراتژی ایران در برجام ثابت است
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: با توجه به مجموعه پیام‌هایی که از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی به ما رسیده است، احتمالاً به‌زودی مذاکرات احیای برجام از سر گرفته می‌شود. حیدری افزود: آمریکا به دنبال آن است که بیشترین امتیاز را از برجام بگیرد و برجام به نتیجه برسد اما به ضرر ما باشد، آن‌ها باید بدانند که موضع و استراتژی ایران در برجام ثابت است و به نتیجه رسیدن برجام و رفع کامل تحریم‌های ایران برای ما حائز اهمیت است.

 وطن امروز
ناوگروه ۸۶ ارتش وارد آب‌های سرزمینی ایران شد
ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش صبح روز ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ وارد آب‌های سرزمینی کشورمان شد. ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش که به نام ناوگروه ۳۶۰ نیز شناخته می‌شود، از ۲۹ شهریور سال ۱۴۰۱ به ماموریت دریانوردی دور کره زمین اعزام شده بود.ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش پس از اعزام به ماموریت دور کره زمین از مبدأ بندرعباس، در نخستین ایستگاه در بندر بمبئی هند توقف کرد و سپس با عبور از خلیج بنگال و تنگه مالاکا در جاکارتا پایتخت اندونزی پهلو گرفت. پس از این توقف ناوگروه با ادامه مسیر به سمت دریای جاوه و عبور از تنگه مکاسار و دریای سلبس، برای نخستین بار در تاریخ دریانوردی نظامی ایران پا به عرصه وسیع و پهناور اقیانوس آرام گذاشت و با عبور از بیشترین عرض اقیانوس آرام و گذر از کنار جزایر میکرونزی و پولینزی به سمت تنگه ماژلان در جنوب قاره آمریکا حرکت کرد و با عبور از این تنگه وارد اقیانوس اطلس جنوبی شد و سپس با حرکت به سمت شمال و عبور از سواحل شیلی، آرژانتین، اروگوئه و برزیل، نهایتا در بندر ریودوژانیروی برزیل پهلوگیری کرد که این پهلوگیری مصادف با یکصدوبیستمین سالگرد برقراری روابط ایران و برزیل بود. ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش در ادامه پس از توقف چند روزه در ریودوژانیرو، با عبور از عرض اقیانوس اطلس در شهر کیپ‌تاون آفریقای جنوبی پهلوگیری کرد و در این شهر نیز چند روزی توقف کرد.بندر صلاله عمان آخرین ایستگاه ناوگروه ۸۶ نداجا پیش از رسیدن به ایران بود و دریادلان ایرانی پس از جدا شدن از اسکله صلاله به سمت آب‌های سرزمینی کشورمان حرکت کردند تا اینکه نهایتا توانستند با طی حدود ۲ هزار کیلومتر مسیر باقیمانده در بندرعباس پهلوگیری کنند. مجموع مسیر طی‌شده توسط ناوگروه ۸۶ نداجا تاکنون حدود ۶۳ هزار کیلومتر بوده و این ناوگروه تاکنون ۴ بار از خط استوا عبور کرده است.

 جوان
دهمین جلسه دادگاه تجدید نظر حمید نوری برگزار شد
دهمین جلسه دادگاه تجدید نظر حمید نوری روز سه‌شنبه، در سوئد برگزار شد. عطیه نوری فرزند حمید نوری در این باره گفت: روز سه‌شنبه دهمین جلسه دادگاه تجدید نظر برگزار شد؛ این جلسه از ساعت ۹:۰۰ شروع و تا ساعت ۱۵:۰۰ ادامه داشت. به گفته عطیه نوری، در این جلسه ابتدا دادستان‌ها صحبت کرده و سپس وکلای شکات و شاهدان اظهاراتی را مطرح و در پایان نیز وکلای تسخیری حمید نوری مواردی را مطرح کرده‌اند. وی گفت: دادگاه روز سه‌شنبه به بررسی ادعاهای تعدادی از شکات و شاهدان پرداخته و آن‌ها ادعایی را بار دیگر تکرار کردند. به گفته نوری، مستنداتی که در دادگاه سوئد از سوی شکات و شاهدان ارائه شدند در سطح یک دادگاه بین‌المللی نبوده و بسیار ضعیف بودند. حمید نوری، ۱۸ آبان ماه سال ۹۸ در زمان ورود به فرودگاه استکهلم سوئد توسط پلیس این کشور بازداشت و پس از برگزاری ۹۲ جلسه دادگاه به حبس ابد محکوم شد.

 خراسان
سارکوزی به اتهام فساد مالی به حبس محکوم شد
«نیکلا سارکوزی» رئیس‌جمهور سابق فرانسه در یک دادگاه تجدیدنظر به اتهام فساد مالی که در سال ۲۰۱۴ مرتکب شده بود، به سه سال حبس محکوم شد که یک سال آن قطعی و دو سال آن تعلیقی است.به نوشته«یورونیوز» ، با حکم دادگاه تجدیدنظر، رأی دادگاه بدوی مبنی بر محکومیت رئیس‌جمهور پیشین فرانسه به تحمل سه سال حبس از جمله یک سال زندان قطعی مورد تأیید قرار گرفت.سارکوزی در مارس ۲۰۲۱ در دادگاه بدوی به اتهام فساد مالی و اعمال نفوذ به سه سال حبس محکوم شده بود.سارکوزی اولین رئیس‌جمهور در تاریخ فرانسه محسوب می‌شود که به زندان قطعی محکوم شده است اما مجبور نیست این دوران را در زندان بگذراند و دادگاه حکم داده است که وی می‌تواند این مدت را در حبس خانگی و با دست بند الکترونیکی سپری کند.

 رسالت
اخبار نویدبخشی در رابطه با منابع مسدود شده درراه است
رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: خبرهای خوبی در زمینه آزادسازی منابع بلوکه‌شده کشورمان در آینده درراه است که در زمان مقتضی اطلاع‌رسانی خواهد شد. فرزین درباره لزوم رفع تعهد ارزی شرکت‌ها و بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور تصریح کرد: کمیته‌ای به‌عنوان کمیته بررسی تخلفات ارزی در بانک مرکزی تشکیل دادیم و در این کمیته تمام شرکت‌هایی که سه تخلف دارند، موردبررسی قرار می‌گیرند. تخلف اول این است که تعهد ارزی خود را ایفا نکرده باشند؛ درواقع ارز حاصل از صادرات خود را در موعد قانونی برگشت نداده باشند. رئیس‌کل بانک مرکزی ادامه داد: تخلف دوم این است که در سامانه نیما تخلفاتی بشود و محاسبه خارج از نرخی که بانک مرکزی تعیین کرده، صورت بگیرد. تخلف سوم نیز اینکه خارج از مقررات بانک مرکزی و قانونی در بازار رسمی، معاملاتی صورت بگیرد؛ تخلفات در این کمیته بررسی‌شده و با آن‌ها برخورد قانونی خواهد شد.

 مردم سالاری
گذرنامه ویژه‌ ارزان‌تری برای زائران اربعین طراحی می‌شود
وزیر کشور پس از نشست مشترک با مشاور عالی وزیر کشور جمهوری عراق پیرامون اربعین ۱۴۰۲، بیان کرد: این سومین نشست مشترک با دوستان عراقی پیرامون اربعین ۱۴۰۲ بود که در سطح معاونین برگزار شد و با هدف آماده سازی بهتر زمینه و بستر برای حضور در مراسم اربعین این نشست‌ها برگزار شده است. یک لیستی از خواسته‌ها بود که با عزیزان عراقی مطرح شد. بحمدالله تفاهمات خوبی صورت گرفت. وحیدی در ادامه اظهار کرد: از جمله موارد این بود که یک گذرنامه ویژه‌ای را برای ایام اربعین طراحی کنیم که نیاز نباشد زوار هزینه گزافی را برای گذرنامه‌ای که به طور معمول استفاده ‌می‌شود، پرداخت کنند و این گذرنامه خیلی ارزان تر خواهد بود. در رابطه با لغو ویزا نیز مجدد به توافق رسیدیم.

 آرمان ملی
بنده هیچ حرف و سفارشی جز خدمت به مردم و حل مشکلات معیشتی ندارم
آیت الله العظمی نوری همدانی در دیدار رئیس دفتر رئیس جمهور و مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت گفتند: بنده هیچ حرف و سفارشی جز خدمت به مردم و حل مشکلات معیشتی مردم ندارم و امروز هیچ اولویتی را بالاتر از حل مشکلات اقتصادی مردم نمی‌دانم. ایشان درباره وضعیت حجاب نیز افزودند: حکم وجوب حجاب مشخص است، منتهی‌ در برخورد با منکر بی‌حجابی باید دقت شود. این پذیرفته نیست که ما در جامعه به مردم تذکر دهیم و برخورد کنیم اما وضع حجاب بعضی از برنامه‌های صدا و سیما و ادارات به شکل دیگری باشد. این مرجع تقلید در ادامه خاطر نشان کردند: تذکر حجاب در جامعه با حفظ مراتب لازم و ضروری است ولی مسئولان باید هر کاری را اول از خودشان شروع کنند. مسئولان، قدر این مردم را بدانند و با دل و جان به ملت خدمت کنند و در حفظ ارزشهای اسلام و انقلاب کوشش کنند و در نگهداری این انقلاب تلاش نمایند. امروز دنیای استکبار یکپارچه بر علیه ملت ایران است و به هر شکل می‌خواهد به انقلاب و مردم ضربه بزند که ان‌شاءالله با هوشیاری مردم و عمل به وظیفه مسئولان تمام توطئه‌ها خنثی خواهد شد.

 قدس
دلواپسی تل‌آویو از برقراری روابط تهران و قاهره
منابع خبری از تلاش سری و پنهانی رژیم صهیونیستی برای ممانعت از بازگشت روابط دیپلماتیک ایران و مصر خبر دادند. روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در گزارشی نوشت: ایران به طور روشن و واضح تمایل دارد روابطش با مصر را از سربگیرد اما رژیم صهیونیستی به طور همزمان بر قاهره فشار می‌آورد تا مانع برقراری این روابط شود. پیش ازاین روزنامه العرب با اشاره به اظهارات اخیر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران درخصوص روابط تهران و قاهره نوشت: «بازگشت روابط دیپلماتیک ایران و عربستان می‌تواند نقش مؤثری در بازگشت روابط ایران و مصر داشته باشد».
لندن خواهان «ناتو اقتصادی» علیه چین
«لیز تراس» نخست‌وزیر پیشین بریتانیا باوجود هشدارهای پی در پی پکن، در نهایت به جزیره تایوان سفر و اظهاراتی تحریک‌آمیز علیه چین مطرح کرد. روزنامه انگلیسی «گاردین» در این خصوص گزارش کرد: تراس در سفری به تایوان که چین آن‌ را یک «نمایش سیاسی خطرناک» توصیف کرده، خواستار ایجاد یک «ناتو اقتصادی» برای مقابله با چین شده است.
استقبال از بازگشت سوریه به خانه
وزیران خارجه اتحادیه عرب روز گذشته در نشست مقدماتی این اتحادیه در شهر جده عربستان، ضمن استقبال از بازگشت سوریه، اوضاع کنونی در فلسطین، سودان و لبنان را بررسی کردند. کشور سوریه از بنیان‌گذاران اتحادیه عرب است. این کشور در ۲۵مارس ۲۰۱۳ و در اوج بحران داخلی این کشور با توطئه برخی کشورهای عربی از این نهاد کنار گذاشته شده بود.

 اعتماد
آژانس مسوول مذاکرات نیست
اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اظهارات گروسی مبنی بر اینکه بعید است در ماه‌های آینده برجام تعیین‌ تکلیف شود، گفت: آژانس مسوول مذاکرات نیست، این مسوولیت به عهده طرف‌های برجام است. معاون رییس‌جمهوری اضافه کرد: روابط ایران و آژانس براساس پادمان و معاهده ان پی تی برقرار است و نظارت‌ها ادامه دارد و هیچ خدشه‌ای در آن نبوده و خللی به وجود نیامده است و تداوم دارد. در بحث برجام، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طرف مذاکره نیست. وی ادعای خبرگزاری بلومبرگ برای کاهش نظارت‌ها را رد کرد و در رابطه با برقراری مذاکرات گفت: روابط ایران و آژانس طبق بیانیه تهران برقرار و در حال تداوم است.

 اطلاعات
درآمد ایران بیشتر شده و ما هیچ غلطی نمی‌کنیم
«لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه کارولینای جنوبی، در جلسه استماع کمیته تخصیص اعتبارات مجلس سنای آمریکا علیه افزایش درآمدهای ایران موضع‌گیری کرده است. این قانونگذار آمریکایی در جلسه استماع با وزرای خارجه، دفاع و تجارت از اینکه درآمد نفتی ایران به‌رغم وجود تحریم‌های آمریکا زیادشده، ابراز خشم کرده و خطاب به «جینا رایموندو» وزیر تجارت آمریکا، این پرسش را مطرح کرده که آیا دولت آمریکا از افزایش ۲۰درصدی درآمد نفتی ایران مطلع است یا خیر. گراهام گفته است: «ایرانی‌ها تحت تحریم‌ها پول بیشتری به‌دست می‌آورند و چین بزرگ‌ترین دلیل این موضوع است و ما هیچ غلطی برای مقابله با آن نمی‌کنیم. فکر می‌کنم که ما واقعا دچار دردسر و مشکل هستیم.»
اروپایی‌ها از زلنسکی خواسته‌اند به جنگ پایان بدهد
روزنامه‌نگار تحقیقی آمریکایی با انتشار مطلبی در وبسایتش فاش کرد، گروهی از کشورهای اروپایی تحت رهبری لهستان از ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین خواسته‌اند به جنگ با روسیه پایان دهد. سیمور هرش در این مطلب متذکر شد: لهستان این گروه از کشورها را رهبری می‌کند. آنها به صورت محرمانه از اوکراین خواسته‌اند راهی برای پایان دادن به جنگ حتی در صورت لزوم با تسلیم شدن، پیدا کند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

ابعاد تربیتی و اخلاقی در حوزه علمیه جدی گرفته شود
حوزه/ آیت‌الله حسینی بوشهری در دیدار مدیر و معاونان حوزه علمیه استان بوشهر، تبلیغ چهره به چهره را یکی از موثرین روش‌های تبلیغی عنوان کرد و اظهار داشت: فعالیت‌های تبلیغی چهره به چهره نقش بسزایی در آشنایی و اشتیاق مردم و نوجوانان به حوزه‌های علمیه دارد و در طول تاریخ، همواره جذب حوزه ها از طریق ارتباط موثر، همدلانه و چهره به چهره با مردم اتفاق افتاده است. رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم سرمایه گذاری برای افزایش توان علمی طلاب را مورد تاکید قرار داد و گفت: این سرمایه گذاری و توانمند سازی باید به گونه‌ای باشد که طلاب استان در عرصه‌های مختلف علمی، تهذیبی و تبلیغی توانمند شوند و کارآمدی لازم را جهت خدمت رسانی در عرصه‌های مختلف کشوری پیدا کنند. وی توجه به مسائل تربیتی و اخلاقی، پژوهشی و علمی و نیز تبلیغی را از عناصر مهم در حوزه‌های علمیه عنوان کرد و اظهار داشت: طلبه امروز باید اهل قلم باشد و توانایی لازم جهت نوشتن در موضوعات مرتبط را داشته باشد تا در جامعه، موثر واقع شود.

پای عَلَم انقلاب و نظام تا آخرین نفس و قطره خونمان ایستاده ایم
حوزه/ آیت‌الله خاتمی در جمع مردم استان قزوین گفت: بعد از اغتشاشات آمریکایی اسرائیلی، حضور گسترده مردم در مراسم ۲۲ بهمن سال گذشته جلوه‌ای از «فتح ابصارکم» بود. این راهپیمایی در ده سال اخیر بی سابقه بود و همه شهرها و روستاها آمدند. عضو جامعه مدرسین اظهار کرد: ۴۴ سال از عمر این نظام اسلامی با عزت و اقتدار گذشت. در طول این مدت بر خلاف ادعای زورگویان که به دنبال ایجاد خاورمیانه جدید با حاکمیت استبداد بودند، خاورمیانه جدید با محوریت جبهه مقاومت شکل گرفت. اما سؤال این است شیطنت‌های دشمنان تا کی ادامه دارد؟ تا وقتی ما پای دین ایستادیم و با افتخار می‌گوییم پرچم ما پرچم الله اکبر است. امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: همه امکاناتشان را در اختیار اغتشاشات قرار دادند و به همین دلیل است که شما مردم شعار «مرگ بر آمریکا» از دهانتان نمی افتد و در این ایام شاهد شهادت عزیزانمان بودیم و نشان دادند باب باغ شهادت باز و با نشاط است و آنها که در راه خدا کشته شدند اعمالشان از بین رفتنی نیست و به برکت خون آنها این نظام مانده و خواهد ماند و ما پای عَلَم این نظام و انقلاب تا آخرین نفس و قطره خونمان ایستاده‌ایم.

دست رد بن سلمان به سینه آمریکا برای عادی سازی روابط با اسرائیل
باشگاه خبرنگاران/ نشریه آمریکایی آکسیوس در گزارشی نوشته که بن سلمان گفته فعلاً قصد ندارد گام‌های بیشتری در جهت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بردارد.
به گزارش آکسیوس، در این گزارش همچنین از تلاش‌های دولت بایدن برای عادی سازی ارتباط میان عربستان و رژیم صهیونیستی به عنوان جوش دادن رابطه ریاض- تل آویو یاد شده است. در ادامه این گزارش آمده است که چنین توافقی می‌تواند برای دموکرات‌ها ناخوشایند باشد، اما در مقابل برای بایدن سرمایه سیاسی زیادی را به همراه داشته باشد. بایدن زمانی متوجه شد که مجازات بن سلمان در قبال قتل خاشقجی می‌تواند ضرر‌های زیادی در زمینه سیاسی برای واشنگتن به همراه داشته باشد، برای همین بعد از مدتی این خواسته آمریکا در سکوت فرو رفت. در ادامه این گزارش آمده است که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید خبر داده نهایتاً تا یک هفته آینده آمریکا بر روی امضای توافق عادی سازی روابط میان تل آویو و ریاض حرکت خواهد کرد. آکسیوس به نقل از برخی مقامات آمریکا می‌گویند فرصت توافق برای عادی سازی روابط میان ریاض و تل آویو تا آخر سال جاری میلادی مهیا شده است.

رژیم صهیونیستی، قدس را به پادگان نظامی تبدیل کرد
باشگاه خبرنگاران/ رژیم صهیونیستی در فاصله کمتر از یک روز مانده به برگزاری راهپیمایی تحریک آمیز پرچم در قدس اشغالی، این شهر را به پادگان نظامی تبدیل کرده است. پلیس همچنین اقدام به نصب ایست بازرسی‌های سیار در شهر قدس به ویژه بخش قدیمی این شهر و محله باب العامود کرده است. قرار است در راهپیمایی فردا در قدس وزرا و اعضای کنست رژیم صهیونیستی از جمله ایتمار بن غفیر وزیر امنیت داخلی این رژیم نیز مشارکت داشته باشند.

سوریه شایسته بازگشت به اتحادیه عرب نیست!!
باشگاه خبرنگاران/ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تأکید کرد که این کشور هیچ برنامه‌ای برای عادی سازی روابط با سوریه ندارد و از دیگران نیز در این باره حمایت نمی‌کند. آمریکا اعلام کرد: معتقدیم سوریه شایستگی بازگشت به اتحادیه عرب را ندارد و این موضوع را با شرکای منطقه‌ای خود مطرح کرده ایم. این وزارتخانه افزود: ما روابط خود را با نظام سوریه عادی سازی نخواهیم کرد و از سایرین نیز در انجام این امر حمایت نمی‌کنیم.

آلمان ۵ نفر را به اتهام براندازی محاکمه کرد
باشگاه خبرنگاران/ پنج نفر در آلمان به اتهام برنامه‌ریزی برای کودتا علیه دولت و تلاش برای ربودن وزیر بهداشت محاکمه شدند. افراد دستگیر شده و متهم به براندازی در آلمان شامل چهار مرد ۴۴ تا ۵۶ ساله و یک زن ۷۵ ساله هستند که به تاسیس یا عضویت در یک سازمان تروریستی و خیانت متهم شده‌اند.
به گزارش ان.پی.آر، دادستان‌های فدرال می‌گویند که این گروه با جنبش موسوم به «شهروندان رایش» مرتبط است که مشروعیت قانون اساسی آلمان پس از جنگ را قبول ندارد. گفته می‌شود مظنونان بر این باور بودند که امپراتوری آلمان در قرن نوزدهم، سیستم حکومتی واقعی این کشور بود و یک نظم حاکم به صورت استبدادی باید دوباره برقرار شود. دادستان‌ها می‌گویند این افراد قصد داشتند با استفاده از مواد منفجره در سراسر کشور خاموشی ایجاد کرده و «شرایطی شبیه به جنگ داخلی» ایجاد کنند. هیچ مدرکی دال بر اینکه گروه در پی کودتا بوده است وجود ندارد.

بیانیه اجلاس وزرای دارائی گروه هفت علیه ایران را به شدت محکوم می‌کنیم
ایرنا/ ناصر کنعانی در واکنش به بیانیه وزرای امور مالی و روسای بانک‌های مرکزی گروه هفت در نیگاتا، ژاپن اظهار کرد: ما آن بخش از بیانیه اجلاس وزرای دارائی گروه هفت که اتهام کاملا بی پایه و موهومی را متوجه جمهوری اسلامی ایران می‌کند، به شدت محکوم می‌کنیم. سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: به گروه هفت و ریاست و میزبان نشست‌های آن در این دوره که با اعضای محدود خود در تلاش هستند به روشی گزینشی و منسوخ، خواسته‌های خود را بر سازوکارهای چندجانبه بین‌المللی مسلط کنند، اعلام می‌کنیم به جای وارد کردن اینگونه اتهامات بی‌اساس، عملکرد تأسف‌بار خود در همراهی و مماشات با تحریم‌های غیرقانونی آمریکا که ناقض اصول بنیادین حقوق بین‌الملل و حقوق بشر علیه ملت بزرگ ایران است را متوقف کنند. کنعانی تاکید کرد: اعضای این گروه می‌بایست بجای مشارکت و تائید مواضع یکجانبه و ناعادلانه، در قبال اینگونه نقض‌های فاحش و اقدامات مغایر با مقررات بین‌المللی، به مردم شریف ایران و جامعه بین‌المللی پاسخگو باشند.

رژیم اشغالگر از گسترش مقاومت ترسیده است
ایرنا/ نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس گفت که رژیم اشغالگر از گسترش مقاومت در کرانه باختری ترسیده است. «العاروری» تاکید کرد: مقاومت در درگیری نهایی با دشمن صهیونیستی وارد عمل خواهد شد و ضربه‌ای واقعی متوجه رژیم اشغالگر خواهد کرد تا آن را محدود و کوچک کند و پیروزی آشکار و قاطعی را بر آن رقم بزند. وی افزود: رژیم اشغالگر همه کشورهای عربی را شکست داد اما اکنون توسط حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی که برابر این رژیم ایستادند و معادلات خود را بر آن تحمیل می‌کنند، به دنبال بازدارندگی است. العاروری افزود: به رهبران جنایتکار و فاشیست دشمن می‌گویم پاسخ به ترور شیخ خضرعدنان و رهبران غزه به پایان نرسیده است و آنچه رخ داد یک پاسخ اولیه است و مقاومت آخرین حرف خود را نگفته است. پاسخ کوبنده مقاومت در راه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *