خبر روز ۱۴۰۲/۰۲/۲۷

**آیت الله العظمی جوادی آملی: اید از خداوند تثبیت نفوس را طلب کنیم تا در راه خیر خود ثابت قدم بمانیم** آیت الله حسینی بوشهری در دیدار با رئیس دفتر رئیس جمهور تأکید کرد: لزوم اطلاع رسانی قوی نسبت به اقدامات دولت** آیت الله خاتمی: در کنار مشکلات باید موفقیت‌ها را دید** آیت الله حسینی خراسانی: مراجع حامی و همراه انقلاب و رهبری هستند** اندیشکده آمریکایی: کنترل خلیج‌فارس در دست ایران است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
حضور ناوگروه۸۶ در راستای تقویت دیپلماسی دفاعی کشور
معاون عملیات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درخصوص همترازی ایران با قدرت‌های جهانی در آب‌های آزاد، گفت: حضور ناوگروه ۸۶ ارتش در آب‌های بین‌المللی پیام صلح و دوستی برای کشورهاست. وی با اشاره به گردش ۳۶۰ درجه ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، گفت: انجام دریانوردی‌های طولانی و حرفه‌ای نیازمند آماده‌سازی‌های مختلف و مهیا شدن از نظر تخصصی و تجهیزاتی و کسب مهارت‌های لازم است. تاج‌الدینی با اشاره به سفر هشت‌ماهه ناوگروه ارتش می‌گوید: در این هشت ماه شاهد وضعیت جوی مختلف بودیم و گاه شرایط نامتعارف و طول‌موج‌های بیش از ۱۲متر را تجربه کردیم و لازمه دریانوردی در این شرایط، کسب آمادگی در همه ابعاد است. معاون عملیات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، حضور در آب‌های بین‌الملل و گردش ۳۶۰درجه را اثبات فناوری ساخت داخل عنوان و بیان کرد: ناوشکنی در این دریانوردی حضور دارد که تماما ساخت داخل است. جوانان غیرتمند در صنایع و نیروی دریایی همت کردند ناوشکن تمام ایرانی دنا را به‌گونه‌ای آماده کردند که بتواند تمام سختی‌ها و تنش‌های دریایی با امواج بلند را تحمل کند.
وصول حقابه هیرمند
محرابیان، وزیر نیروگفت: دولت طالبان متعهد به عملیاتی کردن معاهده هیرمند و پرداخت حقابه ایران براساس این معاهده شده است و براساس برنامه‌ریزی انجام شده ما حقابه ایران از رود هیرمند را وصول خواهیم کرد. ایران در این زمینه جدیت دارد و از حق خود کوتاه نمی‌آید.

 کیهان 
اندیشکده آمریکایی: کنترل خلیج‌فارس در دست ایران است
اندیشکده آمریکایی هوور ضمن اعتراف به فروپاشی سیاست مهار ایران از سوی آمریکا نوشت: به رغم تلاش‌های آمریکا صادرات نفت ایران به دو برابر افزایش پیدا کرده و این ایران است که کنترل خلیج‌ فارس را در دست گرفته است. اندیشکده «هوور» که یک نهاد تحقیقاتی واقع در دانشگاه «استنفورد» در ایالت کالیفرنیا است در تحلیلی از جمهوری اسلامی ایران به عنوان «دشمن مهار نشدنی» آمریکا یاد کرده و نوشته سیاست مهار ایران دچار فروپاشی شده است. این ‌اندیشکده نوشته است که حکومت مذهبی ایران دشمن مهار‌نشدنی آمریکاست. چندین دهه است که سیاست زیربنایی آمریکا مهار توانایی ایران جهت تبدیل شدن به قدرت مسلط در منطقه خلیج‌ فارس بوده است.در ادامه این مطلب آمده است: «از سال ۲۰۱۸، تحریم‌ها از صادرات نفت ایران جلوگیری کرده‌اند تا باعث توقف برنامه هسته‌ای این کشور شوند، اما این سیاست مهار در حال فروپاشی است.»اندیشکده هوور ادعا کرده در سال ۲۰۲۰ تعداد کشتی‌های خارجی که علی‌رغم تحریم‌ها نفت ایران را منتقل می‌کردند ۷۰ کشتی بود، امروز ۳۲۲ کشتی این کار را انجام می‌دهند. مطابق این ادعا، ۴ سال پیش میزان صادرات نفت ایران توسط این کشتی‌های ناشناس ۵۰۰ هزار بشکه در روز بود در حالی که در سال ۲۰۲۳ این رقم به دو برابر، یعنی یک میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کرده است.
دستور رئیس ‌قوه قضائیه برای مقابله جدی با جریانات سازمان‌یافته ترویج ناهنجاری‌های اجتماعی
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در نشست شورای عالی قوه قضائیه، به برخی ناهنجاری‌ها و ولنگاری‌ها در قضیه عفاف و حجاب اشاره کرد و بعضی از آنها را مصداق تعدی به موضوع شرعی و قانونی حجاب و تبدیل شدن به فسادی بالاتر از کشف حجاب دانست و گفت: در ۷ اردیبهشت لایحه قوه قضائیه در موضوع حجاب و عفاف برای سیر مراحل قانونی به دولت ارسال شد اما هنوز این لایحه از دولت به مجلس نرفته است؛ لذا از وزیر دادگستری می‌خواهیم تا پیگیری‌های لازم را در این خصوص انجام دهد.رئیس قوه قضائیه در ادامه بار دیگر به دادستان کل کشور و دادستان‌های مراکز استان‌ها دستور داد با استفاده و بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی موجود نسبت به مقابله مجدانه با جریانات سازمان‌یافته ترویج ناهنجاری‌های اجتماعی که وابسته به بیگانگان و ضدانقلاب هستند، اهتمام داشته باشند و به صورت رسمی از دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی برای شناسایی و معرفی این جریانات، مطالبه‌گری کنند.وی تاکید کرد: در مرحله صدور حکم و مجازات عناصر این جریانات سازمان یافته نیز باید به مقوله بازدارندگی توجه داشت؛ صرف تذکر و اعمال مجازات سبک برای عوامل این قبیل جریانات، کارساز نیست.

 ایران 
خبر‌های خوش دولت برای تأمین کاغذ
مصلای امام خمینی دیروز در ششمین روز برگزاری سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، میزبان رئیس جمهور بود. آیت‌الله رئیسی در این بازدید از غرفه‌های مختلف نمایشگاه دیدن کرد و پای حرف‌ها و دغدغه‌های ناشران و فعالان حوزه کتاب و نشر نشست. در این بازدید دو ساعت و نیمه ناشران و فعالان حوزه نشر درباره دغدغه‌های حوزه کتاب با رئیس‌جمهور گفت‌وگو کردند. «تأمین کاغذ باکیفیت و ارزان‌قیمت» از مهم‌ترین دغدغه‌ها و مطالبات فعالان حوزه نشر بود که رئیس‌جمهور با تشریح اقدامات دولت در این زمینه، اعلام کرد با توجه به امکانات کشور و تدابیری که اندیشیده شده، ناشران بزودی خبرهای خوشی در این خصوص خواهند شنید. آیت‌الله رئیسی در گفت‌وگو با ناشران و فعالان حوزه کتاب با تأکید بر «پرهیز از غلبه ترجمه بر تألیف در حوزه نشر» به کارهای انجام شده توسط مؤلفین و ناشرین حوزه کودک و نوجوان اشاره و تصریح کرد: همان‌طور که نسبت به تغذیه و سلامت جسمی کودکان و نوجوانان حساس هستیم، باید نسبت به سلامت فکری و اندیشه آنها نیز با حساسیت ویژه برنامه‌ریزی کنیم.
تشییع شهدای دفاع مقدس همزمان با سالروز شهادت امام ششم
مقارن با سالروز شهادت امام جعفرصادق -علیه السلام- و به رسم سال‌های اخیر، مردم عزادار ایران در برخی از استان‌های کشور به میزبانی شهدای تازه تفحص شده هشت سال دفاع مقدس رفتند.در تهران یک شهید گمنام در فلکه دوم صادقیه تشییع شد. شهرستان ملایر در استان همدان معطر به عطر پیکر مطهر شهید ظفری از شهدای تازه تفحص شده دوران دفاع مقدس شد. پیکر پاسدار ۱۸ ساله، شهید «رجب حسین‌زاده» از شهدای تازه شناسایی شده دفاع مقدس نیز در بیرجند تشییع شد.پیکرهای شهیدان سید منصور قاطمه‌باف و احمد کایدخورده از شهدای دفاع مقدس دزفول که پس از ۴۲ سال شناسایی شدند نیز دیروز در این شهر تشییع و در گلزار شهدای دزفول آرام گرفتند. شهیدان «صفر رجبی» در اردبیل، «یوسف اصغری» در مشگین‌شهر و «یوسف سرلک» در الیگودرز نیز بر دوش همشهری‌هایشان به مقصد گلزارهای شهدا رهسپار شدند. یک شهید گمنام نیز در روستای «انزها» فیروزکوه، ظهر دیروز با حضور استاندار تهران تشییع شد. همچنین روز گذشته پیکر شهید یاسر عبدلی، جانشین اطلاعات فراجا در خاش که در عملیات آزاد سازی دو گروگان به شهادت رسید روی دستان مردم قدرشناس کوهبنان تشییع شد.
زمان استعفا برای کاندیداتوری
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، با اشاره به انتخابات پیش‌روی مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس قانون فعلی انتخابات مجلس، استعفای مقامات باید ۹ ماه پیش از زمان انتخابات صورت گیرد که در خرداد‌ماه عملی می‌شود. جوکار گفت: طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس؛ جدول زمان‌بندی و اجرای احکام انتخابات مجلس از جمله تبلیغات، روند تأیید صلاحیت‌ها، شرایط داوطلبان و حفظ حقوق داوطلبان و نامزدهای نمایندگی مجلس را تحت پوشش قرار می‌دهد.
ارسال پرونده شکایت روحانی از «رحیم‌پور ازغدی» به دادگاه ویژه روحانیت
پرونده شکایت حسن روحانی از حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به دلیل روحانی بودن وی، به دادگاه ویژه روحانیت ارسال شد. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، ۱۹ اردیبهشت ماه حسن روحانی، در نامه‌ای به قوه قضائیه، خواستار پیگیری حقوقی و رسیدگی قضایی نسبت به اتهامات مطرح شده از سوی حسن رحیم‌پور ازغدی علیه وی و همکارانش شد. گفتنی است رحیم‌پور ازغدی از منتقدان روحانی طی سال‌های ریاست جمهوری او بوده و اخیراً طی یک سخنرانی گفته بود «علیرضا اکبری» جاسوس معدوم انگلیس در ستاد انتخاباتی حسن روحانی فعالیت داشته است.

 وطن امروز 
جهان اسلام در حال بازآرایی قدرت خود در قرن جدید است
سردار سرلشکر سیدیحیی صفوی، دستیار و مشاورعالی فرمانده معظم کل قوا در نمایشگاه کتاب تهران گفت: جهان اسلام یکی از بازیگران نظام قدرت جهانی است که در حال بازآرایی قدرت خود در قرن جدید است و این سازه عظیم قدرت به برکت انقلاب اسلامی به خودباوری رسیده و برای تعیین سرنوشت خود در مقابل قدرت‌های سلطه‌گر به مبارزه برخاسته است.
مجلس به دنبال تصویب قوانین قابل اجراست
رئیس مجلس در جلسه شورای اداری شهرستان بوئین‌زهرا گفت: با توجه به تجربه موجود در مجلس سعی می‌کنیم و پیگیر هستیم از امور جاری مردم و موضوعاتی که از جنس تصدی‌گری هستند به سرعت تمرکززدایی و آنها را به مدیران استانی و شهرستانی واگذار کنیم. رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با قوانین تصویب‌شده در مجلس نمی‌پذیریم در جریان نظارت‌های ستادی بر استان‌ها که از سوی مجلس و دولت انجام می‌شود این معضلات بلاتکلیف بماند و حل نشود. قالیباف افزود: مجلس تلاش می‌کند قوانینی بنویسد و تصویب کند که قابل اجرا باشد و دولت هم باید به قانون احترام بگذارد و آن را اجرا کند.

 خراسان
می‌توانیم تا ۱۲ مایلی سواحل آمریکا پیش‌ برویم
سردار دریادار «علیرضا تنگسیری» فرمانده نیروی دریایی سپاه اظهار کرد: «فرصت‌های زیادی در دریا وجود دارد، چون دریا سفره بازی است که همگان می‌توانند از آن بهره برداری کنند. نیروی دریایی به این دلیل نیرویی راهبردی است که می‌تواند تا ۱۲ مایلی سواحل آمریکا برود ولی دیگر نیرو‌ها از چنین توانمندی برخوردار نیستند.» وی بیان کرد: «از لحاظ جغرافیایی با فضا ارتباط مستقیم داریم، چون تمامی ارتباطات و هدایت ناوبری در فضا قرار دارد. از سوی دیگر به فضا برای استفاده بالگردها، بال‌ثابت‌ها و پهپاد‌ها هم نیاز داریم، همچنین از زمین برای دفاع از جزایر و از سطح و زیرسطح نیز استفاده می‌کنیم.»
ادعاهای آمریکایی درباره پیشرفت برجام
با وجود برخی فضاسازی‌های رسانه‌ها و مسئولان آمریکایی مبنی بر تمایل نداشتن به ادامه مذاکرات هسته‌ای و این که این گفت‌وگوها در دستور کار کاخ سفید نیست، نشریه معتبر پولیتیکو گزارشی به نقل از هفت تن از کارکنان کنگره و مقام‌های آمریکایی منتشر کرد و در آن خبر داد که یک جلسه محرمانه با موضوع ایران در کنگره برگزار می‌شود. بنا بر این گزارش، قرار است وندی شرمن قائم مقام وزارت خارجه آمریکا، «مورگان مویر» نایب رئیس سازمان اطلاعات ملی، «برایان نیلسون» معاون وزیر خزانه داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی و «استفان کهلر» رئیس بخش استراتژی، سیاست‌گذاری و برنامه‌های ستاد مشترک نیروهای مسلح در این جلسه حاضر شوند. مقام‌های ارشد دولت جو بایدن قرار است روز سه‌شنبه ساعت ۱۶ (به وقت محلی واشنگتن) در جلسه محرمانه در کنگره حاضر شوند و سناتورهای آمریکایی را از آخرین خبرها درباره ایران مطلع کنند و به سوالات آن ها پاسخ دهند. پولیتیکو در گزارش خود خبر داد که وندی شرمن نفر دوم وزارت خارجه آمریکا از فرصت این نشست توجیهی و محرمانه برای مطلع کردن سناتورها از آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای با ایران استفاده خواهد کرد. همچنین «یک دستیار مجلس سنا وابسته به حزب دموکرات» که نخواست نامش منتشر شود، گفته است که «در مذاکرات هسته‌ای (با ایران) پیشرفت حاصل شده است».

 مردم سالاری 
«مهره اصلی داعش» در استان فارس دستگیر شد
با اقدام سازمان اطلاعات سپاه فجر استان فارس، شبکه عملیاتی و رسانه‌ای داعش خراسان شناسایی و مهره اصلی آن دستگیر شد.آبان سال گذشته بود که حمله تروریستی به شاهچراغ موجب به شهادت رسیدن ۱۳ نفر و مجروح شدن ۲۰ نفر از هموطنانمان شده بود و گروه تروریستی داعش نیز مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.حال با اقدام سازمان اطلاعات سپاه فجر استان فارس، شبکه عملیاتی و رسانه‌ای «داعش خراسان» شناسایی و مهره اصلی آن دستگیر شد. این فرد که از سال ۹۸ در رصد اطلاعاتی قرار داشت، در برخی استان‌ها ازجمله تهران بر شناسایی عناصر افراطی و جذب آنها برای پیوستن به گروه تروریستی مذکور فعال بود.
تدوین آیین‌نامه ورود جریان‌های سیاسی به انتخابات
محمدرضا غلامرضا در جلسه دیدار دکتر احمد وحیدی وزیر کشور با استانداران، انتخابات ۱۱ اسفند ماه را خطیر خواند و گفت: ما برای برگزاری انتخابات ۲۵ فرآیند مختلف داریم که ذیل هر کدام از اینها دهها فعالیت باید انجام شود و برنامه‌های لازم در این ارتباط تنظیم و تهیه شده است. رئیس ستاد انتخابات کشور در ادامه از استانداران سراسر کشور درخواست کرد تا نسبت به مشخص شدن هیات‌های اجرایی برای انتخابات مزبور و صدور احکام لازم برای آنان اقدامات لازم را در اولین فرصت انجام دهند تا امور بر اساس برنامه ریزی انجام شده به پیش برود.غلامرضا با اشاره به اقدامات انجام شده برای آموزش ۷۵۰ هزار نفر عوامل اجرایی انتخابات خاطر نشان کرد: دستورالعمل‌های لازم در این ارتباط آماده و برای همه استان‌ها ارسال خواهد شد و با توجه به پیچیدگی روند برگزاری انتخابات لازم است تا همه دست اندرکاران به موقع نسبت به انجام اقدامات پیش بینی شده اقدام کنند چرا که بروز هر گونه خللی در این ارتباط بر کل روند امور تاثیر گذار است.رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: با تهیه آئین نامه‌ای نقش احزاب و گروه‌های سیاسی در انتخابات ۱۱ اسفند ماه سال جاری پررنگ تر می‌شود. در این آئین نامه پیش بینی‌های لازم در ارتباط با ورود جریان‌ها و ائتلاف‌های سیاسی در انتخابات صورت گرفته است.

 آرمان ملی
پلیس ایرلند ۴ مهاجم به سفارت ایران را بازداشت کرد
پلیس ایرلند چهار عنصر ضدانقلاب که قصد آسیب زدن به ساختمان سفارت کشورمان در دوبلین را داشتند، بازداشت کرد. افراد مهاجم بر اساس این گزارش متهم هستند که به دیوارهای خارجی سفارت ایران آسیب زده‌اند. یکی از آن‌ها همچنین با اتهام حمل پیچ‌گوشتی برای خارج کردن تابلوی سفارت و تجاوز به یک اقامتگاه خصوصی مواجه است.قاضی پرونده، بعد از استماع شواهد پلیس و دفاع نکردن مهاجمان از اتهامات وارده، آن‌ها را تا اطلاع بعدی با قید وثیقه و ممنوعیت از تردد در نزدیکی ساختمان سفارت ایران آزاد کرده است.

 قدس
اتهام پراکنی دوباره باکو علیه جمهوری اسلامی ایران
در نتیجه اقدامات خصمانه دولت آذربایجان هفت شهروند این کشور به بهانه ارتباط با ایران و اتهامات بی‌اساس بازداشت شدند. در این عملیات هفت نفر از اعضای گروه «انتقام ۳۱۳» به نام‌های الگون آقایف، روسلان علی اف، یوسف میرزایف، الوین جعفروف، ساوالان حسینلی، بلال سجادالدینلی، محرملی موسایف بازداشت و برای تحقیقات بیشتر به وزارت امنیت ملی آذربایجان معرفی شدند.
فقط ۴درصد از حقابه ایران از هیرمند وارد کشور شد
نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان و سفیر ایران گفت: در سال‌هایی که آب وجود دارد، باید به‌میزان ۸۲۰ میلیون مترمکعب از آب هیرمند به‌سمت ایران بیاید، اما سال گذشته فقط ۲۷میلیون مترمکعب آب وارد ایران شد. کاظمی قمی افزود: افغانستان به ما اعلام کرده است اقدامات فنی‌ انجام شده و به معاهدات پایبند هستند، آن وضعیتی که در سال گذشته اتفاق افتاد ان‌شاءالله اتفاق نخواهد افتاد.
جمعیت ایران از مرز ۸۵ میلیون نفر عبور کرد
مرکز آماراعلام کرد: جمعیت ایران از مرز ۸۵ میلیون نفر عبور کرده که این خبری خوب و نشانه پویایی جمعیت کشورمان است. سن امید به زندگی در ایران هم اکنون به ۷۴ سال و نرخ باسوادی هم به ۶/۸۷ درصد رسیده که این سرمایه انسانی به رشد کیفی جمعیت کمک می‌کند.
دیدار فرمانده نیروی دریایی روسیه با دریادار ایرانی
دریاسالار نیکولای یومنوف فرمانده نیروی دریایی روسیه با امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ستاد این نیرو در تهران دیدار کرد. در جریان این دیدار فرمانده نیروی دریایی روسیه، از امیر دریادار ایرانی دعوت کرد در رژه سالروز تأسیس نیروی دریایی ارتش روسیه در سن‌پترزبورگ حضور یافته و از یگان‌های نیروی دریایی این کشور بازدید کند.

 اعتماد 
نگرانی کاخ سفید از همکاری دفاعی ایران و روسیه
هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید از توسعه همکاری نظامی ایران و امریکا ابراز نگرانی کرد. او گفت: «روسیه و ایران در حال توسعه همکاری دفاعی خود هستند. در حال حاضر تعاملات میان ایران و روسیه در زمینه فروش تسلیحات پیشرفته به ویژه پهپادهای پیشرفته‌تر ادامه دارد.»کربی در ادامه کنفرانس خبری خود گفت: «ایران به فروش پهپادهای پیشرفته به روسیه ادامه داده و از آنها برای هدف قرار دادن نیروهای امریکا در خاورمیانه نیز استفاده کرده است. دلایل متعددی وجود دارد که باور کنیم روسیه از این پهپادها برای ادامه حملات خود علیه اهداف داخل اوکراین استفاده خواهد کرد». جان کربی در ادامه سخنانش گفت: «در حال حاضر پشتیبانی میان روسیه و ایران به صورت دوطرفه در جریان است. ماه گذشته ایران اعلام کرد که در حال نهایی کردن قرارداد خرید جنگنده‌های سوخو-۳۵ از روسیه است. ایران به دنبال خرید تجهیزات نظامی بیشتر از روسیه است که شامل بالگردهای تهاجمی، رادارها و هواپیمای آموزشی رزمی Yak130 است. در مجموع ایران به دنبال خرید تجهیزات نظامی به ارزش میلیاردها دلار از روسیه است. مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها ادعای مقامات و رسانه‌های غربی درباره ارسال تسلیحات به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده‌اند.

 ابتکار
صدور قرار تامین کیفری برای «علیرضابیگی»
به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، در پی ادعای بدون سند احمد علیرضا بیگی نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص واگذاری خودرو به تعدادی از نمایندگان مجلس، دادستانی کل کشور به موضوع ورود و پرونده را برای بررسی به معاونت مربوطه ارسال کرد. براساس گزارش هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس به دادستانی کل کشور مشخص شد که ادعای آقای احمد علیرضا بیگی فاقد اسناد و مدارک بوده است.برهمین اساس احمد علیرضا بیگی به دادسرای تهران احضار و پرونده وی جهت بررسی و تحقیقات به شعبه بازپرسی ارجاع داده شد. براساس آخرین پیگیری‌ها روز گذشته احمد علیرضا بیگی در دادسرا تفهیم اتهام و آخرین دفاعیات از وی اخذ و قرار تامین کیفری در این خصوص صادر شده است.

 اطلاعات
احتمال احیای برجام در آینده نزدیک، ضعیف است
رافائل گروسی در مصاحبه با شبکه سی بی سی کانادا گفت :توافق صورت گرفته بین ایران و آژانس در ماه مارس، گامی در مسیر صحیح بود و به نفع تمامی طرفین توافق هسته‌ای است که روند همکاری سازنده با ایران در پیش گرفته شود، اما احتمال احیای برجام در آینده نزدیک، بسیار ضعیف است. مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به سفری که ماه مارس به ایران داشت گفت: هدف از سفر این بود که به نوعی روند تنش زدایی شروع شود تا ایران از انجام اقدامات خاصی خودداری کند و آژانس هم بتواند به مرور بعضی از امکانات نظارتی اش را به دست بیاورد. این همان چیزی است که به آن دست یافتیم. پس معتقدم که این سفر و توافقی که در شروع مارس به آن رسیدیم، مفید بوده است. البته با این توافق به تمام آنچه می‌خواهیم نرسیده‌ایم، اما گامی در مسیر صحیح است و این اقدامی است که در حال انجام آن هستیم. گروسی در باره احیای برجام گفت: هنوز تصمیمی درباره بازگشت طرفین به توافق گرفته نشده است، اما چشم انداز بازگشت سریع طرفین به این توافق، بسیار ضعیف است. با وجود این، آنچه اهمیت دارد این است که تا حد امکان تعامل بین طرفین حفظ شود و در صورت امکان طرفین به میز مذاکره برگردند؛ اما اگر تعامل بین ایران و آژانس، نامطلوب ارزیابی شود و همکاری خوب نباشد، بخت (احیای توافق) به صفر می‌رسد. پس به نظرم برای همه ما بهتر است کاری کنیم که همکاری سازنده با جمهوری اسلامی داشته باشیم.

 شهروند 
افق ما مشارکت بیش از ۶۰درصد مردم در انتخابات است
وزیر کشور با بیان اینکه زنگ شروع فعالیت‌های مربوط به برگزاری انتخابات یازدهم اسفند را زده‌ایم، گفت: «افق ما مشارکت بیش از ۶۰درصدی مردم است و همه برنامه‌ها باید بر همین اساس تنظیم شود.» وحیدی مهم‌ترین موضوع امسال را برگزاری انتخابات ۱۱ اسفندماه عنوان کرد و افزود: «دشمنان از مدت‌ها قبل تلاش می‌کنند با ناکارآمد نشان دادن دولت و مجلس، مردم را ناامید کنند تا مشارکت در انتخابات کم شود.» وحیدی مولفه امنیت، سلامت و رقابت را با توجه به بیانات مقام معظم رهبری از دیگر امور مرتبط با انتخابات پیش‌رو ذکر کرد و افزود: «استانداران باید برای این بخش‌ها نیز برنامه‌ریزی‌های لازم را با انتخاب افراد معتمد در هیأت اجرایی انجام دهند و در عین حال، بی‌طرفی خود را حفظ کنند.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

باید از خداوند «تثبیت نفوس» را طلب کنیم تا در راه خیر خود ثابت قدم بمانیم
حوزه/ آیت‌الله العظمی جوادی آملی در دیدار جمعی از مهمانان خارجی از کشور بحرین بیان داشتند: همواره باید از خداوند «تثبیت نفوس» را طلب کنیم تا در راه خیر خود ثابت قدم بمانیم. ایشان بیان داشتند: گاهی انسان یک کار خیر انجام می‌دهد و حداقل ۱۰ برابر پاداش می‌گیرد «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَهِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها» این کار عادی است، اما یک وقت از همان اول کار خیری انجام می‌دهد و می‌گوید این کار خیر را انجام می‌دهم «قربه الی الله و تثبیتا لانفهسم»، این کار خیر را برای تثبیت وضعیت خودم انجام می‌دهم که تا آخر نلغزم. آیت‌الله العظمی جوادی آملی بیان داشتند: خداوند در آیه ۲۵۶ سوره بقره می‌فرماید« وَمَثَلُ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَتَثْبِیتًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ کَمَثَلِ جَنَّهٍ بِرَبْوَهٍ أَصَابَهَا وَابِلٌ فَآتَتْ أُکُلَهَا ضِعْفَیْنِ فَإِنْ لَمْ یُصِبْهَا وَابِلٌ فَطَلٌّ ۗ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ» در سوره مبارکه بقره آمده است که اگر کار خیر انجام می‌دهید، از همان اول باید قصدتان این باشد که ثابت قدم بمانید و تا آخر نلغزید، نه اینکه کار خیر انجام دهم تا بعدا خداوند چیزی به من عطا کند، نه! من این کار خیر را به منزله آبی بدانم که در ریشه خودم می‌ریزم تا ثابت قدم بمانم.

لزوم اطلاع رسانی قوی نسبت به اقدامات دولت
اختصاصی/ آیت‌الله حسینی بوشهری دردیدار با رئیس دفتر رئیس جمهور و مشاور رییس جمهور در امور روحانیت بر لزوم تقویت اطلاع رسانی دولت نسبت به اقدامات صورت گرفته و برنامه‌های پیش رو تأکید کرد و گفت: کابینه دولت باید هر چه سریع‌تر ترمیم شود. رئیس شورای عالی جامعه مدرسین خاطر نشان ساخت: نسبت به اقدامات انجام شده توسط دولت، جا دارد، در مرحله اول، اطلاع رسانی از ناحیه خود دولت، به منظور مقابله با دشمنان و دفاع و پشتیبانی از نظام و دست آوردهای انقلاب اسلامی، افزایش پیدا کند. وی افزود: بین اقدامات دولت و اطلاع رسانی‌های صورت گرفته فاصله زیادی است و گاهی اوقات این اقدامات تحت الشعاع اقدامات تخریبی دشمنان قرار می‌گیرد، به صورتی که گویی از اساس اقدامی از سوی دولت صورت نپذیرفته است؛ بنابراین بخش اطلاع رسانی دولت باید از تمامی امکانات و ظرفیت‌ها از جمله صدا و سیما و فضای مجازی، استفاده کند. امام جمعه قم با اشاره به انتخابات‌های پیش رو گفت: با توجه به این که دو انتخابات مجلس و مجلس خبرگان رهبری را در پیش داریم، باید تمامی تلاش‌ها و اقدامات لازم برای مشارکت حداکثری مردم در کنارشاخصه‌های رقابت، سلامت و امنیت که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است، فراهم شود. وی در بخش دیگری از سخنان خود از اقدامات دولت در خصوص افزایش ارتباط و تعامل با دیگرکشورها تقدیر کرد و اظهار داشت: امیدواریم این ارتباطات، به ویژه با کشورهای همسایه، در معیشت مردم و مسائل مختلف کشور تأثیرگذار باشند؛ اگر چه صرف ارتباط با سایر کشورها در فضای روانی مثبت جامعه تأثیر گذار است.

در کنار مشکلات باید موفقیت‌ها را دید
تسنیم/ آیت‌الله خاتمی در مراسم سالروز شهادت امام جعفر صادق -علیه السلام- در سپاه حضرت صاحب‌الامر اظهار داشت: در شرایطی که آمریکا و اسرائیل به دنبال خاورمیانه جدید بودند، امروز شاهد این هستند که این خاورمیانه جدید بر محور مقاومت ایجاد شده و انتفاضه سنگ در فلسطین به انتفاضه موشک تبدیل شده و بر همه ثابت شده که محور مقاومت حرف اول و آخر را در منطقه می‌زند. عضو جامعه مدرسین در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به دستاوردهای بزرگ دولت مردمی سیزدهم تصریح کرد: باید موفقیت‌ها را در کنار مشکلات ببینیم و در شرایطی که دشمن به دنبال کمرنگ جلوه دادن دستاوردها و بزرگنمایی ضعف‌ها است، به برجسته کردن دستاوردها و خدمات نظام کمک کنیم. خاتمی تورم سرسام‌آور را از نارسایی‌های مهم کشور دانست و ادامه داد: وجود این تورم را انکار نمی‌کنیم، اما باید بدانیم که یکی از علل این تورم جنگ اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه است. وی با بیان اینکه دشمنان برای جلوگیری از پیشرفت کشور نقشه‌های زیادی را طراحی و اجرا می‌کند، افزود: آمریکایی‌ها سال قبل بودجه خود برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی را ۱۰۰ درصد افزایش دادند و بخشی از این بودجه برای شعارنویسی علیه نظام و انقلاب در کوچه و خیابان هزینه شد.

مراجع حامی و همراه انقلاب و رهبری هستند
رسا/ آیت‌الله حسینی خراسانی در نشست با مدیران خبرگزاری رسا با بیان این که همسویی و همگرایی در بین ارکان حوزه با نظام و رهبری موهبتی الهی و فرصتی بزرگ است، گفت: مراجع مطرح شیعه و علمای بزرگ همکار، حامی و مدافع رهبری معظم و انقلاب اسلامی هستند. عضو جامعه مدرسین در ادامه افزود: امروز حوزه‌های علمیه از آن زمان که علامه طباطبایی به عنوان آرزو مطرح می‌کرده، گذر کرده و امروزه هر فردی از افراد حوزه‌های علمیه دارای رسانه هستند که این امر یکی از ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه است که باید حوزه‌های علمیه و تک تک طلاب علوم دینی از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کنند. وی با بیان این که خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها علاوه بر عمق بخشی، فراگیری و تاثیرگذاری باید نسبت به آسیب‌ها نیز مراقبت داشته باشند، یکی از این آسیب‌ها را عدم دقت در انعکاس اخبار و متعاقب آن بروز بی اعتمادی دانست و تصریح کرد: هنر رسانه این است که از این آسیب‌ها عبور کرده و اعتماد و اطمینان مخاطب را جلب کند.

ریاض: در روابط با ایران بازنگری نمی‌کنیم
تسنیم/ پایگاه خبری اساس میدیا در مقاله‌ای به‌نقل از منابع آگاه خبر داد، مسئولین سعودی به تمام هیئت‌های آمریکایی که طی هفته‌های اخیر به این کشور سفر کردند، گفتند که هرگز از تصمیم خود در برقراری روابط جدیدش عقب‌نشینی نمی‌کنند و خود را در برقراری روابط با هر قدرت اقتصادی یا سیاسی در جهان در چارچوب منافع خود و منطقه آزاد می‌بینند. در بخش دیگری از این مقاله آمده است طی هفته‌های اخیر، ایالات متحده شمار زیادی از فرستادگان خود را به‌شکلی که حتی می‌توان آن را خجالت‌آور توصیف کرد، به عربستان سعودی گسیل داشت، به ‌اعتقاد نویسنده مقاله، کار به جایی رسید که حتی افرادی همچون سناتور جمهوری‌خواه لیندسی گراهام را که طی برهه اخیر یکی از منتقدان افراطی عربستان به‌شمار می‌رفت، هم در آوریل گذشته به ریاض اعزام کرد تا به‌نحوی از عربستانی‌ها دلجویی و آنها را از تصمیم‌شان منصرف کند، که در این کار موفق نبود.

شتاب مهاجرت معکوس در رژیم صهیونیستی
تسنیم/ تجمع گسترده صهیونیست‌ها برای دریافت گذرنامه و خروج از فلسطین اشغالی باعث شد وزیر امور داخلی رژیم صهیونیستی هم به وجود بحران در این زمینه اعتراف و از مردم بخواهد شکیباتر باشند
نشریه تایمز آو اسرائیل در گزارشی در این رابطه نوشت، بعد از تشکیل صف‌های بسیار طولانی در مقابل دفاتر صدور گذرنامه که با وجود افزایش ساعات دفاتر صورت گرفته، وزیر امور داخلی اسرائیل از مردم خواست تا شکیبایی از خود نشان دهند. به نوشته این رسانه صهیونیستی، در پی افزایش شدید درخواست صدور گذرنامه، وزارت امور داخلی (رژیم صهیونیستی) اعلام کرد، ساعات کار دفاتر صدور گذرنامه را افزایش داده و در عین حال از مراجعه کنندگان می‌خواهد تا این در خواست خود را به موعد دیگری موکول کنند. به گفته خبرنگاران این رسانه تجمع مردم در مقابل دفاتر صدور گذرنامه در قدس، تل‌آویو، حیفا و بئر السبع چهار مرکز اصلی صدور گذرنامه در این رژیم بسیار زیاد است.

پارلمان عربی خواستار اتخاذ موضعی قاطع برای پایان اشغال فلسطین شد
مهر/ پارلمان عربی در بیانیه‌ای به مناسبت ۷۵امین سالروز اشغال فلسطین بر ضرورت حمایت از ملت فلسطین در مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی تاکید کرد. پارلمان عربی نسبت به ادامه کوچاندن فلسطینیان و توسعه شهرک‌سازی برای صهیونیست‌ها در اراضی فلسطینی هشدار داد و تاکید کرد که این اقدامات نقض صریح قوانین و قطعنامه‌های بین‌المللی و در راس آن قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت است. در این بیانیه از جامعه بین‌الملل خواسته شده به مسئولیت‌های خود در قبال اقدامات غیرقانونی و ضدبشری رژیم صهیونیستی عمل کرده و دست از سیاست‌های یک بام و دو هوا در رابطه با فلسطین بردارد و این رژیم را برای توقف تمامی تجاوزات خود علیه ملت فلسطین تحت فشار قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *