خبر روز ۱۴۰۲/۰۲/۲۴

**آیت الله العظمی سبحانی: شکوفایی خدمات هلال احمر در گرو حمایت دولت و مردم است** آیت الله العظمی جوادی آملی: مسؤولین باید امنیت اقتصادی مردم را تأمین کنند** آیت‌الله حسینی بوشهری: توانمندی موشکی ایران قابل مذاکره نیست** مرکز مطالعات امنیتی تل‌آویو: جهاد اسلامی با جنگ اعصاب زندگی در اسرائیل را فلج کرده است** وزیر نفت: صادرات گاز ایران به عراق تا ۵ سال آینده تمدید شد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
جبهه مقاومت به محور گسترده در منطقه تبدیل شده است
فرمانده نیروی قدس سپاه با اشاره به این که جبهه مقاومت امروز از یک نهال نوپا به یک محور گسترده در منطقه تبدیل شده است، گفت: اعضای اتاق فکر دشمنان نیز اقرار می‌کنند که بر خلاف گذشته که سلاح و تجهیزات را ملاک موفقیت می‌دانستند اکنون این موضوع به مقاومت تغییر کرده است.سردار اسماعیل قاآنی، جمعه‌شب در چهاردهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت و در جمع خانواده شهدای فاطمیون در مشهد با بیان این که شهدای فاطمیون هم مهاجر و هم مجاهد هستند، تصریح کرد: مردم مظلوم افغانستان همیشه مدافع اسلام بوده‌اند. وی اظهار کرد: شهید ابوحامد، پرچمدار جبهه مقاومت فاطمیون و به معنای واقعی یک فرد عملیاتی بود و با یاری‌خواستن از حضرت فاطمه(سلام‌الله‌علیها) سنگ بنای مجموعه فاطمیون را بنا کرد. فرمانده نیروی قدس سپاه ادامه داد: ده‌ها هزار جوان قهرمان افغانستان برای دفاع عزتمندانه از حرم اهل بیت‌ اعلام آمادگی کرده و به طور جدی نیز تلاش دارند فرهنگ زندگی با عزت را به خارج از مرزهای خود انتقال دهند.سردار قاآنی افزود: ای کاش شهید سلیمانی امروز در بین ما بود تا از رشادت‌های این جوانان فاطمیون تقدیر می‌کرد، اکنون این جریان علاوه بر دفاع از اسلام در حال پرورش جوانان غیور برای دفاع از اسلام و عزت دین است.
نشست مشترک وزیران خارجه دفاع و نفت
نشست مشترک وزیران خارجه، دفاع و نفت دیروز برگزار شد. نشست مشترک حسین امیرعبداللهیان، جواد اوجی و محمدرضا آشتیانی به میزبانی وزارت خارجه برگزار شد.در این نشست مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه نیز حضور داشت. لازم به ذکر است وزیر خارجه اخیرا در دیدار نماینده زابل و نمایندگان نخبگان استان سیستان و بلوچستان، پیگیری موضوع حقابه هیرمند را از وظایف ذاتی وزارت خارجه دانسته و گفته بود: این وزارتخانه از ایجاد بازارچه‌های مرزی بین ایران و افغانستان و افزایش مراودات اقتصادی بین مردم دو طرف مرز حمایت می‌کند.

 همشهری
سرنوشت هیتلر در انتظار زلینسکی است
«دیمیتری مدودف»، معاون رئیس شورای امنیت روسیه گفت: اربابان آمریکایی و اروپایی اوکراین به‌شدت دشمنان ما را با انواع تسلیحات کشنده تأمین می‌کنند. در واقع غربی‌ها اوضاع را در اوکراین به یک جنگ جهانی سوم سوق می‌دهند. سرنوشت «آدولف هیتلر» در انتظار زلینسکی رئیس‌جمهور اوکراین است.
انتخابات، تنها راه بازگشت ثبات به پاکستان است
«عمران‌خان»، نخست‌وزیر پیشین پاکستان گفت: تنها راه برقراری ثبات و آرامش در پاکستان برگزاری انتخابات با حضور گروه‌های سیاسی مختلف است. دیوان‌عالی پاکستان من را در قبال گذاشتن وثیقه در تمام موضوعاتی که در آن متهم شده‌ام، آزاد کرده است. تمام اتهامات مطرح شده علیه من انگیزه‌های سیاسی دارد.

 کیهان
جهاد اسلامی با جنگ اعصاب زندگی در اسرائیل را فلج کرده است
مرکز مطالعات امنیتی تل‌آویو در گزارشی به تاثیر روانی جنگ بر صهیونیست‌ها ‌اشاره کرده و گفته است: «سلاح جدید جهاد اسلامی، جنگ اعصاب است.» در این گزارش گفته شده است: «انتظار پاسخ به ترور فرماندهان ارشد فلسطینی باعث یک تنش اعصاب خردکن در میان شهروندان اسرائیلی شده است. وضعیت نسبتاً عجیبی در ارتش به وجود آمده و از سوی دیگر افکار عمومی در تل‌آویو و دیگر شهرها در فضایی از اضطراب، بلاتکلیفی و افزایش انتظار برای پاسخ‌های نظامی بیشتر از سوی غزه قرار دارند. این انتظار با گزارش‌هایی مبنی بر اختلال در روال زندگی، آمادگی برای تداوم حمله موشکی در مناطق مختلف، تعطیلی نسبی بخش خصوصی یا برخی ادارات دولتی، لغو روادیدها، بسته شدن جاده‌ها و موارد دیگر همراه است و بدتر آن که این جنگ، احتمالاً آخرین جنگ نخواهد بود.»
صادرات گاز ایران به عراق تا ۵ سال آینده تمدید شد
وزیر نفت که در روزهای اخیر به عراق سفر کرده بود، پس از دیدار با زیادعلی فاضل، وزیر برق عراق در جمع خبرنگاران با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های ایران و عراق در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، اظهار کرد: ایران به لحاظ سرمایه انسانی و ظرفیت‌های فنی و مهندسی جایگاه بالایی دارد، از این رو بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با طرف عراقی امضا شد، در زمینه تبادل اطلاعات، اکتشاف و توسعه میدان‌های مشترک نفتی در قالب یکپارچه‌‌سازی توسعه این میدان‌ها با عراق همکاری خواهیم داشت. اوجی با بیان اینکه احداث خطوط لوله انتقال نفت و گاز و به‌سازی پالایشگاه‌های نفت عراق از دیگر محورهای قید شده در تفاهم‌نامه دو کشور است، تصریح کرد: یکی از دستاوردهای این سفر تمدید قرارداد صادرات گاز با وزارت برق این کشور بود که خوشبختانه مسائل کارشناسی در این زمینه به‌طور کامل حل شده است.وزیر نفت با یادآوری اینکه ایران دو قرارداد گازی با نیروگاه‌های بغداد و بصره عراق دارد، افزود: بر اساس توافق دو طرف این دو قرارداد طی ۵ سال آینده تمدید خواهد شد.
دریافت جنگنده‌های سوخو ۳۵ ناوگان هوایی ایران را تقویت خواهد کرد
نشریه آمریکایی فوربز در گزارشی نوشت: پس از جنگ اوکراین، مسکو و تهران روابط دفاعی خود را به سطح بی‌سابقه‌ای گسترش دادند. در ادامه این گزارش آمده است: دریافت جنگنده‌های سوخو ۳۵ ناوگان نیروی هوایی ارتش و همچنین دفاع هوایی ایران را تقویت خواهد کرد. چه در هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی در چند سال آینده وارد شوند، به احتمال زیاد سوخو ۳۵، پیشرفته‌ترین هواپیمای جنگنده‌ای خواهد بود که ایران در نیم قرن گذشته وارد کرده است، چیزی که به خودی خود، قطعا بی‌اهمیت نیست. جنگنده‌های سوخو- ۳۵ روسیه ثابت کرده‌اند که دشمنان کشنده‌ای هستند.

 ایران
ناملایمات تحمیلی مانع نقش‌آفرینی ایران نشده است
امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با «فیصل بن فرحان آل سعود» همتای سعودی خود با ابراز خرسندی از سیر توافقات انجام شده از سوی جمهوری اسلامی ایران و عربستان از جمله نشست وزرای خارجه دو کشور و اعلام ازسرگیری روابط، اعزام تیم‌های فنی بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های دو کشور و همچنین اقدام به معرفی سفرا گفت: جمهوری اسلامی ایران تمهیدات لازم را برای افتتاح رسمی نمایندگی سیاسی و کنسولی خود در عربستان سعودی در نظر گرفته است. وی برنامه دیدار مقامات و وزرای خارجه دو کشور از پایتخت‌های یکدیگر را نشان از عزم طرفین برای همکاری و ترسیم روابطی مناسب دانست. وزیر خارجه عربستان نیز با تأکید بر دیدگاه مثبت ریاض به آینده مناسبات دو کشور و تلاش برای توسعه و تحکیم روابط فیمابین، اظهار داشت: ما ظرف دو ماه گذشته گام‌های خوبی برداشتیم و پایبندی ما به توافقات انجام شده بیانگر عزم جدی ماست.بن فرحان همچنین با اشاره به سابقه بیش از یکصد سال حضور، مشارکت و نقش‌آفرینی مهم ایران در کمک به تحقق صلح و توسعه جهانی از طریق ساختارهای چندجانبه‌گرایانه از زمان جامعه ملل تاکنون، گفت: بیش از یکصد سال از تعامل و حضور ایران در ساختارهای چندجانبه گرایانه بین‌المللی می‌گذرد و ناملایماتی که برخی کشورها بر ایران و مردم آن تحمیل کرده‌اند، هیچ گاه مانع نقش‌آفرینی ایران و تقلیل جایگاه برجسته ایران در مجامع بین‌المللی نشده است. وی گفت: امیدواریم با استقرار سفرای دو کشور آنان بتوانند راه‌های همکاری فیمابین را تسهیل کنند.
سفر وزیر اقتصاد به عربستان گام دیگری درتقویت دیپلماسی اقتصادی است
بهادری جهرمی سخنگوی دولت در صفحه توییتری خود نوشت: شرکت وزیر اقتصاد در اجلاس سالانه بانک توسعه اسلامی با حضور مقامات بیش از ۵۰ کشور در عربستان و رایزنی‌های صورت گرفته در حاشیه این اجلاس، گام دیگری در تقویت دیپلماسی اقتصادی است که آورده‌های آن باعث همگرایی بیشتر در غرب آسیا خواهد شد.
دیدار وزرای دادگستری ایران و روسیه
وزیران دادگستری ایران و روسیه درباره تقویت همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های حقوقی و قضایی رایزنی کردند. امین‌حسین رحیمی، وزیر دادگستری در این دیدار که در حاشیه اجلاس حقوقی بین‌المللی سن‌پترزبورگ انجام شد، با اشاره به اینکه پیش از این جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، موافقت‌نامه‌های مختلف حقوقی و قضایی مانند استرداد مجرمان، انتقال محکومان و موافقت‌نامه‌های حقوقی در امور مدنی و کیفری امضا کرده‌اند، بر تقویت همکاری‌های قضایی-حقوقی با مسکو در راستای اجرای این موافقت‌نامه‌ها تأکید کرد. در این دیدار، درباره تمهیدات انتقال محکومان دو کشور نیز رایزنی و گفت‌وگو شد.

 وطن امروز
شورای نگهبان جناحی عمل نمی‌کند
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره بحث واگذاری بی‌ضابطه خودرو به برخی نمایندگان و اینکه این موضوع در بررسی صلاحیت آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد یا خیر گفت: هنوز در این زمینه گزارشی دریافت نکردیم اما اگر خلافی در این باره صورت گرفته باشد، در بررسی صلاحیت‌ها مدنظر قرار می‌گیرد. وی درباره آغاز تحرکات انتخاباتی در برخی شهرهای کوچک افزود: هنوز تا انتخابات زمان زیادی باقی مانده و ضوابط انتخاباتی هم مشخص است و هرگونه اقدامی باید در راستای قوانین و ضوابط انتخاباتی باشد. تلاش ما آن است که راهبردهای سلامت، مشارکت، امنیت و رقابت انتخاباتی را که مقام معظم رهبری فرمودند، پیگیری کنیم، البته دستگاه‌های زیادی مخاطب این موضوع هستند. ما باید با همدلی راهبردهای مورد نظر رهبری را پیگیری کنیم. وی درباره رفراندوم گفت: همه‌پرسی تاکنون سه بار در کشور ما انجام شده است. قانونگذاری باید از سوی نمایندگان انجام شود و راه اصلی تقنین از طریق نمایندگان مجلس است. در متن اصل ۵۹ قانون اساسی نیامده است که در همه مسائل باید همه‌پرسی کرد.
طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مصوبه مجلس چه میزان سیاست‌های کلی انتخابات را تامین می‌کند، تصریح کرد: مصوبه مجلس هنوز به تصویب نهایی نرسیده اما با توجه به فهرست مصوبات که ملاحظه کردیم باید بگویم هرچند کار خوبی در حال انجام است اما تامین‌کننده همه موارد سیاست‌های کلی انتخابات نیست. سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به بیانیه اخیر علی لاریجانی که ضمن رد حضورش در انتخابات مجلس دوازدهم، تعابیری کنایه‌آمیز درباره ردصلاحیت خود در انتخابات ریاست‌ جمهوری مطرح کرده بود، گفت: مفهوم چنین تعابیری برای ما روشن نیست، ضمن اینکه تاریخ جمهوری اسلامی گواه بر این است که شورای نگهبان هیچ‌گاه جناحی برخورد نکرده و نتیجه انتخابات مردم همواره به‌گونه‌ای بوده که جریان‌ها و گروه‌های مختلف در برهه‌های زمانی متفاوت در مسند امور حضور داشته‌اند، البته بر این موضوع هم تاکید کنم که نتیجه انتخاب مردم خروجی و نتیجه عملکرد همین گروه‌های سیاسی بوده است.
نابودی رژیم صهیونیستی به‌زودی محقق خواهد شد
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دیدار با خانواده سردار سرلشکر شهید حسن طهرانی‌مقدم با اشاره به جمله سنگ‌ مزار شهید طهرانی‌مقدم مبنی بر اینکه «اینجا مدفن کسی است که می‌خواست اسرائیل را نابود کند» اظهار کرد: با مشاهده آثار زوال دشمنان بویژه صهیونیست‌های غاصب و کودک‌کش، خواسته و آرزوی حاج حسن که در مسیر دفاع از مظلوم و اقتدار امت اسلام تلاش‌های زیادی داشت به فضل الهی به‌زودی محقق خواهد شد. سردار سلامتی از حاج‌حسن طهرانی‌مقدم به عنوان یکی از پیشگامان قدرت اسلام نام برد و گفت: امروز مسیر اقتدارآفرینی و راه نورانی‌ای که گام‌های اولیه آن توسط حاج‌حسن محکم و استوار برداشته شد به برکت خون پاک این شهید والامقام در جریان است.

 جوان
فتنه‌ انگلیسی‌ها و قدرت‌های خارجی در منطقه ما فعال است
سرلشکر رحیم صفوی، دستیار و مشاور فرمانده معظم کل قوا، در سالروز آزادسازی سنندج در اردیبهشت سال ۱۳۵۹ با بیان این‌که کردها از اصلی‌ترین قوم‌های آریایی و ایرانی و وفادارترین قوم به ایران هستند، گفت: کردها شجاع، وطن‌دوست و افتخارآفرین هستند. دستیار و مشاور فرمانده معظم کل قوا با تأکید بر این‌که قدرت‌های بزرگ ضد ملت ایران، از بیش از ۱۰۰ سال گذشته پشت سر حرکت‌های تجزیه‌طلبی بودند، تصریح کرد: انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها در جنگ جهانی توافقی کردند و روس‌ها هم با آن موافقت کردند تا بعد از فروپاشی امپراتوری عثمانی، سرزمین‌های این امپراتوری را بین خود تقسیم کنند و دو دولت کردی و ارمنی را هم به‌وجود بیاورند؛ لذا عراق و فلسطین تحت قیمومیت انگلیس قرار گرفت و سوریه و لبنان هم به فرانسوی‌ها واگذار شد. وی افزود: تشکیل دولت‌های کرد و ارمنی با انقلاب کبیر فرانسه مواجه شد و نتوانستند این دولت‌ها را تشکیل دهند اما هنوز هم فتنه‌های انگلیسی‌ها و قدرت‌های خارجی در منطقه ما فعال است.

 خراسان
تکذیب قتل فرزند مولوی قلندرزهی
خبرگزاری تسنیم نوشت: در حالی که برخی رسانه‌های معاند سعی کردند فوت حماد فرزند مولوی قلندرزهی امام جمعه خاش را قتل القا کنند، کانال اطلاع‌رسانی مولوی امام جمعه با انتشار متنی این ادعا را تکذیب و اعلام کرد پسرش بر اثر بازی با اسلحه جنگی فوت کرده است.
آغاز صدور روادید الکترونیکی حج تمتع ۱۴۰۲
معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت از آغاز صدور روادید الکترونیکی حج تمتع ۱۴۰۲ برای عوامل اجرایی و حجاج کشورمان از روز شنبه خبر داد. رضایی گفت: «خوشبختانه اقدامات به موقع در حال انجام است و روادید ۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر کشورمان در اسرع وقت و ظرف چند روز آینده صادر می‌شود».

 مردم سالاری
کیفرخواست ضارب آیت‌الله سلیمانی صادر شد
رئیس کل دادگستری استان مازندران از صدور کیفرخواست ضارب آیت‌الله سلیمانی خبر داد و گفت: سلامت روحی متهم در حین ارتکاب جرم طبق نظریه کمیسیون پزشکی قانونی به تایید رسیده است. حجت‌الاسلام والمسلمین اکبری افزود: در پی شهادت آیت الله عباسعلی سلیمانی در تاریخ ششم اردیبهشت ماه با سلاح گرم در بابلسر، پرونده با دستور ویژه رئیس قوه قصاییه، پیگیری امر در دادگستری کل استان و همراهی ضابطین مرتبط در مسیر رسیدگی قرار گرفت.وی ادامه داد: ظرف مدت ۱۷ روز با اخذ شکایت اولیاء دم، ضمن تشکیل پرونده شخصیت و بازسازی صحنه جرم، نسبت به اخذ نظریه پزشکی قانونی در خصوص سلامت روحی متهم در حین ارتکاب جرم اقدام شد که نظریه صادره بدوی از سوی متهم و وکیل تسخیری وی مورد اعتراض قرار گرفت.اکبری با اشاره به اخذ نظریه کمیسیون پزشکی قانونی در تایید نظریه بدوی دایر بر سلامت روحی متهم حین ارتکاب جرم، خاطرنشان کرد: با اخذ آخرین دفاع از متهم، تصمیم نهایی در تاریخ بیست و سوم اردیبهشت ماه دایر بر جلب دادرسی اتخاذ و کیفرخواست پرونده صادر شد.

 آرمان ملی
دستگیری عضو گروهک داعش در زابل
فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان از شناسایی و دستگیری عضو گروهک تروریستی داعش با رصد اطلاعاتی دقیق مأموران انتظامی و سربازان گمنام امام زمان در شهرستان زابل خبر داد. سردار دوستعلی جلیلیان با اشاره به اینکه پس از اطلاع از سکونت یافتن این عنصر داعشی، رصد لحظه‌ای اقدامات و تحرکات این فرد آغاز شد، اظهارکرد: سرانجام مخفیگاهش شناسایی و با اشراف دقیق اطلاعاتی طی یک عملیات منسجم و هماهنگ سربازان گمنام امام زمان در فرماندهی انتظامی و اداره اطلاعات، فرد داعشی دستگیر می‌شود. وی گفت: در تحقیقات اولیه مشخص شد این فرد که دارای تابعیت از یکی از کشورهای همسایه است با یک برنامه‌ریزی هدفمند در این منطقه به تبلیغ برای گروهک تروریستی داعش اقدام می‌کرده است.

 قدس
ایده ناوگروه ۸۶ از فرمان رهبری گرفته شده است
امیر شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره تشکیل ناوگروه ۸۶ گفت: ایده مأموریت ناوگروه ۸۶ از فرمانی مبنی بر ضرورت انجام دریانوردی‌‌های طولانی ‌مدت ناشی می‌شود. ما به حضرت آقا هم این قول را داده بودیم که پرچم نظام را در همه عرصه‌های آبی جهان به اهتزاز درآوریم. وقتی شما به عنوان یک نظامی در حوزه دریا حضور پیدا می‌کنید، نخستین پیام آن اعلام اقتدار شما در عرصه دریاست.
بیانیه ضد روسی «جی۷»
کشورهای عضو «جی ۷» پس از اجلاس سه روزه در ژاپن، در بیانیه‌ای مشترک عنوان کردند تا هر زمان که طول بکشد، حمایت بی‌قید و شرط خود از اوکراین را ادامه خواهند داد. هفت اقتصاد برتر جهان همچنین بر حمایت از همکاری‌ها برای حل مشکلات اقتصادی جهان تأکید و «لفاظی غلط و تکراری روسیه درباره تأثیر منفی تحریم‌ها بر امنیت غذایی و انرژی» را رد کردند.
بزرگ‌ترین بسته تسلیحاتی آلمان در راه اوکراین
مجله آلمانی «اشپیگل» خبر داد برلین در حال تدارک برای ارسال بسته جدید کمک تسلیحاتی ۲.۷میلیارد یورویی (۳میلیارد دلار) به اوکراین است که شامل موارد ذیل می‌شود: ۲۰ دستگاه خودرو جنگی پیاده‌نظام «ماردر»، ۳۰ فروند تانک «لئوپارد ۱»، پهپاد شناسایی، چهار سامانه پدافندی Iris-T، مهمات و تجهیزات توپخانه و بیش از ۲۰۰خودرو زرهی رزمی و لجستیکی.

 اطلاعات
مسؤولین باید امنیت اقتصادی مردم را تأمین کنند
آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار رئیس و نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال احمر کشور ضمن تقدیر از زحمات جمعیت هلال احمراظهار کرد: کار و فعالیت های هلال احمر، یک کار ستودنی است چرا که اینها با بذل مال و جان خود امنیت را به مردم هدیه می‌کنند و لذا هر جا که سیل آمد یا آتش گرفت، مردم مضطرب می‌شوند ولی آن گاه که هلال احمر ورود می‌کند، همه آرام می‌شوند، برای همین ثواب فعالیت های اینها، ثواب مجاهدین فی سبیل الله است. وی بیان داشت: بهترین نعمت، نعمت امنیت است، اینکه وقتی حضرت ابراهیم خلیل کعبه را ساخت، به خدا فرمود خدایا ما کعبه را ساختیم ولی اگر این کعبه شهر آبادی نداشته باشد و امنیت در آن نباشد، سودی نخواهد داشت، لذا تو این شهر را شهر آباد و امنی قرار بده «رَبِّ اجْعَلْ هَذَا بَلَدًا آمِنًا»
وی ادامه داد: خداوند در سوره قریش با شکست لشکر ابرهه، در حقیقت دعای حضرت ابراهیم بنیانگذار کعبه را استجابت کرد که فرمود ما هم امنیت اقتصادی و روزی اینها را تأمین کردیم و به آنها رونق تجارت عطا شد، و ناامنی را هم از اینها دور کردیم «أَطعَمَهُم مِن جوعٍ وَآمَنَهُم مِن خَوفٍ». پس مراد از امنیت، تنها امنیت اجتماعی و سیاسی نیست، لذا مسئولین باید امنیت اقتصادی مردم را نیز تأمین کنند. آیت الله العظمی جوادی آملی بیان کرد: ما کشوری بزرگ و بزرگ زاده بوده ایم و وظیفه داریم بزرگوارانه زندگی کنیم، لذا باید امنیت مردم در تمامی حوزه های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی مردم حفظ شود.
شکوفایی خدمات هلال احمر در گرو حمایت دولت و مردم است
آیت‌الله العظمی سبحانی در دیدار رئیس و نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال احمر کشور گفتند: خدمات ارزشمند، گسترده و متنوع هلال احمر در نقاط مختلف کشور با حمایت بیش از پیش دولت و پشتیبانی مستمر مردم نمود پیدا می‌کند. ایشان با اشاره به وقایع و حوادث سال‌های اخیر در کشور، اظهار داشتند: سیل، زلزله و آتش‌سوزی‌های اخیر نشان داد اگر نیرو‌های امدادی در شرایط بحران از آمادگی لازم برخوردار نباشند، با بحران جدی در مناطق حادثه دیده مواجه خواهیم شد.آیت‌الله العظمی سبحانی تشویق مردم به سفر‌های غیر‌ضروری در روز‌های عید و تعطیلات را نادرست دانستند و گفتند: ایام عید و روز‌های تعطیل بهتر است به جای این که مردم در مسیر ۱۳ استان در حال حرکت و تردد باشند، با اقوام در شهر و روستای خود رفت و آمد و به فقرا کمک کنند تا کمتر شاهد تصادفات مرگبار و در مقابل آن شاهد کاهش ماموریت گسترده عوامل امدادی و جمعیت هلال احمر در مسیر‌ها باشیم.

 شهروند
پیروزی تازه ایران در پرونده کرسنت
معاون حقوقی رئیس‌جمهور از برکناری سرداور دیوان پرونده گازی «کرسنت ۲» و کناره‌گیری داور اختصاصی شرکت ملی نفت ایران با پیگیری‌های سازمان حقوقی دولت خبرداد.«کرسنت» ازجمله پرونده‌های سیاسی – اقتصادی جنجالی طی سال‌های گذشته بوده که همچنان مفتوح است. محمد دهقان با اعلام برکناری «لوران اینس» سرداور اختلاف شرکت ملی نفت ایران با شرکت کرسنت، این رویداد را یک پیروزی بزرگ دانست؛ اتفاقی که ادعای بی‌پایه ۳۲میلیارد دلاری علیه ایران را به فروپاشی نزدیک کرده‌است. کرسنت، قراردادی برای فروش روزانه ۱۵میلیون مترمکعب از گاز ترش «میدان سلمان» بود که در سال ۱۳۸۱ و در زمان وزارت بیژن نامدار زنگنه در دولت هفتم، بین شرکت کرسنت پترولیوم و شرکت ملی نفت ایران منعقد شد.
بازگشت تعداد قابل توجهی از کارخانه‌های تعطیل‌ شده به تولید
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: «مقام معظم رهبری امسال را با توجه به شناخت جامعی که نسبت به مسائل اساسی کشور دارند، «مهار تورم و رشد تولید» نام‌گذاری کردند.» مرتضوی با تأکید بر اینکه لازمه مهار تورم، رشد تولید است، ادامه داد: «با تمهیدات و تصمیم‌های موثر در دولت مردمی سیزدهم، تعداد قابل توجهی از کارخانه‌هایی که به دلایل مختلف تعطیل شده بودند، احیا شدند و به مرحله جدید تولید بازگشتند.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

توانمندی موشکی ایران قابل مذاکره نیست
حوزه/ رئیس شورای عالی جامعه مدرسین در مراسم افتتاح نمایشگاه آسمان اقتدار «نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های نیروی هوافضای سپاه» در قم برپایی این نمایشگاه را نشانه‌ای از قدرت نظام اسلامی دانست واظهارداشت: در دنیای کنونی جنگ، جنگ اراده هاست و کشوری می‌تواند در جهان حرف برای گفتن داشته باشد که در بعد نظامی و بازدارندگی توان قوی و الهام‌بخشی داشته باشد. آیت‌الله حسینی بوشهری ادامه داد: ویژگی نیروهای مسلح و جمهوری اسلامی تلفیق قدرت و توانایی تجهیزات پیشرفته نظامی با باور عمیق دینی و معنویت است‌که‌ سبب ایجاد قدرت و توان بی‌نظیری شده است. وی با تأکید بر اینکه توانمندی موشکی ایران قابل مذاکره نیست، اظهار داشت: هیچگاه کشوری توانمندی‌های خود را در اختیار دیگران قرار نمی‌دهد، ما مستقلاً برای خودمان تصمیم‌ می‌گیریم و اجازه دخالت بیگانگان را نخواهیم داد.

سفیر عراق به وزارت خارجه فراخوانده شد
تسنیم/ در پی دعوت از اعضای گروهک‌های تجزیه طلب در مراسمی رسمی در اقلیم کردستان عراق و تداوم برخی تحرکات گروهک‌های تروریستی در این منطقه، دیروز سفیر عراق در تهران به وزارت امور خارجه فراخوانده شد و رئیس اداره اول خلیج فارس وزارت خارجه ضمن ابلاغ اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به دعوت از اعضای گروهک‌های تجزیه طلب و نیز تداوم برخی تحرکات گروهک‌های تروریستی در اقلیم کردستان عراق، این اقدامات را مغایر با توافقنامه امنیتی اخیر بین ایران و عراق توصیف کرد.

سرایا القدس برای اولین بار موشک‌های پدافند هوایی به کار برده است
تسنیم/ رادیو عبری زبان رژیم صهیونیستی به نقل از منابع نظامی این رژیم خبر داد، سرایا القدس در اقدامی بی سابقه موشک‌های ضد هوایی در جنگ جاری استفاده کرده است. این خبر در حالی اعلام می‌شود که این رسانه عبری زبان پیش از این هم از شلیک بی سابقه موشک‌ها علیه شهرهای صهیونیست نشین اطراف نوار غزه سخن گفته بود.
همچنین رسانه‌های صهیونیست در گزارشی‌هایی اقدام گروه‌های مقاومت فلسطین در بکارگیری موشک‌های ضد زره علیه مواضع اسرائیلی را مورد تحلیل قرار داده و آن را نیز در جریان درگیری بین مقاومت غزه و اسرائیل بی سابقه توصیف کردند. گفتنی است سرایا القدس همچنین اعلام کرد، در واکنش به جنایات رژیم صهیونیستی مجاهدینش مواضع حساسی از شهرک رژیم صهیونیستی در اطراف نوار غزه را با موشک‌های هدایت شونده مورد هدف قرارداده و بعد از آن سالم به پایگاه‌های خود بازگشتند.

زلنسکی بار دیگر علیه ایران اتهام‌زنی کرد
فارس/ رئیس‌جمهور اوکراین که در ماه‌های اخیر لفاظی علیه جمهوری اسلامی را تشدید کرده، در یک مصاحبه‌ای تازه، اتهام‌زنی‌ها علیه ایران را تکرار کرد. زلنسکی گفت: «به لطف تحریم‌ها، تعداد موشک‌هایی که آن‌ها [روسیه] تولید می‌کند چندین بار کاهش یافته است اما با این‌حال، چنین چالش‌هایی همچنان وجود دارد زیرا ایران بیش از یک هزار پهپاد ساخت ایران و دیگر تسلیحات به آن‌ها [روسیه] فروخته‌ است. سلاح‌های دیگری وجود دارد، ما اطلاعات دقیقی در این زمینه داریم، آن‌ها اخیراً چنین اقدامی کرده‌اند».

کاهش ۳.۳ درصدی رشد جمعیت ایران در ۴ دهه اخیر
باشگاه خبرنگاران/ معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: شاخص‌های جمعیتی ایران در وضعیت هشدار قرار دارد و ما با سرعت به سمت پیری جمعیت حرکت می‌کنیم. سیدمحمد طباطبایی با بیان این‌که هم اکنون جمعیت کشور ما حدود ۸۵ میلیون نفر است افزود: نرخ رشد جمعیت کشور در سال ۱۳۶۵ حدود ۳ و ۹ دهم درصد بود یعنی این که سالانه ۳ و ۹ دهم درصد به جمعیت کشور اضافه می‌شد و در سال‌های اخیر نرخ رشد همواره کاهش پیدا کرده است تا این که در سرشماری سال ۹۵ به یک و ۲ دهم درصد رسید و تا پایان سال ۱۴۰۰ نرخ رشد جمعیتی کشور به ۶ دهم درصد و کمتر از یک درصد رسیده است وی ادامه داد: در ۲۰ ساله آینده نرخ رشد جمعیتی منفی را در کشور تجربه خواهیم کرد و این میزان پایین‌ترین نرخ باروری منطقه غرب آسیا و جهان اسلام در ایران خواهد بود. معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: در صورت ادامه روند فعلی در سال ۱۴۳۰ حدود ۳۰ درصد جمعیت کشور ما سالمند خواهند بود؛ یعنی به ازای هر سه نفر یک سالمند خواهیم داشت.

ایران کشور اول دنیا در ساخت خطوط لوله نفت شد
ایرنا/ یک موسسه تحقیقاتی آمریکایی اعلام کرد حدود ۱۹۰۰ کیلومتر خط لوله نفتی در ایران در دست ساخت است و ایران با وجود تحریم‌ها در رتبه نخست جهان از این نظر قرار دارد. پایگاه تخصصی گلوبال انرژی مانیتور با معرفی ۲۰ کشور نخست دنیا از نظر طول خطوط در حال ساخت نفتی، ایران را در صدر این فهرست قرار داده است. ایران با وجود اینکه تحت تحریم‌های غیرقانونی آمریکا قرار دارد بزرگ‌ترین عملیات احداث خطوط لوله نفتی را در دست اجرا دارد. پس از ایران،‌ کشور هند در رتبه دوم قرار گرفته است.

بازگشت آرامش به غزه پس از قبول آتش‌بس
ایسنا / پس از اجرایی شدن توافق آتش‌بس بین طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی پس از گذشت پنج روز از تجاوزات اسرائیل به نوار غزه که طی آن ۳۳ فلسطینی شهید و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند و به گفته مقامات اشغالگر دو اسرائیلی نیز کشته شدند، آرامش در نوار غزه حاکم شد. در نوار غزه راهپیمایی‌های خودجوش در مناطق جداگانه‌ای از این باریکه به مناسبت اعلام توافق آتش بس برگزار شد و شرکت کنندگان در این مراسم با سردادن تکبیرها و شعارهایی به ستایش مقاومت فلسطین پرداختند.صدها نفر از شهروندان در راهپیمایی گسترده‌ای که در آن همه اقشار مردم در مناطق مختلف نوار غزه شرکت کردند، پایداری، استواری و پیروزی مقاومت فلسطین در نبرد (ثأر الاحرار) را جشن گرفتند. نبردی که گردان‌های قدس با سایر جناح‌های مقاومت در پاسخ به جنایات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در آن مشارکت داشتند.

آغاز انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در ترکیه
مهر/ انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه امروز یکشنبه در این کشور آغاز شد.در انتخابات ریاست جمهوری امروز ترکیه، رقابت بین رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور کنونی و داوطلب ائتلاف جمهور، کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب جمهوریخواه و داوطلب ائتلاف ملت و سینان اوغان داوطلب ائتلاف آتا به اوج خود خواهد رسید.بر اساس نظر سنجی مرکز داده سنجی آردا در ترکیه، شاید رجب طیب اردوغان را بتوان خوش اقبال‌تر از سایر رقبایش دانست و انتخابات امروز همه چیز را مشخص خواهد کرد. اگر امروز رجب طیب اردوغان نتواند ۵۰ درصد آرا را کسب کند انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود و قدَر‌ترین رقیب او یعنی کمال قلیچداراوغلو رهبر حزب جمهوریخواه احتمالا در دور دوم تنها رقیب اردوغان لقب خواهد گرفت.

هند خطاب به انگلیس: «کوه نور» را پس بدهید
ایسنا/ دولت دهلی از لندن خواسته تا هزاران قطعه مصنوعات از جمله بزرگترین قطعه الماس تراش خورده جهان موسوم به “کوه نور” را به هند بازگرداند. به نوشته روزنامه تلگراف، کارزار بازگرداندن این آثار از انگلیس از سوی سطوح عالی رتبه هند آغاز شده است.این تلاش برای بازگرداندن اشیای با ارزش تحت نظارت کارمندان دیپلماتیک و وزارتخانه‌ای هند انجام می‌شود.
همچنین برخی مقام‌های هند می‌گویند که این آثار و اشیا در دوران حکومت استعماری بریتانیا بر هند از این کشور به سرقت رفته است.در گزارش تلگراف همچنین آمده، کارزار بازگرداندن این اشیا ممکن است روابط دهلی و لندن را مختل کند.دیپلمات‌های هند در لندن قرار است درخواست رسمی خود را به اشخاص حقیقی و نهادهایی که این اشیا را در اختیار دارند، مطرح کنند و این روند در سال جاری میلادی آغاز می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *