خبر روز ۱۴۰۲/۰۲/۲۳

**گنبد آهنین مختل شد؛ شلیک ۱۰۰۰ موشک به اسرائیل** آیت الله العظمی مکارم شیرازی: مسئولین باید نسبت به آسیب‌هایی که حوزه‌های علمیه را تهدید می‌کند بسیار حساس باشند** آیت‌الله خاتمی: شل‌حجاب‌ها را ضد انقلاب ندانید** آیت الله مدرسی یزدی: سهل‌انگاری‌های گذشته در حوزه ارتباطات و فضای مجازی باید جبران شود** دبیر کل حزب‌الله لبنان: در کمک به غزه لحظه‌ای درنگ نخواهیم کرد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
آزادی ۲ تبعه فرانسوی بازداشت‌شده در ایران
سخنگوی وزارت خارجه گفت: در پاسخ به درخواست‌های فرانسه و مذاکرات انجام‌شده بین وزرای خارجه، قوه قضاییه با حسن نیت و در اقدامی انسان‌دوستانه و در راستای قوانین و مقررات مربوطه، دو تبعه فرانسوی را آزاد کرد. وزرای خارجه ایران و فرانسه، ۱۷ فروردین و در حاشیه سفر امیرعبداللهیان به پکن برای دیدار با همتای عربستانی به درخواست وزیر خارجه فرانسه دیدار و گفت‌وگو کرده بودند و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای بحث و تبادل نظر کرده بودند. ۲۱ آبان ۱۴۰۱ و همزمان با اغتشاشات در ایران، وزیر خارجه فرانسه از بازداشت دو تبعه فرانسوی در ایران خبر داد و خواستار آزادی آنها شد. وی در آن زمان اعلام کرده بود که با دستگیری این دو نفر در مجموع هفت شهروند فرانسوی در ایران بازداشت شده‌اند. مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه اول آذر سال گذشته در پاسخ به سؤالی درباره بازداشت شدن دو تبعه فرانسوی گفته بود که دو جاسوس فرانسوی بازداشت شده، همچنان در بازداشت هستند و پرونده آنها به اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی کشور بود که اتهام جاسوسی هم به آن اضافه شده و در مرحله تصمیم نهایی است.

 همشهری 
غرب از هنجارهای بین‌المللی سوءاستفاده می‌کند
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت: کشورهای غربی آشکارا از هنجارهای عدالت بین‌المللی در رابطه با روسیه ازجمله در دیوان کیفری بین‌المللی سوءاستفاده می‌کنند. ما چنین اقداماتی را سوءاستفاده آشکار از رویه‌های دیوان کیفری بین‌المللی و تلاش برای فشار آشکار و باج خواهی غرب علیه مسکو می‌دانیم.
دخالت آمریکا در انتخابات ترکیه
سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه خاطرنشان کرد: آمریکا در حال مداخله در انتخابات ترکیه است. همه در ترکیه این را می‌دانند چون جو بایدن دخالت در انتخابات ترکیه را در عمل آغاز کرده است. همه می‌دانیم که حمله به کاندیدای ریاست‌جمهوری ترکیه یعنی محرم اینجه، از کجا آمده و این کار آمریکاست.
نیازهای ارتش اوکراین را تامین می‌کنیم
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت: اگر کمبودی در ارتش اوکراین وجود داشته باشد، آنها به ما می‌گویند و واشنگتن هر اقدامی را برای جبران کمبودها و نیازهای ارتش اوکراین انجام خواهد داد. آمریکا با بیش از ۵۰ کشور جهان برای رسیدگی به نیازهای اوکراین همکاری می‌کند.

 کیهان 
گنبد آهنین مختل شد ؛ شلیک ۱۰۰۰ موشک به اسرائیل
ادامه چهار روز جنگ علیه غزه با شلیک بیش از ۱۰۰۰ موشک از سوی گروه‌های مقاومت و اصابت برخی از این موشک‌ها به اهدافی در مناطق اشغالی نشان داد که سامانه گنبدآهنین رژیم صهیونیستی کارایی کاملی برای صهیونیست‌ها ندارد. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی نیز گفته است: «میزان کارایی گنبد آهنین کاهش یافته است.» جنگ رژیم صهیونیستی علیه گروه مقاومت جهاد اسلامی در نوار غزه در چهارمین روز ادامه یافت و منابع عبری‌زبان تائید کردند که در جریان چهار روز جنگ اخیر بیش از ۱۰۰۰ موشک و راکت از نوار غزه به سمت مناطق اشغالی شلیک شده است. همچنین به‌دنبال ناتوانی سامانه پدافند هوایی ارتش رژیم صهیونیستی در دفع حملات موشکی و راکتی مقاومت فلسطین، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی از کشته شدن یک اسرائیلی در پی خطای این سامانه در رهگیری موشک‌های مقاومت خبر داد. از سوی دیگر تاکنون حداقل ۸ صهیونیست در جنگ اخیر زخمی شده‌اند، اما بسیاری از کارشناسان انتظار دارند که تعداد زخمی‌ها و تلفات صهیونیست‌ها در جریان جنگ چهار روزه اخیر بسیار بیشتر از اعلام رسمی منابع تل‌آویو باشد، چون به‌طور کلی سیاست مقامات صهیونیستی همواره بر سانسور و جلوگیری از انتشار آمار تلفات و آسیب‌هاست. از این‌رو به نظر می‌رسد که افزایش تلفات صهیونیست‌ها به‌تدریج طی روزهای آتی اعلام شود.
شل‌حجاب‌ها را ضد انقلاب ندانید
آیت‌الله خاتمی در یادواره ۱۰ طلبه شهید و ۱۸ شهید گمنام در شهرستان بافق گفت: یک تئوریسین آمریکایی گفته برای نابودی نظام ایران دو راه وجود دارد که یک راه آن براندازی ولایت فقیه و راه دوم براندازی حجاب است. عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که این تئوریسین ادعا کرده که اگر توانستیم حجاب را براندازیم، ولایت پذیری را هم برانداختیم، گفت: بر این اساس، قصه بی‌حجابی‌های اخیر را نباید دست کم گرفت، البته بدحجاب‌ها و شل حجاب‌ها را ضد انقلاب ندانید چراکه اردوگاه دل بعضی از آنان، اردوگاه دین است.آیت‌الله خاتمی از غیرت دینی به عنوان جلوه برجسته شهیدان یاد و تصریح کرد: یک جلوه غیرت دین امر به معروف و نهی از منکر است که سه مرحله قلبی، زبانی و عملی دارد، مرحله عملی آن با دستور قوه قضائیه است و مرحله زبانی، آن است که یک‌بار تذکر داده شود و رد شویم. وی دفاع از نظام دینی را دومین جلوه غیرت دانست و اظهار کرد: هرچند منکر برخی از بی‌تدبیری‌ها نیستیم اما دشمن با قدرت به جنگ اقتصادی ما آمده است. آیت‌الله خاتمی سومین جلوه غیرت دینی را ولایتمداری دانست و بیان کرد:‌ آن کس که غیرت دین دارد چه در جلسه خصوصی و چه در جلسه عمومی، اجازه تخریب ولایت فقیه را نمی‌دهد چرا که دشمن می‌خواهد مردم را به نظام بدبین کند.

 ایران 
لزوم انطباق همه فعالیت‌های نظام بانکی با موازین شرعی
در نشست اعضای شورای فقهی بانک مرکزی با رئیس جمهور، آیت‌الله رئیسی، ضمن قدردانی از نقش‌آفرینی و زحمات اعضای این شورا، بر اهمیت کنشگری فعال شورای فقهی بانک مرکزی در اصلاح فرایندهای بانکی تأکید کرد.در این نشست، ابتدا حجت‌الاسلام مصباحی مقدم رئیس شورا، گزارشی از عملکرد شورای فقهی در دوره ۵ ساله فعالیت ارائه کرد.تدوین دستورالعمل‌های انطباق قراردادهای بانکی با موازین شرعی، استقرار مسئولین نظارت و تطبیق شرعی در شبکه بانکی، اصلاح سازکار امهال مطالبات بانکی در جهت انطباق با موازین اسلامی، طراحی الگوی مزدکار به جای کارمزد در قراردادهای قرض‌الحسنه و پیگیری حذف سود مرکب از وام‌های بانکی از مهمترین محورهای گزارش رئیس شورای فقهی بانک مرکزی بود.
در ادامه و پس از ارائه توضیحات لازم از سوی رئیس کل بانک مرکزی و برخی دیگر از اعضای شورای فقهی، رئیس جمهور ضمن تشکر از اقدامات انجام شده بویژه پیگیری حذف سود مرکب در تسهیلات بانکی و استقرار مسئولان نظارت در شبکه بانکی، گفت: شورای فقهی در تحقق مأموریت بسیار مهم و حساس خویش باید یک نهاد پویا با کنشگری فعال در عرصه بانکداری باشد.آیت‌الله رئیسی با اعلام آمادگی دولت برای حمایت از تصویب و اجرای قوانین متقن در نظام بانکداری و با اشاره به برنامه دولت برای اصلاح ساختار نظام بانکی گفت: باید در تصویب طرح‌های مجلس در مورد بانک مرکزی و نظام بانکداری تسریع شود.آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: بانک مرکزی و شورای فقهی در تعامل با یکدیگر تلاش کنند که تقویت اقتدار بانک مرکزی در نظارت و مدیریت بر بانک‌های کشور، پیش‌بینی سازکارهای لازم در جهت رفع ناترازی بانک‌ها و انطباق تمامی فعالیت‌ها و قراردادهای بانکی با موازین شرعی، سه رویکرد اصلی قوانین جدید نظام بانکی باشد تا موجبات رفع دغدغه‌های علما، مراجع و مشتریان نظام بانکی بویژه مردم متدین و فعالان اقتصادی فراهم شود.
افزایش سرمایه‌گذاری بین ایران و عربستان
وزیر امور اقتصادی و دارایی که برای شرکت در اجلاس بانک توسعه اسلامی به عربستان سفر کرده است با تأکید بر اینکه توسعه روابط اقتصادی و تعاملات تجاری ایران و عربستان، یک ارتباط برد – برد است، گفت: توافقی که میان دو کشور ایران و عربستان شکل گرفته، فرصت‌های تجارت و سرمایه‌گذاری میان دو کشور را افزایش خواهد داد. خاندوزی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری اقتصادی الشرق عربستان (وابسته به خبرگزاری بین‌المللی بلومبرگ)، تصریح کرد: سیاست رئیس‌جمهور جدید ایران جناب آقای دکتر رئیسی بر تقویت روابط با کشورهای همسایه استوار است.وی ادامه داد: ما دستاوردهای بسیار خوبی طی یکسال و نیم گذشته داشته‌ایم و انتظار داریم شاهد افزایش هر چه بیشتر تعاملات اقتصادی، تجارت و سرمایه‌گذاری ایران با کشورهای همسایه باشیم.وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: توافقی که با وساطت کشورهای دوست میان دو کشور ایران و عربستان صورت گرفته، فرصت‌های تجارت و سرمایه‌گذاری میان دو کشور را افزایش خواهد داد. سخنگوی اقتصادی دولت جمهوری اسلامی ایران، گفت: اعتقاد داریم توسعه روابط اقتصادی و تعاملات تجاری ایران و عربستان، یک ارتباط برد – برد است که منافع آن علاوه بر دو کشور به همه کشورهای منطقه هم خواهد رسید.
نفتکش ۱۰ هزار تنی توقیف‌شده پس از ۵ سال به کشور برگشت
مجتبی قهرمانی، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان از ورود نفتکش ۱۰ هزار تنی توقیف شده پی یوریتی به آب‌های کشور خبر داد. این نفتکش پس از پنج سال تصرف غیرقانونی توسط یک شرکت خارجی با دستور قضایی و عملیات مشترک سپاه و وزارت اطلاعات به کشور بازگشت. نفتکش پی یوریتی از سال ۱۳۹۷ با جعل اسناد از سوی برخی افراد در داخل کشور به صورت غیرقانونی به یک فرد بیگانه اجاره داده شده بود و مالکین ایرانی آن از منافع این نفتکش محروم بودند. با توجه به شکایت شرکت ایرانی مالک این کشتی، پیگیری‌های دستگاه قضایی در این خصوص آغاز شد. اردیبهشت امسال کشتی پی یوریتی در آب‌های خلیج فارس و در نزدیکی سواحل پارسیان شناسایی و توقیف شد. کشتی مذکور پس از توقیف با اسکورت نیرو‌های عملیاتی و شناور‌های ناوتیپ ذوالفقار سپاه پاسداران به بندرگاه هدایت و برای سیر مراحل قانونی و بررسی‌های لازم تحویل مقامات قضایی شده است.

 جمهوری‌اسلامی 
مسئله اجاره‌ مسکن نیازمند نسخه درمانی فوری است
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه مسئله مسکن و اجاره بها جزو ابتلائاتی است که بخش مهمی از مردم درگیر آن هستند، گفت: در شرایط فعلی نیازمند یک نسخه درمانی فوری هستیم که این مسئله را تا حد زیادی مدیریت کند.حجت‌الاسلام و المسلمین حاج علی‌اکبری در خطبه‌های نماز جمعه تهران همچنین تصریح کرد: در شرایطی که اعتماد عمومی نیاز به تقویت دارد، ائمه جمعه باید مراقب خطبه‌ها و اظهارنظرها باشند، نمایندگان و مسئولان دولت در تریبون‌ها مراقب باشند. جامعه ظرفیت ابتلا به حواشی را ندارد.

 وطن امروز 
اعلام زمان ورود «اولین دسته» سوخوهای ۳۵ به ایران
وب‌سایت انگلیسی‌زبان خبرگزاری دولتی ایرنا در مطلبی اختصاصی اعلام کرد نیروی هوایی ارتش در هفته‌های پیش رو نخستین دسته از جنگنده‌های سوخو ۳۵ را دریافت خواهد کرد. سوخو ‌۳۵ اس، جت مافوق صوت ساخت کارخانه هواپیماسازی سوخو است که سال ۲۰۰۷ ساخته شده و تاکنون ده‌ها پرواز آزمایشی انجام داده است. این جنگنده نسل ۴++ محسوب می‌شود که از قابلیت‌های ویژه‌ای از جمله قدرت مانور بالا و سامانه هدایت الکترونیک پیشرفته برخوردار است. این جنگنده‌ می‌توانند ۸ هدف را همزمان شناسایی، تعقیب و با موشک‌های پیشرفته نابود کنند، همچنین با سامانه پارازیت‌افکنی، توان بالایی برای پنهان شدن از دید رادارهای دشمن دارند. گفتنی است خرید جنگنده پیشرفته سوخو۳۵ از روسیه می‌تواند توان نظامی نیروهای مسلح کشورمان در مقابله با تهدیدات را بیش از پیش افزایش دهد. تعاملات نظامی و تسلیحاتی ایران و روسیه در مدت اخیر افزایش یافته و این می‌تواند خبر بدی برای آمریکا و غرب باشد.
سپاه پاسداران خط قرمز ایران است
امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی کاترین کلونا، وزیر خارجه فرانسه با یادآوری روابط ریشه‌دار فرهنگی و تاریخی میان ۲ کشور، از واقع‌بینانه شدن رویکرد فرانسه در قبال جمهوری اسلامی ایران به عنوان گامی مثبت یاد کرد. وزیر امور خارجه ضمن اشاره به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور فرانسه در موضوع استقلال راهبردی این کشور، تلاش عملی برای تحقق این راهبرد را گام موثری در جهان در حال تحول کنونی دانست. امیرعبداللهیان ضمن محکوم کردن جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه گفت: در سفرم به لبنان دریافتم که مقاومت فلسطین برای دفاع از حقوق ملت فلسطین مصمم و آماده بوده و قطعا تحولات فلسطین به نفع حاکمان جنگ‌طلب رژیم صهیونیستی نیست. وی درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: سپاه پاسداران نقش بی‌بدیلی در پاسداری از امنیت ملی و مقابله با تروریسم تکفیری در منطقه دارد. سپاه پاسداران به عنوان حافظ امنیت کشور خط قرمز ما است. کاترین کلونا، وزیر خارجه فرانسه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی تاکید کرد: ما دیدار و گفت‌وگوی سازنده‌ای اخیرا در پکن داشتیم. در این تماس تلفنی کاترین کلونا از اقدام انسان‌دوستانه جمهوری اسلامی ایران برای آزادی ۲ تبعه فرانسوی تشکر کرد و آن را گامی موثر و اعتمادساز خواند.

 جوان 
افزایش برد موشک‌های شناور شهید سلیمانی تا ۲ هزار کیلومتر
فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یادواره شهدای دلوار تنگستان با اشاره به ساخت شناور شهید سلیمانی و الحاق آن به نیروی دریایی سپاه، اظهار داشت: کلاس شناور حاج قاسم سلیمانی در نیروی دریایی سپاه طراحی و ساخته شده که یکی از آن‌ها به نام این سردار بزرگ اسلام است. وی شناور حاج قاسم سلیمانی را منحصر به فرد دانست و تصریح کرد: این شناور در ایران به دست جوانان ۳۵ ساله در نیروی دریایی سپاه طراحی شده و دارای کاتاماران بدنه دوجداره است؛ به گونه‌ای که اگر یک سمت آن مورد اصابت قرار بگیرد سمت دیگر آن عملیاتی است. فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران اضافه کرد: شناور شهید سلیمانی تنها شناور جمهوری اسلامی ایران است که موشک‌های سطح به هوای عمود پرواز بر روی آن قرار دارد. سردار تنگسیری برد موشک‌های مستقر در شناور کلاس شهید حاج قاسم سلیمانی را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: موشک‌های این شناور از ۴۰ کیلومتر تا ۲ هزار کیلومتر برد دارد.

 خراسان 
نمایندۀ ایران رئیس نوزدهمین اجلاس مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر شد
براساس اعلام رئیس شورای حقوق بشر علی بحرینی، سفیر و نمایندۀ ایران در ژنو، رئیس نوزدهمین اجلاس مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر در سال ۲۰۲۳ شد.مجمع ۱۱ و ۱۲ آبان ۱۴۰۲ در ژنو برگزار خواهد شد. این نخستین‌بار است که ایران ریاست این مجمع را برعهده می‌گیرد.
رویداد۲۴ مدعی شد
حسینی همدانی امام جمعه کرج گفت: اگر به اشعار فردوسی توجه کنیم متوجه خواهیم شد که عفت و حجاب منش ایرانی بوده است که بعدها با اسلام تلفیق شده و در بخش‌های مختلف شاهنامه به حجاب و پوشش زنان ایرانی اشاره شده است.
دیر و زود دارد، سوخت و سوز ندارد
طائب، مشاور عالی فرمانده سپاه درباره محاکمه روحانی گفت: دیر و زود دارد، اما سوخت و سوز ندارد اما این که الان اولویت ما محاکمه قبلی‌هاست؟ جامعه را به سمت حل مسائل ببریم و پیشرفت کشور را دنبال کنیم یا حتی موضوع اقتصاد و پیشرفت را به دعوای سیاسی تبدیل کنیم؟

 مردم سالاری
ادعای آمریکا درباره توانایی ایران در تولید بمب‌اتم
ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در تداوم رویکرد دوگانه دولت بایدن در قبال ایران ادعا کرد: جمهوری اسلامی هر زمانی تصمیم بگیرد، می‌تواند دو هفته بعد، مواد لازم و کافی برای تولید یک سلاح هسته‌ای را آماده کند و چند ماه بعد یک سلاح اتمی بسازد. این مقام ارشد نظامی آمریکا سپس در ادامه سناریوی همیشگی واشنگتن، مدعی شد ایالات متحده آمریکا، اجازه دستیابی ایران را به سلاح هسته ای نخواهد داد.مارک میلی در حالیکه آمریکا از تحولات جدید منطقه ای غافلگیر شده و عصبانی است، مدعی شد: ایران همزمان با تلاش برای دستیابی به توان تولید سلاح هسته‌ای، از تروریست‌ها و نیروهای نیابتی خود حمایت می کند و صلح در خاورمیانه و فراتر از آن را به مخاطره می اندازد.
همزمان ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه بایدن روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران وقتی خبرنگاری از او سراغ رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران را می گیرد و می گوید که آیا در پشت پرده درباره برجام خبری است؟ مدعی شد: جو بایدن کاملا متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است.معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: همانطور که بارها گفته ایم، ما معتقدیم دیپلماسی بهترین روش دستیابی به این هدف است.

 آرمان ملی
عربستان سفیر جدید خود در تهران را معرفی کرد
«حسین امیرعبداللهیان» از معرفی سفیر جدید عربستان سعودی در تهران خبر داد و گفت: «عربستان سعودی سفیر جدید خود در تهران را روزسه شنبه معرفی کرده است. وزیر امور خارجه افزود: ما هم به زودی سفیر جدید خود در ریاض را به دولت عربستان معرفی خواهیم کرد.» امیرعبداللهیان درباره زمان بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان با توجه به فرارسیدن موعد دو ماهه، توضیح داد: «همکارانم چند هفته‌ای هست که در تلاشند سفارتخانه و سرکنسولگری‌مان آماده بازگشایی شود.»وی ادامه داد: «به من گفته‌اند که طی روزهای آینده کارشان نهایی می شود و طبعاً وقتی آماده شود، سفارت بازگشایی خواهد شد.»

 قدس 
در کمک به غزه لحظه‌ای درنگ نخواهیم کرد
دبیر کل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه نتانیاهو جنگ کنونی در غزه را با ترور برادران در سرایا القدس و زنان و کودکان فلسطینی شروع کرد، گفت: متأسفانه شاهد سکوت جامعه جهانی هستیم و آمریکا مانع از محکومیت اسرائیل در شورای امنیت می‌شود. وی افزود: نتانیاهو اهدافی را از این جنگ دنبال می‌کند و آن احیا و ترمیم بازدارندگی و فرار از بحران داخلی و حل فروپاشی ائتلاف دولتی و بهبود جایگاه سیاسی و انتخاباتی‌اش است. اما محاسبات نتانیاهو برای اقدام علیه جهاد اسلامی و هدف قرار ندادن دیگر گروه‌ها و ایجاد فتنه در مقاومت ناکام ماند. نصرالله تصریح کرد: از نقاط قوت جنبش‌های مقاومت در فلسطین و منطقه این است که توان قوی در ترمیم سریع زیرساخت فرماندهی با سرعت دارند. با وجود ترور فرماندهان، جنبش‌های مقاومت ضعیف نشده و این اشغالگران را به وحشت انداخته است. رسیدن موشک‌ها به جنوب تل آویو و به قدس دشمن را به هم ریخته است. دبیرکل حزب‌الله افزود: نبرد غزه مهم و تأثیرات آن محدود به غزه نخواهد ماند، بلکه بر کل منطقه تأثیرگذار است. ما در تماس دائم با فرماندهی مقاومت در غزه هستیم و در کمک هر زمان مسئولیت ایجاب کند، لحظه‎ای درنگ نخواهیم کرد.
تکمیل مأموریت ناوگروه ۸۶ ارتش در سفر به دور دنیا
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از تکمیل مأموریت ناوگروه۸۶ ارتش در سفر به دور دنیا خبرداد. امیر دریادار شهرام ایرانی با تشریح رشادت‌های تکاوران نیروی دریایی ارتش کشورمان گفت:ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش شامل ناوشکن دنا و ناوبندر مکران برای نخستین‌بار دور دنیا را پس از حدود هفت ماه دریانوردی طی کرد.
کناره‌گیری محرم اینجه از انتخابات
تنها یک روز مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، «محرم اینجه» رئیس حزب «مملکت» و یکی از چهار نامزد انتخابات اعلام کناره‌گیری کرد، اقدامی که می‌تواند موضع رقیب اصلی اردوغان را تقویت کند. او در کنار اردوغان، «قلیچدار اوغلو» و «سینان اوغان» یکی از چهار نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه بود. پیش‌تر، یک نظرسنجی انتخاباتی نشان داد اردوغان با بیش از ۵ درصد از قلیچدار اوغلو در آستانه انتخابات روز یکشنبه عقب افتاده است.

 ابتکار 
بحث استیضاح وزیر دیگری مطرح نیست
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور درباره نحوه تعامل دولت و مجلس تاکید کرد: ارتباط دولت و مجلس خیلی خوب است ولی به هر حال ممکن است برخی افراد موضع‌گیری هایی داشته باشند که این به معنای موضع کل دولت یا مجلس نیست.حسینی همچنین درباره احتمال استیضاح شدن چند وزیر دیگر گفت:‌ بحث استیضاحی مطرح نیست. اگر استیضاح مطرح باشد بلافاصله به ما خبر می دهند ولی الان بحث استیضاحی مطرح نشده است.معاون پارلمانی رئیس‌ جمهوری درخصوص زمان معرفی وزرای آموزش و پرورش، صمت و کشاورزی به مجلس تصریح کرد: هنوز رئیس جمهور در این زمینه به جمع بندی نرسیده است.

 اطلاعات
بررسی مسأله مسکن وتورم درنشست سران قوا
نشست سران قوا به میزبانی رئیس قوه قضائیه برگزار شد. محور اصلی و کانونی نشست سران قوا، حول موضوعات مرتبط با راهکارهای تحقق عملی و عینی شعار سال (مهار تورم – رشد تولید) و رفع مشکلات و مسائل اقتصادی و معیشتی مردم به ویژه مساله مسکن بود.سران قوا در این نشست بر هم‌اندیشی و هم‌آوایی هر چه بیشتر بخش‌های مختلف سه قوه برای کاهش تورم و حمایت از رونق و رشد تولید تاکید کردند. سران قوا در جلسه خود، مساله مسکن و لایحه دولت در این باره و نحوه اتخاذ تدابیر در مواجهه با ناهنجاری‌های اجتماعی را مورد بررسی و امعان نظر قرار دادند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

مسئولین باید نسبت به آسیب‌هایی که حوزه‌های علمیه را تهدید می‌کند بسیار حساس باشند
شفقنا/ آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پیامی به همایش «حوزۀ انقلابی و حوزۀ منتظر» تأکید کردند: اساس حوزه‌های علمیه شیعی در عصر غیبت به حضرت صاحب الامر (ارواحنا له الفداء) انتساب دارد و مراجع معظم، اساتید، طلاب و فضلا هر یک به سربازی آن حضرت افتخار و مباهات می‌نمایند، از سوی دیگر انقلاب اسلامی برآمده از حوزه‌های علمیه است و هدف آن، اجرای احکام شریعت و تحقق آرمان‌های دینی در جامعه است. این مرجع تقلید درادامه تصریح کردند:آنچه بیش از این اهمیت دارد بقاء و زنده نگه‌داشتن اندیشۀ مهدوی در میان حوزه انقلابی است و تحقق آن در گروی عمل به وظایف ذاتی حوزویان است. مسئولین و متولیان امور حوزه باید نسبت به آسیب‌هایی که حوزه‌های علمیه و خصوصاً حوزه‌های کوچک را تهدید می‌کند بسیار حساس باشند، کم‌انگیزگی طلاب در فراگیری علوم، عدم اهتمام به شئون و وظایف حوزوی، فاصله‌گیری از مردم و غفلت از آسیب‌های اجتماعی که دامنگیر خانواده‌ها و خصوصاً جوانان شده است، از جملۀ این تهدیدها است.

کتاب منتخب الاثر، متن درسی حوزه شود
حوزه/ آیت الله العظمی نوری همدانی در پیامی تصویری به همایش بین المللی مهدویت و انتظار در اندیشه آیت الله العظمی صافی گلپایگانی گفت: حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی حقا از لحاظ علمیت و تقوا و بیان و احساس مسئولیت بسیار جدی و کوشا بودند. این مرجع تقلید افزود: فقاهت و حدیث و روایات اسلامی و آنچه شان فقهای بزرگ اسلام است و سابقا در تاریخ وجود داشته در ایشان مجسم بود. ایشان درادامه با اشاره به کتاب «منتخب الاثر» گفتند: یکی از پیام ما به حوزه های علمیه این است که این کتاب را و محتوای کاملی که راجع به مهدویت و امام عصر -عجل الله تعالی فرجه- دارند را بیان کنند و یکی از درس ها همین باشد و خصوصیاتی که در این کتاب وجود دارد برای مردم بیان شود تا مردم شناخت کاملتری نسبت به امام عصر -عجل الله تعالی فرجه- داشته باشند.

سهل‌انگاری‌های گذشته در حوزه ارتباطات و فضای مجازی باید جبران شود
مهر/ آیت‌الله مدرسی یزدی در خطبه‌های این هفته نمازجمعه یزد با اشاره به ۲۳ اردیبهشت، روز لغو نهایی مقوله کاپیتولاسیون تصریح کرد: به برکت انقلاب، حضور مردم و متدین غیور و روحانیت بود که ریشه این قبیل اقدامات خشکانده شد و عده‌ای مزدور می‌خواهند دوباره ما را به آن دوران ذلت و بدبختی برگردانند. عضو جامعه مدرسین همچنین با اشاره به روز ارتباطات و روابط عمومی خطاب به مسئولان تاکید کرد: هرکس مسئولیتی به هر نوع با قضیه ارتباطات دارید، بدانید که دشمن با ابزارهای امروز تا عمق خانه های مردم نفوذ کرده و هر چه می خواهد به ذهن آنها القاء می‌کند و از روش‌های مختلف برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کند بنابراین هوشیار و بیدار باشید و نسبت به مردم احساس مسئولیت جدی کنید.وی تصریح کرد: از وقتی اینترنت پدیدار و فضاهای مجازی فراگیر شد، دولت‌ها توجه کافی نشان ندادند و بسیاری از مشکلات و مفاسدی که امروز در جامعه مشاهده می کنیم ناشی از خیانت ها و کم کاری و سهل انگاری عده ای است که باید این کم کاری‌ها جبران شود.

نظارت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران ۱۰ درصد افت داشتند
فارس/ وبگاه شبکه خبری بلومبرگ مدعی شده نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران در سال گذشته میلادی با توجه به اقدام ایران در برچیدن دوربین‌ها و ابزارهای پایشی این نهاد بین‌المللی افت کرده است. بلومبرگ نوشته آمارهای آژانس اتمی نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۲ بعد از خودداری ایران از اجرای توافقات نظارتی معین‌شده در برجام تعداد بررسی‌های انجام‌شده در این کشور با کاهش ۱۰ درصدی مواجه شد. رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سندی با دسترسی محدود که در هفته جاری میان دیپلمات‌ها توزیع شده نوشته است: «بازرس‌های آژانس به شدت تحت تأثیر این تصمیم ایران قرار گرفتند.» گروسی در گزارش سالانه موسوم به «اجرای پادمان‌ها» همچنین نوشته است:«ایران هنوزمسائل باقی‌مانده پادمان را شفاف‌سازی و حل نکرده است. در خصوص این موضوع کارهای مهم و قابل توجهی پیش روی ما قرار دارد.

هرگز جهاد اسلامی را در نبرد تنها نخواهیم گذاشت
فارس/ یکی از رهبران جنبش حماس بر تداوم پاسخ مقاومت به حملات رژیم صهیونیستی تأکید کرد. اسماعیل رضوان در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت که گروه‌های مقاومت به حملات علیه مواضع رژیم اشغالگر ادامه خواهد داد که تأکیدی بر وحدت تفنگ‌ها، خون و سرنوشت در نبرد با این رژیم است.وی افزود که هرگز جهاد اسلامی را در مواجهه با رژیم اشغالگر تنها نخواهیم گذاشت و اتاق مشترک عملیات نبرد «ثأر الأحرار» (انتقام آزادگان) را با اقتدار رهبری می‌کند.رژیم صهیونیستی از چند روز گذشته حملات علیه نوار غزه را آغاز کرده و تاکنون ۳۳ نفر در این حملات شهید و حدود ۱۰۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.

ارتش آمریکا باید از سوریه خارج شود
باشگاه خبرنگاران/ روسیه و سوریه در بیانیه‌ای مشترک آمریکا را به سرقت منابع سوری متهم کردند و خواستار خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه شده‌اند. در این بیانیه آمده است: «اشغال خاک سوریه توسط آمریکا و نیرو‌های متحدش به بهانه اقدامات “ضد تروریسم” در واقع تنها به افزایش تهدیدات امنیتی برای کل خاورمیانه کمک می‌کند.» در این بیانیه همچنین آمده است: «ایالات متحده نه می‌تواند امنیت غیرنظامیان در کمپ‌های پناهندگان را تضمین کند و نه حقوق مسلم هزاران کودک در آنجا را برای داشتن یک زندگی مناسب، آموزش و مراقبت‌های پزشکی تضمین کند. تنها خروج نیرو‌های نظامی آمریکا و انتقال اردوگاه‌های آوارگان به کنترل دولت سوریه می‌تواند رعایت حقوق بشر را تضمین کند.»

آمریکا موضع خود را در خلیج فارس تقویت می‌کند
باشگاه خبرنگاران/ یک مقام کاخ سفید در واکنش به حضور مقتدرانه ایران در تنگه هرمز از تقویت موضع این کشور در ‌خلیج‌فارس خبر داد.جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید مدعی شد که ایران در ماه‌های اخیر حملات خود به کشتی‌های تجاری را افزایش داده است و پنتاگون از روز جمعه تقویت موضع دفاعی خود را در منطقه آغاز خواهد کرد. کربی در یک نشست خبری گفت: «امروز، وزارت دفاع مجموعه‌ای از اقدامات را برای تقویت موضع دفاعی ما در خلیج فارس انجام خواهد داد.کربی گفت که فرماندهی مرکزی آمریکا در روزهای آینده جزئیات را ارائه خواهد کرد.

بی‌اعتنایی مصر به درخواست آمریکا برای تحریم هوایی روسیه
باشگاه خبرنگاران/ مقامات ارشد مصر درخواست مکرر آمریکا برای بستن حریم هوایی خود برروی هواپیما‌های روسیه را نادیده گرفته‌اند.به گزارش وال استریت ژورنال، چندین مقام آمریکایی در هفته‌های گذشته از قاهره خواستند تا حریم هوایی خود را بر روی هواپیما‌های روسی ببندند، ولی به نظر می‌رسد مصر اهمیتی برای این درخواست قائل نشده است.حریم هوایی مصر از جمله کریدور‌های کلیدی مهم میان روسیه و پایگاه‌های نظامی این کشور در سوریه است. مصر تا به امروز به این درخواست آمریکا پاسخ نداده و تمامی پرواز‌های میان روسیه و سوریه از طریق حریم هوایی مصر بدون هیچ مشکلی در حال انجام است.

فشار اروپا به آمریکا برای احیای دیپلماسی با ایران
مهر/ روزنامه وال استریت ژورنال ادعا کرد که کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، آمریکا را برای احیای دیپلماسی با ایران تحت فشار قرار داده‌اند.روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در خبری مدعی شد که اتحادیه اروپا با درنظر گرفتن پیشرفت‌های هسته‌ای ایران از کاخ سفید خواسته که احیای دیپلماسی با تهران را در برنامه‌ی سیاسی خود قرار دهد.کشور‌های اروپایی که نگران پیشرفت ایران در زمینه غنی‌سازی اورانیوم هستند، دولت آمریکا را برای احیای دیپلماسی با ایران به منظور جلوگیری از بحران احتمالی در حوزه انرژی هسته‌ای تحت فشار قرار داده‌اند.این فشار‌ها پس از آن صورت گرفت که مذاکرات احیای برجام بعد از ۱۸ ماه به دلیل دخالت‌های رژیم صهیونیستی و اختلافات داخلی بین کنگره و دولت بایدن متوقف شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *