خبر روز ۱۴۰۲/۰۲/۱۹

**گاردین: نزدیکی ایران و عربستان برای اسرائیل فاجعه‌بار است** آیت الله حسینی بوشهری در دیدار وزیر علوم تأکید کرد: برگزاری همایش‌های مشترک میان حوزه و دانشگاه به منظور بررسی مشکلات روز کشور** آیت الله شب زنده‌دار: همچنان که تحول در حوزه ضرورت دارد سنت های اصیل حوزه هم باید حفظ شود** سخنگوی وزارت امور خارجه: سیاست ایران رفع سوءتفاهم‌های آژانس اتمی است** آیت الله اعرافی: عملکرد مثبت آموزش و پرورش حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها باعث رشد و شکوفایی جامعه می‌شود
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 همکاری ایران و آژانس شتاب گرفت
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در رشته‌توییتی از گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران خبر داد. به گفته بورل، او در این تماس علیه اعدام حبیب اسیود، سرکرده گروهک تروریستی حرکه‌‌النضال و طراح اصلی حمله تروریستی به رژه نیرو‌های مسلح در سال۱۳۹۷ موضعگیری و آن را محکوم کرد، همچنین از ایران خواست جمشید شارمهد، تروریست و سرکرده گروهک تروریستی تندر را اعدام نکند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی دیگر نوشت: «همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که اخیرا شتاب بیشتری گرفته» موضوع دیگر گفت‌وگو بین دو طرف بود. وی افزود: تاکید کردم که ایران باید به این کار ادامه دهد. زمستان گذشته رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی به تهران سفر کرد و دو طرف برای حل سوءتفاهمات بیانیه مشترکی صادر کردند.
 قطع رابطه با دلار در تجارت
فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: سیاست راهبردی بانک مرکزی ایران قطع رابطه با دلار در مبادلات ارزی و تجاری است و برای این راهبرد نیز دلایل اقتصادی و سیاسی متقنی داریم، زیرا آمریکایی‌ها از دلار به عنوان ابزار سیاسی استفاده می‌کنند.

 همشهری
 بشریت به‌سمت جنگ جهانی می‌رود
ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر سابق مالزی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها با کمک به ظهور ۲ بلوک متخاصم، بشریت را به‌سمت یک جنگ جهانی سوق می‌دهند. آمریکا تلاش می‌کند تا کشورهای دیگر را برای پیوستن به اقدام علیه روسیه ترغیب کند و روسیه هم مجبور می‌شود تا کشورهای دوست را پیدا کند. درنتیجه، رویارویی میان بلوک شرقی و بلوک غربی رخ خواهد داد.
 افغانستان شدن ترکیه درپی اعتماد به غرب
سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه گفت: ترکیه با رجب طیب اردوغان از قیمومیت غربی رها شد. در حال حاضر، هیچ نهاد وابسته به قوه مجریه در ترکیه وجود ندارد که دوستی و حمایتی را از غرب ابراز کند. ترکیه امروز به آمریکا اعتماد نمی‌کند که اگر این کار را کرده بود، سرنوشتش مشابه سرنوشت افغانستان می‌شد.
 احتمال سفر بشار اسد به عربستان
خبرگزاری روسی تاس به نقل از منابع آگاه خود اعلام کرد که احتمال دارد بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه قبل از برگزاری نشست سران اتحادیه عرب در عربستان سعودی، به این کشور سفر و با مقامات سعودی دیدار کند. قرار است یکشنبه هفته آینده(۱۹مه) نشست سران کشورهای عضو اتحادیه عرب به میزبانی شهر ریاض، پایتخت عربستان سعودی برگزار شود. اجلاس آتی اتحادیه عرب در عربستان در حالی برگزار می‌شود که روز یکشنبه سوریه بعد از ۱۲سال به اتحادیه عرب بازگشت.

 کیهان 
 هلال احمر تجسم رشادت، مجاهدت و ایثار است
آیت‌الله رئیسی در مراسم گرامیداشت روز جهانی هلال‌احمر با بیان اینکه امروز در حوادث طبیعی اولین گروهی که برای خدمت‌رسانی و امداد در صحنه حاضرند، نیروهای خدوم و شریف هلال احمر هستند، تصریح کرد: در کنار حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله، یکی از جلوه‌های زیبای امداد‌رسانی و کمک مؤمنانه در کشورمان در زمان شیوع کرونا بروز و ظهور یافت که صحنه‌هایی بی‌بدیل و ماندگار توسط امدادگران خلق شد.رئیس‌جمهور هلال احمر را تجسم رشادت، مجاهدت و ایثار دانست و گفت: باید این روحیه خداباوری و مردم‌دوستی در مجموعه ارزشمند هلال احمر روز به روز ارتقا یابد و به جایگاه ممتازتری برسد.رئیس‌جمهور با تجلیل از حضور ارزشمند و تأثیرگذار هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در امدادرسانی به زلزله‌زدگان ترکیه و سوریه، گفت: این مجموعه نشان داده است که مرزبندی سیاسی، جغرافیایی، قومی و مذهبی ندارد و به گستردگی آنچه که از نام مردم به آن ‌اشاره می‌کنیم، خدمت‌رسانی می‌کند.
 مقام صهیونیست: راه رفتن در کرانه باختری ناممکن شده
طبق اظهارات مقامات رسمی صهیونیست، بزرگ‌ترین مشکل این رژیم در حال حاضر در کرانه باختری نهفته و با وجود همه سخت‌گیری‌ها، تل‌آویو نتوانسته کرانه باختری را برای صهیونیست‌ها امن کند.«ایغال لاهف» رئیس موسسه موسوم به شورای شهرک‌سازی در منطقه «شومرون» اعلام کرد که پیاده‌روی در جاده‌های اطراف ما در کرانه باختری تقریبا غیرقابل تحمل است و در روزهای اخیر شهرک‌نشینان به ندرت در بزرگراه‌ها تردد می‌کنند، این امر نیاز به تغییر عمیق در سیاست از جمله تقویت نیروهای نظامی اسرائیل با دو هزار سرباز دیگر دارد؛ چراکه ارتش اسرائیل بسیار خسته شده است.«نیر کوهن» خبرنگار صهیونیستی روزنامه یدیعوت آحارانوت نیز تاکید کرد که نیروی بازدارندگی تل‌آویو به‌دلیل افزایش عملیات فلسطینیان در کرانه باختری و نوار غزه و همچنین شلیک موشک‌های گروه‌های مقاومت فلسطین در حال نابودی است. در این وضعیت به نظر می‌رسد که صهیونیست‌ها به این باور رسیده‌اند که فلسطینی‌ها می‌توانند هر کاری که می‌خواهند انجام دهند.
 نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به خودکفایی صددرصد رسیده‌اند
رئیس ‌ستاد کل نیروهای مسلح در دیدار همتای عمانی خود گفت: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف به خودکفایی صددرصد رسیده و ما می‌توانیم با تعامل و ارتباط در حوزه‌های تجهیزاتی، آموزشی و عملیاتی، همکاری‌های بیشتری با کشور عمان داشته باشیم.سرلشکر محمد باقری، رئیس‌ستاد کل نیروهای مسلح که در صدر یک هیئت عالی رتبه نظامی به عمان سفر کرده، پیش از ظهر دوشنبه با دریاسالار عبدالله بن خمیس الرئیسی رئیس‌ستاد کل نیروهای مسلح عمان دیدار و گفت‌وگو کرد. سرلشکر باقری در این دیدار ضمن تشکر از مهمان‌نوازی همتای عمانی خود، از حمایت‌ها و کمک‌های مسئولان عمان به‌ویژه سلطان این کشور در قبال جمهوری اسلامی ایران تقدیر و این روابط را نشان‌دهنده عمق برادری و به جا آوردن حق همسایگی عنوان کرد.رئیس‌ستاد کل نیروهای مسلح، منطقه خلیج‌فارس و غرب آسیا را یکی از حساس‌ترین مناطق جهان دانست و گفت: این منطقه طی سال‌های اخیر محل زورآزمایی آمریکایی‌ها نیز بوده که سعی داشتند خودشان را به عنوان حاکم مطلق، به جهان و منطقه تحمیل کنند.وی خاطرنشان کرد: امروز نشانه‌های جدیدی از تغییر موازنه قدرت از غرب به شرق دیده می‌شود و باید تاکید کرد که آینده متعلق به منطقه ما و آسیاست.

 ایران 
 ضرورت تشکیل وزارت بازرگانی برای نظارت بر بازار
سخنگوی دولت گفت: تشکیل وزارت بازرگانی موجب تقویت حوزه هماهنگی وزارتخانه‌های مختلف در حوزه واردات و صادرات است. بهادری‌جهرمی با بیان اینکه ‌ما در بازار شاهد افزایش بی‌معنی و بی‌منطق قیمت‌ها هستیم، افزود: یکی از دلایل این مسأله آن است که دولت ساختار مناسبی برای نظارت بر بازار در دست ندارد. وزارت بازرگانی این نقش را برای دولت ایفا خواهد کرد. ‌بهادری جهرمی با بیان اینکه یکی از انتقادات برخی به تشکیل وزارت بازرگانی، تبدیل این وزارتخانه به وزارت واردات بوده است، تصریح کرد: ما در لایحه تشکیل وزارت بازرگانی صرفاً اختیارات مربوط به بازار داخل را به این وزارتخانه داده‌ایم و واردات هر حوزه به عهده وزارتخانه مربوطه آن است.
 فروش روزانه نفت ایران به یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه رسید
معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: تحولات جدی در صادرات نفت کشورمان اتفاق افتاده و فروش روزانه به یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه رسیده است. منصوری با اشاره به اینکه دولت، طی سال گذشته با وجود مشکلات مالی در توزیع اعتبارات بخش عمرانی رکورد زد، افزود: پارسال در مجموع ۲۷۰ هزار میلیارد تومان (همت) پول و اعتبار عمرانی در کشور توزیع شد. معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان اینکه تحقق این میزان اعتبارات عمرانی سفر در سال نخست موفقیت بسیار خوبی است، ادامه داد: دولت عزم خود را برای خدمات‌رسانی به مردم جزم کرده و این امر با پیگیری بیشتر مسئولان دستگاه‌های اجرایی محقق می‌شود.معاون اجرایی رئیس جمهور همچنین در دیدار با نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: دولت سیزدهم تلاش زیادی انجام داد تا نرخ تورم در کشور از ۶۰ به ۴٨ درصد کاهش پیدا کرد.
 لاریجانی خبر تسنیم را تکذیب کرد
روز گذشته تسنیم در گزارشی اختصاصی خبر داد که رئیس سابق مجلس با سابقه ۱۲ سال ریاست، قصد حضور در انتخابات پیش روی پارلمان دارد تا مجدداً عرض اندام نماید. مطابق این گزارش، علی لاریجانی قرار است با ارائه لیستی در این انتخابات شرکت کند. به گفته تسنیم، چند نفر از نزدیکان علی لاریجانی در گفت‌و‌گو با این خبرگزاری، این موضوع را تأیید کرده‌اند.ساعاتی بعد از انتشار این ادعا صفحه مجازی علی لاریجانی این خبر را تکذیب کرد. در تکذیبیه لاریجانی آمده است: «نه بحثی درباره حرکت انتخاباتی در میان است و نه ارائه لیست سراسری و نه رایزنی با دیگران صورت پذیرفته. لذا بدین وسیله از جریان خالص سازی رفع نگرانی می‌شود و بعید است با این روش‌های برادران بتوان رقابت تصنعی ایجاد کرد.»

 وطن امروز
 ۱۴۰ صنعت کشور از فناوری هسته‌ای استفاده می‌کنند
رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه مراسم رونمایی از ۲ محصول فناورانه در صنعت هسته‌ای کشور گفت: نکته‌ای که برای ما حائز اهمیت است، آن است که بتوانیم در بستر زندگی مردم و فعالیت‌های علمی و پژوهشی، فناوری هسته‌ای را با یک سری اقدامات متفاوت تسهیل و تصویب کنیم. وی با اشاره به فعالیت مرکز نوآوری هسته‌ای برای ارتباط موثر با شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: ورود شرکت‌های دانش‌بنیان را که می‌توانند همکار صنایع هسته‌ای باشند از طریق این مرکز تسهیل و سازوکاری را فراهم کردیم تا بتوانند نتایج تحقیقات خود را به سامانه تبدیل و به جامعه عرضه کنند.محمد اسلامی با بیان اینکه سامانه‌های اندازه‌گیری و تشخیصی بخش مهمی از صنعت هسته‌ای است و در همه رشته‌ها کاربرد دارد، اظهار داشت: در گام نخست توانستیم آنهایی را که در صنایع گوناگون تحریم شده بود، احیا کنیم و در گام دوم توانستیم در یک حرکت خلاقانه و نوآورانه اینها را ارتقا بدهیم و جایگزین کنیم تا صنایع کشور بتوانند از این فرصت استفاده کنند. اسلامی در ادامه یادآور شد: تا امروز بالغ بر۱۴۰ صنعت کشور مثل فولاد، پالایشگاه و پتروشیمی از فناوری هسته‌ای استفاده می‌کنند.رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره ۲ محصول فناورانه که روز گذشته رونمایی شد، توضیح داد: این موارد در حوزه آزمایشگاهی برای اندازه‌گیری جریان الکترونی استفاده می‌شود که ما بشدت به آن نیاز داشتیم و شرکت‌های دانش‌بنیان که این فناوری به آنها منتقل شده است، می‌توانند آن را گسترش دهند.
 وزیر دفاع: آماده تجهیز ارتش سوریه هستیم
امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دیدار «سپهبد علی عباس» وزیر دفاع جمهوری عربی سوریه با اشاره به حمایت‌های نیروهای مسلح و وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران در جنگ تمام‌عیار سوریه با داعش، همچنین تلاش دیپلماسی دفاعی جمهوری اسلامی ایران در نشست چهارجانبه مسکو با هدف ایجاد امنیت و ثبات پایدار افزود: اکنون دوران بازسازی و رونق کشور سوریه در عرصه‌های مختلف فرارسیده است. وی با بیان اینکه تکیه بر قدرت بومی و درون‌زا از مهم‌ترین مولفه‌های اقتدار هر کشوری است، خاطرنشان کرد: وزارت دفاع ایران با همین رویکرد در عرصه‌های مختلف زمینی، دریایی، هوایی، هوافضا، الکترونیک و… به قدرت مولد دست یافته و به دور از وابستگی و اثر تحریم‌ها در صنایع دفاعی توانسته است در میدان عمل و مبارزه با تروریسم و حمایت از ملت‌های مظلوم نقش عملیاتی خود را به منصه ظهور برساند. امیر سرتیپ آشتیانی در همین زمینه افزود: جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد زیرساخت‌های دفاعی و چندجانبه و تقویت بنیه تسلیحاتی جمهوری عربی سوریه آماده همکاری با این کشور در زمینه ساخت کارخانه و راه‌اندازی خطوط تولید محصولات راهبردی دفاعی در راستای افزایش امنیت مردم سوریه است.

 جوان
 انتصاب رئیس ستاد انتخابات کشور
وزیر کشور در حکمی، «محمدرضا غلامرضا»، معاون سیاسی این وزارتخانه را به‌عنوان رئیس ستاد انتخابات کشور برای برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری منصوب کرد. در حکم احمد وحیدی، «برنامه‌ریزی و فراهم‌سازی بمو‌قع همه مقدمات و تمهیدات لازم»، «استفاده بهینه از دانش و فناوری‌های نوین و روزآمد»، «روان و تسهیل‌سازی فرایندهای انتخابات» و «بسترسازی به‌منظور مشارکت هرچه گسترده‌تر مردم در عرصه انتخاباتی» به‌عنوان مهم‌ترین دستورکارهای رئیس ستاد انتخابات کشور مطرح شده‌است.

 خراسان
 برای باران کوثری پرونده قضایی تشکیل شد
در پی حضور بدون حجاب باران کوثری در مراسم تشییع مرحوم حسام محمودی، برای وی پرونده قضایی تشکیل و به مجتمع قضایی ارشاد ارسال شده است.در روزهای گذشته شاهد کشف حجاب برخی دیگر از بازیگران خانم از جمله افسانه بایگان، فاطمه معتمدآریا، پانته‌آ بهرام و کتایون ریاحی هم بودیم که برای آن ها هم پرونده قضایی تشکیل و به مراجع قضایی ارسال شده بود.
 صدور قرار جلب ۷۳ نفر در پرونده ترور شهید سلیمانی
صالحی دادستان عمومی و انقلاب تهران در جلسه شورای عالی قوه قضاییه از صدور قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست رسیدگی به پرونده ترور شهید سلیمانی و همراهان ایشان خبر داد و گفت: با هدف شناسایی متهمان و مستندسازی این پرونده، بیش از ۸۰۰ مکاتبه و دستور قضایی خطاب به ضابطان و مراجع مختلف حقوقی و اداری صادر و بیش از ۱۲ هزار صفحه مستندات قضایی در ۶۰ جلد پرونده گردآوری شد.وی افزود: در رسیدگی به این پرونده، ۹۷ متهم از اتباع آمریکایی شناسایی و تحت پیگرد قرار گرفتند که در نهایت درباره ۷۳ نفر از آن ها از جمله «ترامپ»، «پمپئو» و «مکنزی»، قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست صادر شد و برای ۷۴ نفر نیز به دلیل کافی نبودن دلایل اثباتی، قرار منع تعقیب صادر شد.

 مردم سالاری 
 ارزیابی کیسینجر از ورود چین به جنگ اوکراین
«هنری کیسینجر» وزیر خارجه دولت‌های پیشین ایالات‌متحده گفت: بحران اوکراین احتمالا به یک نقطه عطف نزدیک می‌شود و این وضعیت به ویژه با ورود چین به مذاکرات ممکن است تا پایان سال به نتیجه برسد.وزیر امور خارجه اسبق ایالات متحده طی مصاحبه‌ای با سی‌بی‌اس نیوز بیان کرد: اکنون که چین وارد مذاکره شده، فکر می‌کنم تا پایان سال این گفت‌وگوها به نتیجه برسد. ما درخصوص روند مذاکرات و مذاکراتی واقعی صحبت خواهیم کرد.

 قدس
 انهدام باند تروریستی وابسته به «جیش الظلم» در سراوان
فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان از انهدام باند تروریستی وابسته گروهک تروریستی جیش الظلم خبرداد. سردار جلیلیان با بیان اینکه ۶ نفر از اشرار مسلح منطقه و تیم سه نفره معاندان و عناصر اصلی گروهک «جیش الظلم» متلاشی شدند، اضافه کرد: این تیم عاملان اصلی شهادت رئیس پلیس آگاهی سراوان سرهنگ «علیرضا شهرکی» و همسرشان بوده‌اند.
 پادشاه عمان به تهران سفر خواهد کرد
وزیر صنعت عمان از سفر قریب‌الوقوع سلطان عمان به ایران اسلامی خبر داد. قیس بن محمد الیوسف گفت: امیدوارم با سفر پادشاه عمان به ایران که در آینده نزدیک اتفاق خواهد افتاد، فصل جدیدی از روابط و مناسبات تجاری میان دو کشور گشوده شود. وی گفت: در سفر به ایران از پیشرفت‌ها و دستاوردهای صنعتی ایران شگفت زده شده‌ایم.
 همه‌‌پرسی نمی‌تواند مسئله‌ ما را حل کند
عباسعلی کدخدایی از اعضای شورای نگهبان گفت: همه‌پرسی نمی‌تواند رافع مشکل باشد و مسئله‌ ما را حل بکند و ما را به یک نتیجه‌ قطعی برساند. وی در گفت‌وگویی بیان کرد: آیا همه‌پرسی پاسخ قانع‌کننده‌ای به ما می‌دهد؟ خیلی از صاحبنظران در غرب این مطلب را مطرح می‌کنند؛ نه‌فقط الان، از قدیم می‌گفتند همه‌پرسی ممکن است در یک مواقعی مشکلی را حل بکند، اما در بسیاری از مواقع نه‌تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه مشکلاتی را ایجاد می‌کند.
 ماجرای شکایت رئیس پارلمان از جهانگیری چیست؟
برخی رسانه‌ها با انتشار مطلبی مدعی شده بودند قالیباف، رئیس مجلس از جهانگیری معاون اول دولت روحانی به دادگاه شکایت کرده است. در همین‌باره سعید احدیان، دستیار سیاسی رئیس مجلس در فضا مجازی خود نوشت: «دکتر قالیباف سال۹۶ به‌دلیل دروغ‌های آقای جهانگیری از او شکایت کرد که اگر قوه قضائیه به این شکایت رسیدگی می‌کرد، موجب بازدارندگی از دروغ‌گویی می‌شد. در نهایت اسفند پارسال قرار مجرمیت صادر و پیغام‌ها برای گرفتن رضایت شروع شد که شرط آقای قالیباف پذیرش رسمی اشتباه بود. حالا که آقایان پیگیر رضایت هستند، تیم رسانه‌ای‌شان شروع به عملیات روانی برای تأثیرگذاری بر رأی دادگاه کرده است».

 اعتماد
 نزدیکی ایران و عربستان برای اسرائیل فاجعه‌بار است
روزنامه گاردین در مقاله‌ای از سرگیری روابط ایران و عربستان سعودی را برای اسرائیل فاجعه بار دانست و نوشت که از یمن تا سوریه از نزدیکی این دو رقیب بهره‌مند خواهند شد.روزنامه گاردین در مقاله‌ای نوشت: همه نشانه‌ها دال بر آن است که نزدیکی تهران و ریاض واقعی است. از برقراری دوباره پروازهای غیرنظامی بین دو کشور تا برنده شدن یک ایرانی در مسابقان قرائت قرآن در عربستان سعودی؛ از صادرات فولاد ایران به عربستان تا نجات ۶۰ ایرانی گرفتار در سودان توسط نیروی دریایی سعودی. (آیت‌الله سید) ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری ایران نیز قرار است برای نخستین بار در ۱۶ سال اخیر به ریاض سفر کند.اکنون این پرسش مطرح است که آیا بادهای تغییر می‌تواند در سراسر خاورمیانه وزیده و قفل درگیری‌‌ها در یمن، لبنان، عراق، سوریه و حتی اسرائیل را باز کند؟ یکی از دیپلمات‌های عرب مقیم لندن این روند را به ساخت طبقه همکف یک ساختمان تشبیه کرد که سایر کشورها نیز می‌توانند طبقات خود را روی آن بسازند. در نهایت پیامدهای نزدیکی تهران و ریاض برای منطقه می‌تواند بسیار مهم باشد. یک توافق منطقه‌ای می‌تواند مؤید کاهش نفوذ واشنگتن در خاورمیانه بوده، اسرائیل را تضعیف کرده، بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه را به جمع کشورهای عربی بازگردانده، بازار انرژی چین را برای عربستان سعودی فراهم کرده و به انزوای اقتصادی ایران پایان دهد.

 ابتکار 
 ترامپ در نظرسنجی‌ از بایدن جلوتر است
نتایج جدیدترین نظرسنجی واشنگتن پست -ای‌بی‌سی نیوز نشان می‌دهد میزان تأیید جو بایدن، رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا از ۴۲درصد در فوریه به ۳۶درصد کاهش یافته است. این در حالی است که ۴۴درصد گفتند «قطعاً» یا «احتمالاً» به ترامپ رأی خواهند داد.

 اطلاعات 
 رسیدگی فوری به پرونده‌های شرارت سرقت و مزاحمت
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جلسه شورای عالی قوه قضائیه، بار دیگر به مقوله برهم زنندگان امنیت روانی مردم پرداخت و در این باره به مسئولان ذیربط قضائی دستور داد تا با سرعت عمل و تدبیر و اقدامات مناسب و متناسب، با برهم زنندگان امنیت روانی مردم برخورد کنند.وی اضافه کرد : ممکن است در همه موارد، تدبیر و اقدام مناسب و متناسب در مواجهه با فرد برهم زننده امنیت روانی مردم ابتدا منحصر به احضار و مجازات و زندانی کردن او نباشد؛ گاهی ممکن است لازم باشد از طرق دیگری، این کار را خنثی کنیم.رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: در این مقوله، آنچه که مهم است، خنثی‌سازی عملیات روانی دشمن است؛ لازمه این امر سرعت عمل، تدبیر و اقدامات مناسب و متناسب است؛ در مواردی نیز که لازم است به مجازات فرد برهم زننده امنیت روانی مردم پرداخت، باید اقدامات و تدابیر مناسب و بازدارنده اتخاذ کرد.وی با تاکید بر رسیدگی سریع و خارج از نوبت به برخی پرونده‌های ناظر بر شرارت، سرقت، مزاحمت برای نوامیس، اقدامات جنایتکارانه‌ منجر به شهادت یا قتل افراد، تعرض به آمرین به معروف و غیره، گفت: مسئولان ذیربط قضائی از جمله دادستان کل کشور و روسای کل دادگستری‌ها توجه و اهتمام داشته باشند که رسیدگی به این قبیل پرونده‌ها در نهایت دقت و سرعت باشد.
 سیاست ایران رفع سوءتفاهم‌های آژانس اتمی است
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد نصب دوربین‌های جدید آژانس اتمی درمراکز اتمی کشورمان گفت: سیاست جدی ایران حل و فصل مشکلات و سوءتفاهم‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. کنعانی درنشست خبری هفتگی افزود : همانطور که مقامهای سازمان انرژی اتمی اعلام کرده اند، سیاست بر این است که اجازه ندهیم موضوعات مربوط به فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران در قالب موضوعات ادعایی که مطرح می شود، به یک مانع در روند همکاری هابا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تبدیل شود.وی اضافه کرد:ایران در نقشه راهی که در چارچوب سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران تدوین شد، در حال حرکت است .سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: به طور عام روند را به سمت پیشرفت و رو به جلو می بینیم.وی در مورد مذاکرات رفع تحریم ها هم گفت:گفتگوها و تبادل پیام‌ها از طریق کانال‌های متنوع ارتباطی برقرار است. امیدواریم اراده سیاسی به امکان فنی اضافه شود و شاهد بازگشت مسئولانه همه طرف‌ها از جمله آمریکا به برجام باشیم.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

برگزاری همایش‌های مشترک میان حوزه و دانشگاه به منظور بررسی مشکلات روز کشور
اختصاصی/ آیت‌الله حسینی بوشهری در دیدار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر لزوم تقویت ارتباط حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: ارتباطی که باید بین حوزه و دانشگاه برقرار باشد، وجود ندارد و باید هم حوزه در تقویت این ارتباط تلاش کند و هم وزارت علوم.
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین در ادامه خواستار برگزاری همایش‌های مشترک میان حوزه و دانشگاه به منظور بررسی مشکلات روز کشور شد و تصریح کرد: لازم است همایش‌هایی به صورت مشترک میان حوزه و دانشگاه راجع به مسائل اجتماعی مورد ابتلای کشور و به منظور دست‌یابی به راه حل‌های احتمالی و کاربردی و گره گشایی از کار نظام برگزار شود. وی ادامه داد: متأسفانه از زمانی که شعار وحدت حوزه و دانشگاه مطرح شد، ارتباطات این دو نهاد رو به کاهش رفت و در مباحث محتوایی کمتر ورود شد؛ فلذا باید در این همایش‌ها، دیدگاه‌های حوزویان و دانشجویان راجع به مسائل مختلف مورد جمع بندی قرار گیرد و خروجی آن به سبد نظام اضافه شود.
وی همچنین مهارت افزایی را لازمه موفقیت دانشجویان و بالندگی کشور در عرصه‌های مختلف علمی عنوان کرد و ابراز داشت: دانشجویان برای محیط کار نیازمند مهارت افزایی هستند؛ بنابراین باید مهارت افزایی در محیط‌های دانشگاهی بیشتر مورد توجه قرار گیرد. تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت نیز در این امر مؤثر واقع خواهد شد.

همچنان که تحول در حوزه ضرورت دارد سنت‌های اصیل حوزه هم باید حفظ شود
حوزه/ آیت‌الله شب زنده‌دار در دیداربا جمعی از اساتید دروس خارج و سطوح عالی حوزۀ علمیۀ قم در سخنانی بر لزوم پرهیز از مشتبهات و داشتن اخلاص در کارها توصیه کرده و خاطره‌ای در مورد اخلاص مقام معظم رهبری در کارها بیان کرد.
عضو جامعه مدرسین در ادامه برضرورت تحول در برخی از شیوه‌ها و متون درسی تأکید کرد و خواستار حفظ سنت‌های اصیل و ریشه‌دار ماننده مباحثه، تقریر نویسی و تدریس و تدرس؛ درحوزه‌های علمیه شد. وی درادامه با اشاره به بنیان‌گذاری مؤسّسه عالی فقه و علوم اسلامی توسط مقام معظم رهبری اساس تاسیس این مرکز را بر اساس تقوا و اخلاص (لمسجد اسس علی التقوا …) معرفی کرد و هدف از آنرا جهت‎دهی به طلاب در مقطع خارج و مقاطع تحصیلی و پژوهشی معرفی نمود.رئیس هیئت امنای مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی همچنین پذیرش دعوت مؤسسه جهت همکاری؛ هدایت طلاب متعهد و فاضل به موسسه؛ تبیین اهداف و برنامه‌های مؤسسه به منظور انگیزه بخشی بیشتر به طلاب را ازدیگر اهداف و برنامه‌های این مرکز علمی دانست.

عملکرد مثبت آموزش و پرورش حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها باعث رشد و شکوفایی جامعه می‌شود
رسا/ آیت‌الله اعرافی در مراسم گرامیداشت روز معلم در دانشگاه قم با اشاره به شخصیت استاد مطهری گفت: اساتید برای اینکه در قله تدریس باشند باید ویژگی‌های شهید مطهری را در خود پیدا کنند و ایشان را الگوی خود قرار دهند. مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه تاکید کرد: عملکرد مثبت و خوب مثلث آموزش و پرورش، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها باعث رشد و شکوفایی جامعه می‌شود. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ویژگی‌های خاص دانشگاه قم پرداخت و گفت: دانشگاه قم باید در مرز علم و دانش حرکت کند و در کنار تحقیقات و مسائل جاری باید به مسائل و علوم جدید نیز بپردازد و در مباحثی که دارای مزیت نسبی است مانند علوم انسانی و اسلامی باید قطب کشور و جهان باشد. وی با انتقاد از اینکه ما در دانشگاه‌های کشور الگوی تربیتی و فرهنگی جامعی نداریم از مسئولان دانشگاه قم خواست این الگو را تهیه کنند.

ترور ۳ تن از فرماندهان جهاد اسلامی
تسنیم/ رژیم اسرائیل در تازه‌ترین جنایت خود، سه تن از فرماندهان سرایا القدس جهاد اسلامی فلسطین را به همراه خانواده‌هایشان شبانه ترور کرد که در اثر این جنایت ۱۳ تن شهید و بیش از ۲۰ نفر زخمی شدند. وزارت بهداشت فلسطین در آمار اولیه خود اعلام کرد که در این حمله جنایت کارانه، ۹ تن به شهادت رسیده و شماری نیز زخمی شده‌اند. با این حال، این وزارتخانه در تازه ترین آمار خود، از شهادت ۱۳ تن و زخمی شدن بیش از ۲۰ نفر دیگر در حملات بامدادی رژیم اسرائیل به نوار غزه خبر داد. سرایا القدس شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه‌ای از شهادت «جهاد شاکر الغنام»، دبیر شورای نظامی، «خلیل صلاح البهتینی»، از اعضای شورای نظامی و فرمانده منطقه شمال غزه و «طارق محمد عزالدین»، از فرماندهان عملیات نظامی در کرانه باختری خبر داد و گفت که این شهدا در عملیات ترور بامداد امروز به شهادت رسیدند. سرایا القدس تأکید کرد که خون فرماندهان شهیدش عزم آن‌ها را بیشتر خواهد کرد و باعث نخواهد شد که مواضع خود را ترک کنند و مقاومت به خواست خداوند، ادامه خواهد داشت.

آمریکا با خروج از برجام ضربه مهلکی به حاکمیت قانون در سطح بین‌المللی وارد کرد
تسنیم/ معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران درباره برجام و عهدشکنی آمریکا در توئیتی نوشت: یک یادآوری مهم: آمریکا ۵ سال قبل با خروج از برجام ضربه مهلکی به حاکمیت قانون در سطح بین‌المللی وارد کرد. از آن زمان تاکنون، آمریکا نتوانسته است این اقدام خلاف خود را جبران کند. علی باقری، ادامه داد: در حالی‌ که تدابیر جبرانی مشروع ایران در حوزه هسته‌ای ادامه دارد. ازسرگیری اجرای کامل توافق که عنصر اساسی آن رفع موثر و پایدار تحریم‌ها باید باشد، در صورتی‌ که طرف ناقض (و اتحادیه اروپا/تروئیکا) اراده سیاسی معتبری برای نهایی‌سازی مذاکرات نشان دهند، ممکن‌ خواهد شد.باقری تصریح کرد: هیچ فرصتی دائمی نیست.

استقرار سامانه راداری ساخت اسرائیل در اوکراین
تسنیم/ روزنامه عبری زبان هاارتص فاش کرد، رادارهای تولید اسرائیل برای کشف و رصد هواپیماهای بدون سرنشین در اوکراین مستقر شده‌اند. این رسانه در عین حال مدعی شد که اوکراین این رادارها را هفته گذشته به عنوان کمک از یک سازمان مردم نهاد لیتوانی دریافت کرده است. به زعم این رسانه رادارهای مذکور که تولید شرکت اسرائیلی رادا هستند، توسط یک سازمان لیتوانی خریداری شده و به اوکراین هدیه شده است. در ادامه هم تاکید می‌کند اولین سه رادار از نوع ieMHR در اوکراین نصب و راه اندازی شده‌اند و قادر هستند نسبت به خطرات هوایی کوتاه برد از جمله موشک، گلوله‌های خمپاره و هواپیماهای بدون سرنشین هشدار دهند.

تکذیب حمله تروریستی به سپاه بهارستان
مهر/ روابط عمومی سپاه بهارستان در واکنش به انتشار خبر عملیات تروریستی سازمان منافقین علیه مقر سپاه ناحیه بهارستان این موضوع را تکذیب کرد. بر اساس این گزارش این خبر ساختگی و کذب محض بوده و فیلم منتشرشده در فضای مجازی مربوط به تصاویر آرشیوی بوده که برای این سناریو استفاده شده است. گفتنی است که سازمان جنایتکار منافقین طی بیانیه‌ای فوری و پخش کلیپی کوتاه در مورخه ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ ادعا کرد که ساختمان سپاه ناحیه بهارستان مورد حمله تروریستی قرار گرفته است.

پاسخ امیر عبداللهیان به اظهارات بورل
ایسنا/ وزیر امور خارجه در پاسخ به اظهارات نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی در موضوع اعدام تروریست حادثه اهواز گفت: برخی مقامات اروپا بجای اینکه در مقابله با تروریسم عزم راسخ خود را به نمایش بگذارند، متاسفانه با اتخاذ مواضع مداخله‌جویانه، به ترویج پدیده شوم تروریسم کمک می‌کنند. در گفت‌وگوی تلفنی «جوزف بورل» نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آخرین تحولات مربوط به روابط با اروپا، گفتگو‌های ایران و اروپا و نیز تحولات اوکراین مورد تبادل نظر قرار گرفت. در این گفتگو، جوزف بورل ضمن استقبال از همکاری‌های در حال انجام میان جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تداوم آن را مفید و مثبت ارزیابی کرد.نماینده عالی امور خارجی و سیاست امنیتی اتحادیه اروپا گفت: برجام برای اتحادیه اروپا مهم است و برای بازگشت همه طرف‌ها به آن تلاش می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *