خبر روز ۱۴۰۲/۰۲/۱۸

**رئیس ‌شورای اطلاع‌رسانی دولت: ماهواره‌های پارس ۱، ظفر ۲ و طلوع ۴ در آستانه پرتاب هستند** رئیس جمهور در افتتاحیه پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اعلام کرد: شکست رکورد 40 ساله با صادرات 50 میلیارد دلاری** آیت‌الله رجبی: «اجرای قانون» و «کار فرهنگی» دو بال پیاده‌سازی حجاب در جامعه اسلامی است** اتحادیه عرب پس از ۱۲ سال به بازگشت سوریه رأی داد** آیت الله فاضل لنکرانی: محصولات مراکز علمی حوزه از طریق رسانه‌ها در سطح جهانی اطلاع‌رسانی شود
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 توسعه همکاری‌های امنیتی، محور گفت‌وگوها در سفر به عمان
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به همراه هیات عالی‌رتبه نظامی مورد استقبال رسمی دریاسالار ستاد عبدا. . . بن خمیس الرئیسی رئیس ستاد نیروهای مسلح سلطنت عمان، علی نجفی سفیر جمهوری اسلامی ایران و جمعی از مقامات نظامی این کشور قرار گرفت. سرلشکر باقری در ابتدا ضمن خرسندی از دعوت همتای خود دریاسالار ستاد عبدا. . . بن خمیس الرئیسی به کشور عمان، گفت: سال‌های طولانی و بعد از چند دوره رفت‌وآمدهای گروه‌های دوستی در دو کشور، فرصتی شد که در این سطح این سفر صورت بگیرد و همکاری‌های نیروهای مسلح دو کشور را مورد بحث قرار خواهیم داد. وی افزود: قطعا این سفر در جهت توسعه همکاری‌ها و پیشبرد صلح و دوستی در منطقه تأثیرات بسزایی خواهد داشت و در این سفر با فرماندهان نیروهای مسلح و سایر مقامات سیاسی کشور عمان ملاقات خواهم داشت. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر این‌که همکاری‌های دوجانبه بین دو نیروی مسلح ایران و عمان مورد بحث قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: مسائل منطقه و راه‌های توسعه صلح و همکاری و امنیت و آرامش در منطقه از دیگر محورهای مورد گفت‌وگو خواهد بود. براساس این گزارش، امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح را در این سفر همراهی خواهد کرد.
 کمیته ویژه بررسی ناآرامی‌های سال۱۴۰۱ تشکیل شد
آیت الله رئیسی به‌دنبال گزارش وزیر کشور از عملکرد کارگروه مستقر در آن وزارتخانه برای پیگیری ناآرامی‌های سال گذشته، با صدور حکمی هیاتی را مسئول بررسی ابعاد این حوادث و ناآرامی‌ها به‌ویژه با توجه به محورهای مندرج در گزارش وزیر کشور و بررسی‌های فنی و کارشناسی توسط سایر دستگاه‌ها و جهات ذی‌ربط و تکمیل تحقیقات به‌عمل آمده، کرد. بر اساس حکم رئیس‌جمهور دکتر حسین مظفر به‌عنوان رئیس و دکتر کاظم غریب‌آبادی دبیر ستاد حقوق بشر، خانم سکینه‌سادات پاد مسئول پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی، دکتر زهره الهیان رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی و حسن صفادوست رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز به‌عنوان اعضای کمیته ویژه بررسی ناآرامی‌های سال۱۴۰۱ منصوب شده‌اند. بررسی جامع و متقن ابعاد مختلف ناآرامی‌های پاییز سال۱۴۰۱ از طریق دریافت گزارش‌های دستگاه‌های مسئول و گزارش‌های مردمی و اصحاب رسانه، بررسی شکایات آسیب‌دیدگان و مصدومان حوادث یا خانواده‌های آنان و پیگیری جبران خسارت شهروندانی که در جریان این حوادث و ناآرامی‌ها دچار خسارت‌های مادی یا آسیب‌های معنوی شده‌اند، پیگیری حقوق خانواده شهدا و جانباختگان در جریان حوادث و ناآرامی‌ها در مراجع ذی‌صلاح داخلی و قضایی، بررسی ادعاهای مطرح درباره نقض حقوق افراد در حوادث یادشده و پیگیری آن در مراجع ذی‌صلاح، کمک به پیگیری‌های حقوقی در عرصه‌های خارجی و بین‌المللی و ارائه مستندات متقن و دقیق برای طرح در مجامع حقوق بشری و بین‌المللی، ارائه پیشنهاد جهت رفع نقایص یا خلأهای قانونی یا ارتقای قوانین و مقررات ناظر بر آزادی تجمعات مسالمت‌آمیز و ارائه روایت صحیح و منصفانه از حوادث و ناآرامی‌های پاییز ۱۴۰۱ مبتنی بر واقعیت‌ها، مستندات و شهادت شهود بدون هرگونه جانبداری و با هدف ممانعت از تکرار مجدد آن با استفاده از ظرفیت اساتید، اندیشمندان و نخبگان کشور، از مهم‌ترین وظایف تعیین‌شده از سوی رئیس‌جمهور برای این کمیته است.

 همشهری
 روسیه برتری توپخانه‌ای نسبت به آمریکا دارد
رابرت اف. کندی، نامزد دمکرات انتخابات ریاست‌جمهوری۲۰۲۴ گفت: روس‌ها نمی‌توانند در جنگ اوکراین شکست بخورند. به ما گفته می‌شود که آنها در حال شکست خوردن هستند ولی آنها در حال افزایش توان نظامی خود هستند، آنها برتری توپخانه‌ای نسبت به ایالات متحده دارند.
 آمریکایی‌ها در یمن مانع تراشی می‌کنند
سرلشکر علی حمود الموشکی، نایب‌رئیس ستاد کل نیروهای مسلح یمن گفت: نیروهای مسلح یمن به همان میزان که آماده بازگشت به جنگ هستند، آمادگی دارند تا صلح را تحکیم کنند. صنعا در مورد صلح جدی است؛ اما این شرایط در طرف مقابل وجود ندارد. ما با مانع‌تراشی آمریکایی‌ها و عدم‌جدیت عربستان مواجه هستیم.
 مخالفان سلطنت مهاجرت کنند
پس از آنکه پلیس انگلیس اعلام کرد به‌منظور پیشگیری از هرگونه اخلال در مراسم تاج‌گذاری «چارلز سوم» ده‌ها معترض ازجمله رهبر گروه مخالف سلطنت «جمهوری‌خواهان اروپایی» را بازداشت کرده است، یک نماینده انگلیسی گفته که هر کسی که مخالف سلطنت است می‌تواند این کشور را ترک کند.
«لی اندرسون»، معاون رئیس حزب محافظه‌کار، در اظهارنظری توهین آمیز با احمقانه خواندن شعار «او پادشاه من نیست» در توییتی نوشته: «اگر نمی‌خواهید در کشوری زندگی کنید که در آن سلطنت هست راه‎حلش این نیست که با شعارهای احمقانه تظاهرات کنید. راه‎حلش این است که مهاجرت کنید.»

 کیهان
 ماهواره‌های پارس ۱، ظفر ۲ و طلوع ۴ در آستانه پرتاب هستند
خلجی، رئیس‌ شورای اطلاع‌رسانی دولت در صفحه شخصی خود نوشت: «از دستاوردهای مهم دولت مردمی، تغییر گفتمان «ما نمی‌توانیم» به باور «ما می‌توانیم» است. رئیس‌ سازمان فضایی آخرین وضعیت ۱۰ پروژه فضایی کشور در سال جاری را تبیین کرد. ماهواره پارس ۱، ظفر ۲، طلوع ۴ و. . . از جمله پروژه‌های فضایی است که به دست جوانان نخبه در حال اجرا و یا در آستانه پرتاب است. »
 تراکنش‌های مالی با عراق بدون هیچ مشکلی انجام می‌شود
رئیس‌ اتاق بازرگانی ایران و عراق در واکنش به اخبار محدودیت‌های جدید ارزی در مبادلات ایران و عراق گفت: مبادلات تجاری ایران و عراق طبق روال سابق انجام می‌شود و اتفاق جدیدی نیفتاده است. بحث محدودیت‌های جدید ارزی در مبادلات بین ایران و عراق شایعه است و ما اطلاعی از آن نداریم. آل‌اسحاق افزود: محدودیت‌هایی در مبادلات ارزی بین ایران و عراق از گذشته وجود داشته، اما توافقاتی که بین بانک مرکزی ایران و عراق انجام شده، طبق روال سابق در حال اجراست.

 ایران
 شکست رکورد ۴۰ ساله با صادرات ۵۰ میلیارد دلاری
رئیس جمهور با اشاره به اینکه در مدت سپری شده از دولت سیزدهم حجم صادرات کشور به بیش از ۵۰ میلیارد دلار رسیده که یک رکورد ۴۰ساله است، اظهارکرد: این نشان‌دهنده اراده جدی دولت در گسترش صادرات و رونق‌ دادن به حجم، تنوع و کیفیت تولید است. آیت‌الله رئیسی در آیین افتتاحیه پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه ایران پیش از این بیشتر با صنایع نفت و گاز شناخته می‌شد، گفت: امروز با توجه به تلاش دولت برای توجه متوازن و متناسب به همه عرصه‌های فعالیت اقتصادی و تولیدی و پرهیز از نگاه تک ساحتی به حوزه نفت و گاز، سطح روابط اقتصادی و تجاری کشورمان با دیگر کشورها در عرصه‌های جدید به سرعت می‌تواند ارتقا یابد. رئیس جمهور با بیان اینکه امروز تولیدکنندگان کشورمان در عرصه‌های مختلف به رغم فشارها و تحریم‌های گسترده دستاوردهای قابل توجهی داشته‌اند که رسیدن به آنها در شرایط تحریمی باعث شگفتی ناظران خارجی شده، اضافه کرد: امروز دانشمندان و فعالان ایرانی، علوم هسته‌ای و نظامی و خیلی از علوم دیگر را در کشورمان بومی کرده‌اند و دیگر این دانش‌ها در ایران وابسته به حضور و فعالیت یک کارشناس خارجی یا حتی یک یا چند کارشناس داخلی نیستند.
 رشد ۸ برابری تولید کاغذ در سال ۱۴۰۱
در آستانه برگزاری سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، جلسه کارگروه رسیدگی به مسائل تأمین و خودکفایی کاغذ روز گذشته به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار و تصمیماتی در جهت رفع مسائل پیش روی تولید کاغذ و همچنین تأمین کاغذ حوزه نشر، مطبوعات و آموزش و پرورش اتخاذ شد. مخبر در این جلسه حرکت به سمت خودکفایی در تولید کاغذ را یک ضرورت مهم خواند و با توجه به رشد ۸ برابری تولید کاغذ در سال گذشته، ابراز امیدواری کرد با توسعه زیرساخت‌های لازم هرچه زودتر بتوان به این مطالبه دیرینه جامه عمل پوشاند. وی از بانک‌های عامل خواست تسهیلات مورد نیاز برای تولید کاغذ حوزه نشر، مطبوعات و آموزش و پرورش با اولویت تخصیص داده شود.
 سیگنال موشکی به صهیونیست‌ها
آزمایش نوع جدید راکت‌ فجر۵ مجهز به سر جنگی ترموباریک با موفقیت در نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شد. به این ترتیب راکت‌های ۳۳۳ میلی‌متری فجر۵ سپاه که پیش از این مدل هدایت‌شونده آن تحت عنوان راکت فجر ۵C به این نیرو تحویل شده بود هم‌اکنون به مدل جدیدی از سر جنگی با قدرت تخریب بیشتر مجهز شده‌اند. این سر جنگی جدید که توسط متخصصان سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه تولید شده است، قدرت انفجاری ۵/۱ برابر TNT دارد و در نتیجه شعاع تخریب و اثرات حرارتی بیشتری نیز دارد، علاوه بر این، حساسیت آن کمتر از TNT است که همین موضوع ایمنی به‌کارگیری آن را نسبت به سر جنگی‌های متداول بیشتر می‌کند. یکی از جنبه‌های شهرت بیشتر راکت‌های فجر۵، واگذاری نمونه‌ای از آنها به گروههای مقاومت فلسطینی است که در گذشته نیز اخباری در این رابطه در رسانه‌ها منتشر و در جریان جنگ ۵۵روزه سال ۲۰۱۲ از آن رونمایی شد. در آن مقطع اعلام شد که نیروهای حماس با استفاده از همین راکت‌ توانستند با عبور از سد سامانه گنبد آهنین تل‌آویو را مورد هدف قرار دهند.

 وطن امروز 
 ترور مردم فلسطین، به رفتار روزانه صهیونیست‌ها بدل شده ‌است
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به سکوت مجامع جهانی در برابر جنایات صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: در نتیجه سکوت تعمدی مدعیان دروغین ‎حقوق بشر، ترور و کشتار فعالان و مردم عادی فلسطین، به رفتار روزانه صهیونیست‌ها بدل شده است. کنعانی افزود: نهادهای بین‌المللی بویژه شورای امنیت UN برای حمایت از ملت فلسطین در برابر رژیم اشغالگر مسؤولیت قانونی دارند.
 تصاویر ماهواره‌ای از ۲ نفتکش توقیف شده توسط ارتش و سپاه
خبرگزاری آسوشیتدپرس تصاویر ماهواره‌ای از ۲ نفتکش «نیووی» و «ادونتج سوئیت» را که اخیراً توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آب‌های جنوبی توقیف شده‌اند، منتشر کرده است. آسوشیتدپرس مدعی شده است این ۲ نفتکش در جنوب بندرعباس لنگر انداخته‌اند.

 جوان 
 گرفتاری‌های معیشتی در شأن ملت ایران نیست
سردار فدوی با اشاره به اقدامات جهادی بسیج سازندگی برای احداث و تأمین آب، جاده و خانه روستایی گفت: همه باید به تکالیف خود عمل کنیم و وقتی جهادی پای کار برویم، همان‌طور که پس از پیروزی انقلاب دیده‌ایم، خداوند ما را در ادامه مسیر هدایت می‌کند. اگر این طور نبود امریکایی‌ها و همه کسانی که درطول ۴۴ سال با انقلاب اسلامی دشمنی کردند و به هر کاری که می‌توانستند علیه انقلاب اسلامی دست زدند، باید یک بار پیروز می‌شدند، در حالی که یک بار هم پیروز نشدند و خود دشمنان اعتراف کردند که در این مدت اقداماتی که انجام دادند یک بار به پیروزی دست نیافتند. جانشین فرمانده کل سپاه در بخش دیگری از سخنانش گفت: برخی گرفتاری‌های معیشتی و اقتصادی در شأن ملت شهید داده و شهیدپرور انقلابی ما نیست. همه ما و مردم، نهاد‌های انقلابی و دولت باید پای کار باشیم و به تکالیف خود عمل کنیم و در این صورت خداوند بهترین نتایج را رقم می‌زند.

 خراسان
 سیر صعودی بی حجابی متوقف شده
عبدالحسین خسرو پناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سوال که وضعیت حجاب در خیابان ها به نسبت چند ماه قبل بهتر یا بدتر است، تاکید ‌کرد: وضع کنونی نسبت به اغتشاشات سال گذشته و پیش از آن بدتر است، اما معتقدم سیر صعودی بی حجابی متوقف شده است. قبل از عید پیش‌بینی شده بود که اگر همین وضعیت ادامه داشته باشد، در تابستان با آمار بالایی از بی‌حجابی مواجه خواهیم شد. وی در خصوص دلیل ابلاغ نشدن سند مهندسی فرهنگی توسط رئیس جمهور سابق نیز گفت: ایشان ظاهرا خیلی باورمند به شورا نبود که این عدم ابلاغ اسناد نیز در واقع ترک فعل است. حتی بعضی از مصوبات دولت قبل توسط دولت فعلی ابلاغ شد.
 موردی سخت‌تر از مکانیسم ماشه را اجرا خواهیم کرد
فریدون عباسی، نماینده کازرون در مجلس گفت: اروپا الکی می‌گوید که می‌خواهد مکانیسم ماشه را فعال کند، به این حرف‌ها گوش ندهید. اگر کسی بخواهد رجز بخواند و مکانیسم ماشه را برای ایران فعال کند ما موردی سخت‌تر از مکانیسم ماشه را برای آن‌ها اجرا خواهیم کرد. رژیم صهیونیستی را در کمتر از ۲۵ سال نابود می‌کنیم.

 رسالت
 اتحادیه عرب پس از ۱۲ سال به بازگشت سوریه رأی داد
در نشست مهم وزرای خارجه کشورهای عربی در قاهره، با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موافقت شد. به اعلام شبکه «الجزیره»، «سامح الشکری» وزیر خارجه مصر در آغاز این نشست تصریح کرد: همه مراحل بحران سوریه ثابت کرد که این بحران، راه حل نظامی ندارد و راه حل باید سیاسی باشد. دولت سوریه و نیز نیروهای ملی، مسئول اصلی دستیابی به این راهکار سیاسی بدون دیکته‌های خارجی هستند. وی افزود: باید بر همه اشکال تروریسم در سوریه فائق آمد. همزمان با آغاز نشست وزرای خارجه عضو اتحادیه عرب، «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق نیز تأکید کرد که در این نشست با بازگشت سوریه به کرسی خود در اتحادیه عرب موافقت می‌شود. دیپلماسی گفت‌وگو که عراق بر آن تأکید داشت، در بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نقش ایفا کرد. سپس «جمال رشدی» سخنگوی اتحادیه عرب، نیز اعلام کرد که وزرای خارجه کشورهای عربی تصمیم گرفتند که سوریه را به کرسی‌اش در اتحادیه عرب بازگردانند. خبرنگار شبکه سعودی «العربیه» نیز گزارش داد که وزرای خارجه کشورهای عربی درباره «بازگشت مشروط سوریه به اتحادیه عرب»، پس از ممنوعیتی ۱۲ ساله، به توافق رسیدند.

 مردم سالاری
 ۲۲۹ نماینده مجلس اعلام کردند خودروی خارج از نوبت نگرفته‌اند
درپی «درخواست شفافیت» تعدادی از نمایندگان مجلس، خبرگزاری صدا و سیما فهرست اسامی نمایندگانی را که به صراحت اعلام کرده اند خارج از نوبت خودرو دریافت نکرده‌اند منتشر کرد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما تاکنون ۲۲۹ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به صورت شفاف و روشن هرگونه دریافت خودرو، خارج از نوبت از خودروسازان را تکذیب کرده‌اند. این تکذیب‌ها در پی آن اعلام‌شد که خبرنگاران صدا و سیما در ده روز گذشته تلاش کردند در تماس تلفنی یا پیامکی با تک تک نمایندگان مجلس از آن‌ها بپرسند که آیا در دوره نمایندگی از خودروسازان خارج از نوبت خودرو دریافت کرده اند و آیا اعضای خانواده، دوستان و آشنایان را به صورت خارج از نوبت به خودروسازان معرفی کرده‌اند یا نه؟خبرنگاران صدا و سیما هنوز به دلایل مختلف از جمله خاموش بودن گوشی، پاسخ ندادن به پیامک، اعتماد نکردن نماینده به خبرنگار تماس گیرنده و رد تماس دادن نماینده موفق به کسب پاسخ از ۴۵ نماینده مجلس نشده‌اند. بنابر این بدیهی است نبودن نام برخی نمایندگان محترم مجلس در فهرست ذیل و یا فهرست‌های منتشر شده قبلی از سوی خبرگزاری صدا و سیما الزاما به معنی دریافت خودروی خارج از نوبت توسط آنان نیست. ۱۲ نماینده مجلس هم علیرغم پاسخ دادن به تماس خبرنگاران‌ حاضر به پاسخ دادن به سوالات آن‌ها نشدند. مجلس شورای اسلامی جمعا ۲۹۰ کرسی دارد که چهار کرسی آن به علت استعفای نماینده خالی است.

 آرمان ملی
 دستگیری ضارب یک روحانی
رئیس دادگستری شهرستان ساوه از دستگیری ضارب یک روحانی در شهرستان ساوه خبر داد. در پی حادثه حمله به یک روحانی در روستای احمدآباد از توابع بخش مرکزی ساوه که (۱۶ اردیبهشت ماه) صورت گرفت صبح دیروز رئیس دادگستری و دادستان این شهرستان به نمایندگی از سوی رئیس کل دادگستری استان مرکزی با حضور در بیمارستان شهید مدرس از این روحانی عیادت کردند. ابوالحسن شریفی با تاکید بر برخورد قاطعانه با عامل و یا عوامل این حادثه اظهار کرد: بنا به دستور رییس کل دادگستری و با توجه به دستگیری ضارب، مراجع انتظامی مکلف هستند تا با بررسی کامل کلیه ابعاد این موضوع پرونده را تکمیل و به مرجع قضائی ارسال کنند تا در سریعترین زمان ممکن با عامل یا عوامل این حادثه برابر قانون رفتار شود.

 قدس
 بیش از ۵هزار عملیات علیه اشغالگران آمریکایی
العهد گزارش داد «قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش «عصائب اهل‌الحق» عراق در سخنرانی خود به مناسبت بیستمین سالگرد تأسیس این جنبش گفت: تعداد ما در ابتدای تأسیس جنبش عصائب اهل‌الحق کم بود و سلاح‌های کمی در اختیار داشتیم اما در مسیر حق قدم برداشتیم. جوانانی که عضو این جنبش شدند کسانی بودند که از سوی خداوند هدایت شدند، به‌طوری که قهرمانان ما، بیش از ۵هزار عملیات علیه اشغالگران آمریکایی انجام دادند.
 ایران فرودگاه‌های سوریه را بازسازی می‌کند
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از افزایش پروازهای ایران-سوریه خبر داد و گفت:‌ ایران فرودگاه‌های سوریه از جمله فرودگاه دمشق را بازسازی و نوسازی می‌کند. بخشی گفت: هماهنگی‌های فرودگاهی و هماهنگی‌های مورد نیاز با بخش‌های مختلف و سازمان هواپیمایی کشوری سوریه تحت عنوان یک سند انجام شد. بخش آموزش‌ها و تعمیر و نگهداری و آموزش نفرات مراقبت پرواز و پروازها نیز در حال انجام است، اما برقراری پروازهای بیشتر تا سقف معین، از ۱۵ خرداد آغاز می‌شود.

 اعتماد
 اولین تصاویر از «فرود» سه فروند جنگنده «سوخو ٣۵» در «مهرآباد»
براساس اعلام خبرگزاری‌ها اولین گروه از جنگنده‌های خریداری شده ایران از روسیه در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشسته است. تصاویری از پرواز سه فروند جنگنده «سوخو ٣۵» در آسمان پایتخت و کاهش ارتفاع آنها برای فرود در مهرآباد منتشر شده است. یکی از خبرگزاری‌ها، کلیپی از لحظات پرواز سه فروند جنگنده «سوخو ٣۵» در آسمان تهران و فرود آنها در فرودگاه مهرآباد را منتشر کرد.

 ابتکار
 ارسال لایحه ضد تورمی دولت به مجلس
رئیس جمهوری در نامه‌‍‌ای لایحه «الحاق یک بند به تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور» که به پیشنهاد معاونت اقتصادی توسط هیئت وزیران با قید دو فوریت به تصویب رسیده است را برای انجام تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، با عنایت به فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر انجام اقدامات لازم برای مهار تورم و رشد تولید در سال ۱۴۰۲ و در راستای کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی جهت جلوگیری از افزایش قیمت این کالاها و مدیریت هزینه سبد خانوار، لایحه زیر که مفاد آن در هشتاد و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مورخ ۶/۲/۱۴۰۲ به تصویب رسیده است، برای انجام تشریفات قانونی مربوط تقدیم می‌شود. به موجب این لایحه دولت در سال ۱۴۰۲ نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای واردات داروهای ضروری و تجهیزات پزشکی که فاقد مشابه تولید داخل باشند، گندم، برنج دانه‌های روغنی انواع روغن خام، حبوبات شامل عدس، نخود لوبیا و ماش، قند، شکر، گوشت، مرغ، گوشت، قرمز، چای و همچنین نرخ مالیات بر ارزش افزوده قند و شکر تولید داخل به یک درصد تقلیل می‌یابد.

 اطلاعات 
 دادستان کل کشور خواستار برخورد با کشف حجاب در هواپیما شد
روابط عمومی دادستانی کل کشور اعلام کرد:در پی وصول گزارشاتی در باره عدم رعایت قانون و کشف حجاب توسط شماری از بانوان در داخل هواپیما، دادستان کل کشور در نامه ای خطاب به وزیر راه و شهرسازی نسبت بر انجام تکالیف قانونی توسط مسئولان مربوطه و الزام به رعایت موازین شرعی و قانونی توسط مسافرین و برخورد با قانون شکنان تاکید کرد .
 ۱۰طرح پتروشیمی امسال به بهره‌برداری می‌رسد
۱۰ طرح پتروشیمی شامل آرتا انرژی اردبیل، آرین متانول (عسلویه)، الفین گچساران، ان جی ال ۳۲۰۰ (پالایش گاز هویزه خلیج فارس) فاز یک پتروشیمی هنگام (واحد آمونیاک)، فاز ۲ پتروشیمی مارون (اتیلن اکساید)، فاز ۲ پتروشیمی نخل آسماری، واحد ۴ هوای پتروشیمی دماوند، واحد هوای رایان پلیمر پویا و فاز یک پتروناد آسیا (با هدف تولید ام. ای. جی و گلیسیرین) امسال آماده بهره برداری خواهد بود. شاه میرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ضمن اعلام این مطلب با تاکید بر اینکه صنعت پتروشیمی ایران در حال حاضر معادل کمتر از یک میلیون بشکه نفت خام در روز از منابع هیدروکربوری را به مواد ارزشمند پتروشیمی تبدیل می‌کند، افزود: ظرفیت اسمی تولید در ۶۷ مجتمع پتروشیمی به مرز ۹۲ میلیون تن در سال رسیده است و در حال حاضر ۱۶ نوع مواد پلیمری در ۳۳۳ گرید مختلف در مجتمع های پتروشیمی ایران با ظرفیت ۸ر۸ میلیون تن و معادل حدود ۱۰ درصد از ظرفیت صنعت پتروشیمی کشور تولید می‌شود.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

«اجرای قانون» و «کار فرهنگی» دو بال پیاده‌سازی حجاب در جامعه اسلامی است
حوزه/ آیت‌الله رجبی در بیانیه‌ای به تحلیل اوضاع جامعه و بیان وظایف اقشار مختلف در راستای پیاده‌سازی حجاب در جامعه پرداختند. دراین بیانیه آمده است: حجاب یک حکم مسلم شرعی و یک قانون مصوب قطعی است. مقابله با حجاب و ترویج نظری و عملی بی‌حجابی و مطرح کردن کلیدواژۀ «حجاب اجباری» بدون شک از سوی دشمنان ملت و نظام ما طراحی شده و از خارج مرزها هدایت می‌شود. این امر، مسأله حجاب در جامعه ما را حتی از یک حکم شرعی مسلم و یک قانون قطعی مصوب فراتر برده و به یک مسأله امنیتی و ضد هویت ملی طراحی شده از سوی دشمنان ملت تبدیل کرده است. عضو جامعه مدرسین افزود: کسی که در جامعه و در ملأ عام اقدام به هنجارشکنی و نقض حکم الهی و قانون مصوب نظام اسلامی کند وارد بُعد اجتماعی مسأله حجاب شده است. در اینجا، هم وظیفه قوای مختلف نظام و نهادهای مسئول نظام است که طبق قانون با او برخورد کند و هم وظیفه آحاد مردم است که تذکر لسانی دهند. این اقدام مقتضای فهم درست تعالیم مترقی اسلام و نظام‌مندی و قانون‌مندی مسئولان، مردم و امت اسلامی ماست. وی تاکید کرد«اجرای قانون حجاب و مقابله با متجاهران به بی‌حجابی» و نیز «کار اقناعی و فرهنگی، فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی» دو بال پیاده‌سازی حجاب در جامعه اسلامی ماست. نباید به بهانه کار فرهنگی از اجرای قانون حجاب و مقابله با هنجارشکنان دست برداشت چنانکه نباید با اهتمام به اجرای قانون حجاب از فعالیت‌های تبیینی، فرهنگی و اقناعی و گفتمان‌سازی غافل شد. باید در این دو زمینه همزمان اقدام شود.

محصولات مراکز علمی حوزه از طریق رسانه‌ها در سطح جهانی اطلاع‌رسانی شود
حوزه/ آیت الله فاضل لنکرانی گفت : شبکه ولایت یک پناه و ملجأ برای پاسخ به شبهات شده است. عضو جامعه مدرسین در دیدارمدیران شبکه جهانی ولایت با بیان اینکه دنیا از محصولات حوزه خبر ندارد اظهارداشت: کاری کنید محصولاتی که محققین و مراکز علمی حوزه با زحمت فراوان تألیف می‌کنند از طریق رسانه‌ها در سطح جهانی اطلاع‌رسانی شود. وی درادامه با ابراز خرسندی از این که شبکه ولایت در صحنه بین‌الملل حضور دارد و معارف دینی و معارف اهل‌بیت را به نحو صحیح آن هم با اشراف و نظارت یک مرجع تقلید ترویج می‌نماید،گفت: حق هم همین است که حوزه علمیه و مرجعیت دارای شبکه‌ ماهواره‌ای باشد که با آن فقط دنبال گسترش حقایق دین باشد.

حکم اعدام ۲ محارب اسلام وقرآن اجرا شد
حوزه/ در پی وصول گزارش‌های مکرر مردمی مبنی بر فعالیت یک مجموعه که مبادرت به انتشار تصاویر و لینک‌های مبتذل می‌کرد،در سال ۹۹ پرونده‌ای در دادسرای عمومی و انقلاب شهر اراک برای فعالین این مجموعه تشکیل می‌شود در مرحله بعد مشخص می‌شود یکی از افراد احضار شده ارتباط کاملا ساختاری و هدفمندی با شبکه‌ای از افراد توهین‌کننده به مقدسات در فضای افکار عمومی و فضای مجازی دارد. در تحقیقات تکمیلی مشخص می‌شود، متهم یوسف مهرداد در گروه‌ها و کانال‌های متعدد با عناوین مختلف، اما اهداف یکسان در ترویج خداناباوری و توهین به مقدسات دینی فعالیت همه‌گیری داشته است. با توجه به شواهد وقرائن و اقرار مجرمان یوسف مهرداد و صدرالله فاضلی زارع به دلیل ارتکاب جرائم علنی نظیر سب‌النبی، اهانت و اتهام به مادر پیامبر اکرم استخفاف قرآن به وسیله سوزاندن و توهین به مقدسات به دار مجازات آویخته شدند در بررسی‌های فنی و دقیق صورت گرفته و آنچه در اکانت متهم مشخص شده است یوسف مهرداد حداقل در ۱۵ گروه و کانال ضد دین، ادمین و گرداننده اصلی بوده و به صورت گسترده در زمینه اسلام‌ستیزی، ترویج خداناباوری و توهین به مقدسات فعالیت می‌کرده است. در ادامه تحقیق از گروه‌ها و کانال‌ها متعلق به یوسف مهرداد، مشخص می‌شود که او در اداره این گروه‌ها و کانال‌های اسلام‌ستیز و هتاک به مقدسات با فرد دیگری به نام صدرالله فاضلی زارع همکاری گسترده و تنگاتنگی داشته است. زارع نیز مانند یوسف مهرداد اقدام به ایجاد حساب کاربری دیگری کرده بوده که با آن حساب کاربری نیز فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه ترویج اسلام‌ستیزی و تبلیغ علیه دین اسلام و توهین به مقدسات و ائمه اطهار داشته است.

آوارگی بیش از ۶۰ هزار سودانی در درگیری‌ها این کشور
فارس/ کمیساریای عالی سازمان ملل متحد اعلام کرد که از زمان آغاز درگیری‌ها در سودان تاکنون بیش از ۶۰ هزار آواره به مصر پناهنده شده‌اند. کمیساریای مذکور در حساب توئیتری خود نوشت: «بیش از ۶۴۰۰۰ نفر با عبور از مرز وارد مصر شدند که در میان آن‌ها ۶۰۲۲۲ نفر سودانی هستند. کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان همچنین اعلام کرد که اکثر کودکان و زنانی که در میان آوارگان هستند به کمک‌های فوری از جمله غذا، آب، حمل و نقل و کمک‌های پزشکی نیاز دارند.

سوریه پیروز شد و کشورهای عربی تسلیم شدند
فارس/ عبدالباری عطوان تحلیلگر برجسته مسائل سیاسی در جهان عرب، با انتشار یادداشتی در روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم»، نوشت: ایستادگی اسطوره‌ای سوریه که ۱۲ سال به طول انجامیده است، به پیروزی تاریخی منجر شد؛ به نحوی که این کشور بدون هیچ شرطی، به اتحادیه عرب بازگشت.
در این یادداشت آمده است، بازگشت سوریه، یک شکست سنگین برای آمریکاست که به شدت مخالف این مسئله بود و به هر نحوی در این مسیر، مانع‌تراشی می‌کند، ولی هیچ کشور عربی با آمریکا همراهی نکرد و این مسئله، نشانگر کاهش نفوذ واشنگتن در منطقه خاورمیانه است. البته سوریه هم هیچ اهمیتی برای بازگشت به اتحادیه قائل نبود و واکنشی به این مسئله نداشت.

هک سرورها و سامانه‌های وزارت خارجه تکذیب شد
تسنیم/ سخنگوی وزارت امور خارجه ادعای رسانه‌ای مبنی بر دستیابی به اسناد و بانک‌های اطلاعاتی و همچنین هک سرورها و سامانه‌های وزارت امور خارجه را تکذیب کرد. کنعانی تاکید کرد که اطلاعات منتشر شده به نام وزارت امور خارجه در فضای مجازی جعلی و غیر قابل استناد بوده و ارتباطی با اتفاق امروز نداشته و صرفا بزرگ نمایی رسانه‌ای است.

مرکز آمار: نرخ تورم سالانه اسفند ۴۵. ۸ درصد شد
تسنیم/ مرکز آمار اعلام کرد: نرخ تورم سالانه کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کل کشور بر اساس سال پایه ۱۴۰۰ در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ به عدد۴۵. ۸ درصد رسید. برهمین اساس نیز نرخ تورم سالانه خانوارهای شهری در اسفندماه سال گذشته به ۴۵ درصد و خانوارهای روستایی به ۵۰. ۶ درصد رسیده است.

عراق از توافقات آبی با ایران و ترکیه خبر داد
تسنیم/ «رائد الجشعمی»، معاون وزیر منابع آبی عراق گفت که مذاکرات سازنده ای با هیئت ایرانی در حاشیه کنفرانس آب بغداد داشتیم که در آن اختلافات را بررسی کردیم و شاهد تعامل با مطالبات عراق بودیم. وی افزود که هیئت فنی بلندپایه ترکیه نیز در این کنفرانس شرکت کرد و در بازدید از فرات، از آثار کم آبی و نیاز عراق به آب مطلع شد.

تمام سامانه‌ها و موشک‌های ما آماده پاسخ به خطای دشمنان هستند
مهر/ فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با اشاره به اینکه در زمینه تجهیزات دفاعی، دوران وابستگی را پشت سر گذاشته و به خودکفایی رسیده‌ایم، گفت: در هشت سال دفاع مقدس تنها چند سامانه پدافندی محدود و غیربومی در اختیار داشتیم؛ اما امروز از قدرت‌های انکارناپذیر پدافند هوایی در منطقه هستیم. امیر صباحی فرد تاکید کرد: بنا به تدبیر و فرمایش فرمانده معظم کل قوا، پدافند هوایی در اولویت اول قرار دارد و اولویت اول ما نیز در نیروی پدافند هوایی حفظ و ارتقاء توان رزم است؛ تمام سامانه‌ها و موشک‌های ما آماده هستند تا در صورت نیاز و خطای دشمنان، پاسخی قاطع و درس فراموش ناشدنی به آن‌ها دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *