خبر روز ۱۴۰۲/۰۲/۱۴

**نشنال اینترست: تحریم‌ها صنعت پهپادی ایران را متوقف نخواهد کرد** آیت‌الله رئیسی در جریان سفر راهبردی به دمشق: روابط ایران و سوریه با خون شهدا گره خورده است** آیت‌الله جنتی: حل مشکلات جامعه کارگری و رعایت حقوق آنها یکی از ملزومات رشد تولید است** امضای برنامه جامع همکاری‌های راهبردی ایران و سوریه و ۱۴ سند همکاری دیگر** آیت الله کعبی: دهه پنجم انقلاب اسلامی، دهه شکست لیبرال دموکراسی است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 تحرکات پرنده‌های بیگانه را فراتر از مرزها رصد می‌کنیم
فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش، در جریان بازدید ازSOC گروه پدافند هوایی اهواز و سایت‌های راداری و موشکی تابعه گزارش‌های کشف و شناسایی رادارها و مطابقت آن با گزارشSOC و نیز کنترل آن با شبکه یکپارچه، پدافند هوایی را مورد ارزیابی قرار داد.امیر صباحی‌فرد در جمع فرماندهان و کارکنان گروه پدافند هوایی اهواز، گفت: نیروی پدافند هوایی ارتش با دراختیار داشتن سامانه سلاح‌های راداری و موشکی بومی و به‌روز توانسته است تمامی تحرکات پرنده‌های بیگانگان را فراتر از مرزهای هوایی کشورمان رصد و شناسایی کند. وی با تاکید بر این‌که کارنامه پدافند هوایی ارتش در تامین امنیت آسمان ایران درخشان است، بیان کرد: کارآمدی سامانه‌های پدافندی و تجهیزات پیشرفته بومی، قدرت بازدارندگی و نیز تامین امنیت منافع ملی کشورمان را در عرصه جهانی بیش از پیش تقویت کرده است.
 آغاز اعزام راهیان نور از سراسر کشور
به گفته جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین، اردوهای راهیان نور امسال با سخنرانی فرمانده کل سپاه، ۱۴اردیبهشت مصادف با سالگرد شهادت شهید شیرودی افتتاح و ۱۵اردیبهشت همزمان با سالگرد عملیات رزمندگان در منطقه بازی‌دراز، اعزام راهیان نور در سراسر کشور آغاز می‌شود.سردار قریشی ادامه داد: راهیان نور در امتداد دوران دفاع‌مقدس است و ۸۰درصد شرکت‌کنندگان را جوانان تشکیل می‌دهند که در یادمان‌ها و مناطق عملیاتی حاضر شده و این روحیه خودباوری و اعتماد به نفس در درون‌شان افزایش می‌یابد.

 همشهری
 تازه‌ترین گزارش درباره واگذاری خودروهای شاسی‌بلند
بازرس ویژه رئیس‌جمهور در واکنش به ادعاهای احمد علیرضابیگی، نماینده مجلس درباره هدیه‌دادن تعدادی خودروی شاسی‌بلند به برخی نمایندگان قبل از استیضاح وزیر صمت، اعلام کرد براساس بررسی‌های انجام شده و مدارک به‌دست آمده، تفاهمنامه‌ای از تابستان‌۱۴۰۰ و قبل از تشکیل کابینه دولت سیزدهم میان یک شرکت شبه‌کاغذی غیرمرتبط با آن خودروساز منعقد و با کارسازی یکی از مسئولان وقت در مجلس، نسبت به واگذاری بیش‌از ۱۰۰خودرو به قیمت کارخانه و بدون قرعه‌کشی به تعدادی از ایشان و براساس معرفی و واسطه‌گری آن شرکت صوری انجام شده‌است؛ رویه‌ای که به‌گفته حسن درویشیان‌، تا اواسط‌۱۴۰۱ ادامه یافته ‌است. با توجه به بررسی‌های انجام شده، وزیر وقت صمت اطلاعی از وقوع یا کم و کیف این موضوع نداشته و ظاهرا تعدادی از نمایندگان نیز از آن بی‌اطلاع بوده‌اند.
 چین در آینده نزدیک طالبان را به‌رسمیت نمی‌شناسد
یوئه شیائویونگ، فرستاده ویژه چین در افغانستان گفت: پکن در آینده نزدیک برنامه‌ای برای به رسمیت شناختن طالبان افغانستان ندارد چون منتظر تأیید تعهدات آن در عدم‌استفاده از خاک افغانستان برای حمله به دیگر کشورهاست. این بدان معنا نیست که نباید همکاری فعالی با دولت موقت در افغانستان داشته باشیم.
 آمریکا سعی دارد ترکیه را عقب نگه‌دارد
سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه خاطرنشان کرد: از همان‌ماه اولی که به وزارت کشور آمدم، آمریکا شروع به اعمال فشار کرد. واشنگتن ۲بار ما را عنصر نامطلوب اعلام کرد. آمریکایی‌ها سعی دارند ترکیه را به عقب برگردانند. آنها تلاش می‌کنند تا ترکیه زمان را از دست بدهد.
 اعضای اتحادیه عرب حق دارند خواستار بازگشت سوریه باشند
احمد ابو الغیط، دبیرکل اتحادیه عرب گفت: ساز و کار بازگشت سوریه به اتحادیه عرب دارای چارچوب قانونی مبتنی بر منشور این سازمان است و تمام کشورها و گروه‌ها حق دارند خواهان بررسی موضوع بازگشت این کشور به اتحادیه عرب باشند. اگر برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب توافق شود، نشستی فوق‌العاده در سطح وزرای خارجه عرب برگزار خواهد شد.

 کیهان
 تحریم‌ها صنعت پهپادی ایران را متوقف نخواهد کرد
نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در گزارشی با ‌اشاره به پایگاه صنعت دفاعی بومی قدرتمند ایران نوشت: ادامه خرید قطعات پهپادی ایران با وجود تحریم‌ها نشانه‌ای از اهمیت فزاینده این پرنده‌های کوچک است که در تقویت امنیت و وضعیت حکومت تهران نقش ایفا می‌کند.در ادامه این گزارش آمده است: به صورت منطقه‌ای تنوع پهپادهای ایرانی تبدیل به یک ویژگی جنگ در سوریه، عراق و یمن تبدیل شده که قابلیت‌های محور مقاومت ایران را تقویت کرده و اهداف، ‌اشخاص و شرکای آمریکا را هدف قرار می‌دهد. نشنال اینترست همچنین بر استفاده ایران از پهپادها به صورت مستقیم علیه دشمنانش ‌اشاره و بر اهمیت ویژه مهمات پرسه‌زن یا پهپادهای انتحاری تاکید کرد.این نشریه آمریکایی با نتیجه‌گیری از تلاش‌های ایران در حوزه پهپادی به صورت تلویحی به بیهوده بودن تحریم‌ها علیه این صنعت تاکید کرد و نوشت: تمام این‌ها نشان می‌دهد تحریم‌های علیه شبکه‌های تولید یا خرید ایران برنامه پهپادی این کشور را متوقف نخواهد کرد و تهران را از استفاده پهپاد در آینده بازنخواهد داشت.
 حل مشکلات جامعه کارگری و رعایت حقوق آنها یکی از ملزومات رشد تولید است
آیت‌الله جنتی در جلسه این شورا با گرامیداشت روز معلم و تبریک به معلمان کشورمان از رسانه‌ و سازمان‌های فرهنگی خواست تا برای آشنایی بیشتر جوانان با آثار استاد شهید مطهری برنامه‌ریزی کنند.دبیر شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن گرامیداشت هفته کار و کارگر تصریح کرد: در اسلام از کار به عنوان عبادت یاد شده و کارگر را شهید زنده برشمرده‌اند که بوسه پیامبر عظیم‌الشان اسلام بر دستان کارگر افتخاری ابدی است که نصیب این قشر با ارزش شده و یک فرهنگ‌‌سازی ماندگار است. آیت‌الله جنتی تاکید کرد: رشد تولید جز با همه‌گیر شدن فرهنگ تلاش محقق نخواهد شد و حل مشکلات جامعه کارگری و رعایت حقوق آنها یکی از ملزومات این امر مهم است. وی در خاتمه گفت: اگر در هر جامعه‌ای تلاش به ارزش تبدیل شود و از افراد پرتلاش قدردانی شود و روش‌هایی مانند دلالی نکوهش شود، قطعا آن جامعه مسیر پیشرفت و تعالی را طی خواهد کرد.
 اعزام سالیانه ۵۰ هزار زائر به دمشق
بذرپاش رئیس‌کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و سوریه درباره امضای ۱۵ سند همکاری میان تهران و دمشق که در نوع خود تاریخی و بی‌سابقه است گفت: این اسناد شرایط تجارت و فعالیت اقتصادی را میان تجار و فعالان اقتصادی تسهیل می‌کند تا بتوانند بهتر، با کیفیت‌تر و با حجم گسترده‌تر به فعالیت‌های تجاری و اقتصادی بپردازند.وزیر راه و شهر‌سازی درباره عملیات اعزام زائران به سوریه گفت: براساس توافق انجام شده بین تهران و دمشق قرار است سالی ۵۰ هزار زائر برای زیارت حرم‌حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) ‌و حضرت رقیه(سلام‌الله‌علیها) به شکل میانگین هفته‌ای هزار زائر در سه تا پنج پرواز به سوریه سفر کنندکه عملیات اعزام زائران به سوریه طی ۲ ماه آینده انجام خواهد شد.بذرپاش درباره تاسیس بانک‌ و بیمه مشترک میان ایران و سوریه، گفت: در نشستی با حضور وزیر اقتصاد ایران قرار است بانک و بیمه مشترک‌ برای فعالیت‌های اقتصادی دو کشور راه‌اندازی شود. با تاسیس بانک و بیمه مشترک بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی انجام خواهد شد اما تا زمان تاسیس بانک قرار است یک بانک عامل از طرف ایران ‌و سوریه عملیات تبادل مالی آسان را به منظور تسهیل اقدامات مالی برای تجار فراهم‌ کنند.

 ایران
 روابط ایران و سوریه با خون شهدا گره خورده است
«آیت‌الله رئیسی» رئیس‌جمهور اسلامی ایران صبح دیروز در صدر هیئت بلندپایه سیاسی و اقتصادی به دعوت رسمی «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه عازم دمشق شد.رئیس‌جمهور در قصر «الشعب» دمشق مورد استقبال رسمی بشار اسد، قرار گرفت. رئیس جمهور در نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و سوریه حضور یافت. آیت‌الله رئیسی در این دیدار از پیروزی دولت و ملت سوریه و جبهه مقاومت در برابر تروریسم‌ و عبور از دوران سخت ابراز خرسندی کرد و گفت: «تغییرات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بسیار نتوانسته بر روابط برادرانه دو کشور تأثیر بگذارد.» رئیس‌ جمهور با اشاره به اینکه روابط ایران و سوریه با خون شهدا بخصوص شهید حاج قاسم سلیمانی گره خورده‌ و این اسم رمز پایداری‌ و استحکام روابط دو کشور است، یادآور شد: «دولت و ملت سوریه دشواری‌ها و مشکلات بزرگی را پشت سر گذاشتند و امروز می‌توانیم بگوییم که شما این مشکلات را پشت سر گذاشتید و با وجود تهدیدها و تحریم‌هایی که علیه شما تحمیل شد، توانستید پیروز شوید.» رئیس جمهور در ادامه افزود: «حقانیت‌ جایگاه ایران و سوریه‌، انطباق این مسیر با عقلانیت‌ و مقاومت و ایستادگی کاملاً اثبات شده و جواب داده و کسانی که تا دیروز نسبت به موضع و جایگاه سیاسی و نظرات و دیدگا‌ه‌های ایران درباره سوریه تردید داشتند، متقاعد شده‌اند که این موضع، بحق و عادلانه بوده است». آیت‌الله رئیسی با تأکید بر حمایت و کمک ایران به تحقق صلح پایدار، ثبات‌ و آرامش در سوریه، تصریح کرد که جمهوری اسلامی همان‌طور که در مبارزه با تروریسم در کنار دولت و ملت سوریه ایستاد، در عرصه آبادانی و پیشرفت نیز در کنار برادران سوری خود خواهد ماند.
 دولت و ملت سوریه محبت‌‌ها و کمک‌های برادران ایرانی خود را فراموش نخواهند کرد
رئیس جمهور سوریه در نشست با آیت‌الله رئیسی با قدردانی از مواضع و حمایت‌های جمهوری‌ اسلامی از دولت و ملت سوریه در روزهای سخت‌ و بحرانی این کشور گفت: «دولت و ملت سوریه محبت‌‌ها و کمک‌های برادران ایرانی خود را فراموش نخواهند کرد». «بشار اسد» خواستار نقش‌آفرینی بیشتر جمهوری اسلامی در برقراری صلح و امنیت پایدار در این کشور و حضور مؤثر در بازسازی مناطق جنگ‌زده شد و تصریح کرد: «روابط سوریه و ایران، روابط غنی و مملو از تجارب است؛ به این دلیل که حتی در دوره‌های سخت و دشوار هم با وجود توفان‌های شدید سیاسی و امنیتی در منطقه خاورمیانه، روابط با ثبات و پایداری بوده‌ است.»
 امضای برنامه جامع همکاری‌های راهبردی ایران و سوریه و ۱۴ سند همکاری دیگر
برنامه جامع راهبردی ایران و سوریه و ۱۴ سند همکاری دیگر به امضای رؤسای جمهور و مقامات عالی دو کشور رسید. آیت‌الله رئیسی و بشار‌ اسد در مراسمی در «قصر الشعب» سوریه، برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت ایران و سوریه در حوزه‌های مختلف را امضا کردند. همچنین مقامات ارشد ایران و سوریه در حضور رئیسی و بشار اسد، ۱۴ سند همکاری‌ بین دو کشور در حوزه‌های همکاری‌های تجاری، نفت‌ و انرژی، فنی- مهندسی، مسکن، حمل و نقل ریلی‌ و هوایی، مناطق آزاد و بخش خصوصی، ارتباطات و فناوری‌ و زلزله و امدادرسانی و تسهیل امور زیارتی را به امضا رساندند. این اسناد توسط وزرای خارجه، راه و شهرسازی، اقتصاد،‌ نفت‌ و ارتباطات و فناوری اطلاعات‌ با همتایان سوری‌ آنها امضا شد.
 مذاکرات ۴ ساعته رؤسای‌جمهور ایران و سوریه
ملاقات دوجانبه آیت‌الله رئیسی و بشار اسد، رؤسای‌جمهوری ایران و سوریه سازنده توصیف شد. جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور پس از انجام این ملاقات در پیامی که در صفحه اجتماعی خود منتشر کرد، نوشت: «مذاکرات رؤسای‌جمهور ایران و سوریه بسیار جدی و سازنده بود و بیش از چهار ساعت طول کشید.» به گفته جمشیدی، ۲ رئیس‌جمهور ضمن ارزیابی و هماهنگی درباره محیط راهبردی منطقه بخصوص در فلسطین، به توافقات بسیار مهمی در راستای عمق دادن به همکاری‌های اقتصادی بلندمدت و سودبخش برای دو ملت دست یافتند.

 وطن امروز
 وزیر اطلاعات نسبت به سوءاستفاده دشمن از آسیب‌های اجتماعی هشدار داد
حجت‌الاسلام‌والمسلمین خطیب درباره امنیت مرزها گفت: به طور طبیعی با توجه به مرزهای طولانی، شرایط کشورهای همسایه و همچنین فعالیت سرویس‌های اطلاعاتی دشمن در جهت منافع خودشان، با برخی مسائل امنیتی در مرزها مواجه هستیم. وزیر اطلاعات افزود: با توجه به حضور فعال مجموعه دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی و وزارت اطلاعات و ادارات کل اطلاعات استان‌ها و وجود قرارگاه‌های فعال و موثر سپاه پاسداران و نیروهای مسلح، ما اثرگذاری از این مسائل امنیتی در کشور نمی‌بینیم. حجت‌الاسلام خطیب خاطرنشان کرد: اگر احیانا دشمن بتواند در این زمینه بهره‌ای ببرد، قطعا از شرایط و آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی کشور سوء‌استفاده می‌کند. به حوادثی هم مانند آنچه در سراوان رخ داد باید نگاه ایذایی داشت.

 جوان
 توقیف نفتکش «نیووی» با دستور قضایی در تنگه هرمز
دادستان تهران از توقیف یک فروند کشتی نفتکش به نام «نیووی» از سوی سپاه پاسداران در تنگه هرمز خبر داد. علی صالحی، دادستان تهران در این رابطه اظهار کرد: کشتی نیووی در پی شکایت شاکی و دستور مقام قضایی توسط نیروی دریایی سپاه توقیف شده است.
ظهر دیروز رسانه‌ها از توقیف یک فروند کشتی نفتکش به نام «نیووی» از سوی سپاه پاسداران در تنگه هرمز خبر دادند. این نفتکش که با پرچم پاناما در حال تردد از تنگه هرمز بوده، توقیف شده است. سنتکام امریکا نیز با انتشار یک ویدئو از لحظه توقیف این نفتکش، نام آن را Niovi اعلام کرد که با پرچم پاناما در حال تردد از تنگه هرمز بوده است. پیش از این هشتم اردیبهشت نیز نیروی دریایی ارتش یک فروند نفتکش خارجی متخلف را در دریای عمان توقیف کرده بود. طبق اعلام ارتش جمهوری اسلامی ایران، نفتکش متخلف که با پرچم جزایر مارشال در حال تردد بود با یک شناور ایرانی در آب‌های خلیج‌فارس برخورد کرده و منجر به مفقود شدن دو نفر و زخمی شدن چند تن دیگر از خدمه این شناور شده بود.

 خراسان
 پلیس از شکایت خود علیه روزنامه همشهری صرف نظر کرد
مرکز اطلاع رسانی معاونت فرهنگی فراجا خبر داد: به دنبال اذعان روزنامه همشهری مبنی بر ارتکاب خطای غیر عمد در استفاده نامناسب از تصویر سردار رادان، پلیس از شکایت خود علیه این روزنامه صرف نظر کرد. ‎پیشتر مدیر مسئول روزنامه همشهری در واکنش به شکایت فراجا نوشته بود: در این جنگ تمام عیار که همه در یک جبهه در حال تقابل با اهریمن و خناسان رسانه ای هستیم تقابل با رسانه های انقلابی منطقی است؟… آیا نظام را در مظان این اتهام قرار نمی دهیم که سعه صدر مواجهه با رسانه‌ها را ندارد؟
 واکنش سخنگوی دولت به یک اظهارنظر جنجالی
بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در واکنش به اظهارنظر یکی از مقامات مسئول درباره مشکلات صندوق‌های بازنشستگی گفت: در واکنش به ایده فروش کیش و قشم که به‌تازگی از سوی یکی از مدیران برای بیان وضعیت صندوق‌های بازنشستگی عنوان شده بود این نکته مطرح است که ما در خانواده‌هایمان در مدارس و هیأت‌هایمان یاد گرفته‌ایم که بگوییم جانم فدای یک وجب خاک وطنم و همه ما افتخارمان این است جانمان را فدای یک وجب خاک وطن در کیش، قشم یا هر جای دیگری کنیم. هرکس مشکل اقتصادی یا مسئله‌ای دارد، لطفاً از جیبش برای حل مشکل هزینه کند.
 بحث واگذاری برخی ابنیه تاریخی به هیچ وجه مطرح نیست
عزت‌ا… ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی گفت: بحث واگذاری برخی ابنیه تاریخی به هیچ وجه مطرح نیست و آن را تکذیب می‌کنیم، بلکه همکاری بخش خصوصی برای مرمت، نگهداری، مدیریت و استفاده بهینه از برخی ابنیه تاریخی مطرح است.

 مردم سالاری
 وزیران پیشنهادی به‌زودی معرفی می‌شوند
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور اظهار داشت: وزرای پیشنهادی آموزش‌وپرورش، صمت و جهاد کشاورزی به‌زودی به مجلس معرفی خواهند شد. حسینی در پاسخ به این سوال که آیا همه وزرا همزمان معرفی خواهند شد؟ عنوان کرد: الزامی ندارد که همه وزرا با هم معرفی شوند اما بهتر است هرچه زودتر معرفی این چهار وزیر صورت بگیرد تا کابینه تکمیل شود.حسینی همچنین در خصوص گمانه‌زنی‌های صورت گرفته مبنی بر جابجایی افراد در دولت و احتمال انتخاب معاون اجرایی رئیس‌جمهور به عنوان یکی از وزرای جدید، بیان کرد: خیر؛ این‌ها شایعات و گمانه‌زنی‌های افراد است و هیچ‌چیز هنوز قطعیت ندارد؛ امید است بعد از بازگشت رئیس‌جمهور از سفر سوریه، معرفی وزرا انجام شود.
 زمان احتمالی برگزاری نشست چهارجانبه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه
وزیر امور خارجه ترکیه اطلاعات جدیدی درباره زمان برگزاری نشست چهارجانبه وزرای امور خارجه ایران،‌ روسیه، ترکیه و سوریه بیان کرد. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه طی سخنانی اظهار کرد: نشست وزرای خارجه ترکیه، ایران، روسیه و رژیم اسد ممکن است ۱۰ می در مسکو برگزار شود.

 آرمان ملی
 آمریکایی‌ها خلیج فارس را ترک کنند
فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به گرامیداشت «روز ملی خلیج فارس»، گفت: حضور نامشروع آمریکای متجاوز در این منطقه، استمرار ثبات امنیت خلیج فارس را به خطر انداخته و باید هرچه زودتر این منطقه را ترک کند. سردار تنگسیری اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با استفاده از موقعیت راهبردی خود در خلیج فارس می‌تواند صحنه هر رخدادی در منطقه را به نفع خود تغییر دهد. همچنین ایران با داشتن چند جزیره در خلیج فارس، عملا سد راهبردی دفاعی محکمی در برابر تهدیدات امریکاست و این موقعیت بسیار مهم و تأثیرگذار ایران در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان با دراختیار داشتن تنگه هرمز و نیروی دریایی قدرتمند سپاه پاسداران و ارتش قهرمان، امریکا و کشورهای غربی پیرو سیاست‌های آن را از هرگونه تهدید جدی علیه ایران اسلامی باز داشته است.
 تحریم‌های جدید کانادا علیه ایران
دولت کانادا از اعمال بسته تحریمی جدید علیه افراد و یک نهاد ایرانی به دلایل حقوق بشری خبر داد. دولت کانادا با انتشار بیانیه‌ای با مطرح کردن ادعاهای حقوق بشری علیه ایران از اعمال تحریم‌های جدید علیه یک نهاد و ۹ فرد ایرانی خبر داد.

 قدس
 آمران به معروف به تذکر لسانی بسنده کنند
وزیر کشور در خصوص اینکه دستورالعملی برای جلوگیری از افراط و تفریط در برخوردها برای ضابطان در موضوع مقابله با کشف حجاب و هنجارشکنی‌ها ابلاغ شده است یا نه، با تأکید بر اینکه ما به هیچ‌وجه تندروی از سوی ضابطان و دستگاه‌ها نداشتیم و آن‌ها براساس وظایف قانونی خود عمل می‌کنند که جای قدردانی و تشکر دارد، اظهار کرد: آنچه ما داشتیم، برعکس بوده؛ البته مواردی ولو اندک از هتاکانی داشتیم که رعایت قانون را نکردند که با آن‌ها برخورد می‌شود و شده؛ زیرا این امر قطعی است و معنا ندارد عده‌ای خودشان را فراتر از قانون بدانند و فکر کنند می‌توانند به قوانین بی‌اعتنا باشند و کسی هم به آن‌ها کاری ندارد. وحیدی درباره دستورالعمل ضابطان در این خصوص گفت: طبیعتاً روش‌های جاری در دستگاه‌ها وجود دارد، البته آمران به معروف و ناهیان از منکر باید با احترام کامل تذکر لسانی که وظیفه عمومی است، بدهند و همین مقدار کفایت می‌کند و باقی را باید به ضابطان بسپارند. تعداد بسیار کمی تلاش می‌کنند ارزش مهم حجاب را نادیده بگیرند. ما این را کاملاً مردود می‌دانیم. وی در واکنش به رفتار برخی چهره‌های معروف و سلبریتی‌ها تصریح کرد: تلاش برای ترویج بی‌قانونی و رعایت نکردن قانون به هر زبان و هر گفته‌ای مردود است.
 فعالیت کامل اقتصادی تهران-ریاض با استقرار سفیرها
صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه درباره همکاری‌های اقتصادی با عربستان گفت: هیئت‌هایی دارند به آنجا می‌روند و فعالیت خودشان را شروع کردند. وی افزود: فعالیت کامل از زمانی است که دو سفیر مستقر شوند. ما با بخش بازرگانی آنان ارتباط برقرار کردیم. هیئت‌هایی دارند به آنجا می‌روند و فعالیت خودشان را شروع کردند.

 اعتماد
 کیفرخواست راننده پراید متهم به برخورد عمدی با یک روحانی صادر شد
طی روز‌های گذشته تصویری از یک خودرو پراید در فضای مجازی منتشر شد که در این تصویر یک روحانی بعد از برخورد یک خودرو پراید با او، روی ماشین افتاده و خودرو در حال کشیدن وی در خیابان بود. در پی دستور رییس قوه قضاییه برای پیگیری فوری و قاطع با عوامل مجروح کردن چند طلبه در برخی نقاط کشور، دادستان تهران از صدور کیفرخواست برای راننده پراید متهم به برخورد عمدی با یک روحانی خبر داد. بلافاصله با دستور قضایی راننده پراید متهم به برخورد عمدی با یک روحانی در منطقه مرزداران تهران بازداشت شد.

 اطلاعات
 در تحقق حقابه ملت ایران از هیرمند جدی هستیم
نماینده مردم زابل در مجلس با وزیر امور خارجه ملاقات و درباره مسائل حوزه انتخابیه از جمله حقآبه هیرمند ، افزایش روند مهاجرت و پیش‌بینی بروز فاجعه انسانی درسیستان و بلوچستان گفتگو کرد .دهمرده در این چارچوب پیشنهاد دریافت تضمین های عملی از حاکمان کنونی افغانستان را ارائه کرد.
امیرعبداللهیان هم با تشریح اقدامات ملموس و عینی صورت گرفته از سوی دستگاه دیپلماسی در دولت، پیگیری حقآبه را در مناسبات دوجانبه با همسایگان از جمله افغانستان جزو اولویت ها و برنامه های اصلی وزارت امور خارجه دانست و افزود : ایران در تحقق حقآبه ملت ایران از هیرمند جدی است و این مساله جزو موضوعات اصلی گفتگوهای من، نماینده ایران در امور افغانستان و وزارت نیرو با افغانستان درنشست های دوجانبه و چندجانبه از جمله نشست اخیر کشورهای همسایه افغانستان در سمرقند بوده است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

دهه پنجم انقلاب اسلامی، دهه شکست لیبرال دموکراسی است
رسا/ آیت‌الله کعبی در جمع روحانیون دوره آموزش رزم مقدماتی طلاب وظیفه سراسر کشور با اشاره به نقش روحانیت در انقلاب اسلامی و تمدن سازی نوین اسلامی برای رسیدن به حکومت صاحب‌العصر-عجل الله تعالی فرجه الشریف- اظهار داشت: روحانیت، سپاه آماده حضرت بقیه الله الاعظم-عجل الله تعالی فرجه الشریف- است و طبعاً از آغاز عصر غیبت تاکنون، ماموریت های فراوانی را به دوش گرفته است که این ماموریت ها، امتداد ماموریت های بزرگ نبی مکرم اسلام-صلی الله علیه و آله- و اهل بیت عصمت و طهارت-علیهم السلام- است. عضو جامعه مدرسین ابراز کرد: انقلاب اسلامی در دهه اول شکل گیری خود، پایان اتحاد جماهیر شوروی کمونیست را اعلام کرد و امروز در دهه پنجم، صدای شکستن لیبرال دموکراسی به گوش می‌رسد؛ چرا که قدرت از غرب به شرق درحال انتقال است و کانون اصلی قدرت، غرب آسیا و آسیای غربی است و به لطف الهی عصر ما، عصر ولایت محمد و آل محمد -صلی الله علیه و آله- خواهد بود.

ابراز نگرانی آمریکا از سفر آیت‌الله رئیسی به دمشق
فارس/ «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا طی نشست خبری روزانه، گفت: «باید بگویم که رژیم ایران و رژیم اسد به تعمیق روابط خود ادامه می‌دهند که این نه تنها برای متحدان و شرکای ما و کشورهای منطقه، بلکه برای جهان به طور گسترده‌ای نگران‌کننده است».وی در پاسخ به سوالی برای اظهار نظر درباره سفر رئیسی به دمشق، مدعی شد: «این دو رژیم‌هایی هستند که به مشارکت در فعالیت‌های شرورانه و ثبات‌زدا نه فقط در کشورهای نزدیک خود بلکه در کل منطقه ادامه می‌دهند».این مقام آمریکایی در تلاش برای منصرف کردن کشورهای عربی از احیای روابط دیپلماتیک با سوریه، اظهار داشت: «ما همچنان بر این باوریم که روابط با رژیم اسد را نباید احیا کنیم. ما از عادی‌سازی روابط کشورهای دیگر با دمشق نیز حمایت نمی‌کنیم و این مسئله را بارها برای شرکای خود روشن کرده‌ایم».

پالایشگاه نفت روسیه هدف قرار گرفت
باشگاه خبرنگاران/ خبرگزاری روسی «تاس» گزارش کرد که در یک حمله پهپادی به جنوب روسیه، پالایشگاه نفت این کشور دچار آتش‌سوزی شد.این خبر در حالی منتشر شده است که روز گذشته (چهارشنبه) نیز، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین از حمله پهپادی اوکراین به کاخ کرملین با هدف سوء قصد به جان «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه خبر داد.یکی از مسئولان خدمات اورژانس روسیه به تاس گفته است که آتش‌سوزی در مخزن پالایشگاه نفت در شهرک «ایلسکی» در منطقه «کراسنودار جنوبی» پس از حمله یک هواپیمای بدون سرنشین ناشناس آغاز شد.«ونیامین کندراتیف» فرماندار کراسنودار تصریح کرد که آتش‌سوزی در پالایشگاه در یک محدوده‌ای به مساحت ۴۰۰ متر مربع متمرکز شده بود و واحدهای اضطراری به سرعت آن را مهار کردند.

نیروهای مقاومت فلسطین ۲۰ عملیات علیه صهیونیست‌ها انجام دادند
ایرنا/ مرکز آمار و اطلاعات فلسطین موسوم به «معطی» اعلام کرد، نیروهای مقاومت فلسطین در کرانه باختری ۲۰ عملیات علیه صهیونیست‌ها انجام دادند.بر اساس این گزارش، نیروهای مقاومت فلسطین با شلیک گلوله و پرتاب بسته‌های انفجاری به سمت نظامیان صهیونیستی با آنها در مناطق مختلف کرانه باختری و قدس اشغالی مقابله کردند.این گزارش می‌افزاید، عملیات نیروهای مقاومت در الخلیل، نابلس، قدس، طولکرم، رام الله، بیت لحم، اریحا، جنین و قلقیلیه روی داده است و نیروهای مقاومت با حملات صهیونیست‌ها مقابله کردند.

برادرزاده «جان اف کندی» از اشتباهات آمریکا در قبال روسیه گفت
ایسنا/ «رابرت اف کندی جونیور» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با وب‌سایت «آن‌هرد» (UnHerd) گفت که واشنگتن یا باید مسکو را به ناتو دعوت می‌کرد، یا اینکه ائتلاف ضد روسیه را پس از جنگ سرد منحل می‌کرد.کندی به این وب‌سایت خبری گفت: ما باید در طول سالیان متمادی به سخنان پوتین گوش می‌دادیم. ما به روسیه، به میخائیل گورباچف متعهد شدیم که ناتو را یک اینچ هم به شرق منتقل نکنیم. بعد ما کارمان را شروع کردیم و دروغ گفتیم.کندی «تهاجم وحشیانه و غیرقانونی» به اوکراین را محکوم کرد و پوتین را «گانگستر»، «خلافکار» و «قلدر» خواند، اما گفت بیایید صادق باشیم؛ این جنگ ایالات متحده علیه روسیه است، که اساسا جوانان اوکراینی را در کشتارگاه مرگ و ویرانی قربانی جاه‌طلبی ژئوپلیتیکی نومحافظه‌کاران می‌کند تا شاهد تغییر رژیم در مسکو باشیم. افرادی که این مشکل را ایجاد کرده‌اند، قادر به حل و فصل آن نیستند.

قانون جدید دولت انگلیس ضد آزادی بیان
باشگاه خبرنگاران/ همزمان با تصویب قانون جدید دولت انگلیس با عنوان “نظم عمومی” یا “منع اختلال” که از جانب منتقدان قانون ضد تظاهرات توصیف شده، واکنش‌ها به تصویب آن آغاز شده است.این لایحه ی دولت که در آستانه برگزاری مراسم تشریفاتی تاجگذاری چارلز سوم شاه جدید انگلیس و وارث تاج و تخت ملکه الیزابت دوم، با قید فوریت به تصویب رسید و از امروز اجرایی شد در همان آغاز مخالفت‌ها را آشکار کرده است.حامیان برقراری نظام جمهوری به جای سلطنت که اعلام کردند بزرگترین تظاهرات ضد سلطنتی را همزمان با برگزاری مراسم تاجگذاری شاه چارلز در این کشور برگزاری خواهند کرد این قانون را ضد تظاهرات و مغایر با اصول آزادی بیان دانستند.

هشدار مقامات امنیتی آلمان درباره خطرات دراز مدت تحویل تسلیحات به اوکراین
تسنیم/ روزنامه “دی ولت” آلمان در گزارشی نوشت: کارشناسان و مقامات آلمانی نگرانند که پس از پایان جنگ روسیه در اوکراین، تسلیحات از مناطق مورد مناقشه هچنین بتواند به آلمان برسد. کارشناسان از پلیس این کشور تشدید مبارزه با سلاح های غیرقانونی را خواستار شده اند. در همین حال، نانسی فایزر، وزیر کشور فدرال آلمان هم در تلاش است تا قانون اسلحه را اصلاح کند.کاترین دی بوله، رئیس یوروپل در ماه می سال گذشته هشدار داد که تسلیحاتی که به اوکراین تحویل داده می شود ممکن است پس از پایان جنگ به کشورهای کمک کننده بازگردانده شود و در آنجا به دست جنایتکاران سازمان یافته برسد. دی بوله گفت: ما می خواهیم از موقعیتی مانند ۳۰ سال پیش در جنگ بالکان جلوگیری کنیم. سلاح های آن جنگ هنوز هم توسط باندهای جنایتکار سازمان یافته استفاده می شود. چیزی مشابه ممکن است پس از پایان جنگ در اوکراین رخ دهد. باید راهی برای مقابله با آن پیدا کنید.

علی اف: انتظار ما از ایران درباره تمامیت ارضی آذربایجان بیشتر بود
تسنیم/ الهام علی اوف رئیس جمهور آذربایجان در سخنرانی خود در کنفرانس “تشکیل ژئوپلیتیک بزرگ اوراسیا: از گذشته تا حال و آینده” گفت: روابط آذربایجان و ایران در حال حاضر در سطح بسیار پایینی قرار دارد و از قبل نمی توان گفت که آیا در این سطح باقی می ماند یا دچار افت و خیز می شود.وی افزود: پیش بینی روابط دو کشور ایران و آذربایجان بسیار پیچیده است. نامه هایی از مقامات ایرانی دریافت شده و چند مکالمه تلفنی برای عادی سازی روابط صورت گرفته است، با این حال، به صراحت می گویم که خواسته‌های آذربایجان مشروع و منطقی است و اگر شروط اعلام شده برآورده شود، می توان در مورد عادی سازی روابط صحبت کرد، در غیر این صورت مناسبات به همین شکل باقی می ماند.علی اف مدعی شد این شکل از روابط انتخاب آذربایجان نیست، همه و به خصوص محافلی در ایران باید بدانند که زبان تهدید و ترور در برابر آذربایجان کارساز نیست و ایرانی‌ها هر چه زودتر این را بفهمند، زودتر نشانه‌هایی از عادی‌سازی را مشاهده خواهیم کرد.علی اف گفت: وقتی نوبت به حمایت از تمامیت ارضی آذربایجان در دوران اشغال می رسید، انتظارات ما از ایران بیشتر بود.وی اذعان کرد ایران همواره از تمامیت ارضی آذربایجان حمایت کرده و در سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی به تمامیت ارضی کشورمان رای مثبت داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *