خبر روز ۱۴۰۲/۰۲/۷

**در سفر نخست‌وزیر قزاقستان به ایران صورت گرفت: امضای پنج یادداشت تفاهم و یک توافقنامه همکاری بین ایران و قزاقستان** آیت‌الله رئیسی در همایش سراسری فرماندهان انتظامی مطرح کرد: مهربانی، تدبیر و اقتدار ۳ ویژگی ضروری برای فراجا** آیت‌الله جنتی: رهنمودهای مقام معظم رهبری نسخه‌ شفابخش معضلات کشور است** پیام تسلیت جامعه مدرسین در پی شهادت آیت الله سلیمانی** آیت‌الله رجبی: برای دفاع از ارزش‌های اسلامی و انسانی به علم روز مجهز شویم
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 حکم اعدام جمشید شارمهد تایید شد
حکم اعدام سرکرده گروهک تروریستی تندر که اتهامات متعددی از جمله بمب‌گذاری را در کارنامه خود دارد، در دیوان‌عالی کشور تأیید شد. شنبه یازدهم مرداد سال ۱۳۹۹ خبری در رسانه‌ها منتشر شد که حاکی از دستگیری جمشید شارمهد، سرکرده گروه تروریستی تندر توسط وزارت اطلاعات بود. در پرونده این گروه جنایت‌های بسیاری مانند بمب‌گذاری در حسینیه سیدالشهدای شیراز و قصد انفجار سد سیوند شیراز مشاهده می‌شود. در این میان بمب‌گذاری در حسینیه سیدالشهدای شیراز حادثه‌ای خونبار است که افراد بی‌گناه بسیاری در آن به شهادت رسیدند. اتهامات جمشید شارمهد که براساس کیفرخواست صادره در جلسات دادگاه‌های گذشته قرائت شد، افساد فی‌الارض از طریق هدایت و رهبری گروه تروریستی تندر، طراحی و هدایت اقدامات تروریستی، بمب‌گذاری در حسینیه شیراز مورخه ۲۴ فروردین سال ۱۳۸۷ که موجب به شهادت رسیدن ۱۴ نفر و مجروح شدن بیش از ۳۰۰ نفر شد، انفجار در کفشداری حرم مطهر حضرت امام خمینی -قدس سره- در ۳۰خرداد ۱۳۸۸، ارتباط و همکاری با افسران اطلاعاتی دولت متخاصم آمریکا و رژیم صهیونیستی و… است.
 مواضع غیرحرفه‌ای منجر به برکناری می‌شود
سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع رسانی دولت از برکناری مجید مشعلچی فیروزآبادی، سخنگوی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران خبر داد. وی در توییتی نوشت: «سخنگوی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران از مقام سخنگویی برکنار شد. پیشتر به مدیران وابسته به دولت هشدار داده شده بود، هرگونه ناهماهنگی و مواضع غیرحرفه‌ای در درون دولت در وهله اول با توبیخ و نهایتاً به برکناری منجر خواهد شد. مدیران دولتی توجه کنند.»

 کیهان 
 رهنمودهای مقام معظم رهبری نسخه‌ شفابخش معضلات کشور است
آیت‌الله جنتی با ‌اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) در خطبه‌های نماز عید فطر گفت: جدیت در انجام وظایف قانونی، همدلی و همکاری قوای سه‌گانه در چهارچوب قانون و پرهیز از سرگرم شدن به حواشی و مسائل بی‌اهمیت از نکات مورد تأکید رهبری بودند که توجه به آنها از سوی همگان و به‌خصوص مسئولین راهگشاست. وی ادامه داد: توجه به این رهنمودها به حل مشکلات کشور و تحقق شعار سال که مهار تورم و رشد تولید است کمک خواهد کرد و این نکات تضمین‌کننده پیشرفت کشور و زمینه‌ساز حل مسائل مهمی است که با آنها روبه‌رو هستیم. دبیر شورای نگهبان خاطرنشان کرد: اولویت‌هایی که رهبری برای افراد و سازمان‌ها مشخص می‌کنند، نشان‌دهنده‌ اشراف کامل ایشان به مشکلات و توانایی‌ها و امکانات مادی و معنوی کشور است و با قاطعیت می‌توان گفت توجه به این رهنمودها نسخه‌ شفابخش معضلات کشور است.
 امضای پنج یادداشت تفاهم و یک توافقنامه همکاری بین ایران و قزاقستان
نخست‌وزیر قزاقستان روز گذشته در رأس هیأتی عالی‌رتبه وارد تهران شد و معاون اول رئیس‌جمهور کشورمان در مجموعه سعدآباد به صورت رسمی از وی استقبال کرد. پس از این مراسم و معرفی هیأت‌های مشترک دو طرف، محمدمخبر و «علی خان اسماعیل‌اف» در جلسه‌ای خصوصی، درباره مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین راهکارهای گسترش همه‌جانبه روابط و سایر موضوعات مورد علاقه طرفین، با یکدیگر گفت‌و‌گو و رایزنی کردند. پس از آن هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور در یک نشست مشترک، درباره مسائل و موضوعات مختلف با یکدیگر تبادل نظر کردند. در پایان این مذاکرات و با هدف توسعه و تحکیم روابط و گسترش مناسبات میان جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان، پنج یادداشت تفاهم و یک توافقنامه همکاری میان دو کشور به امضا رسید.

 همشهری
 آمریکا باید در کره‌جنوبی بمب هسته‌ای مستقر کند
جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا گفت: ما باید تسلیحات اتمی تاکتیکی خود را مجددا در کره‌جنوبی مستقر کنیم تا پیامی روشن به کره‌شمالی ارسال شود. استقرارمجدد تسلیحات اتمی تاکتیکی آمریکا برای اطمینان بخشیدن به کره‌جنوبی کمک می‌کند و در عین حال به پیونگ یانگ هشدارمی‌دهد. بازگشت این سلاح‌ها به کره‌جنوبی گواه روشنی بر عزم و اراده ما برای بازدارندگی کره‌شمالی خواهد بود.
 اقدامات جمهوری آذربایجان مایه نگرانی است
آندرس راسموسن، دبیرکل پیشین ناتو گفت: ایجاد ایست بازرسی در گذرگاه لاچین و تشدید تنش از سوی جمهوری آذربایجان نگران‌کننده است. اگر باکو تعهدات و احکام دادگاه بین‌المللی را نادیده بگیرد و التزام نداشته باشد این اقدام باکو باید پیامدهای اقتصادی و سیاسی برای جمهوری آذربایجان داشته باشد.
 اعتراف انگلیس به ارسال تسلیحات اورانیومی به اوکراین
معاون وزیر دفاع انگلیس تأیید کرده که این کشور هزاران گلوله تانک چلنجر ۲ ازجمله گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده را برای اوکراین ارسال کرده است. «جیمز هیپی»، وزیر دولت انگلیس در امور نیروهای مسلح، اعلام کرده لندن ارسال مهمات اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین را آغاز کرده و بر نحوه استفاده اوکراین از این تسلیحات نظارت نخواهد کرد. انگلیس در شرایطی ارسال چنین تسلیحاتی را به اوکراین تأیید کرده که کارشناسان هشدار می‌دهند تسلیحات مذکور حتی اگر سلاح هسته‌ای به‌حساب نیایند، خطرات جدی به همراه دارند.»

 ایران 
 مهربانی، تدبیر و اقتدار؛ ۳ ویژگی ضروری برای فراجا
رئیس جمهور روز گذشته در بیست و ششمین همایش سراسری فرماندهان، معاونان، رؤسا و مدیران فراجا در سالن کوثر ستاد فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، مجموعه فراجا را مجری قوانین مجلس، بازوی دولت در تأمین امنیت، آسایش و آرامش مردم و رفاه عمومی و ضابط قوه قضائیه دانست و بر تعامل و هم‌افزایی همه دستگاه‌ها با فراجا در تأمین امنیت پایدار تأکید کرد.آیت‌الله رئیسی، «مهربانی، تدبیر و اقتدار» را سه ویژگی ضروری برای فراجا دانست و اظهارکرد: پلیس باید در برابر اشرار، مجرمان، قانون‌شکنان و متجاوزان به حقوق مردم مقتدر و مدبرانه و با برنامه ظاهر شده و با مردم مهرورزی کند.رئیس جمهور، اعتماد ارکان نظام و آحاد جامعه به فراجا را سرمایه بزرگی توصیف و تأکید کرد: ضرورت دارد فراجا برای افزایش این سرمایه بزرگ تلاش کرده و اجازه ندهد این اعتبار و اعتماد کاسته شود.
 وداع با پیکر مطهر شهید «جانی بت اوشانا»
مراسم وداع با پیکر مطهر شهید تازه تفحص شده آشوری «جانی بت اوشانا» روز گذشته با حضور جمع انبوهی از مردم شهیدپرور و جمعی از اعضای خانواده و بستگان این شهید والامقام و برخی از روحانیان دینی آشوری و مسئولان در معراج شهدای تهران برگزار شد. در این مراسم با توجه به تاریخ تفحص پیکر پاک این شهید در روز ولادت حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) جمعی از خادمان آستان متبرک حرم مطهر حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) نیز به همراه پرچم متبرک این حرم حاضر بودند.
 ابراز نگرانی مجدد امریکا از همکاری تهران و مسکو
ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت خارجه این کشور منتشر شده است، بار دیگر ادعاهای تکراری خود را بیان کرد. وی در پاسخ به اینکه چه نظری درباره ادعای اخیر روزنامه وال‌استریت‌ ژورنال مبنی بر اینکه ایران در حال انتقال دادن ادوات جنگی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین است، گفت: «روابط فدراسیون روسیه با ایران که در حال عمیق‌تر شدن است، برای ما موضوعی عمیقاً نگران‌کننده است که آن را به دقت مورد توجه قرار می‌دهیم. من این گزارش‌ها را که می‌گویند روسیه همچنان به دنبال دریافت کمک‌های مرگبار از ایران است، دیده‌ام.»

 جوان 
 شهادت عضو خبرگان رهبری در یک سوء قصد
آیت‌الله سلیمانی نماینده اسبق ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه سابق کاشان پیش از ظهر دیروز هنگام حضور در یکی از بانک‌های بابلسر در استان مازندران با شلیک گلوله مأمور حراست بانک به شهادت رسید. حسینی‌پور، استاندار مازندران اظهار داشت: ساعت ۱۰:۳۰ دیروز حادثه‌ای در شهرستان بابلسر داشتیم که با سوء قصد یکی از عوامل نگهبانی بانک‌ها به حضرت آیت‌الله سلیمانی از روحانیون برجسته مازندران در بابلسر، ایشان جان خود را از دست داد. وی با اشاره به اینکه ضارب در محل به دست عوامل انتظامی دستگیر شد بیان داشت‌: انگیزه اقدام ضارب در دست بررسی است. حسینی‌پور با اشاره به اینکه انگیزه ضارب از انجام این اقدام به طور کامل مشخص نشده است، ادامه داد: این فرد از بومی‌های منطقه است و اقدام وی ماهیت تروریستی نداشت. آن چیزی که تاکنون مشخص شده است اینکه ضارب شناخت دقیقی از آیت‌الله سلیمانی نداشت. به گفته حسینی‌پور، آیت‌الله سلیمانی برای مراودات بانکی شخصاً به این شعبه مراجعه کرده بود. اسنادی نداریم که این اقدام امنیتی و تروریستی بوده است. فرد ضارب از عوامل شرکت‌های انتظامی بوده و کار‌های خدماتی و انتظامی بانک را انجام می‌داد و هویت معلوم و مشخصی دارد. ضارب بلافاصله دستگیر و تحت بازجویی نیرو‌های امنیتی قرار گرفت.

 وطن امروز 
 امیر آشتیانی برای شرکت در اجلاس وزرای دفاع شانگهای به هند سفر می‌کند
امیر محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح امروز ۷ اردیبهشت‌ به‌منظور شرکت در اجلاس وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، تهران را به مقصد دهلی‌نو پایتخت هند ترک می‌کند. سخنرانی و گفت‌وگو با وزرای دفاع حاضر در این اجلاس از برنامه‌های امیر سرتیپ آشتیانی در این سفر خواهد بود.
 لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در دولت تصویب شد
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در حاشیه برگزاری جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: روز گذشته نامه رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه دولت لایحه وزارت بازرگانی را به مجلس ارسال کند، به دست دولت رسید. حسینی افزود: دولت بر این باور بود از آنجا که طرح تشکیل وزارت بازرگانی از قبل در مجلس وجود دارد و همچنین لایحه دوفوریتی ایجاد سازمان بازرگانی نیز به مجلس ارسال شده است، شاید نیازی به ارسال لایحه وزارت بازرگانی نباشد اما با توجه به درخواست هیأت‌رئیسه مجلس، امروز (روز گذشته) در دولت لایحه تشکیل وزارت بازرگانی به تصویب رسید که در نخستین فرصت جهت کاهش بار وزارت کشاورزی و وزارت صمت تقدیم مجلس خواهد شد. با این اقدام همراهی و همگامی دولت و مجلس به نتیجه خواهد رسید.
 توان رزمی نیروهای مسلح موجب بازدارندگی شده است
امیر دریادار سیاری با تاکید بر نقش اساسی ارتش در استقلال و دفاع از تمامیت ارضی کشور اظهار داشت: ارتش جمهوری اسلامی ایران با همکاری دیگر نیروهای مسلح توانست در دوران دفاع‌مقدس، دشمن بعث تا بن‌دندان مسلح را که بسیاری از کشورهای دنیا از آن حمایت می‌کردند، شکست دهد. معاون هماهنگ‌کننده ارتش با اشاره به اینکه باید در راستای ارتقای بازدارندگی کشور اقدام کنیم، تصریح کرد: ارتقای توان رزمی کشور موجب می‌شود هیچ دشمنی نتواند استقلال و تمامیت ارضی ما را خدشه‌دار کند.

 مردم سالاری 
 احدی حق دسترسی به اطلاعات مردم را ندارد
زارع‌پور در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره رعایت اصل ۲۵ قانون اساسی در پیام رسان‌ها اظهار داشت: بر اساس قانون و فتوای مقام معظم رهبری دسترسی به اطلاعات خصوصی کاربران غیر قانونی و حرام است. وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه وزارت ارتباطات بر حفظ اطلاعات مردم در فضای مجازی تأکید دارد، یادآور شد: حفظ اطلاعات مردم مشمول اصل ۲۵ قانون اساسی است؛ اطلاعات مردم در فضای مجازی جزو حریم شخصی آنهاست و شرعاً و قانوناً کسی حق دسترسی به آنها ندارد. زارع پور درباره اتصال پیام رسان‌های داخلی به یکدیگر توضیح داد: در مرحله نخست این کار، اتصال پیام‌رسان‌ها به یکدیگر انتقال فایل و پیام ممکن شده و در مرحله بعدی امکان تشکیل گروه بین این پیام رسان‌ها فراهم خواهد شد. وزیر ارتباطات بر این نکته تأکید کرد که در تمام دنیا اتصال پیام رسان‌ها به یکدیگر دنبال می‌شود.
 از دست دادن فرصت احیای برجام اشتباهی بزرگ است
لاوروف وزیر خارجه روسیه در پاسخ به اینکه آیا برجام مرده است؟ گفت که با توجه به این واقعیت پیش می‌رویم که مدت‌ها پیش توافقی در مورد احیای آن حاصل شد و اکنون، به دلایلی، کشورهای اروپایی شور و شوق خود را از دست داده اند، آمریکایی‌ها، از طریق منابع مختلف، به طور ناشناس، اعلام می‌کنند که باید به دنبال چیز دیگری بود. معتقدیم از دست دادن فرصت احیای برجام یک اشتباه بزرگ خواهد بود به خصوص در زمانی که روابط در خاورمیانه در حال عادی سازی است. وزیر خارجه روسیه افزود: ما شاهد عادی سازی روابط میان ایران و عربستان با میانجی گری چین هستیم. این یک روند بسیار سازنده است. لاوروف ادامه داد: ما معتقدیم که در منطقه خلیج فارس مکانیسم‌های اعتماد سازی باید ایجاد شوند. درحال حاضر احیای برجام برعهده ایران، روسیه یا چین نیست. آنهایی که این توافق را نابود کردند باید آن را احیا کنند.

 خراسان
 «عسکری آزاد» دستیار رئیس‌جمهور شد
آیت‌الله رئیسی در حکمی دکتر محمود عسکری آزاد را به عنوان دستیار رئیس جمهور منصوب کرد.عسکری آزاد دارای مدرک دکترای مدیریت سیستم‌ها بوده و علاوه بر تدریس در دانشگاه علامه، معاونت وزارت رفاه و تامین اجتماعی، معاونت سازمان مدیریت و برنامه ریزی و قائم مقامی سازمان امور اداری و استخدامی را در کارنامه خود دارد.
 محکومیت آمریکا به پرداخت غرامت به خانواده‌های حوادث تروریستی مجلس و مرقد امام
یک دادگاه حقوقی در تهران، آمریکا را به پرداخت غرامت به خانواده‌های حوادث تروریستی در مجلس و مرقد مطهر امام -قدس سره-، محکوم کرده است. بر اساس رأی دادگاه، ۹ میلیون و ۹۵۰ هزار دلار به دلیل خسارت‌های مادی و ۱۰۴ میلیون دلار بابت خسارت‌های معنوی وارد شده به خواهان‌ها در نظر گرفته شده و معادل ۱۹۹ میلیون دلار نیز به عنوان خسارت تنبیهی، مورد حکم دادگاه قرار گرفته است.
 وزارت صمت ادعای نماینده مجلس را تکذیب کرد
احمد علیرضابیگی نماینده تبریز مدعی شد در جریان منتفی شدن استیضاح قبلی فاطمی امین ۷۰ خودروی شاسی بلند در اختیار مجلس قرار گرفته است و هیئت رئیسه باید ارتباط این مسئله با موضوع‌ استیضاح را مشخص کند. همزمان وزارت صمت تاکید کرد: این ادعا کاملا کذب است و این وزارتخانه پیگیری حقوقی این موضوع را در دستور کار قرار خواهد داد.

 آرمان ملی 
 جابه‌جایی وزیر ورزش تکذیب شد
موضوع جابه‌جایی وزیر ورزش به نقل از معاون پارلمانی رئیس‌جمهور تکذیب شد. «برخی رسانه‌ها دیروز به نقل از معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس ادعای تغییر وزیر ورزش و جوانان را منتشر کرده‌اند که این موضوع کاملا کذب و بی‌اساس است. این موضوع صرفا گمانه‌زنی رسانه‌ای است و لذا این نقل قول درباره تغییر و جا به جایی جناب دکتر سجادی قویاً تکذیب می‌شود.»
 پاسخ ایران به لفاظی‌های نماینده رژیم اسراییل
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نشست سطح عالی شورای امنیت درباره فلسطین گفت: ۷۵ سال است که مردم فلسطین قربانی تجاوزات، خشونت و بی‌عدالتی‌های بی‌امان رژیم اسرائیل بوده‌اند. ایروانی در این نشست در ادامه گفت: اشغال زمین‌های آن‌ها ادامه دارد و شهرها محاصره شده، اموال و زمین‌های کشاورزی تخریب و مصادره شده و مردم مجبور به تخلیه خانه‌های خود می‌شوند. وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری (۲۰۲۳)، فلسطینی‌ها مورد خشونت، سرکوب و وحشت بیش از حد از سوی شهرک‌نشینان غیرقانونی رژیم اسرائیل و نیروهای مسلح آن قرار گرفته‌اند. این امر منجر به بازداشت و ترور غیرنظامیان و شهادت ۱۰۰ فلسطینی از جمله ۲۱ کودک شده است. علاوه بر این، تقریباً ۵۰۰۰ فلسطینی، از جمله ۳۱ زن و ۱۷۰ کودک، به طور غیرقانونی و خودسرانه در زندان‌های اسرائیل نگهداری می‌شوند و مورد رفتار غیرانسانی قرار می‌گیرند. این اقدامات هولناک بخشی از الگوی بزرگ‌تر نقض سیستماتیک حقوق اساسی مردم فلسطین توسط رژیم اسرائیل است و مصداقی از نقض آشکار قوانین بین‌المللی و اصول و هنجارهای حقوق بشری هستند.

 قدس 
 در آستانه فروپاشی جهانیِ لیبرالیسم هستیم
«الکساندر دوگین» اندیشمند مطرح روس در گفت‌وگو با برنامه «جهانِ پس از جنگ» شبکه المیادین با بیان اینکه معتقدم در آستانه فروپاشی جهانی لیبرالیسم قرار داریم، گفت: روسیه در حال حاضر با شرارت واقعی در جهان یعنی آمریکا مبارزه می‌کند. وی با اشاره به اینکه جهان اکنون در برابر یک دو راهی سرنوشت‌ساز ایستاده تأکید کرد: قطب اسلامی می‌تواند در جهان چندقطبی آینده نقش ایفا کند.
 افزایش قیمت سوخت نداریم
اوجی، وزیر نفت در حاشیه نشست دولت با تأکید بر اینکه هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت سوخت وجود ندارد،‌ افزود: بودجه ۱۴۰۲ به ما تکلیف کرده است سوخت‌گیری خودروها با کارت سوخت انجام بشود. ما یک ماهه کارت سوخت را تحویل می‌دهیم. از مردم می‌خواهیم زمان مراجعه به جایگاه‌ها حتماً با کارت شخصی خودشان مراجعه کنند. وی گفت: کارت‌های سوخت جایگاه‌ها جمع آوری نشده، بلکه تعدادشان کم شده است تا کنترل کنیم. مردم طبق قانونی که مجلس گذاشته باید از کارت سوخت خود استفاده کنند و این کارت‌ها برای زمانی است که اگر کسی کارتش را گم کرد، مشکلی نداشته باشد و از کارت سوخت اضطراری جایگاه استفاده کند. اگر جایگاهی می‌گوید کارت سوخت ندارد، تخلف است.
 معلمان هفته آینده خبرهای خوبی می‌شنوند
رضامراد صحرایی سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به فرا رسیدن روز معلم گفت: ۱۲اردیبهشت معلمان از سراسر کشور به دیدار رهبر معظم انقلاب خواهند رفت و خبرهای خوب را روز معلم خواهند شنید. وی با بیان اینکه موضوع رتبه‌بندی معلمان را پیگیری کرده‌ایم، ادامه داد: فرایند رتبه بندی معلمان هنوز تمام نشده است.
 بسته دولت برای «مهار تورم و رشد تولید»
خاندوزی وزیر اقتصاد با ارائه توضیحاتی درباره جزئیات بسته ۱۰ بندی دولت برای مهار تورم و رشد تولید،‌ تأکید کرد ظرف چند روز آینده این بسته پس از اخذ نظر تشکل‌های تولیدی و اقتصادی غیردولتی با حضور رئیس جمهور نهایی و ابلاغ خواهد شد. وی در ادامه اظهار کرد: در خصوص استیضاح نیز باید بگویم اولاً دولت در مسئله حمایت از وزرا و اعضای کابینه یکدست و هماهنگ و کاملاً جدی است. از طرف دیگر حل و فصل واقعی مشکلات اقتصادی به ویژه مسائل فرابخشی مانند موضوع مسکن، موضوع تورم، موضوع خودرو و امثال آن نیازمند دو مقدمه است. در وهله اول مسئله هماهنگی و در وهله دوم مسئله ثبات سیاست‌ها لازم است. امیدوار هستیم بهترین تصمیم برای ادامه همکاری بین اعضای دولت و همکاری بین دولت و مجلس اتخاذ شود.
 تکرار مداخله‌جویی کمیته حقوق بشر پارلمان اروپا در امور ایران
کمیته حقوق بشر پارلمان اروپا از سه‌شنبه گذشته در اقدامی مداخله‌جویانه، نشست سه روزه خود را به بهانه حمایت از جامعه مدنی ایران با حضور برخی چهره‌های مسبب حوادث تروریستی در کشور آغاز کرده است. براساس گزارش‌های منتشر شده از سوی رسانه‌های خارجی، کرنلیا ارنست، عضو آلمانی پارلمان اروپا که ریاست هیئت روابط با ایران را بر عهده دارد در این نشست گفت: «اروپا نباید نسبت به افرادی که به اروپا می‌آیند و درخواست پناهندگی می‌دهند، بی‌تفاوت باشد». این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که برخی افراد که با چراغ سبز اروپا دست به مهاجرت زده‌اند، مدت‌هاست در کمپ‌ها با شرایط نامطلوب بهداشتی و روانی دست و پنجه نرم‌می‌کنند.

 اعتماد 
 صدور اتهام محاربه برای ۳ نفر در پرونده شهید آرمان علی‌وردی
ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه از صدور کیفرخواست برای ۸ نفر از متهمان پرونده شهادت آرمان علی‌وردی خبر داد و با بیان اینکه متهمان در حال معرفی وکیل هستند، گفت: دادسرا برای ۳ نفر از متهمان این پرونده اتهام محاربه از طریق استفاده و تمسک به سلاح سرد برای ارتکاب قتل و همچنین اقدام علیه امنیت کشور که منجر به شهادت طلبه بسیجی و مأمور حافظ امنیت شهروندان شد، صادر کرد. ۵ متهم دیگر نیز به اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور متهم شدند. او همچنین گفت که از این ۸ متهم، ۷ نفر در بازداشت هستند و یک نفر آزاد است.
 ارمنستان از جمهوری‌ آذربایجان به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرد
رسانه‌های روسی گزارش دادند که ارمنستان از جمهوری‌ آذربایجان در مورد ایجاد پست بازرسی در تنها جاده‌ای که ارمنستان را به قره‌باغ متصل می‌کند و به گذرگاه لاچین معروف است، به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرده است. این ایست بازرسی از روز یکشنبه سوم اردیبهشت برپا شده است.

 اطلاعات
 استیضاح وزیرصمت یکشنبه برگزار می‌شود
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از برگزاری جلسه استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در روز یکشنبه هفته آینده خبر داد. سیاهکلی گفت: با توجه به اینکه استیضاح وزیر صمت اعلام وصول شده است و براساس قانون وزیر فرصت ۱۰روزه دارد تا برای پاسخگویی به سئوالات نمایندگان متقاضی استیضاح آماده شود، جسله هماهنگی بین استیضاح‌کنندگان در کمیسیون صنایع و معادن مجلس از ساعت ۱۰تا ۱۲ سه شنبه ۵ اردیبهشت برگزار شد و تقسیم کار صورت گرفت.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

پیام تسلیت جامعه مدرسین در پی شهادت آیت‌الله سلیمانی
اختصاصی/ درپی شهادت آیت‌الله سلیمانی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پیام تسلیتی صادر کرد. در این پیام آمده است: شهادت شخصیت برجسته و عالم خدمتگزار، آیت‌الله حاج عباسعلی سلیمانی -رحمت الله علیه- نماینده مجلس خبرگان رهبری و نماینده سابق ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان و کاشان، موجب تألم و تأثر گردید. آن عالم مجاهد سال‌ها در زمینه تحکیم وحدت اسلامی و ترویج معارف اسلام و انقلاب فعالیت داشت و در کسوت امام جمعه در شهرهای بابلسر، زاهدان و کاشان بود. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شهادت آن روحانی خدوم را به حضرت ولی عصر -عجل الله تعالی فرجه الشریف- رهبرمعظم انقلاب -مدظله‌العالی- حوزه‌های علمیه استان مازندران، مردم شریف بابلسر و خانواده محترم ایشان، تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند سبحان برای آن مرحوم، غفران و رحمت الهی مسألت می‌نماید.

برای دفاع از ارزش‌های اسلامی و انسانی به علم روز مجهز شویم
حوزه/ آیت‌الله رجبی در نشست هم‌اندیشی گفتمان علمی مطالعات بنیادین حوزه هوش مصنوعی اظهار کرد: امروز فناوری‌های نوین به ویژه هوش مصنوعی به پیشرفت علوم شتاب داده و در کشور ما نیز به برکت انقلاب اسلامی این امر تحقق یافته است. عضو جامعه مدرسین ادامه داد: زمینه‌های به وجود آمده پس از انقلاب اسلامی برای آشنایی طلاب با فناوری آی تی، افق کاربست هوش مصنوعی را امیدوار کننده و چشم انداز آن را نوید بخش کرده است؛ در گذشته این مسئله در حوزه علمیه کاملاً مغفول بود اما اکنون برخی از طلاب با هوش مصنوعی آشنایی مقدماتی پیدا کرده و مؤسسات مختلفی نیز در این زمینه فعالیت دارند. عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: اگر نسبت به دین و دفاع از ارزش‌های دینی، اسلامی و انسانی دغدغه داریم باید نسبت به علوم روز بویژه هوش مصنوعی مجهز و پیشران باشیم.

برای جذب مبلّغین طرح هجرت محدودیتی نداریم
حوزه/ حجت‌الاسلام ملانوری معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان ایلام گفت: برای جذب مبلّغین در طرح هجرت هیچ محدودیتی وجود ندارد و سقفی تعریف نشده و لذا هر تعداد مبلّغ در این طرح معرفی شود که شرایط قانونی را داشته باشند، با جذب آنان موافقت خواهد شد. در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی تبار امام جمعه ایلام، در سخنانی گفت: حوزه علمیه در بحث مدارس امین به خوبی ورود کرده و نقش مبلغین در این طرح بسیار حیاتی و اثرگذار است.

وظیفه دولت حل مشکلات خوزستان است
باشگاه خبرنگاران/ رییس جمهور در سفر به خوزستان بر حل مشکلات زیرساختی خوزستان و رفع معضل بیکاری جوانان تاکید کرد. آیت‌الله رییسی در بدو ورود به خوزستان با اشاره به اینکه خوزستان سرزمین مقاومت است و ظرفیت‌های زیادی در بخش‌های مختلف دارد گفت: مردم این استان نباید درگیر مشکلاتی از جمله کمبود زیرساخت‌ها و بیکاری جوانان باشند. او با اشاره به مسئولیت دولت و مسئولان برای حل مشکلات خوزستان گفت: هدف از این سفر، پیگیری مصوبات دور اول سفر استانی دولت به خوزستان است و مدیران در این زمینه باید گزارش روند کار این مصوبات را گزارش دهند. رئیس جمهور کشورمان از امروز تا جمعه هشتم اردیبهشت به همراه جمعی از اعضای دولت سیزدهم در استان خوزستان حضور خواهند داشت.

با دقت و سرعت همه زوایای جنایت سوء قصد به آیت‌الله سلیمانی بررسی شود
حوزه/ در پی سوء قصد و شهادت آیت‌الله «سلیمانی» نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به رئیس کل دادگستری استان مازندران دستور داد تا با دقت و سرعت همه زوایای این جنایت بررسی و نسبت به شناسایی، تشکیل پرونده و برخورد قانونی با عاملان و آمران احتمالی اقدام کنند. رئیس دستگاه قضا همچنین با صدور پیام تسلیتی از درگاه پروردگار متعال برای خانواده و سایر بستگان معزای، صبر و اجر مسئلت کرد.

ماهیت و اسامی هزاران صهیونیست توسط هکر‌ها به سرقت رفت
باشگاه خبرنگاران/ گروه هکری Sharpboys اطلاعاتی را منتشر و ادعا کرد که این داده ها را از سرور‌های گروه «عتید» رژیم صهیونیستی به سرقت برده است. روزنامه «یدیعوت آحارونوت» در تارنمای خود نوشت که یک گروه هکری موسوم به Sharpboys یک فایل حاوی ۲۰۰ هزار پرونده شامل اسامی، شناسنامه و آدرس را منتشر کرده است. این گروه هکری همچنین “اسناد شخصی” دیگری را نیز منتشر کرده است. گروه عتید در این باره نوشت: افرادی از برخی گرو‌های متخاصم حملات راهبردی به مؤسسات آموزشی اسرائیل انجام داده‌اند. در واقع اشاره این گروه صهیونیست به حمله سایبری به دانشکده‌هایی است که نام «عتید» را داشته است. ساعاتی پیش نیز یک گروه هکری حساب فیسبوک بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی را هک کرده و یادداشت‌هایی به زبان فارسی در آن منتشر کرده بود.

اعتصاب کارمندان دولت در کانادا
مهر/ در پی تشدید بحران مالی در کانادا و تورم اقتصادی، اعتصاب کارکنان دولت فدرال به نمایندگی از اتحادیه خدمات عمومی کانادا وارد هشتمین روز خود شد و بر خدماتی از اظهارنامه مالیاتی تا تمدید پاسپورت تأثیر گذاشت. هیئت خزانه داری کانادا اعلام کرد، اتحادیه‌ای که نماینده حدود ۱۵۵۰۰۰ کارمند دولتی اعتصابی کانادایی است، خواسته‌های “غیرقابل قبول” را مطرح می‌کند، در حالی که رئیس اتحادیه دولت را به کوتاهی و توقف مذاکرات متهم کرد. هیئت خزانه داری که بر مدیریت دولتی نظارت می‌کند، در بیانیه‌ای گفت: “ما توافق نامه‌هایی را امضا نمی‌کنیم که کشور توان پرداخت آن را نداشته باشد، یا مواردی که به شدت بر توانایی ما در ارائه خدمات به کانادایی‌ها تأثیر می‌گذارد.

تاکید بر حذف دلار در مبادلات تجاری ایران و سوریه
فارس/ وزیر راه و شهرسازی ایران در دیدار با رئیس‌جمهور سوریه، حذف دلار در مبادلات تجاری دو کشور و همچنین پیوستن سوریه به کریدور ریلی ایران وعراق و سوریه را مورد تاکید قرار داد. بذرپاش در جلسه با بشار اسد با اشاره به قدمت تاریخی و وجه مشترک هردو کشور مبنی بر قرار گرفتن تحت تحریم‌های ظالمانه در حوزه‌های مختلف بر گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های بانکی، تبادلات تجاری، انرژی، ترانزیت، حمل‌ونقل و گردشگری تاکید کرد. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به استفاده از کریدور ریلی میان ایران و عراق، موضوع پیوستن سوریه به این کریدوربه منظور استفاده مسافرین به کشور سوریه را نیز مطرح کرد.

دلار از واردات آرژانتین از چین حذف شد
مهر/ آرژانتین موفق شدکه در مبادلات خود با چین، دلار را کنار بگذارد و بر اساس توافق با چین، بعد از این تسویه حساب واردات آرژانتین از چین به یوان پرداخت خواهد شد. «سرجیو ماسا»، وزیر اقتصاد آرژانتین افزود: تغییر پرداخت‌ها از دلار به یوان در تجارت با چین آزادی عمل بیشتری برای آرژانتین فراهم خواهد کرد و ذخایر را تقویت می‌کند.

هشدار مقام‌های آمریکایی درباره دست‌کم گرفتن توان نظامی روسیه
تسنیم/ برخی مقام‌های آمریکایی هشدار دادند توان نظامی روسیه نباید دست کم گرفته شود، زیرا توان نظامی این کشور در برخی شاخه‌ها روز به روز بیشتر شده است. مقام‌های آمریکایی درباره دست‌کم گرفتن توان نظامی روس‌ها هشدار داده و گفتند که بسیاری از ارکان ارتش روسیه از جنگ تاثیر نپذیرفته و نیروی زمینی آن کشور به رغم متحمل شدن برخی خسارت‌ها، بزرگتر شده است. به گزارش تارنمای میلیتاری، کریستوفر کاوولی رئیس فرماندهی اروپایی آمریکا در کمیته نیرو‌های مسلح مجلس نمایندگان آمریکا مشخصا به نیروی زیردریایی روسیه اشاره کرد و گفت که به رغم حضور ارتش روسیه در جنگ اوکراین نیروی زیردریایی این کشور در سال‌های اخیر در اقیانوس اطلس بسیار فعال شده است. او تاکید کرد: بسیاری از بخش‌های ارتش روسیه از مناقشه اوکراین تاثیر منفی نگرفته و یکی از این بخش ها، نیروی زیردریایی روسیه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *