خبر روز ۱۴۰۲/۰۲/۴

**آیت الله العظمی جوادی آملی: با کمک کردن به مردم و معطل نکردن کار آن‌ها توشه‌ای برای آخرت خود تهیه کنیم** رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز عید سعید فطرتأکید فرمودند: اتحاد مردم، همدلی قوای سه‌گانه و پرهیز از حواشی سه راهبرد اساسی برای حل مشکلات** آیت الله مدرسی یزدی: مجمع نمایندگان طلاب از مدارس علمیه شهرستان‌ها غافل نشود** آیت الله غروی: دشمن به دنبال بهره‌برداری سیاسی از مسأله کشف حجاب است** رئیس ‌رژیم صهیونیستی: اسرائیل درگیر خطرناک‌ترین بحران در تاریخ خود است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 پیام تسلیت رهبرمعظم انقلاب درپی درگذشت براتی‌پور
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در پیامی درگذشت شاعر ولایی و انقلابی عباس براتی‌پور را تسلیت گفتند.متن پیام به این شرح است:
بسم ا… الرحمن الرحیم. درگذشت شاعر ولایی و انقلابی مرحوم آقای عباس براتی‌پور رحمه‌ا… علیه را به خاندان گرامی و خانواده‌ شعری کشور تسلیت عرض می‌کنم. ایشان یکی از پیشکسوتان در سرایش شعر آیینی و انقلابی بود و مجموعه‌های متعدد از ایشان به یادگار مانده است. رحمت و رضوان الهی بر ایشان باد.
 پاسخ ایران به لفاظی‌های وزیر خارجه آمریکا
سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اقدام این کشور برای اخلال در برنامه‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران و نیز برخی تحریم‌های ضدایرانی جدید این کشور اظهار کرد: تصریحات تحریک‌آمیز وزیر‌خارجه آمریکا در ارتباط با برنامه نظامی ایران صرفا با هدف ادامه بازاریابی برای تسلیحات آمریکایی از طریق دامن زدن به پروژه شکست‌خورده ایران‌هراسی و اختلاف‌افکنی میان کشورهای منطقه صورت می‌گیرد.سخنگوی وزارت خارجه افزود: بر‌خلاف اظهارات نسنجیده وزیر خارجه رژیم آمریکا، جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سیاست همسایگی، همواره بر گفت‌وگو، مشارکت و همکاری منطقه‌ای برای تأمین امنیت و منافع مشترک کشورهای منطقه به‌دور از مداخله بیگانگان تأکید دارد و تحولات مثبت و رو به پیشرفت در منطقه نیز در همین راستاست. کنعانی تأکید کرد: برنامه نظامی ایران صرفا جنبه دفاعی و بازدارندگی دارد و علیه هیچ کشوری که اندیشه تعرض به ایران را نداشته باشد، نیست.وی اقدامات نسنجیده و غلط رژیم آمریکا طی دهه‌ها را منبع ناامنی، بی‌ثباتی و جنگ در منطقه دانست و اضافه کرد: به ‌نفع این کشور است که رویکردهای پراشتباه، مداخله‌جویانه و غیرمسئولانه خود در مسائل کشورهای منطقه را کنار بگذارد و اجازه دهد روند تقویت ثبات و آرامش با همکاری و مشارکت کشورهای منطقه به مسیر خود ادامه دهد.

 همشهری 
 تل‌آویو نمی‌تواند هرکاری که خواست انجام دهد
حازم قاسم، سخنگوی حماس گفت: دشمن صهیونیستی دستانش برای ارتکاب هرگونه جنایت علیه ملت فلسطین باز نیست و پاسخ مقاومت به هرگونه حماقت دشمن بسیار فراتر از تصورش خواهد بود. ما به مبارزه خود علیه رژیم اشغالگر ادامه می‌دهیم و از تهدیدات هیچ باکی نداریم.
 هشدار تند مسکو به گروه‌ هفت
دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه گفت: اگر گروه ‌هفت صادرات دیگر کشورها را به روسیه ممنوع کند، مسکو توافق غلات دریای سیاه را که امکان صادرات حیاتی غلات به اوکراین می‌دهد، لغو خواهد کرد و در چنین شرایطی، توافق غلات خاتمه خواهد یافت. پیشنهاد ممنوعیت صادرات به روسیه از سوی افراد نادان در گروه هفت عنوان شده و به معنای ممنوعیت واردات کالاهای اساسی به کشورمان است.

 کیهان 
 اتحاد مردم، همدلی قوای سه‌گانه و پرهیز از حواشی سه راهبرد اساسی برای حل مشکلات
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز عید سعید فطرتأکید فرمودند:
حضور در مجالس تلاوت قرآن، هیئات، محافل معرفت‌آموزی، گلزارهای شهدا و کمک‌های مؤمنانه به ایتام و مستمندان، رمضان امسال را پُرشکوه کرده بود.
روز قدس هم روز مبارزه ملت ایران است که بحمدالله امسال با همراهی دیگر ملت‌ها در سطح بسیار گسترده‌ای برگزار شد.
اگر قوای مقننه، مجریه و قضائیه به‌طور کامل همکاری کنند، کارها به هیچ وجه گره نمی‌خورد که خودِ مسئولان و مدیران این قوا می‌دانند که این همکاری و هم‌افزایی چگونه ایجاد می‌شود.
مسئولان بدون توجه به حواشی، تلاش خود را بر کارهای مهم و مشکل‌گشا متمرکز کنند.
آن همدلی و اتحاد که کشور را از راه‌های دشوار و تنگه‌های سخت عبور داد، باید حفظ و تقویت شود.
دشمن تلاش می‌کند مردم به خاطر عقاید و سلایق مختلف با هم بجنگند و درگیر شوند اما نگاه‌های مختلف مردم به مسائل مختلف، طبیعتاً مانعی ندارد و نباید محل اختلاف و کشمکش شود بلکه باید با باطل کردن وسوسه‌های دشمن برای بدبین کردن مردم به یکدیگر و مردم به مسئولان، در کنار هم به زندگی و مهربانی پرداخت.
باید در شناخت راهبردها، تاکتیک‌ها، ابزارها و روش‌های دشمن، به‌روز بود و آنها را ابطال کرد.
 رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از مردم، مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی:
راهبرد امروز جهان اسلام باید بر کمک و تقویت عناصر مبارز داخل فلسطین متمرکز باشد.
مسئولان کشورهای اسلامی باید از این فرصت برای ایجاد اتحاد امت اسلامی و کاهش و رفع اختلافات استفاده کنند.
اگر به فرمان قرآنیِ «وحدت حول ریسمان الهی» عمل شود جهان اسلام می‌تواند در مسیر حل مشکلات قدم بردارد.
حضور شماری از مردم اروپا در حمایت از مردم فلسطین، آن هم در کشورهایی که به صهیونیست‌ها وابسته‌اند، بسیار مهم است.
اوضاع امروز سرزمین‌های اشغالی اثبات می‌کند هرقدر مقاومت و ایستادگی ملت فلسطین در مناطق مختلف بیشتر شود، رژیم جعلی ضعیف‌تر خواهد شد.
همچنین در حاشیه این دیدار خانواده شهیدان آرمان علی‌وردی، روح‌الله عجمیان و حسن ایرلو با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.
 اسرائیل درگیر خطرناک‌ترین بحران در تاریخ خود است
«اسحاق هرتزوگ»، رئیس‌رژیم صهیونیستی که از شرایط بحرانی در سرزمین‌های‌اشغالی به‌شدت نگران است، اعلام کرد که اوضاع آن‌قدر بحرانی است که تاکنون چند پیشنهاد برای استعفا داشته، اما پیشنهاد استعفا را رد کرده است، چون در حال حاضر تل‌آویو در شرایط بحرانی به سر می‌برد. هرتزوگ همچنین نسبت به اوضاع بحرانی در سرزمین‌های‌اشغالی هشدار داد و گفت: «بحران فعلی خطرناک‌ترین بحران داخلی در تاریخ اسرائیل است و بخش‌های مختلف را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.»

 ایران 
 کشورهای اروپایی حمایت از گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب را متوقف کنند
در گفت‌و‌گوی تلفنی آیت‌الله رئیسی و «الکساندر دی‌کرو» نخست‌وزیر بلژیک، آخرین وضعیت تعاملات و همکاری‌های قضایی دو کشور و راهکارهای تسریع در اجرای توافقات مربوطه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. رئیس جمهور در این گفت‌و‌گو خواستار توقف حمایت و پناه دادن کشورهای اروپایی به گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب در خاک این کشورها شد. الکساندر دی‌کرو نیز در این گفت‌و‌گوی تلفنی ضمن ابراز خرسندی از تفاهمات انجام شده میان دو کشور در زمینه‌ همکاری‌های متقابل، بر توسعه و تقویت روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف تأکید کرد.
آیت‌الله رئیسی همچنین عصر روز جمعه در پاسخ به تماس تلفنی «مهدی المشاط» رئیس شورای‌عالی سیاسی یمن، با تبریک عید سعید فطر به اعضای این شورا و ملت مقاوم و بزرگ یمن، از آزادی جمعی از اسرای یمنی که در واقع آزاده هستند و نه اسیر، استقبال کرد و آ‌ن را نتیجه مقاومت مردم عزیز این کشور دانست.رئیس جمهور با ابراز خرسندی از نتایج گفت‌و‌گوهای اخیر در خصوص حل مسائل یمن گفت: نگران وضعیت انسانی در یمن هستیم، اما امیدواریم با تداوم گفت‌و‌گوهای سیاسی شاهد آزادی کامل اسرا، رفع محاصره مردم و برقراری آتش‌بس دائمی در این کشور باشیم.
مهدی المشاط رئیس شورای‌عالی سیاسی یمن نیز در این گفت‌و‌گوی تلفنی با ابلاغ سلام اعضای مجلس سیاسی یمن به رهبر معظم انقلاب، از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از مردم یمن قدردانی و ابراز امیدواری کرد در سایه همدلی جهان اسلام، خداوند بهترین‌ها را برای امت اسلامی رقم بزند.
 ابراز رضایت تهران و ریاض از روند کاری هیأت‌های فنی دو‌ کشور
وزرای خارجه ایران و عربستان برای چهارمین بار ظرف یک ماه اخیر تلفنی گفت‌وگو کردند. در این تماس تلفنی که پنجشنبه ۳۱ فروردین انجام شد، امیرعبداللهیان ضمن تبریک عید فطر، دیدار اخیر با همتای عربستانی در پکن و تبادل هیأت‌های فنی ایران و عربستان را خوب ارزیابی کرد و گفت: «همکارانم در وزارت امور خارجه و تیم اعزامی ایران به ریاض و جده تلاش می‌کنند در موعد مقرر و قبل از ایام حج سفارتخانه و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در عربستان بازگشایی شود.» امیرعبداللهیان همچنین نتایج دیدار هیأت فنی اعزامی عربستان به تهران و مشهد را نیز موفق ارزیابی کرد.
«فیصل بن فرحان» نیز در این تماس تلفنی با همتای ایرانی ضمن تبریک متقابل به مناسبت عید سعید فطر، ابراز امیدواری کرد که بزودی در ریاض و تهران با امیرعبداللهیان دیدار کند.وزیر خارجه عربستان سعودی همچنین اعلام کرد که این کشور تسهیلات لازم را برای حجاج ایرانی و بازگشایی سفارت و سرکنسولگری در ریاض و جده ارائه خواهد کرد. وزرای خارجه دو کشور همچنین در این گفت‌‌‌وگو تأکید کردند که روند کاری هیأت‌های فنی دو‌ کشور مثبت و سازنده بوده و فضا به سمت همکاری بیشتر پیش می‌رود.
 «نه» بزرگ اهل سنت به تقلای غیرفقهی عبدالحمید
امام جماعت مسجد مکی زاهدان با این استدلال سطحی و عجیب که «ما افراد حرفه‌ای داریم که چشمان‌شان از دوربین‌ها و تسلکوپ‌ها بهتر کار می‌کند» روز جمعه را عید اعلام کرد. این اتفاق درحالی رخ داد که در همسایگی شرقی ایران -پاکستان وافغانستان- نیز روز شنبه عید اعلام شده بود. با وجود این، عبدالحمید اسماعیل زهی تلاش کرد تا جامعه اهل سنت را با خود همراه کند اما به هدف خود نرسید. اهل سنت ایران در ده‌ها شهر مشهد، چابهار، کرمانشاه، جوانرود، پاوه، بندرترکمن، سنندج، گرگان، گنبد کاووس و… روز جمعه را روزه‌داری کردند.صحبت‌های امام‌جمعه اهل سنت چابهار درباره حواشی ایجاد شده توسط عبدالحمید نشان می‌دهد، امام‌جماعت مسجد مکی اهداف سیاسی را پشت نقاب مذهبی مخفی کرده است.عبدالرحمن ملازهی روز شنبه در خطبه‌های نماز عید فطر اهل سنت چابهار خبر داد تا ساعت ۲ بامداد روز جمعه با مولوی عبدالحمید در ارتباط بوده و شش بار وی با او تماس گرفته است. امام‌جمعه اهل سنت چابهار در مورد جزئیات این گفت‌و‌گو‌ها گفت: «اینکه چه چیزی بین ما گفته شد بگذارید در دلمان بماند، او خود می‌داند من چه بیان کردم، خطاب به وی گفتم موازین فقهی این اجازه را به من نمی‌دهند سخن شما را قبول کنم.»
 اختلاف میان براندازان به بالاترین سطوح رسید
گروه‌های اپوزیسیون خارج‌نشین که ساعت خود را به وقت غربی‌ها کوک می‌کنند چند ماه قبل با انتشار پیامی واحد، خبر از اجماعی با نام «همبستگی» دادند. رضاپهلوی در اولین گردهمایی گروهک‌های ضدانقلاب این تشکیلات را به اتوبوسی تشبیه کرد که همه براندازان به صورت مجانی می‌توانند سوار شوند. حالا بعد از آنکه خود وی اولین نفر از این اتوبوس خارج شد و نازنین بنیادی نیز با تعلیق حساب مجازی خود عملاً از فعالیت سیاسی کناره‌گیری کرد، حامد اسماعیلیون نیز اعلام کرد از این اتحاد خارج شده است. وی خبر داده است که کار همبستگی ضدانقلاب به خوبی پیش نرفته و «گروه‌های فشار» از بیرون تلاش داشتند با «شیوه‌های دیکتاتوری» اعمال قدرت کنند. اسماعیلیون صراحتاً با حمله به رضا پهلوی وی را متهم کرد که می‌خواهد نظر خود را به وی تحمیل کند و با سازماندهی حملات مجازی به او باعث عدم پیشبرد فعالیت‌ها شده است.

 جمهوری‌اسلامی 
 موافقت رهبر معظم انقلاب با عفو یا تخفیف مجازات تعدادی از محکومان
به مناسبت عید سعید فطر رهبر انقلاب اسلامی با عفو یا تخفیف مجازات تعدادی از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان قضایی نیروهای مسلح موافقت کردند.درخواست عفو و تخفیف مجازات این محکومان که تعداد آنها ۱۷۶۰ نفر است، در اجرای بند ۱۱ اصل یکصد و دهم قانون اساسی، از جانب رئیس قوه قضاییه ارائه شده بود. حجت الاسلام رحیمی معاون قضایی قوه قضاییه در اعلام جزییات عفو رهبر معظم انقلاب به مناسبت عید سعید فطر خبر داد که ۱۲۰ نفر از افرادی که در این دوره مشمول عفو شده‌اند مجازات قطعی آن‌ها اعدام بود که با تخفیف و تبدیل مجازات آنان به حبس تغییر کرده است.

 وطن امروز 
 پیام تبریک پاشینیان به رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور
نخست‌وزیر ارمنستان در پیام‌هایی جداگانه به مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور، ضمن تبریک عید سعید فطر بر اهمیت تقویت روابط ایران- ارمنستان تاکید کرد. نیکول پاشینیان در پیامی خطاب به حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای گفت: فرا رسیدن عید فطر را که نماد تهذیب نفس و پایان روزه‌داری است، به شما و ملت دوست جمهوری اسلامی ایران، صمیمانه تبریک می‌گویم. در بخش دیگری از پیام پاشینیان به رهبر معظم انقلاب آمده است: دولت جمهوری ارمنستان و ملت ارمنستان ارزش زیادی برای روابط گرم ارمنستان و ایران با پیشینه‌ای چند هزار ساله قائل هستند که امروز نمونه بارز گفتمان موثر میان مسیحیت و اسلام است و در آینده نزدیک، افق‌های جدیدی را به نفع ملت‌های‌مان و برای ثبات منطقه خواهد گشود. نخست‌وزیر ارمنستان همچنین در پیام جداگانه‌ای به آیت الله رئیسی، رئیس‌جمهور ایران گفت: صادقانه امیدوارم با اراده سیاسی و شراکتی پایدار، شاهد توسعه همکاری میان ۲ کشور در جهت رفاه مردم ایران و ارمنستان و امنیت منطقه باشیم.
 ادعای یک مقام صهیونیست در رابطه با توافق تهران و ریاض
رئیس شورای امنیت قومی رژیم صهیونیستی با ادعای اینکه عربستان برای حل مساله یمن، روابطش با ایران را از سرگرفته است، روابط تهران- مسکو را نگران‌کننده تلقی کرد. تزاچی هانگبی به شبکه تلویزیونی کان این رژیم گفت «به رغم‌ همگرایی عربستان سعودی و ایران، شرایط برای عربستان سعودی بیش از پیش مهیاست». هانگبی درباره هدفی که عربستان در زمینه از سرگیری روابط با ایران دنبال می‌کند، مدعی شد: سعودی‌ها می‌خواهند مساله یمن را حل کنند و بهای آن مشروعیت دادن به ایران است و این به ضرر ما نیست. آمریکا، متحد اصلی آن در منطقه، یعنی رژیم اسرائیل و برخی کشورهای عربی مدعی هستند ایران با حمایت‌ از انصارالله یمن (حوثی‌ها)، به درگیری‌ها در آن دامن ‌زده است. این در حالی است که ایران بارها با رد این ادعا، در چارچوب‌های مختلف دیپلماسی بین‌المللی و منطقه‌ای بر ضرورت پایان دادن هر چه سریع‌تر به بحران یمن تاکید کرده و آمادگی خود را برای کمک به اجرای ابتکارات جهت برقراری صلح اعلام کرده است.

 جوان
 صهیونیست‌ها هر اقدامی علیه ما داشتند جواب گرفته‌اند
سردار محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برنامه تلویزیونی صف اول سیما در پاسخ به این سؤال که جمهوری اسلامی برای مقابله با رژیم صهیونیستی که بعضاً عملیات‌های ایذایی انجام می‌دهد چه طرحی دارد، گفت: مردم بدانند هر عملیاتی رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی و شاخه‌هایی که متصل به ما در منطقه هستند، داشته، همه را جواب گرفته، بدون استثنا و صهیونیست‌ها خودشان هم می‌دانند.

 خراسان
 انهدام گروه سازمان‌یافته ترویج کشف حجاب و رقص در معابر عمومی
یک گروه سازمان یافته ترویج و تشویق افراد به رقص، کشف حجاب و ناهنجاری در معابر عمومی‌ و تبلیغ علیه نظام با تلاش فراجا شناسایی و ۷ نفر در این زمینه دستگیر شدند.
 انهدام باندهای اشرار و گروهک‌های تروریستی توسط قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه
رزمندگان قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در روزهای گذشته موفق به انهدام باندهای اشرار و گروهک‌های تروریستی شدند.‌از این باند تعداد ۱۵۴ قبضه سلاح جنگی و مقادیر قابل توجهی مهمات کشف و ضبط شد و ۲ نفر از افراد شاخص این باند دستگیر شدند. سپاه سیستان‌وبلوچستان همچنین ۲ نفر از اعضای گروهک تروریستی جیش‌الظلم را که قصد ورود به کشور را داشتند، دستگیر کردند.

 مردم سالاری
 نگرانی بلینکن از قدرت بازدارندگی ایران
«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا یک روز پس از تحریم‌های جدید وزارت خزانه داری علیه یک فرد و شش نهاد مرتبط با برنامه پهپادی ایران، در هراس از برنامه دفاع بازدارندگی ایران اذعان کرد آمریکا متعهد است که قاطعانه برای اخلال در برنامه‌های نظامی‌جمهوری اسلامی‌و شبکه تدارکاتی تسلیحاتی ایران اقدام کند. وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: ایالات متحده آمریکا قاطعانه به اقدام برای اخلال در برنامه‌های نظامی‌ایران و شبکه‌های تدارکاتی آن متعهد است. بلینکن مدعی شد برنامه دفاعی بازدارندگی ایران، خاورمیانه و فراتر از آن را بی‌ثبات می‌کند و گفت: ما به همکاری با متحدان و شرکا برای مقابله با چنین فعالیت‌هایی ادامه خواهیم داد.

 آرمان ملی
 ورود ۴ هزار تن نفت از ایران
مرکز آمار اروپا از واردات نفت ایران توسط سه عضو اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ خبر داد و بلغارستان را جدیدترین مشتری نفت ایران در این اتحادیه معرفی کرد. اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار اروپا (یورو استات) نشان می‌دهد اتحادیه اروپا در سال میلادی گذشته ۴۱۸۱ تن نفت خام یا فرآورده نفتی از ایران وارد کرده است. میزان واردات نفت اتحادیه اروپا از ایران هرچند رقم قابل توجهی نیست، اما حاکی از تمایل پالایشگاه‌های اروپایی برای نادیده گرفتن تحریم‌های آمریکا علیه ایران است و درج این ارقام در آمار رسمی واردات نفت اروپا نشان دهنده تمایل مراجع رسمی اروپا برای فاصله گرفتن از تحریم‌ها و یا حداقل نشان دادن اعتراض خود به سیاست تحریم آمریکا علیه ایران است. سه عضو اتحادیه اروپا در سال گذشته میلادی از ایران نفت خام یا فرآورده نفتی وارد کرده‌اند. این کشور‌ها عبارتند از رومانی، لهستان و بلغارستان. رومانی در سال ۲۰۲۲ در مجموع ۴ هزار تن نفت خام یا فرآورده نفتی از ایران وارد کرده است. بلغارستان ۱۶۸ تن و لهستان نیز ۱۳ تن نفت خام یا فرآورده نفتی از ایران در این سال وارد کرده‌اند.

 قدس 
 لغو سخنرانی نتانیاهو از ترس اعتراض‌ها
دفتر بنیامین نتانیاهو اعلام کرد سخنرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنفرانس «فدراسیون یهودیان» که قرار بود در تل‌آویو انجام گیرد، لغو شد. دلیل لغو سخنرانی نتانیاهو تهدید معترضان صهیونیست برای قطع سخنرانی نخست‌وزیر بوده است؛ معترضانی که مخالف طرح او برای اصلاح ساختار قضایی رژیم صهیونیستی هستند.
 حمله به دفتر حزب اردوغان در استانبول
گروهی از افراد مسلح دفتر انتخاباتی حزب عدالت و توسعه ترکیه در استانبول را هدف حمله قرار دادند. در حادثه حمله به دفتر حزب اردوغان کسی آسیب ندیده است، با این حال شمار زیادی از نیروهای پلیس در محل مستقر شدند». مردم ترکیه ۱۴ ماه می (۲۴ اردیبهشت) برای انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی، پای صندوق‌های رأی خواهند رفت.
 آغاز شورش در میان نظامیان اوکراینی
فرمانده ارتش خصوصی واگنر از آغاز شورش میان برخی نظامیان اوکراینی در مناطق چاسوف یار و کنستانتینوفکا خبر داده است. سرویس مطبوعاتی یوگنی پریگوژین به نقل از وی اعلام کرد: با آغاز این شورش‌ها، نظامیان اوکراینی در این مناطق اسلحه‌های خود را به زمین گذاشته‌اند و محل خدمت خود را ترک کردند.
 فرار دیپلمات‌های آمریکایی از سودان
همزمان با ادامه درگیری میان دو گروه از نظامیان در سودان، ارتش آمریکا در عملیاتی با استفاده از ۶ فروند هواپیمای ترابری نظامی و بالگرد تهاجمی، ۷۰ کارمند سفارتخانه این کشور در سودان را تخلیه کرد. پیشتر واشنگتن از کشته شدن یک شهروند آمریکایی در درگیری‌های سودان خبر داده بود؛ تنش‌هایی که تاکنون ۴۲۵ کشته بر جای گذاشته است.

 اعتماد 
 سران قوا بر ضرورت تصویب قانون عفاف و حجاب توافق دارند
آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با توجه به انتظارات از مجلس در خصوص تصویب قانون عفاف و حجاب گفت: سران قوا بر ضرورت تدوین و تصویب قانون عفاف و حجاب توافق دارند و امیدوارم بعد از تعطیلات عید فطر، این لایحه هرچه سریعتر آماده، و در اختیار مجلس قرار گیرد. لایحه پس از وصول، در کمیسیون فرهنگی بررسی‌ و به‌ همراه نظر این کمیسیون به مدت ۱۰ روز در سایت مجلس قرار خواهد گرفت تا همه نمایندگان به آن دسترسی داشته باشند. بنابر وعده ریاست مجلس در جلسه علنی با فوریت و طی ۷۰ ساعت جلسه رسمی مطرح و پس از اظهارنظر موافقان و مخالفان به رای نمایندگان گذاشته می‌شود.

 اطلاعات
 درخواست عربستان برای برقراری ۳ پرواز هفتگی به ایران
اخیرا درخواست رسمی هواپیمایی کشوری عربستان به منظور برقراری سه پرواز در هفته (خارج از پروازهای حج) توسط سازمان هواپیمایی کشوری دریافت شد. بذرپاش وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام این مطلب با اشاره به از سرگیری روابط دیپلماتیک بر مبنای دیپلماسی منطقه‌ای و بر اساس اصل حسن هم‌جواری اظهار داشت: سازمان هواپیمایی وزارت راه و شهرسازی بر اساس وظایف ذاتی خود، تمام مساعی خود را برای برقراری پروازها میان ایران و عربستان به کار خواهد بست.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

با کمک کردن به مردم و معطل نکردن کار آنها توشه‌ای برای آخرت خود تهیه کنیم
رسا/ آیت‌الله العظمی جوادی آملی در دیدار با شهردار قم ضمن تقدیر و تشکر از زحمات شهرداری قم بیان کرد: این جلسات برای ترمیم کمبودهاست وگرنه کارهای خیلی خوبی در شهرداری انجام شده که خداوند ان‌شاءالله این کارهای مثبت را از شما و همه همکارانتان قبول کند. وی ادامه داد: مشکل اساسی این است که گاه ما شهری حرف می‌زنیم ولی شخصی فکر می‌کنیم، اینکه در برخی موارد بخش خصوصی از بخش دولتی جلوتر هست نه این است که آن آقا درس بیشتر خوانده و یا کوشش بیشتری کرده، بلکه دیدش فرق می‌کند، چرا که فکر می‌کند و می‌داند که تا زنده است باید کار خوب انجام دهد. آیت‌الله العظمی جوادی آملی ابراز داشت: کارمندان شهرداری نیز باید اینگونه بیاندیشند که تا زنده ایم شهری فکر کنیم و نه شخصی و لذا اگر اینگونه بود وقتی مردم مراجعه می‌کنند برای طرحهای خودشان آنها را معطل نکرده و کار امروزشان را به فردا نمی‌سپارند، لذا اگر کسی فرصت دارد و می‌تواند کار مردم را انجام دهد، باید کار آنها را راه بیاندازد و در غیر اینصورت شخصی عمل کرده است! استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم گفت: ما خیال نکنیم که کار را برای دولت انجام می‌دهیم، بلکه باید باور کنیم که زنده ایم که هستیم و هستیم، باید با کمک کردن به مردم و معطل نکردن کار آنها، توشه‌ای برای آخرت خود تهیه کنیم.

مجمع نمایندگان طلاب از مدارس علمیه شهرستان‌ها غافل نشود
رسا/ آیت‌الله مدرسی یزدی در دیدار اعضای هیأت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب اظهار داشت: نمایندگان طلاب و فضلا باید رابط خوبی بین بزرگان و مسئولان حوزه و طلاب بوده و نیازهای علمی، تربیتی و مالی آنان را به مسئولین أمر منتقل نمایند. وی ادامه داد: همچنین نمایندگان طلاب باید طرح‌ها و ایده های طلاب و فضلا برای تسهیل امور را به مسئولان مربوطه ارائه داده و پیگیر آن باشند تا مسائل و مشکلات، حل و فصل شود. عضو جامعه مدرسین تأکید کرد: از مدارس علمیه استان‌ها و شهرستان‌ها غافل نشوید و مسائل گوناگون آنان باید مورد رصد واقع شود تا تقویت گردند.

دشمن به دنبال بهره‌برداری سیاسی از مسأله کشف حجاب است
رسا/ آیت‌الله غروی درباره حرام سیاسی بودن کشف حجاب گفت: بیرون بودن مقداری مو و خوش حجاب نبودن، با کشف حجاب و سعی در به وجود آوردن فتنه، متفاوت است؛ اینجا حکومت باید وارد عمل شود.عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم توضیح داد: کشف حجاب از نظر سیاسی حرام است چون نوعی دهن کجی به نظام اسلامی است؛ خود مقابله با نظام حرمت دارد که یکی از مصادیق آن همین کشف حجاب و دهن کجی است؛ همه می‌دانیم که خیلی‌ها در داخل و خارج از این مسأله بهره برداری سیاسی می‌کنند؛ این کار همراه نبودن با سیاست های نظام و البته به نحوی تقابل تلقی می‌شود. آیت‌الله غروی تصریح کرد: همه وظیفه دارند طبق چارچوب قانون عمل کنند و نیروی انتظامی نیز طبق اطلاعیه خود باید با جدیت پیگیر مقابله با بی‌حجابی باشد؛ این توصیه اخلاقی نیست؛ این حکم شرعی است که باید مراعات شود و حرمت دارد؛ البته این مقابله باید به نحوی باشد که موجب سوء استفاده ضد انقلاب نشود.

قیمت مواد غذایی در فرانسه همچنان بالا خواهد بود
صداوسیما/ امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در گفتگو با روزنامه «پاریزین» گفت تا پایان تابستان، وضعیت مواد غذایی، که بیشترین سهم را در افزایش نرخ تورم این کشور تشکیل می‌دهد، دشوار خواهد بود. در حالی که قیمت مواد غذایی در فرانسه در ماه مارس گذشته، افزایشی ۱۵.۹ درصدی را نسبت به ماه مارس ۲۰۲۲ تجربه کرد، مکرون توپ را به زمین کارفرمایان انداخت و خواستار ایجاد گفت‌وگویی اجتماعی در این زمینه شد. وی با اشاره به مذاکرات اخیر دولت با بخش‌های اقتصادی و کارفرمایان، در ادامه اظهار داشت حداقل دستمزد‌ها در حال افزایش است و حقوق کارکنان بخش‌های مختلف نیز باید افزایش یابد.بر اساس آمار‌های ارائه شده از سوی مؤسسه ملی آمار فرانسه در اواسط ماه آوریل، تورم کلی کالا و خدمات در ماه مارس به ۵.۷ درصد رسید که بیشتر ناشی از افزایش قیمت مواد غذایی بود.

حمله توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی به حومه قنیطره در سوریه
باشگاه خبرنگاران/ رژیم صهیونیستی در نخستین ساعات بامداد دوشنبه با ۱۲ گلوله توپ منطقه “قرص النفل” در غرب شهرک “حضر” در حومه شمالی قنیطره سوریه را هدف قرار داد. خبرنگار المیادین گزارش داد: این حمله فقط خسارت‌های مادی در پی داشته و گزارشی درباره خسارت‌های جانی آن منتشر نشده است. تاکنون علت این حمله مشخص نشده و ممکن است اقدامی تحریک آمیز از جانب رژیم اشغالگر در مرز‌های سوریه بوده باشد، چرا که رژیم اشغالگر سابقه چنین تجاوزاتی را دارد.خبرگزاری اسپوتنیک نیز گزارش داد: حمله رژیم صهیونیستی از طریق حریم هوایی جولان اشغالی انجام گرفت. این حمله فقط خسارت‌های مادی در پی داشته و خبری درباره کشته یا زخمی شدن غیرنظامیان منتشر نشده است.

برگزاری تظاهرات ضد جنگ در آلمان
ایرنا/ صدها تظاهرکننده ضد جنگ در دوسلدورف آلمان تجمع کردند تا علیه ارسال تسلیحات از سوی دولت این کشور به اوکراین اعتراض کنند. معترضان نماینده گروه‌های سیاسی مختلف بودند و بنرهایی با پیام‌هایی مانند «جنگ در اوکراین را متوقف کنید» و «صلح، نه جنگ» حمل می‌کردند. آنها خواستار توقف تحویل تسلیحات به اوکراین شدند و از دولت خواستند تا بر مذاکرات صلح آمیز برای حل مناقشه با روسیه تمرکز کند.شعارهای آنها بر این نکته تاکید داشت که تحویل تسلیحات به اوکراین تنها باعث تشدید درگیری می‌شود و نه تنها شهروندان اوکراینی بلکه سربازان آلمانی را نیز به خطر می‌اندازد. آلمان بازیگر کلیدی در جستجوی راه حل مسالمت‌آمیز برای بحران اوکراین بوده است با این حال، احتمال تحویل تسلیحات به اوکراین باعث انتقاد و نگرانی برخی آلمانی‌ها شده است.

افزایش ۸۵ درصدی مرگ و میر بی‌خانمان‌ها در انگلیس
فارس/ یک مرکز بی خانمانهای انگلیس اعلام کرد که از سال ۲۰۱۹ تا کنون بیش از ۴ هزار نفر در اثر بی خانمانی در انگلیس جان خود را از دست داده‌اند و درحال حاضر هر شش ساعت و نیم یک بی خانمان فوت می‌کند. این مرکز حمایتی با بیان اینکه اتکا به اقامتگاههای موقت غیرقانونی و خطرناک در کنار اعتیاد از عوامل مرگ و میر بی خانمانهاست، می‌گوید که در سال ۲۰۲۱ فوت بی‌خانمان‌ها در ولز و انگلیس ۲۰ درصد افزایش داشته است که ۸۵ درصد آنها زیر ۶۵ سال سن داشتند. این گزارش اضافه می‌کند: از سال ۲۰۱۰ کاهش و قطع خدمات بهداشت و درمان و خدمات سلامت روان و کاهش خدمات حمایتی معتادان به مواد مخدر و الکل تاثیر خود را گذاشته چرا که ۳۶ درصد موارد مرگ و میر این افراد با اعتیاد به مواد و الکل مرتبط و ۱۰ درصد دیگر بر اثر خودکشی بوده است.

اتحادیه اروپا خواستار گشت‌زنی در اطراف تنگه تایوان شد
باشگاه خبرنگاران/ «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در متنی که برای نشریه «دو دیمانش» (Du Dimanche) به نگارش در آورد، با بیان آن‌که باید برای حفظ وضعیت موجود در منطقه کوشید، نوشت: «اتحادیه اروپا باید به گشت‌زنی دریایی اطراف تایوان ادامه دهد.»بورل در ادامه افزود: «مطابق با استراتژی اتخاذ شده در سال ۲۰۱۹، اتحادیه اروپا همچنان چین را رقیب و در عین حال شریک می‌بیند. ما باید با قاطعیت بیشتری در مورد موضوع تایوان، که ما را از نظر اقتصادی، تجاری و فناوری نگران می‌کند، دفاع کنیم. به همین دلیل است که من از نیروی دریایی اروپا می‌خواهم که در تنگه تایوان به گشت‌زنی بپردازند، تا نشان دهنده تعهد اروپا به آزادی دریانوردی در این منطقه باشد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *