خبر روز ۱۴۰۲/۰۱/۳۰

**آیت‌الله العظمی جوادی آملی: آنچه حوزه و جامعه را نگه می‌دارد، قرآن کریم است** رهبر معظم انقلاب: ایجاد تحول در ذهن و واقعیت جامعه و جهان وظیفه دانشجوی مطلوب و آینده‌نگر است** آیت الله حسینی بوشهری: مساجد بهترین کانون همدلی و ارتقا و رشد اجتماعی جامعه به خصوص نسل جوان است** آیت‌الله رجبی: نباید به خاطر هیاهو و جنجال‌های دشمنان از اجرای حکم الهی کوتاه آمد** آیت الله فاضل لنکرانی: فقیهی که خود را از مسائل جامعه دور کند هیچ فایده ای ندارد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 از دیدگاه احزاب مختلف در تصمیم‌گیری‌ها استقبال می‌کنیم
وزیر کشور در جمع دبیران ‌کل و نمایندگان احزاب و گروه‌های سیاسی کشور اظهار کرد: از دیدگاه و نقطه ‌نظرهای احزاب مختلف اعم از اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقل در تصمیم‌ها برای پیشرفت و اعتلای ایران اسلامی استقبال می‌کنیم. وحیدی با بیان این‌که وزارت کشور خواستار حضور احزاب قوی و کارآمد است که قدرت عمل خوبی داشته باشند، ادامه داد: وزارت کشور و احزاب، یک خانواده‌اند. زمانی در حوزه سیاسی و اجتماعی موفق عمل خواهیم کرد که احزابی با کارایی قوی و با قدرت در صحنه سیاسی و اجتماعی کشور نقش اثرگذاری داشته باشند. وی تاکید کرد باید از گذر این آسیب‌شناسی‌ها به این هدف مطلوب برسیم که یک نظام حزبی موفق و کارآمد که بتواند همراه با نقش‌آفرینی تعهداتی را نیز بپذیرد، برای کشور ما چگونه است. وزیر کشور با بیان این‌که با نظام حزبی منتقد و پاسخگو موافقیم که هم ایفای نقش کند و هم پاسخگوی تعهداتش باشد، خاطرنشان کرد گفت‌وگو و تبادل‌نظر می‌تواند بخش زیادی از مشکلات را برطرف سازد.
 اسامی ابربدهکاران بانکی در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد
سخنگوی دولت تصریح کرد: در چند روز گذشته شاهد مرحله دیگری از انتشار اطلاعات و اسامی تسهیلات اعطا شده بانکی بودیم که به این واسطه اسامی ابربدهکاران بانکی و اطلاعات کلی تسهیلات کلان بانکی را در اختیار عموم رسانه‌ها و مردم قرار خواهد داد. این اقدام برای اولین بار در دولت سیزدهم آغاز شده و استمرار داشته و به تناوب در بازه‌های زمانی ادامه داشته‌ است. بهادری جهرمی با بیان این که دولت قصد جابه‌جایی فاطمی امین را ندارد گفت: وزارت صمت، بسیار بزرگ و با حوزه‌های فعالیت گسترده و متنوع است و برای ارزیابی عملکرد این وزارتخانه نباید یک جزء آن را مبنا قرار داد، باید کل محدوده فعالیت را ارزیابی کرد. بیشترین مباحث پیرامون حوزه خودرو است و در حوزه خودرو باید مسائل مختلف را در نظر گرفت‌، وزارت صمت گستره زیادی دارد. بهادری جهرمی با ارائه آماری از عملکرد وزارت صمت گفت: رشد بخش معدن تا پیش از دولت منفی نیم درصد بود اما در طول دوره وزارت فاطمی امین شاهد افزایش این شاخص و رسیدن آن به رشد حدود ۲ درصدی بودیم.

 همشهری
 ضرورت ایجاد مکانیسم‌ بین‌المللی ضامن صلح باکو-ایروان
نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان گفت: باکو و ایروان باید تمامیت ارضی یکدیگر را به رسمیت بشناسند و مکانیسم‌های بین‌المللی شکل بگیرد که معاهده صلح بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان را تضمین کند. در غیر این صورت امکان دارد که یک روز پس از امضای توافق، جنگ جدیدی آغاز یا تنش‌ها از سر گرفته شود.
 قطع ارتباط با چین به نفع اروپا نیست
اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا خاطر نشان کرد: قطع رابطه با چین به نفع اروپا نیست؛ هرچند ارتباطات با چین در برخی حوزه‌ها دارای حساسیت بیشتری است. در حوزه تجاری نیز در حال حاضر روابط اتحادیه اروپا با چین بسیار نامتعادل است و بروکسل قصد دارد تراز تجاری خود را با پکن متعادل کند.
 آمریکا به مرز فروپاشی رسیده
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا گفت: دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا با سیاست‌های داخلی و خارجی‌اش، آمریکا را به مرز فروپاشی کشانده است. آمریکا یک کشور در حال سقوط، رو به زوال و آشفته است. اقتصاد کشور ما در حال نابودی است و تورم از کنترل خارج شده است.

 کیهان
 حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی:
ایجاد تحول در ذهن و واقعیت جامعه و جهان وظیفه دانشجوی مطلوب و آینده‌نگر است
جوان ایرانی مورد کینه شدید دشمنان است، از اول انقلاب تا به امروز همین جوان‌ها بودند که کارهای بزرگ را در جبهه‌ها و میدان‌های مختلف پیش بردند.
در کشور نقص داریم و توقع و مطالبه من از مسئولان برای رفع نواقص بیش از شما است اما در عین حال می‌بینیم که کشور بحمدالله در حال پیشرفت است.
در دوره معاصر شما شهیدان حججی، صدرزاده، علی وردی، عجمیان و امروز هم انبوه جوانان ایرانی و مسئولیت شناس موتور حرکت و پیشران کشور هستند.
جوانان دانشجو باید با استفاده از قرآن، نهج البلاغه و کتاب‌های اندیشمندانی همچون« مطهری»، « بهشتی »و «مصباح » روی مسائل معرفتی کار و مطالعه و تأمل و تدبر کنند.
«بدبین ِ کردن به خود» راهبرد به ِ روز دشمن در قبال ملت ایران است. دانشجوی پرانگیزه را استاد یا فرد بی تعهدی ناامید و بدبین میکند که به او میگوید «با وجود این مشکلات با چه دل خوشی اینجا مانده‌ای و درس میخوانی؟ کشور را رها کن و برو». البته پاسخ رسا و بی‌لکنت جوان مؤمن، مبارز، آگاه و هوشمند این است که بله مشکلات وجود دارد اما من و فرزندان و هم میهنانم سال‌های طولانی می‌خواهیم در این کشور زندگی کنیم پس درس می‌خوانم و مبارزه می‌کنم که مشکلات را برطرف کنم.
راه روشن انقلاب و اسلام را با جدیت و با آرمانخواهی، امید و عقلانیت دنبال کنید.
برخلاف خواست دشمن، جامعه دانشجویی باید ایجاد تحول در ذهن و واقعیت جامعه ایران و سپس ایجاد تحول در ذهن و واقعیت جهان را در افق بلندمدت نگاه و تلاش‌های خود قرار دهد.
نظر قطعی و حتمی من این است که دانشجو، فعالیتها و مطالبه اش، احساس مسئولیتش درباره مسائل کشور، انگیزه و شوقش برای برطرف کردن مشکلات و حضور شورانگیزش در حوادث اجتماعی و مناسبات و مراسم سیاسی، یک فرصت و یک ارزش است.
 آمریکایی‌ها هرچه زودتر منطقه را ترک کنند
آیت‌الله رئیسی تاکید کرد: نیروهای فرامنطقه‌ای به ویژه نیروهای آمریکایی باید هر چه زودتر منطقه را ترک کنند چرا که تهدیدکننده امنیت منطقه هستند و برای ملت‌های منطقه امنیت را تامین نکرده و نخواهند کرد، اما حضور نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در هر جایی از این منطقه امنیت‌ساز است. رئیس جمهور دیروز سه‌شنبه در مراسم گرامیداشت روز ارتش، خداباوری، خودباوری و مردم‌باوری را از شاخصه‌های مهم ارتش جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: خداباوری، ‌اندیشه دفاع از مردم، وطن و حفظ ارزش‌های الهی و همچنین ایستادگی و مقاومت را در ارتش ما ایجاد می‌کند.

 ایران
 تدوین بسته نظارتی برای ساماندهی بازار اجاره‌بها
در جلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، تحولات بازار مسکن مورد بررسی قرار گرفت و برای تأمین مالی پروژه‌های ساخت مسکن و مدیریت بازار اجاره‌بها تصمیمات مهمی اتخاذ شد. مخبر در این جلسه که با حضور وزرای راه و شهرسازی و اقتصاد، رؤسای بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه و همچنین مسئولان دستگاه‌های مربوطه برگزار شد، با اشاره به سهم ۳۰ درصدی مسکن در سبد هزینه خانوار، بر ضرورت همکاری و هماهنگی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط با وزارت راه و شهرسازی برای پیشرفت نهضت ملی مسکن در دولت تأکید کرد. همچنین در خصوص وضعیت مسکن و اجاره‌بهای منازل مسکونی در تهران و سایر کلانشهرها، وزارت راه و شهرسازی گزارشی از برنامه خود مبنی بر تنظیم، کنترل و ساماندهی اجاره‌بهای مسکن در تهران و رشد شاخص اجاره‌بها و تورم در هر فصل نسبت به فصل مشابه سال گذشته ارائه کرد. بر همین اساس جهت جلوگیری و کنترل سوداگری در بخش مسکن مقرر شد با قید فوریت در خصوص طرح مالیات بر معاملات مکرر مسکن تصمیم‌گیری و پس از تصویب در هیأت دولت، لایحه‌ای دوفوریتی به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.
 صهیونیست‌ها دو نفر از ما را شهید کردند اما هفت نفر از آنها کشته شد‌
سردار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم گرامیداشت روز ارتش که در ستاد کل نیرو‌های مسلح برگزار شد، گفت: اسرائیل امروز از سوریه، لبنان و نوار غزه مورد حمله موشکی قرار می‌گیرد و از کرانه باختری شعله‌های خشم زبانه می‌کشد. رژیم صهیونیستی دیوارهای چند صد متری دور خود کشیده و با قوی‌ترین سنسور‌ها پایش و رصد امنیتی می‌کند و حتی یک حیوان نمی‌تواند از مرزهایش عبور کند، اما دست‌های غیبی کرانه باختری را مسلح کرد و شما تفنگ‌های مدرن خودکار و سلاح‎های خودکار را در دست فلسطینیان می‌بینید. سلامی در ادامه افزود: صهیونیست‌ها دو نفر از نیروهای ما را در سوریه شهید کردند، اما با دست‌های غیبی هفت نفر از آنها کشته شدند، این معادلات دیگر به نامعادلات تبدیل شده است.

 جمهوری‌اسلامی
 آنچه حوزه و جامعه را نگه می‌دارد، قرآن کریم است
حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی نماینده حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی دوشنبه شب با حضور در بیت آیت‌الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی، سلام آیت‌الله العظمی سیستانی را خدمت آیت‌الله العظمی جوادی آملی ابلاغ کردند.
آیت‌الله العظمی جوادی آملی در این دیدار گفتند: این ماه که ربیع القرآن است باید خود حوزه‌ها را هم بهار کند، این حوزه چه نجف چه قم، نور است ولی با فقه و اصول تنها نمی‌توان با جامعه ارتباط برقرار کرد. آنچه حوزه و جامعه را نگه می‌دارد، قرآن کریم است. ایشان افزودند: اساس کار، قرآن کریم است، خطاب اصلی قرآن کریم هم بشر است: ﴿نَذِیراً لِلْبَشَرِ﴾، ﴿کَافَّهً لِلنَّاسِ﴾، ﴿لِلعالَمینَ نَذیرًا﴾، بخشی دیگر از پیام قرآن به حوزه اسلامی بر می‌گردد، لذا جامعه، چاره ندارد مگر اینکه به آموزه‌های قرآنی برگردد، جامعه وقتی می‌تواند خوب زندگی کند که جهانی فکر کند، نه بیراهه برود و نه راه کسی را ببندد.
 رژه اقتدار جنگنده‌ها و پهپادهای نیروی هوایی در آسمان تهران
به مناسبت بیست و نهم فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران آخرین دستاوردهای دفاعی در تهران، مراکز استان‌ها و آبهای خلیج فارس و دریای عمان به نمایش درآمد.همزمان با پرواز هواپیما‌های نیروی هوایی و بالگرد‌های هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران، یگان‌های محمول و خودرویی در مراسم رژه ۲۹ فروردین در تهران و مراکز استان‌ها رژه رفتند. رژه دریایی نیز با تعدادی از شناور‌های نیروی دریایی ارتش، از جمله ناوشکن‌ها و زیر سطحی‌های ایرانی در خلیج فارس و دریای عمان برگزارشد.در این مراسم ۵۷ فروند بالگرد تهاجمی، شناسایی، پشتیبانی و پشتیبانی رزمی هوانیروز و بیش از ۴۰ فروند از انواع جنگنده شامل صاعقه، کوثر، اف۵، اف۴، اف۱۴، اف۷، میگ۲۹، سوخو۲۴، بر فراز مرقد امام راحل رژه رفتند. نیروی زمینی ارتش در رژه ۲۹ فروردین پهپاد‌های مهاجر۶، مهاجر ۴، آرش ۴، ابابیل ۴، ایستگاه کنترل زمینی، خودرو‌های تانک‌بر کیان ۶۰۰، کیان ۷۰۰ و کیان ۸۰۰، تانک ذوالفقار، تانک تیام، انواع نفربر‌ها از جمله نفربر تحقیقاتی NRBC، توپ ۲۳ میلیمتری منصوب بر نفر، توپ ۲۳ میلیمتری زوبین، سامانه سراج، سامانه بصائر و انواع سامانه‌های ارتباطی و مخابراتی را به نمایش گذاشت.

 وطن امروز
 ارتش نماد قدرت ملت ایران است
قالیباف رئیس مجلس ضمن فرا رسیدن روز ارتش گفت: بدون شک امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران نماد قدرت درهم کوبنده ملت ایران در مواجهه با همه تهدیدات است. امروز فرزندان ملت در ارتش جمهوری اسلامی، شعار «ارتش فدای ملت» را محقق کرده‌اند.
 بزودی اخباری جدید درباره توان پهپادی ارتش اعلام می‌شود
معاون هماهنگ‌کننده ارتش صبح دیروز سه‌شنبه ۲۹ فروردین‌ماه در حاشیه برگزاری مراسم رژه روز ارتش گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران برابر قانون اساسی، ماموریت دفاع از تمامیت ارضی، حفظ و استقلال کشور را بر عهده دارد. دریادار حبیب‌الله سیاری ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بویژه پس از دفاع‌مقدس، تغییرات عمده‌ای در تجهیزات ارتش رخ داده است به نحوی که می‌توان گفت تمام این تجهیزات که امروز به نمایش درآمد بومی هستند و از فناوری‌های روز نیز برخوردارند. معاون هماهنگ‌کننده ارتش با بیان اینکه خودکفایی ارتش امروز در مجموع به ۹۰ درصد رسیده است، گفت: البته هر سال نسبت به گذشته، وضعیت بهتری در همه حوزه‌ها خواهیم داشت؛ به ‌عنوان مثال تا ۴ سال پیش آثاری از وجود پهپاد در ارتش وجود نداشت اما امروز ارتش از توان بسیار زیادی در عرصه پهپادی برخوردار است و قطعا امروز یا فردا اخبار دیگری هم درباره پهپاد‌ها خواهید شنید.

 جوان 
 پهلوی صهیونیست به دیوار دخیل بست!
انتشار اخبار و تصاویر سفر رضا پهلوی به سرزمین‌های اشغالی فلسطین نشان می‌دهد او گرچه از سوی حامیانش، شاهزاده یا رضاشاه نامیده می‌شود، اما سطح استقبال و پذیرایی از او در تل آویو در حد یک شهروند عادی است و طبعاً تحقیرآمیز تعبیر می‌شود.تصویر گفت‌وگوی رضا پهلوی با بنیامین نتانیاهو بسیار سؤال‌برانگیز است. نتانیاهو رضا پهلوی را حتی به دفتر کارش هم راه نداده و او را در حاشیه مراسم هلوکاست، دقایقی بین راه! به حضور پذیرفته است. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پا روی پا و دست روی دست انداخته و پهلوی خم شده به سمت او و زن مترجم، مثل کارمندی مطیع، گویی دارد گزارش می‌دهد!وضعیت تشریفات استقبال از او در فرودگاه هم جالب توجه است. هشت ایرانی از بین حدود ۲۵۰ هزار ایرانی ساکن فلسطین اشغالی به استقبال رضا پهلوی رفته‌اند، با پرچم‌های شیر و خورشید و سرود‌‌ای ایران؛ تعداد استقبال‌کنندگان در حدی است که شاهزاده مخلوع پهلوی در فرصتی کوتاه می‌تواند با تک تک آن‌ها دست بدهد و خوش و بش کند.علاوه بر همه این نکات تحقیرآمیز، انتشار تصویر حضور رضا پهلوی و همسرش پای دیوار ندبه، در حالی که کلاه مخصوص یهودی‌ها را بر سر دارد و به عادت دینی آن‌ها مشغول عبادت! است، نشان دیگری بر خودفروختگی پهلوی و نیز خوی تحمیل‌گری یهودیان صهیونیست دارد که همه باید طبق باور و منش آن‌ها عمل کنند.موجی از توئیت‌های تحقیرآمیز خطاب به رضا پهلوی، واکنش فعالان توئیتری به این سفر و کیفیت انجام آن بوده است.

 خراسان 
 بیش از ۹۰ درصد حوادث اخیر مدارس منشأ داخلی داشته
فارس نوشت: تحقیقات نشان می‌دهد که بیش از ۹۰ درصد حوادث اخیر مدارس منشأ داخلی داشته و توسط دانش آموزان اتفاق افتاده است و شیطنت‌های دوره نوجوانی همزمان با پوشش رسانه‌ای گسترده، این رقابت را بین برخی دانش آموزان تسری داده است. تحقیقات نشان می‌دهد علت بدحالی دانش‌آموزان منتقل شده به مراکز درمانی حدود ۸۰ درصد تمارض و ۲۰ درصد تلقین اعلام شده است. البته در مواردی ابتلای آن‌ها به آسم و مشکلات ریوی با تحریک مواد بدبو منجر به بدحالی شده است.
 صدور حکم ۱۴ متهم پرونده شهادت شهید عجمیان
رئیس‌کل دادگستری استان البرزگفت: دادگاه ۱۶ متهم پرونده شهادت شهید عجمیان برگزار و حکم صادر شد که دیوان‌عالی کشور احکام اعدام ۲ نفر از متهمان به نام‌های محمد حسینی و محمدمهدی کرمی را تایید و برای بقیه متهمان پرونده را به منظور رسیدگی و صدور حکم مجدد به همان شعبه اعاده کرد. براساس حکم دادگاه، برای ۱۱ متهم این پرونده حسب مورد ۳، ۵، ۱۰ و ۱۵ سال حبس صادر شده است. براساس حکم صادر شده، حمید قره‌حسنلو به ۱۵ سال حبس، رضا آریا، حسین محمدی، مهدی محمدی و آرین فرزام‌نیا هر کدام به ۱۰ سال حبس، محمدامین اخلاقی ساوجبلاغی، امین‌مهدی شکراللهی و فرزانه قره‌حسنلو هر کدام به ۵ سال حبس و شایان چارانی و امیرمحمد جعفری و علی معظمی گودرزی به ۳ سال حبس محکوم شدند. در ضمن احکام صادر شده غیرقطعی بوده و ظرف مهلت قانونی قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است.

 رسالت 
 تحت هیچ شرایطی سوریه را رها نخواهیم کرد
«فیصل مقداد» وزیر خارجه سوریه به دیدار «عبدالمجید تبون» رئیس‌جمهور الجزایر رفت و پیام« بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه را تسلیم وی کرد. روزنامه الوطن سوریه گزارش داد، المقداد پس‌ازاین دیدار گفت که سوریه همچنان در کنار ملت الجزایر باقی خواهد ماند؛ همان‌گونه که الجزایر از سوریه دفاع و حمایت کرد.وزیر خارجه سوریه ادامه داد: ما در کشور یک‌میلیون شهید، درس‌هایی در مبارزه می‌آموزیم و هیچ‌کس نمی‌تواند تفاوتی بین دو کشور قائل شود. همان‌طور که الجزایر از ما دفاع کرد، سوریه هم از این کشور دفاع کرد. وی همچنین گفت که الجزایر و سوریه درخصوص فلسطین باهم اشتراک نظر دارند. تبون هم تأکید کرد که الجزایر تحت هیچ شرایطی، سوریه را رها نخواهد کرد.
 اختلاف در حزب جمهوری‌خواه در واکنش به اسناد افشا شده
دفاع «مارجری تیلور گرین» نماینده جمهوری‌خواه ایالت جورجیا در مجلس نمایندگان آمریکا از «جک تیشیرا» عضو ۲۱ ساله گارد ملی آمریکا که مجموعه اسناد اطلاعاتی این کشور را در اینترنت افشا کرد، به اختلافات در داخل این حزب دامن زده و با واکنش منفی «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه مواجه شد. به نوشته نشریه «نیوزویک»، لیندسی گراهام به تیلور گرین که به‌ عنوان یک چهره راست افراطی شهرت یافته از بابت دفاع از افشاگری جک تیشیرا که توسط مأموران اف.بی.آی دستگیر شد هشدار داد.مأموران دفتر تحقیقات فدرال آمریکا، تیشیرا که عضو شاخه ۱۰۲ اطلاعات در گارد ملی هوایی ماساچوست بوده را به اتهام افشای اسناد طبقه‌بندی‌شده نظامی از طریق شبکه اجتماعی دیسکورد در ماه‌های اخیر بازداشت کردند.بسیاری از این اسناد حاوی اطلاعات و جزئیاتی درباره توانمندی‌های نظامی روسیه و اوکراین و اطلاعات مربوط به خاورمیانه و آسیا بودند. بر اساس گزارش خبرگزاری «رویترز»، پنتاگون صحت این اسناد افشا شده را تائید کرده و درز این اسناد را یک «اقدام تبهکارانه عمدی» خوانده است.

 مردم سالاری
 نشانه‌های از سرگیری روابط ایران و مصر
منابع دیپلماتیک مصری اعلام کردند که در هفته آخر ماه مارس تماس‌هایی میان مقامات امنیتی مصر و ایران صورت گرفته و در مورد امکان توسعه تدریجی روابط دو کشور در دوره آتی گفت وگو شده است. این اقدام در سایه مصالحه تهران و ریاض انجام گرفته است.طبق گفته یکی از این منابع در گفت‌وگو با «العربی الجدید» که خواست نامش فاش نشود تماس‌های اخیر که در پی اعلام توافق عربستان – ایران صورت گرفته، در انتظار زمان مناسب برای تبدیل شدن تمایل‌ها به توسعه روابط به توافق‌هاست. وی به این مسئله اشاره کرد که در زمان کنونی مسئولان قاهره نیتی برای اعلام برداشتن گام بزرگی در راستای ازسرگیری روابط ندارند و به گفته وی زمان هنوز برای صحبت کردن از ارتقای سطح نمایندگی دیپلماتیک میان دو کشور و تعیین سفیر زود است.هم زمان یک دیپلمات مصری فاش کرد که مسئله سازماندهی دیداری میان وزرای امور خارجه دو کشور در آینده امری دور از انتظار نیست.

 قدس 
 مقام ارشد صهیونیست راهی باکو شد
در ادامه گرم شدن روابط میان باکو و تل‌آویو، ایلی کوهن وزیر خارجه رژیم صهیونیستی روز گذشته در رأس هیئتی با هدف تقویت روابط تجاری با جمهوری آذربایجان راهی این کشور شد. پایگاه خبری عبری‌زبان وای‌نت تأکید کرد کوهن در این سفر قرار است با رئیس‌جمهور آذربایجان، وزیران خارجه و اقتصاد و شماری از شخصیت‌های این کشور دیدار کند. باکو ۹ فروردین سفارت خود در فلسطین اشغالی افتتاح کرد.
 خودکفایی ۹۰درصدی در تجهیزات دفاعی
امیر دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش با اعلام خودکفایی ۹۰ درصدی ارتش در تجهیزات دفاعی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تغییرات عمده‌ای در تجهیزات ارتش صورت گرفته به شکلی که تقریباً تمام تجهیزاتی که در رژه روز ارتش به نمایش درآمد، بومی هستند و از فناوری‌های روز نیز برخوردارند. تا چهار سال پیش اثری از پهپاد در ارتش وجود نداشت، اما امروز ارتش از توان زیادی در عرصه پهپادی برخوردار است.

 اعتماد
 دیدار وزیر خارجه عربستان و بشار اسد
فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی عصر دیروز وارد دمشق پایتخت سوریه شد و با بشار اسد رییس‌جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. همزمان، وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که دیروز سه‌شنبه بشار اسد رییس‌جمهور سوریه در دمشق میزبان فیصل بن فرحان بود. در این بیانیه آمده است: وزیر خارجه عربستان با سوریه درباره گام‌های تحقق منافع ملی دو کشور و بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گفت‌وگو کرده است. وزارت خارجه عربستان همچنین اعلام کرد که بن فرحان در دیدار با اسد درباره تلاش‌ها برای دستیابی به راه‌حل سیاسی برای حل بحران سوریه رایزنی کرد.

 ابتکار 
 استیضاح «خاندوزی» منتفی شد
یک عضو هیات رییسه مجلس گفت: با توجه به اینکه تعداد امضاهای متقاضیان استیضاح وزیر اقتصاد به کمتر از ۱۰ نفر رسید لذا این استیضاح منتفی شد. نادری اظهار کرد: کمیسیون اقتصادی گزارش جلسه روز گذشته خود درباره استیضاح احسان خاندوزی وزیر اقتصاد را به هیات رییسه ارجاع داد. وی ادامه داد: با توجه به اینکه تا قبل از زمان مقرر برای اعلام وصول تقاضای استیضاح در صحن علنی، تعداد امضاها از حد نصاب لازم یعنی ۱۰ امضا کمتر شده بود لذا طبق آیین نامه استیضاح وزیر اقتصاد منتفی و بایگانی شد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

مساجد بهترین کانون همدلی و ارتقا و رشد اجتماعی جامعه به خصوص نسل جوان است
حوزه/ آیت‌الله حسینی بوشهری در حاشیه مراسم کلنگ زنی و آغاز احداث مسجد فاطمه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در بلوار شهید وطن دوست با بیان این که در کنار عمران و رسیدگی به مبلمان شهری و مشکلات مردم و کارهایی که انجام می‌دهند به خصوص در بعد ساخت و ساز باید پیوست فرهنگی داشته باشد، گفت: ساخت و ساز‌های خوبی انجام می‌شود، اما یکی از مشکلات ما در عرصه‌های مختلف بودجه شهری آن است که در بسیاری از حوزه‌ها هزینه می‌شوند، ولی وقتی سراغی از بودجه‌های مساجد، مراکز دینی و فرهنگی می‌گیریم گویا خبری از آنها نیست.
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین افزود: مسئولان در شهرداری و واحدهای شهری باید توجه کنند که همیشه بودجه خاصی برای توسعه مراکز دینی به خصوص مساجد داشته باشند. دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه بیان کرد: مساجد پایگاه مهمی برای همدلی مردم است. مساجد پایگاه اجتماع و انس و گره گشایی مردم است. وی توجه به احداث مساجد در محلات را با اهمیت برشمرد و گفت: مساجد بهترین کانون همدلی و ارتقا و رشد اجتماعی جامعه به خصوص نسل جوان است.

نباید به خاطر هیاهو و جنجال‌های دشمنان از اجرای حکم الهی کوتاه آمد
رسا/ آیت‌الله رجبی با تأکید بر دست داشتن دشمن در مسأله بی حجابی‌ها و با بیان اینکه رعایت حجاب از مسلمات دین است گفت: اگر بنا باشد قوانین اسلام در جامعه نادیده گرفته شود، حد توقفی برای آن وجود نخواهد داشت.
عضو جامعه مدرسین تاکید کرد:حجاب و پوشش اسلامی امر مسلم دینی و شرعی است و دولت مردان و نظام اسلامی موظف به ایجاد زمینه‌های اجرای آن در جامعه اسلامی هستند و باید با کسانی که به صورت علنی با حکم شرعی در جمع اظهار و اعمال مخالفت می‌کنند، طبق قانون برخورد شود.
وی افزود: باید همه قوای سه گانه به وظایف خود در زمینه عفاف و حجاب عمل کنند؛ نباید به خاطر هیاهوها و جنجال‌های دشمنان از اجرای حکم الهی کوتاه آمد؛ بلکه باید با صلابت و شجاعت و البته حکمت – همانند وضع سایر قوانین در کشور و ملزم شدن قوای سه گانه به رعایت قوانین – زمینه‌های اجرایی نمودن قانون حجاب فراهم و با اندک متخلفان از آن برخورد نمایند.

فقیهی که خود را از مسائل جامعه دور کند هیچ فایده‌ای ندارد
رسا/ آیت‌الله فاضل لنکرانی در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین علی خیاط، مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: اگر بخواهیم حوزه بماند باید به سمت تقویت و تعمیق علمی حوزه پیش برویم نه آنکه خدای ناکرده با برنامه‌ریزی‌های نادرست آن را ضعیف کنیم.
عضو جامعه مدرسین افزود: مسئله‌ دیگر این است که در آموزش، پژوهش و تبلیغ باید نیازهای امروز جامعه در نظر گرفته شود. هدف مرحوم والد ما از تأسیس مرکز فقهی که در قم و مشهد و افغانستان این بود که فقهای جامع و قوی که به درد نظام بخورند تربیت بشوند وگرنه فقیهی که یک گوشه بنشیند و به هیچ دردی نخورد فائده‌ای نخواهد داشت.
وی تاکید کرد: نکته دیگر آن است که بنای اصلی حوزه در پذیرش طلاب کیفیت افراد باشد نه کمیت، برای کسانی که پذیرش می‌شوند قبل از ورود به حوزه برنامه‌هایی گذاشته شود تا کاملاً نسبت به طلبگی و آینده طلبگی و محسنات طلبگی توجیه شوند.

درخواست بلژیک از ایران برای بازگرداندن جاسوس این کشور
باشگاه خبرنگاران/ بلژیک اعلام کرد که پس از زمان اجرایی شدن معاهده مبادله زندانیان، رسماً از ایران خواسته است تا اولیویر وند کاستیل، شهروند محکوم به جاسوسی این کشور در ایران را بازگرداند. وزیر امور خارجه بلژیک گفت که به همتای ایرانی خود در این باره اطلاع داده است.
پیش از این خبرگزاری قوه قضائیه اعلام کرده بود: بر اساس حکم صادر شده از سوی دادگاه انقلاب اسلامی تهران الیویر وند کاستیل، با ۴ عنوان اتهامی در دادگاه محاکمه شده است که در پایان دادگاه در هر ۴ عنوان اتهامی او را مستحق مجازات دانسته است. میزان افزود: بر اساس کیفرخواست صادر شده الیویر وند کاستیل متهم بوده است به جاسوسی علیه جمهوری اسلامی ایران به نفع سرویس اطلاعاتی بیگانه، همکاری با دولت متخاصم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، قاچاق حرفه‌ای ارز به مبلغ ۵۰۰ هزار دلار و پولشویی به همین میزان. او در مجموع به ۴۰ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

اعتصاب سراسری نروژ را در برگرفت
باشگاه خبرنگاران/ بزرگترین اعتصاب کارگران در نروژ آغاز شد. بیش از ۲۴ هزار کارگر نروژی پس از شکست مذاکرات با کارفرما‌ها برای افزایش حقوق، نخستین اعتصاب گسترده خودشان را در ۲۳ سال گذشته آغاز کردند. این اعتصاب بر اکثر عرصه‌های اقتصادی تاثیر گذاشته است.
اتحادیه‌های صنفی کارگری در نروژ، پیشنهاد افزایش پنج و دو دهم درصدی حقوق‌ها را رد کرد و خواهان افزایش حقوق‌ها به میزانی شد که تورم را در نظر بگیرد. این اعتصاب در حالی صورت می‌گیرد که نروژ برای مقابله با افزایش تورم فزاینده تلاش می‌کند. از زمانیکه اروپا روسیه را تحریم کرد اعتصابات گسترده‌ای در کشورهای اروپایی شروع شده است که عمدتا به دلیل افزایش هزینه زندگی و بالا رفتن تورم است.

قدردانی سفیر فلسطین از مردم ایران
باشگاه خبرنگاران/ سفیر فلسطین در تهران در دیدار با مشاور فرهنگی وزیر امور خارجه از حضور چشمگیر مردم ایران در مراسم راهپیمایی روز جهانی قدس قدردانی کرد. الزواوی در این دیدار همچنین از اهتمام ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی به مسئله فلسطین قدردانی کرد و گفت: این حضور با عظمت مردم در راهپیمایی، باعث تقویت قضیه فلسطین و افزایش روحیه معنوی ملت فلسطین در رویارویی با رژیم اشغالگر قدس می‌شود.

آمریکا ۲ شرکت را به بهانه نقض تحریم‌های ایران جریمه کرد
مهر/ وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که دادگاهی در این کشور ۲ شرکت بین‌المللی را به بهانه نقض تحریم‌های ایران جریمه کرده است. وزارت دادگستری آمریکا شرکت دی.ای.اس اینترنشنال مستقر در تایوان و شرکت صنایع سولتک مستقر در برونئی را به تلاش برای فریب واشنگتن و نقض قانون اختیارات اقتصادی اضطراری بین‌المللی (IEEPA) و مقررات مربوط به تحریم‌ها و مبادلات ایران (ITSR) متهم کرده است. آمریکا اعلام کرد که هر یک از این دو شرکت به پرداخت ۸۳ هزار و ۷۹۸ دلار محکوم شده‌اند.
به گفته وزارت دادگستری آمریکا، این رقم سه برابر ارزش کالا‌هایی است که این شرکت‌ها به ایران صادر کرده‌اند. این دو شرکت همچنین به مدت پنج سال تحت نظر خواهند بود.

ابراز نگرانی سازمان ملل از جاسوسی آمریکا از گوترش
مهر/ سازمان ملل اعلام نگرانی خود را از گزارش‌ها درباره جاسوسی آمریکا از دبیرکل این سازمان ابراز کرده است. اسناد افشا شده پنتاگون نشان می‌دهد که آمریکا از نزدیک آنتونیو گوترش را زیر نظر داشته و معتقد است که دبیر کل سازمان ملل متحد بیش از حد مایل است منافع روسیه را برآورده کند.
شبکه بی‌بی‌سی گزارش داده است چندین سند محرمانه آمریکا ارتباطات خصوصی مربوط به گوترش و معاونش را توصیف می‌کنند. این اسناد حاوی مشاهدات صریح گوترش در مورد جنگ در اوکراین و تعدادی از رهبران آفریقایی است. روزنامه واشنگتن‌پست با استناد به ۴ گزارش طبقه‌بندی‌شده که به دست این روزنامه رسیده است اعلام کرد که واشنگتن مکالمات گوترش را شنود کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *