خبر روز ۱۴۰۲/۰۱/۲۹

**سخنگوی وزارت خارجه خبر داد: بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان تا ۱۹ اردیبهشت** رئیس جمهور: همگرایی کشورهای اسلامی در حمایت از فلسطین و محکومیت تجاوزگری‌های رژیم صهیونیستی ضروری است** آیت الله شب زنده دار: در استفاده از ظرفیت‌ های هوش مصنوعی شناخت عمیق و آسیب شناسانه ضروری است** آیت‌الله حسینی خراسانی: باید همه مراحل امر به معروف و نهی از منکر منطقی، شرعی و درست انجام بگیرد** وال‌استریت ژورنال: جامعه آمریکا فروپاشیده چون خانواده فروپاشیده است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 پیام تبریک رئیسی به بشار اسد
رئیس‌جمهور در پیامی به بشار اسد، ضمن تبریک روز ملی جمهوری عربی سوریه به دولت و مردم این کشور، تأکید کرد: نظم جهانی و منطقه‌ای در سایه سال‌ها همکاری صادقانه و مقاومت تاریخ‌ساز ایران و سوریه به نفع ملت‌های آزاده و مستقل ما در حال رقم خوردن است. آیت‌الله‌ رئیسی در این پیام تصریح کرد: اینک که پس از سال‌ها همکاری صادقانه و مقاومت تاریخ‌ساز، نظم جهانی و منطقه‌ای به نفع ملت‌های آزاده و مستقل ما در حال رقم خوردن است و امیدوارم در پرتو مساعی مقامات و با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود، شاهد توسعه و تعمیق روابط در تمامی زمینه‌ها و در راستای تحقق اهداف عالیه دو کشور و در جهت برقراری صلح و ثبات در منطقه باشیم.
 بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان تا ۱۹ اردیبهشت
سخنگوی وزارت خارجه در‌خصوص بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان گفت: روند اجرایی توافقات پکن به‌خوبی با سرعت قابل‌قبولی پیش می‌رود. بر‌اساس توافق طرفین قرار است ظرف دو ماه از نشست اول تا تاریخ ۱۹ اردیبهشت سفارتخانه‌های دو کشور بازگشایی شود و خوشبختانه ما گام‌های مثبتی را برداشتیم. استقبال خوبی مقامات دو کشور از هیأت‌های فنی انجام دادند و تسهیلات خوبی برای دو طرف در‌نظر گرفته شده است. روابط سیاسی دو کشور هم عملا برقرار شده و ما در مسیر فعال‌سازی نمایندگی‌های دو کشور قرار داریم و به‌ویژه موسم حج را که در پیش داریم، تأکید داریم در بازه زمانی مناسب سفارتخانه را فعال‌ کنیم. وی درباره سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران و توافق حاصله گفت: سفر گروسی به تهران در اسفند سال گذشته انجام شد و‌ مسیر گفت‌وگوها و مذاکرات فنی ادامه دارد و امیدواریم آژانس به مسیر فنی متعهد باشد و شاهد باشیم آژانس حداکثر تلاش خود را بکند تا از تاثیرات و فشارهای سیاسی به دور باقی بماند و در مسیر مذاکرات فنی شاهد حل‌و‌فصل مشکلات باشیم. پیشرفت این روند می‌تواند تاثیرات مثبتی بر روند توافق در‌خصوص برجام داشته باشد. کنعانی در‌خصوص روابط با جمهوری آذربایجان گفت: روابط ایران و آذربایجان دشمنانی دارد و رژیم‌صهیونیستی یکی از دشمنان روابط دو ملت است. این رژیم به‌دلیل این‌که راهبرد بقای خودش را در دامن زدن به بی‌ثباتی در منطقه قرار داده است، نه‌تنها در روابط ایران و آذربایجان بلکه در روابط منطقه نیز برمبنای بی‌ثباتی عمل می‌کند.

 همشهری
 حمایت عراق از مذاکره میان اوکراین و روسیه
فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق گفت: موضع عراق درباره لزوم پایان جنگ روسیه و اوکراین ثابت است. عراق تلاش می‌کند بخشی از راه حل این جنگ باشد. جنگ‌ها با مذاکرات پایان می‌یابد و ما به مسئولان روسی و اوکراینی هم گفته‌ایم که موافق برقراری آتش بس و مذاکره میان دو طرف هستیم.
 بدون نابودی اشغالگری، صلح برقرار نمی‌شود
بشر الخصاونه، نخست وزیر اردن گفت: مسئله فلسطین، مسئله اصلی ماست، تشکیل کشور مستقل فلسطین با حاکمیت کامل در مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ به پایتخت قدس شرقی، بخشی از منافع استراتژیک اردن است و بدون نابودی اشغالگری، رسیدن به صلح و ثبات در منطقه امکان پذیر نیست.

 کیهان 
 باید معلمانی برای رفع شبهات دانش‌آموزان تربیت شوند
جمعی از نوجوانان و دانش‌آموزان دهه هشتادی در نشستی صمیمی با آیت‌الله رئیسی به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود درباره موضوعات مختلف پرداختند.
رئیس‌جمهور پس از شنیدن سخنان صریح نوجوانان و دانش‌آموزان حاضر در این نشست در سخنانی نوجوانان و دانش‌آموزان را سرمایه‌ها و آینده سازان کشور دانست و افزود: هزینه کردن برای رشد و تعالی دانش‌آموزان در مدارس و پژوهشگاه‌ها، سرمایه‌گذاری برای شکوفایی آینده کشور است و دولت در همین راستا فعال‌تر شدن سازمان دانش‌پژوهان جوان را با جدیت در دستور کار قرار داده و پیگیری می‌کند.«ایجاد شورای نوجوانان»، «تشکیل اتاق‌اندیشه‌ورزی برای بهره‌گیری از دیدگاه‌ها و نظرات نوجوانان و دانش‌آموزان در اداره امور کشور» و «استعدادیابی برای تحصیل دانش‌آموزان در رشته‌های مورد علاقه‌‌شان» از نکات مطرح در اظهارات حاضران در جلسه بود که مورد استقبال رئیس‌جمهور قرار گرفت و دستورات لازم در این خصوص به مسئولان ذی‌ربط صادر شد. آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش جهاد تبیین را نیز مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: رفع گره‌های ذهنی جوانان و نوجوانان وظیفه بسیار خطیری است که باید در مدارس و دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد تا یک شبهه تبدیل به مسئله لاینحل نشود. برگزاری دوره‌های تخصصی احصا و پاسخ به شبهات و تربیت مربیانی متخصص، از جمله پیشنهادهای رئیس‌جمهور در این زمینه بود.
 جامعه آمریکا فروپاشیده چون خانواده فروپاشیده است
نشریه معتبر آمریکایی در گزارشی از سست شدن بنیان خانواده در آمریکا نوشته و تاکید کرده که علت اصلی فروپاشی اجتماعی آمریکا، کم شدن اهمیت خانواده است. تحلیلگر آمریکایی ضمن ارائه گزارشی جامع و مستند از «وضعیت اسف‌بار خانواده در آمریکا» در برنامه تلویزیونی به آمارهای ارائه شده از سوی نشریه‌ها این کشور ‌اشاره و تاکید می‌کند: «می‌خواهم در مورد آنچه که برای ارزش‌های آمریکا در حال رخ دادن است، صحبت کنم. ارزش‌هایی که بایدن قول داده بود آن را بازگرداند. طبق گزارش تکان‌دهنده وال‌استریت ژورنال، ارزش‌ها و بنیان‌های اساسی جامعه در بین نسل امروز در حال فروپاشی است. از سال ۱۹۹۸، تعداد آمریکایی‌هایی که میهن‌پرستی را مهم می‌دانستند از ۷۰ درصد به ۳۸ درصد کاهش یافته است». این کارشناس آمریکایی همچنین تصریح می‌کند که اهمیت دین در کشورش از ۶۲ درصد به ۳۹ درصد کاهش یافته و همچنین اهمیت فرزندآوری از ۵۹ درصد به ۳۰ درصد رسیده است.» مشارکت اجتماعی در رویدادهای مهم این کشور همچنین از ۴۷ به ۲۷ درصد کاهش یافته است. نکته تکان‌دهنده در آمریکا به زعم تحلیل‌ها، این که تنها موضوع مهم برای آمریکایی‌ها که حتی از ۲۵ سال پیش هم مهم‌تر به‌نظر می‌آید، داشتن پول است. کارشناس مسائل اجتماعی در آمریکا گفت: «آنچه شاهدش هستیم، عواقب وحشتناک یک جامعه از هم‌پاشیده است. این قضیه فراتر از یک مسئله سیاسی است». مجری خبرنگار آمریکایی خاطرنشان می‌کند: «علت اصلی متلاشی‌شدن جامعه ما فروپاشی خانواده است. برای چندین دهه ما شاهد نابودی مداوم خانواده در آمریکا بوده‌ایم که این روند باید تغییر کند».
 کنترل شدید توئیتر توسط کاخ سفید و حیرت ایلان ماسک
«ایلان ماسک» مالک توئیتر در گفت‌وگویی تلویزیونی، از یک معضل جدی در بزرگ‌ترین کشور مدعی «گردش آزاد اطلاعات» خبر داده و گفته است دسترسی کامل دولت فدرال آمریکا بر توئیتر او را متحیر ساخته است. تارنمای خبری آمریکایی «هیل» از قول ماسک نوشت که دولت آمریکا به پیام‌های خصوصی کاربران در این شبکه اجتماعی دسترسی کامل دارد. ماسک همچنین این را هم گفت که دولت آمریکا پیام‌های خصوصی کاربران به یکدیگر در شبکه اجتماعی را کنترل می‌کنند. مالک توئیتر تاکید کرد اینکه آژانس‌های دولت فدرال آمریکا تا این حد دسترسی کامل بر محتوای توئیتر دارند او را متعجب ساخته است.

 ایران 
 همگرایی کشورهای اسلامی در حمایت از فلسطین و محکومیت تجاوزگری‌های رژیم صهیونیستی ضروری است
رئیس جمهور در تماس تلفنی با خانم «شیخ حَصینه» نخست وزیر بنگلادش، همگرایی و اتفاق‌نظر کشورهای اسلامی در حمایت از مسأله فلسطین و محکومیت تجاوزگری‌های رژیم صهیونیستی به ویژه اقدامات ددمنشانه این رژیم در مسجد الاقصی و علیه روزه‌داران فلسطینی را بسیار مهم و ضروری عنوان کرد. آیت‌الله‌ رئیسی محور سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را بر پایه توسعه و تقویت روابط با کشورهای جهان به ویژه کشورهای اسلامی عنوان و ابراز امیدواری کرد روابط خوب ایران و بنگلادش بویژه در حوزه همکاری‌های همه جانبه اقتصادی و تجاری بیش از پیش توسعه یابد.
شیخ حَصینه نیز ضمن محکومیت شدید اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه روزه‌داران فلسطینی تأکید کرد: حمایت از مردم مظلوم فلسطین و محکومیت تجاوزگری‌های رژیم صهیونیستی موضع ثابت دولت و ملت بنگلادش است. نخست وزیر بنگلادش با اشاره به اهمیت توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران، بر تقویت این روابط به ویژه در حوزه تجاری و اقتصادی و همکاری‌های منطقه‌ای برای رسیدن به سطح مطلوب تأکید کرد.
 افطاری قالیباف با رؤسای سابق مجلس
رئیس مجلس شورای اسلامی یکشنبه شب میزبان رؤسای مجالس گذشته بود. در این ضیافت افطار، محمدباقر قالیباف میزبان حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر ناطق‌نوری، علی لاریجانی و غلامعلی حدادعادل رؤسای پیشین مجلس شورای اسلامی بود.

 جمهوری‌اسلامی
 انتقاد رئیس قوه قضاییه از وزیر صمت و نابسامانی در بازار خودرو
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای طی سخنانی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه گفت: موضوع خودرو و قیمت آن، از جمله موضوعاتی است که سوای مسائل مزمنی که مرتبط با آن است، چندان پیچیده و غامض نیست، اما برای مردم به لحاظ ذهنی، مسائلی را ایجاد کرده است؛ در هر محفلی، مردم از قیمت خودرو می‌گویند و برای مثال، به رسیدن قیمت فلان خودرو به بالای یک میلیارد تومان اشاره می‌کنند؛ این موضوع، ذهن‌های مردم را مشغول کرده و اعتبار و حیثیت بعضی کارها را پایین آورده است. وی تاکید کرد با کمک و همیاری دولت و مجلس و مسئولین ذیربط باید این موضوع را از مساله و دغدغه ذهنی مردم خارج کنیم. رئیس قوه قضاییه در همین راستا بیان داشت: در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ وزیر صمت خواستار اختیاراتی شد تا بتواند تا پایان سال ۱۴۰۱، بواسطه آن اختیارات، تولید خودرو را تا ۵۰ درصد افزایش دهد و به تبع آن، قیمت‌ها کاهش یابد؛ بر همین اساس، ما شاهد افزایش تولید و عرضه خودرو بودیم، اما آیا قیمت‌ها نیز کاهش یافت؟ یکی از اختیاراتی که وزیر مربوطه خواسته بود این بود که تا پایان سال ۱۴۰۱ قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت به ستاد تنظیم بازار محول شود؛ از طرفی دیگر، در مقطعی، خودرو در بورس عرضه شد، سپس این عرضه متوقف شد و حالا مجدداً بحث عرضه خودرو در بورس مطرح است؛ در اینجا فرصت شکافتن موضوع به صورت تخصصی نیست، اما مسئولان امر باید توجه کنند که ما در جایی و فرصتی نیستیم که آزمون و خطا کنیم؛ لذا بخش‌ها و مسئولان مربوطه در قضیه قیمت خودرو تلاش کنند اشکالات کار برطرف شود و هر جا اشکالی به ما به عنوان قوه قضاییه هم وارد است، اعلام کنند تا ما برطرف کنیم.

 وطن امروز 
 جمعی از فرماندهان ارتش با آرمان‌های امام راحل تجدید میثاق کردند
امیر نعمتی جانشین نیروی زمینی ارتش، امیر دریادار کاویان جانشین نیروی دریایی ارتش، امیر اکرمی‌نیا معاون هماهنگ‌کننده سازمان عقیدتی – سیاسی آجا و جمعی از فرماندهان و کارکنان نیروهای چهارگانه ارتش صبح دیروز (دوشنبه) در آستانه روز ارتش به‌منظور گرامیداشت حماسه‌آفرینی‌های ارتش قهرمان با حضور در مرقد مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی با آرمان‌های امام راحل تجدید بیعت کردند.
 پیشرفت‌های ارتش دشمنان را مقهور عظمت ایران اسلامی کرده است
سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پیام تبریک فرارسیدن روز ارتش به سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد: در گرامیداشت این روز مبارک و در آستانه عید سعید فطر خداوند را شاکریم که پیشرفت‌های خیره‌کننده ارتش حزب‌الله در حوزه‌های مختلف دفاعی و دستیابی به فناوری‌های نوین و روزآمد نظامی در نیروهای زمینی، هوایی، دریایی و پدافند که با اتکا به روحیه خودباوری و توانمندی‌های بومی و درونی رقم خورده است، هم‌اینک ارتش جمهوری اسلامی ایران را از جلوه‌های بازدارندگی، اقتدار، امنیت و سربلندی کشور قرار داده و دشمنان را مقهور عظمت و قدرت باشکوه میهن اسلامی ساخته است.
 رئیس‌جمهور هفتم و هشتم اردیبهشت به خوزستان می‌رود
منصوری معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: هفتم و هشتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ رئیس‌جمهور به استان خوزستان سفر خواهد کرد. وی افزود: خوزستان از تمام جهت ثروتمند است و در زمینه‌هایی دچار محرومیت‌هایی است‌. منصوری گفت: تاکنون رئیس‌جمهور ۶ بار به استان خوزستان سفر کرده و بخش‌هایی از مشکلات این خوزستان حل و فصل شده است که پیرو این سفرها تحولات در حوزه آب خوزستان و نفت و انرژی و پتروشیمی‌ها را شاهد بودیم.

 جوان
 اولین روایت سعودی از شب وحشت آرامکو
پس از گذشت چهار سال از حملات موشکی به تأسیسات نفتی آرامکو، مقامات عربستان ابعاد جدیدی را از روز حادثه افشا کرده‌اند که نشان می‌دهد میزان خسارات به قدری فاجعه‌بار بود که سعودی‌‌‌‌ها سردرگم شده بودند. شاهزاده عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان به‌تازگی در گفت‌وگو با برنامه رمضان معانا در شبکه «ام‌بی‌سی» انفجارهای آرامکو در سپتامبر ۲۰۱۹ را روز سیاه و تاریک منطقه و بزرگ‌ترین شکست عمر خود معرفی کرد. عبدالعزیز بن‌سلمان، درباره این عملیات موشکی می‌گوید: «ممکن است همه چیز را در زندگی خود فراموش کنم اما روزی را که به میدان نفتی بقیق رفتم، فراموش نخواهم کرد؛ روز سیاهی بود، منطقه در تاریکی فرورفته بود، احساس شکستی داشتم که در عمرم تجربه نکرده بودم. حدود ساعت ۱۱‌‌‌‌‌شنبه شب بود. وقتی تنها در ۲۰ دقیقه نیمی از ظرفیت تولید خود را از دست دادیم متوجه شدم وضعیتی ترسناک است.»مهندس امین ناصر، مدیرعامل شرکت آرامکو هم درباره آن شب فراموش نشدنی گفته است: «من ۱۰دقیقه بعد از حمله به محل حادثه رسیدم و بعد از اینکه تماس دریافت کردم به مرکز کنترل رفتم که در ظهران است. بعد از دریافت تماس ۱۰دقیقه طول کشید از خانه به مرکز کنترل ظهران بروم. من (از شدت عجله) شلوارک و زیرپیراهن و دمپایی پوشیده بودم و حتی فرصت نکردم کفش‌‌‌‌ها یا جوراب‌هایم را بپوشم. حتی وقت نکردم که لباسم را مرتب کنم و خانه را با عجله ترک کردم». او در ادامه تأکید کرد: «وقتی این صحنه وحشتناک را می‌بینید برای اولین بار در زندگی زبانه کشیدن آتش را از دور دیدم و ۱۳ نقطه آتش سوزی بزرگ رخ داده بود و شعله‌های کوچک‌تر هم در اطراف بقیق و خریص در حال گسترش بود. بعداً فهمیدیم که تأسیسات با ۲۵موشک و پهپاد مورد هدف قرار گرفته است.»

 خراسان
 انتقاد از قضاوت‌های عجولانه درباره سخنان شیخ حسین انصاریان
سخنان اخیر حجت‌الاسلام انصاریان از جمله این که ۹۰ درصد خانم های بی حجاب را مقصر نمی‌دانم و باطن این خانم‌ها با خداست با واکنش‌های حمایتی و انتقادی متفاوتی روبه رو شده است. رسانه‌هاى بیگانه با تصور جدایى مواضع شیخ حسین، شادمان از مشاهده متن سخنرانى، مدعى آن بودند که واعظ مورد وثوق متدینان تهران از قطار انقلاب پیاده شده است. در سوى دیگر برخی با قضاوت‌هاى عجولانه بعد از عمرى ارشاد و مجاهدت در جبهه تبیین و تبلیغ، شیخ حسین را به انحراف و بى‌بصیرتى متهم ساختند. توئیت جالب توجه عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامى در این خصوص به منازعات جارى در فضاى مجازى پایان داد. مهدى فضائلى در این خصوص نوشت: «برخلاف برخی برداشت‌ها، این سخن واعظ معزز حجت‌الاسلام حاج شیخ حسین انصاریان که «۹۰ درصد خانم‌های بی‌حجاب را مقصر نمی‌دانم… باطن این خانم‌ها با خداست»، منطبق بر نگاه رهبر انقلاب و تصریحات متعدد معظم‌له است.» موضع اخیر و هوشمندانه عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب به این معنى است که حجت‌الاسلام انصاریان برخلاف تصور بدخواهان و دشمنان اسلام و انقلاب، موضعى خلاف مبانى دینى و قوانین کشورى اتخاذ نکرده است.

 رسالت 
 هیئتی از اعضای حماس به عربستان می‌رود
روزنامه «العربی الجدید» به نقل از منابعی که آن‌ها را ویژه خواند، ادعا کرد هیئتی از اعضای جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، برای ادای مناسک عمره وارد عربستان سعودی خواهد شد. این روزنامه قطری مدعی شد که «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در صدر این هیئت وارد عربستان خواهد شد و «موسی ابو مرزوق» مسئول روابط بین‌الملل، «زاهر جبارین» مسئول دفتر اسرا و جانبازان و «خالد مشعل» رئیس حماس در خارج از مرزهای فلسطین او را همراهی خواهند کرد.العربی الجدید در ادامه به اظهارات پیشین موسی ابو مرزوق مسئول روابط بین‌الملل حماس اشاره کرد و افزود که او پیش‌تر گفته بود تلاش این جنبش برای بستن پرونده اختلافات با عربستان سعودی ادامه دارد و مسائل حل‌نشده در حال برچیده شدن است. ابومرزوق همچنین عنوان کرده بود که حماس از گفت‌و‌گو و بازگردانی روابط با عربستان به حالت عادی استقبال می‌کند.

 مردم سالاری
 وزیرخارجه عربستان در تدارک سفر به دمشق
«فیصل بن فرحان » وزیر امور خارجه عربستان پس از ۱۲ سال به دمشق پایتخت سوریه سفر می‌کند.به گزارش «میدل ایست نیوز»، این سفر تا پایان هفته جاری انجام خواهد شد و منابع رسمی عربستان تاکنون در این باره خبری منتشر نکرده‌اند. پیش از این «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه چهارشنبه هفته گذشته به عربستان سفر کرد.عربستان سعودی در بیانیه مطبوعاتی مشترک که در پایان سفر المقداد به ریاض منتشر شد، از آغاز مجدد روابط دیپلماتیک بین دو کشور استقبال و بر بازگشت دمشق به اتحادیه عرب تاکید کرد.

 قدس 
 ثروت پادشاه انگلیس بیشتر از ملکه الیزابت
براساس برآورد نشریه ساندی‌تایمز ثروت شخصی چارلز سوم، پادشاه جدید انگلیس ۶۰۰میلیون پوند (۷۴۵میلیون دلار) است و این بدان معناست که او ۶۰درصد از مادرش یعنی الیزابت دوم، ثروتمندتر است. این نشریه پارسال ثروت شخصی الیزابت دوم را ۳۷۰ میلیون پوند (۴۵۹ میلیون دلار) تخمین زده بود. پس از درگذشت الیزابت دوم در سپتامبر ۲۰۲۲ در سن ۹۶ سالگی، چارلز جانشین وی شد.
 ابتکار برزیل برای جنگ اوکراین روی میز
رئیس جمهور برزیل با تأکید بر اینکه جنگ هیچ‌گاه به نفع بشریت نبوده، جزئیاتی از طرح صلح پیشنهادی خود برای جنگ اوکراین را اعلام کرد. «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا» در خاتمه سفرش به امارات متحده عربی ایجاد «جی‌۲۰ برای صلح» با مشارکت گروهی از کشورهای بی‌طرف و دخالت نکرده در جنگ روسیه و اوکراین، در راستای واسطه صلح بین دو طرف را پیشنهاد داد. او پیشتر در زمان سفرش به چین از آمریکا خواست به‌جای دمیدن بر آتش درگیری‌ها در اوکراین بر ترویج صلح تمرکز کند.
 اسرائیل در محاصره هزاران موشک مقاومت است
زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در حاشیه سفر به عراق تأکید کرد ملت فلسطین به‌ویژه در کرانه باختری در یک نبرد همه‌جانبه و فراگیر با دشمن صهیونیستی قرار دارد. وی اشاره کرد: دشمن صهیونیستی دریافته موازنه قدرت به سبب بازدارندگی ایجاد شده توسط مقاومت کاملاً برقرار شده است. دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین تصریح کرد: محور مقاومت علاوه بر ایجاد بازدارندگی مقابل رژیم صهیونیستی، این رژیم را در محاصره ده‌ها هزار موشک مقاومت قرارداده‌است.

 ابتکار 
 بخشی از تغییرات کابینه به‌ دلیل شنیدن صدای نارضایتی از افزایش قیمت‌ها بود
وزیر اقتصاد تاکید کرد: نسبت به وضعیت امروز و آینده باید بگویم که صدای نارضایتی ناشی از افزایش قیمت برخی از کالاها و ضعف نظارتی در بازار به سرعت به گوش دولت رسیده و بخشی از تغییرات کابینه در این جهت است.خاندوزی در جریان جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی و در بخشی از پاسخ خود به سؤال زهره الهیان نماینده تهران در خصوص عدم توجه به آماده‌سازی زیرساخت‌ها قبل از حذف ارز ترجیحی ادامه داد: طرح حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ابعاد بزرگی داشت، لذا دولت تلاش کرد از طریق سازکارهایی نظیر اعطای یارانه‌های حداکثری به ۹۰ درصد جمعیت کشور و اعمال تبعیض عادلانه بین ۳ دهک ضعیف با سایر اقشار را مدنظر قرار دهد تا این طرح بدون تنش اجتماعی پیش رود. مجموعه پاسخ وزیر اقتصاد نماینده سؤال‌کننده را قانع کرد.

 اطلاعات
 جزئیات برگزاری مراسم نماز عید سعید فطر در تهران
رئیس ستاد برگزاری نماز عید سعید فطر گفت: این مراسم در تهران با شعار « عید بندگی و همبستگی» از ساعت ۷ صبح آغاز می‌شود و نماز ساعت ۸صبح به امامت رهبر معظم انقلاب در مصلای تهران اقامه خواهدشد. حجت‌الاسلام علی نوری اظهار داشت: درهای مصلا از ساعت ۴ صبح بازگشایی می‌شود و محدودیت‌های ترافیکی از سوی پلیس راهور اعلام خواهد شد و وسایل حمل و نقل عمومی برای سرویس‌دهی به مردم رایگان است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

در استفاده از ظرفیت‌ های هوش مصنوعی شناخت عمیق و آسیب شناسانه ضروری است
حوزه/ آیت‌الله شب زنده دار در دیدار اعضای دبیرخانه همایش بین‌المللی هوش مصنوعی فرهنگ و علوم اسلامی گفت: حرکت به سوی استفاده از ظرفیت‌ های هوش مصنوعی همراه با شناخت عمیق و آسیب شناسی این عرصه ضروری است.عضو جامعه مدرسین حرکت شکل گرفته در این عرصه را حرکتی مبارک دانست و خاطر نشان کرد: این مسیر باید با جدیت دنبال شود.
وی در تبیین ضرورت ورود حوزه های علمیه به مقوله هوش مصنوعی اظهار داشت: چنانچه ما نسبت به کارکرد، فرآیند، و نتایج این ابزار آگاهی لازم را نداشته باشیم بنا بر دو وجه لازم است نسبت به کسب آن اهتمام بورزیم، وجه اول این است که احتمال دهیم ابزار هوش مصنوعی برای ایصال به مقاصد مذهبی ما ابزار خوب و کارآمدی است و البته این احتمال یک احتمال صرف و ضعیفی هم نیست، چرا که دانشمندان، بزرگان و اهالی فن در حال تبیین کارآمدی آن هستند و لذا احتمال و محتمل در حدی است که عقل انسان می‌گوید باید نسبت به آن اهتمام داشت. وجه دوم که موجب می شود حوزه علمیه در این مقوله ورود داشته باشد این است که به هر حال جهان در حال حرکت به سمت بهره برداری از هوش مصنوعی است و ضروری است با شناخت و فهم این فناوری نسبت به تدبیر راه های مقابله با دشمنان اقدام نماییم.

باید همه مراحل امر به معروف و نهی از منکر منطقی شرعی و درست انجام بگیرد
رسا/ آیت‌الله حسینی خراسانی با تبیین آیات قرآن درباره حجاب گفت: حجاب فقط پوشش‌هایی مانند مقنعه، روسری و چادر نیست، بلکه اسلام برای شیوه ارتباطات اجتماعی بانوان نیز برنامه دارد. عضو جامعه مدرسین درادامه افزود:بحث مهم در حوزه عفاف و حجاب مسأله دعوت، ارشاد و تبیین درست است. کسی نمی‌تواند بگوید دعوت به تبیین صورت پذیرفته؛ زیرا به نظر ما مسأله از نظر شرعی برای همه به طور فراگیر و به درستی تبیین و اتمام حجت نشده. به همین جهت اولویت اول تبیین اصل موضوع است.
وی همچنین افزود: دعوت به خیر و خوبی یک وظیفه، ارشاد جاهل یک واجب و تبیین درست مسائل دینی یک مسؤولیت است. امر به معروف و نهی از منکر یک واجب الهی است.
حجاب حکم مسلم اسلامی است. کشف حجاب نیز گناه و حرام قطعی است؛ اما همه باید توجه کنیم که اهانت و توهین به دیگران ولو کسانی که بی‌حجاب و بدحجاب هستند، شایسته نیست. باید همه مراحل امر به معروف و نهی از منکر منطقی و معمول، شرعی و درست انجام بگیرد که توهین در آن هیچ جایی ندارد.

رویکرد گروه ۷ در قبال ایران دیپلماسی و بازدارندگی است
باشگاه خبرنگاران/ وزیر خارجه آمریکا در توئیتی در حساب کاربری خود مدعی شد: «رویکرد گروه ۷ در قبال ایران تنش زدایی و دیپلماسی همراه با بازدارندگی است.» بلینکن در ادامه افزود: ما همچنین توافق کردیم که عادی سازی که طالبان با جامعه جهانی به دنبال آن است، منوط به اقدامات آنهاست. در آسیای مرکزی، ما همچنان متعهد به رسیدگی به نگرانی های مشترک هستیم.دیدار این گروه که شامل فرانسه، انگلیس، آلمان، ایتالیا، کانادا، آمریکا و ژاپن است از ۱۶ تا ۱۸ آوریل در ژاپن در حال برگزاری است. خبرگزاری ها پیش از این اعلام کرده بودند که در واکنش به افزایش روابط کشور‌های غرب آسیا با یکدیگر، گروه هفت برای جلوگیری از کاهش نفوذ خود تشکیل جلسه می دهد.

اسرائیل یک جامعه فروپاشیده است
تسنیم/ به اعتقاد پژوهشکده اسرائیلی امور راهبردی و امنیتی قدس، جامعه اسرائیل، جامعه‌ای متشتت و فروپاشیده است که شک و تردیدها در مورد پایه‌های راهبردی‌اش روز به روز بیشتر می‌شود.یسرائیل هیوم به نقل از گزارش این مرکز نوشت: تلاش برای انجام اصلاحات در قوانین قضائی زیان‌های جبران ناپذیری را به اسرائیل وارد کرده است. در این گزارش که روز دوشنبه منتشر شد تاکید شده است: شرایط برای اسرائیل به نحوی رقم خورده است که همه از بیرون ما را جامعه‌ای متلاشی می‌بینند که به تدریج توانایی خود را برای فعالیت از دست می‌دهد.کشورهای دوست هم که توافق ابراهیم را با ما امضا کردند نیز به دید شک و تردید در مورد ادامه بقای راهبردی اسرائیل در منطقه نگاه می‌کنند، و با حیرت درگیری‌های داخلی ما را پیگیری می‌کنند، درگیری‌‌هایی که باعث شد برخی‌ها آن را خطری برای فروپاشی توانایی نظامی اسرائیل توصیف کنند.

حمله موفق هکرهای اندونزیایی به سایت وزارت خارجه و پلیس اسرائیل
تسنیم/ روزنامه جروزالم پست در گزارشی خبر داد، هکرهای اندونزیایی، موفق شدند با هک کردن سایت وزارت خارجه به همراه سایت‌های وزارت بهداشت و آموزش در کنار سایت پلیس و شرکت اتوبوسرانی و نیز قطارها به بانک اطلاعاتی آن دسترسی پیدا کنند.این رسانه عبری زبان افزود: هکرها که خود را VulzSecTeam می‌نامد برای تایید صحت ادعای خود، بخشی از اطلاعات به دست آمده از این وبسایت‌ها را در فضای مجازی منتشر کردند.
خبر مربوط به هکرهای اندونزیایی در حالی منتشر می‌شود که همزمان با روز جهانی قدس تا دیروز فضای مجازی رژیم صهیونیستی تحت شدیدترین و بی سابقه‌‌ترین حملات سایبری قرار داشت.

پنتاگون: کمک نظامی به اوکراین نامحدود نیست
باشگاه خبرنگاران / معاون وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که منابع اختصاصی آمریکا برای کمک نظامی به اوکراین استثنایی است، اما نامحدود نیست.کالین کال، در مصاحبه‌ای با مجله فارین پالیسی گفت: “بدیهی است که مبلغ فوق العاده‌ای را کنگره برای حمایت از دفاع از اوکراین اختصاص داده است، اما نامحدود نیست”. این مقام آمریکایی در مورد تمایل اوکراین برای دستیابی به جنگنده‌های۱۶ F-تأکید کرد که در صورت اتخاذ تصمیم، آمریکا برای تأمین جنگنده‌های۱۶ F-اوکراین به یک سال و نیم زمان نیاز دارد.او گفت: “ما می‌توانیم تمام هزینه‌ها را به ارسال ۱۶F- اختصاص دهیم و در این حالت این جنگنده‌ها یک سال و نیم دیگر وارد اوکراین خواهند شد”.

اسرائیل به دنبال نفوذ هرچه بیشتر در ترکمنستان است
تسنیم/ روزنامه یدیعوت احارانوت در گزارشی اعلام کرد، اسرائیل به دنبال گسترش نفوذ خود در میان کشورهای همسایه ایران است و بعد از آذربایجان، ترکمنستان در کانون توجه تل‌آویو قرارگرفته است. این روزنامه عبری زبان تاکید کرد: در راستای ادامه نفوذ اسرائیل در کشورهای پیرامونی ایران، قرار است به زودی ایلی کوهن وزیر خارجه اسرائیل به عشق آباد سفر کند، شهری که فقط حدود ۲۰ کیلومتر با مرز ایران فاصله دارد.

ابزار خرسندی مسقط از پیشرفت پروژه صادرات گاز ایران به عمان
فارس/ وزیر انرژی عمان از پیشرفت پروژه احداث خطوط لوله گاز ایران برای صادرات گاز به عمان ابراز خرسندی کرد و کارشناس عمانی ایران را شریک توسعه اقتصادی توصیف کرد. رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران دو هفته پیش از آغاز احداث خط لوله میناب تا کوه مبارک در نزدیکی جاسک با هدف صادرات گاز ایران به عمان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.این خط لوله که قرارداد آن در سال ۲۰۱۳ امضا شد با طول ۴۰۰ کیلومتر مربع قرار است برای مدت ۱۵ سال حدود ۲۸ میلیون متر مکعب گاز از ایران به عمان پمپاژ کند.

وحیدی برنامه‌های وزارت کشور درباره عفاف و حجاب را تشریح کرد
باشگاه خبرنگاران/ عضو کمیسیون امور داخلی مجلس گفت: وزیر کشور در نشست این کمیسیون تاکید کرد که برنامه‌های این وزارتخانه مراحلی دارد تا تظاهر به بی‌حجابی از بین برود. کاظمی با اشاره به حضور وزیر کشور در نشست روز دوشنبه کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس گفت: دکتر وحیدی ضمن توضیح در خصوص هماهنگی‌های لازم برای اجرای برنامه عفاف و حجاب تاکید کرد که برنامه‌های وزارت کشور مراحل مختلفی، چون اقدامات پیشگیرانه و تذکر لسانی دارد تا تظاهر به بی حجابی و بدحجابی از بین برود و در مرحله آخر برخورد قضایی صورت می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *