خبر روز ۱۴۰۲/۰۱/۲۸

**آیت الله العظمی جوادی آملی: ممکن نیست بدون جهان بینی بتوان کشوری را اداره کرد** رهبر معظم انقلاب خطاب به فرماندهان نیروهای مسلح: به هیچ حدی از پیشرفت قانع نباشید بدون توقف جلو بروید** حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی: اقدامات حمایتی امت اسلامی از فلسطین، در نتیجه هم افزایی و همگرایی مسلمانان است** با حکم رئیس‌جمهور صورت گرفت؛ انتصاب دکتر «داود منظور» به سمت رئیس ‌سازمان برنامه و بودجه کشور** سخنگوی فرماندهی انتظامی: ۸۴ درصد به اولین پیامک کشف حجاب پاسخ مثبت دادند
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 پرواز ۴۰ فروند جنگنده ارتش در رژه ۲۹ فروردین
امیر خلبان واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش با اشاره به حضور این نیرو در رژه ۲۹ فروردین روز ارتش، تصریح کرد: رژه ۲۹ فروردین، امسال متفاوت‌تر نسبت به سال‌های گذشته با حضور بیش از ۴۰ فروند از انواع جنگنده‌های بومی و غیربومی اعم از صاعقه، کوثر، اف۵، اف۴، اف۱۴، اف۷، میگ و سوخو از سراسر کشور و به‌صورت متمرکز بر فراز آسمان تهران و مرقد حضرت امام خمینی -قدس سره- بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران برگزار خواهد شد تا اقتدار هوایی ایران اسلامی را به جهانیان نشان دهد.
 ناتوانی اطلاعاتی آمریکا علیه سپاه
دفتر امنیت دیپلماتیک وزارت خارجه آمریکا در اقدامی که نشان از اذعان به ضعف دستگاه‌های جاسوسی آن دارد با طرح ادعاهایی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جایزه‌ای ۱۵میلیون دلاری برای کسب اطلاعات مالی درباره سپاه تعیین کرده است. صفحه بخش موسوم به «پاداش برای عدالت» دفتر امنیت دیپلماتیک وزارت خارجه آمریکا در توییتی جدید برای دریافت اطلاعات در مورد شبکه مالی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۱۵‌میلیون دلار جایزه تعیین کرده‌است.وزارت خارجه آمریکا برای اطلاعات در مورد منابع درآمد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جزئیاتی را منتشر کرده که به این ‌شرح است:
– طرح‌های مالی غیرقانونی سپاه از جمله نفت در برابر پول
– شرکت‌هایی که از طرف سپاه به فعالیت‌های بین‌المللی می‌پردازند.
– نهادها یا اشخاصی که به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دور زدن تحریم‌های آمریکا کمک می‌کنند.
– مؤسسات مالی رسمی که با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تجارت می‌کنند.
– نحوه انتقال وجوه و ابزار توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به نیروهای نیابتی و شبه‌نظامیان.
– اهداکنندگان یا تسهیلگران مالی سپاه.
– مؤسسات مالی یا صرافی‌هایی که معاملات سپاه را تسهیل می‌کنند.

 همشهری 
 ملت فلسطین راهی غیر از مقاومت ندارد
اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس گفت:ملتی که تحت اشغالگری است، جز با اتحاد آزاد نخواهد شد و حماس برای تحقق این وحدت از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند. در سایه وجود افراطی‌ترین کابینه رژیم صهیونیستی، ملت فلسطین جز مقاومت و نبرد با اشغالگران تا اخراج نهایی آنها راهی ندارد.
 شکست دلار یعنی شکست در یک جنگ‌جهانی
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا گفت :اگر آمریکا در جنگ ارزی به چین ببازد، ما به یک کشور درجه دوم تبدیل خواهیم شد. دلار آمریکا چیزی است که ما را قوی و قدرتمند نگه می‌دارد. اگر در این موضوع به چین ببازیم، انگار در جنگ جهانی شکست خورده‌ایم.

 کیهان 
 حضرت آیت‌الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب خطاب به فرماندهان نیروهای مسلح:
– به هیچ حدی از پیشرفت قانع نباشیدبدون توقف جلو بروید.
– دشمن با همه محاسبات و قدرت نظامی اش شکست خوردنی است.
– تهدید، هیچگاه به طور کامل از بین نمی رود بنابراین باید هرچه می‌توانید بر آمادگی های مختلف بیافزایید.
– دقت بر برنامه های پنج یا ده ســاله دشمن خوب و لازم اســت اما باید برنامه های میان مدت و بلند مدت او را مدنظر و تحت رصد داشت.
– آمریکایی ها منافعی در عراق و افغانســتان داشــتند اما هدف نهایی آنها ایران اسلامی بود که به دلیل بنیه بسیار قوی انقلاب اسلامی، در این ماجراها و هدف نهایی خود شکست خوردند.
– استکبار هرجا منافعی ببیند از پشت صحنه درگیری راه می‌اندازد.
– دشمن با همه محاسبات به ظاهر مستحکم و قدرت نظامی خود، قابل شکست دادن است.
– عملیات ضدفلســطینی رژیم صهیونیستی در ماه رمضان سال گذشته با عکس العمل خاصی در جهان روبه رو نشــد اما امســال در مقابل جنایات او، حتی در آمریــکا و انگلیس تظاهرات می‌شود.
– در هیچ مرحله‌ای نباید از مکر و طراحی دشمنان غافل شد.
 ۸۴ درصد به اولین پیامک کشف حجاب پاسخ مثبت دادند
سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران جزئیات اولین روز اجرای طرح مقابله با بد حجابی را تشریح کرد. سردار منتظرالمهدی دیروز گفت: از زمان اجرای طرح و طی ۲۴ ساعت، چند صد مورد کشف حجاب در خودرو توسط ناظرین پلیس ثبت شده است و از طریق پیامک به اطلاع صاحبان خودرو رسیده است که بالغ بر ۸۴ درصد تمکین کرده‌اند و صرفاً پیامک دوم برای تعداد انگشت‌شماری که رعایت نکرده‌اند ارسال شده است که پیامک دوم مبنی بر توقیف سیستمی خودرو است یعنی در صورت تکرار برای بار سوم، خودروی آنان متوقف و راهی پارکینگ می‌شود. سخنگوی فراجا بیان داشت: قبل از اجرای طرح، فرماندهان انتظامی استان‌ها اقدام به برگزاری جلسات توجیهی با متصدیان و نمایندگان واحدهای صنفی و اماکن عمومی مبنی بر لزوم رعایت ابلاغیه‌های صادره در زیرمجموعه‌شان کرده‌اند که همکاری اصناف و رعایت متصدیان بی‌نظیر بود.منتظرالمهدی ادامه داد: در تداوم اجرای این طرح، سه هزار و ۵۰۰ پیامک در راستای رعایت قوانین و ضوابط اجتماعی و نظارت بر پوشش متصدیان به واحدهای صنفی ارسال شد که ۵۳۲ تعهد الکترونیکی اخذ شد و متأسفانه همکاران ما مجبور شدند ۱۳۷ مغازه و فروشگاه و ۱۸ رستوران و باغ‌تالار را به‌علت عدم‌توجه به تذکرات قبلی، پلمب کنند و پرونده قضائی تشکیل دهند. به‌گفته وی، در حوزه معابر و اماکن عمومی نیز تعداد قلیلی از هنجارگریزان به مراجع قضائی ارجاع شدند.
 ایران اهانت مجدد به قرآن کریم را در دانمارک محکوم کرد
سخنگوی وزارت امور خارجه اهانت مجدد به ساحت مقدس قرآن کریم را در دانمارک شدیدا محکوم کرد. کنعانی در واکنش به اهانت مجدد به ساحت مقدس قرآن کریم در دانمارک گفت: این اقدام موهن که توسط یک گروه افراطی در ماه مبارک رمضان – ماه نزول قرآن – صورت گرفت، جسارت به دین آسمانی و نورانی اسلام و اهانتی آشکار به همه مسلمانان جهان است. وی تصریح کرد: این اقدام جسورانه و تحریک‌آمیز در روز جمعه و در حالی که آزادگان جهان یک‌صدا آزادی قدس شریف از چنگال رژیم جنایت‌پیشه و فتنه‌انگیز صهیونیستی را طلب می‌کردند، سخیف‌ترین راه برای به نمایش گذاشتن ادعایی است که در غرب از آن به عنوان آزادی بیان یاد می‌شود.
 ایران، مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاهی ونزوئلا را نو‌سازی می‌کند
همکاری نفتی ایران و ونزوئلا در زمینه‌های مختلف با امضای اسناد و تفاهم‌نامه‌های تازه، گسترش یافت. اوجی، وزیر نفت در جریان سفر به کاراکاس با هدف تقویت و گسترش همکاری‌های دوجانبه ایران و ونزوئلا در بخش‌های بالادست و پایین‌دست صنعت نفت، در حضور «دلسی رودریگرز»؛ معاون اول رئیس‌جمهوری ونزوئلا اسناد و تفاهم‌نامه‌های پرشماری با همتای ونزوئلایی خود امضا کرد.توسعه میدان‌های نفت و گاز، باز‌سازی و نو‌سازی پالایشگاه‌های نفت ونزوئلا با هدف به حداکثر رساندن ظرفیت این مجتمع‌ها از موارد مطرح‌ شده تفاهم‌نامه‌های امضا شده بین اوجی و «پدرو رافائل تله‌چیا»؛ وزیر نفت ونزوئلا به‌شمار می‌آیند.در این اسناد درباره باز‌سازی و نو‌سازی مجتمع‌های پتروشیمی ونزوئلا با خدمات فنی، مهندسی و تجهیزات ایرانی، باز‌سازی و نو‌سازی اسکله بارگیری، پایانه نفتی، تجارت و صادرات نفت، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی توافق‌هایی انجام شد.ایران و ونزوئلا پیش از این و از زمان آغاز به‌کار دولت سیزدهم توافق‌هایی در حوزه نفت و انرژی داشته‌اند که بخش مهمی از این توافق‌ها عملیاتی و اسناد تازه برای توسعه و تقویت همکاری‌های مؤثر دو کشور امضا شده‌اند.

 ایران 
 مسکن مستأجران موضوع جلسه هیأت دولت
آیت‌الله رئیسی در جلسه عصر روز گذشته هیأت دولت، با اشاره به تصمیمات اخیر شورای‌عالی مسکن و نیز نزدیکی فصل جابه‌جایی‌ها، از وزیر مسکن خواست با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط، تدابیر لازم را برای تسهیل شرایط تأمین مسکن مورد نیاز مستأجران در نظر گیرد.رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تأثیر بازار بورس بر سایر بازارها، بر مدیریت وزیر اقتصاد در هماهنگ کردن همه بخش‌های مرتبط برای عملکرد صحیح این بازار تأکید کرد.دکتر رئیسی در بخش دیگری از جلسه دیروز دولت از خدمات و تلاش‌های دکتر میرکاظمی در سازمان برنامه و بودجه قدردانی کرد و مهم‌ترین اقدامات انجام شده در دوره مدیریت وی را تدوین بودجه انقباضی برای سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و پیشگیری از ناترازی‌ها و کسری بودجه با وجود مشکلات اقتصادی عنوان کرد.رئیس‌جمهور، ستاد اطلاع‌رسانی‌ و تبلیغات اقتصادی کشور را هم مکلف کرد با تبیین دقیق و به‌موقع تصمیمات دولت و شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، اقدامات لازم را به‌منظور پیشگیری از تشتت خبری در حوزه اقتصادی به عمل آورد.
 شرایط دریافت یارانه مجدد احزاب و گروه‌های سیاسی
دبیرخانه کمیسیون ماده ۱۰ قانون نحوه فعالیت گروه‌های سیاسی اعلام کرد که دریافت مجدد یارانه احزاب به ارائه گزارش مالی از سوی احزاب و گروه‌های سیاسی و تأیید آن توسط کمیسیون احزاب است و لازم است تا گزارش مالی سال ۱۴۰۱ را شامل درآمدهای مالی و صورت‌هزینه‌های حزب متبوع حداکثر ظرف ۳۰ روز آینده به دبیرخانه کمیسیون احزاب ارائه کنند.

 وطن امروز
 دانشجویان با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
جمعی از دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی سراسر کشور فردا با حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌‍‌ای، رهبر حکیم انقلاب دیدار می‌کنند. این دیدار که به‌رسم هر ساله در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود، روز سه‌شنبه ۲۹ فروردین‌ماه برابر با ۲۷ ماه مبارک رمضان در حسینیه امام خمینی برگزار می‌شود. جمعی از دانشجویان به ‌نمایندگی از تشکل‌های مختلف علمی و سیاسی دانشجویی در این دیدار سخنانی را مطرح می‌کنند.
 انهدام کانون ضدامنیتی توسط اطلاعات سپاه آمل
فرمانده سپاه ناحیه آمل از انهدام کانون ضدامنیتی و شورشی مرتبط با گروهک تروریستی منافقین توسط پاسداران گمنام امام زمان آمل خبر داد. سرهنگ عابدین داغمه‌چی گفت: به دنبال برخی اقدامات ضد امنیتی در شهرستان آمل، سربازان گمنام امام زمان در سازمان اطلاعات سپاه کربلا طی انجام اقدامات فنی و اطلاعاتی، موفق به شناسایی عوامل کانون شورشی وابسته به سازمان تروریستی منافقین در این شهرستان شدند. وی ادامه داد: این افراد با رسانه‌های اصلی این سازمان تروریستی همکاری داشته و ضمن انجام اقدامات ضدامنیتی، با تهیه ویدئوهای مختلف در جریان اغتشاشات و فراخوان‌های اخیر، با تهیه مواد آتش‌زا و کوکتول مولوتف، برخی از اموال عمومی و خصوصی را تخریب و مقرهای نظامی را مورد هدف قرار دادند. فرماندهی سپاه ناحیه آمل گفت: عوامل مذکور و مرتبط با تروریست‌های منافقین قصد داشتند اقداماتی را در مناطق حساس شهر آمل عملیاتی کنند که سرانجام توسط سربازان گمنام اطلاعات سپاه بازداشت شدند.

 جوان 
 رای متهمان پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد
رای پرونده سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی پس از حدود سه سال بررسی‌های همه‌جانبه و برگزاری ۲۰ جلسه دادگاه صادر شد.متهمان ردیف دوم و سوم(پرسنل سامانه دفاعی تور ام یک): یک سال حبس، متهم ردیف‌ چهارم(مسئول میز سامانه‌های دفاعی تور ام یک) سه سال حبس، متهم ردیف پنجم(مسئول پست فرماندهی سامانه دفاعی تور ام یک) سه سال حبس، متهم ردیف ششم پرونده (فرمانده وقت پایگاه پنجم پدافند هوایی تهران) دو سال حبس، متهم ردیف هفتم پرونده(افسر شیفت مرکز کنترل عملیات منطقه‌ای تهران) دو سال حبس، متهم ردیف هشتم (فرمانده وقت مرکز کنترل عملیات منطقه‌ای تهران) یک سال و نیم حبس، متهم ردیف نهم(فرمانده وقت منطقه پدافند هوایی تهران) یک سال حبس، متهم ردیف دهم(فرمانده وقت پدافند هوایی نیروی هوا فضای سپاه) یک سال حبس، دادگاه در خصوص متهمان ردیف دوم الی دهم، علاوه بر مجازات‌ تعیینی، مجازات تتمیمی و تکمیلی نیز در نظر گرفته‌است. با توجه به درخواست‌ برخی شاکیان از دادگاه، دادسرای نظامی مکلف شده‌است تحقیقات درباره این پرونده را ادامه داده و نسبت به تعقیب مقصر یا مقصران احتمالی دیگر، اقدام قانونی معمول را انجام دهد. رای صادر شده در این پرونده بدوی است و طرفین می‌توانند به این رای اعتراض کنند و ظرف ۲۰روز از تاریخ ابلاغ رای فرصت برای اعتراض به آن وجود دارد. برای هر جان‌باخته این حادثه مبلغ ۱۵۰ هزار دلار یا معادل یورویی آن نیز به عنوان پرداخت‌های دلجویانه فارغ از رسیدگی‌های قضایی در نظر گرفته شده‌است که به خانواده این افراد تعلق می‌گیرد.

 خراسان
 مجلس «بازداشت داوطلبان نمایندگی مجلس» را ممنوع کرد
نمایندگان مجلس در طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که از زمان ثبت نام تا پایان مهلت رای گیری، جلب یا بازداشت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی درخصوص اتهامات قبل از داوطلبی یا تخلفات و جرایم انتخاباتی ممنوع است مگر در مواردی که با استدلال کتبی دادستان کل کشور، تعویق تعقیب یا رسیدگی، موجب تضییع حقوق افراد یا حقوق عمومی شود.

 رسالت 
 شرارت ذات رژیم اشغالگر اسرائیل است
ایمن صفدی، وزیر امور خارجه اردن اعلام کرد که کشورش در کنار برادران فلسطینی بوده و خواهد بود و تلاش خواهد کرد تا اقدامات رژیم اسرائیل که مردم فلسطینی را از حق آزادی، دولت و حاکمیت ملی و انجام آزادانه مناسک مذهبی مطابق با تمام قوانین بین‌المللی منع می‌کند، متوقف کند. ایمن صفدی در ادامه تأکید کرد که اردن با بیان این‌که دستگاه دیپلماسی اردن از بزرگی خطر اقدامات، تجاوزات و هتک حرمت رژیم اسرائیل نه‌تنها در مورد مسجدالاقصی و قدس شریف بلکه در مورد تمام سرزمین‌های فلسطین، شهرک‌سازی، تخریب خانه‌های فلسطینیان، آواره شدن فلسطینی‌ها از خانه‌هایشان، از بین بردن امید برای دستیابی به صلحی عادلانه و همه‌جانبه و اعلام قدس به‌عنوان پایتخت کشور مستقل فلسطین مطابق با مرزهای سال ۱۹۶۷ آگاه و مطلع است، تا زمانی که قدس آزاد نشود ، روند صلح محقق نخواهد شد. ذات و بنیاد رژیم اشغالگر اسرائیل شرارت است و تنها راه رسیدن به صلح، پایان دادن به این رژیم اشغالگر است.

 مردم سالاری 
 انتصاب دکتر «داود منظور» به سمت رئیس ‌سازمان برنامه و بودجه کشور
رئیس جمهور در حکمی «داود منظور» را به سمت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور منصوب کرد.در متن حکم آیت‌الله رئیسی خطاب به «داوود منظور» آمده است: با عنایت به استعفای جناب آقای دکتر سیدمسعود میرکاظمی و به استناد اصول یکصد و بیست و چهارم و یکصد و بیست و ششم قانون اساسی و نظر به مراتب تعهد، تخصص و تجارب ارزشمند مدیریتی جنابعالی، به موجب این حکم به عنوان «معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور» منصوب می‌شوید.رئیس جمهور در این حکم «اصلاح ساختار نظام بودجه‌ریزی کشور با تأکید بر واقعی کردن منابع درآمدی، مدیریت مصارف و رفع معضل کسری بودجه، تحول در نظام برنامه‌ریزی کشور به منظور تحقق پیشرفت توأم با عدالت، فعال‌سازی و برگزاری مستمر جلسات شورای اقتصاد، بازتعریف نقش سازمان برنامه و بودجه در نسبت با استان‌ها و دستگاه‌های اجرایی و تعامل مستمر با ایشان به منظور تحقق برنامه هفتم توسعه و سیاست‌های دولت مردمی و نیز استفاده از ظرفیت جوانان نخبه انقلاب» را مهمترین انتظارات خود از سازمان برنامه و بودجه دانست.

 آرمان ملی 
 تعیین وضعیت سازمان یا وزارت بازرگانی
سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه تشکیل سازمان یا وزارت بازرگانی گام موثری برای تنظیم بازار است، گفت: انتظار از مجلس، تصمیم‌گیری در این موضوع و خارج کردن یک مسأله کلیدی از حالت بلاتکلیفی است. علی بهادری جهرمی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «‏تشکیل سازمان یا وزارت بازرگانی، که پیشنهاد برخی نمایندگان هم بود، گام موثری برای تنظیم بازار، مهار تورم و تسهیل تجارت و یکی از زمینه‌های کمک مجلس به دولت برای تحقق شعار سال است. انتظار از مجلس محترم، تصمیم‌گیری در این موضوع و خارج کردن یک مسأله کلیدی از حالت بلاتکلیفی است.»

 قدس
 اسرائیل در محاصره معادله حاج قاسم است
عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان گفت :تحولات اخیر منطقه و در صدر آن‌ها ازسرگیری روابط میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان، عرصه را بر دشمن صهیونیستی تنگ‌تر می‌کند و این رژیم امروز تحت محاصره معادله وضع شده توسط شهید حاج قاسم سلیمانی است. شیخ «نبیل قاووق» ادامه داد: ما معتقدیم نزدیکی روابط کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با ایران به معنای پیروزی محور مقاومت در وضع معادلات سیاسی و میدانی جدیدی است که چهره منطقه را تغییر داده است.
 تشکر از رادان برای اجرای قانون حجاب
حجت‌الاسلام حسین جلالی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از نامه اعضای کمیسیون فرهنگی به سردار احمدرضا رادان، فرمانده فراجا در حمایت از طرح عفاف و حجاب خبر داد. وی افزود: این نامه در حال جمع‌آوری امضاست و پس از آن برای فرماندهی فراجا ارسال خواهد شد. در بخشی از این نامه آمده است: کمیسیون فرهنگی ضمن اعلام آمادگی و پشتیبانی کامل از اقدام فراجا برای تقویت حرکت قانونمندانه در تعامل با سایر دستگاه‌ها و ترمیم قوانین موجود، اجر و پاداش الهی و لبخند رضایت میلیون‌ها ایرانی عزیز را برایتان خواستار است.
 سفر عمارحکیم به ریاض پس از توافق ایران و عربستان
رهبر جریان حکمت ملی عراق در دیدار با ولیعهد سعودی تأکید کرد تحولات دیپلماتیک میان ریاض و تهران بر سراسر منطقه تأثیر خواهد گذاشت. سیدعمار حکیم در ادامه سفرهای رمضانی خود به منطقه، شنبه‌شب وارد جده شد و با «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان دیدار کرد. تحولات سیاسی عراق و منطقه و روابط بغداد و ریاض از موضوعات مورد بحث در این دیدار بود و حکیم بر حمایت از هر اقدامی که موجب کاهش خشونت و جنگ در یمن شود و به بازگشت این کشور به جایگاه خود در جهان عرب و منطقه بینجامد، تأکید کرد.

 اعتماد 
 برگزاری اولین نشست مشترک شورای نگهبان و وزارت کشور درباره انتخابات
طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان، از برگزاری اولین نشست مشترک وزیر کشور و مسوولان امور اجرایی و انتخابات کشور با دبیر و اعضای حقوق‌دانان شورای نگهبان خبر داد. او گفت: در این جلسه که به میزبانی شورای نگهبان برگزار شد درباره مسائل انتخابات پیش رو مانند اصلاح قانون انتخابات و تدابیر و راهبردهای مدنظر مقام معظم رهبری بحث و تبادل نظر شد. سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه برای برگزاری انتخابات شایسته و در تراز جمهوری اسلامی ایران، هماهنگی مجری و ناظر انتخابات و سایر دستگاه‌های مرتبط امری ضروری است، تصریح کرد: باید از هم‌اکنون تمهیدات لازم برای رسیدن به این منظور اندیشیده شود که البته تا این مرحله آمادگی مناسبی در این باره وجود دارد.طحان نظیف ادامه داد: مقرر شد جلسات مشترک جهت هماهنگی بیشتر و همچنین‌ جلسات کارشناسی با رویکرد آسیب‌شناسی انتخابات در ادوار گذشته که پیش از این آغاز شده به صورت مستمر ادامه داشته باشد.

 اطلاعات 
 ممکن نیست بدون جهان بینی بتوان کشوری را اداره کرد
آیت‌الله العظمی جوادی آملی در دیدار مدیر مسئول مجله نقد اندیشه بیان داشتند: در جریان اندیشه، آنکه اندیشه آفرین و اندیشمند آفرین است راه را در قرآن کریم مشخص کرده است. قرآن کریم این جمعیت هشت میلیاردی جهان و جامعه بشری را یک خانواده می‌بیند! هر چند بخش‌های اسلامی و منطقه‌ای را از نظر دور نداشته، اما لبه اصلی بیانات قرآن کریم، بشر است: ﴿نَذِیراً لِلْبَشَرِ﴾، ﴿کَافَّهً لِلنَّاسِ﴾، ﴿لِلعالَمینَ نَذیرًا﴾، ما باید با این طرز نگاه بنویسیم.ایشان بیان داشتند: بر خلاف آنچه ما خیال می‌کنیم مردم عرفی اند، مردم متفکر و فقهی هستند! لذا اگر مردم ببینند در یک فضای زنده نفس می‌کشند که در آنجا نه اختلاسی هست، نه نجومی، نه گرانی و نه تبعیض، به قانون احترام می‌گذارند، به فکر دیگران احترام می‌گذارند، هر چند شاید خود آن عقیده را قبول نداشته باشند!ایشان با بیان اینکه اگر می‌خواهید انسانی زندگی کنید باید جهانی فکر کنید، بیان داشتند: ممکن نیست بدون جهان بینی بتوان کشوری را اداره کرد، این‌ها با هم ارتباط دارد، باید مودّب بود، باید با دیگران و بر اساس احترام ارتباط داشت، البته هر چند ما با ارتباط با بیگانه مخالف نیستیم، ولی بار‌ها گفته ایم که با هر کسی دست دادید، انگشتان خودتان را بشمرید، این یک نوع مواظبت است؛ برای همین اگر می‌خواهیم راحت زندگی کنیم، راهش این است که نه بیراهه برویم و نه راه کسی را ببندیم! و در این صورت کسی هم با ما کاری ندارد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

اقدامات حمایتی امت اسلامی از فلسطین، در نتیجه هم افزایی و همگرایی مسلمانان است
خبرگزاری تقریب/ حجت‌الاسلام و المسلمین جمشیدی با تاکید بر اتحاد امت اسلامی در راستای نابودی غده سرطانی یعنی رژیم صهیونیستی، اظهار داشت: امت اسلامی نباید به ظلم و ستمی که بر ملت فلسطین می‌شود بی تفاوت باشد و باید انزجار خود را ابراز کند؛ در واقع این اقدامات در نتیجه یک همگرایی بین امت اسلامی است. وی تصریح کرد: همه کسانی که پشتیبان جبهه مقاومت شدند و به این جبهه پیوستند مانند حزب‌الله لبنان و دیگر مسلمانان جهان که به این خیزش پیوسته‌اند، توانستند نمادطاغوت که خود را قدرتمند جلوه می‌داده است را درهم بشکنند و این پیام را گرفته اند که هرکاری که می‌خواهند نمی توانند بکنند و امروز هراس از این دارند آینده آنان چه خواهد شد و همانگونه که امام راحل -قدس سره- فرمودند: اسرائیل از صفحه روزگار محو خواهد شد. عضو جامعه مدرسین تاکید کرد: استکبار جهانی که از اسرائیل غاصب پشتیبانی می‌کند، همیشه درصدد آن بوده که قدس شریف را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد و این اشغالگری را به عنوان یک امر دائمی فرض کند تا روابط دولت‌ها با این رژیم عادی شود که به فضل الهی پیوسته به شکست منتهی شده است.

ارتش و سپاه بازوان پرتوان ملت در خط مقدم پاسداری از انقلاب هستند
تسنیم/ فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی با تبریک فرارسیدن ۲۹ فروردین روز ارتش به سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده‌کل ارتش جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: تردیدی نیست تهدیدات متصور از اردوگاه دشمنان خبیث و ماجراجو علیه ایران اسلامی پایان‌ناپذیر بوده و در مقابل هوشمندی، هوشیاری، هماهنگی و یکپارچگی نیروهای مسلح و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی کشور، دست در دست هم با برهم‌زدن محاسبات آنان، راهبردها و سیاست‌های ضدایرانی نظام سلطه و صهیونیسم را به چالش کشانده‌اند. سردار سلامی گفت: به‌فضل الهی ارتش و سپاه دست در دست هم در خط مقدم صیانت از امنیت و تمامیت ارضی ایران عزیز و پاسداری از انقلاب و نظام اسلامی همچنان دشمنان را ناامید خواهند کرد.

استیضاح وزیر صمت اعلام وصول شد
تسنیم/ عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۲۸ فروردین ماه) خانه ملت، طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت را اعلام وصول کرد. محمد رشیدی گفت: طی نامه مورخ ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ کمیسیون صنایع و معادن مبنی بر استیضاح آقای فاطمی امین، پس از بررسی‌های لازم مطابق ماده ۲۰۱ آئین‌نامه داخلی مجلس که با امضای ۴۰ تن از نمایندگان تقدیم هیئت رئیسه شده بود، این طرح اعلام وصول می‌شود. رشیدی افزود: مطابق با ماده ۲۲۳ آئین‌نامه داخلی مجلس، وزیر صمت حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز موظف به حضور در مجلس و ارائه توضیحات در جلسه علنی خواهد بود.

تحلیلگر صهیونیست: تحولات در منطقه اسرائیل را مجبور به تغییر رفتار می‌کند
تسنیم/ تحلیلگر ارشد صهیونیست اعلام کرد، تل آویو مجبور است در سایه تحولات اخیر منطقه‌ای، رفتارهای راهبردی خود را تغییر دهد.مایکل میلشتاین رئیس مرکز پژوهش‌های فلسطینی در مرکز موشه دایان رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای که در روزنامه معاریو منتشر شد، اعتراف کرد، هفته‌های اخیر شاهد تحولات دراماتیکی در خاورمیانه بود که می‌تواند روند جریان‌های منطقه‌ای را تغییر دهد و همین امر اسرائیل را مجبور می‌کند تا در رفتارهای خود چه در قبال متحدین و چه در برابر دشمنانش تغییر داده و آن را به روز رسانی کند. او اعتراف کرد، «تغییرات شکل گرفته در محور سنی و شیعی که پس از نزدیکی بین عربستان سعودی و ایران به وجود آمد، در کنار بازگشت پیش بینی شده سوریه به اتحادیه عرب که پس از سال ۲۰۱۱ انجام می‌شود، همگی بیانگر بی اعتمادی عمیق عربی به ایالات متحده است.» او در بخش دیگری از مقاله خود گفت: عرب‌ها دیگر به واشنگتن اعتمادی ندارند.

حزب‌الله: صهیونیست‌ها توان ورود به جنگ با مقاومت را ندارند
تسنیم/ نماینده حزب‌الله در پارلمان لبنان با اشاره به اینکه مقاومت با معادلات خود، رژیم اشغالگر را در تنگنای بزرگی قرار داده است، بر آمادگی همه رزمندگان مقاومت برای دفاع از قدس و مسجدالاقصی تاکید کرد. «حسن عز‌الدین» گفت، روز جهانی قدس اولین میخ را در تابوت رژیم اشغالگر کوبید و نشان داد که این غده سرطانی باید ریشه‌کن شود.حسن عزالدین تصریح کرد، امروز دشمن در برابر رزمندگان مقاومت و فلسطینیان و مدافعان فلسطین و مقدسات آن، دچار فرسایش بازدارندگی شده است. همچنین ضعف جبهه داخلی رژیم صهیونیستی موجب تضعیف روحیه نظامیان ارتش این رژیم شده و آنها را در وضعیتی از اضطراب و آشفتگی روانی و عملی قرار داده و مانع از ورود آنها به هر جنگی می‌شود.

سفر لاوروف به حیاط خلوت سابق آمریکا
فارس/ در شرایطی که تنش‌های غرب و مسکو بر سر اوکراین ادامه دارد، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه از ۲۸ فروردین تا یکم اردیبهشت از آمریکای لاتین دیدن می‌کند. منابع رسانه‌ای روسی گزارش دادند که وزارت خارجه این کشور از برنامه سفر وزیر خارجه روسیه به چهار کشور برزیل، ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا در آمریکای لاتین خبر دادند. بنا بر اعلام وزارت خارجه روسیه، لاوروف در این سفر دوره‌ای به آمریکای لاتین یک برنامه فشرده و گسترده‌ای خواهد داشت که دیدار با رهبران این کشورها و گفت‌و‌گو با وزرای خارجه هم در دستورکار او خواهد بود. این وزارتخانه هدف اصلی سرگئی لاوروف از سفر به آمریکای لاتین را تقویت همکاری‌های دوجانبه سودمند بین روسیه و این کشورها در زمینه‌های سیاسی، تجاری و اقتصادی، آموزشی، بشردوستانه، فرهنگی و دیگر موضوعات خواند.

تاکید عراق بر عدم عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی
باشگاه خبرنگاران/ هیأتی از سران جنبش جهاد اسلامی فلسطین به ریاست زیاد النخاله، دبیرکل این جنبش با «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق دیدار و گفتگو کرد. رئیس پارلمان عراق در این دیدار بر مخالفت کشور خود در موضوع عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی برای بار دیگر تاکید کرد.

ترور دو‌ سیاستمدار مسلمان هندی در مقابل دوربین
باشگاه خبرنگاران/ عتیق احمد و اشرف احمد دو برادر سیاستمدار مسلمان هندی در برابر دوربین‌‌ رسانه‌ها در ایالت اتر پردیش ترور شدند. هندوهای افراطی در زمانیکه این دو سیاستمدار در حال گفت‌وگو با خبرنگاران بودند، با اسلحه به آن‌ها حمله کردند.پلیس اتر پردیش می‌گوید که سه عامل این حمله مسلحانه را بازداشت کرده است.عتیق احمد پنج بار از ایالت اتر پردیش به عنوان نماینده پارلمان هند انتخاب شده بود.

سفر فرزند شاه مخلوع به فلسطین اشغالی
باشگاه خبرنگاران/ دو روز پس از حضور پرشور و میلیونی مردم ایران در راهپیمایی روز جهانی قدس، رضا پهلوی در واکنشی مستأصلانه به این موضوع، در صفحه خود در فضای مجازی از سفر خود به فلسطین اشغالی برای دیدار با مقامات رژیم صهیونیستی خبر داد. این اتفاق در زمانی می‌افتد که رژیم صهیونیستی در پی اختلافات داخلی احزاب و مقامات این رژیم، بیش از هر زمان دیگری در بحران به سر می‌برد و اعتراضات صهیونیست‌ها علیه نتانیاهو نیز طی هفته‌های اخیر ابعاد گسترده‌تری پیدا کرده است.

احتمالا شنبه عید فطر است
باشگاه خبرنگاران/ حجت‌الاسلام موحدنژاد، رئیس ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه پیش بینی کارشناسان این است که هلال در روز پنجشنبه قابل رویت نیست، تاکید کرد: احتمالا شنبه عید فطر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *