خبر روز ۱۴۰۲/۰۱/۲۲

** سالروز شهادت مولای متقیان امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام را تسلیت می‌گوییم** بیانیه جامعه مدرسین به مناسبت روز جهانی قدس: تداوم مقاومت در فلسطین قدس را آزاد خواهد کرد** آیت الله کعبی تأکید کرد: اهمیت تبیین الگوی زیست مؤمنانه زن مسلمان و برخورد با هنجارشکنی‌های ساختاریافته** رییس قوه قضائیه به مراجع قضایی دستور داد: ضرورت آمادگی لازم برای حمایت از اجرای سیاست‌های مرتبط با حجاب** اعتراف رسانه‌های صهیونیستی: ایران در حال ساخت خاورمیانه جدید است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 گسستگی اسرائیل و آمریکا می‌تواند تغییرات بزرگی ایجاد کند
نوآم چامسکی، فیلسوف و زبان‌شناس برجسته آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه الجزیره با اشاره به تنش‌های اخیر میان آمریکا و رژیم صهیونیستی گفت اولین‌بار است که رهبری اسرائیل به‌صورت آشکارا از رهبری آمریکا گسسته شده است. چامسکی تحولات اخیر را قابل‌توجه دانست و گفت: فاصله اسرائیل و آمریکا آن‌قدر زیاد شده که دولت جدید اسرائیل به‌ویژه شخصیت‌های مهم آن مثل بن گویر (وزیر امنیت داخلی تل‌آویو) و اسموتریچ (وزیر دارایی رژیم صهیونیستی) به‌راحتی به ایالات متحده می‌گویند «گم شو.» چامسکی افزود: اولین‌بار است که تقابل به این روشنی آشکار شده است و مشخص نیست آمریکا چطور پاسخ خواهد داد. وی گفت: دو یا سه سال پیش، یک نماینده در مجلس نمایندگان آمریکا قانونی را معرفی کرد که در آن از آمریکا خواسته شده کمک به اسرائیل را مورد بازبینی قرار دهد و این برای اولین‌بار بود که چنین اتفاقی می‌افتاد. من فکر می‌کنم همه اینها در حال جلو رفتن است و در آینده می‌تواند به تغییرات بزرگ منجر شود. اخیرا اظهارات بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که در آن خواستار کنار گذاشته شدن اصلاحات قضایی جنجالی مدنظر نتانیاهو شده بود، واکنش شدید اعضای کابینه وی را به همراه داشت و عصبانیت ایتمار بن‌گویر وزیر امنیت داخلی تل‌آویو را برانگیخت.
 افزایش ظرفیت تولید برق
مصطفی رجبی‌مشهدی، مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق گفت: وزارت نیرو در سال جاری یک برنامه ۱۴۰اقدامی را در سه محور اصلی برای عبور از تابستان۱۴۰۲ تنظیم کرده است. پیش‌بینی شده که ۷۷۸۷ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شود.

 همشهری 
 حمله آمریکا به عراق در چارچوب پروژه تل‌آویو بود
ناجی صبری‌ الحدیثی، آخرین وزیر خارجه رژیم صدام گفت: تصمیم حمله به عراق توسط آمریکا و انگلیس طبق پروژه اسرائیل، از نخستین روز توقف جنگ در سال۱۹۹۱ و زمانی که بوش پدر از آتش‌بس خودداری کرد، اتخاذ شد. آمریکا و انگلیس از ابتدای مارس۱۹۹۱ جنگ فرسایشی علیه عراق را آغاز کردند که ۱۲سال به طول انجامید.
 مصر از بازگشت امنیت به کشور برادر سوریه حمایت می‌کند
سامح شکری، وزیر خارجه مصر گفت: قاهره حمایت کامل خود را از تلاش‌های سازمان ملل جهت دستیابی به یک سازش سیاسی فراگیر در مورد سوریه اعلام می‌کند. مصر بر بازگشت امنیت و ثبات به کشور برادر سوریه و پایان یافتن تمام مظاهر تروریسم و مداخله خارجی تأکید می‌کند.
 کاهش شدید محبوبیت حزب نتانیاهو
نتایج نظرسنجی‌ در سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد که محبوبیت حزب «لیکود» به ریاست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، به‌شدت کاهش یافته است. به‌گزارش العربی جدید، اگر امروز انتخابات برگزار شود حزب لیکود که در حال حاضر از مجموع ۱۲۰کرسی کنست (پارلمان این رژیم) ۳۲کرسی را در اختیار دارد تنها می‌تواند ۲۰کرسی را از آن خود کند. حزب «بلوک رسمی» به ریاست بنی گانتس، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی که در حال حاضر ۱۲کرسی در کنست دارد، بیشترین منفعت را از اعتراض‌ها علیه اصلاحات قضایی و وخامت شرایط امنیتی برده و با ۲۹کرسی در جایگاه اول قرار می‌گیرد. طبق این نظرسنجی، تنها ۳۴درصد از ساکنان سرزمین‌های اشغالی از ادامه نخست‌وزیری نتانیاهو حمایت می‌کنند.

 کیهان 
 ایران در حال ساخت خاورمیانه جدید است
نشریه الکترونیکی «تایمز آو اسرائیل» اخیرا در گزارشی با تصریح اینکه « ایران به‌دنبال ساخت خاورمیانه جدید است» عنوان کرد: «محور تحت حمایت پکن-تهران در راستای مصالحه و اتحاد استراتژیک با کشورهای مسلمان اهل سنت چالش‌های امنیتی مهمی را برای اسرائیل و آمریکا ایجاد می‌کند.» این رسانه در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به اینکه «آمریکا به شدت نگران محور نوظهور در منطقه بین ایران، روسیه، چین و عربستان سعودی است» اظهار داشت: «اعتماد به نفس روزافزون تهران در کل منطقه احساس می‌شود و این تحولات، نیازی به گفتن ندارد که پیامدهای عمیقی برای اسرائیل به همراه دارد.»روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» نیز با انتشار گزارشی در این خصوص نوشت: «رسانه‌های اسرائیلی روز یکشنبه اذعان کردند که رژیم اشغالگر اسرائیلی، اکنون با یک طوفان بی‌سابقه برای جنگ چند جبهه‌ای با ایران، حزب‌الله و جنبش حماس مواجه شده است.» روزنامه ‌هاآرتص نوشت: «دور کنونی» خشونت در جبهه‌های مختلف، تکرار دیگری از راهبرد بلندمدت حماس و حزب‌الله، با الهام از ایران، برای «فرسایش اسرائیل با عملیات خونریزی تا نابودی» است. به ادعای این روزنامه، اسرائیل با دشمنانی مواجه است که به‌دنبال کشاندن آن به سمت یک جنگ چندجانبه در امتداد مرزهایش در کرانه باختری، قدس و با فلسطینی‌های ساکن اراضی اشغالی ۱۹۴۸ هستند».هاآرتص با تایید گزارش شبکه المیادین اعتراف کرد که «وضعیت منطقه‌ای و بین‌المللی اسرائیل نمی‌تواند بدتر از این باشد.
 دنیا فقط اروپا و آمریکا نیست
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه اروپا در چند ماه گذشته با تمرکز بر موضوعات حاشیه‌ای و اولویت بخشیدن به مداخله در امور داخلی ایران از فرصت‌های تقویت رابطه دوجانبه غفلت کرد، گفت: دنیا فقط اروپا و آمریکا نیست و اروپا هم صرفا دو سه کشور اروپایی نیستند. کنعانی افزود: شاهد برخی اقدامات و ابتکارات سیاسی جدید از سوی برخی کشورهای اروپایی به صورت دوجانبه و از سوی برخی کشورها در قالب چندجانبه بودیم. گفت‌وگوهایی صورت گرفت که نفس این گفت‌وگوها را مثبت می‌دانیم و ایران از این رویکرد استقبال می‌کند. کنعانی یادآور شد: دنیا فقط اروپا و آمریکا نیست و اروپا هم صرفا دو سه کشور اروپایی نیستند. در موضوع هسته‌ای هم این موضوع مستثنای از رویکرد کلی دولت ایران نیست این موضوع را به عنوان یکی از موضوعات سیاست خارجی دولت مورد توجه قرار داد و پای میز مذاکره حاضر شد و گفت‌وگوهای متنوع انجام شد و ایران اعلام کرد آماده جمع‌بندی مذاکرات و زمینه‌سازی برای اجرای آن است به اینکه همه اعضای برجام به تعهدات و مسئولیت‌های خود در چارچوب برجام برگردند. ایران با رعایت خطوط قرمز خود همواره اعلام کرد برای بازگشت به توافق آماده است. وی درباره تبادل زندانیان با آمریکا نیز بیان کرد: در ارتباط با تبادل زندانیان گام‌هایی برداشته شد و تلاش‌هایی از سوی کانال مشخصی که در این زمینه ایفای نقش کرده بود در حال انجام شدن است. از منظر ایران امکان تبادل در آینده نزدیک وجود دارد، ولی باید طرف مقابل به تعهد خود پایبند باشد.

 ایران 
 ریاض به عادی سازی بی‌علاقه شده است
روزنامه وال استریت ژورنال نوشت، تلاش‌ها برای گسترش دامنه عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی و اسلامی از جمله عربستان کُند شده است. به نوشته این روزنامه در همین رابطه یک مقام صهیونیستی گفته است: «تشدید تنش‌ها در روابط اسرائیل با فلسطینی‌ها، باعث سرد شدن روابط کشورهای عربی با تل آویو شد.»
 واشنگتن راهی جز خروج از سوریه ندارد
مؤسسه مطالعاتی «نشنال اینترست» تأکید دارد پافشاری واشنگتن برای حضور در سوریه به بهانه مبارزه با داعش دیگر پشتوانه منطقی و محکمی ندارد و امریکا باید با تجدید نظر در سیاست خود، منطقه را ترک کند و جنگ را به پایان برساند: « حضور نظامی امریکا موجب افراط گرایی و عملیات تروریستی شده است.»

 جمهوری‌اسلامی
 سفیر عربستان در مسقط به دیدار همتای ایرانی خود رفت
«عبدالله بن سعود العنزی» سفیر عربستان در عمان به دیدار همتای خود در سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسقط رفت. سفارت عربستان سعودی روز دوشنبه از طریق حساب توئیتری خود اعلام کرد که «عبدالله بن سعود العنزی» سفیر عربستان در مسقط با «علی نجفی» همتای ایرانی خود دیدار و درباره مسائل منطقه گفت گو تبادل نظر کرده است. قبلا نیز طرفین همراه با سفرای عراق و سوریه در نشستی که به میزبانی سفارت بغداد در مسقط برگزار شده بود، دیدار کرده بودند.«قیس العامری» سفیر عراق در مسقط گفته بود که سفرای چهار کشور یاد شده فرصت‌های بزرگی را بررسی کردند که در پرتو صلح در انتظار کشورهای منطقه است.

 وطن امروز 
 شهید صیاد‌شیرازی موفقیت در امور نظامی را بسط داد
جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، شهید سپهبد صیادشیرازی را الگویی برای جوانان خواند و گفت: این شهید موفقیت در امور نظامی را بسط داد و به توانمندی در جبهه حق انقلاب اسلامی تبدیل کرد. سردار سرتیپ علی فدوی روز گذشته در حاشیه مراسم بزرگداشت بیست‌وچهارمین سالگرد شهادت سپهبد علی صیاد‌ شیرازی در جمع خبرنگاران گفت: شهید صیادشیرازی از ابتدا پای کار دفاع از انقلاب بود و این دفاع به حدی بود که برخی مانند بنی‌صدر وی را از ارتش کنار گذاشتند.
 مهدی جعفری رئیس دانشگاه صنعتی مالک اشتر شد
امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با صدور حکمی مهدی جعفری را به سمت رئیس دانشگاه صنعتی مالک اشتر منصوب و با صدور لوحی از تلاش‌های ارزنده سردار سرتیپ پاسدار قاسم تقی‌زاده رئیس سابق دانشگاه صنعتی مالک اشتر تقدیر و تشکر کرد.
 نگران توسعه برنامه هسته‌ای ایران هستیم
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با ابراز نگرانی دولت این کشور از توسعه برنامه هسته‌ای ایران، از باز بودن درهای دیپلماسی خبر داد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره انتشار برخی گزارش‌ها درباره توافق موقت با ایران گفت: «ما در تماس دائمی با متحدان و شرکای خود، از جمله تروئیکای اروپا هستیم اما قصد نداریم جزئیات مکالمات دیپلماتیک را بیان کنیم، یا به شایعات پاسخ دهیم». بر اساس این گزارش، آخرین دور مذاکرات رفع تحریم‌های وین مردادماه گذشته در وین برگزار شد اما این گفت‌وگوها از آن زمان به بعد دچار وقفه شده است. تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بدون اشاره به خروج یک طرفه دولت سابق این کشور از برجام و بدعهدی طرف‌های اروپایی اظهار داشت که درهای دیپلماسی کماکان باز است. وی ادامه داد: «همان طور که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرده، ایالات متحده متعهد است هرگز به ایران اجازه دستیابی به سلاح اتمی را ندهد. ما هیچ گزینه‌ای را حذف نکرده‌ایم».
 دعوت مجلس خبرگان از مردم برای حضور در راهپیمایی روز قدس
در آستانه روز جهانی قدس، مجلس خبرگان رهبری با صدور بیانیه‌ای، ملت‌های مسلمان و آزادگان جهان بویژه مردم شریف ایران اسلامی را به برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم دشمن‌‏شکن روز قدس دعوت کرد.

 جوان 
 هیچ تغییری در جغرافیای قفقاز قابل پذیرش نیست
علی شمخانی، دبیر شورای ‌عالی امنیت ملی با همتای ارمنستانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار شمخانی با اشاره به روابط تاریخی ۲ کشور و پیوندهای فرهنگی میان دو ملت ایران و ارمنستان گفت: پایداری و ثبات در مناسبات سیاسی و اقتصادی ۲ کشور از ویژگی‌های مهم مناسبات دوستانه تهران و ایروان است. دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، توسعه همکاری و تعامل با همسایگان را از اصول تغییر‌ناپذیر سیاست خارجی جمهوری اسلامی‌ ایران و از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم بر شمرد. وی تصریح کرد: حسن همجواری و تلاش مشترک برای حل‌وفصل چالش‌های منطقه‌ای از روش‌های مسالمت‌آمیز، توصیه مؤکد جمهوری اسلامی به همه طرف‌هاست. دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه تنش و درگیری در منطقه قفقاز به نفع هیچ کشوری نیست، تصریح کرد: هرگونه تغییر در جغرافیای منطقه قفقاز جنوبی اقدامی تنش‌زا و در جهت خواست دشمنان امنیت و ثبات منطقه است. شمخانی گفت: باید گفت‌وگو و تعامل مستمر جایگزین هرگونه رویکرد سخت برای پایان دادن به چالش‌های منطقه‌ای شود.

 خراسان 
 ضرورت آمادگی لازم برای حمایت از اجرای سیاست‌های مرتبط با حجاب
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به تمامی مراجع ذی ربط قضایی دستور داد آمادگی لازم را برای همکاری و حمایت از اجرایی شدن سیاست‌های فرهنگی و اجتماعی و مقوله های مرتبط با آسیب‌های اجتماعی و موضوع حجاب داشته باشند.رئیس قوه قضاییه در همین زمینه بر حمایت از نیرو‌های انتظامی و امنیتی در راستای شناسایی جریان‌های وابسته و مرتبط با سرویس‌های جاسوسی بیگانه که اهداف خاصی را در قضیه ناهنجاری‌های اجتماعی دنبال می‌کنند، تاکید کرد.رئیس دستگاه قضا با اشاره به روند مبارزه با ناهنجاری‌های اجتماعی اضافه کرد: همگان باید خود را ملزم به قانون مداری و رعایت الزامات قانونی بدانیم و مواردی نیز که در این مقوله مرتبط با قوه قضاییه و دیگر دستگاه‌هاست، با تدبیر و قوت انجام خواهد شد. اژه‌ای با اشاره به تاکیدات رئیس‌جمهور ناظر بر اعلام برنامه دولت برای تحقق شعار سال، بار دیگر به تمام مسئولان قضایی دستور داد به محض اعلام برنامه‌های ضد تورمی از سوی مسئولان اقتصادی در راستای کمک به دولت و برنامه‌های آن برای مهار تورم و رشد تولید، از هیچ مساعدت و حمایتی دریغ نورزند و در این زمینه با توجه به اهمیت بالای موضوع، بیش از آن چه تکلیف اداری است، عمل کنند.
 رزمایش نظامی ارتش آذربایجان در نزدیکی مرزهای ایران
ارتش آذربایجان با ادعای تهدید این کشور از سوی ایران، در منطقه جبراییل و نزدیک مرزهای ایران مانور نظامی برگزار کرد.

 رسالت 
 پیشنهاد مهم جنبش جهاد اسلامی برای مسلح کردن فلسطینیان
جنبش جهاد اسلامی برای مقابله با طرح وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی مبنی بر مسلح کردن شهرک‌نشینان، طرح مسلح کردن فلسطینیان در کرانه باختری را ارائه کرد. جنبش جهاد اسلامی طرح مسلح کردن کلیه فلسطینیان برای مقابله با طرح ایتمار بن گویر، وزیر تندرو امنیت رژیم صهیونیستی مبنی بر تسلیح شهرک‌نشینان را به نمایندگان دیگر گروه‌های مقاومت ارائه کرد. به گزارش رای الیوم، جنبش جهاد اسلامی با ارائه گزارش‌های امنیتی و اطلاعاتی تأکید کرد که عملیات مسلح شدن شهرک‌نشینان صهیونیستی در اطراف کرانه باختری از قبل آغازشده و شامل تجهیز سلاح همه شهرک‌نشینان به سلاح‌های انفرادی و خودکار و مقدار زیادی مهمات و همچنین ارائه برنامه آموزشی برای این شبه‌نظامیان است. جنبش جهاد اسلامی تأکید کرد که تنها پاسخ به مسلح شدن شهرک‌نشینان و گروه‌های وابسته به بن گویر، تجهیز همه ملت فلسطین به سلاح‌های انفرادی و خودکار و توزیع سلاح در میان تمامی کسانی است که می‌توانند سلاح حمل کرده و از خود دفاع کنند.کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی اخیرا تصمیمی مبنی بر مسلح کردن شهرک‌نشینان صهیونیستی که در کرانه باختری زندگی می‌کنند، گرفت.

 مردم سالاری
 اتفاقات مدارس در سال جدید ناشی از شیطنت دانش‌آموزان بود
میراحمدی، گفت: در بیانیه‌های وزارت کشور در خصوص اتفاقات اخیر در برخی از مدارس تمامی مطالب توضیح داده شده است و با شروع سال تحصیلی، در حال حاضر تمامی مدارس فعال و همه دانش‌آموزان مشغول به تحصیل هستند. معاون امنیتی-انتظامی وزیر کشور خاطرنشان کرد: چند موردی که در سال جدید پیش آمد که بسیار محدود بود، تمارض و شیطنت برخی از دانش‌آموزان برای تعطیلی کلاس‌ها و مدارس بوده است؛ البته اعلام شد که حتماً برخوردهای انضباطی جدی با این افراد صورت گیرد و در موارد دیگر نیز در صورت لزوم به دستگاه قضائی معرفی شوند. وی اظهار کرد: یکی دو مورد نیز استفاده از گاز فلفل توسط دانش‌آموزان بوده است که شناسایی شدند و قطعاً با آن‌ها برخورد خواهد شد. میراحمدی عنوان کرد: در حال حاضر فعالیت‌های آموزشی به‌طور کامل و در یک شرایط آرام در حال انجام است و برنامه‌ای برای تعطیلی مدارس وجود ندارد.
 تکذیب صدور مجوز مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: تلاش داریم نیروگاه‌های اتمی را به جایی برسانیم که حداقل ۱۵ درصد از انرژی کشور از مسیر هسته‌ای تامین شود. اسلامی گفت: ما یک نیروگاه هزار مگاواتی داریم که تا الان بیش از حدود ۵۸ میلیارد کیلووات ساعت به شبکه برق تزریق کرده است و این امر موجب شده خودمان صاحب یک نیروگاه اتمی باشیم که به دست ایرانی‌ها بهره‌برداری و نگه‌داری می‌شود و تعمیرات آن هم در دست انجام است.وی ادامه داد: نیروگاه‌هایی که در دست ساخت داریم در بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان در سواحل مکران یا در هرمزگان در سواحل دریای عمان هستند که گام مهم توسعه ای ما هستند. ما تلاش داریم نیروگاه‌های اتمی را به جایی برسانیم که حداقل ۱۵ درصد از انرژی کشور از مسیر هسته ای تامین شود. این گام نیاز به یک نقشه راه داشته است تا بدون همکاری خارجی‌ها با ظرفیت ملی انجام دهیم و اگر هم خارجی‌ها همکاری کردند که چه بهتر.رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به اینکه ایران مجوز مصاحبه با دانشمندان هسته ای را صادر کرده است؟ گفت این مساله صحت ندارد و کذب است و این مساله اصلا مطرح نبوده است.

 قدس 
 هشدار چین به هند درباره منطقه مورد مناقشه
«وانگ ون‌بین» سخنگوی وزارت خارجه چین به اقدام وزیر کشور هند در بازدید از یک منطقه مورد مناقشه بین دو کشور واکنش نشان داد. این مقام پکن گفت سفر مقام هندی حاکمیت سرزمینی چین را نقض کرده و چین قاطعانه با آن مخالف است، زیرا منطقه «زنگنان» که هند آن را ایالت «آروناچال پرادش» می‌نامد، قلمرو چین است. این اظهارات در حالی بود که در بحبوحه تنش چین با تایوان، نیروهای ویژه ایالات متحده و هند در حال اجرای رزمایشی با تمرکز بر پشتیبانی هواپیماهای جنگنده هستند.
 دیدار هیئت سعودی با نمایندگان انصارالله
هیئت‌های مذاکره‌کننده سعودی و عمانی با «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن در صنعا دیدار و درباره تکمیل روند آتش‌بس گفت‌وگو کردند. در این دیدار، مهدی المشاط ضمن خیرمقدم به هیئت‌های عمانی و سعودی، از میانجی‌گری‌های سلطان‌نشین عمان و نقش مثبت این کشور در نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌ها و تلاش‌های مسقط برای دستیابی به صلح شرافتمندانه‌ای که همه مردم یمن آرزوی آن را دارند، قدردانی کرد. وی همچنین بر موضع ثابت صنعا در مورد صلح عادلانه و عزتمندی که مردم یمن به دنبال آن هستند و خواسته‌های آن‌ها را برای دستیابی به آزادی و استقلال برآورده می‌کند، تأکید کرد. گفتنی است هیئت عمانی و عربستان روز شنبه برای تکمیل مذاکرات تمدید آتش‌بس وارد پایتخت یمن شدند.
 سناریو بازگشت داعش
یک منبع امنیتی بلندپایه تأکید کرد مسئولان عراقی باید درزمینه تکرار سناریو سال ۲۰۱۴ در غرب این استان مبنی بر بازگشت داعش هوشیار باشند. وی افزود: ۳۰۰عنصر تروریست با تجهیزات توانسته‌اند از مثلث میان سوریه، اردن و عراق عبور کرده و خود را به مناطق بیابانی غرب الانبار برسانند. این منبع امنیتی تصریح کرد: وجود محفل‌های گسترده تروریست‌ها در این منطقه بیانگر وجود یک سناریو با نظارت آمریکا برای بازگرداندن عناصر داعش به عراق و به دست گرفتن کنترل آن‌هاست؛ همان‌طور که در سال ۲۰۱۴ این اتفاق افتاد.

 اطلاعات 
 مخالفت آیت‌الله العظمی سیستانی با نامگذاری مکانی به نام ایشان در نجف
دفتر آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی خواستار تغییر نام یک نمازخانه وابسته به آیت‌الله ابوالقاسم خوئی شد که به نام آیت الله العظمی سیستانی نامگذاری شده است. به گزارش شبکه خبری العالم، دفتر آیت الله العظمی سیستانی در بیانیه‌ای اعلام کرد: اعلام نامگذاری نمازخانه مدرسه دارالعلم به نام آیت الله سیستانی در مراسم افتتاحیه غیرمنتظره بود چون ایشان تمایلی ندارند که نامشان بر روی مکان‌های عمومی گذاشته شود.
 چراغ سبز قانونگذاران آمریکایی برای دخالت نظامی در تایوان
تنش میان آمریکا و چین بر سر تایوان افزایش یافته و در این راستا رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا که به تایوان سفر کرده، گفت در صورت حمله پکن به این جزیره، کنگره مجوز درگیری نظامی مستقیم با چین را خواهد داد. «مایکل مک‌کال» در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز گفت در صورتی که پکن به تایوان حمله کند، کنگره آمریکا مجوز درگیری نظامی مستقیم با چین را خواهد داد. این عضو جمهوری‌خواه کنگره آمریکا این اظهارات را در تایپه در جریان سفر سه روزه هیأت دو حزبی از قانونگذاران آمریکایی به تایوان عنوان کرد و گفت اگر آمریکایی‌ها حمایت کنند، قانونگذاران این کشور با اعزام نیرو به تایوان موافقت خواهند کرد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌ها خبری:

بیانیه جامعه مدرسین به مناسبت روز جهانی قدس
اختصاصی/ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه ای عموم مردم شریف ایران را به حضور در راهپیمایی روز جهانی قدس در آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان در روز ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ دعوت کرد.
در این بیانیه آمده است: این غده سرطانی، پایگاه تروریسم است و ریشه کن شدن آن از غرب آسیا، آرامش و امنیت را به منطقه باز خواهد گرداند. اگرکشورهای اسلامی بر مسأله اصلی جهان اسلام یعنی فلسطین استقامت بورزند؛ این حرکت نزولی و رو به زوالِ رژیم غاصب صهیونیستی که آغاز شده است، با سرعت بیشتری طی خواهد شد. از گذشته که ملت فلسطین با دستان خالی در برابر رژیم کودک کش مبارزه می‌کرد تا امروز که مقاومت اسلامی، جایگاه جهاد و مبارزاتش به تهدیدات رژیم غاصب را به سطح پاسخ موشکی ارتقا داده است و دشمن صهیونیستی در بحران‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی و اجتماعی رو به ضعف نهاده؛ ملت ایران با هدایت‌های داهیانه رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی)، همچنان بر عهد خود در حمایت از مظلومان و مبارزه با ستمگران استوار است و فلسطین و قدس شریف را در این کارزار تنها نخواهد گذاشت. حضور گسترده و جهانی امت اسلامی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان موجب اکمال بهره مندی‌های مسلمین از برکات رمضان الکریم خواهد شد. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن دعوت از عموم مؤمنین و آزادگان برای حضور پرشور در این میدان عظیم مجاهدت، یاد و نام شهدای مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی را گرامی می‌دارد و تأکید می‌کند که تداوم مقاومت در سرزمین‌ فلسطین و حمایت‌های جهانی از مجاهدان فلسطینی، قدس شریف را آزاد خواهد کرد و این پاره تن جهان اسلام به آغوش ملت اسلامی باز خواهد گشت؛ ان‌شاءالله.

اهمیت تبیین الگوی زیست مؤمنانه زن مسلمان و برخورد با هنجارشکنی‌های ساختاریافته
رسا/ آیت‌الله کعبی، با بیان اینکه حجاب حکم الهی است، گفت: التزام به حجاب، التزام به احکام شرع مقدس اسلام است، احکام شرعی از جمله حجاب مصلحت و منافع بسیار زیادی برای جامعه اسلامی دارد که باعث جلوگیری از خسارت‌ها و زیان‌های بزرگی برای جامعه می‌شود. عضو جامعه مدرسین گفت: دستگاه‌های اجرایی کشور بایستی از طرفی به تبیین زن تراز انقلاب اسلامی و از طرف دیگر به مقابله با هنجارشکنی‌های سازمان یافته بپردازند.
وی ادامه داد: ممکن است برخی از جزئیات این مصالح و منافع برای جامعه و جلوگیری از خسارت‌ها معلوم باشد و بتوانیم آن‌ها را تشخیص بدهیم و بسیاری از این مصالح و فواید معلوم نباشند؛ اما آن چیزی که معلوم است، این است که حجاب موجب صیانت، امنیت، سلامت، تعظیم و تکریم شخصیت زن مسلمان می‌شود.

همایش ائمه جمعه و جماعات استان قم برگزار شد
اختصاصی/ همایش ائمه جمعه و جماعات مساجد استان قم از سوی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین، در محل سالن همایش‌های این نهاد برگزار شد. گفتنی است، این سلسله همایش‌ها به صورت مستمر از طرف معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با هدف ارتباط مستمر با ائمه جمعه و جماعات و انتقال پیام‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برگزار می‌گردد. در این همایش که با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم دولابی، رئیس مرکز ارتباطات دولت و روحانیت پایان یافت، نقش روحانیت در جهاد تبیین، فعالیت‌های دولت در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، تحولات منطقه و مسئله حجاب، از جمله محورهایی بودند که مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

ساکنان سرزمین‌های اشغالی بار دیگر در اعتراض به نتانیاهو تظاهرات کردند
باشگاه خبرنگاران/ هزاران تن از ساکنان سرزمین‌های اشغالی دوشنبه شب پس از سخنان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم راهی خیابان‌ها شدند و به آن اعتراض کردند. منابع خبری گزارش دادند شب گذشته بندر «حیفاء» نیز صحنه تظاهرات اعتراضی شهرک نشینان علیه سخنان بنیامین نتانیاهو بوده است. به گزارش خبرگزاری “سما” فلسطین، این سخنان با واکنش منفی مقامات و سیاستمداران صهیونیست همراه بود و بسیاری از آن‌ها اعلام کردند که این سخنان ثابت می‌کند که نتانیاهو لیاقت نخست وزیری ندارد. نتانیاهو دوشنبه شب در سخنانی اظهار کرد که «به دنبال جنگی گسترده نیستیم و به هر شیوه‌ای در تلاش برای ممانعت از وقوع آن هستیم، اما در صورت وقوع چنین جنگی، همه قدرت خود را بکار خواهیم گرفت».

شروع مخرب‌ترین اعتصاب پزشکان انگلیسی از امروز
باشگاه خبرنگاران/ مدیر پزشکی خدمات ملی سلامت انگلیس تایید کرد اعتصابی که از امروز شروع می‌شود برای این کشور بسیار مخرب است و فشار زیادی به همراه دارد. هزاران پزشک در انگلیس از روز سه شنبه در اعتراض به پایین بودن دستمزد‌ها در بحبوحه بحران هزینه‌های بالای زندگی، اعتصابی چهار روزه را آغاز کردند. به گفته کنفدراسیون خدمات ملی سلامت انگلیس (NHS)، تا ۳۵۰ هزار وقت ویزیت احتمالا به تعویق خواهد افتاد. پزشکان انگلیس ماه گذشته هم سه روز اعتصاب کردند که ۱۷۵ هزار وقت ویزیت هم در آن زمان به تعویق افتاد.

باکو: به توسعه روابط خوب با تهران علاقمندیم
تسنیم/ سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در خصوص روابط با ایران و گفتگوهای وزرای خارجه دو کشور گفت: آذربایجان همواره علاقه‌مند به توسعه روابط همسایگی با همه کشورهای همسایه از جمله ایران بوده است. آیهان حاجی‌زاده با بیان اینکه احترام متقابل به تمامیت ارضی و حاکمیت دولتها اولویت تغییرناپذیر سیاست خارجی جمهوری آذربایجان است، اظهار داشت: در این راستا، طرف آذربایجانی به تلاش‌های خود برای تامین منافع ملی و امنیت ملی کشورمان ادامه می دهد.

قالیباف: جهان اسلام در اینکه مقاومت تنها راه آزادسازی فلسطین است اتفاق نظر دارند
تسنیم/ رئیس مجلس در پیامی به چهارمین کنگره بین‌المللی قدس شریف با بیان اینکه امروز جهان اسلام در اینکه مقاومت تنها راه آزادسازی فلسطین است اتفاق نظر دارند گفت: روز قدس اصلی‌ترین نماد هوشیاری جهان اسلام در مقابل رژیم صهیونیستی و هم‌دستانش است. محمدباقر قالیباف افزود: مسئله فلسطین و قدس شریف طی دهه‌های گذشته، همواره مسئله اول جهان اسلام بوده است. اشغال قبله اول مسلمین، آواره ساختن میلیون‌ها شهروند فلسطینی و کشتار هزاران انسان بی‌گناه رخدادی ساده نیست که گذر زمان باعث فراموشی اندوهش شود. صهیونیست‌ها و حامیان آن‌ها اشتباه می‌کنند؛ شعله‌ای که مظلومیت فلسطین در دل‌های آزادی‌خواهان افروخته است خاموش نشده و خاموش شدنی نیست.

امروز یک نیروی زمینی جدید رونمایی خواهد شد
تسنیم/ فرمانده نیروی زمینی ارتش از الحاق و رونمایی تجهیزات جدید به نزاجا خبر داد. امیر حیدری افزود: در این آوردگاه تسلیحات جدید بروزشده است و می‌شود گفت که منطبق بر رده فناوری روز دنیاست که در وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح کشورمان و به دست دانشمندان داخلی کشورمان تهیه شد و به تسلیحات نیروی زمینی امروز الحاق خواهد شد. وی تاکید کرد: امروز با این الحاق و رونمایی، ملت بزرگوارمان با یک نیروی زمینی جدید و یک نیروی زمینی بروزشده روبرو خواهند شد.

دلگرمی آمریکا به کره جنوبی پس از افشای اسناد محرمانه پنتاگون
باشگاه خبرنگاران/ وزیر دفاع آمریکا با همتای کره جنوبی خود درباره افشای اسناد محرمانه پنتاگون به صورت تلفنی گفتگو کرد. «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا در این گفتگوی تلفنی متعهد شد که واشنگتن همچنان با سئول ارتباط و همکاری نزدیک داشته باشد و به حفظ تعهدات امنیتی دوجانبه خود در شبه جزیره کره پای بند باقی بماند. این گفتگوی تلفنی وزیر دفاع آمریکا با همتای کره جنوبی خود پس از درز و افشای اسناد فوق محرمانه‌ای صورت می‌گیرد که در آن علاوه بر جنگ اوکراین، به نوع رابطه واشنگتن با برخی متحدان خود از جمله کره جنوبی، انگلیس و رژیم صهیونیستی نیز پرداخته است. گفته شده این اسناد نشان می‌دهند آمریکا نه‌تنها از دولت و ارتش اوکراین، بلکه از متحدان مهم واشنگتن یعنی اسرائیل و کره جنوبی هم جاسوسی کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *