خبر روز ۱۴۰۲/۰۱/۲۱

**دستیار وزیر خارجه: هیأت ایرانی تا اواخر هفته به عربستان عزیمت می‌کند** در گفت‌وگوی تلفنی رؤسای جمهور ایران و سوریه مطرح شد؛ آینده روشن برای جریان مقاومت و آشکارشدن نشانه‌های فروپاشی رژیم صهیونیستی** آیت الله خاتمی: امروز دشمنان ما ولایت فقیه و حجاب ما را هدف قرار داده‌اند** آیت الله اعرافی: تحریم‌ها فتنه استکبار برای فروپاشی انقلاب است** مکرون: اروپا باید وابستگی خود به ایالات متحده را کاهش دهد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 هیأت ایرانی تا اواخر هفته به عربستان عزیمت می‌کند
دستیار وزیر و مدیرکل خلیج فارس وزارت خارجه از عزیمت هیأت ایرانی تا اواخر هفته به عربستان برای بررسی روند بازگشایی سفارتخانه ایران در ریاض و سرکنسولگری در جده خبر داد. عنایتی، دستیار وزیر خارجه و مدیرکل خلیج فارس وزارت خارجه در گفت‌وگویی درباره توافق اخیر ایران و عربستان و تبادل هیأت‌های فنی بین دو کشور برای بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها، اعلام کرد: همان طور که در خبرها آمده است، هیأت عربستان سعودی، روز شنبه قبل از ظهر وارد تهران شد و از سوی وزارت خارجه مورد استقبال قرار گرفت و یک ملاقات کاری با مدیرکل تشریفات وزارت خارجه انجام دادند و طرف ایرانی اعلام کرد که همه امکانات و تسهیلات را برای موفقیت سفر در اختیار هیأت قرار خواهد داد. وی با ذکر این نکته که هیأت مذکور چند روزی در تهران خواهد بود و چند روزی هم به مشهد عزیمت می‌کند، ادامه داد: هماهنگی‌های لازم با دفتر وزارت خارجه در مشهد صورت گرفته است و ان‌شاءا… این هیأت بتواند مقدمات بازگشایی سفارتخانه در تهران و سرکنسولگری در مشهد را فراهم کند.
 از شکست ایران‎هراسی تا اعتراض در جبهه صهیونیستی‌-غربی
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در توییتی تصریح کرد: تقارن بهار نوروز با بهار قرآن، شکست سیاست ایران‌هراسی و توسعه روابط با کشورها و ملت‌های مختلف، تشدید بحران و شکاف درونی و اعتراض عمومی در جبهه صهیونیستی ــ غربی ضدایرانی، افزایش انسجام و اقتدار جبهه مقاومت، سرخوردگی ضدانقلاب خارج‌نشین و‌… سالی که نکوست، از بهارش پیداست. وی از هشتگ ایران قوی در این توییت استفاده کرده است.

 همشهری
 حمایت از اسرائیل به راست‌های افراطی محدود شده است
نوام چامسکی، نظریه‌پرداز و زبان‌شناس آمریکایی گفت: حمایت از اسرائیل به‌ویژه در ۲۰ تا ۳۰سال اخیر به گروه‌های راست‌های افراطی محدود شده است. درحالی‌که لیبرال‌ها و لیبرال دمکرات‌ها از آن فاصله گرفته‌اند. به تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نگاه کنید. در میان دمکرات‌ها به‌ویژه جوانان یهودی، همدردی زیادی با فلسطینی‌ها دیده می‌شود.
 غرب استقرار تسلیحات آمریکا در اروپا را از یاد نبرد
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین خاطرنشان کرد: غرب تمایلی ندارد موضوع تسلیحات هسته‌ای آمریکا را که در اروپا اطراف روسیه استقرار یافته به یاد آورد اما تمایل دارند به برنامه‌های ما برای ایجاد تاسیسات ذخیره‌سازی سلاح‌ هسته‌ای تاکتیکی در خاک بلاروس واکنش هیستریک نشان دهند.
 با منشأ ویروس کرونا غیرسیاسی برخورد کنید
شن هونگ بینگ، رئیس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین گفت:سازمان بهداشت جهانی باید در ردیابی منشأ ویروس کرونا به موضع علمی و منصفانه و غیرسیاسی بازگردد. این در حالی است که در اغلب موارد این سازمان رویکرد غیرمحترمانه و متخاصمانه نسبت به پکن دارد و تلاش می‌کند تا اعتبار چین را لکه‌دار کند.

 کیهان 
 پایان دادن به سلطه دلار در مبادلات اقتصادی و تجاری شتاب گرفته است
«ایگور لویتین»، دستیار ویژه «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه پیش از ظهر دیروز (یکشنبه) با دریابان «علی شمخانی»، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد.در جریان این ملاقات، روند اجرایی‌‌سازی توافقات دو کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی و بانکی، به‌ویژه سرعت دادن به آغاز عملیات اجرایی تکمیل دالان شمال- جنوب مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.دریابان شمخانی در این دیدار با اظهار رضایت از ارتقای سطح و حجم همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور بر اتخاذ راهکارهای میان‌بُر برای شتاب دادن به اجرای پروژه‌های مشترک اقتصادی تأکید کرد.دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان از ابتکارات نهایی شده میان دو کشور در بخش مراودات پولی و بانکی به منظور تأمین مالی پروژه‌های مشترک به عنوان الگویی موثر در زمینه ناکام گذاردن تحریم‌های غیر قانونی غرب نام برد و گفت: مسیر آغاز شده برای کاهش اثرگذاری دلار در مبادلات اقتصادی منطقه‌ای و بین‌المللی که کشورهای زیادی در حال پیوستن به آن هستند سلطه غرب بر اقتصاد جهانی را به حداقل ممکن تقلیل خواهد داد.
 ماهانه ۱۲ هزار میلیارد تومان بابت بدهی‌های دولت قبل پرداخت می‌کنیم
میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد ادعای رئیس دفتر حسن روحانی که تحویل خزانه خالی به دولت سیزدهم را انکار کرده بود گفت:
– واقعیت چیز دیگری میگوید و ایکاش خزانه صرفاً خالی بود؛ خزانه منفی بود.
– دولت اعتدال در هشت سال نه تنها ۲۹۰۰ هزار میلیارد تومان مصارف داشته که بیش از ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه بالا آورده که اسناد آن وجود دارد.
– ۵۳۲ هــزار میلیارد تومان سررســید اوراق فروخته شده دولت یازدهم و دوازدهم است کــه تــا ۴ ســال آینــده بایــد اصــل و ســود آنها پرداخت شود.
– ماهیانــه ۱۲ هــزار میلیــارد تومــان سررســید اوراق منتشر شــده از سوی دولت قبل پرداخت میشود.
– در پاسخ آقای روحانی به نامه آقای نوبخت در مــرداد ۱۴۰۰ آمده اســت که چیزی نگذاشــتید که در خزانه بماند.
– خرج‌ها و هزینه هایی که دولت قبل انجام داده را جـبـران میکنیــم و همین موضــوع، قدرت مانور را از دولت سیزدهم گرفته است.
– توصیــه مــا بــه آقایان این اســت کــه بهتر اســت ســکوت کننــد و چیزی نگویند، چون ممکن اســت برخی اطلاعات را منتشر کنیم که به صلاح آنها نیست.
با وجود همه این مشــکلات و اتفاقاتی مانند افزایش حقوق و یارانه ها، طی سال گذشته هیچ استقراضی از بانک مرکزی نداشتیم.
– دولــت ســیزدهم بــا صرفه جویی و پرهیز از ریخت وپاش توانست بدون استقراض و بالابردن پایه پولی بودجه کشــور را مدیریت کند.
گفتنی است روحانی و واعظی در حالی به انکار واقعیت‌های گذشته روی آورده‌اند که دعوت مردم به بورس از ســوی روحانی و زیان بیشتر مردم پس از ســخنان واعظی هنوز در خاطره ها وجود دارد.

 ایران 
 نقش و دخالت مؤثر محکومان به اعدام در شهادت سیدروح‌الله عجمیان محرزاست
روابط عمومی دادگستری کل استان البرز دراطلاعیه‌ای پیرامون برخی ادعا‌های مطرح شده در رابطه با پرونده متهمان شهادت سیدروح‌الله عجمیان، با تأکید بر اینکه نقش و دخالت مؤثر محکومان به اعدام در شهادت سیدروح الله عجمیان محرز بوده و اتهام متهمان «قتل عمد» نبوده بلکه حسب مورد «افساد فی الارض» و «محاربه» بوده است، اعلام کرد: هیچ یک از متهمان فقط به صرف دخالت در ضرب و جرح و یا جنایت نسبت به شهید به اعدام محکوم نشدند.
براساس این اطلاعیه، اگرچه صدور و اجرای احکام اعدام سیدمحمد حسینی و محمدمهدی کرمی به اتهام «افساد فی‌الارض» بوده است، اما نقش و دخالت مؤثر آنها در شهادت سید‌روح‌الله عجمیان نیز محرز بوده است. بدین نحو که در گواهی پزشکی قانونی آمده است علت تامه فوت، نارسایی حاد قلبی به دنبال خونریزی شدید داخلی متعاقب برخورد تقریباً همزمان جسم برنده و نوک تیز(چاقو) به قفسه صدری و جسم سخت به پهلوی راست است.

 وطن امروز 
 آینده روشن برای جریان مقاومت و آشکارشدن نشانه‌های فروپاشی رژیم صهیونیستی
آیت‌الله رئیسی در گفت‌وگوی تلفنی با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه ضمن تبریک ماه مبارک رمضان، با بیان اینکه نظام جهانی به نفع محور مقاومت و بر ضد نظام استکبار و رژیم صهیونیستی در حال تغییر است، افزود: جنایات این رژیم نشانه ضعف و استیصال آن و گواه آن است که آینده برای جریان مقاومت روشن و امیدوارکننده است. رئیس‌جمهور با تاکید بر ضرورت احترام به تمامیت ارضی سوریه، تنها راه مبارزه با تروریسم را حمایت از حاکمیت ملی سوریه دانست.بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با تبریک متقابل ماه مبارک رمضان با اشاره به ۴ دهه مقاومت ایران و سوریه در برابر دشمنان مشترک تصریح کرد: امروز نشانه‌های فروپاشی در جامعه صهیونیستی آشکار شده که این نتیجه مقاومت و بویژه ایستادگی ملت فلسطین است.

 جوان 
 اروپا باید وابستگی خود به ایالات متحده را کاهش دهد
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هنگام بازگشت از سفر سه روزه چین، در مصاحبه‌ای که با سه خبرنگار در هواپیمای خود انجام داده، گفت که «اروپا باید وابستگی خود به ایالات متحده را کاهش دهد و از وارد شدن به رویارویی بین چین و ایالات متحده بر سر تایوان خودداری کند.» او که در گفتگو با خبرنگار پولیتیکو و دو روزنامه‌نگار فرانسوی صحبت می‌کرد، این را که اروپاییان در چالش واشنگتن و پکن به این اعتقاد رسیده‌اند که «فقط دنبال رو امریکا هستند» یک تناقض خوانده و گفته که اروپاییان بایستی از خود سؤال کنند که آیا سرعت گرفتن بحران چین و امریکا بر سر تایوان، به نفع اروپا است؟ پاسخ رئیس‌جمهور فرانسه به این پرسش نه است: «بد‌ترین چیز این است که ما اروپاییان فکر کنیم باید در این موضوع (رویارویی چین و امریکا) پیرو امریکا باشیم و از دستور کار ایالات متحده و واکنش مفرط چین استفاده کنیم.» رئیس‌جمهور فرانسه گفته که اروپایی‌ها همین الان هم نمی‌توانند بحرانِ اوکراین را حل کنند، پس چطور ما می‌توانیم در مورد تایوان بگوییم «مراقب باشید، اگر اشتباهی انجام دهید ما آنجا خواهیم بود.»مکرون معتقد است که اروپا وابستگی خود را به امریکا در خصوص تسلیحات و انرژی زیاد کرده، در حالی که به گفته او «حالا باید روی تقویت صنایع دفاعی اروپا تمرکز کند». او پیش‌بینی کرده که «اگر تنش‌ها بین دو ابرقدرت تشدید شود، ما (اروپا) زمان و منابع لازم برای تأمین مالی استقلال استراتژیک خود را نخواهیم داشت و به دست نشاندگان آن‌ها تبدیل خواهیم شد». او تأکید کرده که اروپا باید وابستگی خود به فراسرزمینی‌بودن دلار امریکا را نیز کاهش دهد.
 ذخایر ارزی با وجود تحریم‌ها قابل اتکاست
آیت‌الله رئیسی در نشستی صمیمی با جمعی از نمایندگان اصناف، اتحادیه‌ها و بازاریان، حمایت از اتحادیه‌ها و اصناف را سیاست اصولی دولت مردمی دانست و بر مشارکت مؤثر بخش خصوصی در اقتصاد به عنوان راهکار اساسی تحقق شعار سال تأکید کرد. رئیس‌جمهور با تجلیل از نقش مهم و مؤثر اصناف در مقاطع مختلف تاریخ انقلاب، از مبارزات قبل از انقلاب تا دوران دفاع مقدس و زمان تحریم‌های ظالمانه دشمن، تصریح کرد: به اعتقاد دولت مردمی امور مربوط به تولید و توزیع و نظارت بر اصناف باید به اتحادیه‌ها واگذار شود و دولت صرفاً نقش حمایتی و هدایتی داشته باشد.رئیس‌جمهور با بیان اینکه به‌رغم همه تحریم‌ها و دشمنی‌ها ذخایر ارزی کشور خوب و قابل اتکا است، تخصیص به موقع ارز و ثبات قیمت آن را از جمله مسائل مهمی دانست که دولت باید در این دو زمینه از تولید و تأمین‌کنندگان کالا‌های اساسی و مواد اولیه حمایت کند.

 خراسان 
 نجفی از زندان آزاد شد
محمد علی نجفی شهردار پیشین تهران با پایان دوران محکومیتش، از زندان آزاد شد. نجفی در خلال رسیدگی به پرونده با پرداخت دیه ۱۰ میلیاردی رضایت اولیای دم را جلب کرد و از قصاص رهایی یافت. این متهم به لحاظ جنبه عمومی جرم به شش سال و نیم حبس محکوم شد که سرانجام در اواخر سال ۱۴۰۱ با عفو رهبری از زندان آزاد شد.
 نام کوچه «اختر» به «بصیرت» تغییر یافت
نام کوچه محل سکونت میرحسین موسوی از «اختر» به «بصیرت» تغییر یافت . عضو شورای شهر تهران گفت: تغییر نام خیابان گلستان سوم در منطقه یک در محله ولنجک با حفظ شماره به نام استاد دکتر احمد روستا و کوچه مهر سوم در منطقه یک در محله قیطریه به نام شهیدان فائزه و شهاب منصوری و همچنین کوچه اختر در منطقه ۱۱ به نام بصیرت پیشنهاد شده است.
 دستگیری یکی از عناصر گروهک تروریستی منافقین حین ورود به کشور
یک منبع امنیتی از دستگیری یکی از عناصر گروهک تروریستی منافقین حین ورود به کشور در روزهای گذشته خبر داد. این منبع آگاه، بدون اشاره به نام عنصر دستگیر شده و جزئیات دستگیری وی، اظهار کرد: فرد مزبور از اعضای سابق منافقین بوده و از کشور آلبانی وارد ایران شده است.

 رسالت
 تصمیم ریاض برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای
شورای وزیران عربستان سعودی در جلسه اخیر خود، تصمیم دولت ریاض برای پیوستن به سازمان همکاری‌ شانگهای را تصویب کرد.طبق گزارش خبرگزاری رسمی دولت عربستان «واس»، وزرای سعودی در این جلسه با تفاهم‌نامه اعطای وضعیت «شریک گفت‌وگو» به ریاض در سازمان شانگ‌های موافقت کردند.منابع خبری به جزئیات بیشتری در این خصوص اشاره نکرده‌اند، اما این تصمیم پس‌ازآن اتخاذ شد که شرکت آرامکو عربستان اعلام کرد سرمایه‌گذاری‌های خود در چین را به میزان چندین میلیارد دلار افزایش داده است.خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع آگاهش دراین‌باره گزارش داد که الحاق عربستان سعودی به این سازمان طی سفر اخیر شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین به ریاض در ماه دسامبر گذشته موردبحث و بررسی قرارگرفته بود.وضعیت شریک گفت‌وگو، اولین قدم قبل از اعطای عضویت کامل به عربستان برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای در میان‌مدت خواهد بود؛ سازمانی که علاوه بر چین، ایران و روسیه نیز در آن عضو هستند.
 نهاد داوری باید در دسترس همه مردم باشد
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای طی سخنانی در آیین تحلیف نخستین دوره داوران حرفه‌ای، ضمن تشریح قدمت نهاد داوری به‌منظور حل‌وفصل اختلافات حقوقی اشخاص، در دنیا، اظهار کرد: باید در امر ارتقا، توسعه و فرهنگ‌سازی نهاد داوری اهتمام داشته باشیم؛ چراکه این نهاد واجد ویژگی‌هایی است که سبب می‌شود در حل‌وفصل دعاوی میان مردم، تسهیل و تسریع صورت گیرد. رئیس دستگاه قضا با اشاره به تکلیف قانونی ناظر بر ساماندهی امر حل‌وفصل اختلافات از طریق داوری و توسعه نهادهای داوری، گفت: یکی از الزامات مهم توسعه حل‌وفصل اختلافات از طریق داوری، فرهنگ‌سازی این مقوله در میان آحاد مردم است؛ برای فرهنگ‌سازی نیز نباید به‌صرف تبلیغات رسانه‌ای بسنده کرد، بلکه بزرگ‌ترین مُبلغِ نهاد داوری، مردمی هستند که وقتی دعاوی خود را به چنین نهادی ارجاع می‌دهند، با حُسن امور مواجه می‌شوند.

 مردم سالاری
 کلیات لایحه ارتقای امنیت زنان تصویب شد
نمایندگان در نشست علنی دیروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار، با کلیات این لایحه با ۱۹۰ رأی موافق، ۴۵ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۶ نماینده حاضر در صحن علنی موافقت کردند.کلیات لایحه ارتقای امنیت زنان در برابر سوء رفتار در نشست علنی مجلس پس از حدود ۱۲ سال به تصویب رسید. این لایحه با تمرکز بر بازدارندگی و پیشگیری، ارتقای امنیت روانی و جسمانی زنان در محیط خانه، کار و اجتماع را هدف قرار داده و برای رسومات غلط گذشته مانند خون بس نیز جرم انگاری‌هایی صورت گرفته است.حمایت از حریم خصوصی بانوان در مقابل ضابطان قانونی، امکان استفاده از اذن قاضی برای خروج زنان از کشور در موارد ضروری، مجازات شوهری که همسر خود را از خانه اخراج یا مانع ورودش به خانه شود، جرم تلقی شدن اجبار زن به ازدواج یا طلاق توسط هر کسی از جمله ولی، قیم و … از دیگر اهداف این لایحه می‌باشد.
 تعویق نشست وزرای خارجه ایران، روسیه ترکیه و سوریه
سفیر مسکو در دمشق از تعویق نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه خبر داد.
«الکساندر یفیموف» سفیر مسکو در دمشق در گفت وگو با روزنامه الوطن اعلام کرد که نشست چهارجانبه وزرای خارجه روسیه، ایران، ترکیه و سوریه به اوایل ماه آینده میلادی موکول شد.وی گفت: قرار بود این نشست امروز (دوشنبه) برگزار شود اما به تعویق افتاد و ماه می‌برگزار خواهد شد.سفیر مسکو با اشاره به پیچیدگی روند عادی سازی روابط دمشق و آنکارا گفت که تماس‌ها و مشورت‌ها در این چارچوب به منظور رسیدن به نتایج مثبت ادامه دارد. پیش از این مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود درخصوص برگزاری نشست آتی وزرای خارجه ایران،‌ روسیه، سوریه و ترکیه گفت‌وگو کرده است.

 قدس 
 ۲۰ پروژه رادیودارو را در دست اجرا داریم
محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در خصوص رادیوداروها و درمان سرطان گفت: یکی از موضوعات بسیار اولویت‌دار اهتمام برای گسترش تولید رادیوداروهاست، دو هدف داریم؛ یکم، رادیوداروهای تشخیصی باید ضریبش را افزایش دهیم. دوم، بخش درمانی است که اثربخشی آن را افزایش دهد. ما حداقل ۱۰ تا ۲۰ پروژه رادیودارویی را در دست داریم و این پروژه‌ها به‌موازات هم در حال انجام است.
 «معراج۵۳۲» جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه
سردار علی کوهستانی، مسئول سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه از آزمایش موفقیت‌آمیز پهپاد انتحاری «معراج ۵۳۲» خبر داد. وی افزود: این پهپاد از سری پهپادهای انتحاری نیروی زمینی سپاه است که توسط متخصصان جوان جهاد خودکفایی نزسا طراحی و تولید شده است. پهپاد انتحاری معراج ۵۳۲،‌ پهپادی با موتور پیستونی است که برد یک طرفه آن ۴۵۰ کیلومتر است. این پهپاد قادر است تا ارتفاع ۱۲ هزار پا به مدت سه ساعت پرواز کند و این پهپاد به شیوه تیک‌آف پرتاب از روی خودرو به پرواز در می‌آید. مسئول جهاد خودکفایی نزسا تصریح کرد: این پهپاد با سرجنگی ۵۰ کیلوگرمی خود قادر است با دقت بالا اهداف مورد نظر را مورد اصابت قرار دهد. همچنین نوع طراحی بدنه این پهپاد به گونه‌ای است که از نوع پهپادهای easy setup (نصب و سرهم کردن آسان) است که به همین دلیل مدت زمان آماده‌سازی آن توسط کاربر کاهش می‌یابد و همین موضوع موجب افزایش سرعت واکنش و به‌کارگیری آن می‌‌شود.
 رژه ۲هزارو۵۰۰ شناور مردمی در حمایت از مردم فلسطین
دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: به ‌منظور دفاع از مظلومیت مردم فلسطین و محکومیت جنایات ظالمانه رژیم صهیونیستی، رژه اقتدار شناورهای مردمی بسیج دریایی نیروی دریایی سپاه پنجشنبه ۲۴ فروردین همزمان با برخی بنادر مشخص‌شده سراسر جهان در سواحل شمالی و جنوبی کشورمان برگزار می‌شود. این رژه مردمی و اقتدار‌آمیز دریایی در سواحل دریای خزر و خلیج فارس، با حضور حداکثری بیش از ۲هزارو۵۰۰ شناور مردمی حامی آرمان‌ها و انتفاضه مردم مظلوم فلسطین برگزار می‌شود.
 برادران سوری به راهبرد بازدارندگی رو بیاورند
سید عبدالملک الحوثی، رهبر جنبش انصارالله یمن در سخنانی به رژیم موقت صهیونیستی درباره ادامه حملات به خاک سوریه هشدار داد. وی با بیان اینکه امیدوار است برادران حاضر در سوریه به راهبرد بازدارندگی در برابر دشمن صهیونیستی رو بیاورند، گفت: دشمن صهیونیستی باید بداند در ازای هر حمله‌ای که علیه سوریه انجام می‌دهد، در داخل سرزمین‌های اشغالی ضربه آن را خواهد خورد.

 اطلاعات 
 روسیه آماده سرمایه‌گذاری در بخش‌های فولاد، نفت و پتروشیمی ایران است
«ایگور لویتین»، دستیار ویژه ولادیمیر پوتین در دیدار شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی با ارائه گزارشی از آخرین تحولات مربوط به مناسبات تجاری و بانکی و پروژه‌های مشترک اقتصادی، گفت: مسکو ضمن تأکید بر اجرای هرچه‌سریعتر طرح‌ها و پروژه‌های مشترک به ‌ویژه در حوزه ترانزیت، آماده سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی ایران شامل فولاد، نفت و پتروشیمی است. لویتین با اشاره به رفت و آمدهای متعدد و مستمر مسئولین اقتصادی و بانکی دو کشور تصریح کرد: علاوه برگام‌های قابل توجهی که در مسیر ارتقای همکاری‌های اقتصادی دوجانبه برداشته شده، زمینه‌های مناسبی برای انعقاد قراردادی اقتصادی چندجانبه و جلب مشارکت سایر کشورهای منطقه در پروژه‌های سودآور اقتصادی فراهم شده است.

 شهروند 
 بازیابی هویت آسیایی، صلح و ثبات را برای منطقه و جهان به ارمغان می‌آورد
معاون وزارت خارجه گفت: «تحولات اخیر در مناسبات میان کشورهای منطقه خلیج‌فارس نشان داد بازیابی هویت آسیایی، صلح و ثبات را برای منطقه و حتی جهان به ارمغان خواهد آورد.» علی باقری با اشاره به جنایت‌های اخیر رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی، بر ضرورت اتخاذ تدابیر بازدارنده همه دولت‌ها به‌ویژه دولت‌های غربی تاکید کرد و اظهار داشت: «محکومیت صریح این جنایات کمترین اقدامی است که می‌توان در دفاع از مردم مظلوم فلسطین و رهایی حقوق بشر از اسارت منافع و سیاست‌های چند قدرت غربی انجام داد.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

امروز دشمنان ما ولایت فقیه و حجاب ما را هدف قرار داده‌اند
تسنیم/ آیت‌الله خاتمی، در جمع شب زنده‌داران نخستین شب لیالی قدر در مصلی بزرگ امام علی علیه السلام کرمان با اشاره به اینکه آندلس با فسق، فجور و فحشا از طومار کشورهای اسلامی حذف شد، افزود: امروز دشمنان ما ولایت فقیه و حجاب ما را هدف قرار داده‌اند و باید بدانیم که بانوان ایرانی با حجاب بودند. عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه حتی اردوگاه دل بانوان بدحجاب هم خدا و عشق به حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) است، ادامه داد: استغفار از گناه بدحجابی با عمل به این دستور الهی و رعایت حجاب است تا دل حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) را شاد کند. خاتمی تضعیف نظام اسلامی را گناه سیاسی عنوان کرد و گفت: البته باید به این نکته توجه داشت که انتقاد درست و سازنده به مسئولین، تضعیف نظام نیست، بلکه تضعیف آن است که فردی بگوید «نظام و ولی‌فقیه را قبول ندارم».

تحریم‌ها فتنه استکبار برای فروپاشی انقلاب است
فارس/ آیت‌الله اعرافی در جمع پاسداران میبد، ذات ملت ایران را استوار، مقاوم و نشکن توصیف و اظهار کرد: این فرهنگ از سنگر‌های جنوب و غرب ما در دفاع مقدس شکل گرفت و امروز میلیون‌ها انسان تمایل به اسلام و انقلاب اسلامی پیدا کردند. وی افزود: این یک پیروزی برای انقلاب اسلامی و از دستاورد‌های دفاع مقدس در برابر جبهه غرب و جنگ ترکیبی دشمنانی است که در سال‌های اخیر از همه شیوه‌های ممکن علیه ایران استفاده کرده و هم اکنون نیز با تحریم‌های پیچیده به دنبال فروپاشی نظام اسلامی هستند. عضو جامعه مدرسین با تأکید بر این‌که ملت بزرگ ایران با وجود همه مشکلات روی پای خود ایستاده تاکید کرد: نظام اخلاقی و فرهنگی که آن را در عصر دفاع مقدس تجربه کرده و امروزه در سراسر جهان منتشر شده است، باید تقویت شود چرا که قدرت گفتمانی و اخلاق جهادی ما الگویی بود که امروزه استکبار از انتشار آن می‌ترسد.

روسیه وناتو در آستانه جنگ تمام عیار بودند
ایسنا/ روزنامه واشنگتن پست با استناد بر مدارک فاش‌شده پنتاگون گزارش داد، سال گذشته میلادی پس از آنکه یک جنگنده روسی در آستانه انهدام یک هواپیمای جاسوسی انگلیس بود، روسیه و ناتو در یک قدمی یک جنگ بالقوه تمام عیار قرار گرفتند. واشنگتن پست نوشته است، این حادثه که در اواخر سپتامبر ۲۰۲۲ رخ داد، “بسیار جدی‌تر” از آن چیزی بود که لندن پیشتر گفته بود. در اکتبر ۲۰۲۲ بن والاس، وزیر دفاع انگلیس این موضوع را به پارلمان این کشور توضیح داد. مسکو در آن زمان علت این حادثه را نقص در “عملکرد فنی” خواند و لندن نیز این توضیح را پذیرفت. بر اساس این سند فاش‌شده، چنین حادثه‌ای می‌توانست اجرای ماده ۵ پیمان ناتو را به دنبال داشته باشد و احتمالا منجر به دخالت مستقیم نیروهای ناتو در درگیری اوکراین می‌شد و یا حتی یک درگیری مستقیم میان مسکو و این ائتلاف نظامی را ایجاد می‌کرد.

سفر هیئت نظامی آمریکا به ارمنستان
تسنیم/ وزارت دفاع ارمنستان، از سفر یک هیئت نظامی آمریکایی به این کشور خبر داد. سرویس مطبوعاتی وزارت دفاع ارمنستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک هیئت نظامی از آمریکا به سرپرستی ژنرال پاتریک الیس، معاون رئیس ستاد حوزه اروپا – آفریقا ارتش آمریکا، از ارمنستان دیدار کرد. براساس این بیانیه، این هیئت نظامی از ۵ تا ۷ آوریل از ارمنستان دیدار کرده و ژنرال الیس با نمایندگان وزارت دفاع ارمنستان در مورد فرصت‌های آموزش نیروهای نظامی، برگزاری مانورهای مشترک و به اشتراک گذاشتن بهترین علوم و دانش و روش‌های تمرینی، به بحث و گفتگو پرداختند.

رژیم صهیونیستی حقیرتر از آن است که تهدیدی برای ایران محسوب شود
تسنیم/ فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: رژیم صهیونیستی در اندازه و مقیاس به روز شده یکی از عملیات‌های دوران ۸ سال دفاع مقدس است. امیر موسوی در واکنش به اظهارات رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه ما “بدون کمک آمریکا نیز قادر به حمله به ایران هستیم”، گفت: این اظهارات در راستای تقویت روحیه نظامیان و ترمیم مشکلات داخلی این رژیم است. وی افزود: هرکس اندک آشنایی با امور نظامی دو طرف داشته باشد به خوبی در می‌یابد که رژیم صهیونیستی در اندازه و مقیاس به روز شده یکی از عملیات‌های دوران هشت سال دفاع مقدس ما است. فرمانده کل ارتش گفت: رژیم صهیونیستی که خود در حال غرق شدن بوده و آثار فروپاشی این رژیم بیش از پیش نمایان شده است، حقیرتر از آن است که تهدیدی برای جمهوری اسلامی ایران محسوب شود و اقدامات دور از عقل و تدبیر سردمداران این رژیم فقط روند فروپاشی آنها را تسریع می‌بخشد.

شهرک نشینان بار دیگر به مسجد الاقصی یورش بردند
ایسنا/ گروهی از شهرک‌نشینان صبح امروز دوشنبه تحت مراقبت و حمایت شدید نیروهای اشغالگر اسرائیلی بار دیگر به محوطه‌های مسجد الاقصی یورش بردند. این حضور شهرک نشینان در مسجد الاقصی کمی بعد از حمله نیروهای اسرائیلی به محوطه‌های مسجد الاقصی با هدف تامین امنیت حضور شهرک نشینان در مسجد بود. نیروهای اسرائیلی نمازگزاران زیر ۵۰ سال را از ورود به مسجد الاقصی برای خواندن نماز صبح منع کردند. در این راستا یک مسئول اسرائیلی اعلام کرد: وضعیت وخیم است و آنچه در مسجد الاقصی اتفاق می‌افتد مشخص خواهد کرد که تنش ادامه خواهد داشت یا از بین خواهد رفت. پلیس مجبور به ورود به مسجد الاقصی شد اما درباره تجاوزات تحقیقات انجام خواهد شد. تصاویر تعدی پلیس در مسجد الاقصی هولناک است و ضرر بزرگی به اسرائیل زده است.

نیمی از مردم آمریکا: ترامپ مجرم است
ایرنا/ براساس نتایج یک نظرسنجی جدید، ۵۰ درصد مردم آمریکا بر این باور هستند که دونالد ترامپ باید به دلیل جرایم اعلام شده در دادگاه نیویورک مجرم شناخته شود. تارنمای خبری “هیل”، افزود: نتایج جدیدترین نظرسنجی نشان می‌دهد که نیمی از آمریکایی ها می‌گویند که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین در پی افشای کیفرخواست باید مجرم شناخته شود. براساس این نظرسنجی که به طور مشترک توسط “ایپسوس” و شبکه خبری “ای‌بی‌سی‌نیوز” منتشر شده، ۵۰ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند که رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده باید مجرم شناخته شود. براساس نتایج دیگر این نظرسنجی، ۵۳ درصد آمریکایی‌ها فکر می‌کنند که او عمدا کاری غیرقانونی انجام داده و در مقابل ۱۱ درصد می‌گویند اقدام وی در خصوص پرداخت حق السکوت اشتباه بوده اما وی به عمد کاری نکرده است. ۲۰ درصد هم معتقدند که او کار اشتباهی انجام نداده است.

ایران رتبه ۱۶ تولید علم
مهر/ بررسی آخرین رتبه‌بندی نمایه‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران در کنار رشد در شاخص‌های علمی متعدد توانسته در جایگاه شانزدهم دنیا تثبیت شود. بررسی آخرین وضعیت تولید علم در جمهوری اسلامی ایران حاکی از رشد مناسب تولید علم در حوزه‌های مختلف علوم است. برای بررسی وضعیت تولید علم از شاخص‌های متعددی استفاده می‌شود و نمایه‌های بین‌المللی از جمله «وب آو ساینس»، «نیچر ایندکس»، «اسکوپوس»، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) و نظام‌های رتبه‌بندی که به حوزه پژوهش و درآمد از صنعت می‌پردازند از جمله تایمز و سایماگو مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

بیانیه تند شورای همکاری خلیج فارس در واکنش به جنایات صهیونیست‌ها
مهر/ شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای تند تشدید تنش‌ها و تداوم هتک حرمت مسجدالاقصی و عدم رعایت حرمت ماه مبارک رمضان از سوی نظامیان اسرائیلی را محکوم کرد. خبرگزاری رسمی عربستان (واس) شامگاه یکشنبه گزارش داد «جاسم محمد بدایوی»، معاون دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای تند اعلام کرد: تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی، نقض مقدسات و تجاوز به قبله اول مسلمانان است. جاسم محمد بدایوی، در ادامه این بیانیه تصریح کرد که تداوم تجاوزات و حملات به اماکن مقدس در سرزمین‌های اشغالی فلسطین یک تحول خطرناک است و تمامی مسئولیت‌ها و پیامدهای دامن زدن به اوضاع و شعله‌ور کردن خشونت و نفرت بر عهده طرف اسرائیلی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *