خبر روز ۱۴۰۲/۰۱/۲۰

**دبیرکل حزب‌‌الله لبنان: خواستار مشارکت گسترده در روز جهانی قدس هستم** بیانیه جامعه مدرسین در راستای تکریم مقام زن و تبیین اهمیت حجاب: باید با جدیت با مروجان فساد در فضای مجازی و حقیقی برخورد شود** رئیس مجلس شورای اسلامی: رژیم صهیونیستی در ضعیف‌ترین وضعیت خود در طول تاریخ است** فرمانده کل انتظامی کشور: افرادی که کشف حجاب کنند ابتدا تذکر می‌گیرند سپس به محاکم قضایی معرفی می‌شوند** «گلوبال تایمز»: خاورمیانه از میانجیگری چین میان عربستان و ایران قدردانی می‌کند
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 توصیه امیرعبداللهیان به دولت فرانسه
امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به دیدار و گفت‌وگو با وزیر خارجه فرانسه در پکن در توییتر نوشت: در جریان دیدار و گفت‌وگوی صریح و مفید با خانم کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه در پکن که دو ساعت به طول انجامید، در خصوص مناسبات دوجانبه، توافق اخیر تهران و ریاض، اوکراین، مسائل منطقه‌‌ای از جمله فلسطین و لبنان، لغو تحریم‌ها و برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان تبادل نظر کردیم. وی افزود: همچنین ضمن انتقاد از رفتار دولت فرانسه در عدم اجرای تعهدات برجامی، بر لزوم رعایت و احترام به حقوق شهروندان معترض فرانسوی تأکید کردم. ‏رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین خاطرنشان کرد: بر تداوم مذاکرات و رعایت احترام متقابل برای عبور از چالش‌ها توافق داریم.
 مجمع تشخیص مصلحت، مخالفت کلی و مطلق با واردات خودرو ندارد
مرکز رسانه و روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام در اطلاعیه‌ای به سؤالات و ابهامات درخصوص نظر هیأت عالی نظارت درباره واردات خودروهای کارکرده پاسخ داد. در این اطلاعیه آمده است: در روزهای اخیر مطالب و سؤالاتی مبتنی بر مخالفت هیأت عالی نظارت مجمع با واردات خودروی کار کرده در مصوبه بودجه سال ۱۴۰۲ و نیز شبهاتی تکراری و پاسخ داده شده درباره جایگاه قانونی این هیأت در فضای مجازی منتشر شده است که از جمله آن، سؤالات برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.
۱ــ بر خلاف آنچه که مکررا از سوی برخی اشخاص و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شده است، مجمع تشخیص مصلحت نظام مخالفت کلی و مطلق با واردات خودرو ندارد. گواه این امر، تأیید مصوبه ساماندهی صنعت خودرو توسط مجمع در تاریخ ۲۱اردیبهشت ۱۴۰۱ است که طی آن واردات انواع خودرو با لحاظ مصلحت کشور و مردم، مجاز دانسته شده است.
۲ــ در مصوبه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور نیز واردات انواع مختلفی از خودرو و ماشین‌آلات نظیر آمبولانس و ماشین‌آلات و تجهیزات راهسازی و راهداری پیش‌بینی شده بود که مغایر با سیاست‌های کلی تشخیص داده نشد و مورد تأیید هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، قرار گرفت.
۳ــ مصوبه مجلس شورای اسلامی در‌خصوص واردات خودروهای کارکرده که شامل انواع کشنده‌ها، کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس، ون و سواری در هیأت عالی نظارت مورد بررسی قرار گرفت و صرفا واردات خودروهای کارکرده «سواری» به‌دلیل مغایرت با بندهایی از سیاست‌های کلی «حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی»، سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» و همچنین سیاست‌های کلی «برنامه هفتم» با مخالفت هیأت عالی نظارت مواجه شد که مجلس محترم شورای اسلامی، مصوبه خود را با حذف خودروهای سواری از فهرست خودروهای کارکرده وارداتی، اصلاح کرد.

 همشهری 
 توافق بغداد و اربیل هرچه زودتر اجرایی ‌شود
نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق گفت: توافق اربیل و بغداد پیرامون از سرگیری صادرات نفت کردستان، هر چه زودتر اجرایی شود بهتر است. خوشبختانه بغداد در حال حاضر آماده است و امیدواریم که این توافقنامه به زودی به مرحله اجرا در بیاید.
 تجاوزات تل آویو را محکوم می‌کنیم
نجیب میقاتی، نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان خاطرنشان کرد: بیروت تمامی تجاوزات زمینی، هوایی و دریایی تل آویو به لبنان را محکوم می‌کند و خواستار توقف هرگونه تجاوز به خاک لبنان از سوی تل آویو است. بیروت در عین حال بر پایبندی نسبت به قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل تأکید می‌کند.
 اوکراین بهتر است محو شود
دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه گفت: اوکراین هیچ فایده‌ای برای اروپا، آمریکا، آفریقا، آمریکای لاتین، آسیا و حتی روسیه ندارد. شهروندان اوکراینی هم، دولتی تحت امر رهبران نازی‌ را نمی‌خواهند، پس اوکراین بهتر است محو شود، چون هیچ‌کس به آن نیازی ندارد.

 کیهان 
 تأکید بر ضرورت همگرایی کشورهای اسلامی با توجه به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی
آیت‌الله رئیسی در تماس تلفنی با سردار بردی محمداف، رئیس‌جمهور ترکمنستان، ضمن تبریک ماه مبارک رمضان، جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در مسجدالاقصی و علیه مردم فلسطین و لبنان را مورد اشاره قرار داد و بر ضرورت همگرایی کشورهای اسلامی تاکید کرد. ضرورت تداوم گسترش روابط دوجانبه ایران و ترکمنستان از دیگر محورهای سخنان دکتر رئیسی در این گفت‌وگوی تلفنی بود. «سردار بردی محمداف» رئیس‌جمهور ترکمنستان نیز در این تماس تلفنی ضمن تبریک متقابل ماه مبارک رمضان و ابراز خرسندی از تقویت روابط تهران- عشق آباد در حوزه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی تاکید کرد: ترکمنستان مصمم به توسعه روابط در همه عرصه‌ها با جمهوری اسلامی ایران و در راستای تامین منافع دو ملت است.
 افرادی که کشف حجاب کنند ابتدا تذکر می‌گیرند سپس به محاکم قضایی معرفی می‌شوند
فرمانده کل انتظامی کشور اعلام کرد: همکاران من در سه حوزه معابر عمومی که کشف حجاب بعضا در آن صورت می‌گیرد، خودرو و اماکن اقدام‌هایی را انجام دادند و به‌صورت جدی با اعلام خبر قبلی از شنبه ۲۶ فروردین همکاران من به‌صورت جدی در این سه حوزه عمل می‌کنند به‌صورتی که در حوزه معابر با استفاده از فناوری و تجهیزات پیشرفته فرد شناسایی می‌شود؛ به فرد توجه و تذکر داده می‌شود و بعد از آن فرد با مدارک به دستگاه قضایی معرفی می‌شود تا به مورد آن رسیدگی کنند.سردار رادان تصریح کرد: در حوزه خودرو بار اول به فرد تذکر و توجه داده می‌شود و بار دوم خودرو توقیف می‌شود به سه نحو ممکن؛ توقیف الکترونیکی یا توقیف در محل یا توقیف در پارکینگ هرکدام که عملی باشد که توصیه می‌کنیم که رانندگان عزیز دقت داشته باشند به‌خصوص صاحبان خودرو.وی به حوزه صنوف اشاره و اظهار داشت: در حوزه صنوف هم صنوفی که متصدیانش احیاناً کشف حجاب می‌کنند حتماً مورد توجه جدی قرار می‌گیرد‌، تذکر به آنها داده شده و اخطار پلمب گرفته و پلمب می‌شوند و این موضوع شامل باغ‌تالار‌ها و رستوران‌ها و مراکز بزرگ از این دست هم می‌شود که باید متوجه باشند.

 ایران 
 تدارک برای راه‌اندازی کریدور شمال-جنوب
دیدار معاون اول رئیس‌جمهور کشورمان و دستیار ویژه رئیس‌جمهور روسیه، روز گذشته در حالی در تهران برگزار شد که این دیدار پنجمین ملاقات دستیار ویژه رئیس‌جمهور روسیه با محمد مخبر در ۶ ماه گذشته است. در این دیدار دو طرف آخرین وضعیت پروژه‌ها و همکاری‌های مشترک دو کشور را در چهارچوب کریدور شمال–جنوب، همکاری‌های حوزه انرژی، حمل‌ونقل و گسترش مناسبات تجاری فی مابین بررسی کردند.مخبر در دیدار «ایگور لویتین» دستیار ویژه رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به افزایش تبادل هیأت‌های سیاسی و اقتصادی میان تهران و مسکو، گفت: خوشبختانه اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مشترک دو کشور از روند خوبی برخوردار هستند و پیگیری جدی و مستمر رؤسای‌جمهور دو کشور نیز زمینه رفع موانع و سرعت بخشیدن به روند اجرای توافقات را فراهم کرده است.وی افزود: جمهوری اسلامی و روسیه می‌توانند با تولید و سرمایه‌گذاری مشترک، به مرکز صادراتی برخی اقلام غذایی در منطقه تبدیل شوند و بخشی از نیازهای کشورهای منطقه را تأمین کنند.
 ایران پول بلوکه شده‌ای در چین ندارد
محمد کشاورززاده سفیر ایران در پکن در گفت‌و‌گویی درباره هدف چین از ایفای نقش میانجی میان تهران و ریاض و با اشاره به اهمیت روابط با ایران و عربستان به عنوان شرکای مهم تجاری این کشور، روابط تهران و پکن را رو به توسعه توصیف کرد و با اشاره به حضور شرکت‌های چینی در ایران علی رغم همه تحریم‌های امریکا یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران پول بلوکه شده‌ای در چین ندارد.

 وطن امروز
 رئیس‌جمهور اوایل اردیبهشت به خوزستان سفر می‌کند
معاون اجرایی رئیس‌جمهور خبر داد رئیس‌جمهور اوایل اردیبهشت به خوزستان سفر می‌کند. محسن منصوری اظهار کرد: رئیس‌جمهور در چهارمین سفر استانی خود در دور دوم سفرها اوایل اردیبهشت به خوزستان سفر می‌کند. وی ادامه داد: در این سفر برخی طرح‌های مهم نفتی و پالایشگاهی به بهره‌برداری می‌رسد.
 سفر دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان به ایران
دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان امروز به منظور دیدار با مقامات ایرانی به تهران سفر می‌کند. دفتر آرمن گریگوریان، دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان اعلام کرد وی قرار است امروز نهم آوریل عازم تهران شود. وی در جریان این سفر با علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران دیدار خواهد کرد.

 جوان
 انتقام تک‌تک شهدا را خواهیم گرفت
مراسم گرامیداشت شهدای مدافع حرم «سرگرد پاسدار میلاد حیدری» و «سروان پاسدار مقداد مهقانی جعفرآبادی» با حضور سردار علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه و جمعی از فرماندهان نیرو‌های مسلح برگزار شد. در این مراسم جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه انتقام خون شهیدان میلاد حیدری و مقداد مهقانی را خواهیم گرفت، گفت: گرفتن انتقام تک‌تک شهیدان جزو برنامه‌هاست، چرا که جبهه اسلامی متعلق به یک نفر یا دو نفر، یک کشور یا دو کشور نیست.
 می‌خواستند ایران را بی‌ثبات کنند خود دچار بی‌ثباتی شده‌اند
فرمانده کل سپاه با بیان این‌که آنها که می‌خواستند ایران را بی‌ثبات کنند امروز خود دچار بی‌ثباتی شده‌اند، گفت: با هدایت‌های الهی و برخلاف آمال و آرزوهای دشمن، صحنه به زیبایی تغییر کرد و امیدهای دشمنان به یاس و یاس مومنان همه تبدیل به امید شد.سردار سلامی در جمع فرماندهان، مسئولان، مدیران و کارکنان ستاد فرماندهی کل سپاه بیان کرد: سال گذشته یکی از سرنوشت سازترین فرازهای تاریخ اسلام و انقلاب اسلامی بود آنچه در فتنه پاییزی اتفاق افتاد یک رویداد غیر برنامه‌ریزی شده نبود، بلکه دقیقا یک راهبرد جامع و برنامه کامل از آرایه‌های به هم بافته شده دشمنان اسلام و انقلاب در داخل و خارج از کشور بود که همه قدرت‌های باطل در یک محور با همه راهبردهای ممکن با هم تلاقی کردند تا انقلاب و نظام اسلامی را ساقط کنند.وی آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، هلند، رژیم‌صهیونیستی و برخی مرتجعین منطقه، همراه با عناصر خودفروخته داخلی، فراریان و پناهجویان سیاسی در سایر کشورها و حتی کسانی که عمر سیاسی‌‌شان به اتمام رسیده بود را ائتلاف شوم دشمنان برای شکست دادن انقلاب و نظام و محو اسلام از صحنه سیاست کشور و در حقیقت به دست گرفتن سرنوشت ملت ایران و رجعت به تاریخ ننگین گذشته قبل از انقلاب دانست.

 رسالت
 هیئت مصری برای آرام‌سازی اوضاع به فلسطین اشغالی می‌رود
برخی منابع گزارش دادند که مصر تماس‌های گسترده‌ای با طرف آمریکایی برای دستیابی به توافقی جهت پایان دادن به تنش‌ها در تمامی شهرهای فلسطین انجام داده است.این منابع گفتند که یک هیئت مصری به‌زودی باهدف دیدار با مقامات صهیونیست و تلاش برای دستیابی به توافق نهایی جهت کاهش تنش‌ها در تمامی شهرهای فلسطین، به تل‌آویو سفر می‌کند.به نوشته روزنامه «رأی الیوم»، گروه‌های فلسطینی نیز مطالبات خود را به قاهره ابلاغ کرده‌اند که شامل پایان دادن به تجاوزات صهیونیست‌ها در مسجدالاقصی و توقف عملیات‌های نظامی در نوار غزه است. این منابع همچنین گفتند که رژیم صهیونیستی به قاهره ابلاغ کرده که برقراری آتش‌بس مرتبط با عدم شلیک راکت از نوار غزه و توقف عملیات‌های استشهادی است.از سوی دیگر رسانه‌های فلسطین گزارش دادند که جنبش جهاد اسلامی تأکید کرده هرگونه برقراری آتش‌بس مشروط به توقف تجاوزات صهیونیست‌ها علیه مسجدالاقصی و نمازگزاران فلسطینی است.

 خراسان 
 قاری ایرانی،برنده جایزه بزرگ عربستان
یونس شاهمرادی قاری ممتاز و۲۱ ساله کشورمان در رقابت با سه قاری دیگر از کشور عربستان و مراکش، موفق شد رتبه نخست بخش تلاوت دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن و اذان «عطر الکلام» عربستان را کسب کند.اداره کل رفاه عربستان اعلام کرد که «محمد آل الشریف» از کشور میزبان و «یونس شاهمرادی» از ایران به ترتیب در رشته‌های اذان و قرائت رتبه نخست را کسب کردند که به نماینده کشور میزبان دو میلیون ریال سعودی و به یونس شاهمرادی سه میلیون ریال سعودی (۴۲ میلیارد تومان)جایزه اعطا شد.همچنین، «عبدالعزیز الفقیه» از عربستان و «زکریا الزیرک» و «عبدا… الدغری» از مراکش رتبه‌های دوم تا چهارم در رشته تلاوت را کسب و به ترتیب دو میلیون ریال سعودی، یک میلیون ریال و ۷۰۰ هزار ریال سعودی جایزه دریافت کردند.

 مردم سالاری 
 سرنوشت مصوبه ممنوعیت ثبت‌نام داوطلبان با تجربه سه دوره نمایندگی
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس با اشاره به مصوبه اخیر کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مبنی بر ممنوعیت ثبت نام داوطلبانی که تجربه سه دوره نمایندگی در کارنامه خود دارند در انتخابات مجلس، بیان کرد: این موضوع مصوبه کمیسیون است و باید در صحن مجلس نیز رای بیاورد. ممکن است در صحن مجلس پیشنهاد حذف این بند رای بیاورد. در صورت تصویب در صحن مجلس نیز باید به شورای نگهبان برود. اگر شورای نگهبان این مصوبه را بر خلاف قانون اساسی و شرع مقدس تشخیص ندهد، آن‌گاه نهایی خواهد شد. رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراها در مجلس تصریح کرد: در مجلس دهم نیز این موضوع مصوب شد اما شورای نگهبان آن را رد کرد فلذا سرنوشت این مصوبه هنوز مشخص نیست و نمی‌توان پیش بینی کرد که چه اتفاقی خواهد افتاد. جوکار گفت:‌ اکنون بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس در کمیسیون نهایی شده و به زودی در دستورکار صحن مجلس قرار خواهد گرفت.
 گفت‌وگوی صریح و شفاف وزیران خارجه ایران و آذربایجان
امیرعبداللهیان و جیحون بایرامف، وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ‌و جمهوری آذربایجان طی دو دور گفت‌وگوی تلفنی (جمعه شب و شنبه) گفت‌وگوی مبسوطی در خصوص تحولات موجود در مناسبات دو جانبه باکو و تهران و برخی موضوعات منطقه‌ای داشتند.در این گفت‌وگوهای صریح و شفاف، مشکلات و سوء تفاهمات موجود و راه حل‌های برون رفت از وضعیت جاری مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و طی آن طرفین بر احترام متقابل به حسن همجواری و حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر تاکید کردند. امیرعبداللهیان با اشاره به توطئه رژیم صهیونیستی علیه انسجام، امنیت و پیشرفت کشورهای منطقه، گفت: از وجود اختلاف میان کشورهای منطقه، صرفا دشمنان سود می‌برند. در این تماس ضرورت مدیریت بیشتر فضای رسانه ای در راستای منافع دو ملت و دو کشور مورد توجه قرار گرفت.

 قدس
 چهارناوگروه ارتش در حال تأمین امنیت مسیرهای دریایی هستند
قادر وظیفه، فرمانده منطقه یکم امامت نیروی دریایی نداجا گفت:‌ هم اکنون چهار ناوگروه ارتش جمهوری اسلامی ایران در نقاط مختلف دنیا از جمله اقیانوس هند و اطلس، تنگه باب المندب و دریای سرخ در حال دریانوردی و تأمین امنیت مسیرهای دریایی هستند. وی گفت: امروز نیروی دریایی ارتش در سراسر آب‌های بین‌المللی و همه اقیانوس‌های این کره خاکی اعم از اطلس، هند و آرام حضور فعال و گسترده دارد.
 چراغ سبز مجلس برای وزارت آموزش و پرورش
حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور درباره معرفی گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: مهلت قانونی برای اداره‌ وزارتخانه با سرپرست طبق قانون اساسی، سه ماه است ولی رئیس مجلس درخواست کردند گزینه پیشنهادی هرچه زودتر معرفی شود. برخی این پیام قالیباف را به‌منزله چراغ سبز مجلس به صحرایی می‌دانند.
 یک روایت از تخلفات گسترده و پرشمار در شستا
خضریان، نماینده تهران و رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس از شستا با بیان مستندات مربوط به تخلفاتی از قبیل هزینه‌کردهای خارج از شمول، خرید و اهدای سکه و کارت‌های هدیه، انتصابات خارج از ضوابط، هزینه‌کردهای تبلیغاتی و رسانه‌ای خارج از ضابطه، مطالبات سررسید گذشته شرکت‌ها، تهاتر املاک، پرونده‌های حقوقی دارای حواشی متعدد و پرداخت‌های خارج از عرف به وکلا و مشاوران حقوقی، تسهیلات دریافتی تعدادی از مدیران شرکت‌ها، مأموریت‌های خارجی غیرضرور در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ دسترسی پیدا کرده است که برای گزارش به مجلس در حال تکمیل پرونده است.
 خواستار مشارکت گسترده در روز جهانی قدس هستم
دبیرکل حزب‌‌الله لبنان از همه مردم برای مشارکت گسترده‌تر در روز جهانی قدس برای حمایت از ملت فلسطین در دفاع از قدس و مسجدالاقصی دعوت کرد. «سید حسن نصرالله» در سخنانش تأکید کرد وقایع بیت‌المقدس، کرانه باختری و سوریه به هم ارتباط داشته و حول محور یک موضوع هستند. دبیرکل حزب‌‌الله لبنان در ادامه گفت هفته آینده و در جریان روز جهانی قدس درباره رویدادهای اخیر در جنوب لبنان و نوار غزه صحبت خواهد کرد. وی در ادامه سخنانش گفت: «از همگان برای مشارکت گسترده‌تر برای بزرگداشت روز جهانی قدس به عنوان مقابله‌ای که ملت فلسطین و ملت‌های منطقه در دفاع از قدس و مسجد الاقصی انجام می‌دهند، دعوت می‌کنم».

 اعتماد
 آغاز ارسال «پیامک هشدار» پلیس به بی‌حجاب‌ها
مرکز اطلاع‌رسانی پلیس اعلام کرد پلیس در برخورد با قانون‌گریزان و مجرمان از سیستم‌های هوشمند استفاده خواهد کرد. در اقدامی ابتکاری پلیس به جهت جلوگیری از بروز هر گونه تنش و تزاحم با هموطنان در برقراری قانون حجاب، با استفاده از ابزار و دوربین‌های هوشمند در اماکن و معابر عمومی، نسبت به شناسایی افراد هنجارشکن اقدام و با ارسال مستندات و پیام اخطار به ناقضان قانون حجاب و عفت عمومی، در زمان و مکان مورد نظر، آنها را نسبت به عواقب قانونی تکرار این جرم مطلع می‌کند.

 ابتکار 
 آمریکا مذاکره میان روسیه و اوکراین را رد کرد
وزیر خارجه آمریکا گفته که مذاکرات بین روسیه و اوکراین در حال حاضر روی میز قرار ندارد و این استدلال را نیز مطرح کرد که ابتدا مسکو باید آمادگی خود را برای گفت‌وگویی موثر نشان دهد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگویی با خبرنامه گروه رسانه‌ای فانکه مدین گروپه گفت، روسیه باید تمایل خود را برای همکاری در مذاکرات سازنده با هدف برقراری یک صلح بادوام و منصفانه نشان دهد.وزیر خارجه آمریکا همچنین ادامه داد: اگرچه ایده آتش‌بس ممکن است وسوسه انگیز باشد، اما اگر به معنای تایید کنترل مسکو بر مناطقی باشد که پس از آغاز حمله به اوکراین به روسیه پیوسته‌اند، به صلح عادلانه و پایدار کمکی نخواهد کرد.

 اطلاعات 
 «گلوبال تایمز»: خاورمیانه از میانجیگری چین میان عربستان و ایران قدردانی می کند
پایگاه خبری «گلوبال تایمز» در گزارشی با اشاره به توافق اخیر میان تهران – ریاض در «پکن» نوشت:خاورمیانه از تلاش های چین برای میانجیگری جهت برقراری صلح در این منطقه و بهبود روابط میان ایران و عربستان قدردانی و استقبال می کند.به گزارش پایگاه خبری «گلوبال تایمز»، دیدار دوباره مقامات ایران و عربستان سعودی در پکن نشان می دهد که چین نقش سازنده ای را در برقراری صلح در منطقه ایفا می کند و سیاست های پکن با منافع کشورهای خاورمیانه مطابقت دارد. در این گزارش آمده است: دیدار اخیر وزیران امور خارجه ایران و عربستان نخستین دیدار مقامات ارشد دیپلماتیک در هفت سال گذشته به شمار می آید.
 حمله پهپادی ترکیه به فرودگاه سلیمانیه عراق
منابع رسانه ای از حمله پهپادی ترکیه به فرودگاه سلیمانیه، واقع در شمال عراق به بهانه مقابله با عناصر (پ.ک.ک) خبر دادند؛ اقدامی که خشم مقامات بغداد را برانگیخت و آنان را بر آن داشت تا به «آنکارا» درباره تکرار تجاوزات و حملات به عراق هشدار دهند.به گزارش شبکه خبری «العهد»، فرودگاه سلیمانیه عراق هدف حمله موشک هدایت شونده که توسط یک پهپاد ارتش ترکیه شلیک شده بود، قرار گرفت. بر اساس این گزارش، در این حمله پهپادی به کسی آسیبی نرسید. اداره امنیت فرودگاه سلیمانیه نیز وقوع انفجار در این فرودگاه و بروز آتش سوزی در بخشی از آن را تایید کرد.به گفته برخی منابع، «مظلوم عبدی» فرمانده شبه نظامیان کُرد سوریه موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) هدف این حمله بوده که از آن جان سالم به در برده است. بنابر گزارش‌ها، «مظلوم عبدی» با فرماندهان ائتلاف آمریکایی در یک پایگاه نظامی در فرودگاه سلیمانیه دیدار داشته است.در همین حال، رئیس‌جمهوری عراق در سخنانی از آنکارا خواست که تجاوزاتش را به خاک عراق متوقف و به دلیل انجام این حمله رسماً از بغداد عذرخواهی کند.
 تظاهرات ضدصهیونیستی مقابل سفارت اسرائیل در انگلیس
صدها تظاهرکننده مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در انگلیس، در اعتراض به حملات صهیونیست ها به مسجد الاقصی تظاهرات کردند. معترضان همراه با پرچم‌های فلسطین، تابلوهایی را حمل می‌کردند که روی آنها نوشته شده بود: «تسلیح اسرائیل را متوقف کنید»، «به آپارتاید اسرائیل پایان دهید»، «تحریم‌ علیه اسرائیل» و «به محاصره غزه پایان دهید».

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

باید با جدیت با مروجان فساد در فضای مجازی و حقیقی برخورد شود
اختصاصی/جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در راستای تکریم مقام زن و تبیین اهمیت حجاب و پوشش اسلامی بیانیه ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: فریضه واجب حجاب که مایه‌ی تشخص و آزادی زن است یکی از اصولی ترین و اساسی ترین نعمتهای الهی است.حجاب مایه وقار و سنگین شدن کفه آبرو و احترام زن است و با این ارزش گذاری، حریم زن مسلمان حفظ و فرصت حضور اجتماعی او فراهم می شود.در ادامه این بیانیه آمده است:مصالح اجتماعی انسان نیز مؤید این مسأله است که زن برای در امان ماندن از آشفتگى‌هاى روانى و اجتماعى باید در یک حریم شخصیت بخش صیانت شود.در این بیانیه تاکید شده است:احکام اسلام، مسیر خردمندانه و روشنی برای رساندن زن به زیست عفیفانه دارد و برای تأمین حقوق او و رشد و شکوفایی استعداد هایش برنامه های جامعی ارائه کرده است.در بخش دیگری از این بیانیه تصریح شده است: سیاستی فاجعه بار و شیطانی در بعد جهانی در کار است تا با حیازدائی در جوامع بشری و عناوین جذابی چون «آزادی زنان» و «حقوق زن»، قید و بندهای حافظ کرامت زن را از بین ببرد. در پروژه ترویج مفاسد اخلاقی و حجاب ستیزی در ایران، دستان جبهه استکبار و نقش سرویس های اطلاعاتی و امنیتی دشمن به وضوح دیده می شود. دشمن سال هاست استقلال هویتی و فرهنگی زن مسلمان ایرانی را نشانه گرفته است و به دنبال به سقوط کشاندن حاکمیت از طریق هویت زدایی فرهنگی است. در این میان با توجه به اینکه نظام اسلامی به دنبال سعادت مردم و تحقق تربیت اخلاقی جامعه است باید با جدیت با مروّجان فساد در فضای مجازی و فضای حقیقی که تحت هدایت دشمن فعالیت می کنند برخورد شود.جامعه مدرسین با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری تاکید کرده است: سخنان پدرانه، صریح و دلسوزانه رهبر معظم انقلاب در تشریح ابعاد امنیتی، فرهنگی و دینی جنگ ترکیبی دشمن در مسئله زن و ضرورت حجاب و عفاف، حجت را بر همه مردم و مسئولین تمام کرده است. در مواجهه با کشف حجاب ها و ناهنجاری های فرهنگی برای اینکه دچار اشتباه محاسباتی نشویم منویات مقام منیع ولایت چراغ راه است.

رژیم صهیونیستی در ضعیف‌ترین وضعیت خود در طول تاریخ است
مهر/ رئیس مجلس گفت:رژیم صهیونیستی امروز در ضعیف‌ترین وضعیت خود در طول تاریخ است و جبهه مقاومت این رژیم را به واکنش‌های بزدلانه مجبور کرده است. قالیباف در نطق پیش از دستور جلسه علنی امروز (یکشنبه ۲۰ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی درادامه تصریح کرد: هتک حرمت مسجد الاقصی قبله گاه اول مسلمین جهان و بازداشت و ضرب و شتم اعتکاف کنندگان و نمازگزاران در آن مکان مقدس و حملات وحشیانه نظامیان رژیم صهیونیستی به غزه و جنوب لبنان را به شدت محکوم می‌کنم. رژیم صهیونیستی دهه هاست که با زیر پا گذاشتن تمام قوانین بین المللی به یک ماشین کشتار بدون مهار و به طرز فزاینده ای جنایتکار مبدل گشته است.

تکذیب خبر زیان ۴۰ درصدی ایران از تبدیل ارز در عراق
باشگاه خبرنگاران/ بانک مرکزی با رد برخی اخبار درباره «زیان ۴۰ درصدی ایران به دلیل وصول دیناری طلب خود از عراق»، اعلام کرد: موضوع تبدیل منابع، خارج از مکانیسم‌های رسمی و با نرخ‌های غیرمتعارف به هیچ وجه اتفاق نیفتاده است.بر اساس این گزارش، بانک مرکزی روز شنبه پیرو انتشار ادعای غلط و مطالب خلاف واقع مبنی بر ضرر و زیان ناشی از تبدیل ارز در عراق اعلام کرد: در توافقات پولی و بانکی با عراق از همان ابتدا مساله حفظ ارزش دارایی‌های خارجی کشور مدنظر قرار گرفته و ترتیبات بانکی به نحوی مورد توافق و اجرا قرار گرفته‌اند که زیانی متوجه دارایی‌های ارزی کشور نشود؛ لذا اخبار نادرست منتشره قویا تکذیب می‌شود و موضوع تبدیل منابع، خارج از مکانیسم‌های رسمی و با نرخ‌های غیرمتعارف به هیچ وجه اتفاق نیفتاده است.

سفر هیأت سعودی به ایران برای بازگشایی سفارت
مهر / وزارت خارجه عربستان سعودی خبر داد یک هیأت فنی برای بررسی مکانیزم های بازگشایی سفارت ریاض در تهران و سرکنسولگری در مشهد، وارد ایران شد.وزارت امور خارجه عربستان سعودی شامگاه دیروز شنبه از اعزام یک هیأت از این کشور به جمهوری اسلامی ایران خبر داد.این هیأت فنی برای بررسی مکانیزم‌های بازگشایی سفارت ریاض در تهران و سرکنسولگری در مشهد، عازم ایران شده است.وزارت خارجه سعودی جزئیات بیشتری درباره اعضای این هیأت منتشر نکرده است.

رسانه صهیونیست: روزهای سیاهی پیش رو داریم
تسنیم/ یک رسانه عبری زبان فاش کرد، ارزیابی‌های امنیتی نشان می‌دهند، اسرائیل در برابر این واقعیت قرارگرفته است که دشمنانش از زیر و بم نقطه ضعف‌هایش آگاه شده‌اندو همچنان از این طریق اسرائیل را به چالش خواهند کشید.آلون بن دیوید خبرنگار شبکه۱۳ در ادامه گفت: ارزیابی سرویس‌های امنیتی اسرائیل همگی افق‌های تاریک و روزهای سیاهی را نشان داده و تاکید دارند که احتمال افزایش تنش در روزهای باقی مانده از ماه رمضان وجود دارد، گرچه با پایان ماه رمضان این تنش به پایان نخواهد رسید. همچنین روزنامه یدیعوت احارانوت به نقل از یکی از فرماندهان سابق نیروی هوایی رژیم صهیونیستی اعلام کرد: اسرائیل این روزها با یک خطر حیاتی بالفعل مواجه است. به اعتراف این فرمانده ارشد ارتش رژیم صهیونیستی، جنگ و تنش در جبهه‌های متعدد و همزمانی آن با بحران شدید داخلی که درسایه تغییرات قضائی انجام می‌شود، زمینه ساز شکل‌گیری این خطر حیاتی شده است.همچنین رسانه‌های عبری خبر دادند که با وجود تشدید اوضاع امنیتی در سرزمین‌های اشغالی، ۱۳۰ هزار نفر دیشب در تل‌آویو علیه نخست وزیر رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند.تظاهرات در تل آویو در حالی از سرگرفته شده است که مناطق اشغالی فلسطین طی روزهای اخیر صحنه شدیدترین خشونت‌ها و درگیری‌ها با مقاومت فلسطین در نوار غزه و حتی جنوب لبنان بوده است.

حماس در اوج آمادگی نبرد با دشمن صهیونیستی
مهر/ سخنگوی جنبش حماس بر لزوم خنثی کردن نقشه رژیم‌صهیونیستی مبنی بر تقسیم‌بندی زمانی و مکانی مسجدالاقصی تاکید کرد.«حازم قاسم» سخنگوی جنبش حماس اعلام کرد که دشمن صهیونیستی تلاش می‌کند یک تقسیم‌بندی زمانی و مکانی در مسجدالاقصی ایجاد کند اما ملت فلسطین این نقشه‌ها را خنثی خواهد کرد.وی افزود: باید فلسطینی‌های بیشتری در مسجدالاقصی با هدف دفاع از این مکان مقدس حضور پیدا کنند. مقاومت فلسطین عهد بسته که از مسجدالاقصی دفاع کند.سخنگوی جنبش حماس تاکید کرد: ما در اوج درگیری با دشمن صهیونیستی برای دفاع از هویت مسجدالاقصی قرار داریم.وی اضافه کرد: ملت ما در نبرد اراده و تثبیت اوضاع حاکم بر مسجدالاقصی پیروز خواهد شد.

فریاد آزادی فلسطین در قلب منهتن نیویورک
ایرنا / صدها نفر از اقشار مختلف مردم کشورهای جهان در اعتراض به تشدید حملات نظامیان رژیم صهیونیستی و رفتار وحشیانه آنان نسبت به فلسطینیان و نیز هتک حرمت مسجدالاقصی روز شنبه در قلب منهتن نیویورک تجمع و راهپیمایی کردند تجمع کنندگان یکصدا آزادی فلسطین و پایان اشغال آن را فریاد زدند.

پیش‌بینی بانک جهانی از رشد ۲ درصدی اقتصاد ایران
ایرنا/ بانک جهانی با اعلام اینکه ۱۵ کشور خاورمیانه و شمال آفریقا در سال ۲۰۲۳ رشد اقتصادی کمتری نسبت به سال قبل خواهند داشت رشد اقتصادی ایران برای این سال را ۲ درصد پیش‌بینی کرد. در حالی که متوسط رشد اقتصادی ۱۸ کشور خاورمیانه و شمال آفریقا در سال ۲۰۲۲ به ۵.۸ درصد رسیده بود بانک جهانی پیش‌بینی کرده است این رقم در سال ۲۰۲۳ به حدود نصف برسد.کشورهای نفتی منطقه وضعیت بدتری از این نظر خواهند داشت و انتظار می‌رود متوسط رشد اقتصادی کشورهای نفتی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در سال ۲۰۲۳ با افت ۵۵ درصدی مواجه شده و به ۲.۸ درصد برسد. متوسط رشد اقتصادی این کشورها در سال قبل ۶.۱ درصد اعلام شده بود. قطر، امارات، بحرین، عمان، عراق، الجزایر، مصر، تونس، اردن، مراکش، جیبوتی، فلسطین و ایران سایر کشورهای منطقه هستند که بر اساس پیش‌بینی بانک جهانی رشد اقتصادی کمتری در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل از آن خواهند داشت.در عین حال ایران جزو کشورهایی است که کمترین افت را در رشد اقتصادی خود طی سال ۲۰۲۳ تجربه خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *